Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Citroen Xsara Picasso

Sorteer op:


Citroen Xsara Picasso 1.8 16v met een Caravan

De ervaring van Michel Versluis met een Citroen Xsara Picasso 1.8 16v (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2005) en een Caravan (bij passend) van 830 kg geplaatst op 05-08-2019:

Wat hier aan gegeven wordt klopt als een bus ik heb spiegels gekocht bij Brezan deze kun je op de spiegels zelf vast zetten door middel van twee draai schroeven en een rubberen band als extra de 5, versnelling maakt hij inderdaad wat minder snelheid mee de 4 versnelling is beter en heeft die voldoende trekkracht slingeren doet hij niet met deze combinatie top dus.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 1.8 16v met een Bagagewagen

De ervaring van M. van Balen met een Citroen Xsara Picasso 1.8 16v (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2005) en een Bagagewagen (achter MPV of SUV) van 650 kg geplaatst op 13-04-2016:

Na eerder een caravan van 1290 kg achter een Citroën C5 Tourer 2.0 HDI en Renault Espace 3.0 V6 te hebben gehad en wij niet heel erg tevreden waren over eerst de trekkracht, later de kwaliteit van de trekauto besloten wij een vouwwagen aan te schaffen en hier een Citroën Xsara Picasso 1.8 voor te zetten. Op zich kan de auto best aardig uit de voeten met de vouwwagen. Maar..... Als het echt bergachtig wordt dan is het huilen met de pet op. Je bent regelmatig als allerlaatste boven en je schakelt je helemaal de kluts. Het staat me met deze auto zelfs tegen om op vakantie te gaan buiten Nederland met de vouwwagen. Gekeken naar de berekening en onze praktijkervaring kan ik niet anders zeggen dan dat het behoorlijk tegenvalt. Moet dan weer wel beamen, het blijft allemaal heel en uiteindelijk kom je er wel. Dat dan weer wel.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 1.6i 16v met een Adria

De ervaring van Robert Kremer met een Citroen Xsara Picasso 1.6i 16v (109 pk/80, Kw bouwperiode: 2005 - 2011) en een Adria Altea 430 PH van 1000 kg geplaatst op 04-09-2015:

Wij hebben een Xsara Picasso 1.6 uit 2006 met een Adria Unica uit 1998 die max. 1000 kg mag wegen.
Op de vlakke weg ging de combinatie steeds wat afzakken met 100km/u in de 5e versnelling.
Sinds ik loodvrij 98 tank doet hij dat niet meer en blijft hij op snelheid in zijn 5.
98 wordt ook aangeraden volgens het Picasso boekje.
Wij zijn in Bretagne en Normandie geweest met deze combinatie. Een omgeving met flinke hellingen.
Dan lukt in zijn 5 rijden niet meer, maar 90 in zijn 4 met cruise control kan hij goed aan.
Af en toe moet teruggeschakeld worden op een helling, maar ook dan kan de Picasso goed meekomen.
Nu is 1000 kg niet de zwaarste caravan.
Met 3 of 4 tegen een helling op is niet zuinig rijden, dat zal duidelijk zijn.
Maar om het vakantiebudget te kunnen duiden, kijk ik naar het gemiddelde verbruik in de hele vakantie. Immers je rijdt niet altijd met de caravan, je maakt ook dagtripjes tussendoor.
Een vakantie van 3200 km geeft dan een gemiddeld verbruik van 10,7 ltr/100 km volgens de Picasso computer. Anders gezegd, gemiddeld 1 op 9.
Uiterarrd met alle toeters en bellen aan onderweg, zoals airco en de koelkast in de caravan.
De Xsara Picasso vinden wij een bijzonder prettige auto. De auto is erg comfortabel, rijdt goed.
Met een 2 persoons caravan van max 1000 kg kan hij goed overweg.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 2.0 16v aut. met een Caravan

De ervaring van Kip met een Citroen Xsara Picasso 2.0 16v aut. (136 pk/100, Kw bouwperiode: 2003 - 2007) en een Caravan van 975 kg geplaatst op 16-08-2015:

Met een Kip 40 T De Luxe uit 1993.
Al snel bleek dat de automaat in combinatie met de cruise control niet echt soepel gaat: hij schakelt telkens tussen 3 en 4. Uiteindelijk gekozen voor handmatig in 3 bij een snelheid van dik 90 met CC aan. Hiermee reed de auto soepel de meeste heuvels op en af. Verbruik met deze manier van rijden: 1:7 a 8…. Rijden buiten snelweg, in de stad, file enzo wel in D en dat ging goed.
Hellingen op snelwegen en grote buitenwegen: geen punt. Soms terug naar 2 en die sleurt de auto wel de berg op. Binnenwegen waren lastiger omdat de snelheid lager ligt door bochten, maar ook door kuilen, gaten, enzo. Dan heeft de auto er meer moeite mee en moet vaker handmatig teruggeschakeld worden.
Het koelwater bleef keurig op temperatuur.
De wegen waren beroert. En ik vrees dat de wielophanging er niet beter van is geworden: het rammelt nu nogal aan de rechterkant m.n. rechts voor. De auto moet over enkele weken voor een grote beurt naar de garage, dus dan moeten die dat maar eens inspecteren. Dat is nu nog een vraagteken die nog open staat.
Waar we blij mee waren zijn de hulpveren. Dat gaf een mooie horizontale combinatie met een normale bodemvrijheid. Zonder die hulpveren hing de wielkast vrij kort boven de banden, met caravan erachter werd het alleen maar slechter. Hulpveren hebben echt geholpen.
Het rare was dat we op een gegeven moment geen LPG konden tanken: er wilde gewoon niets in. Dat was toen het in Duitsland de heetste dag was, 40+ graden en bij ons 41-42 graden. Achteraf bleek er zelfs nog 3 liter in te zitten die er toen niet uit wilde (auto schakelde naar benzine).
In die hitte: de climat control deed het uitstekend en had er geen moeite mee de auto behaaglijk te houden.
In totaal 4000 km gereden, en in die tijd 3 liter olie erbij (half synthetisch, 10W40).
Achteraf dik tevreden over auto + caravan.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 1.6 HDI met een Bagagewagen

De ervaring van Erwin met een Citroen Xsara Picasso 1.6 HDI (109 pk/80, Kw bouwperiode: 2004 - 2011) en een Bagagewagen (achter MPV of SUV) van 650 kg geplaatst op 03-06-2014:

Met de Picasso 1.6HDi met Aart Kok-vouwwagen van zo`n 600kg totaalgewicht en de gewone, grote banden: perfect! De bergen in de Provence en bijbehorende wegen kunnen worden gereden alsof er geen aanhanger is. Cruisen met 140 km/h is geen probleem, combinatie blijft stil en stabiel en herstelt zichzelf van slingeringen. Verbruik is rond de 6,5l/100km bij genoemde snelheden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 1.8 16v met een Knaus

De ervaring van Kees Kromme met een Citroen Xsara Picasso 1.8 16v (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2005) en een Knaus Sudwind 450 FU van 1290 kg geplaatst op 06-08-2013:

Vorig jaar 2012 met deze combinatie naar Italie geweest over de Brenner en dit jaar (2013) ook Italie via de Gotthard. Rechte stukken gaat prima,zelfs in 5e versnelling,maar zodra er hellingen opduiken terug naar 4 vaak ook naar 3 (met 60 km omhoog) en soms zelfs naar 2, de power moet duidelijk van de hogere toeren komen. Door filerijden voor de Gotthard op de heenreis zijn de koppelingsplaten die al niet optimaal meer waren dusdanig aangetast dat we ze in Italie maar hebben laten vervangen omdat we geen vertrouwen meer hadden dat we de terugweg zonder brokken zouden kunnen maken. Zoals de trektest al aangaf is deze combinatie eigenlijk niet geschikt cq te zwak qua trekkracht hellingen. We kijken dan ook voor een volgend jaar naar een 2 liter diesel picasso c4, die het allemaal met minder moeite zou moeten kunnen trekken, vooral op hellingen met weinig snelheid, maar we vragen ons af of een automaat met name in de bergen daarvoor geschikt zou zijn? De caravan is een Knaus blue line 450 met beladen gewicht van 1300.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI met een Knaus

De ervaring van G.J. Kraa met een Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI (90 pk/66, Kw bouwperiode: 2000 - 2006) en een Knaus Sport 420 QD van 1180 kg geplaatst op 01-01-2013:

Zeer goede ervaring met 2.0 HDI diesel en een Knaus Sport 420 QD (920 kg leeg gewicht), 3 jaar vakanties in Frankrijk. de Xsara is van 2004, dus ruiim 8 jaar oud. Wordt helaas niet meer geproduceerd.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 1.6 HDI met een Sunlight

De ervaring van Anne en Walter met een Citroen Xsara Picasso 1.6 HDI (109 pk/80, Kw bouwperiode: 2004 - 2011) en een Sunlight C 46 V njoy van 1250 kg geplaatst op 20-08-2012:

Hebben nu al meerdere malen naar Frankrijk en Spanje geweest met onze Caravelair 400 Anbianse style 1100 kg, helemaal geen problemen, men moet wel even terug schakellen op snelweghellingen van meer dan 6%, rijden tussen de 90 en de 100 km met deze kombinatie, verbruik tussen de 8,3 en de 9,0 l

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 1.8 16v met een Burstner

De ervaring van Broekhuis met een Citroen Xsara Picasso 1.8 16v (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2005) en een Burstner Premio 435 TS van 1040 kg geplaatst op 13-08-2012:

Net terug van vakantie in Frankrijk. Via Ain/Alpen naar de Middelandse zee getrokken en langs Bourgondie terug naar huis. Aan boord: 2 volwassenen 2 kinderen, een flinke hond en aardig wat bagage.
Het ging stukken beter dan met mijn oudere 1.6 Picasso en een lichtere caravelair caravan. De Bürstner rolt veel mooier en het verschil tussen de 1.6 en 1.8 is goed te merken. Ik heb geen bagagebox meer meegenomen ivm stroomlijn.
Ik rijd nergens harder dan 95 km/h en de caravan licht mooi rustig achter de auto. Het verbruik lag rond 1 op 10. Bergop is het zaak tijdig terug te schakelen anders val je te veel terug. Ik jaag de motor echter nooit over de toeren. Dan gaat het maar even een beetje langzamer.
Wat wel tegenvalt is het vanuit stilstand wegrijden op een helling. Hier is de Picasso ronduit zwak. We hadden file in Lyon en stonden stil bij het uitrijden van een tunnel en het was telkens lastig om de auto zonder koppelingslucht weer aan het rijden te krijgen.
Het is allemaal goed gekomen en ik ben tevreden over deze combinatie.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI met een TEC

De ervaring van Bart met een Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI (90 pk/66, Kw bouwperiode: 2000 - 2006) en een TEC Weltbummler 480 van 1290 kg geplaatst op 15-09-2011:

vier jaar in verschillende landen geweest met deze combi. Wel alle zware spullen in de auto en fietsen(2) op het dak. combi is niet snel max ong 100km/u. Wel heel stabiel en rustig. 5e vesn zelden te gebruiken en cruise controle zorgt voor een hoger brandstofgebruik bij net niet vlakke wegen. koeling geen probleem.
Rijden altijd met koelkast op 12v (in de caravan) en koelbox op 12 v (in de auto) waarvoor ook vermogen nodig is.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 1.8 16v met een Caravan

De ervaring van L. Bouwens met een Citroen Xsara Picasso 1.8 16v (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2005) en een Caravan van 950 kg geplaatst op 08-09-2011:

De Picasso met de Kip Deluxe is een prettige combinatie.
Dit jaar naar Spanje geweest met een verbruik van 1 op 8,5 gemiddeld. In de bergen is het verbruik wel wat hoger, maar dat komt omdat ik altijd door wil rijden. Ik rijd ongeveer 110 km/uur met de combinatie en dat is geen probleem. Als je aan de snelheid wilt houden, dan moet je nog wel eens terug schakelen. Maar rijdt je harder dan 100 kan hij ook heuvelopwaarts in de 5 blijven. Als je op tijd terug schakelt naar de 4 kan hij de meeste bergen aan. alleen bij luik 2 keer naar de 3 geschakeld. en dan kom je nog met 90 km/uur boven. Minpuntje is het wegrijden op een steile helling. je moet lang en ver in de 1e versnelling doortrekken, anders trekt hij het niet verder in de 2. Dus licht het geheel aan de grip die je hebt hoe goed je wegkomt. Laatst in een weekend in de Ardennen, stond ik voor een verkeerslicht bergop 8% met regen. Dan kun je niet te ver doortrekken in de 1 want dan gaan je wielen slippen. Dan is het wat lastiger en moet je rustig blijven rijden tot het wat vlakker is. Verder zeer tevreden over deze combinatie.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 1.8 16v met een Knaus

De ervaring van PA van der Jagt met een Citroen Xsara Picasso 1.8 16v (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2005) en een Knaus Sport 450 QU van 1300 kg geplaatst op 11-08-2011:

We hebben met deze combinatie idverse ritten binnen Nederland gedaan ,en dat gaat .
Maar ik moet er niet aan denken om met deze combi in de bergen moeten rijden .
Op de brienenoordbrug of een tunnel moet hij al flink aan de bak.
Wat mij ook erg tegen valt is het uit stilstaand weg rijden dan moet je vrij hoog in de toeren zitten.
Het is een fijne gezins auto met veel ruimte,maar met de caravan er achter komt hij flink te kort

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 1.6i met een Caravelair

De ervaring van Henri Broekhuis met een Citroen Xsara Picasso 1.6i (90 pk/66, Kw bouwperiode: 2000 - 2002) en een Caravelair Antares Luxe 340 van 850 kg geplaatst op 28-12-2010:

We gaan sinds 3 jaar met deze combinatie op vakantie. In de auto zitten 2 volwassenen, 2 kinderen en een hond. We hebben een bagagekoffer op het dak van de auto. We vervoeren geen fietsen, de watertank is onderweg altijd leeg en we nemen slechts een gasfles mee.
Het is niet altijd een pretje om met deze combinatie op weg te zijn. Vooral bij tegenwind en hellingen heeft de Citroen het zwaar. Op buitenlandse snelweghellingen hebben we soms in de 2 moeten rijden. Dit was niet echt veilig omdat andere weggebruikers hier 120 km/u of sneller rijden. We hebben ook al eens door de mistralwind gereden en toen konden we op de vlakke weg niet sneller dan 60 km/u. Op binnenwegen was het soms ook wel knijpen en in de 1e versnelling naar boven. Toch hebben we prachtige vakanties gehad. Meestal rond de 4000 km rondgetrokken. Altijd rustig blijven en de motor niet aftrappen maar rustig zijn werk laten doen.
Het verbruik zonder caravan is in de zomer bij lange ritten +/- 7,7 tot 8 liter per 100 km (1 op 12,7/13) Met de caravan moet je veel vaker tanken en is afhankelijk van de wind. Gemiddeld 12.5 liter per 100 km (1 op 8).
Ik zal -als we blijven caravannen- volgende keer een auto met meer koppel en vermogen kopen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 2.0 16v aut. met een Caravelair

De ervaring van Jan Huiskes met een Citroen Xsara Picasso 2.0 16v aut. (136 pk/100, Kw bouwperiode: 2003 - 2007) en een Caravelair Antares Luxe 486 van 1260 kg geplaatst op 16-09-2010:

Vorig jaar naar Italie geweest en dit jaar naar de Dordogne. Rijden op de automaat en cruise control gaat niet. De auto blijft schakelen tussen de 3de en 4de versnelling dit bij zowel 80,-90,-en 100 km/uur. De oplossing is, cruise control op 100. en de automaat in handmatig. zo blijft hij in de 4de versnelling rijden.( 80 in zijn 4 is bijna onmogelijk. Te weinig trekkracht) Op de autowegen met hellingen tot 7% hand matig terug schakelen naar 3 of 2. dan blijft de combinatie tegen de 100 km/uur rijden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 1.8 16v met een Sprite

De ervaring van Peter van Ommen met een Citroen Xsara Picasso 1.8 16v (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2005) en een Sprite Super 450 CF van 1300 kg geplaatst op 20-06-2010:

Ik heb altijd een combinatie gehad waarbij de caravan niet boven de 900 kg beladen uitkwam met een Xantia 1.8 dus vermogen over. Dit keer op pad geweest met de Sprite en Picasso, ik had diverse reviews gelezen (de toeren tabel uitgeprint) en dacht dat het allemaal wel mee zou vallen. Nou het is mij bar tegengevallen, bij enige stijging moet er flink worden geschakeld en op toeren blijven rijden. In Italië kwam ik op sommige snelwegen in z'n twee vol gas niet harder dan 45 km. dat is niet echt een veilig gevoel als iedereen achter je aan komt denderen. Op een camping in Frankrijk was een lichte glooiing waar ik vanuit stilstand niet tegen opkwam en bijna mijn koppeling had verspeeld. De Picasso is een fijne reisauto maar een beladen caravan trekken van 1300 kg is voor deze motor niet weggelegd.
Al met al is het mij vies tegen gevallen, benzine verbruik 1:7. Voor de volgende keer komt er een andere auto voor te staan.

23 jul 2010,
Er komt een Saab 9-3 voor te staan met 150 PK., trekkracht tot 1600kg. Zal een stuk beter gaan.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 1.6 HDI met een Caravelair

De ervaring van Anneke en Walter met een Citroen Xsara Picasso 1.6 HDI (109 pk/80, Kw bouwperiode: 2004 - 2011) en een Caravelair Antares Luxe 340 van 750 kg geplaatst op 08-06-2010:

Wij hebben voor de eerste maal met onze kleine caravan van 750 kg naar Frankrijk geweest, en hebben helemaal geen problemen gehad met het rijden,op grote en lange hellingen moet je wel naar 4é versnelling gaan.Wij hebben tussen de 90km en de 100km p/h uur gereden, om vrachtwagens in te halen ongeveer 108 km p/h, het verbruik was tussen de 7,7 en de 9,00 liter.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 1.8 16v met een Hobby

De ervaring van arie met een Citroen Xsara Picasso 1.8 16v (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2005) en een Hobby Excellent Easy 450 UB van 1191 kg geplaatst op 22-04-2010:

Mijn ervaring is dat de auto 1300 kg mag trekken en dat hij een caravan van 1250 net aan kan, verbruik is 1 op 8 a 9, maar kan bijna niet de 5e versnelling gebruiken.
na 6 jaar door tsjechie te zijn getrokken afgelopen jaar naar italie geweest waar bij opviel dat het bij luik en sommige stukken in duitsland steiler is dan het rijden via de brennerpas. We hebben 7 jaar erop zitten en gaan het nu proberen met een c4 grand picasso met dezelfde caravan

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 1.8 16v met een Caravelair

De ervaring van Freek Amerongen met een Citroen Xsara Picasso 1.8 16v (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2005) en een Caravelair Ambiance style 510 van 1300 kg geplaatst op 01-02-2010:

Ik heb een Delta caravan beladen 1275Kg maar vind het niet prettig om de Picasso(2volw+2 kind) met een Delta 1275Kg te trekken rechtdoor gaat goed zolang het maar vlakke weg is maar eenmaal een beetje helling dan begint de ellende. Uberhaupt de grens van Nederland over daar waar de heuveltjes beginnen en dan heb ik het nog niet over bergen is het dramatisch gesteld. De flauwe 116PK van de Citroen stelt erg teleur met 1275Kg erachter. Dat het volgens het kenteken mag is maar een technisch aspect en zegt helemaal niets over de daadwerkelijke trekkracht. Verkopers praten je dit makkelijk aan maar de werkelijkheid is toch echt anders.
Als je de motor flink op toeren jaagt en in lage versnelling blijft rijden gaat het wel. De auto gaat in de verkoop.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 1.8 16v met een Dethleffs

De ervaring van Jan van Bavel met een Citroen Xsara Picasso 1.8 16v (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2005) en een Dethleffs Camper 430 DB van 1180 kg geplaatst op 15-11-2009:

Rij veel naar Saarburg Dld via Ardennen/Eifel. Je moet tijdig schakelen. Verbruik ca 1:8,5. Ben goed tevreden, zeker gelet op de prijs/prestatieverhouding van de auto, die ik in april 2004 nieuw heb gekocht.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 1.6 HDI met een Fendt

De ervaring van R.B. Hoekman met een Citroen Xsara Picasso 1.6 HDI (109 pk/80, Kw bouwperiode: 2004 - 2011) en een Fendt Saphir 470 TF van 1398 kg geplaatst op 20-09-2009:

Ga de laatste 3 jaar met deze Picasso (bouwjaar 2007)naar de Franse Alpen. Route Napoleon vanaf Grenoble zonder problemen gereden. Op de vlakke weg rij ik in zijn vijf (85 km/uur)met cruise control, lekker ontspannend. En natuurlijk moet je een helling met (veel)toeren in de juiste (lage) versnelling nemen, want dan heb je de grootste trekkracht.
Wij zijn heel tevreden over onze Picasso, het enige minpuntje is dat de trekhaak erg laag zit waardoor het neuswiel elke drempel raakt. Handig is het aantal km dat je nog kan rijden met de tankinhoud). Het probleem van de lage trekhaak is door de Citroën dealer in Purmerend verholpen. Het verbruik met een snelheid van 85 km/uur is 1 op 14, wel cruisecontrol gebruiken!

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 1.8 16v met een Fendt

De ervaring van Ruud Mensink met een Citroen Xsara Picasso 1.8 16v (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2005) en een Fendt Bianco 470 TFB van 1250 kg geplaatst op 11-08-2009:

Sinds 2003 ben ik op pad met de Picasso en de Fendt.
Op een vlakke autoweg is er prima mee te rijden. Op de autowegsnelweg richting Zuid frankrijk kom je nog al wat heuvels tegen en zeker vlak achter Luik.
De picasso heeft daar toch wel moeite mee en er moet vaker in de 2e versnelling gereden worden met ongeveer 50km/u.
Eenmaal de Ardennen voorbij gaat het allermaal wat makkelijker.
Je moet de auto alleen flink op toeren houden. Als hij in de verte een heuvel ziet aankomen, dan begint het toerental(4e versnelling) al te zakken en moet je op tijd naar zijn 3e versnelling.
Als je in de 3e versnelling 80 km/u rijdt maakt de motor 3900 toeren en heeft hij bijna zijn maximum koppel.
Je moet het toerental dus altijd vrij hoog houden.
De 5e versnelling gebruik ik nooit. Omdat de picasso geen toerenteller heeft heb deze gegevens opgevraagd via Citroen Frankrijk. (Zie tabel hieronder)
Afgelopen vakantie ben ik toch in de problemen gekomen in Frankrijk.
Toen ik met de Fendt aan de haak weg wilde rijden, moest ik noodgedwongen stoppen op een helling van ongeveer 14%. Daarna was er geen wegkomen meer aan. Met vol gas en de kopeling op laten komen lukte het niet. Hij kwam geen meter van de plaats. Ook niet door de koppeling in een keer los te laten. Om dat ter plaatse weinig plek was om de caravan te laten scharen, eerst de koppeling laten afkoelen.
Op een later tijdstip kon ik de caravan iets laten scharen en ik heb toen een bocht kunnen maken van 180 graden. en ben de berg naar beneden gereden en daarna weer terug omhoog. Toen de vaart er een keer inzat ben ik met ongeveer 35 km/u naar boven gereden.(1e versn)
De koppeling heeft het de rest van de vakantie uitgehouden, maar is wel verder ingesleten (koppelingspedaal grijpt een stukje hoger pas aan).
Ik wil in de toekomst vaker in de bergen gaan rijden en ben aan het overwegen om toch een andere auto te kopen (Diesel of benzine (Suzuki Vitara eo)
Hieronder de tabel met toerental gegevens. Ik heb deze tabel in een kleine uitvoering in mijn auto liggen.

1e 10km 1250 tr
1e 20km 2460 tr
1e 30km 3700 tr
2e 40km 2660 tr
2e 50km 3300 tr
2e 60km 4000 tr
3e 60km 2900 tr
3e 70km 3400 tr
3e 80km 3900 tr
3e 90km 4350 tr
4e 80km 3000 tr
4e 90km 3375 tr
4e 100km 3750 tr
4e 110km 4100 tr
5e 80km 2300 tr
5e 90km 2560 tr
5e 100km 2850 tr

Voor goede prestatie zie je dat je deze motor flink op toeren moet houden. Sta je stil op een helling van boven de 10% heb je een probleem en zul je de caravan laten scharen en dan naar boven of als er plaats is omdraaien naar beneden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI met een Eriba

De ervaring van john van de kamp met een Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI (90 pk/66, Kw bouwperiode: 2000 - 2006) en een Eriba Touring Triton 430 GT van 1000 kg geplaatst op 05-05-2009:

Wij zijn met deze combinatie Zuid Engeland en Wales doorgereden in 4 weken via binnenwegen. Stuurt(auto) goed en volgt (eriba) perfect. 110 km/uur is geen probleem. Fijne combinatie. verbruik 1 op 13. Haal de auto wel tijdig van de cruise controlle zodat je voelt wanneer je plankgas rijd en terug moet schakeln.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 1.6 HDI met een Sterckeman

De ervaring van steens met een Citroen Xsara Picasso 1.6 HDI (90 pk/66, Kw bouwperiode: 2005 - 2011) en een Sterckeman Evolution Comfort 460 LJ van 1290 kg geplaatst op 04-01-2009:

ik ben met mijn combinatie naar spanje (plaja de aro)geweest via lourdes door de pyreneen geen enkel moment problemen gehad ook niet op de cols

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 1.8 16v met een Knaus

De ervaring van Snieders.F met een Citroen Xsara Picasso 1.8 16v (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2005) en een Knaus Sport 450 FU van 1265 kg geplaatst op 15-11-2008:

Na vele jaren door heel europa op pad geweest te zijn met een Dettleff Deduin zijn we afgelopen jaar met een nieuwe knaus sport 460 van1265 kg op pad geweest. Deze combinatie was even zwaar en breed als de vorige en het rijgedrag was nagenoeg het zelfde. Over her rijgedrag en de trekkracht van de citroen Picasso met caravan ben ik zeer tevreden. De kunst van het rijden met een caravan is, goed anticiperen en dus vooruit kijken en denken om zodoende goed met het overige verkeer mee te kunnen rijden, zonder onnodige risico"s te nemen. Ik rij al gedurende ongeveer 35 jaar met een caravan en doe dit nog steeds met veel plezier. Een van de voordelen is dat je meer tijd heb om de omgeving in je op te nemen door de lagere snelheid waarmee je reist. Uiteraard moet je wel met je gedachte bij de les/verkeer blijven. Ik kom met mijn combinatie op plaatsen o.a Picos d' Éurope, Pyreneen etc. waar kenissen met soortgelijke caravans en betere trekauto's o.a. Subaru Forrestor, liever niet komen. Ik rij op gas en het verbruik is zeer afhankelijk van de omstandigheden. Gemiddeld heb ik afgelopen vakantie een verbruik gehad van een op 7 tot 8. Wel zou ik meer willen weten van de heer F.Tikink over het tunen van de citroen Picasso

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 1.8 16v met een Eriba

De ervaring van fons met een Citroen Xsara Picasso 1.8 16v (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2005) en een Eriba Living pulse 465 van 1340 kg geplaatst op 07-09-2008:

Ik heb een vraag waar kan ik mijn picasso 1800 het best
laten tunen wie.geeft mijn de gouden tip al vast bedankt

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 1.8 16v met een Swift

De ervaring van D.Simons met een Citroen Xsara Picasso 1.8 16v (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2005) en een Swift Challenger 480 van 1150 kg geplaatst op 31-08-2008:

Wij hebben begin 2008 onze eerste caravan gekocht, een Swift Challenger 470.
Deze vakantie zijn wij naar Italië geweest.
Volgens de berekening zou de caravan net iets te zwaar zijn.
Echter onder het rijden viel dit best mee. Op vlakke stukken kon ik gewoon in de 5e versnelling blijven rijden met een kruissnelheid van rond de 100km/u.
Zodra het echter iets begon te stijgen moest ik wel terug naar de 4.
De eerst keer ging ik tanken vlak voor Koblens.
Tot hier was het verbruik 1 op 10.
De 2e tankbeurt was net over de grens in Zwitserland. Daar er ondertussen al heel wat hellingen waren geweest was het verbruik nu gestegen naar 1 op 8.
De tank was zo goed als leeg en ik had 400km gereden.
De grootste stijging moest echter nog komen. Voordat je de Gottard tunnel in rijdt.
Hier moest ik terug tot naar de 2e versnelling. De boordcomputer gaf hier een verbruik van 1 op 4 aan.
Toch moet ik zeggen dat de wagen dit zonder problem deed. Ook de temperatuurmeter bleef gewoon op 2 streepjes staan.
Al bij al ben ik best tevreden. Toch zal onze volgende wagen waarschijnlijk een Picasso 16HDI worden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 1.8 16v met een Hobby

De ervaring van johan verduyn met een Citroen Xsara Picasso 1.8 16v (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2005) en een Hobby Excellent 495 UFe van 1400 kg geplaatst op 22-08-2008:

wij hebben sinds dit jaar een hobby 495 achter de picasso 1.8 hangen die 1400 kilo mag wegen en ik moet zeggen dat de auto top is ik reed tussen de 90 en 110 km|uur en een gemiddeld verbruik van 1 op 8.5/ 1 op 9 de temperatuur liep nauwelijks op 5de versnelling is meestal goed te gebruiken mits je geen tegenwind heb en een beetje op een vlakke weg rij. ik ben trouwens naar de oostenrijkse alpen geweest en ik ben het volgend jaar weer van plan met dezelfde auto en caravan

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 1.8 16v met een Dethleffs

De ervaring van Kwestroo met een Citroen Xsara Picasso 1.8 16v (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2005) en een Dethleffs Camper 440 DB van 1200 kg geplaatst op 19-08-2008:

In de berekening was de Dethleffs iets te zwaar, in de praktijk werd dit snel bevestigd. Zodra we belgie inreden moest er in de 4e versnelling gereden worden, 5e versnelling totaal onbruikbaar.dit tot aan het vakantie adres in de dordogne. Motor moest veel toeren maken en het verbruik was hier ook naar 1:7 a 7,5. stabiliteit is overigens wel prima.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI met een Caravelair

De ervaring van Roger met een Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI (90 pk/66, Kw bouwperiode: 2000 - 2006) en een Caravelair Antares Luxe 445 van 1000 kg geplaatst op 10-08-2008:

Gaat prima, deze combinatie.
Ruim voldoende trektracht, óók in de heuvels.

Inhalen geen enkel probleem, en het verbruik blijft ook netjes.

Ik ben zeer tevreden!!

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 1.8 16v met een Fendt

De ervaring van dooyeweerd met een Citroen Xsara Picasso 1.8 16v (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2005) en een Fendt Bianco 470 TFB van 1398 kg geplaatst op 03-08-2008:

Ik vind het moeilijk de ene keer zeg ik,de trekkracht is behoorlijk en dan valt het weer tegen.Het verbruik is behoorlijk.Wilt u mijn e-mail adres door geven aan de hr Tikink.ik wil gaarne weten om de trekkracht te kunnen
verbeteren

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 1.6i 16v met een Caravelair

De ervaring van Vincent met een Citroen Xsara Picasso 1.6i 16v (109 pk/80, Kw bouwperiode: 2005 - 2011) en een Caravelair Antares Luxe 426 van 1145 kg geplaatst op 21-07-2008:

Ik heb een Citroen Xsara Picasso (bouwjaar 2007) handgeschakeld + Caravelair Antaris Luxe 426 (bouwjaar 2008) met max.gewicht van 1.100 kilo.
Tot nu toe 2 vakanties achter de rug, allebei met goede ervaringen. Kan vlot met het verkeer mee, ik rij zelf een snelheid van +/- 110 tot 115 km per uur (max. snelheid stel ik in op de snelheidbegrenzer van de auto, overigens een erg handige optie van citroen). Deze snelheid kan de auto goed aan in 4e versnelling, er is dan nog voldoende kracht over. De route zoals bij Luik kan de auto inderdaad goed aan, op deze route totaal geen moeite gehad met de combinatie.
De 5e versnelling is echt niet bruikbaar dus ook niet nauwelijk zoals in de test omschreven, alleen bergaf kan je hem in de 5 zetten maar dat is niet prettig rijden zonder extra vermogen achter de hand te hebben. Zelfs bij het rijden op vlakke wegen met wind in de rug kon ik de 5 niet gebruiken bij een snelheid van 110 kmp uur!! Bij een snelheid van 125 kmp uur deed de 5e versnelling het wel, combinatie bleef stabiel maar eerlijk is eerlijk dat is onverantwoord rijden met die snelheid!
Overigens heb ik geen idee hoeveel toeren de auto maakt, er is bij alle Xara Picasso's geen toerenteller aanwezig!! Het is kwestie van rijden op gevoel/motorgeluid.
Het optrekken op steile hellingen gaat niet altijd even makkelijk maar is mij tot heden wel altijd gelukt. De combinatie komt diverse steile wegvlakken zoals rivierdijken in Nedeland omhoog vanuit stilstand. Voor mij het bewijs dat ook in bergen reddelijk tot goed weg kan komen.
Misschien ook relevant is dat ik altijd radio, airco, verlichting en koelkast in gebruik heb tijdens het rijden. De auto zet zelf de airco en radio uit als hij aanzienlijk vermogen tekort komt, dit is bij mij nog niet voorgekomen!
Ik ben zeer tevreden over het rijden met deze combinatie!

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 1.8 16v met een Caravan

De ervaring van dick onck met een Citroen Xsara Picasso 1.8 16v (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2005) en een Caravan van 1050 kg geplaatst op 21-07-2008:

De Xsara Picasso 1.8 en de Beijerland Sprinter 430 van 1998, max. 1050 kg vormen een handzame combinatie. Mijn eerste reis ging naar Zuid Frankrijk. Comfort en wegligging van de combinatie is zeer goed. Trekkracht is goed op de vlakke weg, maar matig in de bergen, daar moet je veel schakelen. Naar schatting 50 % van de reis in de 5 gereden, 45 % in de 4 en 5% in de 3.
Benzineverbruik: 1 op 9 bij een gemiddelde snelheid van 90 km/h.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 1.8 16v met een Chateau

De ervaring van D Kootstra met een Citroen Xsara Picasso 1.8 16v (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2005) en een Chateau Calista 390 HU van 1100 kg geplaatst op 09-07-2008:

In Juni met mijn picasso 1,8 op gas en mijn Chateau leeg gewicht 870kg beladen ca 1100kg naar N/Brabant geweest stabiliteit geen enkel probleem goede combinatie, kan goed met het overige verkeer meekomen ca 90km/h, motor goed op toeren houden, 5e versnelling nauwelijks bruikbaar , verbruik valt tegen ca 1lrt op 8km,wil van de hr F. Tilink graag meer weten over het tunen

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 2.0 16v aut. met een Knaus

De ervaring van Jack van Dijk met een Citroen Xsara Picasso 2.0 16v aut. (136 pk/100, Kw bouwperiode: 2003 - 2007) en een Knaus Azur 450 FU van 1300 kg geplaatst op 07-07-2008:

De combinatie met een Knaus 450 TF max. beladen gewicht 1300 kg. Vorig jaar rondrit door Scandinavië 6800 km en dit jaar Frankrijk 3500 km door bergachtig gebied is ons prima bevallen. Bij steilere hellingen schakelt de automaat op cruise controle naar de 2e versnelling maar dan trekt hij ook als en lier. Verbruik in de bergen is 1:8. Op de vlakke weg 1:9,5.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 1.8 16v met een Knaus

De ervaring van A. Baelemans met een Citroen Xsara Picasso 1.8 16v (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2005) en een Knaus Sudwind 400 FD van 1000 kg geplaatst op 03-05-2008:

afgelopen meivakantie met een xsara picasso 1.8 en een caravan van 1000 kg naar Beieren geweest. Geen enkel probleem, trekkracht ruim voldoende, perdfect rijgedrag en 1:10 rijden vindt ik een mooie prestatie. Auto was vol beladen dus incl. 4 passagiers. Als ik een minpuntje moet noemen is het de tweede versnelling die wat langzaam op gang komt als je niet kunt doortrekken op de snelweg.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI met een Chateau

De ervaring van rob van den akker met een Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI (90 pk/66, Kw bouwperiode: 2000 - 2006) en een Chateau Calista CT 400 TZF van 1100 kg geplaatst op 07-04-2008:

Op de vlakke weg geen probleem.
Op de snelweg bij Luik wordt erg warm, garage kan niets vinden.
Twee keer een veel te hete moter.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI met een Beyerland

De ervaring van j.p.roos met een Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI (90 pk/66, Kw bouwperiode: 2000 - 2006) en een Beyerland Sprinter 390 DV Sport van 915 kg geplaatst op 23-02-2008:

Xsara Picasso met 2.0 HDi en Beijerland 390D rijdt subliem. Op de autosnelwegen is het niet de allersnelste combinatie, maar ook daar kan ik goed meekomen met het overige verkeer. Ik rijd 85 tot 90km in de 4e versnelling, ook in Duitsland. Gaat heel relaxt. In de bergen in Oosterijk (Vorarlberg) is pas goed duidelijk hoe goed deze combinatie is. Wegrijden op stijle berghellingen is een fluitje van een cent.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 1.8 16v met een Adria

De ervaring van m.Heijd met een Citroen Xsara Picasso 1.8 16v (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2005) en een Adria Altea 432 PH van 1191 kg geplaatst op 26-11-2007:

Rijd sinds 2004 Picasso 1.8. en caravan van 1200kg.
Is goede trekker, ook in de bergen mits goed op toeren wordt gereden. Van 1 naar 2 schakelen ligt daarbij het moeilijkst. Zijn trekkkracht in 5 is prima als het toerental hoog genoeg ligt dwz op vlakke weg ruim boven de 100km/u. (kan in frankrijk.) Voor duitsland heb ik 100km ontheffing.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 1.8 16v met een HomeCar

De ervaring van J. Stummel met een Citroen Xsara Picasso 1.8 16v (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2005) en een HomeCar Racer 39 (2.3) van 1100 kg geplaatst op 07-09-2007:

Tot nu toe alleen met de caravan in Nederland gereden. Hier voldoet de auto naar mijn mening prima in combinatie met een caravan van dit gewicht (mag max. 1150kg. wegen, maar daar blijf ik onder). Over de trekkracht ben ik zeer tevreden, zowel bij wegrijden en bij lagere snelheden als bij de 4e versnelling. Over het algemeen kan ik de 5e versnelling wel gebruiken, maar dan weinig reactie op het gaspedaal. Ook kan ik de cruisecontrol wel gebruiken. In de 5e versnelling merk ik het wel als er bijvoorbeeld tegenwind is. De auto is dan moeilijk op snelheid te houden, dus terugschakelen naar 4e versnelling. Het gebruik is aan de hoge kant. Maar dat valt mij ook zonder caravan tegen bij deze auto (gem. +/- 1:10,5 en met caravan +/- 1:8).

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 2.0 16v aut. met een Fendt

De ervaring van Ad Stabel met een Citroen Xsara Picasso 2.0 16v aut. (136 pk/100, Kw bouwperiode: 2003 - 2007) en een Fendt Saphir 490 TF van 1290 kg geplaatst op 15-08-2007:

Wij zijn een keer met deze combinatie naar Luxenburg geweest.
Het is prima verlopen, we hebben wel rustig gereden
80/90 km/uur
Wel even zoeken wanneer je de automaat gebruikt en de cruise control.
Het verbruik viel niet tegen 1:10

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 1.8 16v met een Hobby

De ervaring van Koning met een Citroen Xsara Picasso 1.8 16v (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2005) en een Hobby De Luxe 440 SF van 1350 kg geplaatst op 30-07-2007:

Na de Laguna II nu ook met de Laguna III 2L turbo automaat opstap geweest en dit is nog relaxer reizen. zo gauw het kan op cruisecontrol en genieten. Auto kan het makkelijk aan en bergen zijn geen probleem. Vanwege het zuinig rijden principe moet je zelf soms wel eens een tandje terug schakelen omdat dan de toeren wel erg laag worden. Dit jaar 2011 via de bergen van Zwitseland naar Italie.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 1.8 16v met een Fendt

De ervaring van Jan van Elsacker met een Citroen Xsara Picasso 1.8 16v (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2005) en een Fendt Saphir 420 Q van 1140 kg geplaatst op 26-07-2007:

We rijden nu voor het 2-de jaar met een (de Picasso is 6 jaar oud)
Fendt 420 Q 1120 kg en 80kg kogeldruk. Opzich rijdt de combinatie goed, maar waar we minder over tevreden zijn is het brandstofverbruik. Te weten een magere 1:8. Ook ik zou graag van dhr Tikink willen weten hoe/wat hij heeft laten doen om zo'n goed brandstofverbruik te realiseren? E-mailadres kan doorgegeven worden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI met een Adria

De ervaring van J van Dieten met een Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI (90 pk/66, Kw bouwperiode: 2000 - 2006) en een Adria Altea 512 UP van 1305 kg geplaatst op 23-07-2007:

Combinatie gaat erg goed. Genoeg vermogen, ook bij klimmen. Twee keer naar Tsjechië geweest, geen probleem. Combinatie rijdt rustig. Wel loopt de motor snel warm, maar dat is denk ik te wijten aan een probleem met de koel-ventilator of iets dergelijks. Een picasso staat bekend als goede trekker die geen last heeft van warmlopen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 1.8 16v met een Kip

De ervaring van Guy Schrijnemakers met een Citroen Xsara Picasso 1.8 16v (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2005) en een Kip Kompakt Variotop 37 EKV van 950 kg geplaatst op 28-05-2007:

We rijden nu de tweede Picasso, en daarachter de tweede caravan. eerst een paar jaar een Knaus Suedwind 420 (2,30 m breed), nu een KIP Variotop 37. uit de vorige auto heb ik een vacuummeter laten omzetten, vooral ook omdat de Picasso geen toerenteller heeft. Je kunt natuurlijk uit de snelheid en de versnellingsbakkarakteristiek de optimale koppelsnelheden berekenen en op een kaartje zetten, maar de vacuummeter is toch veel gemakkelijker.
de combinatie Picasso / Kip voldoet prima voor ons. wij zijn er nu een paar keer mee de Ardennen en de Alpen over geweest: het is een genot tegenover de Knaus. In de Knaus moest ik regelmatig (bijvoorbeeld tegen de Bernardinopas (als alternatief voor de Gotthart) naar de eerste versnelling, met de KIP is dat niet meer nodig.
snelheden van tegen de 100 km is geen enkel probleem; nooit enige slingering gemerkt; gelijke tred houden met vrachtauto's (op de teller ca. 92 a 95 km/uur gaat prima, ook als versneld moet worden.
kijkend naar de vacuummeter is mijn conclusie: 4e versnelling; de vijfde alleen in lange flauwe hellingen bergaf (wordt het te stijl is 3 of vier nodig om de remmen te sparen), misschien 2 % van de afstand.
verbruik dit jaar (Duitse / Franse autoweg op zondag midden Zwitserland - Maastricht: ca 8,5 lt / 100 km

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 1.8 16v met een Dethleffs

De ervaring van Johan Timmerman met een Citroen Xsara Picasso 1.8 16v (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2005) en een Dethleffs Camper 395 HK van 1100 kg geplaatst op 26-05-2007:

met een Dethleffs is de combinatie volgens de berekening prima. Voldeed ook naar de Dordogne. Zelfs op gas, echter zodra de auto bergen zag liep hij meer terug dan verwacht. zelfs op benzine. Qua stabiliteit, perfect aangezien er geen stabilisator nodig is/op zit. Al met al meer dan tevreden, ook over deze website!

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 1.8 16v met een Hobby

De ervaring van Robert met een Citroen Xsara Picasso 1.8 16v (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2005) en een Hobby De Luxe Easy 450 UB van 1180 kg geplaatst op 10-05-2007:

21 % in de eifel. In zijn één trok hij het wel. Voor de rest kwam hij dik te kort. Dit hebben de vrachtwagens zeker gemerkt. Vlak en omlaag 90 en tijdens de klim kwamen de vrachtwagens naast me rijden. Boven aan reed ik weer bij ze weg. Ik heb de Picasso vandaag ingeruild voor een nieuwe Picasso 2.0 diesel.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 1.8 16v met een Hobby

De ervaring van Thijs de Haan met een Citroen Xsara Picasso 1.8 16v (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2005) en een Hobby Excellent 460 UFe van 1287 kg geplaatst op 15-04-2007:

Ik heet geen Ehijs, maar Thijs de Haan.
Ik ben vorige week weer teruggekomen uit de Algarve met de combinatie Picasso/hobby. Het gaat prima, maar je moet al snel naar de 4e versnelling.
VRAAG aan H. Tikink, met eenzelfde? auto die hij heeft laten tunen. Wat is er aan getuned en hoe kun je nu zoveel trekkrachtverbetering krijgen met een normale motor. U mag mijn E-mailadres aan hem doorgeven.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 1.8 16v met een Hobby

De ervaring van Gerard met een Citroen Xsara Picasso 1.8 16v (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2005) en een Hobby De Luxe Easy 400 SB van 1289 kg geplaatst op 09-04-2007:

Onze ervaring is prima! Wij hebben de auto nou 3 jaar en zijn er al twee keer naar Frankrijk meegereden en 1 keer naar Kroatie, alle 3 de vakanties ging perfect. Het is een betaalbare auto en je kunt voldoende prestaties verwachten dus wat wil je nog meer! Wij rijden er gewoon 100 - 110 km/uur mee. Hellingen op gaat soms iets minder, dan is het meestal rond de 90 km/uur. Inhalen gaat verder goed, dus wij zijn positief!

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 1.8 16v met een Hobby

De ervaring van M.Herman met een Citroen Xsara Picasso 1.8 16v (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2005) en een Hobby Excellent 460 UFe van 1287 kg geplaatst op 26-03-2007:

Wij heben nog geen ervaring met een Picasso en een Hobby 460 UFe, maar we hopen van anderen die wel ervaring hebben met deze combinatie enige reactie's te krijgen. We gaan meestal naar de Cevennen in mei en het najaar. In het voorjaar in Nederland.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 1.8 16v met een LMC

De ervaring van Hans v. Doornik met een Citroen Xsara Picasso 1.8 16v (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2005) en een LMC Munsterland 475 RD van 1300 kg geplaatst op 06-03-2007:

Hoewel in de test te zwaar bevonden,zijn mijn ervaringen met een LMC van 1300 kg zeer positief, zowel in verbruik (1 ;11 ), als trekkracht en rijden in de 5e versnelling.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 1.8 16v met een Hobby

De ervaring van Jacco met een Citroen Xsara Picasso 1.8 16v (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2005) en een Hobby De Luxe Easy 440 SB van 1250 kg geplaatst op 05-02-2007:

Met de Picasso en een Hobby naar de Ardeche. Met name op hellingen is het zaak om vaart te blijven houden. 1x afremmen en het is naar boven sukkelen. Bij harde wind tegen moest ik terug naar de 3e versnelling. Qua stabiliteit en wegligging is het een goede combinatie. Het ontbreekt aan power, zeker op gas.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 1.8 16v met een Hobby

De ervaring van F. Tikink met een Citroen Xsara Picasso 1.8 16v (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2005) en een Hobby De Luxe 460 UFe van 1350 kg geplaatst op 03-02-2007:

Onze Picasso 1.8 hebben wij vanaf het begin af aan laten tunen en onze ervaringen zijn fantastisch. Van een magere 21/2 ster naar 4 sterren voor onze combinatie. We hebben een Hobby 460ufe die we tot max 1300 kg beladen. Iets over het benzine verbruik deze varieert van 1:8 (110km) tot 1:12 (80km). De vijfde versnelling is zeer goed bruikbaar. Onze ervaringen in de bergen is ook zeer goed, de beroemde weg bij Millau vormt geen enkel probleem.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 1.8 16v met een Caravan

De ervaring van J. Stummel met een Citroen Xsara Picasso 1.8 16v (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2005) en een Caravan van n.b. kg geplaatst op 21-01-2007:

Caravan: Home Car Racer 39KD =/-870 kg.
Ik rij nu ruim twee jaar met deze caravan achter deze auto. In beladen toestand kan de auto goed van z'n plaats komen en op de snelweg heeft hij voldoende trekkracht over om even voorbij een vrachtwagen te trekken.Ik rijd namelijk meestal 90 - 95 km/u omdat ik de motor dan beter vind lopen. Overigens is het mijn ervaring dat bij 90 -95 km/u de 5e versnelling wel goed bruikbaar is, ook met cruise crontol. Uiteraard wel even terugschakelen als het nodig is gas bij te geven. Verbruik rond de 1:8,5 a 1:9 liter. Geen ervaring met rijden op hellingen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 1.8 16v met een Hobby

De ervaring van kees.p met een Citroen Xsara Picasso 1.8 16v (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2005) en een Hobby Prestige 460 van 1074 kg geplaatst op 15-01-2007:

Ik ben al 2 jaar met deze combinatie op weg ben er zeer tevreden over zowel over de trekkracht als het benzine gebruik met de caravan fijne trekauto.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 1.8 16v met een TEC

De ervaring van P NEEFJES met een Citroen Xsara Picasso 1.8 16v (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2005) en een TEC Travel King 490 DB van 1250 kg geplaatst op 03-01-2007:

Zijn er afgelopen jaar mee naar zuid Frankrijk geweest ben zeer tevreden over deze combinatie .maar zorg er wel voor om de caravan goed te beladen waar ik erg precies in ben .ik zorg voor 75 kg kogeldruk en natuurlijk de zwaarste spullen op de vloer en als het kan zo dicht mogelijk bij de as.De 5e versnelling is bruikbaar op de grote snelwegen maar heeft weinig tot geen reactie op het gaspedaal.Let er wel op om optijd terug te schakelen ,houd hem op toeren bij bergje op .Brandstof gebruik bij gem 95 km/p/u en cruise control is volgens de boord computer 1:9 over het hele traject van 1600 km gemeten bij gunstige weersomstandigheden .Voor mij is het een fijne reisauto en combinatie

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 1.6 HDI met een HomeCar

De ervaring van Frans Janssen met een Citroen Xsara Picasso 1.6 HDI (109 pk/80, Kw bouwperiode: 2004 - 2011) en een HomeCar Rally 45 FHU van 1150 kg geplaatst op 30-12-2006:

Wij rijden met een een homecar rally 1994 gewicht beladen 1150 kg. De picasso 1.6l trek deze caravan prima. Ook een helling van 11% geen enkel probleem. Op snelwegen voldoende power om goed te kunnen inhalen. Wij hebben een picasso met crusecontrol wat zeer comfortabel rijdt. Een aanrader voor iedereen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 1.8 16v met een Hobby

De ervaring van Rhijs de Haan met een Citroen Xsara Picasso 1.8 16v (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2005) en een Hobby Excellent 460 UFe van 1299 kg geplaatst op 09-12-2006:

ben over het algemeen zeer tevreden met de Picasso. Comfort enz. zeer goed. wij zijn 1X naar Z.spanje en 2x naar de algarve gereden. Terug zelfs in 2 1/2 dag (ivm sterfgeval) gemiddeld verbruik, 10,3 ltr/100km Enig probleem is de 5e versnelling, vooral bij kleine hellingen en meer dan kracht 3 tegenwind. Mijn probleem is vooral, dat bij toepassig van de cruise control, je niet op tijd in de gaten hebt dat de snelheid terugloopt. Wanneer dan de CC er uit schiet is je snelheid te laag en moet je eigenlijk terug naar 3. dit is vooral onplezierig voor je medeweggebruikers (trucks enz) HET IS DUS ZAAKS ALERT TE BLIJVEN RIJDEN.blijft echter het feit dat ik mij qua stabiliteit nooit ongerust heb gevoeld, ook niet met twee fietsen achterop.Vragen, mijn mailadres staat erbij.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 1.8 16v met een Hobby

De ervaring van ad met een Citroen Xsara Picasso 1.8 16v (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2005) en een Hobby De Luxe Easy 400 SB van 1147 kg geplaatst op 12-11-2006:

Zijn dit jaar met deze combinatie naar frankrijk geweest,en hebben er 3500 km geredenmet caravan.we hebben eens goed bijgehouden hoeveel liters benzine we hebben getankt ,en dan kwamen we uit met 1;11.echt heel goed deze combi.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 1.8 16v met een Knaus

De ervaring van H. Smeenk met een Citroen Xsara Picasso 1.8 16v (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2005) en een Knaus Sport 450 FS van 1300 kg geplaatst op 06-11-2006:

Mijn ervaring met deze combinatie is erg positief, maar ik geef toe het is net als met smaak, je vindt het lekker of niet lekker. Hier bedoel ik mee, het ligt er maar aan wat je verwacht en ik ben mij terdege bewust dat er veel betere trekauto's zijn als de Citroën Picasso. Tevens heb ik in mijn geval een compromie gezocht in een auto, die solo ook nog een beetje betaalbaar is en ook redelijk tot goed uit de voeten kan met deze caravan. Hij trekt goed op en is bij het inhalen zeker niet traag, ook in de 4e versnelling, het rijden in de 5e versnelling is alleen acceptabel bij een redelijk vlakke weg en niet veel tegenwind en daarom wordt normaal alles in de 4e versnelling gedaan. Het moeten wegrijden op een helling van 10 % is mij tijdens de vakantie in Frankrijk 2006 overkomen en dit is zonder al teveel moeite gelukt. Wat mij verder nog opvalt aan de auto is dat hij tot 80 kg op zijn kogel mag hebben en dit vind ik een groot voordeel en voor lange afstanden rijdt hij comfotabel met een paar fijne stoelen. Toch nog een nadeel en dat is dat bij het terugschakelen naar de 2e versnelling er op gelet moet worden dat je niet te laag in de toeren zit anders moet je al gauw terug naar de 1e versnelling.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 1.6 HDI met een Burstner

De ervaring van H. Ebbers met een Citroen Xsara Picasso 1.6 HDI (109 pk/80, Kw bouwperiode: 2004 - 2011) en een Burstner Amara 410 van 1300 kg geplaatst op 02-11-2006:

Om uiteindelijk op het juiste beladen gewicht uit te komen heb ik een ander type moeten kiezen. De caravan waarmee ik ervaring heb is een Ventana 450 TN van 1050 kg leeggewicht en beladen tot 1300 kg. Ik heb ondanks dat het "slechts" een 1,6L diesel betreft prima ervaringen met de combinatie.
De snelweghellingen (tot 6%) waren met ca 90 km/uur prima te nemen in de 4e versnelling. De rijsnelheid op vlakke stukken was ca 97 km/uur. Daarbij liep het verbruik op tot 10,5L/100km. Bij een rijsnelheid van 85 km/uur bedroeg het verbruik ca 8L/100km. Optrekken op hellingen vereist enige gewenning met de combinatie kopeling/gaspedaal.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 1.8 16v met een Beyerland

De ervaring van van Eck met een Citroen Xsara Picasso 1.8 16v (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2005) en een Beyerland Vitesse 400/2 Lx van 950 kg geplaatst op 01-11-2006:

Goede trekauto.Rij meestal in 4e versnelling op de grote weg.5 alleen bruikbaar met wind mee.Er word in nederland en Belgie/N.Frankrijk gereden.
Caravan is een Byerland Vitesse 380/2 van 1992.Stond niet in de lijst.Gewichten zijn aangepast.

Bekijk berekening

Wijzigen


Citroen Xsara Picasso 1.8 16v met een Beyerland

De ervaring van WHakze met een Citroen Xsara Picasso 1.8 16v (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2000 - 2005) en een Beyerland Vitesse 460 van 1200 kg geplaatst op 30-10-2006:

Indien er met beleid wordt gereden kan het makkelijk
probeer wel te blijven rijden op een helling.
Ben er zelf mee naar Denemarken geweest.Verbruik lag tussen de 1 op 8.5/9

Bekijk berekening

Wijzigen


Engelstalige reviews

Reviews geplaatst op TowCar.info van de Citroen Xsara Picasso.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).


Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI met een Ace

De ervaring van Malcolm met een Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI (90 pk/66 Kw, bouwperiode: 2000-2006) en een Ace Jubilee Ambassador van 1295 kg geplaatst op 30-10-2006:

We tow our Ace jubilee ambassador all over the country From Yorkshire to Devon/Cornwall all so up in peak district we find very stable and only need change from 5th on fairly steep hills. fuel approx 34 to gal well pleased


Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI met een Eriba

De ervaring van Stuart met een Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI (90 pk/66 Kw, bouwperiode: 2000-2006) en een Eriba Touring Puck 120 van 680 kg geplaatst op 30-10-2006:

I towed an Eriba Famillia not a Puck but the weight is the same as mine as mine is the earlier 1970's model.I have taken my Picasso all over Wales and down to the north of Spain but it struggled when heading over the Clermont-Ferrand auto route in France, spent most of the time in 4th and the odd occasion slipping down to 45 mph into 3rd. Fuel was good at 58 mpg without the caravan and about 42 mpg average with the van covering just over 3000 miles.I found the Picasso uncomfortable for me but the wife liked it.The van was very stable in some high winds and stormy weather . If it was not for those bleeding mountains I would have kept it but I am thinking of trying a Hyundai Tucson or a Kia Sportage next as they have better power and Torque. will let you know when i buy one and try it out.


Citroen Xsara Picasso 1.6 HDI met een Bailey

De ervaring van Trevor met een Citroen Xsara Picasso 1.6 HDI (109 pk/80 Kw, bouwperiode: 2004-2011) en een Bailey Pageant Monarch van 1295 kg geplaatst op 30-10-2006:

Xsara Picasso, 2007 1.6d, 109bhp towing a Bailey Pageant Monarch MRO 1118.
The outfit is stable and the car pulled comfortably on motorways and hills returning 30mpg on a trip from Glasgow to the Midands. I do load the heavy items in the car to keep the van lighter. The ration of this outfit is 93%, somewhat heavier than recommended, but it hasn't given me any concerns regarding pulling power and stability.


Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI met een Swift

De ervaring van joseph met een Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI (90 pk/66 Kw, bouwperiode: 2000-2006) en een Swift Challenger SE 480 van 1282 kg geplaatst op 30-10-2006:

i can honestly say that this combination of car and caravan is the best i have ever had , BUT am i legal ???


Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI met een Dethleffs

De ervaring van daniel met een Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI (90 pk/66 Kw, bouwperiode: 2000-2006) en een Dethleffs Rally Nomad DD 470 van 1230 kg geplaatst op 30-10-2006:

sun roller tango 495 luxe......2007


Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI met een Coachman

De ervaring van eardley met een Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI (90 pk/66 Kw, bouwperiode: 2000-2006) en een Coachman Pastiche 420/2 van 1325 kg geplaatst op 30-10-2006:

tows not to bad but getting re-map soon will let you know how it goes


Citroen Xsara Picasso 1.6 HDI met een Knaus

De ervaring van Mildred met een Citroen Xsara Picasso 1.6 HDI (109 pk/80 Kw, bouwperiode: 2004-2011) en een Knaus Sport 500 EU van 1340 kg geplaatst op 30-10-2006:

creo que es bastante cerca del modelo del carro pero no estoy segura y es importante


Citroen Xsara Picasso 1.6 HDI met een Bailey

De ervaring van t mccaw met een Citroen Xsara Picasso 1.6 HDI (109 pk/80 Kw, bouwperiode: 2004-2011) en een Bailey Ranger 460/4 van 1194 kg geplaatst op 30-10-2006:

i tow a bailey ranger 460/4 with my 2008 xsara picasso and 1.6hdi 92 bhp and find it a good tow car and get approx 35 mpg when towing


Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI met een Lunar

De ervaring van Nick met een Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI (90 pk/66 Kw, bouwperiode: 2000-2006) en een Lunar Chateau 500 van 1300 kg geplaatst op 30-10-2006:

Can anyone cofirm (as new to towing) if the Citroen si quite a "bouncy" ride when towing. Any advice would be useful.


Citroen Xsara Picasso 1.6i met een Knaus

De ervaring van Isidoro (Spain) met een Citroen Xsara Picasso 1.6i (95 pk/70 Kw, bouwperiode: 2002-2005) en een Knaus Deseo Box van 800 kg geplaatst op 30-10-2006:

Difficult to tow the similar Spanish Ace caravan. On motorway slopes or overtaking lorries it was difficult to maintain speed. Consumption 28 mpg. On head wind at motorways the caravan seems to pull the car instead of the car towing the caravan. We changed the picasso by a renault megane sedan 1.9 dci 131 hp and towing changed. Now we have changed the caravan for a knaus sudwind 550 qs and hope the car will perform adecuately.

Forget about towing a medium caravan with the petrol picasso.

Congratulations. The site helps for a better towing.


Citroen Xsara Picasso 1.6 HDI met een Bailey

De ervaring van Ray Rowe met een Citroen Xsara Picasso 1.6 HDI (90 pk/66 Kw, bouwperiode: 2005-2011) en een Bailey Ranger 460/2 van 1131 kg geplaatst op 30-10-2006:

The 1.6 Picasso is an excellent tow car. With a wheel at each corner and a noseweight of 80kg stability is high at motorway speeds (60mph). Over most of the motorway network 5th gear may be held, but gradients require 4th or 3rd to maintain reasonable progress. The car is very versatile and can easily carry 2 aquarolls and a wastemaster in the rear with seats up. With only 2 people in the car, an awning and satellite dish can easily be carries reducing the towed weight. I am very pleased with this car.


Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI met een Caravan

De ervaring van S.George met een Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI (90 pk/66 Kw, bouwperiode: 2000-2006) en een Caravan van 1050 kg geplaatst op 30-10-2006:

Picasso 2.0HDi towing ABI Marauder 420ET Sportique with AlKo hitch head stabilizer.
Copes well with 4 up plus dog and awning in car. Noseweight kept to no more than 70kg. Ample pull to the legal limit on M-ways. Only tiresome if you press on a little over the limit and hit a gradient. Excels on A roads with a bit more use of 4th and pretty nifty around towns. It has coped well with twisty, hilly roads in the North York Moors and Gower. Never once has the van made itself felt other than drag. Milenco Aero towing mirrors fit well and give a good view. Good economy solo (50mpg) and towing (29-33). Can't be faulted unless you need a bigger 'van.


Citroen Xsara Picasso 1.6 HDI met een Avondale

De ervaring van r wilkinson met een Citroen Xsara Picasso 1.6 HDI (90 pk/66 Kw, bouwperiode: 2005-2011) en een Avondale Dart 525-4 van 1227 kg geplaatst op 30-10-2006:

I have owned my present Citroen Picasso 1.6 HDI VTX for aprox 18 months, I have recently come back to caravans after some 23 years ,the van is an Avondale dart 525-4 (1227kg) so far I have only towed the van home but this was quite a first trek some 65 miles from Widnes to Leeds mostly on the M62 although I have had many diesel cars this was the first time I have towed a van with one , I was delighted with the performance of my car it played with the van even on the very long drags uphill over the pennines, mostly done on cruise control, on hitting the M62 I reset the on board computer to see what the fuel consuption was , it turned in an amazing 52.4 miles per gallon by the time I left the M62 at J27 this was mostly at a speed of 50 miles per hour never less as I did not have the stabliser on although I pushed it to 60 at one point and it did it with ease with no problems with van stability, I may add there was quite abit of weight in the van awning spare wheel electric hook up cable battery ect, I am well pleased with my car ,it's sad that it is no longer in production , so I will probably keep this one a lot longer than my usual two years


Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI met een Bailey

De ervaring van t mccaw met een Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI (90 pk/66 Kw, bouwperiode: 2000-2006) en een Bailey Ranger 460/4 van 1194 kg geplaatst op 30-10-2006:

my picasso tows the ranger with no trouble even have went from Penrith over the A66 to scotch corner the start from Penrith up the hill is a very good towing test really steep the picasso managed ok but takes its time but no hurray when towing


Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI met een Swift

De ervaring van Haydn E Ebbs met een Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI (90 pk/66 Kw, bouwperiode: 2000-2006) en een Swift Challenger SE 480 van 1366 kg geplaatst op 30-10-2006:

Fitted an adjustable "synergy chip" and the Picasso is excellent with the Challenger. Toured Austria & Italy on the way to Greece, coped across Alp roads very well.


Citroen Xsara Picasso 1.6 HDI met een Eriba

De ervaring van Ant Clark met een Citroen Xsara Picasso 1.6 HDI (90 pk/66 Kw, bouwperiode: 2005-2011) en een Eriba Touring Troll 540 GT van 1120 kg geplaatst op 30-10-2006:

The 1.6 Picasso Hdi with 92 hp is a fine towcar for the Eriba Troll 540GT.(1300kg) Very stable on the route, good performance in headwind, travelled extensively in north Scotland and French and Italian Alps. The van and towcar are the same width, ideal for negotiating towns and villages off the beaten track. Performance does fall off at altitude, there is no reserve of power for hill starts on narrow, really steep routes.
The Troll is brilliant to tow, good ground clearance, easy to manoevre. Toilet space is very cramped, front storage locker is minute. But a truly great tourer.


Citroen Xsara Picasso 1.6i met een Sterckeman

De ervaring van Jorge met een Citroen Xsara Picasso 1.6i (90 pk/66 Kw, bouwperiode: 2000-2002) en een Sterckeman Evolution Comfort 420 CP van 1080 kg geplaatst op 30-10-2006:

car = Citroën Xsara Picasso 1.6i (66Kw/90hp) year 2000
and caravan = Sterckeman Datcha 450 CP year 2001.
Thanks.


Citroen Xsara Picasso 1.6 HDI met een Bailey

De ervaring van maurice met een Citroen Xsara Picasso 1.6 HDI (109 pk/80 Kw, bouwperiode: 2004-2011) en een Bailey Ranger 460/2 van 1131 kg geplaatst op 30-10-2006:

the citroen towing bailey ranger 460/2,car carring two adults +two chidren
very stable outfit,towing comfortably at 60mph on motorway and taking motorway inclines at 55/60.returning 33mpg on 200mile trip.does not like headwinds and had to drop to 2nd gear climbing haldon hill on the A38 near exeter.
overall quite satisfied with this outfit,but would like afew more bhp in reserve


Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI met een Adria

De ervaring van R Roberts met een Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI (90 pk/66 Kw, bouwperiode: 2000-2006) en een Adria Altea 502 DK van 1200 kg geplaatst op 30-10-2006:

We tow an Adria Unica 502 UK 5 berth 2000 model van which we think is approx 1000kg miro, the Picasso was steady at first but has since been re-mapped by Shires Performance tuning giving approx 15% more torque & bhp, This has transformed the car giving much livelier performance with better economy, solo at 70mph = 57mpg, around town 45mpg, towing on A / B roads up to 65mph 31-33mpg. Outfit is very stable but there is an ALKO stabiliser fitted to van. Also very pleased with Adria van, very similar to Altea model. Have not tried it yet on the motorway. Towing mirrors difficult to find due to shape of mirror causing them to slide off during driving. Now use black duck tape on straps of mirror to prevent this, not pretty but effective. Would like a wider car inside (above 54") as we have 3 children, 2 in baby seats & one 12 year old who complains of being cramped in the back, but am struggling to find a better overall package. Strongly recommended especially when re-mapped


Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI met een Bailey

De ervaring van james met een Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI (90 pk/66 Kw, bouwperiode: 2000-2006) en een Bailey Senator S5 Oklahoma van 1447 kg geplaatst op 30-10-2006:

no probs really pulling my bailey just the usual limited use of fifth gear but thats ok,good mileage but thinking about rear spring assisters as it seems a bit low and all i carry in the back when towing are my two small dogs


Citroen Xsara Picasso 1.8 16v met een Caravan

De ervaring van clive kirkman met een Citroen Xsara Picasso 1.8 16v (116 pk/85 Kw, bouwperiode: 2000-2005) en een Caravan leeg: 1000 kg van 1250 kg geplaatst op 30-10-2006:

1.8 petrol picasso towing an abi award brightstar.
no problem at all i only loose a litlle speed on m-way inclines but gain it back on the straights or slopes.


Citroen Xsara Picasso 1.6 HDI met een Lunar

De ervaring van Philip Green met een Citroen Xsara Picasso 1.6 HDI (109 pk/80 Kw, bouwperiode: 2004-2011) en een Lunar Ariva van 1000 kg geplaatst op 30-10-2006:

I found the picasso needed a few mile to reach full power as it has covered 41k but mainly short journeys, it was a supprise how slow acceleration was. When I had covered 100 miles the car was happier up long motorway hills in 5th gear. The Ariva was very stable with no snaking or wagging. I did feel a headwind on a bridge pulling the rig back, but no real problem.

However there is a very steep twisty road I have not gone up yet, I think it would be ok as long as I do not have to stop on it. I do not think it would pull again! so I would like more power say 140 BHP plus.

Still it is a very good combination for normal roads, and I am pleased.


Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI met een Fendt

De ervaring van Javier met een Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI (90 pk/66 Kw, bouwperiode: 2000-2006) en een Fendt Saphir 420 QF van 1200 kg geplaatst op 30-10-2006:

Espero un comportamiento aceptable; anteriormente he remolcado una Sun Roller Jazz 420 de 950 kg de peso


Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI met een Lunar

De ervaring van Phil Brown met een Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI (90 pk/66 Kw, bouwperiode: 2000-2006) en een Lunar Lexon 575 EB van 1360 kg geplaatst op 30-10-2006:

Have fitted a "chip" to boost the 2.0 hdi from 90 bhp up to 115 bhp, and torque up a bit to 265 nm. This makes a big difference. Now pulls easily in top gear with just light throttle, I am sure the fuel consumption has increased as well, I recorded 40.5 mpg on A roads and towns. Used the outfit to go to south of France last year and copes well on the long drags uphill.


Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI met een Caravan

De ervaring van Gareth Edwards met een Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI (90 pk/66 Kw, bouwperiode: 2000-2006) en een Caravan van 950 kg geplaatst op 30-10-2006:

Citroen 04 2.0hdi desire towing a eccles ci 1982 4 berth 950kg our first ever caravan and my first time towing it towed with ease over the cat and fiddle road in to buxton could hardly tell there was a van on the back, at the steepest hills changed down to 3rd gear and found it very comfortable, brilliant tow car to start with.


Citroen Xsara Picasso 1.8 16v met een Swift

De ervaring van Andy Naylor met een Citroen Xsara Picasso 1.8 16v (116 pk/85 Kw, bouwperiode: 2000-2005) en een Swift Toscane 390 van 1075 kg geplaatst op 30-10-2006:

My car pulls fine but struggles on motorway inclines - it's a bit of a battle with the gears. That said, we always get to where we're going! When finances permit I will get a proper towcar...


Citroen Xsara Picasso 1.6i 16v met een Avondale

De ervaring van Bob Watson met een Citroen Xsara Picasso 1.6i 16v (109 pk/80 Kw, bouwperiode: 2005-2011) en een Avondale Argente 390-2 van 1150 kg geplaatst op 30-10-2006:

Pulled a 515-4 nearest i could get on list
Went from Aberdeen to York - ok at 55-55 unstable at 65
got about 21mpg, hard slog up th A1 but as a first time ok, have chage to a 2lHDCI mondeo and Bailey Indiana this year, should feel different, also told by local caravan van dealer with new computer system, that the Picasso is only capable of 900kg, which is different from book, would like to thiink what it was doing to engine and did struggle of steep inclines at traffic lights


Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI met een Elddis

De ervaring van Andy met een Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI (90 pk/66 Kw, bouwperiode: 2000-2006) en een Elddis Avante Club 362 van 1100 kg geplaatst op 30-10-2006:

Our 2003 HDi 90 BHP tows a 1994 Elddis Wisp 450 (MIRO = 850 Kg) with ease.

When towing, can turn 40 MPG at 56 MPH on motorways, but does drop off to mid 30's on A roads. 60 MPG easily achievable when solo. Needs 4th gear only on the very steepest of motorway hills; Saddlesworth Moor and Avonmouth for example.

Rear suspension a bit soft, so keep nose weight around 65 to 70 Kg for trouble free touring, and like Peter suggests, better to keep heavy items over caravans' axle, and the car boot light. A good tow car overall.


Citroen Xsara Picasso 1.6 HDI met een Ace

De ervaring van frank craddock met een Citroen Xsara Picasso 1.6 HDI (90 pk/66 Kw, bouwperiode: 2005-2011) en een Ace Award Dawnstar van 1304 kg geplaatst op 30-10-2006:

the picasso is an extremely good tug,we found that it towed the ace like a dream,although the stats say we tow at 95% it didn't feel it,we live in wales,(lots of hills) and we have no trouble at all in negotiating any we have come across,at home or abroad.the van has an alko hitch which gives us a lot of stability in any type of weather.lots of storage space inside,comfy ride and extremely good fuel economy,about 35 mpg.this van is a tad heavier than the previous one(abi dawnstar)but the fuel consumtion is about the same.if you need a good,comfortable and economical tug,i have no hesitation in recomending the picasso,works for us.


Citroen Xsara Picasso 1.6 HDI met een Ace

De ervaring van Mark met een Citroen Xsara Picasso 1.6 HDI (109 pk/80 Kw, bouwperiode: 2004-2011) en een Ace Jubilee Ambassador van 1182 kg geplaatst op 30-10-2006:

Good Functional tow car. Small good for economy but still plenty of pull. With cruse control - will stay at 62mph hours on end on motorways. I think maximum tow limit of 1300kg is fair.


Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI met een Bailey

De ervaring van Steve met een Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI (90 pk/66 Kw, bouwperiode: 2000-2006) en een Bailey Ranger 550/6 van 1258 kg geplaatst op 30-10-2006:

We towed our Bailey Ranger 550/6 (1300kg) to Devon this year. Although we had to drop through thegears on the odd steep hill We were able to keep in 4th and 5th most of the time. MPG was 34.


Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI met een Bailey

De ervaring van Baz D met een Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI (90 pk/66 Kw, bouwperiode: 2000-2006) en een Bailey Ranger 460/4 van 1172 kg geplaatst op 30-10-2006:

We tow a 98 Bailey ranger 460/4 with a Picasso 2 litre Diesel. Just about ok, but I can't help thinking i would like some extra welly. MPG average drops from 45 to 32.


Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI met een Lunar

De ervaring van Adrian Bass met een Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI (90 pk/66 Kw, bouwperiode: 2000-2006) en een Lunar Clubman 475-CK van 1280 kg geplaatst op 30-10-2006:

As with other reviewers find could do with a little bit more zip on inclines but otherwise tows remarkably well and stable and agian average around the 30mpg mark


Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI met een Bailey

De ervaring van mr venus met een Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI (90 pk/66 Kw, bouwperiode: 2000-2006) en een Bailey Ranger 460/4 van 1172 kg geplaatst op 30-10-2006:

my citroen picasso 2.0 HDI tows my bailey ranger 460/4 verry well . In a verry strat line with no problems at all


Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI met een Eriba

De ervaring van ChrisH met een Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI (90 pk/66 Kw, bouwperiode: 2000-2006) en een Eriba Touring Puck 120 GT van 690 kg geplaatst op 30-10-2006:

We tow a Puck 120GT with our 2005 Picasso 2.oHDI and it's a really great car for towing and the puck follows as good as gold. No trouble at all and hooking up couldnt be easier with such good all round visibility in the Picasso


Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI met een Avondale

De ervaring van mark met een Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI (90 pk/66 Kw, bouwperiode: 2000-2006) en een Avondale Dart 525-4 van 1240 kg geplaatst op 30-10-2006:

we tow a avondale dart 525-4 (1240kg) to be honest i have had my engine computer chiped upto 115bhp / 270lb torqe but even before this the picasso towed fantastic with no problems.


Citroen Xsara Picasso 1.6 HDI met een Caravan

De ervaring van janice craddock met een Citroen Xsara Picasso 1.6 HDI (90 pk/66 Kw, bouwperiode: 2005-2011) en een Caravan van 950 kg geplaatst op 30-10-2006:

what a great towcar this is !! we just upgraded to a caravan from a trailer tent,it is our first venture into towing a van and did we pick the right car for the job !!it pulls off with no effort at all,picks up quickly through the gears,the fuel economy is great (average 38.5 according to inboard computer) loads of storage space inside(i like my creature comforts) no trouble at all pulling up hills(we live in wales) all in all, a great car for the job that we want it to do,we can highly recommend this lovely motor for good economy,comfort,storage and smooth towing power.........nuff said!!


Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI met een Bailey

De ervaring van Helen met een Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI (90 pk/66 Kw, bouwperiode: 2000-2006) en een Bailey Pageant S6 Champagne van 1362 kg geplaatst op 30-10-2006:


My Citroen 2004 2.0HDi tows 2001 Bailey Pageant Champagne ok. Though I wouldn't ever load the caravan to the max. Towing up steep inclines means changing down to 2nd or 3rd gear.Fuel consumption was about 33mpg.


Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI met een Avondale

De ervaring van warren burke met een Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI (90 pk/66 Kw, bouwperiode: 2000-2006) en een Avondale Dart 545-4 van 1240 kg geplaatst op 30-10-2006:

I tow an avondale pearle ulysses 6 berth(1100kg) with xsara picasso 2.0hdi no problems .as good a match as my 1.9td xantia was.


Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI met een Ace

De ervaring van Gary Kingston met een Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI (90 pk/66 Kw, bouwperiode: 2000-2006) en een Ace Jubilee Envoy van 1266 kg geplaatst op 30-10-2006:

My Picasso 2001 2.0HDi tows our ABI Tristar with no problems at all we find only a slight diference in power going up hill and also manage to tow in 5th most of the time


Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI met een Swift

De ervaring van Ken Greenaway met een Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI (90 pk/66 Kw, bouwperiode: 2000-2006) en een Swift Challenger 490 van 1300 kg geplaatst op 30-10-2006:

My Picasso 2001 2.0HDi tows 1999 Swift Challenger 490SE well. I load the van to 50kg below max & the outfit with car top boat & everything required is about 350kg below max gross train weight. Gearbox has to be used & consumption drops drastically but has no trouble going to Lake district via M6 & Shap summit. Figures in table are way out from manufactures for both car & van & were modified to suit.


Citroen Xsara Picasso 1.8 16v met een Sterckeman

De ervaring van paco casado met een Citroen Xsara Picasso 1.8 16v (116 pk/85 Kw, bouwperiode: 2000-2005) en een Sterckeman Evolution Comfort 410 CP van 1100 kg geplaatst op 30-10-2006:

last week we went to the pirineo catales region
and mountains and going up to roads 12 and 14% with 1 and 2 gear ... any problems...best regards


Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI met een Caravan

De ervaring van Mark Harris met een Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI (90 pk/66 Kw, bouwperiode: 2000-2006) en een Caravan van 950 kg geplaatst op 30-10-2006:

PIcasso 2.0 HDI (90bhp) tows my Elddis Mistral XL with no trouble, though progress up steep inclines requires a changedown on the gearbox. Picasso suspension is on the soft side though, towing the van does make a significant difference to the ride.....but nothing too drastic.


Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI met een Bailey

De ervaring van Andrew met een Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI (90 pk/66 Kw, bouwperiode: 2000-2006) en een Bailey Ranger 470/4 van 1075 kg geplaatst op 30-10-2006:

Towing performance is ok but does struggle slightly on steeper hills. Generally though, The outfit feels very stable. If only there was just a couple more BHP's.


Citroen Xsara Picasso 1.6i 16v met een Sterckeman

De ervaring van Neil Kennedy met een Citroen Xsara Picasso 1.6i 16v (109 pk/80 Kw, bouwperiode: 2005-2011) en een Sterckeman Starlett 420 CP van 900 kg geplaatst op 30-10-2006:

superb car and van, fitted with stabiliser in towing hitch, it drives a dream, except for the fuel economy digits on dash, you would hardly know the Sterkeman was there, no snaking even at 60mph, very stable.


Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI met een Avondale

De ervaring van Peter met een Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI (90 pk/66 Kw, bouwperiode: 2000-2006) en een Avondale Dart 510-5 van 1210 kg geplaatst op 30-10-2006:

Very happy with performance of the Picasso. Very stable and good economy of around 32 mpg. I find fifth gear isn't worth the effort, i always seemed to be changing between forth and fifth, so i tow in forth gear all the time. I try and obtain a nose weight of around 75 kg. I did once put the awning in the boot but would not recommend this and the outfit is far more stable with the awning over the caravan axle.


Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI met een Elddis

De ervaring van Scott met een Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI (90 pk/66 Kw, bouwperiode: 2000-2006) en een Elddis Avante 482 van 1233 kg geplaatst op 30-10-2006:

Very happy with towing performance, tows better than previous Mondeo and Marea. Mirrors give decent rear view and nose weight limit is slightly higher than most cars in this class.


Citroen Xsara Picasso 2.0 16v aut. met een Eriba

De ervaring van Andrew McLay met een Citroen Xsara Picasso 2.0 16v aut. (136 pk/100 Kw, bouwperiode: 2003-2007) en een Eriba Touring Troll 530 GT van 1100 kg geplaatst op 30-10-2006:

Hi Finally got models sorted out. The Citreon Xsara Picasso -2.0 16v Auto Towing my Eriba Troll is absolutely a dream to drive. I agree with everything Robert Gardiner says on a previous Review


Citroen Xsara Picasso 1.6 HDI met een Lunar

De ervaring van Martin met een Citroen Xsara Picasso 1.6 HDI (109 pk/80 Kw, bouwperiode: 2004-2011) en een Lunar Ariva van 1000 kg geplaatst op 30-10-2006:

The combination functions very well indeed. An Alko anti-snake device gives one even more confidence. Towing at 90 kph on French motorways, gives a consumption of 8.3 L per 100 km. Pull away is always smooth, hill starts are no problem. For reasons of driving courtesy, we stick "to lorry speeds" on the flat but do not hesitate to overtake the lorry stream on long uphill stretches, providing we do not obstruct other road users. Simple extion mirrors, secured with rubber straps, give adequate rearward vision.


Citroen Xsara Picasso 1.8 16v met een Eriba

De ervaring van Andrew McLay met een Citroen Xsara Picasso 1.8 16v (116 pk/85 Kw, bouwperiode: 2000-2005) en een Eriba Touring Troll 530 GT van 1100 kg geplaatst op 30-10-2006:

Hi I couldn't get and exact match for car and van but this was the closest. I have a 2ltr Picasso Automatic and it is absolutely great


Citroen Xsara Picasso 1.8 16v met een Eriba

De ervaring van Trevor Lord met een Citroen Xsara Picasso 1.8 16v (116 pk/85 Kw, bouwperiode: 2000-2005) en een Eriba Touring Triton 430 GT van 1000 kg geplaatst op 30-10-2006:

Generally this combination is very good. Although there is a noticeable slowing when an incline is encountered. But I haven't come across one I haven't been able to get up. That said the car when solo slows appreciably when going up hill. petrol consumption suffers though 38 miles per gallon solo (about 7.5lt/100kilometres I think), down to 28 -30 when towing (10 - 9.5 lt/100km approx).


Citroen Xsara Picasso 1.8 16v met een Sterckeman

De ervaring van paco met een Citroen Xsara Picasso 1.8 16v (116 pk/85 Kw, bouwperiode: 2000-2005) en een Sterckeman Starlett 410 van 1050 kg geplaatst op 30-10-2006:

i have no ploblem with my car and my caravan.


Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI met een Lunar

De ervaring van Trevor St met een Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI (90 pk/66 Kw, bouwperiode: 2000-2006) en een Lunar Zenith 4 van 1145 kg geplaatst op 30-10-2006:

Firstly the picasso diesel does have a turbo contrary to what an earlier review has implied. It tows my lunar satisfactorily on the flat, but struggles on steep hills and some motorway inclines. It is an impressively stable outfit however. My picasso does not have traction control, and I would suggest going for this if possible as it will help uphill starts particularly in the wet or where you are on a gravelly surface.


Citroen Xsara Picasso 1.6i 16v met een Elddis

De ervaring van RALPH met een Citroen Xsara Picasso 1.6i 16v (109 pk/80 Kw, bouwperiode: 2005-2011) en een Elddis Crusader Typhoon van 1150 kg geplaatst op 30-10-2006:

UP TO 50MPH IS FINE BUT ABOVE 50 ITS VERY UNSTABLE WOULD LIKE SOME FEED BACK IF POSSIBLE


Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI met een Kip

De ervaring van Paul met een Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI (90 pk/66 Kw, bouwperiode: 2000-2006) en een Kip Kompakt Variotop 37 EKV van 950 kg geplaatst op 30-10-2006:

You could probably tow the Kip Kompakt with a motorbike - it is effortless with the Picasso diesel. Its lower roof makes it stable in crosswinds or with white vans overtaking. It tackles hills without too much gearchanging. The fuel consumption is 35+ mpg on a long journey (<6.7 l/100km). I don't need extended mirrors as the Kip is narrow. Great combination!


Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI met een Hobby

De ervaring van Ian Street met een Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI (90 pk/66 Kw, bouwperiode: 2000-2006) en een Hobby Excellent 540 UL van 1341 kg geplaatst op 30-10-2006:

I find the car does well on the flat,but could use a turbo for the up hill. I have tow my van around Scotland & as be fore only the hills give any promles.


Citroen Xsara Picasso 2.0 16v aut. met een Caravan

De ervaring van Robert W. Gardiner met een Citroen Xsara Picasso 2.0 16v aut. (136 pk/100 Kw, bouwperiode: 2003-2007) en een Caravan van 1050 kg geplaatst op 30-10-2006:

Xsara Picasso 2L petrol Auto, Has proved to be excellent tower of my 96' Abbey 414. Having had the car for 3yrs it has coped even in extreme mountain track conditions (by accident didn't mean to take that route !) . takes everything in it's stride solo & towing, good roadholding, super cruiser, easy access & comfortable to drive. Getting a new one in April even though i've seen the new C4 Picasso 7seater with it's stylish lines. The natural successor (ie 5seater C4) isn't available til later in year, as a 2LDiesel with semi auto might be a good buy but isn't proven. Perhaps this model (which as been out now for 7yrs) might be classed as getting dated, but i still think it looks well up against it's competitors. I'm one very satisfied customer & the wife enjoys driving it as well.


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.


 

Geef je zelf vertrouwen!

Een goede combinatie is belangrijk maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker!

Volg een cursus bij Bert (Caravantrekker Trainingscentrum) en ga zonder stress op stap met de caravan.

 

Lees ook:

Donatie

Over gewichten

RDW auto

Hoe meer PK's, hoe beter?

Genuanceerd advies

 

©2024 Caravantrekker