De ervaring van JP Wonder met een Renault Laguna III 2.0 16v (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2007 - 2015) en een Fendt van 1200 kg geplaatst op 03-10-2020:
Ik rijd alleen in Nederland en meestal in vijfde versnelling om met 90km/uur goed mee te komen. Ik heb niet het gevoel dat ik veel trekkracht over heb en denk meer pk's dan de 140 nodig te hebben om comfortabel op de snelweg te rijden. Echter, ik kom overal zonder problemen.
De ervaring van Geni met een Renault Laguna III Estate 2.0 16v (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2007 - 2016) en een TEC Travel King 490 TE van 1326 kg geplaatst op 29-10-2017:
Andere jaren altijd met (jonge kinderen) op vankantie in nederland. Afgelopen zomer voor het eerst verder weg, met de Renault Laguna estate 2.0 16v en de TEC max 1300kg op vakantie geweest naar Italie. Heerlijke combinatie om mee te rijden! Auto had meer dan voldoende over om de caravan te trekken. Op de duitse snelweg op de cruise control met ca. 110km/h in z'n 6e versnelling.
De ervaring van Dhr. Roijen met een Renault Laguna Fase II 2.0 T 16v (170 pk/125, Kw bouwperiode: 2005 - 2007) en een Knaus As good as Gold 400 van 1080 kg geplaatst op 14-08-2017:
Heel fijne stabiele combinatie om mee te rijden, mits goed geladen (uiteraard).
De auto is voorzien van lpg-installatie (Vialle LiquidSI), er is geen merkbaar verschil tussen rijden op autogas of benzine. Brandstofkosten zijn aanzienlijk lager, minder dan de helft vergeleken met benzine.
Caravan voorzien diverse extra's zoals een mover, fietsendrager achterop, vaste watertank. Bij laden zorgen voor 75-80 kg kogeldruk.
Tijdens ritten op de snelweg snelheid 95-100km/h op GPS. Rijd niet ik hoogste versnelling (6) maar in 5de waarbij motor ca. 2700rpm draait, geluidsniveau zeker acceptabel, schakelen is vrijwel niet nodig. Enkel op steilere snelweg hellingen 5-7% is het nodig om een tandje terug te schakelen naar 4de versnelling. Vervolgens kan de weg naar boven met gemak bij 100km/h vervolgd worden.
Waar prestaties geleverd wordt, wordt ook brandstof verbruikt. Gemiddeld verbruik met caravan is zo'n 15l/100km.
Maak gebruik van deurspiegels van het merk Smat. Fijne grote spiegel, trillingsvrij.
Opmerking over montage van spiegels op de deur:
Er is weinig ruimte tussen deur en dorpel. Het standaard beugeltje raakt de dorpel bij het sluiten van portier. Om beschadigingen aan lak te voorkomen is het standaard beugeltje vervangen door een home-made omgebogen stukje dun plaatstaal voorzien met een dun laagje rubber (bandenplak voor fietsbanden). Hierdoor geen lakschade meer bij gebruik spiegels.
De ervaring van T.Groenman met een Renault Laguna III Estate 2.0 dCi aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2007 - 2016) en een Knaus Sudwind 450 TK van 1150 kg geplaatst op 21-08-2016:
Komend van een 2008 140pk TDCi Mondeo was ik zeer benieuwd hoe de 150pk Dci Laguna 2010 zich in de Alpen zou houden en ik kan melden, nog stabieler, nog rustiger en nog relaxter dan de Mondeo. Een openbaring!! Het verbruik bij een kruissnelheid van ±100km/uur was met 1op10 vergelijkbaar met de mondeo.
Enige ondervonden nadeel van de Laguna is dat er onder de 1500 rpm echt niets meer gebeurd zodat je in haarspeldbochten en op rotondes de combinatie voldoende op snelheid moet houden of toch een versnelling terugschakelen.
De ervaring van hans janssen met een Renault Laguna Fase II 1.9 dCi (131 pk/96, Kw bouwperiode: 2005 - 2007) en een Hobby De Luxe 490 UL van 1350 kg geplaatst op 17-04-2015:
naar oostenrijk gereden via frankfurt - richting salzburg naar ossiachersee met een hobby 495 ul 1400 kg met renault laguna fase 2 super trekauto constant 100 km p.u. gereden geen enkel probleem gehad qua wegligging of temperatuur echt een aanrader
De ervaring van koning met een Renault Laguna III Estate 2.0 Turbo aut. (170 pk/125, Kw bouwperiode: 2007 - 2016) en een Eriba Exciting 465 van 1340 kg geplaatst op 15-07-2014:
De Hobby is nu ingeruild voor een Eriba 465 en nu is het een fijne combinatie alleen bij langere stijgingen moet de Laguna meer aan het werk. Nu moet er vaker terug geschakeld worden naar de 4 wat de nodige toeren EN brandstof verbruik ook laten zien.
Blijf je zo rond de 95-100km rijden is het een prettig/ontspannen rijden.
De ervaring van Arjan met een Renault Laguna III Estate 1.5 dCi (110 pk/81, Kw bouwperiode: 2007 - 2016) en een Solifer Finlandia 600 van 1400 kg geplaatst op 24-05-2014:
Wij hebben de Renault al weer bijna 2 jaar. Ik moet eerlijk zeggen dat hij niet tegen valt als trek auto. Ik had verwacht dat de relatief kleine motor inhoud een probleem zou zijn, maar dat hebben ze met de elektronica redelijk goed opgelost.
Als je dan al een tijdje door de bergen rijdt heeft hij wel de onhebbelijke eigenschap dat hij zomaar 'minder zijn best' gaat doen. Dit komt dan omdat de temperatuur te ver dreigt op te lopen en dan heeft hij plotseling minder power en zak je terug in vermogen en dus snelheid. (En dat alles zonder waarschuwing)
Het verbruik hangt erg af van het weer (tegenwind) en de weg (heuvels/bergen) 1:11 is haalbaar, maar bij bergen/tegenwind is het ook snel 1:8.
Stabiliteit en wegligging : Tja ..... Het blijft een Renault ;-) Dweilt graag, zullen we maar zeggen.
De hoogte van de trekhaak is pas echt een RAMP !
Ik heb zelf extra hulpveren binnen in de standaard veren gedraaid, waardoor de auto niet meer zo snel in zakt. Zonder deze hulpveren zit de trekhaak bij een normale belasting (personen + bagage in de auto + kogeldruk) ONDER DE EUROPESE NORM !
Renault Nederland was niet zo erg behulpzaam om deze problemen te erkennen, laat staan op te lossen.
De ervaring van Erwin van de Waarsenburg met een Renault Laguna III Estate 2.0 dCi (173 pk/127, Kw bouwperiode: 2007 - 2016) en een Knaus Sudwind 450 FU van 1500 kg geplaatst op 10-05-2014:
Ik ben in het bezit van een Renault Laguna 2.0 dci GT met de 180 pk diesel met 400 nm koppel. Dit is een geweldige caravantrekker. Na 4 jaar uiterst tevreden gereden te hebben met de 150 pk variant van deze motor is de 30 pk en 60 nm krachtigere motor een genot om mee onderweg te zijn. Een kruissnelheid van 100-110 km/u is prima aan te houden en je hoeft zelden vanuit de 6 terug te schakelen om een helling te kunnen nemen. Het verbruik met caravan ligt rond de 1:9,5 en is hiermee iets zuiniger als de 150 pk versie.
De auto ligt zeer stabiel op de weg en door de 4 wielsturing ook erg wendbaar. In tegenstelling tot eerdere Renaults die ik heb gehad (Megane 2 en Laguna 1,2) zakt deze Laguna (net als mijn vorige Laguna 3 2.0 dci 150 pk) vrijwel niet door zijn veren. Al met al een zeer prettige auto om mee onderweg te zijn. Zowel met als zonder caravan.
De ervaring van Bas Diepstraten met een Renault Laguna III 1.5 dCi (110 pk/81, Kw bouwperiode: 2007 - 2015) en een Knaus Sudwind 500 FU van 1500 kg geplaatst op 22-08-2013:
Vorig jaar hebben we onze Eifelland ingeruild voor de huidige Knaus caravan. Toch wel even getwijfeld of ruim 200kg extra gewicht niet teveel van het goede was. Inmiddels hebben we er al behoorlijk wat kilometers opzitten naar voornamelijk Zuid-Frankrijk. De twijfel die ik had, bleek ongegrond. Ik kan makkelijk met het verkeer meekomen en zelfs op steilere hellingen heb ik geen probleem. Filerijden vergt wel de nodige aandacht aangezien de auto lage toeren niet prettig vindt. Wat extra afstand houden en zoveel mogelijk de auto uit laten rijden is de oplossing.
Snelheden van 100-110 km/u zijn geen probleem, mits de weersomstandigheden het toelaten. Bij zijwind is het zaak om onder de 100 km/u te blijven. Ook bij het inhalen van vrachtverkeer heb ik geen problemen. Belading ben ik kritisch op en een goede kogeldruk is belangrijk.
Wat me wel tegen valt is het verbruik. De Renault is solo niet al te zuinig. Met moeite haal ik 1 op 15. Met de caravan is het verbruik aanzienlijk, zeker als je rond de 100 rijdt; 1 op 8 a 9 is dan het maximum haalbare.
Al met al, geen verkeerde combinatie
De ervaring van Mark Barhorst met een Renault Laguna II 1.6 16v (107 pk/79, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een Knaus Sport 450 (2,3) van 1200 kg geplaatst op 17-08-2013:
Ik ben net terug uit Normandië met de 1.6 Laguna (gas) en een Knaus 485 1300kg (beladen). Voor het eerst naar het buitenland met deze combinatie. Ik freesde de bergen vandaar het vlakke Normandië wat toch niet zo vlak bleek. Al met al zijn we er gekomen en ook weer thuis. Zoals de test zegt houdt het niet over maar het is mij prima mee gevallen. op de heuvels wat meer schakelen en soms in zijn 3 of 2 met 60km/h omhoog. Ik zou persoonlijk niet met deze combi naar Zwitserland gaan maar korte hellingen gaan prima zij het met wat geduld. normaal rijdt de laguna op gas 1:10.5 en met het caravannetje ongeveer 1:7 dus mij mag je eigenlijk niet horen klagen. Stabiliteit is prima ligt als een blok achter de wagen mits goed beladen.
De ervaring van Erik Poortvliet met een Renault Laguna III Estate 1.5 dCi (110 pk/81, Kw bouwperiode: 2007 - 2016) en een Knaus Sport 450 (2,2) van 1200 kg geplaatst op 04-08-2013:
Dit jaar voor het tweede jaar met de Laguna III Estate 1.5DCi i.c.m. een Knaus Blue Line 450 TK uit 2000 op vkantie geweest. Op het vermogen valt niets aan te merken. De Laguna beschikt over voldoende trekkracht en accelereert vrij vlot.
De combinatie vind ik echter erg instabiel. Zodra de snelheid boven de 100km/u komt, begint de combinatie slingerneigingen te vertonen. Met voorgaande auto's gebeurde dit pas bij 115 km/u. Voorgaande auto's waren een Opel Zafira (150pk diesel), een Opel Vectra GTS (150pk diesel), Citroen C4 Picasso (136pk Diesel) en een Ford Mondeo (110pk Diesel).
Ook hangt de auto vrij ver door ondanks dat ik "maar" 55 kg kogeldruk heb. De belading van auto en caravan is al die jaren hetzelfde gebleven.
Als iemand tips heeft om het gedrag van de Laguna te verbeteren, hoor ik dat graag.
Tot dusver kan ik niet erg enthousiast raken over de Laguna als trekauto.
De ervaring van jan de groene met een Renault Laguna III Estate 1.5 dCi (110 pk/81, Kw bouwperiode: 2007 - 2016) en een Adria Altea 562 PK van 1400 kg geplaatst op 20-05-2013:
de laguna met 1.5 dci voldoet prima als trekauto! Zwaardere motor echt niet nodig. Zelfs een lange en zware caravan (7,5 m en beladen tot 1400kg) kost de auto weinig moeite. Het toegestane trekgewicht van 1500 kg lijkt mij makkelijk haalbaar. Vlakke snelwegen en inhaalmanouvres zijn in de 6 tot een kruissnelheid van 97 echte km/h goed te doen. Deze snelheid lijkt het optimum voor vlot doorrijden en alle vrachtwagens kunnen inhalen. Het toerental bedraagt dan 2200 toeren. Bij een lagere snelheid maakt de auto in de 6e versnelling te weinig toeren en valt dan bij tegenwind e.d. direct terug waardoor dit minder comfortabel rijdt. Bedraagt de helling 4% of meer, dan even terug naar 5 en zakt de snelheid mogelijk iets terug naar 85-90 echte km/h. Indien terug naar 4, dan kan de kruissnelheid van tegen de 100 behouden blijven en is versnellen helling op nog mogelijk. Door wegwerkzaamheden aan de voet van de helling bij luik bedroeg de snelheid ca 60 km/h. halverwege was ruim 80 mogelijk en voor de top werd de 100 alweer gehaald. Ook op steile bergweggetjes meer dan voldoende power.
Boven de 110 km/h in 4 en 5 vond ik de combi wat instabiel worden, motorisch had de auto er echter geen enkel probleem mee. De combi had wel last van de zuigende werking van hardrijdende busjes. normale vrachtwagens en bussen geen probleem.
De auto veert achter licht door maar blijft redelijk op niveau. Verbruik op vlakke weg ca 1:11,5 en overall (incl hellingen)1:10 - 1:10,5. Zonder caravan gemiddeld bij vlotte rijstijl is 1:18,5 mogelijk.
De ervaring van Rob Zomaar met een Renault Laguna III 1.5 dCi (110 pk/81, Kw bouwperiode: 2007 - 2015) en een Caravelair Antares Luxe 486 van 1260 kg geplaatst op 18-05-2013:
Vooraf de nodige twijfel gehad of ik met de Laguna 1.5dci met caravan weg moest gaan. Na raadplegen van caravantrekker.nl de stap gezet en een caravan gehuurd en richting italie vertrokken. Ik kan niet anders zeggen dan dat dit zeer goed bevallen is.
Op de snelweg heeft de Renault geen enkele moeite om goed mee te komen (100km/h) en hellingen, vaak tot 6 procent, zijn geen probleem. Vrachtwagens laat je met gemak achter je. De 6e versnelling heb ik weinig gebruikt.
Voor deze combinatie geeft caravantrekker aan dat 17 procent kritisch is om uit stilstand weg te komen. Dat klopt, op een camping had ik te weinig snelheid op een helling van 20 procent toen de auto hortend en stotend vooruit ging. Op een flauwer stuk ben ik sneller gaan rijden en Iwan vervolgens de helling van 20 procent goed op.
Kortom, voor mij bleek de Laguna 1.5dci een goede trekker (het kan natuurlijk altijd beter). Ik voeg deze recensie toe omdat er weinig ervaringen met deze Renault op de site stonden. Bij deze.
De ervaring van wybe zijlstra met een Renault Laguna Coupe 2.0 Turbo (204 pk/150, Kw bouwperiode: 2008 - 2015) en een HomeCar Racer 45 Streamer van 1320 kg geplaatst op 25-12-2012:
Eerst een correctie: ik bezit een Laguna 3 estate met de 204 pk motor. Echter deze komt bniet voor in de database. Vandaar dat ik mijn ervaring onder het mom van de Laguna coupe plaats die wel voorzien is van deze motor! Deze auto heeft geen enkele moeite met deze caravan. Brandstofverbruik sterk afhankelijk van rijsnelheid; bij 100 km/uur 13 ltr/100 km. Solo gebruik gemiddeld 9.1 ltr./100 km. M.i. acceptabele waarden. Stabiliteit ook bij snelheden ver boven toegestane limieten uitstekend. Daarbij opgemerkt dat ik rijd met een kogeldruk van max. 50 kg.
De ervaring van Dhr. J. van Dijk met een Renault Laguna III Estate 1.5 dCi (110 pk/81, Kw bouwperiode: 2007 - 2016) en een Hobby De Luxe 450 UF van 1349 kg geplaatst op 28-04-2012:
De Renault Laguna 1.5dCi Hatchback (2010) met Hobby 450UF (2008) is een prima combinatie. Er is altijd genoeg trekkracht over. De combinatie gebruikt 1:10 en de losse auto rijdt 1:17. De combinatie is tot 100 km/uur stabiel. Daarboven is de caravan voelbaar aanwezig. Met de combinatie wordt er precies 1 versnelling lager gereden dan met de losse auto. De 6e versnelling is niet te gebruiken. De laguna is voorzien van zwaardere achterveren waardoor de auto met 75 kg op de kogel totaal niet zakt. Hoe hoger het gewicht op de kogel hoe stabieler de combinatie is. De ervaring heeft betrekking op een vakantie naar Spanje (3000 km) en enkele binnenlandse vakanties.
De ervaring van Dirk Meindertsma met een Renault Laguna III 2.0 dCi (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2007 - 2015) en een Kip Isa White 41 T Special van 1255 kg geplaatst op 04-01-2012:
Met de combinatie Renault Laguna III 2.0dC1 en Kip Isa White 41 TD S (beladen tot ca. 1300 kg) meerdere lange reizen gemaakt naar Duitsland/Zwitserland, Frankrijk, en Spanje/Portugal. Zowel op autosnelwegen (kruissnelheid ca. 95 km/h) als N-wegen (kruissnelheid ca 85 km/h) is het weggedrag van deze combinatie uitstekend. De trekprestaties zijn ook uitstekend. Op de vlakke snelweg is de 6de versnelling met cruisecontrol goed te gebruiken. Op lange wat steilere snelweghellingen zoals de A52 in noord Spanje is terugschakelen naar de 5 de versnelling nodig.
Het verbruik met caravan op onze laatste reis naar Portugal was 1 op 10. Het verbruik solo is 1 op 16.
De Laguna 2.0dCi met de Isa White is een stabiele combinatie waarmee wij op comfortabele wijze lange reizen maken.
De ervaring van m.schipper met een Renault Laguna III Estate 2.0 dCi (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2007 - 2016) en een Dethleffs Camper 470 V van 1327 kg geplaatst op 07-12-2011:
Fijne combinatie. Ik heb een Laguna III 150pk diesel handgeschakeld met 4Control (vierwielbesturing) en dus een steviger vering (sportonderstel). In combinatie met de caravan werkt dat uitstekend. Wegrijden, ook in de heuvels, gaat zonder problemen, en de combinatie voelt solide aan. De automatische handrem is enorm handig voor hellingproeven e.d. Wel is het brandstofverbruik hoog, ik kwam bij 80km/u op de vlakke weg niet onder de 7/100, en gemiddeld ies boven 10/100.
De ervaring van rik met een Renault Laguna II Grand Tour 1.8 16v (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een Adria Altea 502 DT van 1200 kg geplaatst op 16-08-2011:
de onze mag volgend jaar weer gewoon mee. Goed op toeren blijven rijden en opletten dat je onderaan de heivel/berg in de juiste versnelling zit. inderdaad regelmatig terug naar de 3e versnelling maar das geen probleem want je komt gewoon pk's tekort maar daar is mee te leven
De ervaring van Roger met een Renault Laguna II Grand Tour 2.0 T 16v (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2003 - 2005) en een Caravelair Antares Luxe 390 van 910 kg geplaatst op 02-07-2011:
Combi rijdt moeiteloos, achterveren zakken echter ver door, wardoor bij drempels het neuswiel geraakt wordt...ff kijken voor hulpveren
De ervaring van P. Weijland met een Renault Laguna III Estate 2.0 dCi aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2007 - 2016) en een Kip Grey Line 47 TDB Special van 1405 kg geplaatst op 30-06-2011:
Zeer goede combinatie. Naar de provence geweest, wanneer de weg echt omhoog ging in de 5e versnelling gereden verder gewoon in de 6 of op de automaat. Meer dan genoeg vermogen, ook op steile binnenwegen. Kruissnelheid van 110 geen probleem, wel met ATC van Alco gemonteerd. Kogeldruk van 75 kg, komt voornamelijk door de grote accu en de gastanken in de disselbak. Verbruik van 1:7 normaal 1:14, hetgeen wel aan de maat is.
De ervaring van J.T.Eland met een Renault Laguna II 1.8 16v (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een Adria Adiva 462 PD van 1329 kg geplaatst op 18-06-2011:
Ik rijd nu 3 jaar met een laguna en een adria 462 dp van 1300 kilo hij trek de caravan goed maar kijk uit met het trein gewicht dat is het totaal gewicht van caravan en totaal gewicht( inclu laadvermogen ) van auto dat is bij deze laguna maar 2800 kilo terwijl 1300 +1860 =3160 totaal dan ben je 360 kilo te zwaar
De ervaring van Michael met een Renault Laguna 1.6 16v (107 pk/79, Kw bouwperiode: 1998 - 2001) en een Bagagewagen (achter normale personen auto) van 650 kg geplaatst op 09-06-2011:
Diverse keren met de Laguna HB 1.6 16V 107pk RXI naar het zuiden van Frankrijk gereden. Volle bepakking (4 personen) en een volle vouwwagen achter de auto. Kan niet anders zeggen dat deze combinatie perfect rijdt. Zonder vouwwagen rij ik 1:12 (veel kleine stukjes) en op vakantie rij ik 1:14 (!). Dan moet je wel constant rijden. In ons geval 130km p.u. Dit jaar hebben we een andere Laguna gekocht (2.0T 170pk) deze zal wel meer verbruiken :-(
De ervaring van Koning met een Renault Laguna III Estate 2.0 Turbo aut. (170 pk/125, Kw bouwperiode: 2007 - 2016) en een Hobby De Luxe 440 SF van 1269 kg geplaatst op 07-01-2011:
Heb nu 4 vakanties naar Fr en Sp erop zitten. Heerlijk die automaat samen met cruisecontrol. Auto heeft vermogen genoeg om mee te komen en ook om een inhaal actie te doen heb je vermogen zat. Je moet meer uitkijken dat je niet te hard gaat. -:). Het rijden in de bergen is helemaal ideaal met een automaat, je heb gewoon meer tijd voor andere dingen dan koppelen en schakelen.
De ervaring van P.J. van der Kruys met een Renault Laguna III 2.0 dCi (173 pk/127, Kw bouwperiode: 2007 - 2015) en een Sprite Europa 460 van 1300 kg geplaatst op 25-09-2010:
Ter verduidelijking, de Laguna Estate die ik heb staat niet in het overzicht. Ik rijd nl. een 180pk 400nm DCI GT en die is dus nog krachtiger dan deze uitvoering.
Met deze auto is het trekken van een caravan uitstekend te doen. Meer dan voldoende trekkracht over de hele linie. 6e versnelling is ook in de bergen goed bruikbaar. Auto is van zichzelf al zwaar genoeg t.o.v. de caravan en dat uit zich in hoge mate van stabiliteit van de combinatie. Hellingen van 12% en meer vormen geen enkel probleem. Alleen wegrijden uit stilstand is lastiger vanwege het snelle optreden van wielspin. Is overigens prima op te vangen door het draaien van de wielen dwars op de rijrichting. Zeer aanbevelenswaardige combinatie.
De ervaring van H.V. Barnaart met een Renault Laguna Fase II 1.9 dCi (131 pk/96, Kw bouwperiode: 2005 - 2007) en een Knaus Deseo active plus van 1015 kg geplaatst op 08-09-2010:
Via de Duitse Sauerland autobahn en de Brenner naar het Gardameer gereden, terug via de Brenner en de Fussenpas en de Sauerland autobahn. 80 % in de 6 gereden, fluitend in de 5 op de sauerland autobahn helling op 115 km/h. Max. 125/h km in 5 of 6 geen probleem. Renault Laguna Break van 131 pk gechipt naar circa 160 pk van 300 Nm naar 350 Nm, tempmeter altijd constand geen schommelingen. Gebruik diesel solo 1 : 15,5 met caravan heen max 100 km/h 1:12 terug hoge snelheid 1:10 Is zeer ontspannend rijden met deze combinatie.
De ervaring van John Godschalk met een Renault Laguna III 2.0 16v (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2007 - 2015) en een Hobby Excellent Easy 450 UB van 1191 kg geplaatst op 19-08-2010:
Met de Laguna III 2.0 16v en Hobby 450 exelent easy van 1191 kg. naar spanje geweest.
Zoals mijn voorgangen ook schreef gaf de schakelindicator vrij snel aan om een versnelling lager te gaan rijden. Dit is volgens mij ook niet altijd nodig.
de gemiddelde rijsnelheid was 100 km. per uur.
Ook veel zijwind gehad begin spanje. maar dit was geen enkel probleem.
Hiervoor de laguna II 1.6 16v gereden en de lagunaIII 2.0 16v is voor mij een aanzienlijke verbetering en voor mij dus de ideale caravantrekker.
De ervaring van H.M. Huurman met een Renault Laguna III Estate 2.0 dCi (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2007 - 2016) en een Kip Grey Line 47 TDB van 1350 kg geplaatst op 17-08-2010:
Ik ben uitermate tevreden over deze combinatie. Solo rijdt de Laguna Estate gemiddeld 5.5/100 en in combinatie met de caravan 9.8/100. In de Franse alpen geen moment moeite gehad. Ondanks zeer hoge buitentemp (35 of hoger) bleef de temperatuur van de motor en binnenruimte prima! Doorzakken slechts heel licht bij kogeldruk van 75kg. Niet storend, hoewel iets voelbaar in het stuur (indirecter gevoel). Rijeigenschappen prima; bochten en haarspeldjes geen enkel probleem. Ook cruisen in 5 op 100km prachtig en men behoeft weinig terug te schakelen.
Vergeet de Laguna II en koop gerust een Laguna III.
De ervaring van janssen met een Renault Laguna II 3.0 V6 aut. (207 pk/152, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een Hobby De Luxe 450 UF van 1350 kg geplaatst op 07-08-2010:
zeer goede trek auto ook met stijgingen met meer dan 8-10 procent geen probleem . vind zelf fijner om tip tronic te schakelen automaat schakeld te vroeg terug vind ik.
vind alleen auto iets te licht bij hogere snelheid caravan voelbaar bij oneffenheden wegdek. verbruik ongeveer 1 op 8 niet gek voor een 3.0 liter v6.
De ervaring van P.J. van der Kruys met een Renault Laguna III Estate 2.0 dCi (173 pk/127, Kw bouwperiode: 2007 - 2016) en een Sprite Europa 460 van 1300 kg geplaatst op 04-08-2010:
Ben in het bezit van een 2.0 dci GT met 180 PK motor en koppel van 400 nm. Deze auto rijdt fantastisch met de caravan er achter. Geen enkel probleem met optrekken, hellingen, inhalen en invoegen. In Frankrijk heb ik er op de tolweg probleemloos 110 - 120 km/uur mee gereden. Ook de helling bij Luik vormde geen enkel obstakel. Ook steile berhellingen met stijgingspercentages van 10 - 15% vormen geen enkel beletsel. Opvallend is, hoe lang je gewoon in de hoogste (6e) versnelling kunt blijven rijden.Branstofverbruik gemiddeld 1 l. op 10 km. Voor mij alleszins acceptabel.
De ervaring van M. van Damme met een Renault Laguna III Estate 2.0 dCi aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2007 - 2016) en een Fendt Saphir 490 TKM van 1375 kg geplaatst op 25-07-2010:
Combinatie rijdt super, mits caravan goed rond de as beladen en geen fietsen achterop. Automaat heeft zijn werk geweldig gedaan, ook in de bergen. Nauwelijks zelf geschakeld. I.c.m. cruise controle als eerste boven aan berg zonder probleem. Inhalen ook geen probleem. Verbruik normaal 1:14, met caravan ongeveer 1:9. Auto is topper, ook met caravan.
De ervaring van spoor met een Renault Laguna Break 1.9 dTi (98 pk/72, Kw bouwperiode: 1998 - 2001) en een Dethleffs Camper 395 HK van 850 kg geplaatst op 07-05-2010:
heb net de dethleffs achter de renault gehad en heb er erg hoge verwachting van de dethleffs ligt strak achter de renault
De ervaring van Ron met een Renault Laguna III Estate 2.0 dCi (131 pk/96, Kw bouwperiode: 2007 - 2016) en een Kip Shuttle 41 van 1200 kg geplaatst op 01-02-2010:
Ben zeer tevreden over deze auto. Onder de 2000 toeren heeft hij wat moeite, maar daar boven gaat het uitstekend. Ook op de heuvelige duitse autobahn richting het zuiden kun je heel gemakkelijk snelheid maken voor het inhalen. Een voordeel is de electrische handrem die automatisch eraf gaat wanneer je wegrijd. Een nadeel is m.i.z.de traction control die automatisch boven de 40km/h inschakeld. Kom je op een echt steile helling stil te staan en je vergeet de traction control uit te zetten dan is het met doorspinnende wielen wegtrekken onmogelijk en dat is dan wel even schrikken als hij plots dood valt. Het brandstofgebruik valt mij erg mee, solo rond de 6,5L op 100 km en na ruim 3500km met caravan erachter 9,7 L op 100 km.
De ervaring van Joop met een Renault Laguna II 1.6 16v (107 pk/79, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een TEC Travel King 510 HTE van 1515 kg geplaatst op 09-12-2009:
Goede trekauto is de Laguna 1.6 16v (107PK). Wij hebben erachter een TEC 510. De auto trekt de caravan prima en dit naar Frankrijk en Spanje. We rijden al heel wat jaartjes met deze combinatie naar het buitenland en het is echt een hele goede caravantrekker.
De ervaring van B.A.P. Schipper met een Renault Laguna II 1.8 16v (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een Dethleffs Beduin 510 V van 1500 kg geplaatst op 29-11-2009:
Ik rij al vier jaar met deze combinatie in Nederland. Dus geen ervaring met hellingen van enige betekenis. De Laguna kan deze caravan wel aan, motorisch gaat dat prima, ik rij rustig op gas (G3) naar Z-Limburg vanuit Drenthe. Op de snelwegen geen probleem, buitenland doe ik niet, de caravan is te zwaar voor de Route-Napoleon ed.
De ervaring van Rob met een Renault Laguna III Estate 2.0 dCi (131 pk/96, Kw bouwperiode: 2007 - 2016) en een Hobby Excellent 495 UL van 1418 kg geplaatst op 08-11-2009:
Prima trekauto. Auto is wel iets aan de lage kant, dus rustig aan op drempels e.d. 130 pk dci is voldoende voor deze caravan. Bij 90 km is het mogelijk om in de 6de versnelling te rijden, maar als het iets omhoog gaat moet je weer naar 5. Brandstof verbruik valt m.i. erg mee, normaal 6,0 liter op 100 km. Met caravan richting Franse Alpen ca. 9,5 liter per 100 k.m.
De ervaring van A Valk met een Renault Laguna 1.6 16v (107 pk/79, Kw bouwperiode: 1998 - 2001) en een TEC Weltbummler 480 van 1250 kg geplaatst op 02-09-2009:
dit jaar voor het eerst met de tec caravan weg geweest met de laguna station(1998) ervoor. naar het odenwald in duitsland. volgens deze site zou ik niet sneller kunnen dan 85 km per uur en de 5e versnelling niet kunnen gebruiken maar ik heb bijna 3/4 van de totale afstand tegen de 95km gereden en in de 5e versnelling dus erg goed gegaan ben erg trots op deze combinatie. de caravan weegt 1250 kg max. de auto reed 1op 9,4 met caravan en gewoon (zonder) 1op 12.5 erg netjes dus.
De ervaring van Peter de Vries met een Renault Laguna III 2.0 16v (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2007 - 2015) en een Dethleffs New Line 500 van 1250 kg geplaatst op 13-08-2009:
Met een Dethleffs 500 SK naar Oostenrijk geweest. Auto doet het prima. De schakelindicator liet mij vrij snel een versnelling lager rijden dan mijn gevoel aangaf. Dit is niet altijd noodzakelijk. Echter ik heb geen enkel probleem ondervonden met de trekkracht, ook niet in de bergen. Mijn gemiddelde snelheid van +/- 100 km/p.uur is ook bij hellingen prima vast te houden. Hierbij moet ik wel vermelden dat ik de schakelindicator volgde. Qua stabiliteit is alles prima in orde. Van zijwind heb ik in tegenstelling tot mijnvorige auto (R. Megane Grand Tour) geen last. Dit ondanks de totale lengte van de caravan (7,3 mt.).
Kortom, prima caravantrekker.
De ervaring van gerard van den Langenberg met een Renault Laguna II 1.9 dCi (120 pk/88, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een Eifelland Holiday 465 van 1200 kg geplaatst op 22-07-2009:
Afgelopen maand met een eifelland holiday 465 tf (beladen 1300kg) achter de laguna naar zuid frankrijk gereden. op zich trekt de auto dit goed. alleen als er maar een klein heuveltje is dan moet je terug in zn 4! de auto heeft nu nog 120 pk maar wil hem laten chippen...
verbruik ligt rond de 1 op 10 met caravan en solo 1 op 17,5 á 18 bij rustig rijden.
De ervaring van van Overveldt met een Renault Laguna Fase II 1.9 dCi (131 pk/96, Kw bouwperiode: 2005 - 2007) en een Kip Grey Line 44 EKL Special van 1000 kg geplaatst op 20-05-2009:
twe weken geleden met combinatie via Duitse autobahn naar franse Alpen en in Franse Alpen gereden..
Tot mijn verwondering is zelfs de 6 e versnelling nog lang te gebruiken, vanaf 80/90 km op helling trekt auto nog steeds door. Rijd zer prettig met cruise controle wel opletten dat je niet per ongelijk "plankgas"rijdt. tijdig terugschakelen op steilere hellingen of bij inhalen op hellingen.
Gebruik diesel solo ong. 1: 17 met Caravan 1:12 (max 100km per uur)
De ervaring van Frans Schutz met een Renault Laguna II 2.0 T 16v (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2003 - 2005) en een Chateau Calista 490 fhu van 1265 kg geplaatst op 12-05-2009:
Zeer tevreden als caravan trekker. Ervaring tot nog toe in Nederland en Engeland (met redelijk pittige hellingen)
Waar je 80 of meer mag rijden is de 6e versnelling prima te gebruiken. Het is dat je merkt dat er een caravan achter hangt maar aan het rijgedrag merk je het niet. Wel heb ik andere achterveren (stugger) laten plaatsen omdat de achterkant nogal doorzakte. Versnellen om iemand te passeren gaat in de 6e vlot. Lange hellingen to 5% gaan prima in de 5e bij snelheden boven de 80. Steile hellingen boven de 12 % geven in de 2e of 3e versnelling geen probleem. Geen ervaring met wegrijden bij deze hellingen. (kan wel eens tegenvallen) Verbruik op vlakke wegen rond de 13 ltr/100 km
De ervaring van J. Heijkoop met een Renault Laguna II 1.9 dCi (120 pk/88, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een Avento Avance Esclusivo 395 TLH van 1285 kg geplaatst op 07-04-2009:
Ik ben zeer tevreden over de trekprestaties. Hij trek mijn caravan beladen ca. 1050 kg echt overal overheen. Ik heb zeer prettige ervaringen met deze combinatie in Zuid en Noord Engeland (Lake district), Wales (Snowdonia) en Schotland- menigmaal 18 tot 20% -. Op Anglesey heeft de auto 35% moeten overwinnen - zonder enig kreunen of steunen -. Het verbruik is trekkend sterk afhankelijk van de traject. Op doorreis met caravan over de autobanen bij constante snelheid ca. 1 op 13 mogen rijden. Normaal rij ik in west Nederland gem. 1 op 18. Zeer fijne reisauto ook met cararvan. Mijn wagen heeft (extra) hulpveren achter.
De ervaring van F.T.J. Rensen met een Renault Laguna III Estate 2.0 dCi aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2007 - 2016) en een Knaus Sudwind 500 FDK van 1405 kg geplaatst op 29-03-2009:
Afgelopen zomer zijn we met deze combinatie naar het Oostenrijkse Karinthië geweest. De Renault is een verademing om mee te rijden. Op de snelweg op de automaat en in de bergen handmatig schakelen. Meer dan voldoende vermogen om met het verkeer me te komen en op zijn tijd nog extra te kunnen accelereren.
Al met al en absolute aanrader.
De ervaring van perry met een Renault Laguna II Grand Tour 1.9 dCi (120 pk/88, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een Fendt Saphir 540 TF van 1475 kg geplaatst op 29-01-2009:
2 jaar terug met een sprite 450 naar italie geweest zonder problemen in z n 5 gereden alleen voor de gorthart tunnel naar z n 4 maar meer ivm drukte daar dit jaar met een fend 540 en max gewicht van 1470 ben ben benieuwt maar heb vertrouwen er in
De ervaring van Douwe Dijkstra met een Renault Laguna II Grand Tour 1.9 dCi (101 pk/74, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een Kip Sky-Line 41 TDB Travel van 1150 kg geplaatst op 23-01-2009:
Goed. Als het zwaar wordt met trekken, dan gaat ie in z'n 3 en rijdt ik met gemak 80 of 90 KM/h. Nadeel is dat de auto bij het optrekken met caravan nogal makkelijk afslaat... Maar dat is vooral even wennen. Niet wegrijden als diesel, maar als benzineauto.
De ervaring van D.Schipper met een Renault Laguna III Estate 2.0 dCi aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2007 - 2016) en een Eifelland Holiday 500 TK van 1410 kg geplaatst op 26-11-2008:
Combinatie rijdt uitermatig prettig en zeer stil. De automaat moet wel af en toe in de handmatige stand want anders draait de motor te weinig toeren. Verbruik valt wel tegen 1 : 8,5 is het gemiddelde met ca. 100 km/uur. Hierbij zijn wel dakdragers met één MTB.
Bij een warme dag sloeg éénmaal de extra fan aan wat een raar geluid gaf. Na afkoelen van de motor verder geen enkele meer gehoord.
De ervaring van Michael met een Renault Laguna II Grand Tour 1.8 16v (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een Knaus Sudwind 450 KU van 1300 kg geplaatst op 14-11-2008:
Een knaus 450 KU is een zware kluif. Van de zomer naar noord Italie en via Zwitserland weer terug. Uiteraard meerdere keren terug naar zijn 3 en net nog vrachtwagens inhalen. Mijn voorkeur is toch een zwaardere auto. (Geen renault meer, zie maximale treingewicht)
De ervaring van Johnny met een Renault Laguna II Grand Tour 2.2 dCi (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2002 - 2005) en een Tabbert Vivaldi 450 TD van 1000 kg geplaatst op 13-11-2008:
Voorhet eerst met onze laguna 2.2 dci automaat een caravan getrokken. Nergen geen problemen gehad, de wagen trekte de caravan elke berg op. Zeer comfortabel omwille van de automaat, schakelt zelf terug in de juiste versnelling.
De ervaring van R.F. de Lange met een Renault Laguna III Estate 2.0 dCi (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2007 - 2016) en een Fendt Saphir 450 QB van 1225 kg geplaatst op 14-09-2008:
Na een aantal jaren C5 2.2 HDiF nu met de nieuwe Laguna op vakantie gegaan. Het doorhangen van de achterveren viel erg mee, was ik toch wel een beetje bang voor. Kogeldruk tussen de 70 en 75 kg gehouden, gaf mooie stabiele combinatie. Motor voldoet ruimschoots, 5e versnelling veel bruikbaar. Verhoudingen versnellingsbak (6 bak) prettig voor rijden met caravan. Motortemperatuur liep nimmer op, ook niet bij hoge buitentemperatuur (35 gr). Kortom, Renault heeft haar huiswerk met de nieuwe Laguna (dit keer wel) goed gedaan. Ook als caravantrekker i.c.m. 150 pk diesel een prima reisgezel.
De ervaring van h.h.bruggeman met een Renault Laguna II 1.9 dCi (120 pk/88, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een Hobby De Luxe 460 UFe van 1300 kg geplaatst op 01-09-2008:
ik ben tevreden over de trekauto. zowel in de bergen in frankrijk en oostenrijk/italie, brennerpas etc. trekt goed, terwijl het dieselverbruik ook tot tevredenheid stemt. hoe hoger de snelheid, hoe meer het verbruik. bij eensnelheid van ca. 90 km p.u gebruik 1 op 11
De ervaring van Robin met een Renault Laguna II Grand Tour 1.9 dCi (120 pk/88, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een TEC Tour 520 TKM van 1384 kg geplaatst op 16-08-2008:
Net terug uit Kroatie.Prima combi de Laguna met een 1400kg TEC tour 520GK.Alles in zn 4 gereden.Ligt dan gewoon ideaal op toeren.Rij alle bergen met 100km met gemak op.5e kan wel maar is niet ideaal voor je auto.Verbruikt dan ook meer.De 6 is niet bruikbaar.
De ervaring van P. Gosens met een Renault Laguna III Estate 2.0 dCi (173 pk/127, Kw bouwperiode: 2007 - 2016) en een Fendt Saphir 470 TFB van 1398 kg geplaatst op 13-08-2008:
Geweldige auto om een caravan mee te trekken, deze combinatie rijdt erg goed.
Zeker met deze motor (dCi 175) altijd vermogen over, helling op zoef je vrachtwagens, campers en andere caravans met het grootste gemak voorbij, optrekken en invoegen gaat even snel/gemakkelijk als met een solo auto met gemiddeld vermogen.
Combinatie is tot 110km/u zeer stabiel, harder rijd ik er niet mee, dus ook niet geprobeerd.
De ervaring van paul boon met een Renault Laguna 1.8 (94 pk/69, Kw bouwperiode: 1994 - 1996) en een Sterckeman Starlett 330 CP van 850 kg geplaatst op 03-08-2008:
ik heb niet echt een goeie ervaring met deze combinatie was naar frankrijk en kwam heuvel op tog wel wat kracht tekort en kwam met 70a75 km per uur omhoog in zijn 4
De ervaring van Jacco de Jong met een Renault Laguna 2.2 d (83 pk/61, Kw bouwperiode: 1995 - 1998) en een Kip Star Line 41 van 1050 kg geplaatst op 27-07-2008:
Stabiele combinatie om mee te rijden, erg matige prestaties, erg veel schakelen zeker in het gebied van 80 to 85 km/h. In de huidige tijd niet de combinatie om mee naar zuid frankrijk te gaan. de Renault ligt erg laag waardoor de trekboom snel de verkeerdrempel etc etc raakt.
De ervaring van Johan met een Renault Laguna II Grand Tour 1.9 dCi (120 pk/88, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een Hobby De Luxe 495 UK van 1400 kg geplaatst op 04-07-2008:
Prima combinatie. De renault blijft heerlijk rijden, ondanks de toch zware caravan. Wel zwaardere veren gemonteerd. Ook de 6e versnelling (bij vlak) kun je prima gebruiken. Bij klimmen moet je dan wel even terugschakelen.
De ervaring van familie zalm met een Renault Laguna II 1.6 16v (107 pk/79, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een Adria Adora 472 LU van 1285 kg geplaatst op 28-06-2008:
De auto kan de caravan wel redelijk goed trekken, maar we zijn erg zijwind gevoelig. Zoals hierboven al staat, geen ideale combinatie. Rijdt wel goed als je in Nederland blijft.
De ervaring van Hans oet Twent met een Renault Laguna II Grand Tour 1.9 dCi (120 pk/88, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een Knaus Sport 500 FU van 1500 kg geplaatst op 07-05-2008:
Hi, we hebben ook positieve ervaringen met deze fransoos. In Deutschland illegale snelheden rijden met deze combinatie gaat prima. langer klimmen geen enkel probleem. Snellere inhaal acties op de autobahn geen probleem Renault doet het prima in alle omstandigheden. Wel xtra hulpveertjes gemonteerd.
De ervaring van E. Drieenhuizen met een Renault Laguna II 1.9 dCi (120 pk/88, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een Burstner Belcanto 455 TS van 1320 kg geplaatst op 01-05-2008:
Prima in Nederland. Buitenland ook wel, al is klimmen (ook in de snelweg) iets waar je echt de tijd voor moet nemen. Regelmatig schakelen, toch relatief gunstig verbruik. Wel is deze caravan zo'n beetje het maximum voor dit type Renault. De volgende auto moet meer vermogen hebben ...
De ervaring van Koning met een Renault Laguna II Grand Tour 2.0 T 16v (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2003 - 2005) en een Caravan van 1303 kg geplaatst op 18-03-2008:
Heb nu 4 vakantie met bovenstaande combinatie gereden naar het zuiden van Frankrijk. (en niet alleen maar snelweg) en het is een plezier om te doen. Door de turbo heeft de auto veel trekkracht en rijden in de 6 is dan ook geen enkele moeite (gem ~ 105km/hr).
Het inhalen en door trekken is geen enkele moeite.
Ga het dit jaar proberen met een zelfde wagen maar dan met een automaat. De Estate III
De ervaring van Jan Beerepoot met een Renault Laguna II 1.8 16v (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een Dethleffs Lifestyle 450 DB van 1300 kg geplaatst op 03-03-2008:
Op vlakke weg goed, veel in 5e versnelling, dan zuinig met 2500 toeren. Inhalen en een beetje helling gaat al stuk moeilijker, dan 4. Op langere hellingen in buitenland problemen, soms terug naar 3, eens zelfs naar 2-vol gas om vrachtwagens niet te hinderen. Geneerde mij dan ! Onze bestelde nieuwe Laguna (mei 2008 te leveren) wordt dus wel een 2 l turbo-automaat 170 PK. Fluitend op de cruise-control dan alle hellingen nemen en genieten van het uitzicht !
De ervaring van Jan Beerepoot met een Renault Laguna 1.8 16v (120 pk/88, Kw bouwperiode: 1998 - 2001) en een Dethleffs Lifestyle 450 DB van 1300 kg geplaatst op 03-03-2008:
Op vlakke weg goed, veel in 5e versnelling, dan zuinig met 2500 toeren. Inhalen en een beetje helling gaat al stuk moeilijker, dan 4. Op langere hellingen in buitenland problemen, soms terug naar 3, eens zelfs naar 2-vol gas om vrachtwagens niet te hinderen. Geneerde mij dan ! Onze bestelde nieuwe Laguna (mei 2008 te leveren) wordt dus wel een 2 l turbo-automaat 170 PK. Fluitend op de cruise-control dan alle hellingen nemen en genieten van het uitzicht !
De ervaring van D.Schipper met een Renault Laguna Fase II 2.2 dCi aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2005 - 2005) en een Eifelland Holiday 500 TK van 1410 kg geplaatst op 01-03-2008:
Drie jaar met de Laguna Break 2.2 DCI automaat op vakantie geweest. Het verbruik met caravan eiffelland 500 TKM is ca. 9 ltr/100 km en bij tegenwind nog wat meer. De automaat werkt meestal afdoende maar in de echte bergen moet ik zelf schakelen anders valt hij te laag terug in toeren. De Laguna ligt laag in de veren bij het aankoppelen, ik heb overwogen om hulpveren te nemen maar steeds uitgesteld helaas. Is wel een aanrader. De motor heeft power genoeg dus als trekker is het een genot.
De ervaring van Hans Pekel met een Renault Laguna Fase II Grand Tour 2.0 T 16v (170 pk/125, Kw bouwperiode: 2005 - 2007) en een Kip Navigator 44 TDB van 1245 kg geplaatst op 18-02-2008:
Wij hebben de afgelopen 4 jaar met een Laguna Grand Tour 2.0T en een Kip Navigator 44 TDB gereden. Dit is een prima combinatie. Op de vlakke weg is de 6e versnelling goed bruikbaar. In Duitsland is het met een Tempo100-ontheffing prima rijden. Ook in de Zwitserse bergen rijdt de combinatie probleemloos. Het gemiddeld gebruik tijdens een reis naar Italië bedraagt dan ca 1 op 8,5. De achterkant veert wel enigszins door, dat zou met hulpveren te verhelpen moeten zijn. Weet alleen nog niet of ik de auto houd, ik heb er toch wel wat problemen mee gehad.
De ervaring van W, Nijkamp met een Renault Laguna II Grand Tour 1.8 16v aut. (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een Hobby De Luxe Easy 440 SB van 1203 kg geplaatst op 18-01-2008:
Onze ervaring met het rijden van de Laguna 1.8 met automaat uit 2002 is In combinatie met een hobby 455 classic is positief. Afgelopen jaar zijn wij met deze combinatie naar de Provance in Frankrijk geweest. De trekkacht van de auto is prima je kan goed meekomen met het overige verkeer. In combinatie met de cruise control "schakelt"de automaat keurig waarbij de ingestelde snelheid goed wordt aangehouden.
De ervaring van bruggeman met een Renault Laguna II Grand Tour 1.9 dCi (120 pk/88, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een Hobby Excellent 460 UFe van 1300 kg geplaatst op 12-01-2008:
goede ervaring met renault laguna 19.dci grandtour en hobby 460 ufe. op de duitse en oostenrijkse alsook intaliaanse autowegen. Ook bij redelijke lange klimmen zoals Irschenberg geen enkel probleem. in zn 3 en 4 e versnelling. ik reed zonder enig probleem op de vlakke stukken 110 km.p.u.
De ervaring van de jongh met een Renault Laguna II Grand Tour 2.0 16v IDE (140 pk/103, Kw bouwperiode: 2001 - 2003) en een Hobby De Luxe 460 UFe van 1300 kg geplaatst op 10-11-2007:
de laguna met 140 pk trekt de hobby 460 ufe heerlijk vlot , alleen oppassen met beladen ivm het slappe veergedrag van de auto.kortom hoewel de caravan de max is van deze auto is het een heerlijke combinatie om mee te rijden. de 5e versnelling is bijna altijd te gebruiken!!
De ervaring van Eilander met een Renault Laguna II Grand Tour 1.9 dCi (120 pk/88, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een Dethleffs Beduin 510 V van 1450 kg geplaatst op 28-10-2007:
Met een gechipte Laguna 150PK / 350N meer dan voldoende vermogen in alle omstandigheden.
Door de lengte van de caravanopbouw 5,6mtr geeft de stabiliteit de snelheid aan. (is max. 110 km/u zonder spoorvorming)
De ervaring van R.F. van der Veen met een Renault Laguna II 1.9 dCi (120 pk/88, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een Hobby De Luxe 400 KB van 1100 kg geplaatst op 02-10-2007:
Goed, Caravan ligt vast achter de auto. Ook met hogere snelheden (110 km/u) al is het verbruik dan wel flink hoger.
De ervaring van P.J. vander Kruys met een Renault Laguna Fase II 1.9 dCi (110 pk/81, Kw bouwperiode: 2005 - 2007) en een Sprite Europa 460 van 1300 kg geplaatst op 30-09-2007:
Goede ervaring met het trekken van een tot 1350 kg. beladen Sprite 460 Europa. Op vlakke weg en grote delen autoroute in Frankrijk is 6e versnelling goed bruikbaar, waarbij een snelheid van 100 a 110 km/u goed mogelijk is. Stabiliteit is uitstekend. Ook over comfort geen klagen. Motortemperatuur blijft met de automatische airco aan op constante temperatuur en geeft geen aanleiding tot klachten.
Dezelfde ervaring hadden we met onze vorige caravan, een Hobby 460 UFE excellent easy van ongeveer hetzelfde gewicht. Kortom, eigen ervaring is aanzienlijk positiever dan beschrijving van deze site.
De ervaring van A.J.Kater met een Renault Laguna II Grand Tour 2.2 dCi (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2002 - 2005) en een Fendt Topas 510 TFB van 1418 kg geplaatst op 20-09-2007:
fendt topas 1418 kg, met een Alco slingerbeveiliging. rijdt als een trein achter de Laguna 2,2 dCi. Autbaanhelling op blijven vele dikke SUV's achter. Op autobaanhelling (omhoog), bij inhalen van een colonne vrachtwagens, geen last van zuiging en als je niet uitkijkt ga je zo harder als 130 km. Verbruik met deze combinatie ca.1: 10 bij 105 km/h.
Bij 90 km/h is het verbruik 1:12. Jammer dat na de zoveelste storing en reparatie we onze buik vol hadden van de renault en besloten om hem weg te doen, maar trekken kan ie.
De ervaring van koning met een Renault Laguna Fase II Grand Tour 2.0 T 16v (170 pk/125, Kw bouwperiode: 2005 - 2007) en een Hobby De Luxe 440 SF van 1200 kg geplaatst op 09-09-2007:
rijd al vele jaren met een Renault en een Hobby 440.
De laatste 3 jar met de GrandTour 2T met veel plezier.
Zeker in B & Fr is het goed rijden met ca 110km gem.
Kan snel optrekken in steden om vlot mee te komen en op de snelweg heerlijk in z'n 6 op cruise control.
(ps dit een Renault zonder de gewraakte electronica problemen)
De ervaring van Marcel de Best met een Renault Laguna Fase II Grand Tour 1.9 dCi (120 pk/88, Kw bouwperiode: 2005 - 2005) en een Adria Altea 461 van 1225 kg geplaatst op 28-08-2007:
Ik ben in het bezit van een Laguna grand tour 1.9 dci welke voor een Adria 440 td hangt met een max.belading van 1200 kg waar ik ook wel altijd aan zit maar heb toch het idee dat de auto met optrekken moeite heeft met het vooruit krijgen van de caravan. ook met hobbeltjes enz. vindt ik hem nadeinzen. Voor de rest als het spul eenmaal rijdt heb ik geen enkele moeite met de combinatie maar toch, ik had meer verwacht van de prestatie. Of is er iemand met een gouden tip? kogeldruk is trouwens 75 kg dus ben niet te zwaar beladen op de trekhaak.
De ervaring van DANNY met een Renault Laguna II Grand Tour 1.9 dCi (120 pk/88, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een Hobby De Luxe 440 SF van 1249 kg geplaatst op 29-07-2007:
NET MET EEN HOBBY 440SF VAN ONGEVEER 1300 KG NAAR HONGARIJE GEWEEST,OVERAL VOLDOENDE KRACHT OM 5 EN 6DE VERSNEL AAN TE HOUDEN,BIJ EISENSTAD(OOSTENRIJK)IN 4DE OMHOOG ZONDER PROBLEMEN EN ZEKER MET VOLDOENDE VERMOGEN.
De ervaring van Joseph Oomens met een Renault Laguna Fase II Grand Tour 1.9 dCi (110 pk/81, Kw bouwperiode: 2005 - 2007) en een Eriba Nova GL/SL 540 LE van 1500 kg geplaatst op 28-06-2007:
Ik heb zeer goede ervaring met deze combinatie.
Ik rij ongeveer 5.000 km per jaar.
In Frankrijk rijd ik 110 km op de cruise controle in de vijfde versnelling en hoef alleen op hellingen terug te schakelen. Dus zeer tevreden over deze combinatie.
De ervaring van Luijten met een Renault Laguna Fase II Grand Tour 2.2 dCi aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2005 - 2005) en een Eriba Nova GL 490 van 1350 kg geplaatst op 20-06-2007:
Bij lange helling in de Alpen loopt motor ieder jaar op zelfde plaats warm. Renault weet geen oplossing
De ervaring van e.w.dijkstra met een Renault Laguna II 1.9 dCi (120 pk/88, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een Adria Classica 513 UP van 1463 kg geplaatst op 10-06-2007:
aanvulling op ervaring: niet harder gereden dan 90/95 km per uur.
De ervaring van e.w.dijkstra met een Renault Laguna II 1.9 dCi (120 pk/88, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een Adria Classica 513 UP van 1463 kg geplaatst op 10-06-2007:
combinatie laguna/adria. Eerst met orgineel 120 pk. Kon het trekken, maar hield niet over. Daarna met chiptuning 150 pk. Trekt beter, maar had last van de turbo die op hol sloeg bij lange hellingen en niet op tijd terugschakelen. Combinatie is gereden met slecht weer (harde wind, hagel) maar goed onder controle te houden.
De ervaring van Steenbakkers met een Renault Laguna Fase II Grand Tour 1.9 dCi (120 pk/88, Kw bouwperiode: 2005 - 2005) en een Sterckeman Novastar 490 van 1300 kg geplaatst op 17-04-2007:
Pas een week inbezit van de sterckeman 490PE. Het rijden vanlt niet tegen, je merkt amper dat de caravan achter de auto hangt. Wel heb ik het idee dat de achterkant van de auto er laag hangt, vooral bij drempels. Ik houd u op de hoogte
De ervaring van van Koppen met een Renault Laguna II Grand Tour 1.9 dCi (120 pk/88, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een Burstner Ventana 490 van 1350 kg geplaatst op 13-04-2007:
vorig jaar (zeisoen 2006) zijn wij als gezin van 4 personen met deze combinatie 3 weken naar Zweden geweest. In alle omstandigheden vooral op hellingen bleek de Renault prima in staat om de caravan te trekken. De 6e versnelling is er deze vakantie niet aan te pas gekomen
De ervaring van p trimbach met een Renault Laguna 1.6 16v (107 pk/79, Kw bouwperiode: 1998 - 2001) en een Caravan van n.b. kg geplaatst op 02-02-2007:
met een beyerland caravan beladen tot 1000 kg geen enkel probleem,kan vlot 100 km p/u rijden in de 5e versnelling.gaat het omhoog of met flinke tegen wind dan moet je in de 4e versnelling rijden .je merkt wel dat je met 4000 toeren het sterkst bent.dus dik tevreden over de combinatie.
De ervaring van Smitz met een Renault Laguna Fase II Grand Tour 1.9 dCi (120 pk/88, Kw bouwperiode: 2005 - 2005) en een Dethleffs Camper 540 SK van 1500 kg geplaatst op 12-01-2007:
Wij rijden inmiddels onze tweede Laguna 1,9 dc1 120 pk zonder problemen. De Dethleffs Camper is een zeer goed sporende caravan waarvan je amper merkt dat hij achter de Laguna hangt. Al vele duizenden kilometer zijn wij door Europa gereden over alle soorten wegen. Nog nooit heeft de Laguna ons in de steek gelaten. Wij rijden op de lange afstanden altijd op de cruise control en hebben met caravan een gemiddeld gebruik van 1 op 11.
De ervaring van Bas Rassaerts met een Renault Laguna 1.8 16v (120 pk/88, Kw bouwperiode: 1998 - 2001) en een Knaus Sudwind 450 LU van 1200 kg geplaatst op 01-01-2007:
Een caravan met een beladen gewicht van 1200 kg (Knaus Sudwind 485) is prima te rijden. Door tijdig terug te schakelen en het motortoerental rond de 4000 rpm te houden kan de vaart er bergop goed in gehouden worden. De 5de versnelling is alleen bruikbaar onder gunstige omstandigheden. Vanuit stilstand bergop kan het nodig zijn de voorwielen te laten spinnen voor voldoende trekkracht en om de koppeling te sparen.
De ervaring van Terschegget Wim met een Renault Laguna Fase II Grand Tour 1.9 dCi (110 pk/81, Kw bouwperiode: 2005 - 2007) en een Caravan van n.b. kg geplaatst op 24-12-2006:
Met deze combinatie in 2 dagen naar zuid Frankrijk, Narbonne, gereden.Gedurende de hele trip is de vijfde versnelling een uitstekende ervaring. Op de wat steilere hellingen even terug naar zijn 4. Verder is de rit ook op de cruise control gereden wat prima is bevallen. De caravan was maximaal beladen met een kogeldruk van ca. 65 kg. Daar wij met 2 personenen waren is de auto ook voorzien van de nodige begage om een goed evenwicht te houden.
Het fijne is dat er geen moment het gevoel is geweest dat het even niet kon. De diesel bleef rustig doorknorren.
Een genot om zo op vakantie te gaan.
De ervaring van Gerard Huizing met een Renault Laguna 1.9 dTi (98 pk/72, Kw bouwperiode: 1998 - 2001) en een Fendt Saphir 550 TFK van 1580 kg geplaatst op 13-12-2006:
We gaan nu al voor het derde jaar met deze auto en deze caravan op vakantie. Nu voor de tweede keer na het chiptunen. (dit is iets wat ik iedereen kan aanraden je krijgt hier echt een andere auto door). Geen problemen op de duitse autobahn en ook geen problemen in de bergen in zwitserland. Wel wat problemen met zoeken naar traktie zodra je weg wil rijden terwijl er een beetje sneeuw ligt (ondanks winterbanden) Maar verder erg blij en ik moet zeggen nu na het chippen is hij echt op alle fronten beter gaan presteren zeker met de sleurhut erachter gaat hij gewoon constant als de brandweer (110km/u in frankrijk geen enkel probleem) Kortom de combinatie kan maar wel eerst laten chippen want voordat ik dat gedaanhad kwam de auto toch echt af en toe te kort.
De ervaring van Bert Peters met een Renault Laguna Fase II Grand Tour 2.0 T 16v aut. (170 pk/125, Kw bouwperiode: 2005 - 2007) en een Chateau Calista 450 UF van 1195 kg geplaatst op 03-12-2006:
Probleemloze combinatie, automaat doet zijn werk onmerkbaar. Snelheden tot 120 km/uur helling op in Frankrijk bleken geen enkel probleem. Kogeldruk van 50 kg en stabilisator aan, ook op de binnenwegen, geeft rustig rijgevoel.
Lange dissel van de Calista en de automaat samen zijn ideaal bij maneuvreren op de camping, tot een hoek van bijna 90 graden in parkeren mogelijk.
Comfort en bijzonder laag geluidsniveau in deze auto maken reizen op autowegen of binnendoor met deze combinatie tot een waar genot.
De ervaring van M.Benschop met een Renault Laguna II 1.9 dCi (120 pk/88, Kw bouwperiode: 2001 - 2005) en een Elddis Avante Club 362 van 1125 kg geplaatst op 01-12-2006:
Goed. Vooral op de autoweg zeer rustig en zuining in gebruik bij een snelheid van 90 km/u. Terkkrachtig in de bergen prima. Vanuit stilstand een helling oprijden goed, maar laat de motor eerst warm draaien, anders slecht.
De ervaring van Leenhouts met een Renault Laguna 1.8 16v (120 pk/88, Kw bouwperiode: 1998 - 2001) en een HomeCar Racer 45 Space van 1230 kg geplaatst op 28-11-2006:
De combinatie is ontspannen te rijden. Wind mee of windstil weer 5e versnelling mogelijk. Caravan ligt rustig achter de auto. Harde zijwind goed te voelen.
De ervaring van Jan Sagel met een Renault Laguna 1.9 dTi (98 pk/72, Kw bouwperiode: 1998 - 2001) en een Hobby Excellent Easy 450 UB van 1295 kg geplaatst op 15-11-2006:
We gaan als sinds 2 jaar met de Renault Laguna-1.9 DTI en de Hobby naar Spanje en hebben hier zeer goeie ervaringen mee. Geen problemen met het trekken van de Hobby alleen wat er al wordt gezegd bij het advies dat je als je komt stil te staan op een behoorlijk hellingspercentage de Renault wat meer moeite moet doen om weg te komen. We zijn zeer tevreden over de trekkracht van de Renault.
De ervaring van J.W.M. van Hek met een Renault Laguna Fase II 1.9 dCi (131 pk/96, Kw bouwperiode: 2005 - 2007) en een Chateau Cantara 490 van 1400 kg geplaatst op 01-11-2006:
Inmiddels hebben wij rijervaring met deze combinatie opgedaan in Duitsland, Oostenrijk, Italie, Frankrijk en Slovenie. De trekkracht op de vlakke weg is ruim voldoende, op hellingen van boven de 15 graden moet deze diessel goed op toeren gehouden worden. De stabiliteit is prima. bij een schuin achterwaardse wind is de belading belangrijk. Wij zijn zeer tevreden over de rijeigenschappen. Het gemiddelde gebruik, bij een maximum snelheid van 85 a 90 Km per uur, ligt rond de 1 liter op 10 Km.
Reviews geplaatst op TowCar.info van de Renault Laguna.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).
De ervaring van Mark met een Renault Laguna III 2.0 dCi aut. (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2007-2015) en een Bailey Pursuit 560-5 van 1429 kg geplaatst op 01-11-2006:
I purchased my first caravan as a bit of an impulse buy. I am so glad that I did. I have a 2008 Renault Laguna DCi. I fitted spring stiffeners at the rear and got the car remapped by Celtic to give approx 195 bhp and 420 N/m torque. I towed the caravan to Italy in the summer of 2018. This was my first time at towing anything anywhere.
The whole experience was pleasant. Two adults and a child in the car. Caravan only lightly loaded with pots/pans etc. Nothing heavy. I had no fears at all. The car pulls really well. Being an automatic made it easier. Averaged around 28 MPG.
Speeds of up to 70 mph through France with ease.
Highly recommend the Laguna. Don't really understand why people need these big 4x4s.
De ervaring van Ivor McCarthy met een Renault Laguna II Grand Tour 1.9 dCi (120 pk/88 Kw, bouwperiode: 2001-2005) en een Bailey Ranger GT60 520/4 van 1321 kg geplaatst op 01-11-2006:
Power wise towing this caravan is not too bad with the Laguna, just labours a little on long inclines. The car weight does seem to be more of an issue presenting poor stability. However, this seemed to improve quite a lot with the addition of spring assistors. I will probably upgrade to a larger car due to wanting to travel further distances and carrying more weight.
De ervaring van Mike met een Renault Laguna Fase II Grand Tour 2.0 dCi (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2005-2007) en een Bailey Pageant Moselle van 1337 kg geplaatst op 01-11-2006:
Towed much better than I'd have given the car credit for, stable at all towing speeds al the way up to 60, on level ground it would tow in 6th but was happier in 5th, averaged around 32mpg with the van on the back, the only thing I'll say is check your hand book as the way Renault work out their maximum towing weight is ridiculous, depending on if you've got passengers in the car or not depends on how much you can tow, other than that no problems.
De ervaring van mike.mail@tiscali.co.uk met een Renault Laguna Fase II 1.9 dCi (131 pk/96 Kw, bouwperiode: 2005-2007) en een Avondale Argente 550-4S van 1400 kg geplaatst op 01-11-2006:
I don't actually own this caravan but do have the car. My car has a towing limit (car with driver and fuel ONLY) of 1350kg yet Towcar.eu allows it as a match for this much heavier caravan - beware!
De ervaring van Paul met een Renault Laguna III Estate 2.0 dCi (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2007-2016) en een Abbey Aventura 330 van 1423 kg geplaatst op 01-11-2006:
Towed this outfit for 2 years, Laguna pulls very well, very stable, loads of pull uphill north Wales and down round Devon, slightly warm clutch reversing uphill but no issues. Electronic hanbrake holds solid. Always check nose weight though, max 75 kg on Laguna. Economy up to 30 towing on motorway, 24 - 25 on mixed A roads.
De ervaring van Alexander met een Renault Laguna III Estate 2.0 dCi (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2007-2016) en een Ace Award Morningstar van 1545 kg geplaatst op 01-11-2006:
My outfit is very stable, I was scepticle when I was looking to purchase the van, but the dealer was confident they were well matched. I cannot say I have had a bad experience on motorway 55-60 no problems may not always have the option of using 6th gear, but hey what do you expect, still get 30MPG easy. On smaller roads stick to the speed limit and you get 27MPG, very acceptable.
De ervaring van Tinker met een Renault Laguna III Estate 2.0 dCi aut. (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2007-2016) en een Bailey Pageant Champagne van 1325 kg geplaatst op 01-11-2006:
The Renault Laguna 2.0 dci 150 FAP auto ser 3) we have used to pull the Bailey Pageant Champagne series 5 has been excellent. It pulls very well on the straight and also up hill. The pull from a standing start on a hill is also good. The ride is comfortable with the van at the rear, espacially on the motorway at 55-60 mph and at lower speeds when the winds get too high. Threre seems to good torque for the auto gear box, I have had zero issues with this vehicle pulling a caravan within the correct sepcfication. Because of the sleek design, it is also quite good on MPG. I would certainly recommend the Laguna sport tourer 3 for a Caravan "puller". date 25th Nov 2011.
De ervaring van MICHAEL RACE met een Renault Laguna Fase II 1.9 dCi (131 pk/96 Kw, bouwperiode: 2005-2007) en een Coachman Laser 640/4 van 1820 kg geplaatst op 01-11-2006:
Power is good, despite being over weight but anything over 50mph is un-controlable it was a one off using it inbetween 4x4s but a good all round motor. rear suspension is poor tho
De ervaring van Colin Field met een Renault Laguna III 2.0 dCi (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2007-2015) en een Swift Charisma 545 van 1485 kg geplaatst op 01-11-2006:
Renault Laguna 2.0dci 150hp with a Swift Charisma 545 MTPLM 1486kg. My Laguna has masses of power but i found the standard suspension to be rather soft. I fitted MAD springs at a cost of £179 delivered and 30 minutes to fit. The transformation was amazing with the car sitting tidily and the stability greatly improved. I find 55mph a comfortable speed although i have done 60mph when the conditions are favourable ie no wind.
De ervaring van philippe met een Renault Laguna 1.6 16v (107 pk/79 Kw, bouwperiode: 1998-2001) en een Caravelair Antares Luxe 416 van 950 kg geplaatst op 01-11-2006:
It's not exactly an antares luxe but a brasilia 420 (same weight / size) towed by a laguna nevada 16v 1,6 110hp.there is no problem on flat roads,but on hill roads the speed can falls under 70 kmh.consumsion is about 11/12 L on motorway at 90 kmh.some problems to start on steep roads (lack of traction) : front whell are sometimes crying...very stable outfit (especialy with stabilizer). In short:acceptable outfit if most of the trip is flat, lack of power if steep roads.
De ervaring van SimonS met een Renault Laguna II 1.9 dCi (120 pk/88 Kw, bouwperiode: 2001-2005) en een Bailey Senator Indiana van 1450 kg geplaatst op 01-11-2006:
I purchased my Indianna to replace a Pennine folding camper which I have towed (joyously) behind my Laguna very succesfully through Europe for many years . I was told when purchasing the Bailey caravan, from a dealer, that it would be an 84% balance. Oh no it wasn't, and thanks to this website I have learned why! Actually the power of the Laguna is fine to pull the Indianna but above 55 mph I certainly often feel quite a bit of sway. The car will drift up to 60 (or more) and provided that there are no big lorries passing you close by that seems fine. But you can't control what comes up behind you. I have loved my Laguna but need a car with a little more kerk weight when I do the long haul down from UK to Italy in the summer. If you drive a couple of hundred miles at 55 this rig will be fine but if you want to go further for several days then I think one might need a little more kerb weight. So far I have returned about 29 mpg (diesel).
De ervaring van c brown met een Renault Laguna III 2.0 dCi (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2007-2015) en een Sterling Europa 460 van 1300 kg geplaatst op 01-11-2006:
I have found the renault laguna 2.0 is a very good tow car, the outfit I have I am very pleased with.
De ervaring van Mirek met een Renault Laguna III 2.0 dCi (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2007-2015) en een Adria Adora 472 LU van 1257 kg geplaatst op 01-11-2006:
My set of vehicles is ok, but my car is a bit light.
De ervaring van Gary Price met een Renault Laguna II 1.6 16v (107 pk/79 Kw, bouwperiode: 2001-2005) en een Caravan leeg: 1000 kg van 1250 kg geplaatst op 01-11-2006:
I have used the Laguna II 1.6 Hatch to tow our caravan and our speedboat. It struggles with both, the Laguna struggles to tow 1100kg, it is rated at 1300kg. Starting on gradients in the wet is often touch and go. Snaking is a big problem above 50mph even with an ALKO stabiliser fitted.
De ervaring van Luis Pinho met een Renault Laguna Fase II Grand Tour 2.0 dCi-f (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2006-2007) en een Hobby Exclusive 460 van 1335 kg geplaatst op 01-11-2006:
Last summer, we (2 adults and 2 childs (8 and 12) spent our hollidays (26 days) travelling in spain and france (about 6.000 kms), and my caravan and my car was perfect. Never felt any dificulty with car, neither with carvan. Was perfect, in my opinion.
De ervaring van D SEY met een Renault Laguna II 1.9 dCi (107 pk/79 Kw, bouwperiode: 2001-2005) en een Lunar Zenith 6 van 1260 kg geplaatst op 01-11-2006:
pulls along well,I worry on some campsites in the hills as I seem to lose traction when excellerating up hill from standing start in wet,not let me down yet,although the clutch wasn't to pleased when I was trying to reverse the van up a hill last week,smoke everywere,car stunk.if you buy one makes sure its an estate version as the saloon bottoms out to easily van put the car on the floor,needs stiffer springs.possibly a 2.2 would be the better buy.
De ervaring van pau met een Renault Laguna III 2.0 dCi aut. (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2007-2015) en een Ace Jubilee Globetrotter van 1450 kg geplaatst op 01-11-2006:
i own one of these cars and i have found the review to be good and clear on all subjects
De ervaring van David Riley met een Renault Laguna Fase II 1.9 dCi (131 pk/96 Kw, bouwperiode: 2005-2007) en een Abbey Aventura 330 van 1373 kg geplaatst op 01-11-2006:
Watch out for the turbo's blowing up. My oil seals have gone which has prompted me to buy a new Zafira.
Apart from the turbo the car has been great, although the rear end is a bit sloppy, even with spring assisters. The springs dont feel progressive enough and it feels under damped.
I agree with the fuel consumption at 25-30mpg but i thought this was ok, Im expecting 35+ with the zafira!
Power is ok, I was probably pulling well over the recommended 3100kg running mass what with the kitchen sink etc, but it still went well.
De ervaring van les met een Renault Laguna II Grand Tour 1.9 dCi (120 pk/88 Kw, bouwperiode: 2001-2005) en een Bailey Pageant Auvergne van 1385 kg geplaatst op 01-11-2006:
Towed ok on the flat but struggled up hills and inclines. Caravan was at the upper limit of what car would tow, did ok if the van was balanced ok, otherwise struggled above 50 mph. Fuel consumption quite good though.
De ervaring van Phil Davies met een Renault Laguna Fase II 1.9 dCi (131 pk/96 Kw, bouwperiode: 2005-2007) en een Compass Corona 505 van 1358 kg geplaatst op 01-11-2006:
The car tows the outfit well, I have toured from Northern Ireland to all over the UK mainland with no serious problems for the Laguna. 6th gear can struggle a bit on inclines, however droping to 5th will sort out any minor hills. Motorway driving is a dream with the 6th gear, hovever fuel economy is not great but is fair at 28-34 mpg depending how hard you drive. The whole outfit is very stable, even at 60-70 mph, not that i often do 70 mph!!! Very pleased with the Laguna dci 1.9, I had a 1.8 petrol Laguna which really stuggled with the Corona/Connoisseur.
De ervaring van Derek met een Renault Laguna Fase II 1.9 dCi (131 pk/96 Kw, bouwperiode: 2005-2007) en een Swift Charisma 555 van 1442 kg geplaatst op 01-11-2006:
This renault laguna 1.9DCI tows this outfit very well but is not economical, i.e. 28mpg (towing). The Saab 2.2 diesel I had before didn't tow as well but did about 35mpg (towing). Would be happy to recommend the Laguna as it hasn't, so far, given me any trouble & I prefer it to the Saab.I have it 18 months now with 18000 miles on it. ( approx 6000 towing )
De ervaring van Alasdair MacConnell met een Renault Laguna Fase II 1.9 dCi (120 pk/88 Kw, bouwperiode: 2005-2005) en een Ace Jubilee Envoy van 1266 kg geplaatst op 01-11-2006:
Towed caravan all the way from Scottish Highlands to France via Dover - Calais. Sits at 70mph all day long wwhere allowed. At UK limits effortless power and a safe stable tow
De ervaring van vaun cutts met een Renault Laguna Fase II Grand Tour 2.0 16v (135 pk/99 Kw, bouwperiode: 2005-2007) en een Bailey Ranger 460/2 van 1131 kg geplaatst op 01-11-2006:
(2003 Model Laguna 2.0 16v Sports Tourer - minor cosmetic differnces only & 2004 460/2 - 20 kilo lighter) -Tows fairly effortlessly. I cover long distances - 8-10 hours at a time through France, and stay refreshed (air-con is wonderful). Sometimes have to slip clutch starting on steep inclines. Stability seems good up to 70mph (I don't go faster!). So overall, your report seems spot on.
De ervaring van h.harris met een Renault Laguna II 3.0 V6 aut. (207 pk/152 Kw, bouwperiode: 2001-2005) en een Abbey GTS Vogue 417 van 1415 kg geplaatst op 01-11-2006:
Rear suspension is a bit soft , so careful on the nose wieght ... as this model has tiptronic gearbox , i find in auto mode the car tends to stay in the equivalent of 4th gear which returns 19mpg , but selecting manual mode and using 5th gear whenever possible the car returns 26mpg . Also with the 3ltr engine i find it tows superbly with the van on the back , all the power is there when needed. On the whole i find this car a very good towcar but the deisel version has a very bad reputation which tends to stick with all laguna models .... not so for the V6 . Would i buy anither laguna? ... No don't think so i will try the volvo v70 when i can afford to do so .
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.
Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.