Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Seat Ibiza

Sorteer op:


Seat Ibiza 1.0 TSI met een Weinsberg

De ervaring van M. Spijker met een Seat Ibiza 1.0 TSI (116 pk/85, Kw bouwperiode: september 2017 - 2021) en een Weinsberg CaraOne 390 QD van 1090 kg geplaatst op 12-08-2023:

Net terug uit de Elzas en Vogezen.
Via de bergwegen, met her en der 8% tot 10% gereden.
De auto trekt de beladen caravan 1070kg met gemak door de bergen. Op vlakke wegen de vijfde versnelling goed bruikbaar bij 95kmh.

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Ibiza SC 1.2 TDI met een Caravan

De ervaring van R.Jansen met een Seat Ibiza SC 1.2 TDI (75 pk/55, Kw bouwperiode: oktober 2010 - februari 2013) en een Caravan leeg: 750 kg van 900 kg geplaatst op 21-09-2015:

Net terug van een rit met de Burstner Holiday 3700 uit 1990. Vierkante caravan die door deze auto makkelijk mee komt als de auto ongechipt is. Je blijft echter wel schakelen en het duurt lang voordat de combi op snelheid is.

Voor vertrek de auto laten tunen dus de ervaring is berust op een gechipt model:

Heuvel bij Luik ging soepel, voldoende kracht naar boven al dan niet in zn 3. Meeste tijd tot en met Spanje in zijn 4 gereden tussen 90-95. In zijn 5 is te rijden maar onnodig, verbruik wordt niet zuiniger en ik heb het gevoel dat het slechter is voor de auto en aandrijflijn.

Auto komt met caravan goed mee, enig min punt is de lange bak. In de file bij Lyon net voor de tunnel(omhoog) maakt het lastig mee te kruipen en is het aanbevolen om een redelijk gat te laten vallen om de koppeling te sparen.

Al met al, viel zeker niet tegen! verbruik gem 7,5 liter per 100, solo 4,3 liter per 100

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Ibiza SC 1.2 TSI met een Caravelair

De ervaring van N.Roos met een Seat Ibiza SC 1.2 TSI (105 pk/77, Kw bouwperiode: oktober 2010 - juni 2015) en een Caravelair Ambiance style 440 van 1145 kg geplaatst op 14-05-2015:

Perfecte combinatie geen enkel probleem gehad naar Italië je moet wel kunnen aanvoelen hoe de motor reageerd op hellingen dus terug schakelen trekt prima in lagere versnellingen auto goed zwaar beladen kogeldruk op 60/65 kg caravan op 1100kg elekt fietsen voor en achter ,kunststofgasflessen max tienliter water dus goed beladen .

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Ibiza ST 1.2 TDI met een Adria

De ervaring van B.Koobs met een Seat Ibiza ST 1.2 TDI (75 pk/55, Kw bouwperiode: juni 2010 - juni 2013) en een Adria Aviva Lite 370 DD van 963 kg geplaatst op 23-10-2013:

Zijn deze zomer naar zuid frankrijk geweest met de caravan beladen tot ongeveer 950 kilo via parijs-clermont ferrand via de tolweg en de gewone wegen door de dorpen.De prestaties van de auto vielen mij 100 procent mee en konden goed meekomen met het verkeer je moet wel vaker schakelen. Op de hellingen heeft de auto voldoende kracht om uit stilstand weg te rijden.De snelheid die wij reden was ongeveer 95-100 km en dat ging heel goed op de vlakke weg vaak in de vijfde versnelling gereden.Het verbruik met caravan was 1 op 11 a 12. Al met al een goede combinatie voor mij.

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Ibiza SC 1.2 TDI met een Sterckeman

De ervaring van G Koemans met een Seat Ibiza SC 1.2 TDI (75 pk/55, Kw bouwperiode: oktober 2010 - februari 2013) en een Sterckeman Starlett 390 CP van 990 kg geplaatst op 29-04-2013:

Mijn ervaring met deze combinatie is inderdaad zoals beschreven in het rapport ,wij zijn nu 3x op en neer naar Spanje geweest . De Seat is getuned door een Seat dealer heb hierdoor 25 pk meer dan standaard.
De eerste rit naar Spanje was zonder de extra PK'S ,en het verschil is duidelijk merkbaar ,de stabiliteit is zeer goed ,de laatste reis een zware mistral meegekregen waardoor dakluik ,kachel uitlaat, en luchtdoorvoer van het dak verdwenen waren ,de combinatie bleef goed bestuurbaar ,ook met lekke band op de caravan met een snelheid van ongeveer 90 km per uur.
het brandstof verbruik is solo ongeveer 23 km per liter .
brandstof verbruik met caravan ongeveer 12a 13 km per liter
al met al goed te doen ,echter een zwaardere auto met wat meer koppel zal soepeler rijden.
Gr
G Koemans

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Ibiza ST 1.2 TDI met een Knaus

De ervaring van Jeroen met een Seat Ibiza ST 1.2 TDI (75 pk/55, Kw bouwperiode: juni 2010 - juni 2013) en een Knaus As good as Gold 400 van 980 kg geplaatst op 24-04-2013:

Vorig jaar hebben wij een Seat Ibiza ST gekocht met als motor 1.2 TDI. Wij zijn er afgelopen zomer met de caravan en 2 pubers op de achterbank naar Zuid-Frankrijk gegaan (Via Maastricht- Luik- Luxemburg- Dijon- Lyon- Orange naar Argeles) en dat ging uitstekend! Vanuit onderen veel trekkracht, autobaanhellingen gingen gemakkelijk. Ook binnendoor ging goed. Wel regelmatig terugschakelen, maar dat vonden wij niet erg. Het zal mij niet verbazen als de caravan een stukje zwaarder was dan 1000kg en toch trok de auto de caravan erg goed. We zijn niet echt de Alpen in geweest, maar zou het zo durven met deze combinatie. Op vlakke stukken hebben we 105-110km/u op de teller gereden, helling af wel iets rustiger aan gedaan (max 90km/u en op sommige stukken waar werd aangegeven 70km/u daar ook aangehouden). Met caravan 1:12/13 gereden. Solo rijden wij 1:20 (we zijn best pittiger rijders). Wij zijn zeer tevreden over deze auto.

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Ibiza ST 1.2 TDI met een Caravelair

De ervaring van Robert met een Seat Ibiza ST 1.2 TDI (75 pk/55, Kw bouwperiode: juni 2010 - juni 2013) en een Caravelair Antares Luxe 390 van 860 kg geplaatst op 05-06-2012:

Afgelopen Pinksteren 2012 voor het eerst de Caravelair achter de Ibiza gehangen. Het weg rijden doet de Ibiza erg netjes en heeft er geen moeite mee. op een vlakke weg 80 in de 5 daar heeft hij moeite mee. ik baalde daar erg van maar ik werd op een seat forum erop gewezen dan je eens naar de toerenteller moest kijken als je 80 in de 5 rijdt. de toerenteller staat dan op 13/1400 toeren en dat is erg weinig. als de dan terug schakelt naar de 4 en de snelheid van 80 vast houdt dan draait hij keurig 2000 toeren. niet veel lawaai en veel trekkracht. 90 in de 5 kan weer wel en 100km/u is helemaal geen probleem. Door dat de versnellingsbak van deze Ibiza Ecomotive is aangepast is de 5e versnelling echt een spaar versnelling en dus weinig trekkracht in het begin. Met deze combinatie merkte ik wel dat je de gewichtsverhouding van de spullen in de caravan wel op orde moet hebben. de voortent met stokken had ik op de heenweg achterin de caravan liggen en dat voelde niet helemaal top aan. Op de terug weg heb ik deze verplaatst in het looppad op de as van de caravan en hij lag als een blok achter de auto.

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Ibiza SC 1.4 TSI aut. met een Elddis

De ervaring van a.v.dooren met een Seat Ibiza SC 1.4 TSI aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: oktober 2010 - juni 2015) en een Elddis Xplore 304 van 1050 kg geplaatst op 23-04-2012:

verbruik losse auto gem 130 k/h 8 liter per 100 km
met de caravan 96 km/h 40 liter over 275 km.
heerlijk om met deze combinatie te rijden heel stabiel
de berekening is wel met constant windkr 3/4 op de kop

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Ibiza ST 1.2 TDI met een Biod

De ervaring van Cerbere (Bianca en Roy) met een Seat Ibiza ST 1.2 TDI (75 pk/55, Kw bouwperiode: juni 2010 - juni 2013) en een Biod 400 (3 kleur) van 915 kg geplaatst op 25-03-2012:

Zijn met onze Biod 400T en Ibiza ST E-Ecomotive voor het eerst weggeweest.Wat een heerlijke combinatie.De caravan ligt als een blok achter de auto.Qua stabiliteit geen verschil met onze vorige auto (grand scenic 1.9 dci 120 pk).De reis ging naar Le Crotoy (Franse kust 400 km).De snelweg tot Arras ging als een zonnetje.Met een ganggetje van 90 km constant in z'n 5 geen probleem.
Na Arras binnendoor en dat ging prima.De 5de versnelling prima bruikbaar.Werd de helling wat steiler, even terug naar z'n 4 en hop naar boven.Verbruik op de heenweg met tegenwind en lagere temperaturen 1:13,2.
Terugweg geen wind, zonnig en 20 graden 1:15,9.
Prima waardes toch? Solo rij ik tankgemiddelden van 1:23 a 1:25.Al met al een beste keus voor onze caravan combinatie.Enigste minpuntje was dat manoevreren op de geaccidenteerde camping niet goed mogelijk bleek.Dit betekend eerst kijken waar je wilt staan en je plan trekken.NIET direct erop rijden (zoals met de Renault wel ging).

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Ibiza ST 1.2 TDI met een Beyerland

De ervaring van Selles met een Seat Ibiza ST 1.2 TDI (75 pk/55, Kw bouwperiode: juni 2010 - juni 2013) en een Beyerland Sprinter 390 DV Sport van 900 kg geplaatst op 24-07-2011:

Wederom met een Beyerland Sprinter 380/b op pad geweest met mijn Seat Ibiza ST 1.2 TDI (leeg 650kg en beladen 1000kg). Dit keer naar Oostenrijk (Karinthië). Iets meer uitdaging dus. Het is mij bijzonder meegevallen. Vlakke stukken zijn prima in de vijfde versnelling te doen (mits flinke tegenwind). Acceleratie is dan echter wel minimaal. In de vierde versnelling zijn de meeste hellingen (tot 3% a 4%) te doen. Ook inhalen moet in de vierde versnelling. Hellingen van 5% tot 7% moeten in de derde versnelling. 80 tot 90 km per uur is dan prima haalbaar (je maakt dan ongeveer 3000) toeren. Uiteraard maakt je auto dan wel even wat meer lawaai, maar dat hoort erbij. Hellingen van 10% heb ik ook gereden. Heb je eenmaal gang dan is dit prima in de tweede versnelling te doen.

Diverse reviews op internet twijfelen aan de trekkracht van deze auto. Maar mijn ervaringen zijn echt anders. Dit lichte motortje houdt zich bijzonder goed. En al met al ben ik dik tevreden over deze auto caravan combinatie.

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Ibiza ST 1.2 TDI met een Beyerland

De ervaring van Selles met een Seat Ibiza ST 1.2 TDI (75 pk/55, Kw bouwperiode: juni 2010 - juni 2013) en een Beyerland Sprinter 390 DV Sport van 900 kg geplaatst op 19-06-2011:

Ik heb een Beyerland Sprinter 380/b getrokken met mijn Seat Ibiza ST 1.2 TDI. Deze caravan is leeg 650kg en maximaal beladen 1000kg. Het is geen trekmonster, maar je komt prima mee met het andere verkeer. Een vrachtwagen inhalen is ook geen probleem. Even terugschakelen naar de 4 en daar gaat hij.
Al met al vind ik dit een prima trekauto voor lichtgewicht caravans.

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Ibiza ST 1.2 TDI met een Boottrailer

De ervaring van J. Bruins met een Seat Ibiza ST 1.2 TDI (75 pk/55, Kw bouwperiode: juni 2010 - juni 2013) en een Boottrailer 500 kg van 500 kg geplaatst op 16-05-2011:

Seat Ibiza ST 1.2 TDI Ecomotive met motorfietstrailer (Motolug). Beladen gewicht ca. 320 kg. Zeer stabiel en comfortabel tot ca. 120 km/u. Op de autosnelweg bij 90 km/u (tussen de vrachtwagens) en af en toe inhalen met snelheid tot ca. 110 km/u een brandstofgebruik van 4,6 l / 100 km. Verbruik blijkt in de praktijk lager dan solo (5 l / 100 km). Hierbij moet eerlijkheidshalve worden opgemerkt dat solo al gauw 120 km/u wordt gereden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Ibiza II - 1.6 16v met een Adria

De ervaring van Saga met een Seat Ibiza II - 1.6 16v (105 pk/77, Kw bouwperiode: mei 2008 - mei 2008) en een Adria Altea 390 PS van 950 kg geplaatst op 15-04-2009:

Met deze combinatie heb je ruim voldoende trekkracht om een snelheid van 100 km per uur aan te houden in de 4e versnelling. De motor draait dan ongeveer 3500 tpm, waardoor het lekker rustig blijft in de auto. De stabiliteit is bij deze snelheid prima voor elkaar, wellicht mede door het sportonderstel van de Ibiza. Hij heeft geen last van doorzakken. Ook in de Ardennen heb je genoeg vermogen om met een snelheid van 90 omhoog te komen in de 3e versnelling op de steilste hellingen (bij Luik). Verbruik bij deze snelheid ongever 1 op 8.5 Voor een niet te zware caravan dus een goede keuze

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Ibiza 1.9 TDI met een Hobby

De ervaring van Bert met een Seat Ibiza 1.9 TDI (101 pk/74, Kw bouwperiode: 2002 - 2008) en een Hobby De Luxe 400 SF van 1035 kg geplaatst op 19-03-2009:

Ik heb de Seat Ibiza 1.9 TDI (74 kw) nieuw aangeschaft in 2006 en een Hobby 400 1050 kg beladen erachter. Ben er 2x mee naar Noord Spanje geweest en 1x naar Noord Italië.
Echt niet normaal hoe sterk die is. Nadeel is de overbrenging van de versnellingsbak, teweinig toeren om in z'n 5e te rijden. Bij 100 km is 2000 tpm te weinig (brom). dus in z'n 4e 100 km/h ongeveer 2700 tpm. Daardoor meer lawaai. Kogeldruk van 50 kg is te weinig. Je voelt dat hij er niet "lekker achterligt". Kogeldruk naar 60 kg en geen zware spullen in de kofferbak is het advies. Je trekt bergop heelveel middenklassers voorbij. Dit tot grote verbazing van de desbetreffende bestuurders. Brandstofverbruik solo 1 op 19. Met caravan afhankelijk van de wind tussen de 1 op 10 1 op 12. Niet de moeite gedaan om echt zuinig te willen rijden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Ibiza 1.9 TDI met een Caravan

De ervaring van Marcel met een Seat Ibiza 1.9 TDI (101 pk/74, Kw bouwperiode: 2002 - 2008) en een Caravan van 750 kg geplaatst op 26-02-2008:

Ik ben in het bezit van een Seat Ibiza 1.9 TD 47Kw 1999
Vouwcaravan Paradiso Grand 750 Kg
1x Duitsland Eifel
2x naar Zuid Frankrijk geweest,

vlakke weg; de autoroute de Solei: 110Km/ uur 120Km/ uur geen probleem, enkel versterkte invloed op weggedrag auto. Mijn advies 110Km/uur hard zat!
In 5de versnelling is 110 Km/ uur goed toerental, in de 4 de 90Km/ uur ( zoals bij veel auto´s).
Maximale snelheid België120Km/ uur, Frankrijk 110 bij regen 130 bij droog weer Nederland en Duitsland 80 Km/uur (te laag toerental (2000) voor optimale trekkracht) .
Bergen:
Luik geen probleem, zelfs Verviers (zeer stijl, de weg van Luik naar Eifel)goed te doen ! De cominatie trekt goed berg op!
Frans binnenland van Sête naar Clermont frd (Orleans) de stijlste helling met 60 Km/ uur naar boven gekropen.
De meeste echte hellingen zijn toch met 80 te doen.


Altijd blijven opletten met de afdalingen!!! Heel veel chauffeurs gaan veel te hard berg af!!

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Ibiza 1.6 16v met een Caravelair

De ervaring van john met een Seat Ibiza 1.6 16v (105 pk/77, Kw bouwperiode: februari 2007 - maart 2008) en een Caravelair Antares Luxe 400 van 970 kg geplaatst op 07-10-2007:

afgelopen jaar mee naar oosterijk geweest.
15% hellingen mee op gereden.
zonder probleemen.
prima combie.
zonder caraven rijden met deze auto in oosterijk
heerlijk. heb alleen lof over deze combie

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Ibiza 1.9 TDI met een Chateau

De ervaring van journee met een Seat Ibiza 1.9 TDI (101 pk/74, Kw bouwperiode: 2002 - 2008) en een Chateau Caratt 430 TMF van 1100 kg geplaatst op 29-09-2007:

Ik ben in het bezit van een seat ibiza 1.9 tdi 74kw 2006 en een chateau caratt 430 dd leeg 900 kg max 1200
2x naar zuid duitsland geweest. Zeer stabiel weggedrag, trekt als een lier. 90 km via cruiscontrol in 4e versnelling is terugschakelen op linksrheinische autobahn overbodig. Kortom prima combinatie.

Bekijk berekening

Wijzigen


Engelstalige reviews

Reviews geplaatst op TowCar.info van de Seat Ibiza.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).


Seat Ibiza SC 1.0 TSI Eco met een Sterckeman

De ervaring van Jordi met een Seat Ibiza SC 1.0 TSI Eco (110 pk/81 Kw, bouwperiode: 2015-2017) en een Sterckeman Easy 420 CP van n.b. kg geplaatst op 29-09-2007:

The set is a Sterckerman 420CP with a SEAT Ibiza 1.0 petrol 110hp from 2015. The set is stable and reliable. On very steep climbs it is necessary to reduce from 6th to 4th gear to maintain the pace. On the highway at 100km/h it shows no signs of fatigue or strange movements. I have traveled practically all of Spain where the orography is very varied and in mountain passes it does not go well but it defends itself with dignity. In general the car responds very well even loaded with suitcases and family. In Spain the speed limit is 90km/h on motorways and 80km/h on conventional roads and respecting the limit the car is more than enough.

El conjunto es una Sterckerman 420CP con un SEAT Ibiza 1.0 gasolina de 110cv del 2015. El conjunto se muestra estable y confiable. En subidas muy pronunciadas es necesario reducir de 6ª a 4ª velocidad para mantener el ritmo. En autopista a 100km/h no muestra ningún signo de fatiga ni movimientos extraños. He recorrido prácticamente toda España donde la orografía es muy variada y en puertos de montaña no va sobrado pero se defiende con dignidad. En general el coche responde muy bien incluso cargado con maletas y familia. En España el límite de velocidad es de 90km/h en autopista y de 80km/h en carreteras convencionales y respetando el límite el coche es más que suficiente.


Seat Ibiza ST 1.6 TDI met een Eriba

De ervaring van John met een Seat Ibiza ST 1.6 TDI (105 pk/77 Kw, bouwperiode: 2010-2017) en een Eriba Puck 120 van 700 kg geplaatst op 29-09-2007:

I have towed my Eriba all over Europe with different variants of the Seat Ibiza - First a 1.4 Petrol 70bhp then a Diesel 80hp 1.4 and currently a 1.6 105bhp Diesel - Obviously the 1.6 has more horses for the hills and pulls away better on a hill start - but all of the above mentioned models worked well on the front of an Eriba Puck. The caravan itself too - is absolutely perfect. There is nothing to match it for getting down narrow lanes as it is only the width of the car. Having said that - it is roomy inside and has everything bar a Toilet compartment - I address this problem with a Portapotti usually housed under the table - I carry an Induction Plate for cooking although the Eriba comes with a double gas ring hob, This saves the weight of a gas cylinder. The whole rig has survived some very windy trips along open motorways and NEVER gets blown around by Large Vehicles passing or being passed! Totally stable. Frankly I think the Eriba is towable at 120 miles per hour for anyone with the nerve to do it - it never swings around behind the car under any circumstances. Better still - it is so light it can be pushed manually into position on a site or for garaging. Yes - mine is stored in a garage - and you can still USE the garage for storage - it fits in perfectly.


Seat Ibiza 1.9 TDI met een Bailey

De ervaring van Dave Harvey met een Seat Ibiza 1.9 TDI (101 pk/74 Kw, bouwperiode: 2002-2008) en een Bailey Ranger 460/4 van 1172 kg geplaatst op 29-09-2007:

I have a seat ibiza sport rider 1.9tdi 105bhp model. I tow a Bailey Ranger 460/4 which is a 2007 model, i read up all about the compatability of the outfit and it gave an resnable outcome. When we load the caravan we ensure that the nose weight is slightly higher than 50kg but less than 60kg as the allowable limit for the car is 50kg, on A/B roads the outfit is very good and pulls up hills no problem also the braking does not seem to be any problem at all.
On motorways and in 5th gear i tend to set the cruise control at 62mph and unless there is a very big incline the car will pull up the hills in 5th gear with not a lot of problem. We find that economy pulling it does 34mpg and solo it will do 57mpg so it does effect that some what. The only down sde is the car does not have a lot of room and for a big family would not be ideal also when it is windy it tends to sway the car a bit which is not the best exsperience.The outfit match is 94%.


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.


 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Lees ook:

Genuanceerd advies

Caravan (te?) zwaar

Wet- en regelgeving

Donatie

Voorbeeld Trekrapport

 

©2024 Caravantrekker