Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Toyota Auris

Sorteer op:


Toyota Auris TS 1.2T aut. met een Hobby

De ervaring van Reinier met een Toyota Auris TS 1.2T aut. (116 pk/85, Kw bouwperiode: april 2015 - 2019) en een Hobby De Luxe Easy 400 van 1128 kg geplaatst op 29-05-2017:

Van mijn werkgever kreeg ik een auto, maar het werd verplicht een Toyota Auris TS. Het liefst een hybride, maar bij hoge uitzondering kreeg ik een benzine om de caravan te kunnen blijven gebruiken. Met Hemelvaart uitgeprobeerd in NL, met vrouwlief, 2 puberkinderen en hond. Dat valt niet mee, op meerdere vlakken.
1. Ondanks dat ik de kogeldruk nog niet op de maximale 65kg had en de kofferruimte nog niet volledig vol, zakte de achterkant al veel te ver door, naar mijn zin. Tussen de straat en de stekker is er nog een handbreed ruimte. Gelukkig rijden we deze zomer over het biljartlaken dat peage heet. 2. De CVT automaat is niet prettig bruikbaar. De CVT voelt dat er vermogen gevraagd wordt en houdt de toeren onnatuurlijk hoog, zonder daadwerkelijk het beschikbare koppel door te geven. Derhalve in de manuele stand gereden en in de sporstatnd, waarbij de 6e versnelling van de 7 bij 2.500 toeren een tellersnelheid geven van een goeie 95 kilometer per uur. Daar is mee te leven. Een tussensprintje om een vrachtauto in te halen met 100 kilometer op de snelheidsmeter moet zeer goed voorbereid worden. De versnelling is nauwelijks merkbaar en zeer traag. Het verbruik is omgekeerd evenredig, want met een gemeten verbruik van 1 op 7.2 in ons vlakke landje word ik niet blij. Normaal verbruikt de Auris ongeveer 1 op 15. Had wel een dakkoffer op de Auris, dus dat werkt ook nadelig voor het verbruik.
Stabiliteit is in orde. Wel is de combinatie gevoelig voor langsrijdende auto´s. Ook het comfort blijft goed, ondanks het ver inveren op de achtertrein.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota Auris 1.6 Valvematic met een Kip

De ervaring van Frans en Gerda met een Toyota Auris 1.6 Valvematic (132 pk/97, Kw bouwperiode: januari 2013 - april 2015) en een Kip Kompakt 37 EK Special van 760 kg geplaatst op 01-06-2015:

Wij rijden met een Toyota Auris 1,6 132pk en een Kip Kompakt 37 Special EKV. Al meerdere keren naar zuid Duitsland geweest, dus geklommen en ook veel vlakke stukken gehad. Bij Ramschau (Berchtesgaden) moet er behoorlijk geklommen worden naar de camping (Simonhof) en dat doet deze combinatie gewoon met veel gemak. Op de vlakke wegen in Duitsland rijd ik gemiddeld 110/ 120 km pu. dit is geen probleem en de caravan is niet van zijn koers te brengen. Deze combinatie is gewoon heel erg goed om ontspannen mee te rijden. Ook heb een anti slingerkoppeling. Het verbruik is ongeveer 1/9 ik rijd flink door en klim ook met een hogere snelheid dan de rest.

Groetjes Frans en Gerda

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota Auris 1.6 Valvematic met een HomeCar

De ervaring van Heijkamp met een Toyota Auris 1.6 Valvematic (132 pk/97, Kw bouwperiode: januari 2013 - april 2015) en een HomeCar Racer 45 Spirit van 1230 kg geplaatst op 01-12-2014:

Ik rij de Toyota Auris 1,6 type Now 2014 handgeschakelde versnellingsbak. Met een Home Car 45 spirit max 1300 kg. De Auris rijd erg stil, ook met de caravan. Optrekken uit stilstand is niets mis mee. De vering is erg slap, al meerdere keren met
tussendemper op de drempels vast gelopen (zonder caravan) met 3 personen een hond van 25 kg en 80 kg begage. Omdat de vering
zo slap merk je bij het rijden met een caravan gelijk een
onaangenaam lage stabiliteit op de snelweg. Bij een snelheid
boven de 95 km/h op de teller begind de caravan al onrustig te
worden. Boven de 100 km/h werkelijk 92 km/h op navigatie wordt
het ook als zeer ervaren caravanrijder beangstigend. Na veel
overleg met dealer zijn er kosteloos hulpveren geplaatst. Dit was
echt een verademing. Ik heb de kogeldruk verhoogd naar 75 kg ipv 65kg en door de hulpveren is de auto nu veel stabieler. Echter
realiseer ik me nu dat deze combinatie echt aan zijn grens zit, en
als het fout gaat dat ik niets te houden meer heb. Overweeg dus
een anti slingersysteem te in te bouwen op de caravan. Na bij wat
Toyota dealers geinfomeerd te hebben bekend de ene dealer dit en de andere dealer ontkend dit probleem in alle toonaarde.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota Auris 1.6 Valvematic met een Eriba

De ervaring van Cees Schouten met een Toyota Auris 1.6 Valvematic (132 pk/97, Kw bouwperiode: januari 2013 - april 2015) en een Eriba Nova GL 390 van 1200 kg geplaatst op 29-06-2014:

De Toyota Auris TS 1.6 Dynamic op pad met de caravan, een Eriba 390 met een eigen gewicht van 1200 kg. Volgens het kentekenbewijs mag de Auris 1300 kg trekken. De auto is nog extra beladen met 2 elektrische vouwfietsen in de auto, 2 opklapstoelen en 2 tafels.

De auto kan vlot overweg met de caravan, als je 90km rijdt op de teller dan maakt de motor in de 4e versnelling 3000 toeren. De auto is dan erg stil, ik heb metingen verricht en kwam tot 64 Db.
Bij hellingen op de snelwegen in het buitenland moet je regelmatig terug schakelen naar de 3e versnelling. Het verschil bij 90km op de teller is precies 1000 toeren ten opzichte van de 4e versnelling, namelijk 4000 toeren.
De geluidsproductie blijft ook hier binnen de perken, gemeten is 67 Db. De motor zit dan dicht bij zijn maximale koppel van 160 Nm en is dan erg sterk, je trekt gemakkelijk door tot over de 100km per uur en kan zo eenvoudig vrachtwagens inhalen. Op redelijk vlakke stukken is de 5e versnelling goed bruikbaar, bij 90km op de teller maakt de motor dan 2500 toeren.

Het was wel even wennen na de Corolla Verso 1.8 die ik hiervoor reed, in eerste instantie mis je een versnelling omdat het gat tussen de 3 en 4 van de Auris nogal groot is. In de praktijk valt het erg mee en blijkt het een juist voordeel te zijn. Met de Verso kwam ik met het verbruik tot 10,5 liter per 100 km. Bij de Auris zit ik gemiddeld op 9 liter per 100 km. Ik heb zelfs over een afstand van 250 km een verbruik weten te noteren van 7,8 liter per 100 km.

De auto met caravan vormen bij goede belading een stabiele en vooral stille combinatie. Ik heb de druk op de trekhaakkogel 70 kg gehouden, 65 kg is toegestaan maar iets meer rijdt wel prettiger.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota Auris 2.0 D-4D met een Knaus

De ervaring van J.Pas met een Toyota Auris 2.0 D-4D (126 pk/93, Kw bouwperiode: maart 2007 - december 2012) en een Knaus Azur 450 FU van 1350 kg geplaatst op 11-06-2014:

Trekkracht voor Knaus Azur 1350 kg ruim voldoende.
Verbruik 1:10, normaal 1:13. 2x ANWB interventie in Nederland vanwege verstopt roet filter waardoor hij automatisch naar veilige mode schakelt. Vanaf dat moment kon ik max. 40 km /uur rijden. Levens gevaarlijk!!!. Oorzaak was het rijden volgens schakel indicatie op dashboard. Wanneer je boven de 2200 toeren blijft rijden heb je geen probleem.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota Auris 1.6 VVT-i met een Adria

De ervaring van D Wiersma met een Toyota Auris 1.6 VVT-i (124 pk/91, Kw bouwperiode: maart 2007 - oktober 2009) en een Adria Action 361 LH van 1000 kg geplaatst op 28-09-2013:

Na een Skoda Octavia 1,6i 101 pk merken we met deze Toyota Aurus 1,6 VVTI van 124 pk wel degelijk meer trekkracht. Snelheden op de Franse tolweg met 105 km/h zijn makkelijk te doen. Wel neemt het verbruik toe. De getrokken Caravan is een Adria Linea 1995 440 met een max gewicht van 1000 kg.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota Auris 1.6 VVT-i met een Chateau

De ervaring van henk686 met een Toyota Auris 1.6 VVT-i (132 pk/97, Kw bouwperiode: april 2010 - december 2012) en een Chateau Caratt 390 van 1080 kg geplaatst op 25-05-2013:

Ik ben tevreden met de rijervaringen van de combinatie. Nu 2 jaren met vakantie door Frankrijk en Noord Spanje 'gezworven'. Verbruik solo ca. 1 op 14. Met de caravan ca. 1 op 9 gemiddeld (ik rij green AutoRoute, normale snelheid 80 tot 100 op buitenwegen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota Auris 2.0 D-4D met een Hobby

De ervaring van jsnelders met een Toyota Auris 2.0 D-4D (126 pk/93, Kw bouwperiode: maart 2007 - december 2012) en een Hobby La Vita Bionda 455 UF van 1292 kg geplaatst op 07-12-2012:

Auris 2.o diesel, met een hobby lavita bionda 455. Ruim voldoende trekkracht. Stabiliteit tot 100km p/uur voldoende. Verbruik 1op10 normaal 1op 16-17

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota Auris 1.6 VVT-i met een Kip

De ervaring van M.Mulders met een Toyota Auris 1.6 VVT-i (132 pk/97, Kw bouwperiode: april 2010 - december 2012) en een Kip Vision 41 T Special van 1080 kg geplaatst op 23-09-2012:

Dit jaar voor het eerst over de route national richting het zuiden gegaan. Heen over Clermont-Ferrand en terug over Bourg n Bresse. Een hele verandering qua rijden, maar de Auris stelde ons absoluut niet teleur. Hij doet het allemaal vrij gemakkelijk - mits je hem op toeren houdt (precies als in het advies van Bert en Menno!). Vooral de "flauwe" hellingen wanneer je een dorpje uitrijdt kun je beter niet in zijn drie doen. Om vaart te maken heb je dan echt zijn twee nodig. Toen ik die omschakeling eenmaal had gemaakt trok de Auris onze Kip soepeltjes over de weg. Een extra compliment voor de Climate Control (en motorkoeling). De eerste dag steeg het kwik buiten tot 40 graden(!) maar daarvan was de auto niet onder de indruk. Koelwatertemperatuur bleef constant en Climate Control deed zijn werk uitstekend! Via de RN verbruikte de Auris ruim 1 op 9 (met een soepele, maar vlotte rijstijl). Erg netjes als ik het vergelijk met eerdere combinaties. De Auris rijdt stabiel met caravan, maar is op slechte wegen wat onrustig/wiebelig.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota Auris 2.0 D-4D met een Hobby

De ervaring van w de graaf met een Toyota Auris 2.0 D-4D (126 pk/93, Kw bouwperiode: maart 2007 - december 2012) en een Hobby De Luxe 380 TB van 1139 kg geplaatst op 16-05-2012:

2011 frankrijk,route napoleon nergens problemen,zeer koersvast ,ruim voldoende trekkracht en confortabel.een keer ergens een helling van 23% gehad moeiteloos in 2 versnelling hooby 400sf aanrader als trekker

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota Auris 1.6 VVT-i met een Kip

De ervaring van M.Mulders met een Toyota Auris 1.6 VVT-i (132 pk/97, Kw bouwperiode: april 2010 - december 2012) en een Kip Vision 41 T Special van 1080 kg geplaatst op 26-06-2011:

Aan de auris de zware taak om na een 150pk sterke Impreza te dienen als trekauto voor de Kip Vision. Hij heeft ons verrast met zijn werkwillige motor met goed gekozen overbrengingsverhoudingen. In zijn 3 bedwingt hij de steilste autobaan helling met voelbare reserve. De 5e versnelling is bijna altijd te gebruiken op vlakke stukken. (de 6e heb ik niet gebruikt). De schakelindicator geeft ook met de Kip aan de haak zinnige adviezen, en het verbruik over 3100 km was 1 op 9,2. Daarmee waren wij dus echt heel tevreden( de Impreza deed 1 op 7,4 op dezelfde rit!). Weggedrag met de caravan is, misschien door de lage kogeldruk, op de route national iets minder zeker dan de Impreza. Die was dan ook uitzonderlijk stabiel, maar de Auris scoort nog steeds een ruime voldoende in onze beleving.

Samenvattend is de Auris een goede trekauto. Daarbij verdient vooral de motor in mijn ogen een compliment voor zijn bovengemiddelde prestaties en praktijkverbruik.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota Auris 2.0 D-4D met een Hobby

De ervaring van R.L.P. van de Ven met een Toyota Auris 2.0 D-4D (126 pk/93, Kw bouwperiode: maart 2007 - december 2012) en een Hobby De Luxe 440 SF van 1250 kg geplaatst op 28-08-2010:

Afgelopen zomer met deze combinatie naar Frankrijk gereden. Via Pont Normandie naar Bretagne en daarna doorg naar de Vendee.
Nergens het gevoel gehad dat er een caravan achter de wagen hing. De combinatie kan uitstekend met het overige verkeer meekomen. Op hellingen meer dan voldoende kracht om, zonder veel snelheidsverlies, boven te komen.
In vergelijking tot voorgaande jaren (Opel Zafira) een ware verademing.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota Auris 1.4 D-4D met een Bagagewagen

De ervaring van P. van Diem met een Toyota Auris 1.4 D-4D (90 pk/66, Kw bouwperiode: maart 2007 - oktober 2009) en een Bagagewagen (achter normale personen auto) van 700 kg geplaatst op 11-07-2010:

Via deze site de beslissing genomen om een Auris 1.4D-4D te kopen en geen spijt gehad. Met een Paradiso-vouwcaravan ( beladen gewicht ca 750kg) via de Brennerpas naar het noorden van Italie in de Dolomieten( omgeving Trento) De weg naar de camping ( Laghi di Lamar) heeft enkele stukken met haarspeldbochten en een stijgingspercentage van 15 - 17% maar deze auto heeft er totaal geen probleem mee en de temperatuurmeter is geen enkele keer van de normale positie geweest. Ook een file in Duitsland van 1 uur lang rijden en stilstaan met ca 5km per uur bij een buitentemperatuur van 36 graden! gaf geen enkele verhoging van de motor temperatuur. Het solo brandstofvebruik schommelt tussen 1 op 17 en 1 op 18 en in de bergen is dit ongeveer 1 op16

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota Auris 1.6 VVT-i met een Kip

De ervaring van L.M. Triesscheijn met een Toyota Auris 1.6 VVT-i (124 pk/91, Kw bouwperiode: maart 2007 - oktober 2009) en een Kip Vision 41 EKR Travel van 1165 kg geplaatst op 17-05-2010:

Prima trekker. Op de cruisecontrol 90 km=gebruik 1 op 9. In Luik in z'n 4 omhoog gaat prima. Soloverbruik 1 0p 12.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota Auris 1.8 VVT-i met een TEC

De ervaring van Berry van Loon met een Toyota Auris 1.8 VVT-i (148 pk/109, Kw bouwperiode: april 2009 - oktober 2009) en een TEC Travel King 420 DB van 1170 kg geplaatst op 28-10-2009:

Probleemloze combinatie. Dit jaar naar Toscane en Vogezen geweest. In Nederland gaat alles in 5 en de cruise control op 90, schakelen is dan niet nodig: lekker rustig. Vlakke stukken kunnen ook in 6 gereden worden. Klimmen is geen probleem 3e versn. is dan ideaal. We zijn niet in het hoog gebergte geweest met steile hellingen. Verbruik zonder caravan 1 op 16; met 1 op 10. Fijne comfortabele combinatie!

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota Auris 1.6 VVT-i met een Kip

De ervaring van E de Kovel met een Toyota Auris 1.6 VVT-i (124 pk/91, Kw bouwperiode: maart 2007 - oktober 2009) en een Kip Kompakt 37 EK Special van 950 kg geplaatst op 24-05-2009:

In Mei 2009 naar Normandie geweest, snelheden gereden van 85km tot 100km/uur .
Auris 1.6 trekt caravan met gemak en een gemiddeld gebruik van 1 op 10,9.
We hebben achter een kennis aangereden, als we alleen hadden gereden rijden we op cruisecontrol en was verbruik zeker gunstiger uitgekomen.
Rit is gereden met 2 volwassenen en max belading waarbij op terugrit gereden is met zijwind en tegenwind.
Hiervoor een mazda6 1.8 gereden en de auris doet naar mijn idee niet onder voor de mazda

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota Auris 1.6 VVT-i met een Knaus

De ervaring van H.Thijssen met een Toyota Auris 1.6 VVT-i (124 pk/91, Kw bouwperiode: maart 2007 - oktober 2009) en een Knaus Sport 450 FU van 1265 kg geplaatst op 22-03-2009:

Wij zijn erg positief over deze combinatie wat betreft het comfort en rijgedrag.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota Auris 1.6 VVT-i met een LMC

De ervaring van G J Westerhoff met een Toyota Auris 1.6 VVT-i (124 pk/91, Kw bouwperiode: maart 2007 - oktober 2009) en een LMC Casa Familia 560 MDK van 1298 kg geplaatst op 29-10-2008:

Rij twee jaar met toyota naar spanje gaat heel goed en de auto mag 1300kilo trekken.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota Auris 2.0 D-4D met een Hobby

De ervaring van Boudewijn Steggerda met een Toyota Auris 2.0 D-4D (126 pk/93, Kw bouwperiode: maart 2007 - december 2012) en een Hobby Excellent 460 UFe van 1300 kg geplaatst op 02-10-2007:

Zijn naar Echternach via Luuk gereden. Cruise control veel gebruikt. Probleemloos. Verbruik brandstof 1 op 10.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota Auris 2.0 D-4D met een Dethleffs

De ervaring van Jannis de Koeijer met een Toyota Auris 2.0 D-4D (126 pk/93, Kw bouwperiode: maart 2007 - december 2012) en een Dethleffs Camper 450 DB van 1260 kg geplaatst op 03-08-2007:

De combinatie voldoet prima. In de vakantie rondrit door Schotland gemaakt en redelijk wat (steile) hellingen gehad. De combinatie is zeer koersvast. De Auris heeft voldoende trekkracht. Op het vlakke vergeet je haast dat er wat achter zit.
Een combinatie die zeker aan te raden is.

Bekijk berekening

Wijzigen


Engelstalige reviews

Reviews geplaatst op TowCar.info van de Toyota Auris.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).


Toyota Auris 1.6 Valvematic aut. met een Lunar

De ervaring van Steve Bennett met een Toyota Auris 1.6 Valvematic aut. (132 pk/97 Kw, bouwperiode: 2013-2015) en een Lunar Ariva van 970 kg geplaatst op 03-08-2007:

Calais to Perpignan, best cruise speed 65 mph at 24mpg.
Towed at 75mph totally stable but 18mpg, 67kg nose weight 975kg mtplm.
Solo 45mpg.
CVT auto worked well, totally relaxed outfit to drive, highly recomended.


Toyota Auris 2.0 D-4D met een Bailey

De ervaring van R Randall met een Toyota Auris 2.0 D-4D (126 pk/93 Kw, bouwperiode: 2007-2012) en een Bailey Senator Vermont van 1280 kg geplaatst op 03-08-2007:

Tows like a dream,no power issues or stability problems car does look small but copes with ease. Average 35 mpg on run to West Country and back to Kent ! Just be sure not to overload van !


Toyota Auris 2.0 D-4D met een Bailey

De ervaring van G Evans met een Toyota Auris 2.0 D-4D (126 pk/93 Kw, bouwperiode: 2007-2012) en een Bailey Ranger 550/6 van 1258 kg geplaatst op 03-08-2007:

This is a relatively small car with a large heart. On the plus side the 2.0 D4D 126bhp unit is lively, and takes no prisoners. I can honestly say power is no problem.
On the negative side there has been stability issues to deal with, which was at its worst at 53MPH, this was due to a relatively soft rear suspension. This was resolved by adding extra load tyres to the rear of the car along with Grayson Spring assisters. The unit is now stable and safe. Be warned you must inform your insurance company when adding spring assisters.


Toyota Auris 2.0 D-4D met een Abbey

De ervaring van Pete Lewis met een Toyota Auris 2.0 D-4D (126 pk/93 Kw, bouwperiode: 2007-2012) en een Abbey Aventura 315 van 1264 kg geplaatst op 03-08-2007:

Latest update on my outfit as mentioned above after trips over to norfolk up to York and down to Cornwall cannot really find any problems having had it weighed empty then loaded items by using bathroom scales ! I have found it ok,just a slight movement when quite windy in the open spaces,fuel mpg settled around 32 to 34 mpg when towing,yes the boot area is a bit small but carrying microwave and chairs just add a bit of weight to the rear of the car helps stabilisation,looking forward to more trips in the future.


Toyota Auris 2.0 D-4D met een Abbey

De ervaring van Pete Lewis met een Toyota Auris 2.0 D-4D (126 pk/93 Kw, bouwperiode: 2007-2012) en een Abbey Aventura 315 van 1264 kg geplaatst op 03-08-2007:

Took the outfit away recently for a "shakedown"I was more than happy, the Auris towed the van well,balance seemed ok pulled up hill well,having used a corrolla 1.6 hatchback before with a Abbey Gts 412 this was a great improvement,about 40-41mpg was achieved the 2litre diesel doing well.More trips booked so updates later on.


Toyota Auris 2.2 D-4D D-CAT met een Swift

De ervaring van mr e hughes met een Toyota Auris 2.2 D-4D D-CAT (177 pk/130 Kw, bouwperiode: 2007-2012) en een Swift Charisma 230 van 1295 kg geplaatst op 03-08-2007:

this combination works extremly well .the toyta cruises on the motorway in 5th gear and will accelerate up gradients when asked to without changing down.


Toyota Auris 2.0 D-4D met een Swift

De ervaring van R.DRAPER met een Toyota Auris 2.0 D-4D (126 pk/93 Kw, bouwperiode: 2007-2012) en een Swift Charisma 230 van 1295 kg geplaatst op 03-08-2007:

I used to tow my swift with a 2005 Avensis 1.8X I used to get about 23 mpg towing . I have swapped it for a Auris 2.0 D-4D I get about 33mpg Even though the Auris is smaller the weight ratio is slightly better the power is much better on hills . slight downside is not as much boot space


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.


 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Lees ook:

Hoe meer PK's, hoe beter?

Caravan (te?) zwaar

Genuanceerd advies

Wet- en regelgeving

Voorbeeld Trekrapport

 

©2024 Caravantrekker