Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Mazda CX-30

Sorteer op:


Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 met een Caravan

De ervaring van R. Sijben met een Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 (180 pk/132, Kw bouwperiode: juli 2019 - 2021) en een Caravan (bij passend) van 1200 kg geplaatst op 25-05-2020:

Mijn eerste 'benzine' ervaringen met de Mazda CX-30 skyactiv-X motor en handgeschakelde bak.

Na vele jaren onze Eriba Titan caravan met krachtige Mazda 6 diesels getrokken te hebben was de overstap naar benzine natuurlijk best groot.
Met name op de snelweg 'even' een vrachtwagen voorbij snellen is er met de CX-30 niet meer bij, gewend aan de enorme trekkracht onderin van een diesel is het wennen dat je bij inhalen beter even terug kunt schakelen, maar goed.

Onze Caravan is absoluut geen windvanger en dat is een groot voordeel, de Eriba Titan is een touring model, maar dan nog een metertje langer dan de bekende Troll of 5 serie.
We rijden altijd probleemloos met 2 fietsen achterop de caravan en een disselgewicht van om en nabij 70kg, een anti slinger koppeling zit er niet op, en wil ik ook niet.

Over de stabiliteit van deze combinatie ben ik erg tevreden, en omdat de CX-30 achter de achteras een stuk korter is dan de mazda 6 geeft de caravan schokken e.d. minder sterk door in de auto, dat is dus een plus. Verder voel je de caravan nauwelijk, ook bij sterke zijwind, maar dat is meer aan de caravan toe te schrijven dan aan de trekauto.

Wegrijden met 1200kg aan de haak van de CX-30 gaat erg soepel, en je bent toch onverwacht snel op snelheid zonder ver in de toerentallen door te trekken, dit komt omdat de 2e t/m 4e versnelling kort op elkaar zitten. Eenmaal op snelheid (90-95km/u) in de 5e versnelling hoor je de motor best wel, hij draait dan ongeveer 2500 toeren. De boordcomputer wil dat je in de 6 gaat (iets wat ik bij de diesels nooit deed) en dan draait de motor nog zo'n 2000 toeren en hoor je hem niet meer. Dus op de vlakke snelweg in de 6 rijden gaat prima, maar als je even wil inhalen, dan moet je toch terug naar de 5e versnelling.
Ervaringen in het buitenland, niet vlak dus, hebben we nog niet met deze combinatie.

Eerste 450km in Nederland leverde een (volgens boordcomputer) verbruik van 7,7L/100km op, oftewel 1/13. Dit haalde ik zelfs met de diesels niet, dus ik moet zeggen dat dat wel een verrassend resultaat is.

De spiegels van de CX-30 hebben een best lastige vorm, maar de Repusel caravanspiegels blijven er toch goed en stabiel op zitten. Wel heb ik een extra bandje op de repusel houders gemaakt, dit is dan een lusje om de voet van de spiegel, zodat de houder niet naar buiten kan schuiven.
Zet wel even het automatisch inklappen van de spiegels in je CX-30 configuratie uit, want de Repusel spanband loopt ook over de niet beweegbare voet van de autospiegel.

De trekhaakkogel zit op de CX-30 een 5 cm hoger dan ik gewend was, schijnbaar hoort dat zo op een SUV, dit levert wat extra bodemvrijheid bij het neuswiel op, wat wel welkom is. Voorheen raakten we bij drempels nog wel eens de grond met het neuswiel, nu bij de CX-30 is dat probleem weg. De caravan staat nu horizontaal achter de auto.

De eerste ervaringen vallen niet tegen, al had ik wel wat meer trekkracht onderin van deze speciale compressie ontstekings benzine motor verwacht. het mag dan wel diesel technologie zijn, de rij eigenschappen van de X motor zijn toch wel echte benzine motor rijeigenschappen. Maximaal koppel is er bij 3000 rpm, en daar kom je bij normaal rijgedrag eigenlijk al niet snel. Even op snelheid komen met de caravan erachter betekend doortrekken tot zo'n 4000rpm per versnelling, meer is echt niet nodig.

Nog een TIP:
Zet je actuele verbruiksmeter om van de bar weergave naar getal weergave. Aan de verbruiksmeter kun je zien hoe hard de motor aan het werk is als je op cruise control rijdt, horen doe je dat namelijk echt niet.
Ga je tegen de max aan, dan even terugschakelen. Het fijne van de CX-30 is dat de cruise control niet af valt als je van versnelling wisselt. (in de 6e versnelling bij 2000 rpm is het maximale verbruik ongeveer 13L/100km)

Bekijk berekening

Wijzigen


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.


 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Lees ook:

Hoe meer PK's, hoe beter?

Gastenboek

Genuanceerd advies

Caravan (te?) zwaar

Wet- en regelgeving

 

©2024 Caravantrekker