Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Mazda CX-60

Sorteer op:


Mazda CX-60 e-SkyActive PHEV met een Fendt

De ervaring van Alfred Peeters met een Mazda CX-60 e-SkyActive PHEV (328 pk/241, Kw bouwperiode: 2022 - heden) en een Fendt Bianco 465 TG Selection van 1478 kg geplaatst op 19-07-2024:

Eerste keer met deze wagen op reis geweest. Net terug van Spanje, Costa Brava. Gewicht van geladen caravan 1,550 kg. Verbruik van 1op 8,5 voor heenreis en 1 op 9 voor terugreis, en dit bij een gemiddelde snelheid van 90 km/u. Zeer stabiele combinatie ook bij kortstondige hogere snelheden tot +/- 105. Wel zorgen voor een goed opgeladen accu. Bij lange steile hellingen effe 10% accu toegeven en dan blijft het benzineverbruik binnen de perken.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-60 e-SkyActive PHEV met een Fendt

De ervaring van Richard met een Mazda CX-60 e-SkyActive PHEV (328 pk/241, Kw bouwperiode: 2022 - heden) en een Fendt Tendenza 465 SFB van 1490 kg geplaatst op 08-07-2024:

Hoi allemaal,

update zomer2024;
vanuit Nederland begon het al super kwa verbruik met de caravan erachter; 1ltr op 14km. Eenmaal in het zuiden en door de Ardennen natuurlijk meer bergje op, bergje af. De eerste stint bleef het verbruik ver boven de 1ltr op 11km.
Op de camping rond Maçon de auto aan de lader gelegd; TIP neem een lader mee die je op amperage kunt instellen. Ik heb een blaupunkt die zo'n 7A trekt op de instelling van 8A en dan is de batterij de volgende morgen mooi vol geladen.
De tweede stint door naar noord Spanje en eigenlijk het zelfde verhaal, geen probleem met de caravan erachter, wel zo rond 350km a 400km langs de tank. Dit laatste vind ik niet erg, kan ik even uitrusten en de benen strekken en komt door de wat beperkte tankinhoud.

Samenvattend; totaal op 1500km rit niet onder de 1ltr op 10km gekomen, dat is mij met menig auto nog nooit gelukt. De 'towing' modus zorgt dat de batterij met 10% geladen blijft, dit is niet altijd het geval als je een traject hebt met veel heuvels. Mijn advies als het dan iets vlakker is is om de laadknop in te drukken zodat de batterij voller is dan 10% . Al met al zeer tevreden, zeker voor een hybride.

PS1: dakdragers in de deurstijl hebben wij niet gedaan, op vakantie zag ik een CX-60 met in de daklijst gemonteerde dakdragers. Dit is een optie en kan bij de Mazda dealer geplaatst worden.
PS2: de juiste caravanspiegels voor deze auto moet ik ook nog even uitvinden. Het blijven windvangers en ik ben bang dat ze de lak van de spiegels beschadigen.



Ooit een aantal vakanties met een hybride (Mitsu Outlander PHEV, max trekgewicht 1500kg) gehad en hier was ik niet blij mee m.b.t. actieradius. Ik had zelfs een extra jerrycan in de disselbak om risico te voorkomen stil te komen staan (dit is ook 2x gebeurd :-( )

Komend jaar met onze CX-60 op pad, de Tendenza mag 1500kg wegen, de auto zal geladen worden en een dakkoffer erop.

Ik lees positieve berichten en zal na de zomer mijn ervaringen delen over de rit nu wij weer hybride rijden (hiertussen een Hyundai Tucson benzine gereden, geen problemen)

Groetjes, Richard

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-60 e-SkyActive PHEV met een Eriba

De ervaring van Frans met een Mazda CX-60 e-SkyActive PHEV (328 pk/241, Kw bouwperiode: 2022 - heden) en een Eriba Nova GL 435 van 1350 kg geplaatst op 04-05-2024:

Net terug van weekje Frankrijk en deze Mazda heeft zich prima bewezen als trekauto - vergelijkbaar met de 3 Volvo's V60 D6 die ik hiervoor had. In Towing Mode en cruise control op 104 op de autoroute rijdt deze combinatie erg soepel en comfortabel. Gemiddeld verbruik 1 op 7,7 dus om de 300km even tanken. We hadden zeer natte en drassige omstandigheden op onze campings maar dankzij de 4x4 geen enkel probleem! Zeer stabiele combinatie en over 5 weken nieuwe ervaringen op onze trip naar San Sebastian.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-60 e-SkyActive PHEV met een Dethleffs

De ervaring van Loenders Raf met een Mazda CX-60 e-SkyActive PHEV (328 pk/241, Kw bouwperiode: 2022 - heden) en een Dethleffs Camper 470 ER van 1335 kg geplaatst op 27-09-2023:

Zuid-Frankrijk, côte d’Azur met de CX60 en een Dethleffs Camper 470ER.

Als je een snelheid kan aanhouden van max 95 km/uur heb je steeds voldoende batterij over en kom je nergens in de problemen. Op deze manier rijdt de combinatie heerlijk en rustig.
Verbruiken doet hij wel wat, gemiddeld 13,8 liter/100 km, soms 15, soms 12.

Wat wel stoort is de adaptieve cruise (werkt echt irritant) en de vermoeidheidsherkenning voor de bestuurder. Beiden schakel ik steeds uit, wat je moet herhalen na elke tankbeurt.

Tanken deden we elke 250 km, om zeker nooit in de problemen te komen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-60 e-SkyActive PHEV met een Tabbert

De ervaring van Edwin met een Mazda CX-60 e-SkyActive PHEV (328 pk/241, Kw bouwperiode: 2022 - heden) en een Tabbert Vivaldi 560 TDL van 1800 kg geplaatst op 27-05-2023:

Tot nu toe bevalt de auto prima in combinatie met de caravan van een goede 2 ton. Afgelopen kerst en voorjaar richting de Dolomieten geweest waarbij de auto het goed heeft gedaan. Wel trek je na een tijdje de accu leeg waarna je minder kracht hebt. Verbruik is rond de 1 op 5 gemiddeld op deze 2 ritten. Na een 150km ging ik op zoek naar een pomp. Stabiliteit goed.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-60 e-SkyActive PHEV met een Caravelair

De ervaring van Jelle Klaas met een Mazda CX-60 e-SkyActive PHEV (328 pk/241, Kw bouwperiode: 2022 - heden) en een Caravelair Antares 470 van 1241 kg geplaatst op 09-05-2023:

In april naar de Vogezen met de Caravan. De auto in Towing Mode gezet, waarbij ook additionele stabiliteit support wordt geactiveerd. Berg op en berg af geen enkel probleem. Berg op versnellen en dan ook nog een vrachtwagen inhalen heeft de Mazda CX60 Skyactive PHEV geen enkel probleem mee. Het rijd allemaal erg stabiel. Ook de CTS (cruising & Traffic Support) rijd de auto vrijwel autonoom met name wanneer het erg druk is en het op file rijden aankomt. Deze support systemen gecombineerd met een hoge zit achter het stuur zijn wij nog nooit zo uitgerust op de bestemming aangekomen. Geen moment spijt van de keuze van de Mazda CX60

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-60 e-SkyActive PHEV met een Knaus

De ervaring van Robin de Kuijper met een Mazda CX-60 e-SkyActive PHEV (328 pk/241, Kw bouwperiode: 2022 - heden) en een Knaus Sport 540 FDK van 1400 kg geplaatst op 04-05-2023:

Net met deze combinatie terug uit de cote d'azur. Auto heeft geen enkel probleem met de caravan. Towing mode icm de cruise control houdt de auto ook echt op de ingestelde snelheid bergop en bergaf. De motor schakelt soms terug naar 2500/3000 toeren maar dat is het dan ook. Even snel een paar auto's inhalen is ook geen probleem. Als je gas geeft gaat hij ook echt direct.

Met een gemiddeld verbruik van 1 op 8,3 met dit gewicht, is voor mij ook een grote meevaller.

Verder is de combinatie goed stabiel en voel je de caravan niet echt.

Een minpuntje bij het terug schakelen hoor je de bak soms klappen onder de auto. Ik ga ervan uit dat dit opgelost wordt door mazda zodra er een update beschikbaar is.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-60 e-SkyActive PHEV met een Fendt

De ervaring van Frank Faassen met een Mazda CX-60 e-SkyActive PHEV (328 pk/241, Kw bouwperiode: 2022 - heden) en een Fendt Tendenza 495 SFR van 1563 kg geplaatst op 24-03-2023:

Dit is de combinatie die ik vanaf zomer 2023 mag gaan rijden. Op basis van de berekening die hier voor gaat stelt het mij gerust dat de aankoop van de Mazada CX60 een goede keuze is geweest. Lang getwijfeld tussen andere merken maar het trekgewicht en de mooie uitstraling heeft de doorslag gegegen. Ik zal u op de hoogte houden van mijn ervaringen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Lees ook:

Hoe meer PK's, hoe beter?

Gastenboek

Voorbeeld Trekrapport

Over gewichten

Donatie

 

©2025 Caravantrekker