De ervaring van Dave met een Mazda 6 SkyActiv-G 145 (146 pk/107, Kw bouwperiode: 2018 - 2021) en een Caravelair Antares 455 van 1191 kg geplaatst op 04-12-2021:
Caravan leeg 1180 kg en mtm 1400kg. Rijden met hoger toerental noodzakelijk. 6de versnelling niet bruikbaar. Snelweg aan 90km/u in 5de zonder problemen. Verbruik van 12l/100km valt goed mee ( had meer verwacht, via vallei van de Rhône gemiddelde van 10,5l/100km). Vertrekken op zeer steile hellingen gaat zeer gemakkelijk. Een nadeel : geen goedgekeurde versterkte veren beschikbaar, auto hangt laag achteraan ( bij volledig geladen en caravan eraan).
De ervaring van Scholtens met een Mazda 6 Sportbreak 2.5 (170 pk/125, Kw bouwperiode: februari 2008 - november 2012) en een Hobby De Luxe 400 SFe van 1230 kg geplaatst op 12-08-2019:
Nu het 3e jaar dat we met deze combinatie op vakantie zijn.
De auto doet het prima, heeft totaal geen last van oververhitting of iets dergelijks. Vorig jaar bij 35 graden volgeladen over de Franse tolwegen gereden met de airco aan, de temperatuurmeter bleef strak op 90 graden staan.
Het verbruik is normaal met losse auto rond de 1 op 11, met caravan en 4 personen kwam ik uit op 1 op 7,5. Dat vind ik zeer acceptabel voor een auto met deze motor.
Al met al een prima trekauto die het goed doet op de lange afstanden en ook in de bergen geen centje pijn.
De ervaring van M. Boumans met een Mazda 6 2.2 D aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: november 2012 - 2018) en een Adria Adora 492 UL van 1425 kg geplaatst op 04-06-2017:
Dit jaar voor t eerst met een diesel en dat gaat prima. Ben alleen nog in NL weggeweest maar gaan vh najaar richting portugal/spanje en verwacht ook daar naartoe geen problemen. Auto trekt goed op met caravan erachter en verwacht geen problemen als t wat meer heuvel/bergachtig wordt. Trekkracht zou meer dan voldoende moeten zijn. Was met de vorige 6 (benzine) wat minder en moest daar soms terug naar de twee. Was overigens ook een automaat en dat rijdt zo wie zo heel comfortabel. Zal proberen zodra we terug zijn de ervaring(en) nog aan te vullen.
De ervaring van lex met een Mazda 6 2.0 CiTD (140 pk/103, Kw bouwperiode: maart 2008 - november 2012) en een Burstner Averso 465 TS van 1350 kg geplaatst op 08-11-2016:
Wij rijden met een Mazda 6 diesel en een Burstner Averso Fifty 465 ts, modeljaar 2009, op kenteken sinds 2010. max gewicht 1360kg
met deze combinatie rijden we sinds begin 2016. 2x mee genomen naar zuid Frankrijk.
De combinatie rijdt heerlijk stabiel, beter dan we verwachtten; bijna geen slinger bewegingen bij inhalen of ingehaald worden door vrachtauto's en bussen, zelfs met een snelheid van 100 echte km.
De Mazda verbruikt bij deze snelheid ongeveer 11l /100 km(los ongeveer 1:16), als we wat rustiger rijden, daalt het verbruik tot ongeveer 9 l/100 km. Wij rijden op vlakke wegen in de 5e versnelling rond de 1900-2000 toeren, in het buitenland rijden we meestal in de 4e versnelling 2500 toeren, ivm betere trekkracht (max koppel vanaf 2000 toeren).
het totale gewicht van deze combinatie (max beladen auto en max beladen caravan) blijft onder de 3500 kg, dus is te rijden met een B rijbewijs, dit staat anders op deze website aan gegeven. De Mazda is maximaal 2110 en de Burstner 1360, maakt samen 3470 kg.
Wij zijn zeer tevreden over deze combinatie.
De ervaring van Gijs met een Mazda 6 Sportbreak 2.2 D (150 pk/110, Kw bouwperiode: januari 2013 - 2018) en een Fendt Opal 465 TG van 1480 kg geplaatst op 14-06-2016:
Voor het eerste met deze combinatie een kleine rit (50 kilometer) gemaakt. Heenreis met standaard veren. Hierbij zakte de auto te ver door. Feiten: kogeldruk 65 kilo), beladen auto met kinderen. Ik vind de auto onstabiel en achter over links en rechts bewegen. Meer dan 90 km/h is niet aan te raden.
Terugreis (paar weken later) met Carsupport hulpveren. Een ENORM verschil. Veel beter. Kogeldruk naar 73 kilo en auto zwaarder beladen. De auto veert niet erg door (minder dan met de kids achterin zonder belading en zonder caravan).
De combinatie rijdt stabieler, het zweven is weg! Meer vertrouwen en als het moet kan ik comfortabel 100 op de teller rijden. De auto heeft met 150pk en 380nm overigens genoeg reserves. De caravan weegt beladen 1400 kilo.
Verbruik is 10,4 liter op 100 kilometer. Dit valt mij tegen. De aanvulling volgt na de zomer. Dan maken we een rit van ruim 3.000 km met de caravan
De ervaring van R Zwiers met een Mazda 6 2.0i (141 pk/104, Kw bouwperiode: 2002 - 2005) en een Chateau Caratt 400 TZD van 1207 kg geplaatst op 23-12-2015:
Rijd al enige jaren met de handgeschakelde Mazda6 Sportbreak van 2003 (103kW-141PK) met een Chateau Cantara 430 van 1993 (807 kg leeg, stond niet in de lijst op deze site) .
Hebben de caravan normaal gesproken beladen tot zo'n 1200 kilo en met 2 volwassenen, 1 kind en de gebruikelijke vakantiebagage is dit een bruikbare combinatie.
Zaak is wel de auto goed op toeren te houden, de trekkracht zit hem voornamelijk in de hogere toerenregionen. Langere en steilere Autobahn-hellingen (A7 Kassel, A8 München-Salzburg, A10 Tauernautobahn) worden voornamelijk in de 3e versnelling gehaald, met veel lawaai en navenant verbruik. De IV en V zijn wel bruikbaar op de vlakke weg, maar voor accelereren moet al gauw worden teruggeschakeld. Vind het niet zo heel prettig dat de 4e versnelling vaak net niet voldoet voor de langere hellingen (zakt dan <80 km/h en valt dan stil) , terwijl in de 3e versnelling (met veel motorlawaai) weer gas teruggenomen moet worden omdat hij daar juist makkelijk doortrekt tot zijn max. toerental. Dit geeft een wat onrustig beeld en soms wat fronsende wenkbrauwen van de mede-passagiers..
Temperatuur van de motor loopt niet merkbaar op, ook niet bij hoge buitentemperaturen of langere hellingen. Technisch wel een heel betrouwbare auto. De benzineversie staat hier ook voor bekend, in tegenstelling tot de (wellicht als caravantrekker beter presterende) dieselversie van dit model.
De ervaring van Weertz met een Mazda 6 Sportbreak 2.2 CiTD mp (163 pk/120, Kw bouwperiode: december 2008 - november 2012) en een HomeCar Rally 52 FHU van 1390 kg geplaatst op 18-12-2015:
Deze revieuw gaat over de afgelopen acht gebruiksjaren. De combinatie Mazda 6 sportbreak met 2,2 liter 163 PK turbodiesel en Home Car 52 FHU is in de praktijk "All Round" gebleken...
Diverse vakanties; Corsica, Alpen Tour , Westkust Frankrijk en Pyreneen zijn hiervan het tastbare bewijs.
De combinatie is koersvast (80 k.g. kogeldruk) dit ook bij hoge(re) snelheden.
Wel heb ik GoPro hulpveren op de achterschokbrekers laten monteren.
Inmiddels heeft de auto, als demo met 8000 kilometer van Mazda dealer gekocht, 2 ton op de teller. In een zin samenvattend: Het is 'n heerlijke reiscombinatie.
De caravan loopt mooi achter de auto, De TuV 100 kilometer vignette wordt in Duitsland, en met name Frankrijk, optimaal benut.
Onze voorkeur ligt bij nachtelijk rijden. Regelmatig tijdens diverse vakanties uren achter elkaar gelijk opgereden met campers op doorreis . Dit bij 110 Km/H op cruise control in vijfde versnelling. Combinatie geeft, ook bij dit soort snelheden, geen krimp, Alles voelt koers stabiel. Tip: Home Car adviseert 4,5 bar bandenspanning, mijn ervaring met 5 bar is aanmerkelijk beter. Hierbij doelend op koersstabiliteit/wegligging.
Verbruik 1 op 10 bij volle bepakking. Dit verbruik is uiterst acceptabel; 5 inzittenden, plus grote ski box (Hapro Probox 660) op 't dak van de auto.
Ben, nog steeds, erg enthousiast over deze Mazda 6 2,2 turbodiesel als caravantrekker.
Dit om drie redenen: Goede prijs/kwaliteit verhouding(!) Gunstig brandstof verbruik(!) Beresterke dieselmotor die, door hoog koppel (360 n.m) bij laag toerental (1800 t.p.m.) , de caravan ook in bergachtige streken, letterlijk over s'Heren wegen "sleurt"...
Zelfs bij langdurig hoge toerentallen amper motorolie verbruik (0,5 liter bij vakantietrip van 4000 kilometer). Temperatuurmeter blijft, ook bij + 30 graden buitentemperatuur, altijd in het midden staan. Thermisch bezien is deze 2,2 liter diesel 'n erg goed motorontwerp , met name als ik 'm vergelijk met z'n voorganger; de 2 liter turbodiesel met 143 P.K Dit was, in een woord, 'n grote "Schijtbak"... Kortom : een brok ellende...
Tot op heden (inmiddels doet de Mazda al 8 jaren trouwe dienst..) amper een wanklank over de auto. Enige minpunt is de toch wel bovenmodale aanvalligheid voor roestvorming. Saillant detail: naarmate de dieselmotor meer kilometers heeft gelopen, begint het brandstofverbruik zelfs licht te dalen...! Afgelopen jaar, met zelfde rijstijl als altijd, gemiddeld 1 op 10 (!) 'gescoord' tijdens de vakantie rit naar het Zuiden en terug...
Hoop dat, met de huidige 'Downsize Hype' bij diesel auto's, deze Mazda 6 nog Jaren m'n trouwe reisgezel mag wezen...
De ervaring van C. Hennekens met een Mazda 6 SportBreak 1.8i (120 pk/88, Kw bouwperiode: 2005 - 2008) en een Hobby De Luxe Easy 450 UB van 1194 kg geplaatst op 20-08-2015:
Ik kan mij grotendeels vinden in de beoordelingen van de trekcapaciteiten van mijn Mazda. Het is beslist geen tractor! Toch vallen me de ervaringen zeker niet tegen. Vorig jaar naar het Gardameer, dit jaar naar het meer van Annecy. Vorig jaar, met een ouderwetse frictiestang gereden, maar vanwege een véél te lage bandenspanning toch best wel snel slinger effecten voelbaar. Daardoor nauwelijks harder dan 90 km/u gereden, door een gebrek aan vertrouwen. Op advies van anderen dit jaar de bandenspanning verhoogd naar 3,4 bar (op de wielkast staat: max 2,7!) en dat is een verademing. Samen met een nieuw aangeschafte Alko koppeling blaakte deze combinatie van zelfvertrouwen, en de chauffeur dus ook! ;-) Dit jaar stra gereden op de navigatie met 100 tot 105 km/u op de vlakke wegdelen. Dat kan prima in de 5e versnelling met een kleine 3000 tpm. Gaat het enogszins berg op (vals plat) dan zak je wel vrij snbel terug naar 90 en is het echt ntijd om naar de 4 te schakelen en bij te planken. Op langere hellingen is de 3 soms nodig, maar als je dan "gevangen"wordt achter een vrachtwagen kan de 2 noodzakelijk worden. Je moet niet schrikken van wat hogere toerentallen, maar dat doen de Mazda's probleemloos. Ook die van mij met 250k op de klok! Wegtrekken op steile hellingen heb ik eigenlijk nergens hoeven doen, maar ik kan me voorstellen dat het wel belangrijk is om momentum te behouden zo lang dat kan. Vergroot de afstand tot je voorligger, zodat je in elk geval stapvoets kunt blijven karren! (ja bij file lukt dat natuurlijk niet...). Wat ik volslagen NIET snap bij de reviews hier zijn de verbruikservaringen. Velen klagen over verbruik 1:7 / 1:8 en zelfs diesels onder de 1:10. Die ervaring deel ik beslist niet. Ik heb vorig jaar bijna net zo zuinig gereden als dat ik solo rij, vanwege de lage snelheden. Dit jaar lag het verbruik flink hoger, maar kwam ik net onder de 1:10 uit. En dat terwijl ik solo amper de 1:12 haal (ik hou van een beetje doorrijden...) Mij hoor je dus niet klagen! Niet dat het niet beter kan hoor, voor de volgende trekker overweeg ik toch een diesel en misschien een 4x4.
De ervaring van WVA met een Mazda 6 Sportbreak 2.2 D (150 pk/110, Kw bouwperiode: januari 2013 - 2018) en een TEC Travel King 540 GK van 1247 kg geplaatst op 07-08-2014:
Deze wagen sinds 2014 in bezit dus eerste vakantierit. Over de Brenner naar Italie. Prestaties prima, zeker de lange hellingen. Snelheid ook 90-95 aangehouden op de TomTom. Bij 100 wordt de combi onrustiger (zie ook de ervaring van Kuipers met de Sprite. Moet daarbij aantekenen dat alle zware lading in de auto ligt vanwege lage bijladingsmogelijkheid caravan. Ik schat dat de auto op ca 2000 kg komt en de caravan op ca 1400.
De auto hangt ver door. kogeldruk 75kg.
Verbruik zo rond de 1 op 10. Meeste in de 5 gereden.
Had hiervoor een Mondeo 2010 2.0 TDCI. (140 pk.320 Nm) en die was stabieler en hing minder door. Bleef tot 100 km/u (was de hatchback, is stabieler vanwege minder gewicht achter de achteras) Prestaties van de Mazda zijn beter.
De ervaring van MH Kuipers met een Mazda 6 Sportbreak 2.2 D (150 pk/110, Kw bouwperiode: januari 2013 - 2018) en een Sprite Super 490 CE van 1545 kg geplaatst op 02-08-2014:
1120 km gereden naar Garda meer met deze combinatie. Veel voorbereiding gedaan mbt gewicht en belading. Gewogen op weegbrug gaf de totale combi 3350 kg. Caravan 1520 kg. Fietsen achterop bevestigd (38 kg). Mover weegt 60 kg. Kogeldruk 75 kg. (Ook gewogen aan en afgekoppeld op weegbrug dan was het verschil 60 kg)
Snelheid op de TomTom aangehouden van Max 95 km/h (meest op 90) wat geweldige stabiel reed. Daarboven kreeg ik het gevoel dat er een schommeling ontstond.
De Fernpass gereden en de A7 route via Kassel naar Ulm, Fussen. En net als de Brennerweg geen enkel probleem. Om omhoog te komen, eerder te snel.... Weinig terug schakelen af en toe naar de 5 of als er geen mogelijkheid tot inhalen is terug naar de benodigde versnelling en weer naar weg speren. Erg soepele combinatie. Dalen zorgt voor enorme snelheid ontwikkeling en dus veel en krachtig moeten remmen om snelheid rond 80 km/h te houden.
Bij inhalen door campers en bussen een duidelijke zuigende werking merkbaar maar niet zodanig dat ik moest corrigeren.
Brandstof verbruik heen 8.6l/ 100 km, totale vakantie verbruik inclusief rondje Garda zonder caravan 8.1l/ 100 km. Normaal verbruik tijdens dagelijkse ritten is 5.5l/ 100 km
Volgend jaar nemen we deze caravan weer mee en we gaan onze eigen Avento TD Royal 445 verkopen.
De ervaring van Rob Versluis met een Mazda 6 2.0 CiTD (140 pk/103, Kw bouwperiode: maart 2008 - november 2012) en een Hobby Exclusive 460 van 1335 kg geplaatst op 17-08-2013:
Combinatie voldoet goed. alleen op steile hellingen (ca 10%) wegrijden vanuit stilstand vergt toch echt wel wat van je koppelingsplaten. hoe ze erbij komen dat je op een helling van 19% vanuit stilstand nog weg kunt rijden weet ik niet maar ik wil het ze wel zien doen.
De ervaring van Andries Bosma met een Mazda 6 2.0 (147 pk/108, Kw bouwperiode: januari 2008 - november 2012) en een Dethleffs Camper 450 DB van 1277 kg geplaatst op 21-12-2012:
Ruim voldoende trekkracht, is berekent met 1277kg.
Caravan mag 1500kg totaal zijn. stabiliteit is zeer goed
Verbruik 1:8. Op vlakke weg gemiddeld 90km per uur in 6e versnelling.In de bergen wat meer schakelen. Ben zeer tevreden over het geheel.
De ervaring van wim met een Mazda 6 2.2 CiTD mp (163 pk/120, Kw bouwperiode: december 2008 - november 2012) en een Kip Grey Line 50 van 1535 kg geplaatst op 29-09-2012:
De mazda 6 gtm line 163 pk diesel is een stabiele en krachtige trekauto. Mits caravan goed beladen en banden op goede spanning en kogeldruk goed is dit een zeer goede trekauto. Zowel op vlakke weg als in de bergen voldoende vermogen aanwezig om met het overige verkeer mee te gaan. Zelfs bij extreem warm weer blijft de tempratuur meter gewoon op zijn plaats staan. Tot 100 km per uur is er een verbruik van 1 op 10 boven de 100 km per uur loopt dit op en bij 120 km per uur zit je op 1 op 7. Solo haal ik 1 op 17.
De ervaring van j.w. de jong met een Mazda 6 2.0 (147 pk/108, Kw bouwperiode: januari 2008 - november 2012) en een Adria Altea 462 PK van 1209 kg geplaatst op 30-08-2012:
ruim voldoende trekkracht voor onze adria 462, ook gaf de wegligging van de combinatie geen enkel probleem tot ruim boven de toegestane snelheid, verbruik heen en weer naar italie(met dus ruime hoeveelheid bergen
) viel alleen tegen,1 op 7.4
De ervaring van HenkG met een Mazda 6 Sportbreak 2.0 CiTD (140 pk/103, Kw bouwperiode: februari 2008 - november 2012) en een Solifer Artic 560 van 1410 kg geplaatst op 04-06-2012:
Ga eind van de maand mijn Mazda6 inruilen voor de cx5. De 6 is in de afgelopen 4 jaar een prima auto geweest en vormde met de Solifer 560 een prima combinatie. Onder vele omstandigheden, Noorwegen, Oostenrijk, Italië, Zwitserland, Portugal, Spanje en Frankrijk, zomer en winter. Nergens een probleem. Alleen als er met sneeuw een kleine helling moet worden genomen hebben de voorwielen (winterbanden) weinig grip. Dan de kettingen om en verder, of even schommelen of wachten op een 4wd..
Ben benieuwd of ik de 6 ga missen nu de cx5 benzine er voor in de plaats komt.
Eén keer pech gehad, afgelopen winter de Fernpas af de A12 op, turbo-sonde defect. Rijden ging nog, maar 70 was de bovengrens. Reparatie met 1 uur gefikst en weer door.
De ervaring van D.Niessink met een Mazda 6 SportBreak 2.0i (141 pk/104, Kw bouwperiode: 2002 - 2005) en een Fendt Saphir 470 TF van 1100 kg geplaatst op 08-05-2012:
Ik ben erg tevreden over de combinatie. Hiervoor heb ik een Mazda 626 2.0 DitD uit 1998 gehad.
Ik moet zeggen dat de Mazda 6, 2.0i met 141 PK en 181Nm koppel het veel beter doet.
Vooral bij wegrijden op een steile berg helling.
In Zwitserland naar Goppenstein (autotrien), de berg weg haarspeld bochten in de 2e versnelling kunnen rijden en met gemak in de 3e versnelling naar de 80 km/h kunnen trekken.
Op de snelweg 90% van de rit in de 5e versnelling gereden met uitzondering van de steilere stukken. Dan heel even in de 4e versnelling. Dat in tegenstelling tot mijn 626 waar ik de 5e versnelling nog nooit heb gebruikt met de caravan.
Ook is de combinatie veel stabieler dan met de 626. Dit komt denk ik ook door de bredere wielbasis. Ik heb de caravan nauwelijks gevoeld achter de auto.
Het verbruik viel me nog redelijk mee. Al is dat niet te vergelijken met de diesel. Maar ja daar doe je niets aan.
Al met al ben ik zeer te spreken over de Mazda 6 in combinatie met mijn 1100 kg zware caravan. En dan ook nog een afgeladen auto. Kofferbak vol en twee kinderen op de achterbank plus nog een dakkoffer. Niet slecht.
De ervaring van Marc met een Mazda 6 1.8i (120 pk/88, Kw bouwperiode: 2002 - 2005) en een Chateau Calista CT 450 UMF van 1270 kg geplaatst op 28-04-2012:
Ik heb 8 jaar met deze combinatie rond gereden. De Mazda heeft al die jaren goed bevallen als trekauto. Voldoende krachtig om goed met het verkeer mee te komen, maar wel moet je wat vaker schakelen. Rijden in de 5e versnelling lukt alleen op vlakke wegen en niet te veel wind. Het verbruik varieerde tussen de 1 op 6,3 en 1 op 7,0
De ervaring van Stefan Michiels met een Mazda 6 Sportbreak 2.2 CiTD hp (185 pk/136, Kw bouwperiode: december 2008 - november 2012) en een Caravelair Ambiance style 486 van 1350 kg geplaatst op 12-04-2012:
Onze mazda 6 sportbreak 2011 met 180 pk is een prima caravantrekker, zonder problemen vlotjes mee met het verkeer en op de autostrade 103 op teller in 6 de tegen ongeveer 1800 rpm. Stabilieteit en hellingen zijn geen probleem, enkel bij heel steile hellingen dient er terug geschakeld te worden naar 5 de maar snelheid behouden is geen probleem. Verbruik ongeveer 1 op 10, solo ongeveer 1 op 16. Zeker een aanrader als u op zoek bent naar een goede caravantrekker.
De ervaring van Jacob met een Mazda 6 Sportbreak 2.0 CiTD (140 pk/103, Kw bouwperiode: februari 2008 - november 2012) en een Beyerland Quartz 460 van 1300 kg geplaatst op 04-04-2012:
Heb zeer goede ervaringen met de mazda 6 2.0 citd 2008 140hp als trekauto. Zowel op de autobaan als in de bergen geen enkel probleem. Op de snelweg rijd ik doorgaans 115 kmh op de teller en gebruik hierbij de 5e versnelling, onder de 100 schakel ik terug naar de 4e. Dit omdat het prettiger voelt om de tourenteller een beetje boven de 2000 te houden. De 6e versnelling gebruik ik om die reden nauwelijks, bovendien stijgt het verbruik dan ook. Gemiddeld verbuik 1:9,5.
Temperatuurmeter is ook met 30+ graden in de bergen stabiel. De van nature ietswat stugge wegligging van de mazda maakt de combinatie met een caravan juist extra prettig, het voelt al snel aan als 1 voertuig. Ondanks dat ik doorgaans een kogeldruk heb van +/- 100kg geen enkel probleem met drempels. Minpuntje, bij tegenwind klappen de elektrisch inklapbare spiegels vrij snel naar binnen bijv bij het tegenkomen van een vrachtwagen, heb daarom earodnamische spiegels gekocht, dat scheelt behoorlijk.
De ervaring van Aad met een Mazda 6 2.2 CiTD mp (163 pk/120, Kw bouwperiode: december 2008 - november 2012) en een Dethleffs Beduin 515 DB van 1464 kg geplaatst op 26-02-2012:
Wat een onzin wordt op jullie site verkocht. Ik rijdt met deze auto in berekende samenstelling. Het rijdt of er geen caravan achter hebt. Op de autoroute haal ik met gemak de 120. Tussenacceleratie gaat perfect en op steile hellingen geen enkel probleem.
De ervaring van C Brouwer met een Mazda 6 1.8i (120 pk/88, Kw bouwperiode: 2005 - 2008) en een TEC Tour 510 GK van 1291 kg geplaatst op 26-02-2012:
Goede rijervaring met deze combinatie met 1 elec. fiets op dissel en 1 gewone fiets achterop goede stabiliteit snelheid meestal ongeveer 90 km verbruik 1 op10 over lange afstand ( Tsjechie )
De ervaring van Alexander met een Mazda 6 Sportbreak 2.2 CiTD mp (163 pk/120, Kw bouwperiode: december 2008 - november 2012) en een Hobby De Luxe 560 KMFe van 1600 kg geplaatst op 13-02-2012:
Ik heb afgelopen jaar een Hobby 560 KMFe gekocht voor mijn gezin. In maart een nieuwe Mazda 6 Sportsbreak 2.2 CiTD 163pk gekregen als leaseauto. Heb tevens een rijbewijs E gehaald om zeker te zijn van mijn kunnen en het gevoel te hebben er alles aan gedaan te hebben om veilig te kunnen rijden.
Het gegeven trekrapport van deze site komt in zijn geheel niet overeen met mijn ervaring. Ik maak vele werk km per jaar en kan zeggen dat ik een meer dan gemiddelde bestuurder ben, ik heb de combinatie als perfect ervaren.
De caravan hangt er (met de juiste belading, dus geen aardappelen en flessen cola mee nemen) bepakt stabiel en mooi vlak achter. Zeer makkelijke accelleratie, mooi toerental (2500 rpm @ 115 km/h) en qua verbruik acceptabel.
Zijn afgelopen zomer zijn we naar Zuid Frankrijk gereden in 2 dagen. In NL en BL rustig aan, in FR op open en overzichtelijke wegen rustig het tempo opgevoerd, tot de toegestane snelheid in FR van 130 km/h. Dat is te hard en rijdt niet lekker en het verbruik neemt boven proportioneel toe. 115 km/h bleek de meest lekkere snelheid, 2500 rpm en een verbruik van ongeveer 1 op 7-8. De combinatie blijft stabiel, rustig en zeer aangenaam om mee te rijden.
Zelfs heuvel op blijft de auto sterk trekken en moet vaak van de CC af ivm langzamere medeweggebruikers. Inhalen heuvel op gaat prima indien er weinig verkeer is.
Kortom, voor mij een prima combi, de lengte en breedte hebben mij van niks weerhouden. Alleen ivm de breedte rekening houden bij de tolpoortjes, maar ook dat went.
Voor iedereen die nadenkt over een 560 KMFe, wij zijn er zeer blij mee qua ruimte en comfort. Daarnaast is het rijden mij 200% meegevallen tov de vaak negatievere verhalen hier.
groeten,
Alexander.
De ervaring van H Bouwman met een Mazda 6 1.8i (120 pk/88, Kw bouwperiode: januari 2008 - november 2012) en een LMC Musica 470 D van 1300 kg geplaatst op 05-12-2011:
Wij rijden per jaar +/- 9500 km met de caravan. Wij willen een goede caravan trekker hebben. Onze vraag is altijd dat wij een goede caravan trekker nodig hebben. Onze vorige auto was een Mazda 6 1.8 bj. 2004 Dat was een prima caravan trekker. In 2009 heben we een nieuwe Mazda 6 1.8 gekocht en die auto zou nog beter zijn verklaart de dealer. Het tegendeel is waar. We zijn met de zelfde caravan de Pyreneeën over gegaan maar moesten halverwege de tourmalet keren om via een omweg van 200 km in spanje te komen. De mazda reed al kilometers in de 1e versnelling en we waren nog lang niet boven. Voor ons geen mazda 6 1.8 weer. De Mazda dealer P de Winter uit Winschoten is niet met een goede oplossing gekomen.
De ervaring van H.v.d.Welle met een Mazda 6 SportBreak 1.8i (120 pk/88, Kw bouwperiode: 2005 - 2008) en een Hobby Excellent 410 SFe van 1175 kg geplaatst op 12-09-2011:
Ruim twee maanden op weg geweest met deze combinatie door Belgie,Frankrijk en Spanje.
Met deze Hobby caravan en mijn Mazda 6 120 pk en 88kw benzine,totaal geen problemen gehad en kon op de vlakke snelwegen met gemak 110 km/p u rijden in z"n vijfde versnelling.
Bergen van 5 a 6 % even terug naar 4 en het ging prima.
De ervaring van Gerard met een Mazda 6 Sportbreak 2.0 CiTD (140 pk/103, Kw bouwperiode: februari 2008 - november 2012) en een Burstner Premio 485 TK van 1190 kg geplaatst op 07-09-2011:
Ik heb helaas met een mazda 6 CITD van 2009 slechte ervaringen. Afgelopen zomer in de bergen van Frankrijk en Spanje loopt de motor erg heet. Een paar keer zelfs in het Rode. Het wordt uitgezocht, maar heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?
De ervaring van Ron M6 met een Mazda 6 2.0 (147 pk/108, Kw bouwperiode: januari 2008 - november 2012) en een Eriba Sporting 465 van 1340 kg geplaatst op 26-08-2011:
Zeer teleurstellend. Verbruik 1:6 op autoroute du soleil. De 5de versnelling is amper haalbaar bij kruissnelheid 100 km/u. Totaal geen power in vergelijking met mijn vorige M6 2.0 S-VT. Dealer zegt, ach gewoon wat meer schakelen....
De ervaring van Rik met een Mazda 6 Sportbreak 2.0 CiTD (140 pk/103, Kw bouwperiode: februari 2008 - november 2012) en een Delta Euroliner 3900 TZV van 1000 kg geplaatst op 13-07-2011:
We zijn 2x weg geweest met deze combinatie. Zoals het trekkracht rapport al aangeeft is het een eitje om hiermee te rijden.
Volgeladen auto (5 personen, dakkoffer en een volle kofferbak) en caravan met 4 fietsen erop was geen enkel probleem.
Enige nadeel was het brandstofverbruik dat aanzienlijk veel hoger ligt dan bijvoorbeeld een Passat 1.9 tdi uit 2009 waar we vorig jaar mee weg zijn geweest.
Mazda rond de 1 op 8 (Dld, Oostenrijk en Italie)
VW 1 op 10 (DLd, Oostenrijk, Kroatie)
Ook ligt de Passat beter op de weg als trekker, maar dat zal voornamelijk te maken hebben met het hogere eigen gewicht van de auto.
De ervaring van Relouw H. met een Mazda 6 SportBreak 2.0i (141 pk/104, Kw bouwperiode: 2002 - 2005) en een Hobby Excellent 495 UL van 1421 kg geplaatst op 10-02-2011:
Auto heeft voldoende trekkracht, wij gaan regelmatig naar Spanje en Kroatie en hebben geen problemen.
De ervaring van Rik van den Berg met een Mazda 6 2.0 CiTD (140 pk/103, Kw bouwperiode: maart 2008 - november 2012) en een Delta Euroliner 3900 TZV van 950 kg geplaatst op 08-06-2010:
Zoals verwacht totaal geen problemen met deze combi. We zijn naar Italie geweest en heb de cruise continu op 100-105 gehad. Ook naar Oostenrijk geen enkele moeite om met deze combinatie de bergen in te gaan.
Verbruik ligt bij ongeveer 90 rond de 1 op 10 en bij 105 met redelijk inhalen rond de 1 op 8,5 (solo 1 op 14)
De ervaring van M. Boumans met een Mazda 6 2.0 S-VT aut. (147 pk/108, Kw bouwperiode: 2005 - 2008) en een Hobby De Luxe Easy 460 UFe van 1309 kg geplaatst op 01-02-2010:
Heb geen reden tot klagen. Als je de cruisecontrol gebruikt wil ie m.n. tegen hellingen op 1 tot 2 versnellingen terugschakelen, maar ik heb dit niet als vervelend ervaren. Het benzineverbruik (1:8-9 normaal 1:12) is n.m.m. normaal onder deze omstandigheden.
De ervaring van C.Hoogendoorn met een Mazda 6 SportBreak 1.8i (120 pk/88, Kw bouwperiode: 2002 - 2005) en een HomeCar Racer 45 Sunset van 1230 kg geplaatst op 02-01-2010:
De HomeCar staat op het kenteken als 1300 kg.
Mijn ervaring bij Trento in Italie was,dat de auto in bergachtig gebied te wensen overliet.We moesten een bijna 90-graden bocht maken waardoor de snelheid eruit was,met gevolg dat de motor tot 3 x toe afsloeg.We zijn toen maar op zoek gegaan naar een andere camping.Het klopt dus inderdaad dat de auto in deze gebieden vermogen tekort komt.
De ervaring van Roel Timmerman met een Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD (121 pk/89, Kw bouwperiode: 2002 - 2005) en een Hobby De Luxe 400 SF van 1200 kg geplaatst op 01-11-2009:
Het rijden met een Mazda 6 2.0 CITD Sportbreak (120 pk) en een Hobby 400 KB is geen probleem. Kruissnelheid van 110 km/h gaat uitstekend. Houdt in z'n 4 ook prima snelheid met hellingen op de snelweg. Airco kan ook gewoon aanblijven. Temperatuur alleen een keer opgelopen bij lange helling van 10% in de Alpen. En wegrijden op hellingen geeft inderdaad problemen. Moet met slippende koppeling en een hoog toerental. Niet prettig om te doen.
De ervaring van Dick C. Kerkmeer met een Mazda 6 2.0i (141 pk/104, Kw bouwperiode: 2002 - 2005) en een Hobby De Luxe 540 UL van 1476 kg geplaatst op 07-09-2009:
Na 11000 km: Zelfs met fietsen achterop caravan en met beleid en gevoel rijden goed te doen. Zwaardere zaken in de auto,voldoende kogeldruk houden(75kg). Dit was naar Spanje.(6000km) Zomer naar Noorwegen zonder fietsen, hellingen geen probleem, breedte steeds gelukt, max. snelheid 100+, bij sterke dwarswind max. 70 km/h. Prima combinatie.
De ervaring van Danny Elsinghorst met een Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD (121 pk/89, Kw bouwperiode: 2002 - 2005) en een Burstner Averso 500 TK van 1350 kg geplaatst op 05-09-2009:
Het rijden met deze combinatie op autosnelwegen met of zonder grote hellingpercentage's is zeer goed te doen. 5e versnelling altijd bruikbaar allleen bij hellingen boven de 5% even terug naar 4e en hij gaat gewoon met 100 km/h naar boven. Afgelopen vakantie in Zuid-Frankrijk gemiddeld 1 op 9 met een kruissnelheid van 100km/h met af en toe een uitschieter tot max 125km/h. Wegrijden op hellingen geeft wel problemen, weinig vermogen onder in toeren icm een te lange 1e versnelling naar mijn mening. Wegrijden met gecontroleerde slip wel een aantal keer moeten toepassen. Bij file op een helling niet leuk, anticiperen dus. Al met al een zeer fijne combi om mee te rijden.
De ervaring van Fred van der Heijden met een Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD (121 pk/89, Kw bouwperiode: 2002 - 2005) en een Knaus Sudwind 550 FSK van 1595 kg geplaatst op 23-08-2009:
Het rijden met deze combinatie gaat meestal erg goed. Tijdens het wegrijden op een steile helling heeft de Mazda vorig jaar de koppeling kapot gehad. ook dit jaar stinkt de koppeling weer. Verder gaat het erg goed met deze combinatie! (op de klapbanden van de caravan na. Matadorbanden!)
De ervaring van T van der Linden met een Mazda 6 2.0 CiTD (140 pk/103, Kw bouwperiode: maart 2008 - november 2012) en een Burstner Ventana 550 van 1470 kg geplaatst op 17-08-2009:
Bij een rustig weggedrag ( max. snelheid 90 km) heb ik geen problemen ondervonden. Ik had zelfs nog 2 MTBikes achterop. Echter, let wel op bij afdalingen en snelheden > 90 km. De 4e versnelling wordt het meest gebruikt. Het verbruik is ca. 1 : 9
De ervaring van Henk Hagers met een Mazda 6 2.0 CiTD (143 pk/105, Kw bouwperiode: 2005 - 2008) en een Fendt Saphir 450 QB van 1300 kg geplaatst op 08-07-2009:
Ik ben nu 2x op vakantie geweest met mijn combinatie. Totaal zo'n 9000 km met de combinatie gereden. Mijn ervaringen zijn zeer positief. Voor Duitsland heb ik een 100 km goedkeuring. Met deze snelheid rijden is met mijn vombinatie geen enkel probleem. Ik heb achterop de caravan altijd 2 fietsen. Ik heb nooit gemerkt dat dit invloed heeft op de stabiliteit van de combinatie. Ik rijd op de snelweg altijd in de 5e versnelling, de 6 gebruik ik niet. elfs op de hellingen in Duitsland blijft de cruise control hem in de 5e houden. Ik schakel terug als ik onder de 2000 toeren kom. Steile hellingen is geen probleem, de auto heeft zeer goede trekkracht. Enige nadeel, maar dat heeft elke voorwiel aangedreven auto is wegrijden op nat gras als de combinatie maar enigszins scheef staat. Verder mis ik geen vierwiel aandrijving. Brandtofgebruik is gemiddeld 1 op 10. Dat vind ik netjes, zeker als je (echte)100 km per uur gaat rijden. Kortom ik vind da Mazda 6 een uitstekende caravantrekker die zeker met een 1300 kg aan de trekhaak uitstekende prestaties levert.
Solo is mijn gemiddeld brandstofgebruik ongeveer 1 op 15 a 16. (gevarieerd gebruik)
De ervaring van Kees Smits met een Mazda 6 Sportbreak 2.0 CiTD (140 pk/103, Kw bouwperiode: februari 2008 - november 2012) en een Hobby De Luxe 495 UK van 1400 kg geplaatst op 05-05-2009:
Zojuist (mei '09) terug van een tocht door Duitsland en Tsjechië voor de eerste keer met m'n nieuwe (model) Mazda. In tegenstelling tot het model hiervoor geeft deze auto me het idee dat hij de caravan de baas is. Bij 2000 toeren rij ik in z'n 5 gemakkelijk 100 en kan daar zelfs enige heuvels mee op rijden. Hij heeft meer pit bij optrekken en kan flexibel inhalen. Bij 110 nog steeds probleemloos. kortom ik ben zeer tevreden over de prestaties van de Mazda waar ik overigens 525 km ver weg komt op één tank diesel (60l) Zonder caravan is dit 850 km.
De ervaring van chris met een Mazda 6 2.0 CiTD (121 pk/89, Kw bouwperiode: 2002 - 2005) en een Adria Adiva 502 van 1500 kg geplaatst op 06-03-2009:
Mazda 6 - 2.0 CiTD (89 kW/120pk) met adria adiva 502 1500 kg een goede ervaring zowel korte als lange afstanden plat en hellingen geen enkel probleem moet niet te veel schakelen zelfs gemakkelijk en comfortabel rijden zonder de motor in hoge toeren te jagen komen relex overal waar we willen , bochtenwerk of weg rijden op hellingen geen enkel probleem veel reisgenoot
De ervaring van Wirtz met een Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD (143 pk/105, Kw bouwperiode: 2005 - 2008) en een HomeCar Rally 52 FHU van 1325 kg geplaatst op 30-10-2008:
Deze combinatie is echt 'n 'Droom' om verre(vakantie)reizen mee te maken. Heb lang gezocht naar een goede prijs/kwaliteits verhouding en ben,na enig speur/rekenwerk, op deze Zoom 6 sportbreak(met 143 PK High Power diesel engine)gestuit(Toyota Avensis viel af ivm max.1300 KG trekgewicht).Wáárom is deze Mazda 6 i.c.m de Home Car 52 FHU zo'n goede combinatie om verre reizen te maken? Wel,om drie redenen;
Een bezoek aan de testbank gaf, na 25000 K.M, een veel beter koppel resultaat (385 Nm.) aan dan de fabrieksopgave(360 Nm.)
Deze High Power diesel uitvoering sleurt de Home Car 52,óók autobaan hellingen omhoog, met zich mee alsof het een Eriba Puck betreft.Gewoon perfecte wegligging en stuureigenschappen,óók bij hoge snelheden.
Dit alles met een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 9 bij 100 km/u(échte kilometers)op de Duitse autobahn, en wel vol bepakt,5 pers.+Skibox op de auto,en vol beladen fietsdrager(2 fietsen)achter op de caravan. Wél adviseer ik voor Duitsland een 100 KM ontheffing aan te vragen(Via Tüv Nord of Dekra),deze snelheid rij je met gemak urenlang op de Duitse/Franse snelwegen zonder enige vorm van stress. Inhalen is een fluitje van een cent. ADVIES; Belaad de caravan aan de voorzijde tot minstens de maximaal aangegeven kogeldruk(75 KG),en bij voorkeur met nog 10 KG meer bovenop de door fabrikant aanbevolen 75 K.G. Dit maakt dat de combinatie veel fijner rijdt. Thema banden; Persoonlijk prefereer ik stikstof en zet de Maxmiler's op 5 atmosfeer(koud meten!)Ik adviseer,om onderweg een klapband te voorkomen, het monteren van stalen ventielen(dit advies komt voort uit een nare ervaring met klapband bij de vorige caravan)Marcar Groenlo,ons Bovag onderhoudsbedrijf adviseerde ons stalen ventielen te laten monteren.Bij Mar Car hebben we ook het Tyron Run Flat systeem op de standaard aluminium velgen laten zetten, ook dit is voor diegene die een caravan frequent gebruikt een aanrader die zich snel terugverdiend heeft.
Samenvatting; Héérlijk ruime 5 persoons combi met sterke 2 liter turbodiesel, prima reisauto. Enig minpunt(je); Bij lange klimtrajecten in de bergen, met de caravan erachter, moet de meter van de koelvloeistof temperatuur goed in de gaten worden gehouden, deze loopt vervaarlijk hoog op richting rood gebied! Advies, rijd hoog in toerental voor vlotte circulatie v/d koelvloeistof. Helpt dit niet afdoende draai dan de knop van de verwarming vol open, de aanjager v/h ventilatiesysteem óók! Brandstofverbruik: solo 1 op 15/Met caravan 1 op 9(Bij voorkeur tank ik Shell V-power diesel) We hebben de auto medio juni 2007 nieuw gekocht en zijn tot op heden erg tevreden over onze 'Zoom 6'. Dáárom hebben we ons voorgenomen om de auto tot op de draad toe af te rijden! 5 ton is ons streven en dit getal zal rond 11/9/2025 op de kilometerteller staan.........
De ervaring van Mathys Freddy met een Mazda 6 Sportbreak 2.0 CiTD (140 pk/103, Kw bouwperiode: februari 2008 - november 2012) en een Fendt Saphir 470 TFB van 1398 kg geplaatst op 16-07-2008:
Na 25 jaar met vouwwagen te hebben gereisd, verleden jaar een Fendt aangeschaft. Onze Mazda 6 diesel sportbreak van 122pK van 2003, 5 versnellingen als trekker.
Goede rijervaring, de caravan Fendt 470 TF van 1500 kg in beladen toestand volgt perfect, gespan is tabiel.
Rij veiligheidshalve niet sneller dan 100km/h alhoewel het aanvoelt dat makkelijk sneller kan.
Vertrekken van op een helling was echter moeilijker, gespan komt te traag op gang, te weinig pit.
Motor dus laten tunen, nu 152 Pk. Vertrekken gaat probleemloos ook van op hellingen, gas geven en koppeling snel laten schieten. Hellingen zoals in zuid Frankrijk van 5% of meer neemt hij probleemloos aan een de zelfde snelheid van 90 km per uur. Maar…. De temeratuur van het koelwater reageert onmiddellijk en na een klim van een paar km staat hij tegen het rood. Terug snelheid minderen dus, naar 80, naar gelang de helling en afstand naar 70, naar 50, en soms de verwarming op max. temp. zetten met de ventilator voluit om het koelsysteem onder het rood te krijgen. Na een paar km afdalen staat de motor temp terug vanzelf goed.
De Biesa (Pyreneeën) heb ik richting Spanje naar Frankrijk gedaan in tweede, nadien in eerste aan 3500 toeren, 25km/h, verwarming op max om extra koeling te geven. Jawel het koelsysteem is in orde !
Verleden jaar door Oostenrijk richting Slovenië gereden zonder tuning, zonder al deze problemen. Weliswaar is dit traject minder extreem dan in de Pyreneeën
Ga nu het tuningcenter contacteren of hier iets aan te dien is, programatie??
Kan me niet van de indruk ontdoen dat met een aanhanger van 1500kg in heel moeilijke omstandigheden een dieselmotor van 2000cc snel het uiterste bereikt wordt getuned of niet.
De ervaring van Caremans Walter met een Mazda 6 Sportbreak 2.0 CiTD (140 pk/103, Kw bouwperiode: februari 2008 - november 2012) en een Dethleffs Summer Edition 500 DB van 1500 kg geplaatst op 06-07-2008:
Heb nog geen ervaring met de mazda 6( nieuw model) maar volgens de Belgische gegevens mag de mazda 6 diesel tot 1800kg trekken( met 2 personen)
De ervaring van Bert Docter met een Mazda 6 2.0 (147 pk/108, Kw bouwperiode: januari 2008 - november 2012) en een Wilk S4-450 HTD van 1298 kg geplaatst op 24-04-2008:
Prima stabiele rijdende combinatie op snelweg, 6 alléén bruikbaar op zo goed als vlakke weg en niet teveel tegenwind. Op binnenwegen met veel bochten en hellingen veel schakelen en vermoeiend rijden. Verbruik rond 1:9
De ervaring van H.Scholtens met een Mazda 6 SportBreak 2.0i (141 pk/104, Kw bouwperiode: 2002 - 2005) en een Adria Altea 462 PS van 1200 kg geplaatst op 17-10-2007:
Auto is 2.0 getuned naar 212 pk,topsnelheid 246 km,274 Nm trekkracht, wij hebben met een caravan totaal massa gewicht van 1200 kg zelfs op een helling van17.5 totaal geen problemen gehad.Benzine verbruik bedroeg 1:8.7(netjes vinden wij )Gemiddelde snelheid 103 Km/uur.
De ervaring van H.Scholtens met een Mazda 6 SportBreak 2.0i (141 pk/104, Kw bouwperiode: 2002 - 2005) en een Adria Altea 462 PS van 1200 kg geplaatst op 17-10-2007:
Auto is 2.0 getuned naar 212 pk,topsnelheid 246 km,274 Nm trekkracht, wij hebben met een caravan totaal massa gewicht van 1650 kg zelfs op een helling van17.5 totaal geen problemen gehad.Benzine verbruik bedroeg 1:8.7(netjes vinden wij )Gemiddelde snelheid 103 Km/uur.
De ervaring van E. Lansdorp met een Mazda 6 SportBreak 1.8i (120 pk/88, Kw bouwperiode: 2005 - 2008) en een Hobby De Luxe 440 SF van 1200 kg geplaatst op 31-08-2007:
Combinatie met Hobby 440 SF beladen 1200 kg op de vlakke weg rijdt de auto probleemloos. Bij 5% helling moet je terug naar de derde versnelling, de auto komt dan net iets tekort. Dit geldt ook bij het inhalen van vrachtwagens je moet er dan echt aan trekken. Daarom valt de keus bij een volgende auto op een 2 liter motor met meer vermogen.
De ervaring van D.Rijnsburger met een Mazda 6 SportBreak 2.0i (141 pk/104, Kw bouwperiode: 2002 - 2005) en een Dethleffs Beduin 515 DB van 1470 kg geplaatst op 21-08-2007:
Auto beschikt inderdaad over (ruim) voldoende trekkracht. Kan zelfs op vlakke weg met windje mee in 5e versn. blijven rijden(In Fr. /Belgie)
Heb zelfs (dankzij de navigatie............) een helling van 18,5% gereden (lengte zo'n 800m) en deed dit wel goed (in 1e versn.) maar bovengekomen rook ik even de koppeling. Gelukkig niet tot stilstand gekomen.
In Frankrijk de glooiende hellingen goed in z'n 3e versn. kunnen nemen. Ook de cruisecontrol perfect ! (trekt zonder problemen naar de 90 km/u) tijdens het omhoog rijden. Kon makkelijk in 4e versn. blijven rijden (95km/u) en soms in 5e versn. maar dan in NL.
Verbruik 1 op 7,5
De ervaring van e.de.kovel met een Mazda 6 1.8i (120 pk/88, Kw bouwperiode: 2005 - 2008) en een Kip Kompakt 37 EK van 950 kg geplaatst op 29-07-2007:
bijzonder goede rijervaringen, zowel in de bergen als op de vlakke weg.Het lijkt soms wel of je zonder aanhanger rijdt. Zeer aan te bevelen combinatie, bijna alle bestemmingen te bereiken.
De ervaring van J. L. Kooijmans met een Mazda 6 1.8i (120 pk/88, Kw bouwperiode: 2005 - 2008) en een Hobby De Luxe 440 SF van 1199 kg geplaatst op 21-07-2007:
Inderdaad, betere prestaties als verwacht. Op vlakke wegen en autobaan hellingen komt de combinatie goed mee. Veel reserve is dan niet meer aanwezig zodat vakanties op grotere hoogtes niet aan te raden zijn.
De ervaring van Gert met een Mazda 6 2.0 CiTD (121 pk/89, Kw bouwperiode: 2005 - 2008) en een LMC Casa Familia 510 MDK van 1500 kg geplaatst op 20-03-2007:
We zijn er dit weekend voor het eerst echt mee weg geweest en ik moet zeggen een perfecte wegligging van zowel auto als caravan. Een vriend van mij heeft een Jeep Cherokee met een LMC Dominant van 1600 Kg en hij was verbaasd dat ik geen enkel probleem had om hem te volgen in de Ardeense hellingen. Een enkele keer terug schakelen naar vierde (heb maar vijf versnellingen) en dit enkel voor het rijgemak. Wanneer ik 100 km/uur echte kilometers rij dan zit het toerental in vijfde versnelling op 2000 toeren. Om hiermee de hellingen op te rijden is het aangewezen om terug te schakelen naar vierde. Rijdt iets confortabeler. Een gemiddelde verbruik van 10.6 liter is ook niet slecht te noemen. We hebben alle weersomstandigheden gehad, regen, zon, sneeuw, hagel en wind en nooit enig probleem ondervonden. Wat ik wel aanraad is om een automatische niveauregeling te plaatsen of een alternatief. De Mazda is vrij laag, hierdoor gebeurd het wel eens dat het neuswieltje van de caravan bij drempels en dergelijke de grond raakt. Verder alle lof over zowel de caravan als de auto.
De ervaring van J.E.Jansz met een Mazda 6 1.8i (120 pk/88, Kw bouwperiode: 2002 - 2005) en een Chateau Calista 450 Charm van 1500 kg geplaatst op 28-12-2006:
Afgelopen zomer zijn we naar de pyraneën geweest met een heling percetage van ± 8% dat viel dus nogal mee, het rijden op de snelweg verliep bijzonder goed ±100 km constand in z'n 5, ook inhalen/acceleratie was geen enkel probleem.natuurlijk wel terug schakelen, hoge toeren houden. Benziene verbruik: 1lieter op 8 km. Max kogel gewicht is 75 kg toegestaan max gewicht calista 450 charm is 1500 kg ledig gewicht ± 1100 kg de mazda mag echter maar 1300 kg trekken dus daar heb ik mij dan ook keurig aan gehouden.
De ervaring van Frans Delft met een Mazda 6 2.0 CiTD (121 pk/89, Kw bouwperiode: 2002 - 2005) en een Fendt Saphir 470 TFB van 1370 kg geplaatst op 15-11-2006:
Een krachtpatser waar je u tegen zegt i.v.m. Suzuki Grand Vitara. Altijd op de cruise control in de 5e versnelling tot de snelheid vermindert naar 75 km p/u. Voldoende kracht om in te voegen op de korte invoegstroken van buitenlandse snelwegen en in te halen. Voldoende kracht om de berekende hellingspercentages tot 18% te nemen, waarbij wordt teruggeschakeld. Het verbruik daalt naar ca. 1 op 11 bij een gem. snelheid van 95 km p/u in de 5e versnelling. Stabiliteit en rijcomfort zijn uitstekend; rustig en wendbaar. Windgevoeligheid en zuiging van vrachtwagens e.d. zijn nauwelijks merkbaar. In de trekkrachtberekening worden de prestaties op de vlakke weg ondergewaardeerd.
De ervaring van Gerard met een Mazda 6 2.0i aut. (141 pk/104, Kw bouwperiode: 2002 - 2005) en een Swift Toscane 390 van 1000 kg geplaatst op 02-11-2006:
Voor deze combinatie is het een geweldige trekker zelfs in de alpen geen centje pijn. De 4e versnelling presteert beter dan voorspelt.
De ervaring van groteclaes met een Mazda 6 2.0i (141 pk/104, Kw bouwperiode: 2002 - 2005) en een Kip Grey Line 44 EKL Travel van 1315 kg geplaatst op 02-11-2006:
Bij de twee personen in de Mazda 6 worden de zwaardere producten binnen in de auto gelegd inplaats van in de caravan.Zodat de auto zwaarder wordt.
Deze combinatie voldoet prima.
De ervaring van A.v.d.Meij met een Mazda 6 1.8i (120 pk/88, Kw bouwperiode: 2005 - 2008) en een Knaus Sudwind 400 FD van 1225 kg geplaatst op 30-10-2006:
mijn gebruikservaring is beter dan de berekening kan heel goed meekomen in zijn 5 versnelling op de vlakke wegen.
Reviews geplaatst op TowCar.info van de Mazda 6.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).
De ervaring van Roy Dick met een Mazda 6 2.2 CiTD mp (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2008-2012) en een Sterling Elite Diamond van 1460 kg geplaatst op 30-10-2006:
Mazda 6 (2.2 litre estate 163 hp, 350 Nm) towing Sterling Elite Diamond. The caravan MTPLM is above the 85% towing recommendation at 91% but is happy on the back of the Mazda.Plenty of power and torque although the engine is not fully on the torque curve at 55 mph so there is sometimes a bit of lag while the turbo catches up. Average around 27/30 mpg. Overtaking is rarely a problem and steady cruising on motorways is easy. As there are only the two of us we normally pack the porch awning in the car along with the Aquaroll and the Wastemaster to keep the caravan weight down. By carefull packing, the noseweight is down to the prescribed figure and we use an ALKO hitch. Very stable although it does twitchy a bit in strong crosswinds. Quiet and refined at normal cruising speeds in top gear when towing and when solo. 53 mpg when cruising at 70 on long journeys.
De ervaring van Phil Stott met een Mazda 6 2.2 D (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2012-2018) en een Sprite Alpine 2 van 1179 kg geplaatst op 30-10-2006:
Change from a Nissan x trail to a mazda 6, was worried I may miss the 4 wheel drive. However the mazda was more stable than the x trail and much better if compared to x trail in 4X4 mode. The cruse control is great on motorway I set to 58mph and this is maintained without issue. Puling f is a breeze and MPG is great especially compared to the xtaril, just shows you dont need a 4x4 with a suitable van.
De ervaring van Andy Muir-Webb met een Mazda 6 2.2 CiTD mp (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2008-2012) en een Swift Charisma 555 van 1469 kg geplaatst op 30-10-2006:
I have been towing a Swift Charisma 555 with the Mazda 6 2.2 hatchback for 4 years now. Plenty of power especially going up hills when I regularly overtake other vans and some motor homes! I average just under 30mpg fully loaded. Just returned from France with 150 bottles of wine on board too!
De ervaring van Stuart Everitt met een Mazda 6 2.2 CiTD mp (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2008-2012) en een Sterling Europa 490 van 1383 kg geplaatst op 30-10-2006:
Mazda 6 (2.2 estate 163 bhp) towing a Sterling Europa 490 . This car replaced a Passat 2.0 TDI which I thought would take some beating but the towing with the Mazda beats it. 33mpg towing and you wouldn't know the van was there. Solo the car is superb. Quite, refined 50+mpg and corners like its on rails
De ervaring van Derek Moffitt met een Mazda 6 2.2 CiTD mp (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2008-2012) en een Swift Charisma 555 van 1469 kg geplaatst op 30-10-2006:
Replaced my 130 B.H.P. Laguna (diesel) for the Mazda 2.2 163 B.H.P.(diesel) The difference in towing is dramatic, excellent. I was pleased with the laguna but this is a big improvement & capable of towing 1600 kg. against the laguna at 1500kg. with driver only. Would certainly recommend. Derek Moffitt.
De ervaring van Ken Williams met een Mazda 6 2.2 CiTD mp (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2008-2012) en een Lunar Clubman 470-2 van 1310 kg geplaatst op 30-10-2006:
Towed my Luna Clubman 470-2 with the Mazda 6- 163ps for the first time over Easter and found it perfect. the car coped with the high winds on motorways without any problems. Most of the time i was traveling at 55-60 mph in 6th gear. Found it a bit heavey on fuel but was pleased with the performance.
De ervaring van Graham Ford met een Mazda 6 2.0 S-VT (147 pk/108 Kw, bouwperiode: 2005-2008) en een Bailey Pageant Provence van 1475 kg geplaatst op 30-10-2006:
October 2008, Adequate on the flat, although never above 4th gear & pretty good on motorway inclines providing you had a good run at it! Steep hill on site used was interesting, & that confirmed for me that unit was too heavy for the Mazda & about to change to a 2.0 Tucson diesel (138bhp) to make towing less fretful.
De ervaring van Bob Hutchison met een Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD (121 pk/89 Kw, bouwperiode: 2005-2008) en een Caravan van 1050 kg geplaatst op 30-10-2006:
My car is a Mazda 6 Sakata, 2.0 Diesel (120 bhp ), towing an Ace Jubilee Diplomat laden at approx 1250kg.
It is an excellent tow car. It always maintains complete stability even in high winds. Acceleration is good, especially in third and fourth gears, and the outfit cruises effortlessly at 60 mph in fifth gear. Sixth gear is possible for motorway cruising on the flat at 60mph, but inclines require a drop down to fifth. First gear is fairly high so hill starts require a bit of clutch work, but are easily managed and I've never been aware of over heating the clutch.
Diesel consumption is 47 mpg solo and 29.5 mpg towing.
The outfit remains very level when hitched.
All in all an excellent tow car which I can highly recommend .
De ervaring van Linda met een Mazda 6 2.0 aut. (147 pk/108 Kw, bouwperiode: 2008-2012) en een Swift Charisma 220 van 1193 kg geplaatst op 30-10-2006:
I find this a perfect match. Critical that you get the nose weight correct. Too heavy and the van seesaws. Petrol consumption not too bad about 30mpg towing. When the car was relatively new there was a fair bit of gear seeking. However now that its run in properly the gear box has sesttled down. Acceleration when you need it. Goes up steady inclines without problem. I would not, however, be happy to tow up lengthy inclines (say A7 between Longtown and Hawick) - think it might prove too much for the gear box.
All in all I will be sorry to swap the Mazda
De ervaring van Andy met een Mazda 6 2.0 CiTD (121 pk/89 Kw, bouwperiode: 2005-2008) en een Compass Corona 505 van 1358 kg geplaatst op 30-10-2006:
Swapped mondeo for mazda6 2.00td (121)
Bought a Compass corona 505 year 2006
Your match came in at 90% was a bit unsure.
No worries car perfect unlimited power 2nd gear,3rd 4th 5th all usable 6th on moterway flat.
I spent 10 grand on the caravan on your sites matching system found it exerlant in everyway
Thaanks Andy.
De ervaring van Dennis met een Mazda 6 2.0 CiTD (143 pk/105 Kw, bouwperiode: 2005-2008) en een Bailey Pageant Provence van 1405 kg geplaatst op 30-10-2006:
The Mazda6 is great at towing our Bailey Pageant Provence, it returns around 21mpg. The only problem is reversing the van into tight spots, I have almost burnt out my clutch on a couple of occasions. Could do with a motor mover on the van then all would be perfect.
De ervaring van David met een Mazda 6 2.0 CiTD (143 pk/105 Kw, bouwperiode: 2005-2008) en een Eriba Touring Familia 320 van 900 kg geplaatst op 30-10-2006:
The Mazda 6 really does not notice pulling the Eriba Familia 320, under any conditions. We chose this as a couple moving from a motorhome to a car and caravan and not wishing to lose to much power on the hills around south wales. The normal car mirrors enable a clear view down this narrow width caravan which is one less towing complication.
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.