De ervaring van CJ met een Kia EV6 RWD (228 pk/168, Kw bouwperiode: 2024 - heden) en een Kip Vision 41 ETD van 1125 kg geplaatst op 22-04-2025:
Auto: EV6
Modeljaar: 2025
Uitvoering: Plus
Batterij: 84 Kwh
Wielen: 20 Inch
Kruissnelheid: 92 km/u
Caravan:
Kip Vision
Bouwjaar 2015
Gewicht: 1130 kg (beladen inclusief 2 fietsen voorop)
Afstand: 1125 km
Weersomstandigheden: 7 graden, regen en wind tot ca 22 graden en vrij rustig
Totaal KWh geladen: 293 en 40% SOC bij aankomst
Verbruik: 34KWH per 100 km
Dit jaar zijn we voor het eerst op vakantie gegaan met onze EV6 en Kip Vision caravan. Ik moet zeggen dat zo’n eerste keer best intensief is. Het vraagt wat planning onderweg, we hadden niet zozeer last van range-anxiety maar het is wat uitzoekwerk met allerlei apps. We hebben vooral ABRP, chargefinder en Fastned gebruikt.
Onze reis ging naar een camping vlakbij Nyons in Frankrijk, totaal 1125 km. De rit hebben we in twee dagen gedaan.
Het verbruik viel ons niet mee maar het moet gezegd dat de tweede dag het koud, nat en winderig was en het stuk van Nancy naar Dijon stijgt en daalt veel. Het verbruik zat daar zo tussen de 2,0 en 2,5 km/kwh. Op de vlakkere stukken en met hogere temperaturen (18-20 graden) was het verbruik tussen de 3,0 en 3,5 km/kwh.
We hebben zoveel mogelijk bij Fastnedstations geladen om vier redenen:
• Plug en charge, dus geen gedoe met pasjes en apps. Laadkabel aansluiten en het laden start.
• Hoge snelheid van de laders.
• De Caravan kon aangekoppeld blijven.
• We hebben een Goldmember abonnement dat je met twee keer laden er al uit hebt.
Op de hele rit hebben we de caravan één keer bij een Electralader moeten afkoppelen maar ook dat bleek geen punt.
We hebben vooral gemerkt dat het een andere manier van reizen vraagt. Reden we vroeger ca. 105-110 km/u in Frankrijk is het nu 92 km/u. Dat is een stuk relaxter maar je bent langer onderweg (reken over 600 km. zeker een uur meer) Het vaker stoppen zorgt echter ook voor een meer onthaast gevoel. Is het reizen met een benzine of hybride-auto makkelijker/beter? Het zorgt in ieder geval voor minder planning onderweg.
Verder doet de range er niet zo heel veel toe. Het is vooral de laadsnelheid die de EV6 een prima reisauto maakt. Bij de goede laders sta je maximaal 15-20 minuten en dan kun je weer verder.
De EV6 is een prima reisauto op één heel irritante piep na: het DAW met het bekende koffiekopje met de melding dat je pauze moet nemen. Door de caravan merkt de auto meer beweging en krijg je zeer vaak een melding en wat blijkt, ik kan deze niet uitzetten.
Verder ziet de verkeersbord herkenning elke kilometerbeperking op de afslagen, gelukkig kan de melding daarvan uit.
De EV6 is qua rij-eigenschappen een stabiele caravantrekker met meer dan voldoende trekkracht. Als je op vakantie niet te veel haast hebt, het ook leuk vindt om je reis een beetje te plannen dan kan ik een elektrische auto aanbevelen. Wil je snel op je bestemming zijn en geen gedoe willen onderweg dan moet je nog even nadenken of een elektrische auto wel wat is wanneer je er een caravan mee wilt trekken.
De ervaring van Frans met een Kia EV6 AWD (325 pk/239, Kw bouwperiode: 2021 - 2024) en een Eriba Touring Troll 530 van 1185 kg geplaatst op 28-09-2022:
Begin september ben ik samen met mijn vrouw en hond met EV en caravan naar Oostenrijk geweest. Dit was de eerste caravantrek ervaring i.c.m. een elektrische auto en dus spannend! ;)
De rit ging naar Tirol in Oostenrijk wat iets meer dan 900km vanuit mijn woonplaats is. Met de eerdere brandstofauto’s reden we meestal maximaal 800-850km met de caravan op 1 dag. Tirol was dus maar net iets verder, maar omdat dit de eerste vakantie met een EV zou zijn is er besloten om de heenreis in een relaxte 2 dagen te doen.
Van te voren is de rit met ABRP voorbereid waarbij ik op basis van internet reviews een geschat verbruik van 33kWh/100km heb ingeprogrammeerd. Vanwege het gratis Ionity Power abonnement (en daardoor €0,29/kWh) is er zo veel mogelijk bij Ionity geladen met de Kia charge pas. Naast deze Kia pas had ik een Shell Recharge pas bij me en enkele apps zoals Bonnet, Mobility+ en Tesla op de telefoon staan.
Als eerste over het rijden met caravan en de EV6: dat gaat verbluffend soepel! Niks geen geschakel of extra toeren maken bij het optrekken of de diverse autobahnhellingen (8% bij b.v. Kassel): de EV6 lijkt de caravan moeiteloos te trekken. Mijn vorige benzine en diesel auto’s (8 traps automaat, 3 liter 6 cilinder met allen rond de 250pk) waren alles behalve stakkers, maar de souplesse van een EV is van een andere orde en bovendien stil. Heerlijk! Ook ligt de caravan erg stabiel achter de auto. Waarschijnlijk o.a. vanwege het flinke gewicht van de EV6.
Ook mooi dat bij helling afrijden er flink geregenereerd wordt. Dit is duidelijk te zien op de displays van de auto. Van te voren vroeg ik me af of de oplooprem roet in het regenereer-eten zou gooien, maar dat bleek dus niet het geval.
Dan over het verbruik met caravan: op de snelweg heb ik net als met de eerdere brandstofauto’s zo veel mogelijk 90km/h gereden (GPS snelheid, snelheid op de teller is bij de EV6 dan 92-93km/h). De daadwerkelijke gemiddelde snelheid ligt door wegwerkzaamheden en af en toe een file natuurlijk wat lager.
Tussen de diverse laadstops op de heenweg naar Tirol lag het verbruik volgens de boordcomputer tussen de 24,6kWh/100km en 27,4kWh/100km. Een stuk lager dan de 33kWh/100km waar ik op gerekend had. Het gunstige zomerweer (rond de 23 graden en weinig wind) zal vast wat geholpen hebben. Ook is Eriba Touring caravan relatief goed gestroomlijnd. Desalniettemin was ik aangenaam verrast.
Omdat we zoals gezegd zoveel mogelijk bij Ionity wilde laden moest er wat geschipperd worden met de afstanden tussen de laadstops. Deze varieerde van ongeveer 120km tot 195km. Met bovenstaande verbruik waren dit soort afstanden geen probleem en is er geen enkele keer range anxiety geweest: een enkele keer aangekomen bij de lader met 20% maar vaak was het 30%-40%. Afhankelijk van de volgende ritafstand werd er tot 80 of 90% geladen. Al bleek dat dus lang niet altijd nodig. Maar, zeker op zo’n eerste vakantie, liever wat extra marge.
Zoals verwacht moest bij vrijwel alle Ionity laadpunten de caravan af- en weer aankoppeld worden. Niet veel werk, maar het kost enkele minuten. Gelukkig was er altijd plek genoeg om de caravan dichtbij te parkeren (met disselslot). Een keer geluk gehad bij Ionity omdat alle laadplekken vrij waren en er ook nog ongebruikte parkeervakken naast waren. De auto is toen met caravan dwars over de pekken geparkeerd waarbij 2 laadplekken bezet gehouden werden. Uiteraard ben ik toen bij de auto gebleven om hem eventueel anders te parkeren mocht het ineens toch druk worden. Maar dat bleek niet nodig.
Overigens hebben we nergens laadfile gehad: er was altijd plek genoeg. Wel enkele keren gehad dat de lader niet wilde starten. Bij een andere laadpaal ging het wel goed.
Ook een keer bij EnBW geladen (met Shell Recharge pas): daar konden we zonder anderen te hinderen aangekoppeld laden. Toch handig en als we geen Ionity abonnement hadden dan zou dat zeker een goede plek zijn om vaker te laden.
Snelladen doet de EV6 trouwens lekker snel: vrijwel alle keren ca 240kW aangetikt en rond een minuut of 20 klaar met laden. Meer tijd dan even een broodje eten en de hond laten plassen is er nauwelijks.
Overigens staan langs de Duitse snelwegen op de borden waar pauze- en tankplekken aangegeven staan ook bordjes om aan te geven als er laders aanwezig zijn. Handig voor als je geen laadplanning gemaakt hebt.
Voordat we op de camping in Tirol arriveerden (idem voor de overnachtingscamping) hebben we nog een extra keer bij Ionity geladen zodat we nog maar enkele tientallen kilometers naar de camping moesten en met rond de 80% aankwamen. Handig als je daarna vanuit de camping wat uitstapjes wil doen. Op de camping zelf is er niet geladen: heb het niet gevraagd, maar ik vond het niet gepast omdat er geen echte laadplekken waren en bovendien was het niet nodig: op ca 10km afstand van de camping was er in een dorp tegenover een supermarkt een 150kW lader van Tiwag. Deze hebben we een keer gebruikt (met de Kia Charge pas) om voldoende opgeladen aan de terugreis te kunnen beginnen.
Fun fact: op de overnachtingscamping kon er stroom per kWh via een automaat met muntjes gekocht worden. Niet nodig met de EV6: met de Vehicle To Load adapter heb ik de caravan van stroom voorzien. :) Kost voor een avond en een nacht een paar procenten aan batterij maar dat was geen probleem omdat we met een zeer ruime SoC aangekomen waren.
De terugweg naar huis is in 1 keer gedaan. Het verbruik tussen de diverse laatstops was ondanks wat regen in de ochtend en wat lagere temperaturen vergelijkbaar met de heenweg: tussen de 24,5kWh/100km en 28,5kWh/100km. Opnieuw erg netjes!
Overigens zijn we op zowel de laadplekken als op de camping diverse keren aangesproken met vragen over het elektrisch rijden met een caravan. Er zijn dus meer mensen die geïnteresseerd en benieuwd zijn.
Al met al is het caravantrekken en deze vakantie in het algemeen met de EV6 ons beiden heel goed bevallen. Het is i.v.m. de laadstops wat meer plannen dan met een brandstofauto. Ik hoop dat Kia in de nabije toekomst een laadplanning ala Tesla in de software implementeert. Dat zou het duidelijk vergemakkelijken.
Het laden zelf (incl. afkoppelen) kost natuurlijk wat meer tijd. Maar dit is voor ons nauwelijks een minpunt: we stopten eerder elke 2,5-3 uur voor iets van een kwartier. Nu afhankelijk van de laadstops een half uurtje eerder en 10 minuten langer. Big deal!
Het extra comfort van de elektrisch aandrijflijn compenseert dat wat ons betreft ruimschoots!
De ervaring van Maarten met een Kia EV6 Long Range 2WD (228 pk/168, Kw bouwperiode: 2021 - 2024) en een Dethleffs c-go 495 FR van 1360 kg geplaatst op 08-08-2022:
Begin dit jaar kreeg ik een nieuwe wagen en werd ik gelijk gedwongen om mijn E-rijbewijs te halen omdat de combinatie nu boven de 3500 kg uit komt. Gelukkig ging dat vlot genoeg en konden we deze vakantie naar Kroatië. We hadden ons ingesteld op een avontuurlijke reis en er 3 dagen voor uitgetrokken. Achteraf was dat niet nodig maar het zorgde er wel voor dat we geen haast hadden.
In Duitsland hadden we nergens problemen met opladen en ging de reis voorspoedig. Binnen een half uur was de Kia weer vol en konden we weer bijna 200 km rijden. Door brutaal meerdere plekken te bezetten heb ik lang niet altijd hoeven af te koppelen. In Oostenrijk ging het mis toen de laadpalen langs de snelweg het niet deden en we de snelweg af moesten om lokaal een langzamere lader op te zoeken (en de caravan hadden we achter gelaten bij de snelweg). In Slovenië heb ik nog een keer staan klooien (en bellen) omdat mijn laadpas het niet deed maar ook dat is uiteindelijk goed gekomen. Wel altijd even kijken of je de echte snellader te pakken hebt. Al met al is het me meegevallen en geven de extra stops ook een soort vakantie rust.
Voor het eerst heb ik ook wat langzamer gereden dan anders. Met mijn oude auto vond ik minder dan 95 km/u niet lekker rijden. Je had dan te weinig trekkracht of je moest terugschakelen. Nu gaat het allemaal zo soepel dat het veel minder erg is om op de cruise controle achter een vrachtwagen te blijven rijden. Je ziet direct dat dit heel veel zuiniger is. Maar wil je er toch voorbij dan is dat zo gepiept, maar dat kost wel veel extra stroom.
Al met al is het beter bevallen dan ik van te voren dacht. De heenreis hebben we rustig in drie dagen gedaan maar terug lukte in twee dagen ook. Ik heb nog nooit een auto gehad waarbij ik zo weinig voelde dat er een caravan achter hing. Het comfort en de rust (ook bergop) in de auto is echt geweldig.
Reviews geplaatst op TowCar.info van de Kia EV.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).
De ervaring van Paul Carlyon met een Kia EV6 Long Range 2WD (228 pk/168 Kw, bouwperiode: 2021-2024) en een Sprite Major 4 SB van n.b. kg geplaatst op 08-08-2022:
I have a 2021 Swift Ace Diplomat which is a Sprite Major 4 SB special edition. As i am new to caravanning i have added shock absorbers to minimise the bounce and have struggled to get the nose weight down below 92kg even after taking out 1 gas bottle.
The car is very stable when towing and i have not experienced any issues with snaking. Acceleration is smooth and controlled. I have had no issues in dealing with hills when i drove from M4 up to Cirencester. I do not travel fast normally 56-57mph to preserve range and i have achieved a range of 110 miles with a bit to spare last August.
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.