De ervaring van A van Dijk met een Renault Captur TCe 90 (91 pk/67, Kw bouwperiode: 2022 - heden) en een Caravelair Antares Luxe 390 van 1000 kg geplaatst op 08-07-2024:
Wat een fijne combinatie, de caravan ligt als een huis achter de auto.wij rijden 95 op de cruise,in de 5 de versnelling. Hier kan je heel lang inrijden ook lichte heuvels,anders terug naar 4 en dan blijft de combinatie rond 85-90 de heuvels trotseren.Hierbij blijft het verbruik schommelen tussen 1 op 9-9,5
Dus je kan goed doorrijden en toch zuinig zijn.Wel zet ik de motor in sportstand, zodat je snel kan reageren als je ziet dat hij terug loopt in toeren
De ervaring van Henk Smith met een Renault Captur PHEV 160 (159 pk/117, Kw bouwperiode: 2020 - heden) en een Kip Kompakt 300 van 750 kg geplaatst op 25-05-2022:
Na lang wikken en wegen een Captur plug-in Hybride gekocht. De eerste rit met caravan in Nederland (200 km retour) is heel goed bevallen. In de stand 'sport' laadt de motor de accu tijdens rijden zodoende heb je altijd voldoende elektrisch vermogen achter de hand. Het gebruik was 1:13, erg gunstig. We gaan dit hopelijk binnenkort ook in Frankrijk ervaren. De caravan is licht, net zo breed als de auto en heeft een hefdak. Geladen is de caravan 730 kg. De trekkracht is boven verwachting als zowel elektrisch als brandstof gebruikt wordt. Het koppel is dan circa 350 NM.
De gewichtsverhouding is zeer gunstig dus de combinatie ligt als een blok op de weg. Caravan spiegels zijn niet nodig want de caravan is even breed als de auto.
We hebben nu iets meer dan 10.000km gereden met de auto waarvan circa 6000 in de vakantie in Frankrijk en Spanje waarvan circa 4000 met de caravan. We zijn heel blij met de combinatie die gemiddeld over de hele vakantie 1 op 16 met benzine heeft gereden. In Frankrijk rijden we op de snelweg circa 120 km/u en dat is voor de combinatie geen enkel probleem, maar kostwel wat extra benzine. We hebben maar één keer meegemaakt dat de auto alleen op benzine kwam te rijden bij binnenkomst in het Hoogland van Auvergne waar je met de snelweg naar circa 1000 meter hoog gaat in een lange rit. Doordat we eerst met 120 km/u naar boven gingen was na verloop de accu op en schakelde de auto over op benzine, wat toch wel een erg hoog toerental opleverde. Daarna hebben we de auto op 'Sport' gezet en is de accu nooit meer leeg gereden om dat de motor dan ook de accu laadt en je niet afhankelijk bent van remenergie.
We hebben in Spanje een col gereden die vanaf zeeniveau naar 1800 meter hoogte voerde zonder enig probleem, maar daar kon je eenvoudig weg niet harder dan 40 km/uur rijden. Dan is het werkelijk een genot om de combi te sturen, zeer stabiel en veel trekkracht.
Hier in Nederland rijden we veel stukken kleiner dan 50 km, wat inhoudt dat we nagenoeg geen benzine gebruiken. Daar we ook zonnepanelen hebben is de zomer een stuk voordeliger uitgevallen dan met onze vorige auto. De winter zal wel wat duurder worden daar onze zonnepanelen overdags dan minder opleveren, dus het is nog even puzzelen of we dan 's nachts moeten laden op nachttarief. We rijden nu gemiddeld 1 op 50, zonder caravan, een financieel genot.
De ervaring van Hans Mulder met een Renault Captur TCe 130 (131 pk/96, Kw bouwperiode: januari 2020 - januari 2021) en een Sprite van 1150 kg geplaatst op 10-09-2021:
Goedendag,
heb het verslag gelezen en er word gesproeken over een benzine uitvoering handgeschakeld.
Het betreft een Renault Captur 2021 1300 automaat
met een Sprite Europa 470 - 1350 max
Is het verstandig om dit dan te doen.
Overigens hebben we beiden zoals boven beschreven
mvg. Hans
De ervaring van Peter met een Renault Captur TCe 90 (90 pk/66, Kw bouwperiode: april 2013 - 2017) en een Eriba Touring Triton 410 GT van 980 kg geplaatst op 23-08-2021:
Met een Eriba Triton uit 1986 (beladen ± 950 kg) was het goed toeren door Frankrijk. Bij steile (en lange) hellingen wel regelmatig terugschakelen naar de derde versnelling om op toeren te blijven. Geen moment het idee gehad dat we tekort kwamen.
Het geheel voelde stabiel aan, ook bij het inhalen van vrachtwagens. De Milenco Aero 3 caravanspiegels geven goed zicht en trillen niet.
Verbruik was ongeveer 1:11. Tijdens de koele uren hebben we de airco uitgelaten. De ECO stand hebben we de hele reis niet gebruikt.
De ervaring van vd K. met een Renault Captur TCe 100 (101 pk/74, Kw bouwperiode: 2020 - 2022) en een Hobby De Luxe 400 SF van 1163 kg geplaatst op 12-08-2021:
Vandaag terug gekomen van vakantie naar Italië. Caravan beladen tot het maximum van 1200 kilo en de auto met 2 personen en bagage beladen. Continu in de vierde versnelling gereden. Auto reageert dan heel goed en vlot. In de bergen rijdt de auto ook vlot door. Zakt af en toe bij bepaalde steile hellingen terug maar bij tijdig terugschakelen blijft de snelheid prima. Verbruik is gemiddeld 1 op 10. Zodra je in de vijfde versnelling gaat rijden zakt de snelheid makkelijker terug en verbruikt de auto ook meer brandstof. In Duitsland reed ik 100 km/u, in Oostenrijk ook en in in Italië 90. Het is wel verstandig om de kogeldruk op 70 te houden. Dat rijdt het fijnste. Captur doet met 100 pk echt niet onder voor mijn vorige Scenic met 117 pk.
De ervaring van Dick Bakker met een Renault Captur TCe 120 aut. (118 pk/87, Kw bouwperiode: april 2013 - 2017) en een Dethleffs van 1464 kg geplaatst op 23-07-2021:
3 keer met burstner beladen 1200 kg en getrokken door een Renault Captur.
gereden op cruise control door ned,België, Frankrijk. Dit ging prima,de automaat bleef al die tijd rustig.Ik reed met een gemiddelde snelheid van 90 km.Daarmee kon ik 1:10 rijden,maar met 10 km meer dat kon de captur makkelijk aan ,alleen ging ik wel naar 1:7 dus al met al keurige cijfers en ervaringen.Ik heb nu een Dethleffs leeg 820 kg beladen rond 1100 ben benieuwd naar mijn verbruik.Eerst maar de corona maar afwachten. Ik heb wel gemerkt dat in Nederland het verbruik hoger is. meer schakelen zal de oorzaak zijn.
De ervaring van Gerrie met een Renault Captur TCe 130 (131 pk/96, Kw bouwperiode: januari 2020 - januari 2021) en een Sprite Alpine Sport 420 CT van 1250 kg geplaatst op 02-07-2021:
De caravelair ingeruild voor een sprite alpine sport 420 welke in februari geleverd is.
De sprite is zwaarder dan de caravelair maar het maakt de captur niets uit. De spullen waar we de caravan mee beladen weegt ongeveer 100 kg. De rest gaat in de auto. Vandaag terug gekomen vanuit Dinxperlo door Duitsland over de 31 naar het noorden. Twee fietsen mee die we liggend op het dak van de auto vervoeren. De combinatie is heel stabiel. De caravan ligt er rustiger achter dan de caravelair. Het trekken van de auto moest ik even aan wennen. We hadden hiervoor een kona en als die aan het werk moest, dan hoorde je dat. Hij trok overigens prima. De captur merk je niet aan dat hij moet trekken, hij doet het gewoon. Vandaag op de 31 ook, even een vrachtwagen inhalen en je zit zomaar op een 110 klm . Dat is mij eigenlijk te gek met ook nog eens twee fietsen op het dak. Het gaat echter allemaal zo gemakkelijk en geen onrust. Verbruik, 10, 7 ltr. per 100 klm. Vind ik niet gek gezien snelheid en fietsen op het dak. Kortom een fijne combi en reiswagen.
De ervaring van vd K. met een Renault Captur TCe 100 (101 pk/74, Kw bouwperiode: 2020 - 2022) en een Hobby De Luxe 400 SF van 1163 kg geplaatst op 29-04-2021:
Paar dagen weggeweest met de caravan in Nederland. Caravan mag maximaal 1200 kilo wegen. Auto trekt dit goed. Mag ook maximaal 1200 kilo trekken. Verbruik gemiddeld over een enkele afstand van 150 km is 1 liter op 9,5 km. Als je 90 rijdt en gas bijgeeft trekt de auto makkelijk op. Ook het oprijden van bruggen die hoger liggen gaat makkelijk. Ik reed met 71 kilo op de trekhaak. Je merkt wel dat de caravan erachter ligt maar is zeker niet hinderlijk. Voorheen met een Scenic gereden met 117 pk en 190 nm koppel. Veel verschil in rijden is er niet.
De ervaring van Dolf met een Renault Captur TCe 120 aut. (120 pk/88, Kw bouwperiode: juni 2017 - 2018) en een LMC Sassino 460 E van 1113 kg geplaatst op 24-04-2021:
Als herintredend caravaner zette ik wat vraagtekens bij een caravan van tegen de 1200 kg in beladen toestand in combinatie met de Captur.
Om verschillende redenen voor deze caravan gekozen. Is o.a. makkelijk te beladen.
We hebben in 2020 alleen binnen Nederland gereden (plan is om na coronaperiode ook in Duitsland en/of Denemarkentengaan kamperen) en dat ging uitstekend. Net als vroeger moest ik even wennen aan de combinatie en haar bewegingen, maar binnen korte tijd kreeg ik een prima gevoel bij onze combinatie: caravan gedroeg zich rustig, de auto kon de LMC makkelijk trekken. De automaat schakelde nauwkeurig en ik,hoefde dus niet op handschakelen over te gaan. Dat viel mij mee.
Ik denk dat de Captur ook geen moeite gaat hebben met heuvels of laaggebergte.
Goed beladen, met twee ebikes voorop, gaan wij met een grust hart op pad in 2021.
De ervaring van meijer met een Renault Captur TCe 155 aut. (154 pk/113, Kw bouwperiode: januari 2020 - januari 2021) en een Knaus As good as Gold 400 van 1080 kg geplaatst op 18-09-2020:
hiervoor had ik een captur met 120 pk en nu een met 155 weer een automaat maar deze heeft een sportstand en dat werkt perfect,hij schakelt op bij 3000 toeren en onder de 2200 terug je kunt zelf op of terug schakelen met de flippers als je dat nodig vind.We hebben nog niet veel km gereden maar volgend jaar komen er hopen wij veel bij.
De ervaring van G.G Gorter met een Renault Captur TCe 90 (90 pk/66, Kw bouwperiode: juni 2017 - 2019) en een Sterckeman Starlett 410 van 900 kg geplaatst op 24-08-2020:
op ëen vlakke weg is het geen enkel probleem. Gisteren voorbij Luik richting Luxemburg toch wel wat problemen. Terug schakelen naar de derde versnelling en hooguit 65 km per uur.
Benzine verbruik is ook erg hoog, normaal rij ik ca. 1 op 18 en met caravan 1 op 8.
De ervaring van Ruud Joosten met een Renault Captur TCe 90 (90 pk/66, Kw bouwperiode: april 2013 - 2017) en een Kip van 895 kg geplaatst op 07-08-2020:
Wij hebben een 90pk Captur uit 2015. Hier hangt een Kip Shelter aan uit 2020 welke beladen en net voor vertrek 860kg weegt.
Ik vind dat de motor flink moet werken op snelwegen in Nederland. Zolang het vlak is gaat het allemaal prima maar bergop is het echt behelpen. De Kip is smal en laag (hefdak) maar toch vind ik het tegen vallen. De combinatie is wel super stabiel, wat dat betreft niets te klagen!
De ervaring van Douwe met een Renault Captur TCe 120 aut. (118 pk/87, Kw bouwperiode: april 2013 - 2017) en een Burstner van 1175 kg geplaatst op 23-07-2020:
Een paar keer naar Spanje gereden met een caravan van 1200 kg,heeft totaal geen moeite met de bergen,de automaat rijd meestal in de 6e versnelling in de bergen kom ik goed weg in de 5e versnelling. ik ben een rustige rijder en rijd met deze combinatie 1 op 10 km . De auto is een Renault Captur 1200 cc 4 cilinder met turbo. Het gemak waarmee deze auto over de Pyreneeën rijd heeft mij verbaast. Ben zeer revreden over de Renault Captur.
De ervaring van Gerrie met een Renault Captur TCe 130 (131 pk/96, Kw bouwperiode: januari 2020 - januari 2021) en een Caravelair Antares 390 Style van 1000 kg geplaatst op 04-07-2020:
Na de caravelair twee jaar met een huyndai kona getrokken te hebben wat prima ging, nu een nieuwe captur voor de caravan. De captur heeft 130 pk en een koppel van 240 nm. Solo is de captur erg zuinig en is 1 op 20 halen vrij makkelijk. Met de caravan verdubbelt het gebruik naar gemiddeld een 1 op 10. In mijn beleving heel netjes. De capur trek de caravan ook heel gemakkelijk en heeft voldoende overgewicht waardoor de caravan stabiel is. De auto is verder heel stil, ook bij een helling en zwaarder trekken. Wij hebben een handgeschakelde captur en hij mag 1200kg trekken. In automaat uitvoering mag hij zelfs 1500 kg trekken maar dat vind ik wel heel positief. Qua gewichtsverhouding zal je dan niet meer goed uitkomen. Een 1300 kg zal prima gaan in mijn beleving.
De ervaring van dtc met een Renault Captur TCe 120 aut. (118 pk/87, Kw bouwperiode: april 2013 - 2017) en een Kip Kompakt Variotop 37 EKV van 950 kg geplaatst op 30-04-2018:
de captur is een fijne trek caravantrekker geen problemen gehad rijd fijn in de bergen
De ervaring van Nico Van Egmond met een Renault Captur TCe 90 (90 pk/66, Kw bouwperiode: april 2013 - 2017) en een Adria Altea 390 PS van 863 kg geplaatst op 26-03-2017:
Heb voordat ik onze Adria 360 Unica van 1996 kocht eerst de dealer gevraagd en ook caravantrekker geraadpleegd i.v.m. trekkracht van onze Renault Captuur TCE 90. Beide lieten ons weten dat dit zeker geen problemen op zou leveren. Maar toch, een drie cylinder motor met 90 pk. Nou deze combinatie levert dus geen probleem. Juist de turbo maakt het rijden gewoonweg leuk om te doen. Ik stond versteld van de trekkracht vanaf stilstand maar ook het hellingwerk (richting Luxemburg).
Stabiliteit is prima. Tijdens het reizen vele vrachtwagens ingehaald maar zelf ook door vrachtwagens ingehaald. Aandacht wel voor de kogeldruk omdat de Captuur hoger ligt dan andere auto`s is het mogelijk dat de caravan iets achterover held. Benzine verbruik 1 op 10. Ik zelf reed bijna constant in de vierde versnelling maar bij een snelheid van 90 a 95 km per uur met wind mee of een helling af weg is het goed mogelijk om zelfs in de vijfde versnelling te rijden. Let erop als je dit doet om op de gem. verbruiksmeter brandstof te kijken. Het is een goed hulpmiddel om te bepalen of de motor er moeite mee heeft. Als deze gemiddelden aangeeft die hoger zijn dan 1 op 10, moet je terugschakelen. Maar over deze theorie kan Caravantrekker zijn oordeel geven.
De ervaring van Dennis met een Renault Captur TCe 120 aut. (118 pk/87, Kw bouwperiode: april 2013 - 2017) en een Knaus Sport 450 FS van 1230 kg geplaatst op 10-05-2016:
Afgelopen mei vakantie met de Renault Captur Automaat uit 2014 en Knaus Sport 450 FU op vakantie gegaan met mijn vrouw en 2 dochters van 14 en 16. We kozen Luxemburg als bestemming om te testen hoe de combinatie zich gedraagt in de bergen. De combinatie is goed bevallen.
De caravan as niet zwaarder belast dan 1150 kg. De zware delen in de auto gepakt om de gewichtsverhouding rond de 70% te houden. De kogeldruk op 60 kg gehouden.
In Nederland alles op de Cruise-control gereden in de 5e versnelling. Als je de bak in D laat staan schakelt deze naar de 6e versnelling maar maakt dan maar 2000 t/min bij 90 km/u. Ik had het gevoel dat de motor beter liep in zijn 5e versnelling bij een kleine 2500 t/min. Voor het benzine verbruik maakte het op de boordcomputer geen verschil. Waarde rond de 9,8l/100 km.
In de Belgische en Luxemburgse heuvels op de steilste hellingen op de snelweg bij Luik teruggeschakeld naar zijn 3 en dan kon je de combinatie volgas met 100 km/ u omhoog rijden. Was erg leuk om de grootste zware trekauto's in te halen. (Brandstof verbruik dan 29,5l/ 100 km bij volgas). Dus geen belemmering met het rijden in de bergen. Het voordeel van de EDC (DSG) automaat is ook dat als je ziet dat de snelheid terugloopt je zonder aandrijfverlies kan terugschakelen. Dit werkt super.
Heuvel af moet je goed op de snelheid letten als de snelheid zonder gas geven boven de 90 km/u kwam begon de combinatie wat onstabiel aan te voelen. Maar ook dan is de EDC automaat ideaal omdat je altijd kan proberen terug te schakelen. Als de elektronica meet dat de snelheid te hoog is schakelt de bak niet terug. Is de snelheid oké dan zorgt de automaat voor tussengas en schakelt in hoge toeren terug.
Als Caravanspiegels heb ik de Milenco opzetspiegels gebruikt. Er was geen verlenging van de stang nodig. Het zicht was goed.
Al met al super tevreden en op naar Zuid Frankrijk deze zomer.
De ervaring van René met een Renault Captur TCe 90 (90 pk/66, Kw bouwperiode: april 2013 - 2017) en een Beyerland Vitesse 400 D van 1000 kg geplaatst op 21-07-2015:
Ik moet zeggen dat ik het best spannend vond om met een driecilinder 900 cc auto onze 1000kg Beyerland uit 1997 te gaan trekken. Dat bleek echter een verrassend goede keus. De turbo voegt veel koppelkracht toe waardoor het rijden met deze combinatie erg goed is bevallen. Beter zelfs dan met de 1.6 Renault Megane Estate die ik hiervoor had.
Bij het inhalen van vrachtauto's blijkt hij snel door te kunnen trekken van 90 naar 110 km p uur. Wel in 3e of 4e versnelling. De 5 heeft weinig kracht maar is vaak nog wel te gebruiken op de vlakke weg als de wind een beetje gunstig staat. Wegrijden vanuit stilstaan gaat perfect. Hellingen geen probleem. Geluidniveau is zeer acceptabel. Motortype laat zich simpel wat verder doortrekken in de toeren. Stabiliteit als zeer goed ervaren, ondanks de fietsen achterop. Verbruik met caravan naar Dordogne op en neer ca. 1 op 10 liter. Lege auto tussen 1 op 15 en 1 op 16. Heb wel ervaren dat je de hete motor beter nog even kunt laten draaien bij een (tussen-) stop om de turbo iets te laten afkoelen. Automatische ecostop dus beter uitzetten. Heb alles gereden met ECO stand uit. Samenvattend wij zijn heel tevreden met deze combinatie.
De ervaring van Rene met een Renault Captur TCe 120 aut. (118 pk/87, Kw bouwperiode: april 2013 - 2017) en een Hobby De Luxe 400 SF van 1163 kg geplaatst op 20-06-2015:
Hier een ervaring van een tevreden Captur rijder met aan de haak een Hobby 400 de luxe bjr 2012 leeg 920 kg gevuld tot ongeveer 1200 kg
Voor het eerst op pad geheel binnendoor naar de cote azur
Op cruisecontrol door belgie en luxenburg snelheid 98 km
Daarna alles route nationaal zeer stabiel en geen krimp met vrachtverkeer wat tegemoet komt
Alles perfect iets nerveus met schakelen ( automaat) maar voor de rest alles goed gebruik solo met nog weinig km op de teller net 2000 km 1:13. Met caravan. 1:8,5.
De ervaring van out p.a.m. met een Renault Captur DCi 90 (90 pk/66, Kw bouwperiode: april 2013 - 2017) en een Kip Vision 41 ETD van 1125 kg geplaatst op 30-05-2015:
we zijn voor het eerste keer met deze combinatie naar omgeving Bordeaux / dordogne geweest in mei 2015
renault captur 1.5 diesel met kip 40 EK 1990 totaalgewicht 1100 kg
ik ben zeer tevreden over de captur diesel
stabiele combinatie ik kon goed meekomen met overige verkeer .
ik rij veel op cruisecontrole snelheid 104 km per uur.
bij hellingen afhankelijk van % terug naar 3/4 versnelling snelheid 85 km per uur.
verbruik solo 1: 22 met caravan 1:13
Reviews geplaatst op TowCar.info van de Renault Captur.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).
De ervaring van Sidney Webb met een Renault Captur DCi 90 (90 pk/66 Kw, bouwperiode: 2013-2017) en een Coachman Amara 380/2 van 1195 kg geplaatst op 30-05-2015:
I have towed a couchman Amara 380 wondere with my Renault Captur 1.dci all the way up to Kendal in June this year with great success and only slightly less fuel mileage.used.
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.