De ervaring van Leo Schreuders met een Kia Ceed 1.5T-GDi aut. (160 pk/118, Kw bouwperiode: 2021 - 2024) en een Caravelair Ambiance style 440 van 1145 kg geplaatst op 12-07-2023:
Voor het eerst met de Kia Xceed 1.5 automaat met de caravan op vakantie geweest. Dit keer naar Frankrijk, omgeving Dijon.
Onze vorige trekauto was een Kia Niro. Absoluut een hele fijne auto en (met beperkingen) geschikt om een caravan te trekken.
Onze ervaringen waren dat de Niro met onze caravan overweg kon, maar het veelvuldig moeten anticiperen op momenten waarop we trekkracht nodig hadden van de elektromotoren en daarom vaak handmatig in de vierde versnelling rijden om de accu op te laden, deed mij besluiten een andere auto te nemen met meer vermogen.
De Kia Xceed met 160 PK en een koppel van 253 nm heeft ons dan ook aangenaam verrast. Wat een kracht en souplesse! Wij reden standaard met een snelheid van ongeveer 90 km ( op de snelheidsmeter wordt dan 95 km aangegeven) en het inhalen van een vrachtwagen of het vasthouden van de snelheid op een helling van 5% of meer, was geen enkel probleem.
De kogel van de trekhaak is 7 cm hoger dan die van de Kia Niro, dus we hoefden het neuswiel ook niet meer te verwijderen, alvorens de reis te beginnen.
In totaal hebben we (twee personen, caravan 210 cm breed, 1120 kg gewicht) 1600 km gereden, deels over steile autosnelweghellingen (5% tot 6%). Het verbruik kwam omgerekend op 10,5 liter per 100 km (omgerekend naar werkelijk verbruik, niet naar wat de meter aangeeft).
Een tip: zet de automaat zoveel mogelijk op de ‘Sport’-stand. Op deze stand wordt sneller door de automaat gereageerd op de omstandigheden. Op de stand ‘Eco’ of ‘Normaal’ loopt de automaat te veel achter en begint dit op te lossen door uiteindelijk meerdere versnellingen terug te schakelen zodat met loeiende motor wordt gereden om de snelheid alsnog te corrigeren.
Al met al een hele fijne en comfortabele trekauto en toch nog redelijk zuinig.
De ervaring van peter a met een Kia Ceed SW 1.4T-GDi (140 pk/103, Kw bouwperiode: september 2018 - 2021) en een Eriba Nova - Light 465 van 1200 kg geplaatst op 02-07-2023:
kreeg kia ceed sw als vervangende auto op vakantie, vanwege problemen met eigen voertuig.
opgegeven dat caravan 1400 kg mag wegen, gewicht zal uiteindelijk minder geweest zijn, schat 1300 kg.
inderdaad voldoet auto aan eisen qua vermogen, daar geen probleem mee.
wel is, zoals in rapport vermeld, een maximale kogeldruk (75 kg) nodig om de combinatie bij hogere snelheden (90 km/h en meer) comfortabel en vertrouwd te blijven rijden.
nadeel was tevens dat met fietsen voorop, en contragewicht achterin voor kogeldruk, de massa natuurlijk niet op de as aanwezig was. wel meerdere spullen uit caravan naar auto gebracht om gewichtsverdeling te optimaliseren.
ander punt van aandacht is het rijbaancontrolesysteem, deze uitzetten!! de auto stuurt nl. zelf bij, waardoor een slingerbeweging ontstaat die je zelf moet corrigeren.
ik lees dit meer bij dit merk. geen prettige ervaring moet ik zeggen.
tevens ben ik'verwend' met mijn eigen auto's, met een zeer kort overstek naar de trekhaak, bij deze stationwagon is dit natuurlijk veel meer.
verder moet ik verzekeringsmaatschappijen en de ANWB op het hart drukken, dat naast de theoretische trekkracht ook de veiligheid in gewichtsverhouding meegenomen moet worden bij vervangend vervoer. en vergeet niet een constante stroomdraad op de auto's te laten aanbrengen als deze gebruikt worden voor het trekken van een caravan.
De ervaring van René Donkers met een Kia Ceed SW 1.5T-GDi aut. (160 pk/118, Kw bouwperiode: 2021 - 2024) en een Hobby van 1250 kg geplaatst op 21-08-2022:
Sinds enige tijd in het bezit van een Kia ceed stationwagen. 1.5 t-gdi mild hybride dct7.
Hierachter hangt een hobby 450uf van 1250 kilo. Caravan wordt om de 2-3 jaar volledig onderhouden.
In de mei vakantie de eerste trip met deze combinatie in Nederland gehad. Vond de caravan alles behalve lekker liggen. Caravan schommelde en ook de auto wipte. Dit was ik niet gewend met mijn vorige trekauto, een megane 1.5dci. Daarom na overleg met een Kia dealer de mad veren (vervangende veren)laten plaatsen. Dit net als doel het wippen tegen te gaan. Dit met het gewenste resultaat. Auto ligt nu met caravan strakker op de weg en mijn voorwielen blijven (voor mijn gevoel) op de weg. Het schommelen kwam, bleek bij de beurt van de caravan, door defecte schokbrekers. Na vervangen ook dat goed opgelost.
Zomer naar Oostenrijk geweest. Géén problemen in de bergen. Bergop schakelde decautonast(in comfortstand) terug narcisjes 4. Berg af hield deze zich netjes.
Misschien achteraf toch bergaf in sportstand, zodat hij hoger in toeren blijft en daardoor nog meer op de motor re
Maar al met al zeer tevreden over de trekkracht en de stabiliteit.
Kogeldruk ongeveer 70 kilo. Dit keer géén fietsen achterop, dus hoefde niets te verplaatsen. Heb wel de Bovenkarspel standaard gevuld met kleding, toilettassen en handdoeken. Dat zou eigenlijk lager moeten liggen, maar die dit zo al jaren.
Met een gangetje van 94 op de cruise Control reed de auto net geen 1 op 11 aldus de boordcomputer). Verbruik zelf betekend is 1 op 10,3
De ervaring van Kok met een Kia Ceed SW 1.5T-GDi (160 pk/118, Kw bouwperiode: 2021 - 2024) en een Caravan van 1200 kg geplaatst op 15-08-2022:
Dit jaar voor het eerst met de Kia op pad geweest. In het voorjaar in Nederland geprobeerd en gemerkt dat de auto onstabiel voelt en doorzakt. Ondanks een kogeldruk conform het boekje. Daarom bij de dealer zwaardere veren laten monteren.
Bij normaal rijden geen enkel verschil te merken. Staat ook niet hoger op de veren.
Nu naar Zuid Frankrijk gereden over de A75. Combinatie nu zeer stabiel. Al moet ik zeggen dat ik ook maar 90-95 km/u rijdt. Achter de Kia hangt een Dethleffs Camper 430 db van max 1200 kg. Met zijn vieren in de Kia is de gewichtsverdeling prima. Max mag de auto 1410 trekken, maar of dat de balans ten goede komt weet ik niet.
Op het vlakke reed ik ongeveer 1:10 maar tijdens het klimmen ging dat al snel naar de 1:6.
De steile klimmen van de A75 ging prima waarbij de 4 soms gebruikt moest worden.
Al bij al aangenaam rijden met de combinatie.
De ervaring van Jeroen met een Kia Ceed SW 1.6 GDi PHEV (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2020 - heden) en een Avento Royal 395 van 1050 kg geplaatst op 12-08-2022:
Naar Spanje geweest met de nieuwe Kia Ceed SW. Model 2022. We zij via de Route du Soleil gereden wat wij vaker gereden hebben maar voor het eerst met de Kia. Op de site stond dat onze combinatie matig was. Nou dat klopte. Als de accu vol is is dit geen enkel probleem. Je moet wel de auto op hybride of sport zetten. Maar als de accu leeg is valt ook alle kracht weg.
Wij hadden de caravan beladen 1140 in de kofferbak een koelbox en 3 personen. Wat mij opviel is dat de auto bijna de gehele weg in zijn 4 wil rijden en niet of heel soms naar zijn 5 ging. Ook niet op hand schakelen. En als je de stijle bergen op de route tegen kwam ging de auto naar zij 3 met 5000 toeren en viel nog terug naar 70 a 80 km. Het viel mij behoorlijk tegen. Het is gelukt maar met veel puffen. Verbruik was 11.6 op 100km
De ervaring van Roelof met een Kia Ceed SW 1.6 GDi PHEV (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2020 - heden) en een Caravan van 550 kg geplaatst op 23-07-2022:
Net een rit van bijna 8000 Km. in mei/juni 2022 achter de rug.
We waren 56 dagen onderweg van Hardenberg naar Griekenland.
Op de heenweg via Duitsland, Zwitserland, de Oostkust van Italië, de veerboot van Bari naar Patras, 24 dagen rondreis door Griekenland, de veerboot van Igoumenitsa naar Bari en via de westkust van Italië, Frankrijk, Luxemburg, Duitsland weer terug.
Een fantastische reis zonder problemen.
Waar het mooi/leuk/interessant was langer op campings gebleven en met de auto de omgeving bekeken (wat nogal wat afgunst gaf bij camperaars, die zeer beperkt zijn in het bekijken van de omgeving).
We hebben de batterij nooit opgeladen; op veel campings is dat niet toegestaan en op andere campings was de elektrische aansluiting te laag (4 Ampère). Dus alleen hybride gereden.
Het verbruik over 7898 Km was 6,7 Ltr/100 Km.
De benzineprijs varieerde van 1,89 Euro/Ltr. (Frankrijk) tot 248 Euro/Ltr.(Griekenland)
Op de Autobahn in Duitsland reden we zonder moeite de toegestane 100 Km/uur en in de andere landen hielden we 80 Km/uur aan. Het rijden was gemakkelijk en comfortabel, ook op slingerwegen en op hellingen dankzij de automatische versnelling en de goede rijeigenschappen van de KIA.
De grote kofferruimte van de auto kwam goed van pas, want we hebben nogal wat flessen wijn ingeladen bij verschillende wijnboeren.
De caravan was met een lading van 210 bijna aan het maximale toegestane gewicht van 1300 Kg, voor zowel de auto als voor de caravan.
De last was verdeeld als volgt: disselbak 40 Kg, voorin 50 Kg, midden 70 Kg, achter 50 Kg
De kogeldruk op de trekhaak was 72 Kg.
Op naar de volgende reis!
De ervaring van Guido met een Kia Cee-d SW 1.4 cvvt (109 pk/80, Kw bouwperiode: 2008 - 2009) en een Chateau van 798 kg geplaatst op 20-10-2020:
Sinds 2 weken de trotse eigenaar van een Chateau Grand Prix 396. Eerst een beetje skeptisch over of de Kia deze goed zou kunnen trekken. Vanaf het moment van aankoppelen tot de 3e versnelling voel je eigenlijk niet dat er iets achter de auto hangt! Op de snelweg nog een voldoende beetje gas over om bijvoorbeeld even een vrachtwagen in te halen.
1 ding bij de Kia is een nadeel... De achtervering hangt behoorlijk door bij een flinke belading in de kofferbak. Ik rijd vaak de stekker aansluiting krom op een hobbeltje als de auto beladen is. Nu laad ik alles in de caravan, wat een prima oplossing is.
Tevreden over deze combinatie. Nu alleen nog in NL weggeweest, maar alle vertrouwen in de buitenlandse heuvels. Gemiddeld verbruik was ongeveer 1 op 9.
De ervaring van Erik Dikken met een Kia Cee-d SW 1.4 cvvt (90 pk/66, Kw bouwperiode: oktober 2009 - oktober 2012) en een Trigano van 950 kg geplaatst op 16-05-2020:
Mijn ervaring deze auto rijdt lekkermet caravan. kan goed versnellen, maar bij optrekken vanuit stilstand mis ik net een beetje extra vermogen heb 66kW.
Maak gebruik van extra Milenco spiegels met vlak glas. Een heerlijk combinatie om mee te rijden.
De ervaring van JHR Soetevent met een Kia Ceed SW 1.0T-GDi (120 pk/88, Kw bouwperiode: 2018 - 2024) en een Hobby De Luxe Easy 400 van 1128 kg geplaatst op 07-07-2019:
Stabileit conform bevindingen.
Weinig last van inhalend of zelf inhalen.
Goede stabiele combinatie.
Rubberringen geplaatst tussen de achterveren om de combinatie mooi in een vlakke lijn te houden
Snelheid gemiddeld op 93 km/uur op de snelweg en 85 op binnenwegen.
5e versnelling is goed bruikbaar en op vlakke wegen zelfs in de 6e mogelijk. Bij stijgingen op tijd terugschakelen naar de 4e.
Gereden rit vanuit het noorden van NL naar Bretagne.
Verbruik ligt gemiddeld op 1:9,5
Milenco spiegels gebruik die uitstekend bevallen (vlak glas)
De ervaring van Bart met een Kia Cee-d SW 1.0T-GDI (120 pk/88, Kw bouwperiode: januari 2016 - 2018) en een Caravan van 1050 kg geplaatst op 12-06-2019:
In deze review ga ik vooral in op de verschillen tussen de 1.6GDI en 1.0 T-GDI. Na eerst drie jaar met de 1.6 GDI te hebben gereden, rijd ik nu twee jaar met de 1.0 T-GDI. Bij aanschaf van mijn huidige KIA Ceed heb ik getwijfeld welke motor ik moest nemen. De 1.0 T-GDI heeft een hoger koppel bij lagere toeren, maar wel een lager trekgewicht van 1200 kg ipv 1400 kg. Mijn garage had een voorkeur voor de 1.6 GDI. Vooral omdat de 1.0 T-GDI bij koude motor minder trekkracht zou hebben. Uiteindelijk gekozen voor de 1.0 T-GDI. Vooral vanwege het lagere brandstofverbruik en de prettigere rijeigenschappen zonder caravan.
Het eerste wat opviel bij het aanhaken van de caravan was dat bij het facelift model (2016) de achtervering stugger is. De auto hangt veel minder door dan het model uit 2012.
Ik heb nu twee jaar met deze ceed gereden en mijn conclusie is dat de 1.0 T-GDI een betere trekauto is dan de 1.6 GDI. Het max koppel is in de praktijk beschikbaar vanaf ongeveer 1800 toeren. Ik merk niet dat de trekkracht bij koude motor lager is. Bij een 1.6 GDI komt de trekkracht vanaf ongeveer 3500 toeren op een zelfde niveau. Op de snelweg is er dus niet veel verschil tussen beide motoren. Wel heeft de 1.0 T-GDI een iets langere eindoverbrenging. Daardoor rijd je tot ongeveer 95 km/u prettig in de vierde versnelling. De vijfde kan ook, maar levert geen brandstofbesparing op. Boven de 95 km/u gaat het goed in de vijfde versnelling. De 1.6 GDI maakt meer toeren in de vierde versnelling. Je wilt dan eigenlijk opschakelen, maar in vijf is er dan vaak te weinig trekkracht. Gevolg meer toeren en dus meer lawaai.
Het verschil tussen beide motoren komt vooral naar voren in de stad, op binnenwegen en in de bergen. Het hogere koppel bij een lager toerental maakt dat de 1.0 T-GDI meer trekkracht heeft en soepeler rijdt. Mijn caravan is relatief licht met max 1050 kg. De motor heeft echter voldoende over voor het max van 1200 kg. Ook in de bergen. Qua rijeigenschappen zou ik dus zeker kiezen voor een 1.0 T-GDI.
Nadelen zijn er echter ook. De 1.0 T-GDI heeft minder interne weerstand en remt dus minder goed af op de motor. Het brandstofverbruik is ook hoger. Je merkt echt dat zo'n kleine motor is ontworpen op deellast. Bij vollast gaat het verbruik echt heel hard omhoog. Gemiddeld is het verbruik 10-15% hoger.
Daar staat tegenover dat zonder caravan het praktijkverbruik juist 10-15% lager is.
De 1.0 T-GDI heeft verder last van een turbogat. Onder de 1500 toeren is er weinig trekkracht. Bij het wegrijden is dat niet zo'n probleem. Het is vooral vervelend als de auto een lage snelheid heeft in de tweede versnelling. Je kunt dan niet meer versnellen, maar moet eigenlijk terug naar zijn één.
Al met al ben ik heel tevreden met de 1.0 T-GDI en deze caravan. Het is een prettig rijdende combinatie.
De ervaring van Albert Kilsdonk met een Kia Cee-d 1.6 GDI (135 pk/99, Kw bouwperiode: september 2015 - 2018) en een Carado C 164 L van 1040 kg geplaatst op 23-11-2017:
We hebben drie jaar lang met een nieuwe Kia Ceed Station Wagon de nodige vakantietochten gemaakt. Italië, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, bergen, snelwegen, binnenwegen. Van alles dus. Technische dingen als verbruik, toeren etc. nooit exact bijgehouden, maar over het algemeen prima ermee kunnen rijden. Voldoende reserve op de autowegen om vrachtwagens in te halen (al ging dat heuvel op wat moeizamer). Caravan heeft 100km vignet voor Duitse autobahn en meestal konden we dat ook moeiteloos rijden in zijn 5. De 6e versnelling was echter nauwelijks bruikbaar. Dat redt hij niet. De doorgaande routes en passen over de bergen ook geen probleem. Maar wordt het echt wat steiler, boven de 12%, dan wordt het toch kritischer. We hadden nog nooit een camping geboekt met zo'n steile aanrij-weg, maar dit jaar - onverwacht -
voor het eerst. Volgens de camping website "leicht ansteigender Strasse". Nou, dat was ietwat zacht uitgedrukt voor een gedeelte van de weg. Dik 12%, haarspeldbocht, vlak daarna sportfietser die over de weg waggelde, bijna tot stilstand, en toen kon ik hem nog net in zijn 1 naar boven krijgen met klamme handen. OK, was steile helling, wie weet zelfs wel 14%, maar soms heb je dus die verrassingen als je de bergen in gaat. Dan heb ik nog eens een redelijk lichtgewicht caravan. Kortom, aandachtspunt voor wie een steile route plant of kans daarop loopt. Echter, geheel conform de berekening van caravantrekker.nl, welke al aangeeft dat er beperkingen zijn in de bergen op dit vlak. Maar voor het overige fijne combinatie gebleken en relaxed kunnen rijden. Tot slot, het maakt een wereld van verschil of je Euro95 tankt of Super met octaan 98 of hoger. Met dat laatste heb je merkbaar meer vermogen! OK, blijf je vlak rijden bespaar je dan de extra kosten, maar op autobaan hellingen maakt het een groot verschil. En ik ben niet de enige die dat opmerkt, dit staat links en rechts ook in andere reviews. Proefondervindelijk bewezen dus :).
De ervaring van Hennie van der Welle met een Kia Cee-d 1.6 GDI (135 pk/99, Kw bouwperiode: mei 2012 - september 2015) en een Hobby Excellent 410 SFe van 1246 kg geplaatst op 11-06-2016:
Net terug van een vakantie in Spanje met mijn KIA ceed 1.6-135 pk en Hobby exelent 410sfe was voor mij een openbaring om met deze combinatie te rijden.
Heenweg via de nationale wegen gereden door Belgie en Frankrijk en terug via de tolwegen.
Meestal gereden in de vijfde versnelling ( 90/100 km p.u. ) totaal geen problemen. gemiddeld verbruik van 1 op 10,3 keurig netjes. Ondanks twee elektrische fietsen achterop de caravan totaal geen problemen met rijden. Wel zorgen dat de overige lading zo veel mogelijk voor de caravan wielen zijn geplaatst.
Caravan horizontaal en een goede stabiliteit achter de auto.Geen extra hulpveren gebruikt, was ook echt niet nodig.
De ervaring van Henri met een Kia Cee-d 1.6 GDI aut. (135 pk/99, Kw bouwperiode: mei 2012 - september 2015) en een Chateau Calista 450 Mon Reve van 1200 kg geplaatst op 03-06-2016:
Wij hebben inmiddels meer dan 9000 kilometers in twee jaar tijd gemaakt met deze combinatie. Wij zijn naar zuid Spanje geweest en naar zuid Engeland. De auto heeft voldoende vermogen zolang je de doorgaande wegen (tolwegen, snelwegen) gebruikt, om de snelheid op 80/90 kilometer/uur te houden. Ik gebruik de 5/6de versnelling niet. Bij hellingen schakel ik op tijd (bij het begin van de helling) terug naar de 3de versnelling en dan rijdt de combinatie gemakkelijk met 80 km omhoog. Door de goede geluidsisolatie van de auto heb je geen last van de hogere toerentallen. Bij het afdalen is de remkracht van de motor te weinig om de combinatie voldoende te kunnen afremmen. Bij remmen is vaak noodzakelijk en moet vaker gedaan worden dan bij mijn vorige auto (Hyundai Tucson). Maar als je begint aan de afdaling met een gematigde snelheid, dan is de snelheid beter te controleren. Het verbruik van de auto komt uit op ongeveer 11 liter op de 100 km gemiddeld de gehele vakantie. Ik gebruik Milenco caravanspeigels die zeer goed bevallen.
De ervaring van Gerrit van de Vooren met een Kia Cee-d SW 1.6 GDI (135 pk/99, Kw bouwperiode: oktober 2012 - september 2015) en een Hobby Premium 460 UFe van 1300 kg geplaatst op 13-06-2015:
Sinds kort afgestapt van turbdiesel. De reden is dat het te duur is. Ik heb gelet op geluid bij hoge toeren.
160NM met 135pk bij 4500 toeren moet genoeg zijn. die ene zware berg neem ik wel voor lief . Met een Hobby 460Ufe 1350kg ging het me wonderwel heel goedaf. Trekkracht met 4000 toeren en motorgeluid en snelheid beviel me goed in dat testweekend. Voorlopig de eerste indruk, Nu eind juni Reeds een week tussen de bergen gaat goed soms 5000 toeren om goed door te trekken (verbruik 11.5.l. op 100 km) De autobaan is duurder en lang niet zo leuk en vooral mooi alles met stabilisatie in de afdaling zit je al gouw aan de de 100. Vervolgens nog 2 weken in de bergen gereden met verschillende kogeldruk van 75 en 65 en 52 Die van 50/55 rijdt het soepelst Ook al gaat hij eerder slingeren. Maar 80 is af te raden.(ook bij goede belading) maar dat is ook zeer snel te corrigeren. Maar 80 is af te raden op binnenwegen. Hij gaat dan Bokken. De Achtervering is gewoon goed. Dus STUG GENOEG. OOK OVER AL DIE HOGE DREMPELS!!! Verder reed hij 1 op 9.5 km over ruim 2100 km in de bergen en gedeeltelijk autobaan .Vooral belangrijk dat je benzine 98 tankt ( i.p.v. 95.Route Napoleon (de N.1085)
was geen enkel probleem 4500 tot 6000 toeren snel omhoog 37 km per uur bij 12% Hellingen Caravan gewicht 1300 kg en auto 1600kg volgeladen.Alhoewel met een diesel makkelijker is te rijden. Gaat dit vooral op in de bergen. Vanwege de Nm bij lage toeren. Maar als je goed kan koppelen dan is de benzine auto geen enkel probleem!!! Wel dien je er rekening mee te houden met het gewicht en vooral in de afdaling als hij erg lang is. Vanwege het continue gebruik van de REMMEN.{mag niet) te heet!!! Moet je de beschreven methode gebruiken.Bij een diesel heb je dit probleem? NIET!!!Maar diesels gaan eruit!In de toekomst. Na 40.000 km een Alco antislingersysteem laten monteren en getuned 148P.K.en 184 MN. en MAD VEREN VOOR EEN BETERE DEMPING. (ACHTER) Tot nu toe geen olie verbruik. 1 liter op 25000km. Nu 55.000km. Kan verantwoord 100 rijden. Ook bij plotselinge storm bleef het geheel prima op de weg. Bij windkracht 7 moet je van de weg af (verzekering).
De ervaring van B van Lieshout met een Kia Cee-d 1.4 cvvt (90 pk/66, Kw bouwperiode: oktober 2009 - mei 2012) en een Caravelair Antares Luxe 450 van 1200 kg geplaatst op 24-08-2014:
Met deze combinatie naar Spanje geweest dit jaar. Qua trekkracht is het mij heel veel meegevallen. Alleen wel veel in zijn 4de versnelling gereden. Kan goed meekomen met het andere verkeer. Goede belading is wel een must maar dat is bij iedere combinatie. Alleen volgende keer laat ik hulpveren eronder zetten voor de slijtage van de achterveren. Verders zeer positief.
De ervaring van Seubers met een Kia Cee-d 1.6 CRDi (128 pk/94, Kw bouwperiode: mei 2012 - september 2015) en een Fendt Bianco 445 TF van 1400 kg geplaatst op 29-06-2014:
Mijn ervaring met deze combinatie;
Mijn ervaring met het rijden met een caravan is ruim 30 jaar.
Diverse combinaties heb ik gereden, maar deze combinatie pak geheel anders uit dan dat men caravantrekker.nl omschrijft.
De combinatie is uitstekend, geen last van zuigkracht wanneer men wordt ingehaald door bussen of vrachtwagens.
Geen slingerbewegingen.
Hellingproef super, trekkracht verweg boven verwachting.
Optrekken bij stoplichten en oprijden /invoegen rijbanen geen enkel probleem.
Verbruik bij gem. snelheid van 95 km 1 liter op 10 km (diesel) Solo verbruik 1liter op 20 km. (plaatselijk verkeer)
Extra belading caravan: mover, uitdraailuifel, zonnepaneel, accu.
Belading auto: zwaardere bagage (drinken, stoelen, stroomkabel) zoveel als mogelijk in de de auto,
Gereden route: Duitsland, Oostenrijk, Slovenië, Kroatië.
Dus een zeer goede combinatie om zonder zorgen en veilig mee op vakantie te gaan.
Zelf geen problemen als men even ruim boven de 100 km komt.
Advies, de 6 versnelling niet gebruiken, vlakke weg kan men gerust in de 5e versnelling rijden , hellende wegen 4e (soms even terug naar de 3)
Ik wens een ieder veel plezier en genot van deze combinatie.
De ervaring van Ronald met een Kia Cee-d SW 1.6 GDI (135 pk/99, Kw bouwperiode: oktober 2012 - september 2015) en een Kip Kompakt 37 EK Special van 950 kg geplaatst op 01-04-2014:
Over het algemeen: prima. Een goede combinatie. Heerlijk stabiel, ook met twee fietsen achterop de Kip. Sowieso is de kleine, smalle Kip makkelijk te rijden.
De ongeblazen Kia 1.6 is geen diesel of turbo en je hebt onderin dus wat minder trekkracht. Het maximale koppel ligt vrij hoog. Dat betekent dat je in een aantal gevallen de motor even flink toeren moet laten maken. Minder comfortabel, maar vaak zijn dat maar korte stukjes. Veelal in de vijfde en soms in de vierde versnelling gereden. Stijlere hellingen in de derde versnelling. De zesde versnelling is ook wel bruikbaar, maar voor de motor vind ik het beter die niet (te veel) te gebruiken.
Het verbruik ligt rond 1:10 op voornamelijk snelwegen met een snelheid van circa 110 km/u op de teller (circa 100 echte TomTom kilometers in het uurtje).
De ervaring van Klaas Suijker met een Kia Cee-d SW 1.4 cvvt (90 pk/66, Kw bouwperiode: oktober 2009 - oktober 2012) en een Caravelair Ambiance style 390 van 1075 kg geplaatst op 30-08-2013:
Onze versie beschikt over een 1.4cvvt 104pk motor. We zijn er nu tweemaal mee naar Oostenrijk geweest. Hij heeft niets over, en alles nodig op de stevige hellingen. Op de snelweg volop 1:10 gereden. Het valt op dat het verbruik boven 85 sterk toeneemt.
zolang het rustig en vlak is kan goed in 5 worden gereden en rijdt hij zeer stil. We hebben Milenco Aero spiegels die perfect passen en trillingsvrij zijn.
Eén nadeel: hij hangt behoorlijk door(4 volwassen inzittenden). het heeft helaas inmiddels 2 neuswielen gekost.
De ervaring van Louis Zwart met een Kia Cee-d 1.6 GDI (135 pk/99, Kw bouwperiode: mei 2012 - september 2015) en een Hobby De Luxe Easy 400 SB van 1089 kg geplaatst op 28-06-2013:
Net terug van onze kampeervakantie in Beekbergen samen met onze Hobby 400 excellent en dat voor het eerst met onze Kia. De 6e versnelling kun je rustig vergeten overigens, maar de trekkracht van onze nieuwe cee'D is me echt goed bevallen. Tijdig terug schakelen om de motor zo rond de 2500 a 3000 toeren te laten draaien en dan gaat het heel erg goed. Wel wat gevoelig wat betreft de achtervering vooral op wegen met slecht wegdek, dan merk je echt dat er een caravan achter hangt.
Oktober 2013:
In september zijn we met de caravan naar Zuid Frankrijk geweest en de combinatie heeft het zeer goed gedaan. Ook op de hellingen in de Ardennen moet je tijdig terug schakelen maar omdat de motorgeluiden goed gedempt zijn in het interieur is het comfort nog heel goed. Op de route Soleil in de 5e versnelling rond de 95 km per uur, heel relaxt dus. Een gemiddeld verbruik van 1 op 11 viel zeker niet tegen.
Inmiddels heb ik wel hulpveren laten monteren op de KIA, de originele veren waren duidelijk niet bestand tegen extra belading laat staan met caravan of fietsdrager op de trekhaak. Zal zeker lijden tot een betere stabiliteit van de combinatie.
De ervaring van S. Vissers met een Kia Cee-d 1.4 cvvt (90 pk/66, Kw bouwperiode: oktober 2009 - mei 2012) en een Hobby De Luxe Easy 400 SB van 1089 kg geplaatst op 28-06-2013:
Let op: De auto is niet de 66kw uitvoering maar de 77kw. (Kia Cee'd SW uit 2011).
Op zich een prima combinatie, zeker voor gebruik binnen Nederland. Bergop vroegtijdig terugschakelen en we kunnen prima met het overige verkeer meekomen. Bij goede belading is de combinatie stabiel.
Het benzineverbruik viel ons met een gemiddelde van 1:9 erg mee (gemeten over 1300km route du soleil).
Wegrijden op een helling vanuit stilstand is wat tegengevallen.
Vooraf hadden we twijfels over deze combinatie maar vooralsnog zijn we tevreden.
De ervaring van Michel met een Kia Cee-d SW 1.4 cvvt (90 pk/66, Kw bouwperiode: oktober 2009 - oktober 2012) en een Eriba Feeling 430 van 1175 kg geplaatst op 30-04-2013:
Combinatie functioneert behoorlijk. Reserves zijn wel beperkt dus attent rijden. Met combinatie naar Bretagne (Vannes) geweest dus voldoende heuvels en wind. Met 90 km/h goed te doen. Meer vermogen/koppel is wel plezieriger, geeft meer reserve. Zonder caravan gemiddeld 1:13. Met caravan 1:10 (snelweg).
De ervaring van M. Kortsmit met een Kia Cee-d 1.4 cvvt (90 pk/66, Kw bouwperiode: oktober 2009 - mei 2012) en een Burstner Flipper 390 TK van 1100 kg geplaatst op 26-02-2013:
Heb 2x binnen Nederland met Burstner Fun (max 900kg) gereden. Goed te doen, maar ook geen echte reserve over. Benieuwd hoe in buitenland e.e.a. uitpakt, misschien deze zomer
De ervaring van wimg met een Kia Cee-d 1.6 GDI (135 pk/99, Kw bouwperiode: mei 2012 - september 2015) en een Hobby Excellent Easy 400 SB van 1075 kg geplaatst op 15-08-2012:
Afgelopen weken zijn we met onze nieuwe Kia Cee'd op kampeervakantie geweest naar de Duitse Oostzeekust en naar Potsdam.
Daarbij heeft de wagen prima voldaan: veelal kon ik in de 5e versnelling rijden, op vlakke stukken en weinig wind ook wel in de zes waarbij het verbruik verder daalde. Ik moet aantekenen dat ik veelal met de vrachtwagens meerijd, d.z.w. een werkelijke snelheid van circa 90 km/h.
Bij het inhalen van vrachtwagens, is het zaak een redelijk snelheidsverschil aan te houden, anders ervaar je iets te veel zuigkracht op het moment dat je denkt dat je aan de vrachtwagen voorbij bent.
Wordt het heuvelachtiger, dan is het zaak om op tijd terug te schakelen. Bij boven omschreven snelheden, draai je in de 5e versnelling circa 2.500 toeren/min. Op een helling gaat het toerental omlaag en dan valt het koppel in een gat en dan zak je snel terug in snelheid.
Schakel je op een helling bij 90 km/h terug naar de 4e, dan kan hij heel veel aan.
De motor blijft bijna altijd erg stil, hoge toeren heb je niet echt nodig. Het berekende verbruik over de hele reisafstand is 10,03 liter/100 km ofwel tamelijk precies 1:10. Daarmee ben ik tevreden.
In de zomer van 2013 naar Südtirol geweest (route over de Fernpas en Reschenpas). De Ceed doet het prima, op de snelweg kun je gemakkelijk 90-100 km/u rijden, op hellingen moet wel op tijd terugschakeld worden, maar dat geldt voor veel auto's. Toeren boven 4.000/min heb ik niet nodig gehad. De motor blijft ook in die situaties aangenaam rustig. Over een afstand van 696 km(Landeck (A)-Mönchengladbach(D)) was het exacte verbruik 1:10,4. Al met al een dikke voldoende voor onze Ceed.
De ervaring van G.Hogerwerf met een Kia Cee-d SW 1.6 CRDi hp (116 pk/85, Kw bouwperiode: oktober 2009 - oktober 2012) en een Burstner Averso 460 TL van 1300 kg geplaatst op 30-10-2011:
Met deze combinatie naar Luxemburg geweest. Ben zeer tevreden over de prestaties van deze combinatie. Stukje Ardennenroute genomen kwam prima met het verkeer mee. Daarna via enkele smalle steile weggetjes naar de camping gereden. Overal ondervond ik meer dan genoeg trekkracht van de auto. Het verbruik lag rond de 1 op 11. wat acceptabel is. Op de snelweg rond de 90 95 gereden. ( gps snelheid ). Kortom een goede combinatie voor wie niet met 110 km per uur naar zijn vakantieadres wil kachelen.
De ervaring van Luidens met een Kia Cee-d 1.6 CRDi vgt hp (116 pk/85, Kw bouwperiode: oktober 2009 - mei 2012) en een Chateau Calista CT 430 TZF van 1230 kg geplaatst op 27-10-2011:
2 vakanties mee gereden, o.a. naar Spanje en Frankrijk.
Snelheid tot 100 km/uur is gemakkelijk aan te houden in de 5e versnelling; heb je wind achter dan kan de 6e versnelling ook; inhalen tot ca. 110 km/uur is goed mogelijk, mits niet teveel tegenwind. Op hellingen is er meer dan voldoende trekkracht (hoog koppel bij de diesel) en haal je al snel andere caravanners in. Verbruik met caravan ligt rond 1:10; solo ca. 1:17 km. Auto + caravan is prima (stabiele) combinatie.
De ervaring van A.J. van der Veen met een Kia Cee-d SW 1.4 cvvt (109 pk/80, Kw bouwperiode: 2008 - 2009) en een TEC Tour 445 van 1050 kg geplaatst op 20-08-2011:
De caravan is eigenlijk een TEC Tour 450 TR maar het gekozen model komt het best overeen.
Alleen gereden in NL van Friesland naar Zeeland.
90 km/u rijden op de vlakke weg in 5 gaat prima mits geen tegenwind. Bij tegenwind terug naar 4 en dan rond de 85 km/u gereden. Motorgeluid blijft acceptabel bij +- 3500 tpm in 4. Combinatie is stabiel, ook bij inhalen van vrachtauto's. De achtervering is wel verzwaard met hulpveren. Versnellen tot 105 km/u in 4 mogelijk bij inhalen.
Verbruik op terugweg 12,5 l/100km; normaal is dat 7,5 l/100km.
De ervaring van Ton met een Kia Cee-d SW 1.6 CRDi hp (116 pk/85, Kw bouwperiode: oktober 2009 - oktober 2012) en een Fendt Saphir 470 TFB van 1380 kg geplaatst op 10-07-2010:
Ik schrijf deze review vanaf mijn vakantieadres (Zuid Frankrijk) en moet met de combinatie nog terug, maar ik ben tot op heden erg enthousiast over de resultaten van de combinatie. In België is de combinatie door de politie gewogen. De caravan woog 1400 kg en het totale gewicht van auto en caravan 3200 kg. Ik meen te mogen stellen een ruime caravan-ervaring te hebben, met vele auto's. De trekkracht van de Ceed SW 1.6 diesel 115 pk en stabiliteit was voortreffelijk (de auto is voorzien van hulpveren). Het merendeel van de reis heb ik, met veel gemak 100 km (GPS snelheid) gereden; een hogere snelheid zou zeker mogelijk zijn qua kracht, De 5e versnelling was daarbij zeer goed bruikbaar. Ik heb nog geen ervaring bij het vanuit stilstand wegrijden op een stevige helling, maar gevoelsmatig heeft de auto vanuit stilstand een bovenmatige trekkracht. Het solo verbruik ligt op 1-16,5, met de caravan gemiddeld 1 op 9,5. Al met al hier een zeer tevreden rijder
De ervaring van G.A. Dorrestijn met een Kia Cee-d SW 1.6 cvvt (126 pk/93, Kw bouwperiode: oktober 2009 - januari 2011) en een Burstner Flipper 400 van 1100 kg geplaatst op 25-02-2010:
Wij hebben de Kia Sporty wagon 1.6 benzine nu 2 jaren.Eerste jaar plm 4000 km naar zuid frankrijk en aubignan geen problemen.
Vorig jaar Toscane en Lido della Nazione, weer plm 4000 km, geen problemen.Geen last gehad van voorwielspin, kon goed mee.Stuurt exact.
Inhalen is wat moeilijker, en in verband met verbruik niet aan te raden. Normaal verbruik met caravan plm 1 op 10 a 11.
Achtervering wat week, tzt misschien hulpveren aan te schaffen. De eerder gebruikte, aangereden, almera trok beter en verbruikte ongeveer 1 op 8. Ik kon de Kia met een week meenemen voor de afgesproken NCC activiteitvlak daarna in Duitsland. Als ik meer tijd had gehad had ik meer op het koppel in de lagere toeren kunnen focussen. Ik kan er goed mee leven. Verbruik solo (binnen de woonomgeving 8,2 liter op 100 km), bij grotere afstanden 6,9 liter op 100 km.
Vriendelijk groet,
Ton Dorrestijn.
De ervaring van Rob van Hout met een Kia Cee-d 1.6 CRDi vgt hp (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2007 - 2009) en een Kip Vision 41 EKR Special van 1180 kg geplaatst op 28-01-2009:
In mijn ogen (42 jaar caravan ervaring) is de Kia Ceed 1.6CRDi een voortreffelijke caravan trekker. Hij combineert goede trekkracht met laag diesel-verbruik. De 5e versnelling is zeer goed bruikbaar. De cruise control is comfortabel. Fijne reisauto.
Vakantie najaar 2008 met de KIP Vision via de Alpen naar de Cote d'Azur. Verbruik 1 op 12.
Voorjaar 2008 met een Swift Callenger 390 van 1150 kg naar Marokko gaf een verbruik van 1 op 11.
Overigens is hiebij de rijstijl en -snelheid natuurlijk ook van invloed. Ik rijd rustig met ca 90 km/u.
De ervaring van G.J.Klingers met een Kia Cee-d 1.6 CRDi vgt hp (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2007 - 2009) en een LMC Munsterland 400 SD van 1200 kg geplaatst op 20-08-2008:
Caravan vakantie naar Spanje.
Totaal geen probleem, alles in zijn 4e versnelling met crusecontrol gereden. Verbruik gem. 1 op 11.
Hellingen zoals bij Millau geen enkel probleem.
De ervaring van walter met een Kia Cee-d SW 1.6 cvvt (122 pk/90, Kw bouwperiode: september 2007 - oktober 2009) en een Dethleffs Camper 430 DB van 1200 kg geplaatst op 06-08-2008:
Gewoon een nette caravantrekker.
Je kan gewoon goed meekomen op de snelweg met het internationale vrachtverkeer. (5e versnelling is goed bruikbaar 95-105 Km/h)
De bergen geven geen grote problemen, heel af en toe zal je terug moeten naar de 3e versnelling. maar dit is zelden.
Stabiliteit is goed te noemen. Zelf heb ik verzwaarde veren laten monteren daar de wagen mij iets teveel in zijn achter vering hing.
Motor temperatuur bleef met of zonder airco in de bergen bij warm weer netjes constand. (ongeveer 18% helling)
De ervaring van martin met een Kia Cee-d 2.0 cvvt (143 pk/105, Kw bouwperiode: januari 2007 - januari 2011) en een TEC Tour 400 DB van 1297 kg geplaatst op 20-07-2008:
Ben vandaag met de kia cee'd en de tec tour 400 DB naar Italie gereden en kan niet anders concluderen dat het een prima combinatie is en in tegenstelling wat er uit de theoretische test komt is de 5de versnelling bij 80 km/h bijna continu te gebruiken ook het versnellen van 80 naar 90 in de 5 gaat veel vlotter dan de aangegeven 52 seconden de kia reageerd zeer vlot op gasgeven en inhalen in een verkeersstroom is dan ook geenprobleem (geen knipperende duitsers achter je omdat het niet vlot genoeg gaat) in zwitserland hebben we zoals de meeste mensen in de file voor de gotthardtunnel gestaan waarbij de combinatie dus regelmatig op een helling moest optrekken dit is tot aan de tunnel ingang geen enkele keer een probleem geweest de kia trek met de tec zonder problemen en zonder wielspin op.ook de stabiliteit van de combinatie is prima te noemen met twee fietsen voor op de dissel en een disseldruk van 70 kg is het heel comfortabel rijden.
Reviews geplaatst op TowCar.info van de Kia Ceed.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).
De ervaring van Jorge Martrinez met een Kia Ceed SW 1.6 CRDi (136 pk/100 Kw, bouwperiode: 2020-2024) en een Caravelair Alba Style 496 van n.b. kg geplaatst op 20-07-2008:
This match between this car and ther caravan is not good enough.
The car is too light for this caravan and in orden to travel safely at 90km/h I have to put lot of weight from de caravan to the car. Things like tables, microwave, drinks more ore less everuthing that is heavy and fit in the boot now travels in the car instead of the caravan.
The significant load on the car causes the rear shock absorbers to compress significantly, making the rear of the car look too low.
If not with a 1200Kg caravan with the usual staff in it there is risk of sneaking even at 85Km/h.
With a lighter caravan works fine
De ervaring van David Jones met een Kia Cee-d 1.6 CRDi (128 pk/94 Kw, bouwperiode: 2012-2015) en een Lunar Clubman 470-2 van 1310 kg geplaatst op 20-07-2008:
i have towed my Lunar Clubman 470-2 for approx. 2000 miles now and have only one issue with the unit and that is i wish the Kia Ceed manufactured a 2 litre model. The 1600 CRDi is great on the flat but i do find if i am cruising in 6th or 5th i do have to change down on a slight incline. I have pulled the unit up some fairly steep inclines in 4th and sometimes 3rd which doesnt help the fuel consumption. Having said that i towed down to Dorset via a 4 night stop over in Oxford and on my return called of at Moreton in Marsh in the Cotswolds for 4 nights and managed a fuel consumption of 38 to the gallon which i thought was reasonable. Hope this is helpful to other Kia owners.
De ervaring van bob tattersall met een Kia Cee-d 1.6 CRDi vgt hp (116 pk/85 Kw, bouwperiode: 2009-2012) en een Bailey Ranger 460 van 1139 kg geplaatst op 20-07-2008:
this info seems correct to me.
I have no probs. with the outfit, it pulls as per my last car a passat tdi 130 auto but better consumption.
MPG....I get at 55-60mph about 35mpg if it is a bit windy & traffic about ...
best is 38mpg which is very good
overall I am very pleased & would recommend this outfit
De ervaring van tony met een Kia Cee-d 1.6 CRDi aut. (128 pk/94 Kw, bouwperiode: 2012-2015) en een Bailey Ranger GT60 460/2 van 1177 kg geplaatst op 20-07-2008:
Great match tows well when loaded correctly would advice only experienced towers as van wags a fair bit at speed
De ervaring van sfc116xxx met een Kia Cee-d 2.0 CRDi vgt (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2007-2011) en een Adria Altea 542 PK van 1296 kg geplaatst op 20-07-2008:
We have been towing two years/5000km and we are very happy with our combination. Recommending!
De ervaring van Brian met een Kia Cee-d SW 1.6 CRDi vgt hp (116 pk/85 Kw, bouwperiode: 2007-2009) en een Elddis Avante 362 van 1150 kg geplaatst op 20-07-2008:
After much research I traded my Pug 406 for the Kia knowing that 'on paper' it was up to the job. I have not been disappointed at all. Solo the performance is fine & towing at legal speeds with economy in mind puts no strain on the vehicle. The gearbox doe's have to be worked though as the car is very intolerant of being left too long in higher gear. I prefer not to use cruise control as the norm on motorways as this proves uneconomical. Although we are happy with our modest 2 berth matched with the Kia ceed sw,(at 81%) the choice of vans within it's towing capacity is very limited.I cannot fault the car which is almost a year old & still has SIX years warranty which I hope to outlive!
De ervaring van ian met een Kia Cee-d SW 2.0 CRDi vgt (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2007-2011) en een Abbey Aventura 318 van 1400 kg geplaatst op 20-07-2008:
Just completed 3.5Kmiles from Scotland to Marseilles and back via Hull/Rotterdam. Fuel 22mpg on the waydown flat out to the limits upto 80 plus through France. This was uncomfortable as the vans movement transferred to the car, a bit of pitching and traffic wind effect. 33Mpg on the way back slip streaming trucks at about 60mph. 6th gear was more effective in this mode, The engine needs to spin at 1800 or above or power drops very quickly and 5 is required or 4 if you drop below1400. 6th gear may be just a touch to tall for motorway cruising, however it does return over 48mpg average without the van.
The Sportage was a better tow vehicle for comfort and useability but far more costly
De ervaring van ian met een Kia Cee-d SW 2.0 CRDi vgt (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2007-2011) en een Abbey Aventura 318 van 1354 kg geplaatst op 20-07-2008:
I will let you know when I get it, but it was chosen on Kerb weight Min 1513(assumed empty of fuel and washer liquid)
Max kerbweight 1572 =85.6%,
van is a 2001 318 max laden is 1350 and was great with a 2006 Sportage. towing specs for both vehicles are similar, however fuel consumption on the Ceed is supposedly only two thirds of the Sportage
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.