De ervaring van Patrick Peeters met een Dodge Caliber 2.0 CRD (140 pk/103, Kw bouwperiode: juni 2006 - januari 2011) en een Sterckeman Evolution Comfort 410 CP van 1165 kg geplaatst op 19-02-2011:
Ik heb verschillende malen (ong. 6 keer) problemen gehad met de turbo waste gate (WGT), vooral bij het trekken van de caravan, meer ook solo: turbodruk viel weg op momenten dat je die hard nodig had: inhalen vrachtwagen, autobaanhelling, optrekken na stop bij "peage". Telkens moest ik dan stoppen en de motor even stilleggen, daarna was het probleem weg. Probeer maar eens te stoppen op de ring van Rijsel, waar geen pechstrook voorzien is, tijdens het spitsuur! Het probleem was ook niet het brusk vragen van kracht, een klein beetje was genoeg om het euvel te veroorzaken. Verschillende keren hiermee terug naar garage geweest, turbo-overdrukklep laten reinigen, turbo-overdrukklep vernieuwd, roetfilter gereinigd. Niets hiervan heeft geholpen, gelukkig is dit alles onder garantie gebeurd. Ook heb ik 2x een waterlek gehad in de achterste voetruimte rechts (afvoer airco?). Ik heb de Caliber verkocht na 2j. en 2 mnd en 37.000 km. De Caliber was sterk genoeg, 110km/u met de caravan op de autobaan was geen enkele probleem. Solorijden: optrekken moest met gematigde rechtervoet, de (te) slappe voortrein kan de power niet overbrengen op het asfalt.
De knieën hadden niet genoeg ruimte, bij een ongeval ben ik er zeker van dat je je knieën erg bezeerd aan de stuurkolom. De cruisecontrol was prima, luisterde onmiddellijk naar de wijzigingen die je doorgaf.
Goede stoelen. Licht zijwindgevoelig. Luchtroosters kunnen niet apart worden afgezet, er blaast altijd wel wat lucht door.
Verbruik: solo op lange afstand: 5,3l/100km; solo met kortere afstanden: ong. 7l./100km; met de caravan: 10,5l/100km. Dit is een prima verbruik.
Ik heb nu een Kia Carens, deze heeft geen WGT maar een VGT (Variabel Geometric Turbo). Ik hoop dat deze beter werkt.
De ervaring van g.kremer met een Dodge Caliber 2.0 CRD (140 pk/103, Kw bouwperiode: juni 2006 - januari 2011) en een Beyerland Sprinter 440 HK Sport van 1180 kg geplaatst op 28-12-2010:
Na te zijn getuned zuiniger en soepeler gaan rijden.
Geen probleem met hellingen.
Reviews geplaatst op TowCar.info van de Dodge Caliber.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).
De ervaring van pauline wood met een Dodge Caliber 2.0 CRD (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2006-2011) en een Sprite Alpine 4 van 1195 kg geplaatst op 28-12-2010:
Ivehad my calbire for about 3 years now, bought it from new, drives like a dream with the sprilte alpine 4, can hardly tell its there most of the time, easy all the way there and back, i wouldnt go for any other match.
De ervaring van Jeff Walker met een Dodge Caliber 2.0 CRD (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2006-2011) en een Elddis Avante 472 van 1050 kg geplaatst op 28-12-2010:
Although my caravan is actually an Elddis Firestorm, I've inputted data as an Avante but with correct specs for the Firestorm. The Dodge Caliber (Diesel) is superb at towing this van. Smooth acceleration and no fears on hills or motorway driving. The car grips the road and fuel consumption only drops from my usual average of 42mpg to about 34mpg when towing.
Visibility is excellent around the van and reversing is a dream.
I thouroughly recommend the Dodge Caliber as an excellent towing vehicle and a superb everyday car.
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.