De ervaring van Kees met een Skoda Fabia 1.2 TSI (90 pk/66, Kw bouwperiode: juli 2015 - 2018) en een Kip Shelter Plus van 750 kg geplaatst op 02-02-2024:
Prima trekauto voor onze shelter.
Met gebruikelijke caravanbelading en 2 e-bikes op de dissel is een rit met heuvels en bergen prima te doen. Inhalen van vrachtauto's kan in de 5e , maar is veiliger (meer acceleratie) in de 4e versnelling.
Het verbruik is met de caravan ongeveer 1:11. Zonder de caravan, dus met veel minder te trekken, halen we al enkele jaren een gemiddelde van 1:19.
De ervaring van Bertil Sundquest met een Skoda Fabia Combi 1.6 TDI (105 pk/77, Kw bouwperiode: maart 2010 - 2015) en een Swift Toscane 410 van 1145 kg geplaatst op 20-08-2019:
Dit is het 7e jaar dat we deze combinatie hebben en deze voldoet uitstekend.
Ik meet altijd de kogeldruk vlak voor het aankoppelen en houd deze op de toegestane 50kg.
Ook met 2 fietsen achter op de caravan geen probleem ervaren.
De koppeling heeft een antislinger system (alko).
Al veel reizen gemaakt naar Duitsland, Frankrijk en Engeland.
Gemiddeld verbruik 1:11, op vlakke trajecten 1:12.
Caravanbanden zijn “ cargo”, ca 4,1 bar bevalt het best.
De ervaring van Berry met een Skoda Fabia Combi 1.4 8v (68 pk/50, Kw bouwperiode: 2001 - 2003) en een Caravan van 550 kg geplaatst op 01-05-2018:
Met een Skoda Fabia van 2002/benzine 1.4 combi /68 pk en een Beyerland Caravan 350 DD 1988 het Eifelgebergte in. Gewoon niet te ver weg gegaan om eens te kijken hoe auto en caravan zich verhouden om dan wellicht in de toekomst bv eens naar Oostenrijk te rijden. Dat laatste durf ik nu gerust te doen. Kan ik in NL nog in zijn 5e versnelling rijden, schakel ik in Duitsland toch maar even terug naar zijn 4. De caravan weegt leeg 575kg en geladen zaten we op 710kg. Geen overdreven zaken bij want ook hier hebben ze supermarkten. We hebben niet overdreven hard gereden maar ik zette de cruiscontrol vast op 90km p.u.
Dit deed hij prima en zelfs bij klimmetjes van zo'n 6 tot 7%, viel hij amper 5km terug. Ook op de binnenwegen glijd de caravan er moeiteloos achteraan. Een helling van 11% gehad maar even terug naar zijn 3 en weer snel al in de 4e versnelling. Het verbruik lag op een, 1 op 11 en daarmee ook niet slecht. We hadden geen kinderen op de achterbank maar wel een St. Bernard van 70kg. Al met al een goede en prettige ervaring.
De ervaring van J.W.Dikmans met een Skoda Fabia 1.2 TSI (110 pk/81, Kw bouwperiode: juli 2015 - 2018) en een Kip Shelter Basic van 750 kg geplaatst op 16-11-2017:
Skoda fabia 1.2 110 pk i.c.m. kip shelter basic is een prettige combinatie om mee te rijden
(incl. stabilisator). Voldoende trekkracht, kan makkelijk mee in het verkeer, wendbaar,
verbruik 1:11,6, bergen geen probleem, buiten spiegels zijn niet nodig. er is voldoende zicht naar achter en opzij. Caravan zelf is geweldig, compact en voor 2 pers. ruim genoeg.
De ervaring van bas met een Skoda Fabia 1.2 TSI aut. (110 pk/81, Kw bouwperiode: juli 2015 - 2018) en een Caravan van 550 kg geplaatst op 21-09-2017:
De combinatie werkt heel aardig in normale weersomstandigheden. De motor van de Fabia (2015) is krachtig genoeg om 90 km/u in de zes te rijden, maar zodra heuvels of straffe tegenwind eraan te pas komen schakelt de DGS-bak een verzet (of twee) terug. Het gewicht van de auto (1100 kg rijklaar) en de grootte van de wagen zijn voldoende, maar met onstuimig weer is het soms wel de gevoelsmatigevraag of de caravan met de auto op pad is, inplaats van andersom. De wagen schudt wat heen en weer en is onrustig bij snelheden rond 90 km/u, dit ondanks een zorgvuldige belading van de caravan en kogeldruk (+/-65 kg). Voor mij aanleiding om toch een iets zwaardere en krachtiger Skoda-model te bestellen; een Octavia Combi met DSG en een 1.4 TSI 150 pk/250 Nm.
De ervaring van Z.V. met een Skoda Fabia Combi 1.4 16v (86 pk/63, Kw bouwperiode: maart 2008 - 2015) en een Beyerland Sprinter 350 van 900 kg geplaatst op 26-08-2016:
Ruim 4 jaar ervaring met deze combinatie. Je kunt echter niet mee sprinten maar voor normaal gebruik is deze combinatie goed. Rustig optrekken en als je op snelheid bent het kost geen moeite om mee te rijden. Op de vlakke weg is max snelheid 120 km/uur. Wij zijn meerdere keren via Luik en route soleil naar Frankrijk me gereden. Er moet vaak bij steile klimmen teruggeschakeld wordt naar 3-e en soms naar 2-e versnelling ook, maar dat is niet echt hinderlijk. Via Antwerpen naar Parijs hebben wij ook gereden en op deze route moet minder vaak teruggeschakeld wordt naar 3-e versnelling en helemaal niet nar de 2-e versnelling. Met goede belading is deze combinatie uiterst stabiel op de weg. Verbruik zonder caravan 1:16, met caravan 1:8. Wij gebruiken al jaren special-mirror caravan spiegels en zijn we zeer tevreden. Rechtere spiegelarm heb ik zelf 5cm verlengt om beter achter caravan te kunnen kijken.
De ervaring van J.W. Dikmans met een Skoda Fabia Combi 1.2 TSI (86 pk/63, Kw bouwperiode: maart 2010 - 2015) en een Kip Shelter Basic van 750 kg geplaatst op 05-09-2015:
Skoda Fabia ll 1.2 tsi ( 2012) / Kip Shelter basic
prima combinatie tijdens de heen en terugreis naar de Elzas. Laatste stuk binnen door gereden over de Col du Schlucht dit ging probleemloos tevens in Belgie in de Ardennen .
Als je tijdig terug schakelt en de combinatie daardoor op snelheid houd kom je makkelijk boven. Gemiddeld verbruik 1 : 11,8
Kogeldruk 45 kg
Je hoeft niet bang te zijn dat je niet mee kunt komen in het verkeer ,ook het inhalen gaat probleemloos met weing of geen zuiging
Van vrachrwagens
De ervaring van Henk met een Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline [88g] (75 pk/55, Kw bouwperiode: maart 2013 - 2015) en een Burstner Flipper 390 van 870 kg geplaatst op 29-07-2015:
Fabia Combi Greenline met 290.000 Km op de teller (tweehonderd negentigduizend). Met een Buerstner Holiday 3900 TN uit 1994 naar de Provence geweest via Oost Frankrijk, dus redelijk geaccidenteerd. Alleen route nationale gevolgd. Kon goed mee komen met het overige verkeer, wel veel vaker schakelen. Merendeel in 4 gereden. Verbruik 8.2 liter per 100 KM, normaal 4.2. Combinatie was super stabiel.
De ervaring van Pieter met een Skoda Fabia Combi 1.4 TDI (80 pk/59, Kw bouwperiode: september 2005 - maart 2008) en een Beyerland Sprinter 390 DV Sport van 1000 kg geplaatst op 14-03-2015:
Skoda Fabia Combi en Beyerland Vitesse van 1000kg max beladen is een combinatie die op zich goed werkt. Ervaring op snelwegen en hellingen is goed. Komt goed mee met verkeer (rijdt +- 85 km per uur)
Wel tot 2x toe bij file aan de kant van de weg gestaan met een heet gelopen motor.
Bij stilstand op steile helling, b.v voor slagboom camping oprit, veel problemen met wegtrekken.
Dus een prima combi als je rijdt, maar kom niet stil te staan!
Verbruik zonder caravan gemiddeld 1:19.
Verbruik met caravan ligt op 1:15
De ervaring van Peter H. met een Skoda Fabia Combi 1.2 TSI (86 pk/63, Kw bouwperiode: maart 2010 - 2015) en een Adria Action 341 PH van 1000 kg geplaatst op 22-09-2014:
De Skoda Fabia II Combi Drive nu 8 weken in ons bezit. 1600 km. gereden met caravan er achter. Naar Frankrijk en dat is heel goed bevallen. De trekkracht is prima! We hebben zowel op de Autoroute als Route National gereden. Nergens problemen gehad. De steilste helling was 11%. Moeiteloos genomen. De motor trekt de combinatie perfect. Je kunt op de rechte stukken goed in de 5e versnelling rijden. Ook de cruise controll is bruikbaar. We zorgen wel dat er toeren wordt gehouden. We tanken in Frankrijk E10 95 ron. Goedkoop, maar het verbruik is wel aanzienlijk hoger dan de normale 95 Ron brandstof.
We komen nu op 1:11 zonder caravan is het 1:16. Hier in Nederland hebben we solo een verbruik van 1:20. De caravan ligt rustig achter de Skoda. We hebben op de dissel een fietsenrek met 2 fietsen erop.
1 E-bike, batterij wordt er uitgeschoven.
We zijn erg blij met de keuze Skoda. Degelijke auto en weinig motorlawaai. Heel veel ruimte. We gaan nog veel fijne reizen maken met deze combinatie!
De ervaring van v. Willigen met een Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline [88g] (75 pk/55, Kw bouwperiode: maart 2013 - 2015) en een Dethleffs New Line 340 HK van 900 kg geplaatst op 22-08-2014:
Fabia combi 1,2TDI uit 2011 met 46000km. Caravan Dethleff 375N uit 1993. Leeg 650 kg max belading 900 kg. Naar Kroatie prima gegaan. 5 personen met dak koffer. Fabia met MAD vervangingsveren. Vlakke weg 4e versnelling. 5e niet bruikbaar. 5% helling met 90km/u in zijn 4 rond de 2400 toeren. terug naar zijn 3 80km/u rond de 3300 toeren. Goed vol te houden. Max vermogen zit op 4200 toeren. Max koppel zit op 2200 toeren. Snel terug schakelen en soms met veel toeren rijden. Combinatie trekt goed op van uit stilstand ook op hellingen. Redelijk stabiele combinatie. Niet te snelle stuurbewegingen maken.Auto is standaard al licht op het stuur en daar moet je op bedacht zijn. Kogeldruk 50 kg prima Op een afstand van 2600 Km een verbruik van 1:12 met de caravan. Normaal 1:20 door het jaar heen. Geen snelle combinatie maar je komt behoorlijk mee met het verkeer. Bij hellingen tussen de vrachtwagens kom je ook goed genoeg mee. Beter dan ik had verwacht. Voordelig rijden het hele jaar met veel ruimte. Met de caravan ook goed te doen.
De ervaring van Vlaardingerbroek, A met een Skoda Fabia Combi 1.4 TDI (80 pk/59, Kw bouwperiode: maart 2008 - 2015) en een Dethleffs Tourist light 440 van 997 kg geplaatst op 10-07-2014:
Fabia II Combi 1,4 tdi. Bouwjaar 2009. 350Kg in de wagen en met Dethleffs RD3 beladen 1000kg (niet op de lijst, caravan is 19 jr oud) erachter is een goede combinatie, qua motorkracht is het prima. Fabia Combi II wel wat beweeglijk met zijwind etc.
De ervaring van Ricco met een Skoda Fabia Combi 1.4 TDI (80 pk/59, Kw bouwperiode: maart 2008 - 2015) en een Bagagewagen (achter normale personen auto) van 650 kg geplaatst op 19-02-2014:
De trekkracht berekening en de algemene conclusie van de site komen overeen met de werkelijkheid.
Deze auto met vouwwagen rijdt verbazingwekkend goed. In de bergen van Oostenrijk en Zwitserland hoef je bijna niet terug te schakelen, wanneer je de berg op gaat. Met de cruisecontrol blijft hij de ingestelde snelheid van 100km/u aanhouden.
Als het iets te stijl wordt, of er moet snel omhoog ingehaald worden, dan is terugschakelen van zijn 5 naar zijn vier voldoende om snel richting richting de 110km/u te gaan. Het is een oerlelijke auto, maar deze prestaties had ik in de afgelopen lease periode niet van verwacht. Een echte aanrader, met schaamramen (getint glas), voor de pubers achterin. :-)
De ervaring van Jaap met een Skoda Fabia 1.2 TDI Greenline [88g] (75 pk/55, Kw bouwperiode: maart 2013 - 2015) en een Hobby De Luxe Easy 450 UB van 1000 kg geplaatst op 21-12-2013:
Mijn ervaringen met deze combinatie zijn heel goed. Auto is getuned en heeft dus meer dan de standaard uitvoering. (100 pk en 222 Nm)
Als je rijdt met de toerentallen waarbij het hoogste koppel vrij komt (2200 tot 2350 rpm) dan trek dit karretje als en leeuw. Op binnenwegen met gemak in de 5e versnelling en op de snelwegen met gemak 95 in de 5e versnelling. Bij redelijke stijgingen even terug naar de 4e en dan kom je makkelijk boven.
Als auto en caravan goed beladen zijn is mijn combinatie zeer stabiel. Het verbruik van mijn auto is zonder caravan gemiddeld 1 op 22, met de caravan er achter is dat gemiddeld 1 op 15. Kortom ik vind het een lekker karretje om een caravan mee te trekken.
De ervaring van Havinga met een Skoda Fabia Combi 1.4 8v (68 pk/50, Kw bouwperiode: 2001 - 2003) en een Caravelair Antares Luxe 390 van 800 kg geplaatst op 27-10-2013:
We zijn terug van een verre vakantie (Mazuri in Noord-Oost Polen) We reden weer met een volle auto en een lege caravan. De kogeldruk bedraagt 50 kg en daardoor zakt de auto ver door, zover dat bij slecht wegdek het einde van de vering breikt wordt en er waren vl slechte N-wegen in Polen... Om het caravangewicht laag te houden, ligt het neuswiel in de auto. Hierdoor liep de combinatie - bij het verlaten van de veerpont bij Swinouscie - met de disselnok vast op de ramp. Verder absoluut geen problemen gehad. Wel wordt er stevig, maar fair, gereden in Polen. De maximum snelheid voor vracht- en caravanverkeer bedraagt op N-wegen 70 km/h, maar alles rijdt met minimaal 80 km/h over deze wegen, waardoor wij vaak "voorop" reden (zie eerder bericht). Het verbruik is nauwelijks hoger als met onze eerdere "Predom", dus zo rond de 1:10.
De ervaring van h. stalpers met een Skoda Fabia 1.2 TSI (86 pk/63, Kw bouwperiode: maart 2010 - 2015) en een Kip Shelter van 750 kg geplaatst op 26-09-2013:
De Fabia is een kleine auto dus hebben we een kleine caravan gezocht.
Eerst bij de dealer een uurtje kunnen proefrijden in een vlak Nederland. Dat ging buiten verwachting goed dus besloten tot de aankoop.
Afgelopen twee weken (september 2013) op pad gegaan met een vollere combinatie. Eerst in de Achterhoek en later in Zuid Limburg.
Het rijden verliep nu ook soepel, geen rare of nare ervaringen ondervonden. Ook het rijden in Limburg (hellingen tot 12% ging prima, ook naar beneden)
Inmiddels een stabilisator gemonteerd maar meer uit backup dan dat ik daar de noodzaak van in zag.
De kogeldruk lag tussen de 45-50 kg en de combinatie voelt zeer stabiel aan.
Optrekken met de Shelter gaat supersnel en ook inhaalmanouvres verlopen vlot.
De auto solo rijdt tussen de 1 op 17/18 km
Met de Shelter ligt dat nu tussen de 1 op 12/12.75 km
Uiteraard allemaal in een redelijk vlak Nederland op Zuid-Limburg dan na.
Ik ben zeer tevreden over deze 'caravantrekker'-site omdat ik nu vooraf een goede keuze kon maken en het nog uitkomt ook. dank jullie wel daarvoor.
p.s. Volgens Kip zijn extra spiegels niet nodig, ik heb ze wel gemonteerd en voldoe nu wel aan de wettelijke eisen. Kan nu ruim naar achteren de boel in de gaten houden.
Na onze vakantie naar Spanje volgt weer een aanvulling op dit verhaal, nog even wachten dus.
We hebben de vakantie inmiddels achter de rug. Alles is vlekkeloos verlopen. Een prima, stabiele combinatie. Geen enkele keer een onbehaaglijk gevoel gehad tijden de lange ritten naar Spanje.
De combinatie gaat moeiteloos de Pyreneeen door (lange hellingen van 10%-12%). Voor deze hellingen blijkt de 3de versnelling het beste uit te komen. Er kan zelfs nog versneld worden op dit soort hellingen maar de limiet is dan de snelheidsaanduiding langs de weg.
We hebben zo'n 5900km gereden met een gemiddeld gebruik van 1:12,5 !!
Nogmaals, wij zijn blij met onze combinatie en zullen er veel vakantieplezier aan beleven.
De ervaring van Havinga met een Skoda Fabia Combi 1.4 8v (68 pk/50, Kw bouwperiode: 2001 - 2003) en een Caravelair Antares Luxe 390 van 790 kg geplaatst op 24-05-2013:
Met de Hemelvaart naar de Eifel geweest, met de bekende hellingen en haarspeldbochten. Intussen staat de klok van de auto op 385.000 km en het ging eigenlijk allemaal naar wens. De 5e versnelling is nauwelijks bruikbaar, maar met 3000 toeren in de 4 is de snelheid ongeveer 82 echte kilometers en dat vinden wij voldoende, vooral omdat de motor tot dat toerental niet veel lawaai maakt. We gebruiken geen stabilisator, want we hebben "caravantrekker" goed gelezen en rijden zoals dat in Duitsland toegestaan is. De caravan was nauwelijks beladen, maar bleek uiteindelijk toch 30 kilo te zwaar te zijn, maar dat was geen probleem, even een versnelling terug en dan hop, de berg op... De combinatie is 10 meter lang en volgt goed.
De ervaring van Binne Smid met een Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline (75 pk/55, Kw bouwperiode: maart 2010 - maart 2013) en een Eriba Touring Puck 120 van 590 kg geplaatst op 10-04-2013:
De Eriba Puck is een lichte caravan met een zeer goede stroomlijn. Op de Franse Peage is moeiteloos 120km/u te rijden. Ook bij inhalen van vrachtwagens geen probleem met de stabiliteit. Pas bij 130 soms een lichte trilling bij inhalen van vrachtwagen. 110/120 prima aan te houden. Soms bergop terug naar 3; dan is 100 nog mogelijk. De laatste rit door Frankrijk bij harde tegenwind en veel regen. 1 op 10. Bij goed weer en goed doorrijden 1 op 12,5. In Duitsland op de autobaan achter een vrachtwagen 1 op 20!
Allemaal prachtig. Punt is dat wij met onze lichte en smalle combinatie op de kleinste en soms ook steilste weggetjes komen. In Marokko ook nog eens hele slechte wegen met veel en diepe gaten. En dan is de lange 1ste versnelling vaak een groot probleem. De minimum snelheid op een vlakke weg is bij 1000toeren 8 km/u. Op een camping soms al te snel. Op een steile weg moet de motor minimaal 2000 toeren draaien om het maximum koppel aan te spreken. Dan rij je al 16 km/u. Op een camping veel te snel. En op een onoverzichtelijke weg in een dorpje ook. Wegrijden op een steile helling is ook een probleem. Moet vaak met ABS/EPS uit en met slippende voorwielen. Ongecontroleerd. Blijkbaar voor de 'gemiddelde' caravaner geen probleem. Op zich niet zo gek om bij aanschaf caravantrekker te kijken naar effectieve minimumsnelheid. En naar maximum wegrijhelling. De
Fabia kan rollend met 16 km/u een helling van 35% aan. Maar in een dorp tussen ander verkeer door is dat puur theoretisch. 16 km/u is dan soms al te snel.
Verder natuurlijk allemaal fantastisch. Belastingvrij rijden. Geen BPM. En het rijdt solo ook heel goed.
Samenvattend graag een kortere 1. En misschien chiptuning.
De ervaring van Cor van Rossum met een Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline (75 pk/55, Kw bouwperiode: maart 2010 - maart 2013) en een Trigano Rubis 420 van 1000 kg geplaatst op 30-10-2012:
We hebben sinds begin dit jaar een rapido club 42 cp van 1998. Deze staat niet in de lijst vandaar qua gewicht een vergelijkbaar type trigano. We zijn naar zuid Portugal geweest, een trip van 5800 km , heen en terug natuurlijk Het is prima gegaan, de auto trekt de caravan prima. Het prettigst reed hij in zijn 4 bij 2400 toeren. Het gemiddelde verbruik op deze reis was 1: 14 waar ik zeer tevreden me ben. Ik heb gemiddeld 95 km/uur gereden. Normaal rij ik 140 km. per dag woon/werk, gemiddelde snelheid 100 km/u met cruisecontrol, het gemiddelde verbruik is dan 1: 24 - 25. De stabiliteit is goed,heb wel een stabilisator koppeling (winterhoff 3000 ws ) gemonteerd. Het enige wat je voelt is een zuiging als je ingehaald wordt door een bus of bestelauto die veel harder rijden als jij. Conclusie prima combinatie.
De ervaring van Gertjan Bouwhuis met een Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline (75 pk/55, Kw bouwperiode: maart 2010 - maart 2013) en een Trigano Rubis 310 van 850 kg geplaatst op 29-07-2012:
We hebben inmiddels twee vakanties met de Faab + een Rapido 31 DL gereden. Een smalle caravan met hefda, met twee fietsen achterop zal het gewicht aardig het maximum van 850 kg naderen. Wel is het lastig om kogeldruk te regelen
Het eerste jaar in Nederland. Ging prima, maar met een beetje tegenwind voelt 1800 rtm in 5 niet prettig als je 90 rijdt. (Bijv op de afsluitdijk.
Overschakelen naar 4, dan ca. 2250 rtm, doet wonderen dan. Hij rijdt dan lekkerder en gevoeliger in het gas en (volgens de boordcomputer) wel zo zuinig.Met de wind op de kont gaat het ook in z'n 5 wel goed.
Dit jaar naar Frankrijk geweest. Op de hellingen bij Metz - Dijon en ook verderop is de snelheid goed te handhaven. Je moet wel tijdig naar z'n 3 terug, maar dan gaat het bij ca 3300 rtm ook prima om 90 vast te houden.
Kortom, voor een diesel, relatief veel schakelen veraangenaamd het rijden. Hij verstookt ca. 1 op 14 met de caravan. erachter.
Loop erover te denken om een chiptuning te late uitvoeren, waardoor hij langer in 4 kan en meer in z'n 5.
Heeft iemand daar ervaring mee?
De ervaring van Havinga met een Skoda Fabia Combi 1.4 8v (68 pk/50, Kw bouwperiode: 2001 - 2003) en een Predom N-126d van 750 kg geplaatst op 01-02-2012:
Wij rijden met een oude combinatie - de auto heeft intussen ruim 350.000km op de klok - maar zijn best tevreden. Misschien nemen we ook wat meer tijd, want die hebben wij ook. Omdat de motor al vanaf 2500 rpm het maximale koppel levert, gaat het best. Niet te hard - natuurlijk geen anti-slinger toestand op de trekhaak - 85 echte kilometers, dan breekt het lijntje niet. Uiteraard worden we (ook) door vrachtauto's ingehaald, maar dat is een niet te winnen zaak omdat met het stijgen van hun PK's, de snelheid - vooral bergopwaarts - overeenkomstig stijgt. Bergafwaarts is het goed te merken dat de motor met inspuiting is uitgerust: het remmend effec is veel kleiner als de (vorige) carburatorversie, dus vroeg terugschakelen en dan de zaak rustig naar beneden laten rollen. Wij mijden liever de autosnelweg. Het is allemaal niet zo groot, maar wel voldoende en kunnen door het lage caravangewicht nog zonder (dure) "tractor" toe... Het verbruik gaat behoorlijk omhoog: rijden wij zonder caravan tussen de 1:17- 17,5, met caravan gaat dat naar 1:10-11. Het mag duidelijk zijn dat de motor hard moet werken...
De ervaring van Henk ten kate met een Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline (75 pk/55, Kw bouwperiode: maart 2010 - maart 2013) en een Fendt Saphir 420 Q van 850 kg geplaatst op 23-09-2011:
Zojuist een retourtje Zuid Frankrijk gedaan met een Fendt Joker van 1988. Probleemloze rit gehad, topsnelheid is zoals ook uit de berekening blijkt het meest kritische punt. Regelmatig terugschakelen naar 4 is noodzaak, maar kan verder goed mee komen. Trekkracht op hellingen (zoals bij Luik) verrast positief. Kortom met een caravan van rond de 900 Kg. geen enkel probleem. Let wel op de kogeldruk, met name te lage kogeldruk kan voor instabiliteit zorgen.
De ervaring van CJ met een Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline (75 pk/55, Kw bouwperiode: maart 2010 - maart 2013) en een Kip Kompakt Variotop 37EKV Special van 950 kg geplaatst op 31-07-2011:
De Fabia combi trekt de Kip Kompakt prima. Op de Franse autowegen is prima een kruissnelheid van ca. 110 km/u prima vol te houden, de motor draait dan ca 2200 toeren. Bij wat langere klimmen of met stevige tegenwind zakt het toerental te ver onder de 2000 toeren. Terugschakelen naar de vierde versnelling doet wonderen Het is hoe dan ook zaak om de motor meer dan 2000 toeren te laten draaien anders is de fut eruit.
Ook het wegtrekken vanuit stilstand op een helling van ca 10% is geen probleem.
Onze caravan is beladen met 2 gastanks, een reservewiel, krik en twee stroomkabels van ieder 25 meter. Verder reizen we relatief licht. Dus niet overdreven veel kleren en levensmiddelen, of grote tuinstoelen mee.
Onze voorgaande auto was een Skoda Octavia 1.6 mpi. Qua kruissnelheid en trekkracht doet de fabia het beter. De Octavia was met de kip een wat stabielere combinatie, hoewel de Fabia ook absoluut zeker aanvoelt.
De ervaring van Martijn met een Skoda Fabia Combi 1.4 8v (68 pk/50, Kw bouwperiode: 2001 - 2003) en een Dethleffs Campy van 750 kg geplaatst op 31-08-2010:
We zijn net terug van onze vakantie in het zuiden van Frankrijk (Provence/Drome). Het was onze eerste keer met de caravan (Dethleffs New Line 395 HK) en we waren zeer benieuwd naar de prestaties van onze, niet al te sterke, Fabia.
Het is ons 100% meegevallen en we hebben prima kunnen reizen. Zoals de berekening op Caravantrekker.nl al aangaf hoef je geen topprestaties te verwachten van deze combinatie. We hebben gereisd via de tolwegen en grote stukken prima in de 5e versnelling kunnen rijden waarbij het toerental rond de 2500 lag en de snelheid op 90 tot 100 km/uur. Het is belangrijk om optijd terug te schakelen en niet bang te zijn om flink toeren te draaien. De meeste hellingen hebben we in de 4e versnelling kunnen volbrengen, bij een enkeling, zoals "de puist" bij Luik, moesten we terug naar de 3e versnelling.
Door de goede gewichtsverhouding ligt de caravan goed stabiel achter de auto en hou je 'm makkelijk onder controle. Ook bergaf levert het geen problemen op en kun je prima afremmen op de motor zonder dat de caravan je "duwt".
Al met al dus een prima ervaring en voor ons zeker voor herhaling vatbaar.
De ervaring van Cees met een Skoda Fabia 1.6 16v aut. (105 pk/77, Kw bouwperiode: maart 2007 - maart 2010) en een Dethleffs Tourist light 420 van 970 kg geplaatst op 25-07-2010:
Skoda + Detleffs is een goede combinatie; zeker als je de automaat niet zelf laat schakelen maar met de tiptronic schakeld. Maxumum snelheid onder alle omstandigheden bereikt; hoogste versnelling de 5e.
De ervaring van Vincent met een Skoda Fabia Combi 1.4 TDI (80 pk/59, Kw bouwperiode: september 2005 - maart 2008) en een Caravan leeg: 750 kg van 1000 kg geplaatst op 13-08-2008:
Skoda Fabia Combi 1.4TDi 59 Spirit P met TEC Weltbumler van +/- 10 jaar oud. Max toelaatbaar gewicht 1100 kg, leeggewicht 860 kg, stapelbed achter.
Prima combinatie, voldoende trekkracht in de heuvels (zelfs met airco vol vermogen aan!). Boven de 2000 toeren lijkt ie meer kracht te hebben (wellicht schakelt dan de turbo pas in). In z'n 5 met 95 km/uur zonder problemen gereden.
De ervaring van Adria met een Skoda Fabia Combi 1.6 16v (105 pk/77, Kw bouwperiode: maart 2008 - maart 2010) en een Adria Altea 390 PS van 950 kg geplaatst op 27-04-2008:
Mijn ervaringen met deze combinatie zijn positief. Ruim voldoende trekkracht om een snelheid van 100 km per uur aan te houden in de 4e versnelling. Als het niet te hard waait is de 5e ook goed te gebruiken. De stabiliteit is bij deze snelheid prima voor elkaar. Het motorgeluid blijft binnen de perken. Ook in de Belgische ardennen kan je goed meekomen. De steilste hellingen (bij Luik)neem je in de 3e versnelling en dan kun je makkelijk 90 rijden. Verbruik bij deze snelheid ongever 1 op 9,5. Voor een niet te zware caravan dus een goede keuze.
De ervaring van Bloem met een Skoda Fabia Combi 1.2 12v (64 pk/47, Kw bouwperiode: 2003 - 2008) en een Eriba Touring Puck 120 van 680 kg geplaatst op 26-11-2007:
De combinatie rijdt gemakkelijk 90-100 km/u. In de bergen moet de auto op toeren gehouden worden, maar trekt goed. Wel is er neiging tot spinnen van de wielen bij helling optrekken en nat gras. De voor deze auto toegestane 50 kg kogeldruk is lastig te realiseren door de kopkeuken. De combinatie heeft geen last van slingeren, wind of vrachtwagens. Plezierig om mee te reizen, met enige aandacht een goede combinatie.
De ervaring van A. van Erven met een Skoda Fabia 1.9 TDI (101 pk/74, Kw bouwperiode: 2000 - 2007) en een Eriba Touring Puck 120 van 680 kg geplaatst op 19-10-2007:
Probleemloos. Afgelopen voorjaar met deze combinatie in oostenrijk geweest en ook op steilere hellingen heb ik geen moeite om met het overige autoverkeer mee te komen. Op de autobaan gewoon 100 km/h gereden in de 5e versnelling op de cuisecontrol. Zo lang het toerental maar boven de 1800 toeren blijft is er niets aan het handje. Beneden dat toerental gaat wel maar loopt minder soepel. Verbruik: ongeveer 1 op 18 op de snelweg.
De ervaring van M de Goeij met een Skoda Fabia Combi 1.4 16v (80 pk/59, Kw bouwperiode: juli 2006 - maart 2008) en een Eriba Touring Puck 230 GT van 790 kg geplaatst op 03-08-2007:
Onze Fabia combi 59 kw met G 3 - LPG instalatie,
rijdt prima met Eriba 230 GT erachter! Goed meekomen
ook op hellingen op zowel snel als 2 baanswegen.
(Achterop de Eriba hangt ook rek met 2 mountainbikes erop.)
De ervaring van van Pelt met een Skoda Fabia Combi 2.0 (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2001 - 2008) en een Eifelland Deseo 400 Plus van 1000 kg geplaatst op 26-06-2007:
Prima combinatie, caravan ligt als een blok, is tenslote ook z'n vorm, op de weg. Zelfs een steiging in de rijksweg waarop opgetrokken moet worden na het tanken doet de combinatie prima accelereren. Verbruik 1op8 tot 1op10, viel dus niet tegen. Prima auto, fantatsisch caravan, aanbevolen!
De ervaring van G.J. Biersteker met een Skoda Fabia 1.9 SDI (64 pk/47, Kw bouwperiode: 2000 - 2005) en een Kip Kompakt Variotop 37 EKV van 720 kg geplaatst op 17-05-2007:
Ik rij uitstekend (in nederland tot nu toe) met de combinatie Skoda Fabia 1.9 SDI en de Kip compact welke leeg nog geen 600 Kilo weegt beladen tot 800 Kg.
Uitstekende rijeigenschappen de 5e versnelling is niet bruikbaar in z'n 4 makkelijk 100 KM per uur geen last van slingeren verbruik onder de 1 op 10
De ervaring van M de Goeij met een Skoda Fabia Combi 1.4 16v (80 pk/59, Kw bouwperiode: juli 2006 - maart 2008) en een Eriba Touring Puck 230 GT van 790 kg geplaatst op 10-03-2007:
Mijn ervaring met fabia combi 59 kw is door jullie bij fabia(geen combi)55kw geplaatst svp correctie !!!!invoeren,voorlezers mijn ervaring met mijn combi 59 kw staat dus op fabia 55 kw (dus de hatcback)
De ervaring van M de Goeij met een Skoda Fabia 1.4 16v (75 pk/55, Kw bouwperiode: 2001 - 2007) en een Eriba Touring Puck 230 GT van 790 kg geplaatst op 03-03-2007:
fabia combi 16v 59 kw (model met de nieuwste moter heeft 59 kw!!) op lpg G3 instalatie rijdt perfect met Eriba 230 gt met zelfs fietsen achterop. Wel 2 gasflessen dan voorin.
De ervaring van m baas met een Skoda Fabia Combi 1.4 16v (75 pk/55, Kw bouwperiode: 2001 - 2006) en een Caravan van n.b. kg geplaatst op 10-01-2007:
Heeft goed zijn best gedaan onze fab combi(aug 05) met caravelair van 8ookg richting de ardeche(frankrijk) 2x terug moeten schakelen naar z/n 3e versnelling voor de rest geen centje pijn op cruise control
De ervaring van M de Goeij met een Skoda Fabia Combi 1.4 16v (75 pk/55, Kw bouwperiode: 2001 - 2006) en een Eriba Touring Puck 230 GT van 770 kg geplaatst op 22-11-2006:
prima rijervaring met skoda fabia combi 59 KW(bouwjaar
mei 2006 EV voor de nieuwe 59 KW motor)
auto heeft G3 gasinstalatie en trekt Eriba Puck 230 GT (max 750 kg) uit2005 Rijdt ook prima in de bergen en op bergpassen.
De ervaring van W.Blom met een Skoda Fabia Combi 2.0 (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2001 - 2008) en een Sterckeman Starlett Evolution 420 van 920 kg geplaatst op 12-11-2006:
Al twee maal met deze combi naar Frankrijk geweest en heb van elke km genoten. 2.0 Motor heeft ruim voldoende trekkracht voor zelfs pittige hellingen bv N75 van Grenoble naar Gap. Combinatie is zeer stabiel bij 100km (op tom tom) echte km dus. Harder zou nog kunnen maar vind ik echt niet nodig. Ik ben op vakantie, weet je. Lekker ontspannen, Airco aan, Tom Tom aan (tom)Cruise control aan waar het kan.
De caravan beladen we licht, kleding en lichtgewicht tent, en zorgvuldig met gelijk gewicht op beide wielen. De koelbox en lichtgewicht tentsokken gaan in de auto, daar is plaats genoeg voor.
Ten slotte het verbruik: vlakke weg 1 op 10 en in de alpen was het 1 op 8 gemiddeld. Kortom voor mij ideale combinatie, Compact en toch ruim, pittige motor ,stabiel en redelijk zuinig.
Wat wil je nog meer? (Meer vakantie misschien, ja dat wel)
Reviews geplaatst op TowCar.info van de Skoda Fabia.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).
De ervaring van Steve met een Skoda Fabia Combi 1.2 TSI (105 pk/77 Kw, bouwperiode: 2010-2015) en een Eriba Familia 310 van 908 kg geplaatst op 12-11-2006:
Iv'e owned this car now for nearly 2 years. I chose the car on the strength & info from this site.The car [fabia 1.2 tsi 105bhp estate has been a real eye opener. A great tow car in every respect. Having owned diesels for the last 25 years, the PDF filter fitted to diesels now, put a stop to that, as I drive less than 7000k a year. If your looking for a petrol alternative, seriously look up this car. best towing experience I've ever had. Towed to Italy, all through europe 4300 miles in 6 weeks, twice. This car tows 1200kg. Look up cars with tsi engine 105bhp, Steve.
De ervaring van Richard Clark met een Skoda Fabia 1.4 TDI (80 pk/59 Kw, bouwperiode: 2007-2015) en een Caravan leeg: 750 kg van 850 kg geplaatst op 12-11-2006:
The Fabia has turned out to be a good towcar albeit that when towing you have to change gear more frequently.We tow a ABI Marauder (MIRO 620kg) (MTPLM 850kg)When towing we get about 33-35mpg.Because the car is quite narrow the towing mirrors have to be out as far as they will go.We use a Scott Stabiliser & the outfit all works very well.
De ervaring van alasdair lowe met een Skoda Fabia Combi 1.6 TDI (105 pk/77 Kw, bouwperiode: 2010-2015) en een Eriba Touring Puck 225 van 750 kg geplaatst op 12-11-2006:
Tow from glasgow to Western isles for work average consumption 36 to 38 mpg.[Going quite hard) 40 is possible heading south on m-way south[ again 70 to75mph at night] Have learnt to go easier than used to with proper puck(100mph easy with seat ibiza fr 1.9tdi) The new 1.6 tdi more highly geared than 1.9tdi however it is quiet+clean. Dpf not been a worry as I use the car for regular long trips. Tsi 1.2 petrol maybe the way to go in future
De ervaring van Phil Knell met een Skoda Fabia Combi 1.6 TDI (105 pk/77 Kw, bouwperiode: 2010-2015) en een Eriba Familia 320 van 900 kg geplaatst op 12-11-2006:
The Skoda Fabia 1.6 TDI, 105 bhp, estate worked well for towing my eriba familiar 320gt. Also returns good mpg, 45mpg average. Far better as a solo car.
De ervaring van Phil Knell met een Skoda Fabia Combi 1.6 TDI (105 pk/77 Kw, bouwperiode: 2010-2015) en een Eriba Familia 320 van 900 kg geplaatst op 12-11-2006:
Just returned from a trip to Wiltshire from Ashford, Kent. Car and caravan worked well together. Pulling power OK even on hills. Although fitted will AL-KO stabliser where was no snaking experiances. Returned 46.6 mpg ant between 50 - 60mph.
De ervaring van Trevor Lipscombe met een Skoda Fabia 1.9 TDI (101 pk/74 Kw, bouwperiode: 2000-2007) en een Eriba Touring Puck 230 GT van 790 kg geplaatst op 12-11-2006:
This is an excellent combination. Tows stably in all conditions without stabiliser. Accelerates well and can keep up easily with brisk traffic. Pulls very well up hills on motorways. Fuel consumption about 10-15% lower towing at 60mph. Make sure you are within the recommended 25-50kg noseweight (loading makes a lot of differerence) and check tyre pressures. I run 40psi on Eriba and 2.3 bar front and 2.8 bar rear on Fabia which are the recommended pressures.
De ervaring van Karl met een Skoda Fabia 1.9 TDI (101 pk/74 Kw, bouwperiode: 2000-2007) en een Caravan leeg: 750 kg van 1000 kg geplaatst op 12-11-2006:
So far I've only tried the Fabia 1.9TD estate (old style) with heavy trailers (750KG) so I can't comment on wind resistance, but the torque available from this engine is excellent and it can comfortably accelerate uphill at this weight. Reasonable speeds (50mph) are possible up the steepest welsh hills!
With a 500KG trailer it is all too easy to forget you have it attached...almost normal acceleration at legal uk speeds. Fuel consumption with the trailer is about 5-10% lower than normal (50-52mpg rather than 55mpg on moderate runs); obviously a caravan would be lower.
All in all I'm delighted with its performance. Motorways are a dream: click on the cruise control at the speed limit and just steer! :)
De ervaring van Martin de Goeij met een Skoda Fabia Combi 1.4 16v (75 pk/55 Kw, bouwperiode: 2001-2006) en een Eriba Touring Puck 230 GT van 800 kg geplaatst op 12-11-2006:
Forget to tell driving with inbuilt LPG instalation no problems!!! drive always on LPG!!12
De ervaring van Martin de Goeij-NL met een Skoda Fabia Combi 1.4 16v (75 pk/55 Kw, bouwperiode: 2001-2006) en een Eriba Touring Puck 230 GT van 800 kg geplaatst op 12-11-2006:
First! I have a Skoda Fabia Combi from 28 september 2006 it has a motercap.from 59KW(55kw does not longer exsist for the combi!)
Caravan:Eriba puck 230GT sept 2005 max load 750 kg
Perfect combination on al roads,driving in 5thgear on
highway.Driving easy on al mountainways in Europe.
grt Martin
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.