Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Kia Carens

Sorteer op:


Kia Carens 1.6 GDi [EcoDynamics] met een Knaus

De ervaring van Guido met een Kia Carens 1.6 GDi [EcoDynamics] (135 pk/99, Kw bouwperiode: maart 2013 - 2016) en een Knaus Sport 450 FU van 1200 kg geplaatst op 28-07-2021:

Met deze combinatie vorige week naar Spanje gereden. 4 personen en maximale belading. Dus caravan 1300 kilo en auto 2000 kilo. Overal gelezen dat dit een hele slechte combinatie is, niets is minder waar. Heb wel hulpveren laten zetten en je moet superplus 98 tanken. Op het vlakke 105 km/uur en bergop niet onder de80. Wel op tijd terug schakelen en bij lange klimmen 3de versnelling ( wel veel toeren maar gaat perfect). De Kia carens is gewoon een goede trekwagen, mits goed geladen( kogeldruk 75 kg). Met dalen gewoon rustig aan (90km/uur).

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Carens 2.0 CRDi VGT [7-seats] met een Adria

De ervaring van Woutet met een Kia Carens 2.0 CRDi VGT [7-seats] (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2006 - 2011) en een Adria Adora 462/472 UP van 1420 kg geplaatst op 01-01-2020:

Goede stabiele combinatie. Als het toerental boven 2000 rpm blijft hoef je niet terug te schakelen. Meeste hellingen zijn in 5e versnelling te nemen. In 6e versnelling komt de auto te kort. Alleen vlakke weg met wind van achteren te gebruiken.
Ook snelheid rond 100 km/h zijn geen probleem, mits natuurlijk goed beladen en voldoende kogeldruk. Hellingen van 20% zijn geen probleem.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Carens 2.0 GDi met een Dethleffs

De ervaring van Ruud met een Kia Carens 2.0 GDi (166 pk/122, Kw bouwperiode: maart 2013 - 2016) en een Dethleffs Summer Edition 490 TK van 1300 kg geplaatst op 07-08-2017:

Met deze combinatie, Kia Carens 2.0 GDI (166 pK) met Dethleffs EK3 490 (1300 Kg) gereden naar het eiland Krk in Kroatie, via Regensburg, Maribor en Zagreb. Terugreis via Ljubliana, Lienz, Kitzbuhel, Stuttgart.
Uitermate tevreden over deze Kia. Hellingen van ± 7% stijging met 90 km/h in de 3e versnelling naar boven kunnen rijden, met een toerental van ongeveer 3800 rpm.
Verbruik, ± 10,9 liter per 100 km over het totale traject. (2600 km met caravan, 900 km zonder). Waar mogelijk is met caravan gereden met een snelheid van ongeveer 95 km/h.
Boven de 100 km/h werd de stabliteit van de combinatie gevoelig, voornamelijk tijdens inhaalmomenten.
Enigste minpuntje is laadruimte in de auto. Dit heb ik echter opgelost door de 2 extra stoelen tijdelijk te demonteren (10 minuten werk). De extra laaddiepte die je hiermee creeert is ongelofelijk.


Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Carens 2.0 CRDi VGT [5-seats] met een Fendt

De ervaring van Otto Brouwer met een Kia Carens 2.0 CRDi VGT [5-seats] (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2006 - 2011) en een Fendt Saphir 450 Q van 1290 kg geplaatst op 31-07-2016:

Voorjaar 2016 tijdens 7 weken getrokken door Frankrijk, Spanje naar uiteindelijk Z-Portugal met een Kia Carens 2.0 liter diesel uit 2008. Erachter een Fendt Saphir 450 uit 2000 met een beladen gewicht van ruim 1300 kg.
De KIA heeft geen enkel probleem met deze combinatie en rijdt probleemloos in de 5e versnelling tegen forse autoweghellingen op. Je hebt eigenlijk altijd ruim vermogen over en dat is best prettig. Je moet opletten dat je ongemerkt niet te hard gaat, want hij heeft veel power over. Wij rijden meestal met een cruise snelheid van 100 km gemiddeld.
Wij hebben voortdurend op binnenwegen gereden dus af en toe ook pittiger klimmetjes gehad (zoals o.a. in de Pyreneeën), maar ook dan is het zelden nodig om lager dan de 4e versnelling te rijden; behalve natuurlijk in de haarspeldbochten waar je wel naar 3 of 2 moet vanwege de draai.
Werkelijk een zeer comfortabele reiswagen en een formidabele trekker van de caravan. Wel moet je de brandstofmeter goed in de gaten houden, want de tank met inhoud van 55 liter is met caravan na zo'n 400 km meestal (bijna) leeg. Met caravan kwamen we gemiddeld hoogstens aan de 1 op 8,5 en dat is wel een redelijk fors verbruik. Zonder caravan rijden wij gemiddeld zo'n 1 op 14 / 1 op 14,5 en dat is voor een diesel aan de hoge kant vinden wij. Verder bijzonder tevreden over de KIA, zeker als caravantrekker.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Carens 1.6 GDi [EcoDynamics] met een Hobby

De ervaring van Gerbert met een Kia Carens 1.6 GDi [EcoDynamics] (135 pk/99, Kw bouwperiode: maart 2013 - 2016) en een Hobby De Luxe Easy 450 UB van 1150 kg geplaatst op 04-10-2015:

Na bijna 6 jaar de Carens 2.0 CVVT te hebben gereden (zie ook mijn review uit 2009) heb ik in oktober 2014 een nieuwe Carens gekocht, echter nu met een 1600 cc motor. Puur om financiële redenen. Deze auto verbruikt het hele jaar een stuk minder dan de vorige. Desondanks levert hij nog altijd 135 PK. Samen met het iets lagere koppel bij een iets hoger toerental voel je net iets minder trekkracht met de caravan erachter. Dat betekent dus vaker terugschakelen, maar storend is het niet. Waar ik met de oude vaak in de vijfde versnelling kon rijden, was dat nu bijna altijd de vierde. Verbazend dat dit niet storend was, omdat de motor veel stiller is dan de vorige. Ook het benzine verbruik viel mij bijzonder mee. Op een rit vanuit Karinthië (Oostenrijk) naar Nederland – 1150km - 1 op 9,5 vaak met een snelheid van 90 tot 100 km per uur. De echte gemiddelde snelheid – door de boordcomputer gemeten - lag op 76km, inclusief file. (route: Tauerntunnels, Salzburg, München, Sauerland, Dortmund, Arnhem, Amsterdam) Bijzonder handig aan deze auto is de acheruitrijcamera bij het aankoppelen van de caravan. Zonder hulp rij ik hem exact op de juiste plek onder de dissel.
Wat mij betreft was het met deze combinatie een prima reis.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Carens 2.0 CVVT [5-seats] met een Hobby

De ervaring van jan dekker met een Kia Carens 2.0 CVVT [5-seats] (144 pk/106, Kw bouwperiode: 2006 - 2011) en een Hobby Excellent 495 UL van 1449 kg geplaatst op 08-09-2015:

wij rijden nu 3 jaar met een carens 2 van 2007 en een hobby 495 UL
max gewicht1500kg .
solo verbruik gemiddeld 1 op 11 max 1 op 12
met caraven 3 jaren op rij uit en thuis 1 op 8.7
het ene jaar iets meer afhankelijk waar je heen gaat, de hoogte en steilte van de bergen.
gaat meestal goed maar soms te laat met terug schakelen en dan moet je 2 versnellings om laag.
in nederland bijna overal in zijn 5.
rijd altijd rustig , max 95.
veel trekkracht met invoegen op de snelweg, heel plerig

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Carens 2.0 CVVT met een Beyerland

De ervaring van H.CBakker met een Kia Carens 2.0 CVVT (139 pk/102, Kw bouwperiode: 2004 - 2006) en een Beyerland Sprinter 350 van 1000 kg geplaatst op 25-07-2015:

Dit jaar voor het eerst met deze Kia op vakantie geweest naar zuid Frankrijk 1190 km met 4 volwassene en de nodige bagage. ben er wel tevreden over alleen onder de 2en een half duizend toeren in 4 en 5 net niet genoeg trekkracht op de heen weg de 50 kg kogeldruk aangehouden tot net in Frankrijk caravan begon rond de 90 km regelmatig te licht te slingeren. op een parkeerplaats de kogeldruk verhoogt tot ongeveer 70 kg en de rest van de heen rit en terg reis geen last meer gehad lag lekker rustig achter de auto zelfs 115-120 km. verbruik lag rond de 1op7,5 en de 1op8 gezien het gewicht en het aantal passagiers valt het mij nog mee

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Carens 2.0 CVVT aut. [7-seats] met een Swift

De ervaring van A.Penders met een Kia Carens 2.0 CVVT aut. [7-seats] (144 pk/106, Kw bouwperiode: 2006 - 2011) en een Swift Challenger 480 SE van 1350 kg geplaatst op 21-01-2015:

Mijn ervaring met de Kia Carens 2.0 CVVT 7 zit met een caravan Swift Toscane van 1350 kg. beladen zijn uitstekend.
De trekkracht is prima te noemen zelfs op steile hellingen heb ik geen problemen gehad soms terug schakelen bij een klim van 13% of meer is uiteraard noodzakelijk. Wij trekken al 5 jaar met deze combinatie door Europa en hebben nog geen problemen mee gemaakt.
Wij zijn zeer tevreden over de trekkracht van de Carens.
Op het kenteken staat vermeld dat hij 1500kg mag trekken en dat klopt want ik kan deze auto als trekauto zeker aan bevelen

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Carens 2.0 CVVT [5-seats] met een Delta

De ervaring van M.Brookman met een Kia Carens 2.0 CVVT [5-seats] (144 pk/106, Kw bouwperiode: 2006 - 2011) en een Delta Euroliner 3900 TZV van 1125 kg geplaatst op 27-07-2014:

Dit jaar voor het 3e jaar in successie met de Kia naar Noorwegen geweest en zo'n 6000 km gereden. Er zijn 2 dingen aan onze Kia die mij verbazen: Aan de ene kant het feit dat deze auto geen druppel water of olie verbruikt, waar ik natuurlijk heel blij mee ben, maar andere kant zuipt het dorstige Koreaantje brandstof als een tempelier. Zonder caravan (en dan pers ik er inderdaad wel elke km uit die maar mogelijk is) ligt het gemiddeld verbruik op 1:11,2 Mét de caravan erachter zakt het verbruik naar 1: 5,3. Qua rijden hebben we totaal geen klachten. De Delta ligt heel rustig achter de auto, van slingeren of andere problemen is nooit sprake en de Noorse bergen worden met het grootste gemak genomen. Al met al een prima trekker, zij het wel een beetje dorstig.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Carens 1.6 GDi met een Chateau

De ervaring van PeterD met een Kia Carens 1.6 GDi (135 pk/99, Kw bouwperiode: maart 2013 - 2016) en een Chateau Calista 450 HMF van 1290 kg geplaatst op 27-07-2014:

Tijdens de afgelopen vakantie wat rondgetrokken met als uiteindelijke doel Wenen.
Op de autobahn komt de combi goed mee. Het is wel zaak bij hellingen terug te schakelen zodat de motor zijn toeren houd. De 6 procents hellingen werden in de 3e of 4e versnelling genomen. Ik kon dan gemakkelijk mijn cruise snelheid van 90-95 km/u houden.
We hebben in het Beierse Woud een paar hellingen van 13 procent moeten nemen. Dan was het echt terug schakelen naar de 2e versnelling. Verbruik met de Chateau is 11 liter per 100 km. Solo is het verbruik 7 liter per 100 km.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Carens 2.0 CVVT met een HomeCar

De ervaring van Joophoek met een Kia Carens 2.0 CVVT (139 pk/102, Kw bouwperiode: 2004 - 2006) en een HomeCar Racer 39 (2.3) van 1100 kg geplaatst op 25-10-2013:

Ga al verschillende jaren met de combinatie kia carens 2006 met 2 liter benzinemotor en een homecar 39 trophy naar Frankrijk.
Over het algemeen ben ik heel tevreden over de prestaties. Op hele steile hellingen moet toch wel gebruik gemaakt worden van de kruipzones om het overige verkeer niet in de weg te zitten. Door op tijd te schakelen en goed gebruik te maken van de snelheid bij afdalingen vlak voor een nieuwe helling rijdt de combinatie perfect. Het brandstofgebruik is behoorlijk. In bergachtig gebied is een gebruik van 1:7 geen uitzondering. In vlak gebied valt het mee. 120 km. per uur op een vlake weg haalt de combinatie makkelijk.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Carens 2.0 CVVT [7-seats] met een Dethleffs

De ervaring van Jan van Bavel met een Kia Carens 2.0 CVVT [7-seats] (144 pk/106, Kw bouwperiode: 2006 - 2011) en een Dethleffs Camper 470 ER van 1350 kg geplaatst op 29-06-2013:

Sinds april 2013 heb ik achter de Carens een Dethleffs 470 ER van 1500 kg. Mijn ervaring is erg goed qua stabilteit en trekkracht (Ardennen/Eifel), het brandstofverbruik ligt op 1 op 8/8,5.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Carens 2.0 CRDi VGT [5-seats] met een Sterckeman

De ervaring van Patrick Peeters met een Kia Carens 2.0 CRDi VGT [5-seats] (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2006 - 2011) en een Sterckeman Evolution Comfort 410 CP van 1165 kg geplaatst op 10-04-2012:

Vorig jaar (2011) in oktober met de Carens en de Sterckeman naar Portugal (Mira) gereden. Meestal autostrade. Steeds de cruise controle op 110 km/u, in 5de. Kan ook in 6de versnelling, maar ik vind het toerental dan toch te laag (hou de raadgevingen van deze site in gedachte). Hellingen geen probleem, desnoods even terug naar 4de en bij forse autobaanhellingen tegen 90 à 100 km/u naar boven.
Verbruik: gemiddeld 11,5 l/100km is toch wat aan de hoge kant. Mijn vorige auto, Dodge Caliber met zelfde kracht (140pk) verbruikte 10,5l/100km.
Samenhangend hiermee: een tank van slechts 45l is echt wel te weinig voor zo'n wagen. Elke 250km toch tanken, het wijzertje van de voorraad gaat na 1/2tank aanduiding pijlsnel naar beneden en vertrouw de boordcomputer voor nog te halen km niet echt. (weet zo'n computertje dat je een caravan trekt, weet hij dat doordat je veel verbruikt?)
Ook de cruisecontrole werkt minder direct dan op de Dodge, het duurt even voor de wagen versnelt of vertraagt.
Verder is de Kia Carens een prima reiswagen: veel (been)ruimte voor bestuurder en passagier, ik leg de achterzetels plat, de reisbenche van de hond staat achter de passagierzetel. Audioinstallatie vind ik minder van kwaliteit, maar is toch maar voor achtergrondgeluid.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Carens 2.0 CVVT [5-seats] met een Elddis

De ervaring van Bert Schimmel met een Kia Carens 2.0 CVVT [5-seats] (144 pk/106, Kw bouwperiode: 2006 - 2011) en een Elddis Odyssey 462 van 1390 kg geplaatst op 24-03-2012:

Vorig jaar ( 2011 ) 2 vakantie's in Frankrijk doorgebracht
Elzas, Vogezen, Bourgondie en de Provence
Caravan; Elddis Crusader Typhoon Beladen ca 1400kg
Uitstekend bevallen
Stabiele combinatie
Ruim voldoende trekkracht
Gem.verbruik over 7000 Kms. 1:9.8
Waarvan 5000 Kms met caravan
Wat me opviel is ,dat er zelfs bij een forse klim de temperatuurmeter geen stijging in temp.vertoonde
Een geweldige motor

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Carens 2.0 CRDi VGT [5-seats] met een Dethleffs

De ervaring van A. Nugteren met een Kia Carens 2.0 CRDi VGT [5-seats] (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2006 - 2011) en een Dethleffs Camper 450 DB van 1277 kg geplaatst op 16-01-2012:

Wij rijden nu een aantal jaren met deze combinatie (Dethleffs 450 DB ) en ervaren dit als erg prettig. Goede wegligging en stabiliteit. In de bergen trekt hij de caravan met gemak naar boven. Verbruik solo 1:16, met caravan 1:10. Rijden gemiddeld tussen de 90 en 100 km per uur op de cruisecontrol. Rijdt heerlijk ontspannen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Carens 2.0 CVVT [5-seats] met een Burstner

De ervaring van M. Vogels met een Kia Carens 2.0 CVVT [5-seats] (144 pk/106, Kw bouwperiode: 2006 - 2011) en een Burstner Ventana 460 van 1350 kg geplaatst op 29-09-2011:

Het was de 1ste keer met deze combinatie.
De trekkracht vond ik voldoende alhoewel bij hogere snelheden van ± 95 km wordt de combinatie wat zweverig. Maar dat kan ook aan de manier van belading liggen.
Wanneer het gaat stijgen dat moet er toch rekening worden gehouden met terugschakeling naar 4 en soms wel naar 3.
Toch is dit wel in accetabele marges te plaatsen.
Het verbruik vind ik wel hoog ± 1 op 7, en dat op benzine.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Carens 1.8 16v aut. met een Adria

De ervaring van J.H.Poldervaart met een Kia Carens 1.8 16v aut. (126 pk/93, Kw bouwperiode: 2002 - 2004) en een Adria Adora 472 LU van 1295 kg geplaatst op 04-09-2011:

Kan de caravan goed trekken het vermogen is voldoende met een beladen carevan er achter. Alleen de auto zwabberd maar dat doet het voertuig ook solo je moet wel de achtervering verzwaren. het bouwjaar van de auto is 2003 kosten acherveren verzwaren € 400,=

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Carens 2.0 CVVT [5-seats] met een Wilk

De ervaring van M. Lips met een Kia Carens 2.0 CVVT [5-seats] (144 pk/106, Kw bouwperiode: 2006 - 2011) en een Wilk S4-470 van 1325 kg geplaatst op 20-02-2011:

Wij rijden nu bijna 4 jaar met de Kia Carens die een Wilk S4 met gemak door Frankrijk en naar Zuid Zwitserland trekt. Veelal in de vijfde versnelling en op lange afstanden valt het gebruik reuze mee (1:9 á 10 ) Voor een 2 liter best wel acceptabel.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Carens 2.0 CRDi VGT aut. [5-seats] met een Hobby

De ervaring van W.Frenay met een Kia Carens 2.0 CRDi VGT aut. [5-seats] (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2006 - 2011) en een Hobby Excellent 495 UFe van 1430 kg geplaatst op 23-01-2011:

in een woord perfecte combi snel opterkken geen probleem div passen en tunnels gedaan totaal geen probleem weinig schakelen boven de 2200 toeren houden
verbruik zonder 16.2/100 km met caravan 10.2/100 km

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Carens 2.0 CVVT [5-seats] met een Burstner

De ervaring van Cees vd Elzen met een Kia Carens 2.0 CVVT [5-seats] (144 pk/106, Kw bouwperiode: 2006 - 2011) en een Burstner Belcanto 460 TS van 1330 kg geplaatst op 07-11-2010:

Ik heb sinds november 2007 een nieuwe KIA carens met LPG. Dit jaar heb ik een Burstner 460TS (5.35 m) aangeschaft. Totale lengte 7 m. Op de caravan is een mover, luifel en airco gemonteerd. Hierdoor wordt de caravan wel wat aan de zware kant. Afgelopen zomer met de caravan met een totaal gewicht van ongeveer 1400 kg aan de haak naar Italie gereden. Via Oostenrijk Fernpas en Brenner naar Emilia Romagna gegaan. Met 75 kg op de haak hangt de caravan er stabiel achter. Op de hellingen in Duitsland moet ik wel terug van vier naar drie. Op de twee passen op sommige stukken naar zijn twee 10% en 12%. Ik vond dat overigens geen probleem. Op alle andere stukken steeds met een snelheid van ongeveer 95/100 km/u gereden. Met lpg verbruikt de auto rond de 1:5.5/6 lt/km. Op de passen op benzine gereden. Ik kom dan uit op zo'n 1:7 l/km. De combinatie bevalt uitstekend.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Carens 1.8 16v met een Caravelair

De ervaring van René met een Kia Carens 1.8 16v (126 pk/93, Kw bouwperiode: 2002 - 2004) en een Caravelair Antares Luxe 416 van 1000 kg geplaatst op 26-04-2010:

Kia Carens 1.8, Caravelair Antares beladen tot
max. 1000kg. Op de vlakke wegen voldoet de combinatie naar wens. Heuvelachtig gebied / zuid Duitsland meer schakelen, maar geen problemen.
Alpengebied; steeds meer schakelen, een enkele keer in de 2e versnelling. Normaal brandstofverbruik op de snelweg 1:11.5, met caravan: 1:8.0

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Carens 2.0 CVVT aut. [5-seats] met een Hobby

De ervaring van Hugo Matthijssen met een Kia Carens 2.0 CVVT aut. [5-seats] (144 pk/106, Kw bouwperiode: 2006 - 2011) en een Hobby De Luxe Easy 460 UFe van 1309 kg geplaatst op 09-02-2010:

Enkele weken door Engeland en Schotland zonder probleem.
Prima trekker met een hobby 460 ufe. De combinatie was prima maar de hier en daar zeer smalle plattelandswegen leverde wel eens een wat moeilijke situatie op.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Carens 2.0 CRDi VGT met een Caravan

De ervaring van Ron van Lingen met een Kia Carens 2.0 CRDi VGT (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2006 - 2006) en een Caravan van 1075 kg geplaatst op 04-11-2009:

Met een Kia Carens 2.0 liter diesel 140pk model 2006, dit jaar ruim 3300 kilometer gereden. Met er achter een Adria Unica 462B met een leeg gewicht van 815 kilo en maximaal 1100 kilo geladen, breedte 2.30, hoogte 2.55 meter in Nederland, Belgie en Frankrijk (de Drome in met al z'n bergen) hierbij geen problemen ondervonden.
Zelfs niet in Frankrijk van de camping af rijden eerst een berg op met een stijgings percentage van zeker 12% vanuit bijna stilstand. Auto heeft met caravan erachter een verbruik van ca. 1:8 a 1:9 al na gelang de snelheid die je rijd.
Met caravan is op vlakke weg zeker de 110 kilometer per uur makkelijk te halen en nog gas over. Zoder caravan rijdt de auto ca. 1:15.
Het enige wat je in de gaten moet houden houden is de kogeldruk, er wordt vanuit Kia maximaal 50 kilo opgegeven als je dit doet id de combinatie erg slinger gevoelig.
Als je echter de kogeldruk iets opvoerd naar rond de 60 a 65 kilo rijdt de combinatie als een trein alleen op de wat langere bergen cq heuvels even terug schakelen naar 4 en je voelt direct de motor weer trekken en je gaat als een speer omhoog.
Al met al een fantastische trek auto voor een zeer redelijke prijs.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Carens 2.0 CVVT met een Sterckeman

De ervaring van Hans Nijenhuis met een Kia Carens 2.0 CVVT (139 pk/102, Kw bouwperiode: 2004 - 2006) en een Sterckeman Starlett 370 CP van 950 kg geplaatst op 10-09-2009:

Mijn Kia heeft ons de afgelopen zomer ruimschoots tevreden gesteld door ons en onze Sterckeman 370 door Frankrijk, Italië, Zwitserland en Duitsland te brengen, 4930 km.
Daarin de Grote St Bernard tunnel genomen (max. 13%). Absoluut geen problemen met trekkracht en stijgingen. Een uur met de caravan erachter in de file bij Florence gezeten, geen probleem terwijl er veel auto's met koelwaterproblemen in de hitte langs de weg stonden. Zonder caravan de Klausenpass over: uiteraard ook geen probleem. Terug via route Bergamo-Como-Zwitserland (max 12%). No problem. Het is een recht-toe-recht-aan auto die niet uitblinkt in een verfijnde comfortabele bediening, maar die zijn werk uitstekend doet. Benzineverbruik normaal: 1 ltr per 10,9 km en in deze vakantie gemiddeld over 4930 km (waarin ook de ritten zonder caravan) 1 ltr per 9,04 km en dat valt niet tegen. Dus een prima combinatie; wij zijn zeer tevreden.

Aanvulling op vorige bericht: Kia Carens 2.0 CVVT 2006 (nog 'oude' type) km.st. na de vakantie: 41.000 km.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Carens 1.8 16v met een Hobby

De ervaring van Rob Smeehuijzen met een Kia Carens 1.8 16v (126 pk/93, Kw bouwperiode: 2002 - 2004) en een Hobby De Luxe 400 SF van 1201 kg geplaatst op 04-09-2009:

Met de Carens 1.8 en de Hobby 400 SF van, beladen 1200 kg., is het bijzonder prettig rijden. De trekkracht is voldoende, ofschoon boven de 10% moet de tweede versnelling ingeschakeld worden. Met volle bepakking, ieder jaar, naar Lapland, Zweden, waar de wegen niet erg geweldig zijn, doet de Carens het heel goed. Na zo'n 7.500 km. gemiddeld heeft hij ons nooit in de steek gelaten. Het benzineverbruik is helaas erg hoog, zonder caravan ca. 1 op 12 en met 1 op 9, dit komt natuurlijk ook door zijn eigen gewicht van, leeg, 1362 kg. maar zonder problemen rijden is ook erg belangrijk in een vakantie. Het is ook zonder caravan een comfortabele auto met een enorme bagageruimte, voor een verre vakantie.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Carens 2.0 CVVT [5-seats] met een Dethleffs

De ervaring van Bram Verheul met een Kia Carens 2.0 CVVT [5-seats] (144 pk/106, Kw bouwperiode: 2006 - 2011) en een Dethleffs Camper Lifestyle 510 V van 1482 kg geplaatst op 08-08-2009:

De Kia Carens II-2.0 CVVT, 106 kw/144 pk, 5-zitter is van november 2006. De Dethleffs Camper Lifestyle 510 V advantage (model 2008) heeft een mtm van 1500 kg. Dat is ook bijna het gewicht als we rijden. Door dat gewicht moet ik wel alert zijn op slingerneigingen als er een vrachtwagen in de buurt is.
De meeste hellingen in Nederland kunnen, mits er niet te veel tegenwind is, in de vijfde versnelling worden genomen. In Limburg moet wel vaker worden teruggeschakeld.
Optrekken vanuit stilstand gaat soepel en snel, ook op hellingen.
Op de snelweg bij 90 km/h zit het toerental tussen 2500 en 3000. Dat rijdt prima. Voor inhalen even terug naar 4.
Gemiddeld benzineverbruik zonder caravan is 1:10. Met caravan is dat nauwelijks minder: 1:9,6. Maar dan rijd ik uiteraard veel rustiger :-)
De combinatie bevalt bij gebruik in Nederlandheel goed. Heb geen ervaring in het buitenland.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Carens 2.0 CVVT [5-seats] met een Hobby

De ervaring van Gerbert van den Bosch met een Kia Carens 2.0 CVVT [5-seats] (144 pk/106, Kw bouwperiode: 2006 - 2011) en een Hobby De Luxe Easy 450 UB van 1200 kg geplaatst op 12-07-2009:

In januari 2009 Kia Carens Xtra 2.0 benzine aangeschaft nav deze site. Met mijn Hobby 450 UB de luxe easy van 950 kg leeg en max 1250 kg heeft deze auto totaal geen moeite. Op de vlakke weg oppassen dat je niet te hard gaat! want het is een erg stabiele combinatie. Als het omhoog gaat (Ardennen) kan ik nog vrij lang in de 5e versnelling blijven rijden, maar moet dan terug naar 4 en soms (!!!) naar de derde versnelling. (even op dik 4000 toeren, maar dan gaat ie weer als een speer naar boven) Zo tussen de 2700 en 3500 toeren rijdt ie het lekkerst met de caravan. Het verbruik is redelijk voor zo'n zware auto/caravan. tussen 1:8 en 1:10 bij 90 tot 100 km per uur (route Amsterdam, Breda, Brussel, Luxemburg, Dijon... Jura... 900 km) Het grootste gedeelte van deze reis in de vijfde versnelling op ongeveer 3000 toeren. Heerlijk.
solo kan ik met deze auto een verbruik van 1:11 of 12 halen, maar dat is dan wel afhankelijk van de "rechtervoet" en gemiddelde snelheid. In stadsverkeer 1:8.
Ik ben dik en dik tevreden!

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Carens 2.0 CVVT [5-seats] met een TEC

De ervaring van Te Adelerhof met een Kia Carens 2.0 CVVT [5-seats] (144 pk/106, Kw bouwperiode: 2006 - 2011) en een TEC Tour 470 TE van 1375 kg geplaatst op 17-04-2009:

Mijn ervaring is met een 50 kg druk op de trekhaakkogel en een goede bandenspanning dit is heel belangrijk gemiddel snelheid 80 km gebruikt de kia 1 op 9 verbruik gemiddeld.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Carens 2.0 CVVT [5-seats] met een Knaus

De ervaring van Peter Groenboom met een Kia Carens 2.0 CVVT [5-seats] (144 pk/106, Kw bouwperiode: 2006 - 2011) en een Knaus Sport 420 QD van 1250 kg geplaatst op 08-04-2009:

Juli 2008 de Kia Carens aangeschaft. Na 2 weken naar Spanje met de Knaus 420 QD. Zeer prettig gereden via Route du Soleil. Terugweg via Milau -'s-nachts- bleken de wegen erg steil te zijn. Tijdig terugschakelen = probleemloos rijden. Verbruik rond 1:10. Normaal, zonder caravan, 1:12

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Carens 1.8 16v met een Adria

De ervaring van Dick Woudwijk met een Kia Carens 1.8 16v (126 pk/93, Kw bouwperiode: 2002 - 2004) en een Adria Altea 430 PH van 1000 kg geplaatst op 20-02-2009:

Carens 1.8 16V en een Adria Unica 360 1000 Kg met 2 volwassene en een hond naar Oostenrijk veel binnendoor gereden en zowel heen als terug over de fernpas ook wegrijden op een vrij steile helling gaf geen problemen ( Door de banden maat van 195/55/15 i.p.v 195/60/15 hebben we nu wel 4 sterren )

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Carens 2.0 CVVT [5-seats] met een Adria

De ervaring van D.H. van den Brink met een Kia Carens 2.0 CVVT [5-seats] (144 pk/106, Kw bouwperiode: 2006 - 2011) en een Adria Adora 482 PS van 1300 kg geplaatst op 16-10-2008:

Wij rijden sinds eind 2007 met de Carens en hebben inmiddels ruim 5000 km met caravan (ADRIA 482 PS 1300 KG aan de haak gereden door Europa. De combinatie rijdt soepel en trekt ook in bergen uitstekend, ook op kleinere en redelijk steile wegen. De combinatie is stabieler dan met de C MAX 2.0 Diesel , die wij hiervoor hadden. Verbruik is op lange ritten 1:13 en met Caravan rond 1:10. (Benzine). Inmiddels (10/2012) hebben wij met de combinatie ADRIA/Carens tot 2011 gereden en daarna Hobby 380 TB/Carens. Dat zijn dan bij elkaar zo'n 40000 km met de caravan door Europa, waarbij smalle kleine c.q steile wegen niet zijn gemeden. Nog steeds een relatief laag benzine verbruik, geen olie verbruik (ondanks af en toe hoge toerentallen in de bergen). Een uitstekende trekker en ik hoop, dat de opvolger (2013) het er even goed afbrengt.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Carens 2.0 CVVT [5-seats] met een Caravan

De ervaring van Evert te Pas met een Kia Carens 2.0 CVVT [5-seats] (144 pk/106, Kw bouwperiode: 2006 - 2011) en een Caravan van 1300 kg geplaatst op 23-09-2008:

Rijd sinds november 2007 Kia. Dit jaar met de caravan een Fendt Saphir 470 1300 kilo ruim 4500 km in Frankrijk gereden. Werkelijk een zaligheid. Honderden kilometers in vijf gereden met 90 a 100 per uur. Kan sneller maar wil dat zelf niet. Op de helling wat minder maar ja dan maar even terug naar 4 of 3. Heb het vebruik niet exact gemeten maar is aaceptabel. Als trekauto, prijs, comfort en kwaliteit in aanmerking genomen, een absolute aanrader. Nb. heb in mijn werkzame leven ruim 30 jaar mazda diesel gereden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Carens 2.0 CVVT met een Burstner

De ervaring van Bert Loohuis met een Kia Carens 2.0 CVVT (139 pk/102, Kw bouwperiode: 2004 - 2006) en een Burstner Averso 420 TS van 1130 kg geplaatst op 14-08-2008:

Ik ben ook zeer tevreden met mijn Kia en de Burstner caravan. Voordat ik vertrok kreek ik van mijn garage het advies er zwaardere achterveren onder te laten zetten, gezien de gevraagde kogeldruk van de Burstner, Ik rijdt met kogeldruk 70 - 75 kg. zonder problemen in en over de bergen. Ook de vakantie in het Zwarte Woud in Duitsland geen problemen. Verbruik 1 ; 8,5, met de caravan. we rijden niet langzaam en trekken lekker door op de snelwegen. Erg goede combinatie, zijn we ook erg tevreden mee.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Carens 2.0 CRDi VGT [5-seats] met een Burstner

De ervaring van B.Loohuis met een Kia Carens 2.0 CRDi VGT [5-seats] (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2006 - 2011) en een Burstner Averso 420 TS van 1130 kg geplaatst op 14-08-2008:

wij zijn in Augustus 2008, 2 weken naar het Schwarzwald geweest. Zonder problemen trekt de Kia de caravan, verbruik is met caravan ca. 1 ; 8,5, waarbij we op stukken Duitse autobahn sneller rijden niet hebben geschuwd. (evenals meerder caravanrijders voor ons) Na jaren met een Mitsubishi Spacestar de caravan getrokken te hebben is het rijden in de Kia met caravan een genot. Ik voel duidelijk dat de wagen "nog over heeft" en moet soms gas loslaten.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Carens 2.0 CVVT [7-seats] met een Hobby

De ervaring van Jan met een Kia Carens 2.0 CVVT [7-seats] (144 pk/106, Kw bouwperiode: 2006 - 2011) en een Hobby De Luxe 440 SF van 1291 kg geplaatst op 05-08-2008:

Dit jaar voor eerste keer met de carens naar Italie gereden via duitsland.Bij vlakkkke wegen of licht hellend bij 95 km/uur probleem loos in 5 e versnelling kunnen rijden.Bij wat langere hellingen terug naar 4 e versnelling, slechts incidenteel naar 3e versnelling.Bij echte stevige hellingen bv de brenner pas wel wat meer problemen voornamelijk bij 3e versnelling.De overgang van 2 naar 3 geeft een te groot verlies in toeren waardoor je direkt te weinig trerkkracht hebt.Dit is dus duidellijk een min punt.In 2 e versnelling naar boven tot boven 5000 toeren en dan naar 3 proberen maar toch te groot toeren verlies.Combinatie ligt verder goed op de weg en rijdt verder bijzonder rustig .verbruik gemiddeld 1 op 8 !!!

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Carens 2.0 CVVT [5-seats] met een Hobby

De ervaring van C.Renes met een Kia Carens 2.0 CVVT [5-seats] (144 pk/106, Kw bouwperiode: 2006 - 2011) en een Hobby De Luxe 440 SF van 1200 kg geplaatst op 01-08-2008:

Sinds februari in bezit van deze auto.
Goede trekker voor de caravan. Om de gang er in te houden op een helling, zeker terug naar naar de 4 en een langere helling zelfs naar de derde. Maar dan trek je hem ook zo weer naar de 90/100.Verbruik op gas redelijk 1:6,5 zonder caravan 1:8,5
Op benzine ligt het verbruik iets gunstiger

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Carens 2.0 CVVT [5-seats] met een Dethleffs

De ervaring van J .Jaskulak met een Kia Carens 2.0 CVVT [5-seats] (144 pk/106, Kw bouwperiode: 2006 - 2011) en een Dethleffs Camper 440 DB van 1322 kg geplaatst op 16-07-2008:

Nu 2 jr prima ervaring met deze combinatie. Auto op LPG. Bij hellingen is terugschakelen naar de 4 noodzakelijk om de gang erin te houden.Verbruik met caravan 1:5,2. (duitskand 100km/u) Zonder caravan 1:8,3

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Carens 2.0 CVVT aut. [5-seats] met een Hobby

De ervaring van Dennis met een Kia Carens 2.0 CVVT aut. [5-seats] (144 pk/106, Kw bouwperiode: 2006 - 2011) en een Hobby De Luxe 400 SF van 1201 kg geplaatst op 19-03-2008:

geen ervaring.

een Kia Carens mag 15oo kg geremd trekken en geen 1100 kg. Ook niet logisch ,want hij weegt ruim 1400 kg.

(Webmaster: de automaat mag 1100 kg trekken en de handgeschakelde inderdaad 1500)

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Carens 2.0 CRDi VGT [5-seats] met een Kip

De ervaring van L. Albers met een Kia Carens 2.0 CRDi VGT [5-seats] (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2006 - 2011) en een Kip Sky Line 44 TDB Special van 1260 kg geplaatst op 14-03-2008:

Wij zijn in september 2007 voor 4 weken met onze nieuwe Kia Carens naar het Noord-Oosten van Spanje gereden. Wij hebben de Franse tolwegen zoveel mogelijk ontweken. Achter onze Kia trokken wij een Kip Sky Line 44TDB Air Cool. Absoluut nergens problemen ondervonden. Wij hebben verschillende auto's gereden en ook veel ervaring met verschillende caravans. Dit is echt onze top combinatie. De auto noemen wij af en toe een klein monster. Het verbruik is in de hand te houden indien je niet 110 km p.u. op de tolweg gaat rijden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Carens 1.8 16v met een Caravan

De ervaring van Ernst Stijnis met een Kia Carens 1.8 16v (126 pk/93, Kw bouwperiode: 2002 - 2004) en een Caravan van 1160 kg geplaatst op 09-12-2007:

Met een Carens 1.8 en een Caravelair 470 van 1160 kg (beladen) door de Alpen gegaan en dat ging redelijk, wel veel schakelen om naar boven te gaan, soms in z'n twee. Op vlakke weg kom je goed mee. Benzineverbruik loopt op naar gelang je dieper in het zuiden komt: van 1 op 9 naar 1 op 6 à 7. De volgende auto wordt er zeker één met een 2 liter motor. Over het algemeen tevreden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Carens 1.8 16v met een Caravelair

De ervaring van H van Zoeren met een Kia Carens 1.8 16v (126 pk/93, Kw bouwperiode: 2002 - 2004) en een Caravelair Antares Luxe Ambiance 400 van 1005 kg geplaatst op 25-11-2007:

De Carens voldoet aan de ons gestelde verwachting.
Bij normaal gebruik is het een fijne auto.
Mocht je echt de bergen in willen dan zou ik voor een zwaardere motor kiezen ( 4 x 4 ). Onze ervaring met heuvels is gematigd positief, zie het dan ook als volgt in. Je hebt vakantie dus geen "haast"! Wij hebben dan ook nog nooit een bekeuring gehad voor te hard met een caravan aan de haak. Als je deze instelling hebt "gewoon kopen" die Carens 1.8. Maar als je flink wil doorrijden neem dan b.v. de sorento. Hier mee overschrijd je menig budget, dus is het voor iedereen persoonlijk, toch?

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Carens 2.0 CRDi VGT met een Adria

De ervaring van Nijkamp Rene met een Kia Carens 2.0 CRDi VGT (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2006 - 2006) en een Adria Altea 432 PH van 1241 kg geplaatst op 02-11-2007:

Een beul van een motor. Inhalen en vlot rijden geen probleem. Verbruik met Caravan 1:9.
zonder caravan 1:14. Het frame van deze auto is max geschikt voor 1250 kg max massa. Volgens rost deze auto met 1500 kg ook vlot weg.
De opvolger van dit type is de Carens II die 1500 max mag trekken volgens kenteken

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Carens 1.8 16v met een Predom

De ervaring van Jan Timmers met een Kia Carens 1.8 16v (110 pk/81, Kw bouwperiode: 2000 - 2002) en een Predom 126 E van 730 kg geplaatst op 31-08-2007:

Prima ervaring tijdens onze caravanvakantie naar Frankrijk. Zelfs de stijlste hellingen werden probleemloos genomen. Ook de 5e versnelling kon ik regelmatig gebruiken. Benzineverbruik lag rond de 1 : 9 á 10. Het is een stabiele combinatie. Zeer tevreden!

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Carens 1.8 16v met een HomeCar

De ervaring van Theo met een Kia Carens 1.8 16v (126 pk/93, Kw bouwperiode: 2002 - 2004) en een HomeCar Racer 45 Space van 1230 kg geplaatst op 21-08-2007:

De Carens 1.8 16v auto en de Home Car Space 45 gaan over het algemeen goed samen. Op vlak terrein kan je er goed mee doorrijden. Voor inhalen is er ook genoeg power. Bij Luik haalt hij echt niet harder dan 70km.
Slechts 1x gehad dat ik bij een behoorlijk stijle weg uit stilstaande stand wat problemen had om weg te komen.
Toch wordt de volgende Kia denk ik wel een 2.0.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Carens 2.0 CVVT [5-seats] met een Knaus

De ervaring van M. Veldhuis met een Kia Carens 2.0 CVVT [5-seats] (144 pk/106, Kw bouwperiode: 2006 - 2011) en een Knaus Sport 420 LD van 1240 kg geplaatst op 08-08-2007:

In juni de auto aangeschaft. Prestaties tot nu toe, ook met caravan uitstekend. Benzineverbruik met caravan rond 1 : 10,5

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Carens 1.8 16v met een Caravan

De ervaring van Marco met een Kia Carens 1.8 16v (126 pk/93, Kw bouwperiode: 2002 - 2004) en een Caravan van n.b. kg geplaatst op 19-01-2007:

Tot vorig jaar had ik deze combinatie en ik was totaal niet tevreden over deze Carens als trekker (als degelijke auto verder wel). Ondanks dat ik al verzwaarde veren had laten plaatsen bleef de auto "kwispelen" (gevoel dat de auto een beetje met zijn achterzijde naar links/rechts wiebelt). Verder ging het optrekken op het vlakke land goed naar zodra de 80 km/h benaderd was hield het vermogen niet over, al met al matig voor een auto met 126 pk. Als trekker van een grote caravan heel matig en dus inmiddels ook ingeruild.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Carens 2.0 CVVT met een Caravan

De ervaring van Chris Winterink met een Kia Carens 2.0 CVVT (139 pk/102, Kw bouwperiode: 2004 - 2006) en een Caravan van 960 kg geplaatst op 31-12-2006:

Ik ben zeer tevreden over mijn combinatie Kia/Kip. Probleemloos op de autobaan veelal in de 5e versnelling, snel met inhalen. In de bergen is het fantastisch om te rijden, geen enkel probleem gehad. De Fernpass overgereden met hellingspercentage van over de 12% geen enkel probleem. Klein min punt is het verbruik, namelijk 1 op 8. Ruim voldoende erg tevreden!!

[Opm. webmaster: de Fernpaß is maximaal 8%]

Bekijk berekening

Wijzigen


Engelstalige reviews

Reviews geplaatst op TowCar.info van de Kia Carens.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).


Kia Carens 1.7 CRDi aut. met een Elddis

De ervaring van Eric Owen met een Kia Carens 1.7 CRDi aut. (136 pk/100 Kw, bouwperiode: 2013-2016) en een Elddis Odyssey 524 van 1499 kg geplaatst op 31-12-2006:

My car was new June this year 2014. It tows the caravan without any effort, acceleration is good on the flat and hills both steep and long motorway inclines. It is not affected by fast overtaking white vans even when travelling at 60 m.p.h.
My previous car was a Range Rover towing an ECCLES Solitaire. The Carens and Odyssey are my economical choice and have to be the equal in performance and stability.


Kia Carens 2.0 CRDi VGT aut. [7-seats] met een Elddis

De ervaring van chris met een Kia Carens 2.0 CRDi VGT aut. [7-seats] (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2006-2011) en een Elddis Avante 362 van 1152 kg geplaatst op 31-12-2006:

I have an Elddis 372, although the Kia is rated to tow 1500kgs, the auto version is reduced to 1100kgs. The car pulls my caravan with no trouble at all, but I am not sure what the implications are if I tow above this limit.


Kia Carens 2.0 CRDi VGT [5-seats] met een Bailey

De ervaring van bernard pilkington met een Kia Carens 2.0 CRDi VGT [5-seats] (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2006-2011) en een Bailey Ranger 510/4 van 1223 kg geplaatst op 31-12-2006:

welli think the carens is a great vehicle for the caravaning hobby plenty of grunt and very hard rear suspension so no need to spend money on its back end , wouldnt say its bad on fuel ether all in a great motor built like a tank ....


Kia Carens 2.0 CRDi aut. met een Bailey

De ervaring van Allan Toop met een Kia Carens 2.0 CRDi aut. (112 pk/82 Kw, bouwperiode: 2002-2005) en een Bailey Pageant S6 Monarch van 1239 kg geplaatst op 31-12-2006:

The car and caravan are theoretically a good match and I have found them so in practice. The auto box is very relaxing and copes easily with anything I've asked of it. It is especaily good for manouvering, and a relief in slow traffic. Having said that I find it a bit heavy on fuel (about 30 towing and 42 solo, but it's a cheap car to buy and carries everything we need when the two of us toddleoff on holiday. It has also been amazingly reliable to date. I would prefer something a bit more economical but am happy to stay with things as they are for the time being.


Kia Carens 2.0 CRDi met een Swift

De ervaring van Norman Dunn met een Kia Carens 2.0 CRDi (112 pk/82 Kw, bouwperiode: 2002-2005) en een Swift Challenger 550 van 1414 kg geplaatst op 31-12-2006:

My Challanger is 10 years old, 2 berth. I find it tows very well. I have no problems at 60 mph on the motorways, 50mph on A roads is a doddle, though having read that the van is slightly over weight for the car Iam giving serious thought to changing my car.


Kia Carens 2.0 CRDi VGT [5-seats] met een Lunar

De ervaring van roger miller met een Kia Carens 2.0 CRDi VGT [5-seats] (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2006-2011) en een Lunar Stellar van 1175 kg geplaatst op 31-12-2006:

I drive a 2010 kiacarens 2.0crdi vgt 5seats towing luner stella
1175 kg.This kia is one of the best tow cars i have ever used
the 2.0ltr engine is so powerful it is easy to forget you have a
caravan behind you.Hill climbing is no problem overtaking is
also no problem the gear range is very good .


Kia Carens 2.0 CRDi VGT [7-seats] met een Bailey

De ervaring van Barry Daniels met een Kia Carens 2.0 CRDi VGT [7-seats] (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2006-2011) en een Bailey Senator California van 1459 kg geplaatst op 31-12-2006:

The Kia Carens is a 2.0 CRDi ( March 2007) bought new and the caravan is a 1998 Bailey Senator California twin axle. I have fitted an Alko 3004 stabiliser hitch. The outfit is impeccable on the road and the Carens has enough power to tow comfortably over all conditions. We toured France for 4 weeks, uphill and down dale and I found that on most reasonable roads I could use the cruise control with the van on the back, the 138bhp diesel engine is able to cope very adequately with all conditions encountered to date. The car has a very comfortable driving position and has a reasonably good spec. My only adverse criticism is that the electrics bracket tends to scrape on some speed bumps no matter how carefully I go over them. I tend to cruise around 65 mph on the clock and have roughly checked the fuel consumption to be around 23 mpg with the van on tow and climate control on auto with 2 people up(approx 180 Kg) and a full boot including our Penta awning approx 75 Kg. I have towed caravans for 37 years to date and this is the best tow car I have had for performance and overal comfort. We previously towed this caravan with a Citroen Xantia Exclusive 2.0 HDI at Kb Wt of 1361 Kg and this also towed very well even though the power was less at 110 bhp, but benefited from self levelling suspension. That happily towed to Spain via Andorra several times plus Germany France and all over the UK. I can recommend the Carens for caravans up to the manufacturers max towing wt of 1500Kg.


Kia Carens 2.0 CRDi VGT [5-seats] met een Bailey

De ervaring van dave met een Kia Carens 2.0 CRDi VGT [5-seats] (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2006-2011) en een Bailey Pageant S6 Vendee van 1415 kg geplaatst op 31-12-2006:

The Carens tows really well has a max towing capacity of 1500kg which encompasses most 4 berths. Fuel economy is good even when towing and its not a 4x4 so benefits from normal tax and insurance groups


Kia Carens 2.0 CRDi VGT [7-seats] met een Swift

De ervaring van John met een Kia Carens 2.0 CRDi VGT [7-seats] (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2006-2011) en een Swift Challenger 560 van 1489 kg geplaatst op 31-12-2006:

Our Carens tows remarkably well. We had a Sorento and although it towed well was uncomfortable. We eventually changed to the Carens. The only slight problem is that the car is low on the ground when hitched. We have never hit anything though. very stable outfit if you drive carefully and very comfortable. Also good on fuel.


Kia Carens 2.0 CRDi VGT [7-seats] met een Swift

De ervaring van DENNIS SLANEY met een Kia Carens 2.0 CRDi VGT [7-seats] (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2006-2011) en een Swift Charisma 590 TA van 1534 kg geplaatst op 31-12-2006:

I am towing my t/a swift charisma with my 2007 diesel manual crdi 7 seat Carens at 60mph I can achieve good headway and get 30mpg. Without the van 52mpg at 60mph. this car pulls like a train although technically according to figures the swift is 34kg too heavy. you would not know it though it handles superb. Dennis


Kia Carens 2.0 CRDi VGT [5-seats] met een Abbey

De ervaring van Roger Boxall met een Kia Carens 2.0 CRDi VGT [5-seats] (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2006-2011) en een Abbey Vogue 470 van 1290 kg geplaatst op 31-12-2006:

The Carens 2.0 deisel tows very well indeed. I tow a Abbey Expression 470 mtpw 1310 KG the carens performs very well between 2000 rpm and 2600 in 5 th and at times 6 th gear about 60 mph. First gear is good for crawling just release the clutch gently on tick over no problem. Ecomomy towing 30 mpg ,solo at 60 mph 44 mpg+. Carens has a high driving position with comfortable seats good luggage space. I would recomend it excelent value too.


Kia Carens 1.8 16v met een Caravan

De ervaring van edmund cotter met een Kia Carens 1.8 16v (126 pk/93 Kw, bouwperiode: 2002-2004) en een Caravan leeg: 1000 kg van 1250 kg geplaatst op 31-12-2006:

when to great yarmouth may 08 pulling a abi transrer caravan
pulling about 1250kg as norfolk flat level area no problems . may lack power on hillly areas .but all in all ok


Kia Carens 2.0 CRDi VGT [7-seats] met een Bailey

De ervaring van Michael Smith met een Kia Carens 2.0 CRDi VGT [7-seats] (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2006-2011) en een Bailey Pageant S6 Champagne van 1362 kg geplaatst op 31-12-2006:

Well it has been 6 months since my last review using my tow car Kia Carens Mk11 new model on a 07 plate with our new Bailey Pageant Champagne Caravan.

As I do most of the driving, my wife has not experienced towing but I hope to enrol her on a caravan-towing course, I have enjoyed the experience of returning to caravanning with this combined outfit.

The model Kia is the LS model top of the range model with some added features like cruise control is a bonus on motorways.
I can set the speed without worrying about exceeding the limit of 60 mph, and with the 6-speed manual gearbox, I do not have to change gear so often when on open roads even on a long gradient.
This is supported by the 138 bhp this 2 Litre Turbo Diesel Engine that produces enough power while giving good fuel economy for this outfit.
The Bailey Caravan towed well and with the extended mirrors fitted to the cars own large mirrors I had a good all round view of the vehicles behind me.
I have only towed using this particular outfit but my experience tells me it is a good match, while there is other more powerful vehicle available, I have found the C02 emission this vehicle produce is low and goes with £140 road fund tax.

With the kerb weight for the car at 1657 kg and the caravan, 1362 kg the total Gross train weight is 3269 kg.

Lastly, both car and caravan are very stable while towing as long as you keep to the speeds and confident about towing you should have an enjoyable experience.


Kia Carens 1.8 16v met een Caravan

De ervaring van J met een Kia Carens 1.8 16v (126 pk/93 Kw, bouwperiode: 2002-2004) en een Caravan van 1350 kg geplaatst op 31-12-2006:

Bought the Kia before the caravan.
The car is struggling to tow our 1000kg caravan.
The engine is ok but the kia lacks the weight to be able to tow without struggling


Kia Carens 2.0 CRDi VGT [7-seats] met een Bailey

De ervaring van Mike Smith met een Kia Carens 2.0 CRDi VGT [7-seats] (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2006-2011) en een Bailey Pageant S6 Champagne van 1362 kg geplaatst op 31-12-2006:

Excellent towing car with Bailey Pageant S5 as my brother in-law has one and done some test in the hilly roads of South Wales with my Kia Carens II instead of his Volvo Estate car witch is excellent towing car, he was surprised of the pulling power from start even on a slope a 1 in 4 gradient, the only problem he had was getting use to the foot break the replaces the hand break by the drivers side the Kia Carens use a lever to release the foot break to the left of the clutch,
but after several hill starts he got use to the foot break.
Well we did not have enough time to a full review but in October when I pick up my New Bailey Caravan I will give a more up to date report.

Mike & Robin


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.


 

(Advertentie)

 

Lees ook:

Over gewichten

Donatie

Voorbeeld Trekrapport

Genuanceerd advies

Hoe meer PK's, hoe beter?

 

©2024 Caravantrekker