De ervaring van F. Schimmel met een Chevrolet Epica 2.5 aut. (156 pk/115, Kw bouwperiode: 2006 - 2010) en een Hobby Ontour 470 KMF van 1350 kg geplaatst op 26-07-2015:
Wij rijden de Epica 2.5 op LPG in combinatie met de Hobby On Tour KMF (2015). We hebben er alleen nog in NL mee gereden maar de auto (zelfs op gas) lijkt zich weinig aan te trekken van het gewicht. Het toerental en schakelmomenten zijn feitelijk hetzelfde zonder caravan erachter. Qua stabiliteit zijn we ook erg goed te spreken, want zelfs met wind (windkracht 4 / 5) hield de combinatie prima koers. Qua verbruik uiteraard wel wat hoger. Lokaal circa 12 - 15 l/100km er op de snelweg circa 8 - 11 l/100km (wat de boordcomputer aangeeft), het werkelijke gasverbruik zal circa 10% hoger zijn. Kortom gaat het de Chevrolet met groot gemak af.
De ervaring van j.griffioen met een Chevrolet Epica 2.5 aut. (156 pk/115, Kw bouwperiode: 2006 - 2010) en een Hobby Exclusive 460 van 1335 kg geplaatst op 06-02-2012:
Inmiddels met de hobby door frankrijk/noord portugal naar het zuiden en weer terug via spanje en geen tolwegen genomen -kostenbesparend- en je ziet de landen zoals je ze wil zien alle soorten wegen gehad en dat waren niet de beste binnen door geen problemen en 1op 6 maar wel heerlijk gereden het is een feest.
De ervaring van j.griffioen met een Chevrolet Epica 2.5 aut. (156 pk/115, Kw bouwperiode: 2006 - 2010) en een Hobby Exclusive 495 van 1376 kg geplaatst op 13-06-2011:
Inmiddels met de Epica 2.5 2700km gereden met een caravan Hobby van 5m over zowel n-als -b -als -d- wegen gereden door zuid-frankrijk met hellingen waarvan sommigen van 15% en dat ging uitstekend zonder moeite het verbruik was met handschakeling 1 op 7 met cruiscontrol in belgie en in nederland met 85 km 1 op 8.5,dus ben ik over deze auto uiterste vrede,een feest om mee te crouse.
De ervaring van Reint Tepper met een Chevrolet Epica 2.0 (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2006 - 2010) en een Hobby De Luxe 440 SF van 1260 kg geplaatst op 17-08-2010:
Dit jaar met de chevrolet epica 2.0 en een hobby 440 sf van 2010 op vakantie geweest naar italië. De epica is een heerlijke reisauto. Hij trekt met gemak de hobby van 1300 kg (was 1350 maar is terug gezet naar 1300 ivm auto schoonvader). Op vlakke wegen wel in z'n 5 gereden maar persoonlijk vindt ik dit niet lekker rijden, je hebt dan net te weinig toeren en de auto smoort dan. 4e versnelling is bijna overal zeer goed te doen. Op snelweghellingen viel het mij op dat de snelheid er goed in blijft vergeleken met andere combinaties. Ben zelf geen stukken tegen gekomen waar ik geen 100 km/h kan rijden, wel moet je dan terug naar z'n 3. De auto is heerlijk stil en voelt stevig aan. Bij vrachtwagens inhalen weinig last van zuiging. (was bij andere auto caravan combinaties wel eens anders) Het verbruik was over 2300km met caravan 1op7.5. (gem. rij ik dan wel 100 km/h) Ik vind dit voor zo'n auto niet slecht aangezien dat ik los 1op10 rij. Vanuit stilstand wegrijden op hellingen was geen probleem.
De ervaring van M. Lijesen met een Chevrolet Epica 2.5 aut. (156 pk/115, Kw bouwperiode: 2006 - 2010) en een TEC Travel King 535 TE van 1400 kg geplaatst op 17-09-2009:
Inmiddels ongeveer bijna 15000 caravankilometers erop zitten. Zoals de andere gebruikers al hebben beschreven is het een heerlijke trekauto, die moeiteloos accelereert en weinig of geen problemen heeft met de meeste hellingen. Hierbij is het gebruik van de handschakeling wel aan te bevelen. Het verbruik is 1:7 en bij veel tegenwind of hogere snelheden 1:6. Als ik dit echter vergelijk met vorige auro's, meestal 2 liters met handschakeling reden die 1:8, dus uiterst tevreden en zeker aan te raden voor caravanrijders.
De ervaring van Niek Otten met een Chevrolet Epica 2.5 aut. (156 pk/115, Kw bouwperiode: 2006 - 2010) en een Hobby Excellent Easy 495 UK van 1379 kg geplaatst op 02-07-2009:
Een heerlijke trekauto, met één nadeeltje.
De huidige versie heeft overigens wel 6 versnellingen ipv 5, zoals nog in het trekkracht overzicht op deze site staat.
De bijna 1400 kg trekt hij met groot gemak, ook op autobaanhellingen van 6%. Veel in de 5e versnelling, soms in 4 en een heel enkele keer in 3. Als hij echt heel hard moet trekken maakt hij wel veel toeren en een beetje lawaai; met zo'n langeslagmotor geen wonder. Maar meestal is de motor bijna onhoorbaar en hij maakt zelden meer dan 2500 toeren.
Ook heel rustgevend is de voortreffelijke stabiliteit. Zelfs als je bij wijze van uitzondering eens ingehaald wordt door een hardrijdende bus, camper of bestelwagen zwiept hij niet uit.
De cruise control geeft nooit helemaal volgas, dus je moet wel eens gas bijgeven. Op lange hellingen wil hij nogal eens tussen twee versnellingen heen en weer pendelen, dan zet ik hem altijd even vast in de laagste van die versnellingen.
Dan nu het nadeeltje; het verbruik. Met deze caravan, in de bergen of op de snelweg met 100 km/u, verbruikt hij 1 op 5. Kosten is één ding, maar belangrijker is de actieradius. Je wilt de tank niet helemaal leegrijden en dat betekent in de praktijk elke 250 km tanken. Een reëel nadeel, maar ook bijna het enige!
De ervaring van H. van de Poll met een Chevrolet Epica 2.5 aut. (156 pk/115, Kw bouwperiode: 2006 - 2010) en een Fendt Diamant 510 TFB van 1618 kg geplaatst op 24-05-2008:
Prima combinatie, waarbij aangetekend dat ik de handmatige transmissie veel gebruik ( ook minder benzine verbuik dan op automaat )
Verder rij ik een gemiddelde van 85/95 km p/uur
Bij inhalen ook wel eens 110 km p/uur, combinatie voelt dan ook veilig aan.
Steilere bergafwaartse hellingen neem ik met max. 85 km p.uur
Tot op heden zo'n 18.000 km met caravan gereden.
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.