De ervaring van J.Tjalsma met een Kia Venga 1.6 (125 pk/92, Kw bouwperiode: december 2009 - maart 2015) en een Chateau van 1120 kg geplaatst op 28-09-2019:
Dit jaar weer op pad geweest met deze combi. Prima bevallen. Dit keer het behoorlijk heuvelachtige Weserbergland in Duitsland bezocht. Door een wegopbreking verplicht een andere route moeten nemen, via o.a. haarspeldbochten. (ja, die heb je daar ook), geen centje pijn. Wel veel schakelen natuurlijk, maar daar ontkom je niet aan. Erg tevreden dus.
De ervaring van J.Tjalsma met een Kia Venga 1.6 (125 pk/92, Kw bouwperiode: december 2009 - maart 2015) en een Chateau Calista CT 400 TZF van 1200 kg geplaatst op 06-11-2018:
Twee maal met een vergelijkbare combinatie op vakantie geweest.(zuid-Limburg en Overijssel)Prima bevallen, het autoo'tje is sterk genoeg. Zicht naar achter L en R is veel beter dan mijn vorige auto (astra g station 1.8) i.v.m. grotere breedte + Stinger caravanspiegels. Nooit iets gemerkt van slingergevoeligheid of onstabiel gedrag. Het maximaal trekvermogen van deze Kia's is 1300 kg, maar dan zal de meeste fut wel verdwenen zijn. Tot 1200 kg aanbevelenswaardig voor zo'n kleine maar ruime auto!
De ervaring van H. Klaassen met een Kia Venga 1.4 (90 pk/66, Kw bouwperiode: december 2009 - maart 2015) en een Kip Kompakt 37 EK Special van 950 kg geplaatst op 04-10-2015:
Inmiddels al veel ervaring met Kia Venga en Kip Kompakt. Zeer positief. Op hellingen is het hard werken, met lage versnelling en fors verbruik. Grootste probleem: hete motor! Ook op lange ritten in vlakke files. En dan is bij een buitentemperatatuur van 35 graden de ramen open en de kachel hoog, geen pretje...
De ervaring van Hans met een Kia Venga 1.6 (125 pk/92, Kw bouwperiode: december 2009 - maart 2015) en een Kip Kompakt 37 van 1005 kg geplaatst op 01-10-2015:
De Kia Venga 1.6 (2015)met verzwaarde MAD achterveren, is in combinatie met een kip kompakt (2012) een nette en eenvoudig te berijden combinatie. Op vlakke stukken in z\'n 6e versnelling, maar als het moet (klimmen) moeiteloos naar een lagere versnelling. Afgelopen 4,5 jaar een Hyundai ix20 1.6 met MAD veren gereden met exact de zelfde eigenschappen. Zeer betrouwbare auto cq caravan combinatie. Snelheden op Franse tolwegen plusminus 110 km, instabiliteit nog nooit iets van gemerkt. Verbruik 1:10.
De ervaring van Hans van L met een Kia Venga 1.6 CRDi (128 pk/94, Kw bouwperiode: december 2009 - maart 2015) en een LMC Munsterland 400 SD van 1200 kg geplaatst op 06-07-2015:
We hebben deze auto sinds begin mei 2015 en zijn er met een LMC600SD naar Zuid-Frankrijk op vakantie geweest. Op de heenreis via route National (via Epinal en Bourg En Bresse) Op de terugreis van Clermont Ferrand. In beide route zitten weinig echt steile hellingen (max 6%). De Venga deed het boven verwachting goed. Stabiel, snel genoeg en redelijk zuinig (gem. 1:10,5). Bij Luik konden we met 75 km/uur omhoog. Deze auto doet niet onder voor onze vorige auto, de Toyota Auris (2009) 2.0D. Qua ruimte is de Kia groter. Vooral de kofferruimte. De zithouding is ideaal voor lange afstanden.
De ervaring van T.Martens met een Kia Venga 1.6 (125 pk/92, Kw bouwperiode: december 2009 - maart 2015) en een Caravelair Ambiance style 390 van 1075 kg geplaatst op 12-10-2012:
Ook ik kan positief zijn over deze combinatie. Had eerst een rover 75. Heel wat groter dus. Heb bewust gekeken naar de combinatie. De Kia is net zo sterk en rijdt makkelijk. Meestal in de 5e of 6e versnelling. Ook bergop gaat prima. Enige nadeel t.o.v. de Rover is dat je nu wel voelt dat er een caravan achter hangt. Maar dat is niet hinderlijk. Het benzineverbruik komt uit op c.a. 10 op 100 met caravan. Zonder is dat maar c.a. 6. Ook denk ik volgens verwachting. Ben heel tevreden.
De hoge zit in de venga is een genot. Vroeger in de Rover moest ik echt rechtkomen na een lange rit met de caravan. Dat viel niet mee. Nu stap ik gewoon uit en heb geen problemen.
De ervaring van Everts met een Kia Venga 1.4 (90 pk/66, Kw bouwperiode: december 2009 - maart 2015) en een Sterckeman Starlett 420 CP van 920 kg geplaatst op 13-08-2012:
Wij rijden een Kia Venga 1.4 ecodynamics en zijn met de caravan naar zuid Frankrijk gereden.
Achter luik 1 maal terug moeten schakelen naar 2 maar naar een paar seconden weer naar 3 kunnen schakelen. Gederden snelheden rond de 100 km/h. wel voldoende trekkracht langs de zuigende vrachtautos maar minder bij valsplat in de 5. Mindere punt, een enorm hoog verbruik (1 op 5 / 1 op 7). Bij onze Yaris met deze caravan was het verbruik behoorlijk lager
De ervaring van Renses met een Kia Venga 1.4 (90 pk/66, Kw bouwperiode: december 2009 - maart 2015) en een Hobby Excellent 410 SFe van 1246 kg geplaatst op 26-07-2012:
Ik ben met de kia en de hobby 410 van 2012 weg geweest naar de kust over de afsluitdijk met de wind tegen met gemak 100 op zijn vier of vijde versnelling rijd goed aan bevolen uw berekening klopt niet
De ervaring van C van Run met een Kia Venga 1.6 (125 pk/92, Kw bouwperiode: december 2009 - maart 2015) en een Hobby Excellent 400 SF van 1160 kg geplaatst op 29-12-2011:
Wij hebben dezelfde ervaring dezelfde combinatie.Wij zijn met de kia venga en Hobby caravan al twee keer op vakantie geweest,en is ons heel goed bevallen.Hiervoor een toyota corrola 1.6 maar is achter de venga stabieler.
De ervaring van Martin met een Kia Venga 1.6 (125 pk/92, Kw bouwperiode: december 2009 - maart 2015) en een Hobby De Luxe 440 SF van 1200 kg geplaatst op 05-09-2010:
In bezit van een nieuwe Venga 1.6 zins eind mei, en na een inrij periode met de Hobby op pad binnen nederland en later naar Frankrijk.
De rijeigenschappen zijn zeer goed voor deze auto( hiervoor een mitshubitsi space star 1.8) zelfs een betere wegligging als de space star.
De auto schakel vlot op en je kunt zelfs in zijn 5e versnelling rijden op vlakke stukken. In Frankrijk is het makkelijker om in z'n 4e versnelling te blijven ivm het vele heuvelen waarbij de cc (cruise control) het goed bij kunt houden, handigheid is om voor het echte klimmen de cc eraf tehalen en zelf al extra vaart te maken of te schakelen naar de 3e versnelling om voldoende toeren te houden om trekkracht te behouden.
Het beste resultaat krijg je door de toerenteller tussen de 2500 en 3200 toeren te houden.
Als je echt moet klimmen dan kun je zelfs in z'n 2e versnelling rustig toeren maken naar 4500 dan rij je 80km waarmee je goed wegkomt op een klimbaan op de peage en het langzame vrachtverkeer vlot voorbij bent.
Rijden op Route Nationaal wat wij vaak doen gaat de auto goed af. Moeiteloos alle rontondes en andere opstakels in dorpen.
Het verbruik ligt niet extrem hoger met deze combinatie.
Zover ik nu heb nagegaan rij ik met een losse auto gemiddeld 1/15 en met de Hobby er achter 1/10, 1/11 wat vele niet na doen.
Al met al een goede keus.
Mijn tip; schroom niet om vroeg tijdig terug te schakelen en laat de motor maar werken, en toeren maken.
Natuurlijk heb je iets meer motor geluid maar de prestaties zijn er naar.
De grootste heuvel deze vakantie was de Pont de Normandie bij Le Havre.
Reviews geplaatst op TowCar.info van de Kia Venga.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).
De ervaring van Jeff met een Kia Venga 1.4 CRDi (90 pk/66 Kw, bouwperiode: 2009-2015) en een Sprite Finesse 2 van 997 kg geplaatst op 05-09-2010:
Have towed the Sprite Finesse 2 (997kg) during the past year and found the Venga 1.4crdi excellent. The balance is good and although limited for power, the acceleration is reasonable provided the right gear is selected and the outfit keeps up with most traffic operating within speed limits.
The car itself is good to drive, with lots of room (I'm 6' 3" and don't have the seat pushed all the way back) and the rear seat configurations mean there is plenty of room for luggage etc.
The car is quite noisy on some roads (tyre noise) but overall I am very pleased with it and its towing capacity.
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.
Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.