De ervaring van Jaap met een Volvo 940 Estate 2.3 lpt (135 pk/99, Kw bouwperiode: januari 1995 - juni 1996) en een Fendt Bianco 470 TFB van 1398 kg geplaatst op 25-05-2017:
Na eerst met een Toyota Avensis diesel te hebben gereden is onze 940 van het jaar 1998 een verademing. Moeiteloos trekt hij onze Fendt Bianco 470 door Frankrijk. Dit is echt genieten met stereo en automatische airco aan. De auto heeft pas 360.000 gereden en nog lang niet op. Gemiddeld een gebruik van 1 op 12, met de caravan 1 op 7,5. De automatische niveauregeling vult dit plaatje nog aan en geeft ons een echt vakantiegevoel.
De ervaring van Joris Noordweg met een Volvo 850 Estate 2.5 20v (170 pk/125, Kw bouwperiode: 1994 - 1997) en een Dethleffs c'go 495 FR van 1300 kg geplaatst op 02-09-2016:
Na het checken van caravantrekker.nl heb ik bewust een 850 GLT 20V Sedan gekocht als trekker van onze Dethleffs C'Go 495 QSK. Omdat het een flinke caravan is en de auto een automaat heb ik een automaatkoeler laten inbouwen om ook in de hete franse bergen voldoende koelvermogen voor de automaatolie te hebben.We zijn zonder een centje pijn op-en-neer naar Avignon geweest. Zeer soepel rijden. 100 km/h op de vlakke weg in de D. Zodra het hoogteverschil begonnen de automaat in de 3 gezet en teruggezakt naar 90 km/h. Daarbij draait de motor nog steeds een rustige 3000 RPM. Een mooie rustige roffel. Bij één camping een flink smal en steil bergweggetje beklommen. Dit was ook geen enkel probleem. Heerlijke auto en pas 22 jaar jong.
De ervaring van Jaap met een Volvo 940 Estate 2.3 lpt (135 pk/99, Kw bouwperiode: januari 1995 - juni 1996) en een Fendt Bianco 390 FH van 1220 kg geplaatst op 18-06-2016:
Na jaren met een Toyota Avensis 20 TD gereden te hebben zijn we vorig jaar voor het eerst met onze "nieuwe"volvo 940 naar Zuid Frankrijk gereden. Fantastische combinatie. Met onze caravan, een Fendt Bianco 470 uit 2008, een heel goede reis gehad en ontspannen aangekomen. Een groot verschil met de Avensis. meer trekkracht en stabiliteit. De "Col de grand boeuf" zonder enig probleem voor een groot deel links genomen. En dan die airco. Onze 940 is een limited edition met automatische airco. Heerlijk.We kjiken voor dit jaar alweer uit naar deze trip.
De ervaring van De Vries met een Volvo 940 sedan 2.3 (131 pk/96, Kw bouwperiode: 1990 - 1993) en een Kip Vision 41 ETD Special van 750 kg geplaatst op 15-08-2015:
Let op: de caravan is een Kip KT330 uit 1984! Breedte 2 meter, 2,30 hoog, leeg 500 kg, max. gewicht 850 kg. De voorkant loopt weliswaar schuin maar de hoeken zijn niet afgerond, de stroomlijn is dus verre van ideaal. Deze caravan is een echte windvanger.
De Volvo 940 met deze oude Kip is een ideale budgetcombinatie. De auto is van 01-1991 en is voorzien van een 4-traps automaat met overdrive (dus eigenlijk 5 versnellingen). Ik ben er mee naar Zuid-Frankrijk geweest en dat gaat fantastisch. De caravan is licht, maar heeft de stroomlijn van een zeecontainer en is niet voorzien van een anti-slingerkoppeling.
Dankzij het gewicht van de Volvo merk je vrij weinig van de caravan. Boven de 70 km/h gaat het allemaal wat langzamer. Als je een vrachtwagen inhaalt, voel je de caravan wat bewegen maar de auto is niet uit koers te krijgen. Met veel moeite kon ik een kogeldruk van 60 kg halen (vanwege het kleine formaat, alles ligt in de buurt van de as). Met een volle gasfles, volle watertank en wat stoeptegels in de disselbak haal je de 60 kg. Trillingen of slingeringen van de caravan voel je nauwelijks, maar dit komt echt vanwege de zware Volvo. Als er een lichtere auto voor zit, wordt het een heel ander verhaal: met mijn Volvo 360 uit 1983 (weegt 1030 kg) staat het zweet je in de handen als je vrachtwagens inhaalt.
Maar goed, terug naar de Volvo 940: het is een gemakkelijke automaat. Ik rijd overal 90, soms 95. Je moet echt niet harder willen rijden met een caravan, ook niet met een nieuwe. Op de erg steile hellingen springt de automaat terug in de 3e versnelling, maar je rijdt dan alsnog gewoon met 90 km/h omhoog. Even ter vergelijking; de 3e versnelling van de automaat is vergelijkbaar met de 4e versnelling van een handgeschakelde bak.
Deze automaat kan handmatig vastgezet worden in 1, 2 en 3. Helaas niet in 4. Dat was fijn geweest, want de overdrive is niet uitschakelbaar. Die werkt op oliedruk. Allemaal prima, maar heuvelop gaat niet werken met 2.300 tpm. Er zit immers geen turbo op de auto. Je moet dan handmatig de bak in 3 zetten, maar dat is weer overkill: de 4 had ook makkelijk gekund.
Het verbruik is solo 1:11, met caravan erachter 1:9. Met veel bergen gaat het terug naar 1:7, op de vlakke weg is 1:10 gewoon haalbaar.
De Volvo 940 is een absolute alleskunner met zeer eenvoudige techniek. Goedkoop in aanschaf, goedkoop in onderhoud. Dankzij de automaat met koppelomvormer kom je overal weg. Ook natte grasveldjes; bij het loslaten van de rem rijdt de auto vanzelf weg. Ideaal bij manoeuvreren. Van koelingsproblemen heb ik geen last. De auto heeft een fan met een viscosekoppeling: de fan draait daardoor altijd mee, maar met een slipkoppeling. Hoe warmer de motor, hoe vaster de verbinding met de fan. Die draait zodoende volledig automatisch met een wisselend toerental. Bij filerijden op een snikhete Franse snelweg lijkt het wel een vrachtwagen, maar de motor blijft altijd op de juiste temperatuur. Simpel en onverwoestbaar.
Voor mij geen nieuwe auto; ik heb wel eens een moderne auto ervoor gehad met zo'n nieuwe, kleine motor met turbo. Op papier veel betere prestaties, meer pk's, meer koppel. In de praktijk schakel je je het ongans, omdat het bruikbare toerengebied veel beperkter is. Bovendien blijft de koeling een probleem (zodra je niet op het ideale toerental zit, loopt de zaak warm). Het koelsysteem van een 940 is zwaar overbemeten, zoals bij wel meer oudere Volvo's (240, 360, 740, 850).
De ervaring van Roland van Berne met een Volvo 850 sedan 2.5 10v (144 pk/106, Kw bouwperiode: 1994 - 1997) en een Caravan leeg: 750 kg van 1300 kg geplaatst op 07-03-2014:
Sinds juli 2012 jaar in bezit van een 85010v 144pk.automaat uit 1996.
Eerst trokken wij een IT 330 uit 1976. totaal gewicht van 750 kg.
In 2015 kochten wij een Home car 45 Racer Space 1300 kg. die ik omgebouwd heb naar de techniek van nu.( zie you tube; caravan koelkast).
Naast de omgebouwde caravan is er in de Volvo een extra oliekoeler geplaatst voor de automaat.
Zwaardere achterveren samen met nivomat een super combinatie om mee te rijden. Af en toe in sportstand. En bergafwaarts vast zetten in een lagere versnelling.
Een echte ROFFEL, heerlijk die 5 cylinder.
Met een redelijk brandstofgebruik.
Kijk voor foto's op facebook.
Groet Roland van Berne
De ervaring van Oscar Huls met een Volvo 960 Estate 3.0 24v aut. (204 pk/150, Kw bouwperiode: 1990 - 1997) en een Burstner Ventana 490 van 1350 kg geplaatst op 31-01-2013:
Met de Volvo 960 3.0 en een Bürstner Ventana 490TK en 4 personen naar Kroatië gereden afgelopen zomer. Oud beestje maar met een redelijk verse motor uit 1997 met "maar"186000 km op de teller was dit een mooie test. Stilstaand voor vertrek washet geen gezicht al schijnend met de koplampen naar de maan. De kogeldruk was prima in orde en dus gewoon gaan rijden. Wat is die niveauregeling een zegen. Auto blijft heerlijk recht liggen en met de automaat in D of in 3 en de cruise control - tussen de 95 en de 100 - erop rijdt dit heerlijk ontspannen. Voldoende vermogen en even inhalen met 120 is geen enkel probleem. Met 100 km/h de berg op in Slovenië bij 35 graden vond ie wat minder fijn en daarbij liep de motortemperatuur behoorlijk op. Het gaat allemaal zo makkelijk dat je ongewild toch iets te veel vraagt. Langzamer rijden hielp, en de temperatuur liep keurig terug. Toch iets meer rekening houden met de leeftijd van deze oude dame en de omstandigheden! Verbruik met afwisselend LPG en Benzine gemiddeld rond de 1 op 6 dus dat valt nog niet eens tegen. Na ervaringen met een 940LPT en een Volvo V70D5 met dezelfde caravan vind ik de 960 een prima trekauto en vomt een uitstekende combinatie met de Bürstner.
De ervaring van spedy met een Volvo 850 sedan T-5 (226 pk/166, Kw bouwperiode: 1994 - 1997) en een Polar 560 (2.3) van 1490 kg geplaatst op 11-08-2012:
met solifer van 1350 kg hoop tamtam auto is nou niet eencaravantrekker motor loopt regelmatig warm en turbo,s vliegen om je oren 2 maal met caravan weggeweest en 2 turbo,s gekost.
De ervaring van Rob van den Elsaker met een Volvo 850 Estate 2.5 20v (170 pk/125, Kw bouwperiode: 1994 - 1997) en een Adria Adora 502 van 1294 kg geplaatst op 15-08-2011:
Met 360.000 km op de teller nog altijd een perfecte trekker. In Frankrijk, Hongarije, Italy en Oostenrijk rondgetrokken met de Adria 502 UP. Eigenlijk nooit een probleem ondervonden. Goede stabiliteit en motorisch perfect, vrijwel altijd voldoende pk's. Altijd rijdende op CC. Op de passen soms even spelen met 1 en 2.
Toch altijd alert blijven voor een te hoge snelheid, met name bij afdalen!
De ervaring van Gustaf met een Volvo 940 Estate 2.3 lpt (135 pk/99, Kw bouwperiode: januari 1995 - juni 1996) en een Hobby Exclusive 560 UF van 1554 kg geplaatst op 05-07-2011:
Heerlijke combinatie! 945 2.3i LowPressureTurbo Lpg g3 1997. Handbak 372.000km. Normaal verbruik 1:8, met caravan (bijna) 1:7. Heerlijk stabiel en op hellingen ook geen probleem, zolang je rond de 3000toeren rijdt. "De caravan is daarmee eigenlijk (veel) te zwaar voor deze trekauto!!" volgens de berekening... Ik zit met 1600kg nog 300 kg ONDER het gewicht wat deze auto in bijv. Duitsland mag trekken...
Op de vlakke weg gaat hij op LPG, bij stadsverkeer en in de heuvels rij ik op benzine.
Kost iets meer, maar beter voor het blok.
Een caravan van 2.50 breed koop ik nooit meer, want is echt te breed om te toeren..
De ervaring van maurice met een Volvo 850 Estate T-5 (226 pk/166, Kw bouwperiode: 1994 - 1997) en een LMC Maestro 550 D van 1500 kg geplaatst op 21-03-2011:
wat een onzin die trekkacht berekening rijd gewoon super ik rij er ook gewoon 120 mee leg als een blok op de weg
De ervaring van J. Postma met een Volvo 960 Estate 3.0 24v aut. (204 pk/150, Kw bouwperiode: 1990 - 1997) en een TEC Weltbummler 480 van 1300 kg geplaatst op 22-12-2010:
Hier mijn ervaringen met deze trekauto. Auto rijdt zeer comfortabel. Voldoende bagageruimte. Door de automatische niveau regeling nooit een kont die doorhangt. Het rijden gaat in vergelijking met vorige auto (Megane 1.6 16v LPG Grand tour 2007) zeer solide en stabiel. In alle omstandigheden voldoende trekkracht. Mede door een automaat ook erg relaxt rijden.
Cruise snelheid ligt meestal rond de 100 km/u (auto snelwegen) wat ik ervaar als een fijne snelheid die veilig voelt maar ook nog lekker opschiet (voor zover dat aan de orde is op vakanties). Waar de vorige auto met caravan een verbruik liet zien van 1 op 7 zit de 960 hierop solo. Verbruik met hut zit de 960 rondt de 1 op 5 (allen op LPG) met 55 ltr dienen we dus om 2,5 uur te stoppen voor wat nieuwe brandstof.
Verder is een extra automaatkoeler aan te bevelen bij deze auto (ligt klaar voor montage). Zonder wordt er bij lang trekken in 2e verzet de boel mij iets te warm.
Al met al een fijne trekauto.
PS ik zie dat de juiste caravan er niet bij staat. Het betreft hier een TEC Sprinter 490TK max 1300kg.
De ervaring van Wim met een Volvo 940 Estate 2.3 lpt (135 pk/99, Kw bouwperiode: januari 1995 - juni 1996) en een Cabby C51 van 1380 kg geplaatst op 04-08-2010:
volvo 940 automaat (1997) met caravan Cabby (2000) is een vlotte combinatie, die goed in stroomlijn staat. Geen doorzakken van de achtervering, dus houdt het neuswiel van de caravan een flink stuk van de grond.
Tank geen benzine met octaan 98 of hoger, het is niet nodig, de motor wordt onnodig te warm. Rijd met beleid, laat in heuvelachtig terrein of bergen de automaat niet zelf kiezen. Het terugschakelen is vrij laat, let op snelheid in combinatie met toerental, en koppel. Rijd rustig een helling ( 5% en meer) naar beneden. Wij, met 2 personen, in de auto zijn iets te licht beladen, met spoorvormen of zijwind neiging tot instabiliteit.
benzinegebruik 1 op 8. Onze reis ging naar Tsjechië en Polen.
De ervaring van Bjorn Knapen met een Volvo 960 Estate 3.0 24v aut. (204 pk/150, Kw bouwperiode: 1990 - 1997) en een Solifer Artic 520 van 1050 kg geplaatst op 22-07-2010:
Heerlijk, comfortabele, krachtige trekauto. Hiervoor 760 estate automaat gereden; is ook goed. 960 veel krachtiger en rustiger. Heb ook nog 940 estate lpt. 960 heeft voorkeur!
De ervaring van Dennis met een Volvo 940 Estate 2.3 lpt (135 pk/99, Kw bouwperiode: januari 1995 - juni 1996) en een Burstner Averso 390 TS van 1100 kg geplaatst op 11-05-2010:
Hele goede caravantrekker. Onze auto heeft al dik 300.000 km gereden maar is immer perfect onderhouden. Het rijden met de caravan is een genot. Altijd voldoende koppel en vermogen door die heerlijke 2.3 turbo motor. Ik kan deze auto absoluut aanbevelen als trekauto. Heel stabiel onder het rijden en een laadruimte waar echt heel veel in kan! Kunnen veel moderne auto`s niet tegenop denk ik!
De ervaring van ignas met een Volvo 440 1.8i (90 pk/66, Kw bouwperiode: 1993 - 1996) en een Eriba Touring Triton 410 GT van 980 kg geplaatst op 13-03-2010:
Het trekkrachtrapport komt aardig overeen met mijn jarenlange ervaringen; mijn Eriba triton (1996) heeft een stabilisator-koppeling (net als de meeste anderen van dit type, neem ik aan). Op snelwegen is 90-95 km/h geen probleem, maar 100 of meer vereist wel regelmatig terugschakelen naar 4e versnelling. Het laatste stuk van de helling bij Luik lukt niet in de 4e versnelling, meestal wel in 3e (tenzij erg sterke tegenwind). Stads- en B-weg verkeer is geen enkel probleem. Remmen gaat perfect, de auto kan de combinatie heel goed aan, en slingert niet, ook niet bij een noodstop op de snelweg. Wegrijden op steile hellingen gaat goed, mits ondergrond niet zanderig maar normaal asfalt is.
De ervaring van Pieter met een Volvo 940 Estate 2.4 TD Polar (122 pk/90, Kw bouwperiode: 1993 - 1996) en een LMC Munsterland Viola 450 E van 1200 kg geplaatst op 30-01-2010:
Volvo 2.4 turbodiesel automaat.
Deze wagen met caravan LMC 1000 kg niet gestroomlijnd.
Ik rij op de autosnelweg 95 km/u aan 85 schakelt hij in overdrive. Hij heeft voldoende kracht om dan een vrachtwagen of kleine heuvel te overwinnen. Als je wil kan je blijven doorduwen tot 120. Bij een steilere heuvel kan je mee met alle moderne wagens maar dan moet je goed doorduwen en de toerenteller op 3000 toeren houden. Zo kan hij alles aan. Ik laat hem wel zakken om de moter niet te forceren en rij rustig naar boven. Ik heb alle hellingen al beklommen en afgedaald. De wagen geeft nooit op. Normaal verbruik ik solo 8l. Met de caravan wordt dat 11-12l.
De ervaring van Marcel Spees met een Volvo 740 Estate 2.3i 8v (116 pk/85, Kw bouwperiode: 1986 - 1989) en een Burstner Ventana 510 van 1300 kg geplaatst op 06-08-2009:
Met mijn volvo 740 station bwj.90 en burstner ventana 510 leeg gewicht 1140 max.1500kg moet ik zeggen het gaat redelijk goed, echter Luik en diverse hellingen tot Luxemburg moeten in de 3e versnelling en proberen het toerental tussen 2400 en 2800 te houden (hoogste koppel).Op gewone snelweg is snelheid van 90-95km/u goed te doen in de 4e versnelling. verbruik 1 op 7 a 7,5km
De ervaring van henk ruys met een Volvo 940 Estate 2.3 aut. Polar (131 pk/96, Kw bouwperiode: 1993 - 1994) en een Chateau Caratt 350 ATF van 900 kg geplaatst op 19-06-2009:
rijd er nu een half jaar mee.
en is bijna geen verschil met of zonder caravan.
trek er ook een tendemasser paarden wagen mee.
gaat geweldig.groetjes henk
De ervaring van Marc met een Volvo 850 Estate 2.5 20v (170 pk/125, Kw bouwperiode: 1994 - 1997) en een Kip Grey Line 50 van 1425 kg geplaatst op 17-11-2008:
Heb sinds kort een Kip 50 tdb(max1500) achter mijn Volvo 850(2.5 20v 170PK aut). Ben er mee naar Luxemburg geweest om uit te proberen. De klimmetjes op de weg van Luik naar Aken en dan ri Spa waren geen probleem. 2 personen en bagage. Op de CC met 90km/u de snelweg geen probleem, bij het klimmen ri Aken terugschakelend van overdrive en 3e. Op een gegeven moment werd dat ook te zwaar(sneleid liep langzaam terug) terugschakelend naar de 2e toch weer in snelheid klimmend en weer opschakelend naar 3.(en weer terugzakkend naar 2e) maar nog steeds met 90 naar boven. Zonder problemen dus.
De ervaring van Frank W.M. Bessems met een Volvo 240 GLE Estate B230F (116 pk/85, Kw bouwperiode: 1991 - 1993) en een Wilk S4-560 (2,3) van 1430 kg geplaatst op 23-09-2008:
Een zeer goede ervaring, zeker voor zijn leeftijd! (04-'93)
Inderdaad met lage snelheden ver doortrekken, echter hij blijft goed op snelheid, m.n. boven de 95 km..Rijdt prima in de 5e versn, op de vlakke weg bij 100 km. Om in te halen veel trekkracht ( in de 4e versn. ) om van 100 naar 110 te komen. Conclusie: over de gehele linie boven alle verwachtingen!! vr. gr. Frank W.M. Bessems
De ervaring van R.J. Ortelee met een Volvo 940 Estate 2.3 lpt (135 pk/99, Kw bouwperiode: januari 1995 - juni 1996) en een Kip Hyline 50 T van 1365 kg geplaatst op 13-08-2008:
Ik trek mijn Kip KG 48T van 1994 (1300 kg beladen) met een Volvo 945 2.3 lpt van het modeljaar 1998. In alle opzichten is het een ideale combinatie. Met 75 kg kogeldruk is de stabiliteit erg hoog en koers ik meestal op 95 km/u. Inhalen met 110 is een peuleschil. Ik gebruik principieel geen spoorstabilisator omdat ik alle bewegingen van de caravan wil voelen. Ondanks dat is de stabiliteit zeer hoog. De koppeling is het zwakste punt als je vanuit stilstand even stijl wilt wegtrekken. Maar dit is nog altijd beter dan de meeste voorwielaandrijvers die dan al lang al spinnen. Voor de twijfelaars om zo'n Volvo aan te schaffen. LPG gaat perfect ook met trekken. Hoge KM-standen zijn geen enkel probleem vermits de auto goed is onderhouden. Onderhoudskosten zijn sowieso laag en de roestbestendigheid is zeer hoog. Kortom, een idealere betaalbare combinatie is er niet...........
De ervaring van Jacco de Jong met een Volvo 850 sedan 2.5 10v (144 pk/106, Kw bouwperiode: 1994 - 1997) en een Kip Star Line 41 van 1050 kg geplaatst op 27-07-2008:
Een uitstekende combinatie om mee te rijden, vanaf 80 á 85 km/h prima mee te rijden in de 5e versnelling, wel zonder de cruise controle te gebruiken om tijdig terug te schakelen bij stijgende helling of harde tegenwind. stabiele voorspelbare combinatie om mee te rijden.
De ervaring van A.P v d Linden met een Volvo 960 3.0 24v aut. (204 pk/150, Kw bouwperiode: 1990 - 1997) en een Adria Adiva 432 van 1295 kg geplaatst op 13-07-2008:
zeer goede trekker[spanje via luik]met gunstich verbruik 11/100 ruim voldoende trekkracht
De ervaring van Maarten met een Volvo 940 Estate 2.3 lpt (135 pk/99, Kw bouwperiode: januari 1995 - juni 1996) en een Knaus Sudwind 450 FU van 1300 kg geplaatst op 11-07-2008:
Heb zelf een door Ron begeerde 940 lpt estate automaat uit het laatste bouwjaar 1998 met inmiddels 280.000 km op de teller, net ingereden dus.
Achter deze zweedse schone hangt een Knaus sudwind 450 (bouwjaar 2000) met een max gewicht van 1300 kg. Ook met automaat en zonder extra koeler een super combi (ook in de heuvels en middengebergte). Laat automaat meestal zelf kiezen en op de vlakke weg en cruise control en ECC bij zoeven wij in z'n 4 met een gangetje van 90 km/u over lands wegen. Wordt het terrein heuvelig dan zet ik met een simpel drukknopje op de pook de bak in z'n 3 en dan schakelt de automaat niet verder op. Hier wordt de automaat rustiger van anders schakelt deze constant op de paar kilometer tussen 3 en 4. Stappen na dag rijden fris uit en de stoelen zijn dan ook beroemd om hun confort en ergonomisch genot. Geen enkele auto heeft deze kwaliteit stoelen zover ik heb kunnen testen. En met een aanschafprijs van 5.000 - 10.000 euri lach ik echt iedereen uit. Geldt trouwens ook voor de Knaus want niks geen plastic of scheve deurtjes maar super degelijk. Onze vorige knaus hebben we met pijn in het hart verkocht en was inmiddels 22 jaar oud zonder ook maar 1 gebrek te vertonen. Zelf de kastjes en deurtjes sloten nog met een klik. Maar ja luxe lokt soms en met deze combinatie kunnen we zeker nog 15 jaar vooruit.
De ervaring van P.Ward met een Volvo 240 GLE Estate B230F aut. (116 pk/85, Kw bouwperiode: 1991 - 1993) en een Hobby Exclusive 495 van 1426 kg geplaatst op 13-12-2007:
Omdat de wagen waarmee ik al 20 jaar een caravan trek niet in de keuzelijst voorkomt heb ik deze ervaringen bij de Volvo 240 serie gerubriceerd.
Met de Volvo 265GLE(155pk) aut bj 1981 km/st 470.000 (2de motor) waarvan +/- 35.000 met caravans zoals Sterckeman, Adria en Tec rij ik nu met een Hobby 495 Ufe. Voor de introductie van aanhanger stabilisatie (bij mij in 1987) was de combinatie zijwind gevoelig, vooral met de Adria. Nu met de Hobby ligt de combinatie als een blok op de weg. De BorgWarner 3bak is niet het toppunt van comfort (3000trn bij 100km/u) maar hij heeft me nog nooit in de steek gelaten. Bij warm weer en op lange hellingen kruipt de temperatuurmeter dicht naar het rode gebied toe. Een of tweemaal de airco uitmoeten zetten en de kachel vol aan met alle ramen open. Maar ja, je bent tenslotte op vakantie. Verder een fijne combinatie!
De ervaring van rob met een Volvo 850 sedan 2.5 20v LPT (193 pk/142, Kw bouwperiode: 1996 - 1997) en een Caravan van 1595 kg geplaatst op 04-11-2007:
hallo volvo vrienden
ik kan het niet laten om mijn ervaring even
te delen mijn 850 2.5 20v glt uit 1996
levert zulke mooie prestaties met onze nieuwe tabbert caravan 540 comtesse
achter zijn kont
het is egt een genot om met deze combinatie te rijden
trek kracht meer dan genoeg en je praat wel over ongeveer 1500KG
maar echt geen probleem dus volvo vrienden alweer een plus punt voor de 850
applaus voor de 850 gewoon klassen
groet rob
De ervaring van Michel met een Volvo 940 Estate 2.3 lpt (135 pk/99, Kw bouwperiode: januari 1995 - juni 1996) en een Kip Grey Line 53 TEB Travel van 1450 kg geplaatst op 17-10-2007:
De helling na luik was vroeger de lakmoesproef voor alle auto's. Voor auto-caravan combinaties is 'ie dat nog steeds. Mijn V940 2.3 lpt op lpg (1462 kg) trekt moeiteloos een KIP grey-line KG 50 van 1450 kg naar boven. Met een aanloopje (120 km/uur) onder aan de heuvel blijft de snelheid ruim boven de 100 km/uur. Lekkere stabiele combinatie.
De ervaring van Ron met een Volvo 940 Estate 2.3 lpt (135 pk/99, Kw bouwperiode: januari 1995 - juni 1996) en een Hobby De Luxe 500 KMFe van 1484 kg geplaatst op 26-09-2007:
Na jaren met diesel van de zaak te hebben gereden, heb ik vanuit bijtellingsoogpunt een privé auto gekocht. Deze moest wel in staat zijn onze Hobby 500 KMFe van beladen 1500kg te trekken.
Wel, dit is ons uitstekend bevallen. De Volvo trekt de caravan uitstekend. Ondanks de ruim 280.000 km op de klok.
Na het verhogen van de druk in de achterschokbrekers/veren tot 3,2 bar ligt de combinatie zeer stabiel en rustig ondanks de zeer forse oversteek. Een kruissnelheid van 90-95 km/u is ideaal omdat de motor dan (in 4) voldoende vermogen en bijna maximaal koppel levert. Met een verbruik van ca. 1:7,5 blijven de brandstof kosten ook nog binnen de perken.
Kortom een ideale combinatie. Nu nog zoeken naar één van de laatste exemplaren uit 1998 met een lage kilometerstand en weer jaren genieten
De ervaring van Jilger Mout met een Volvo 360 GLE sedan B200E (116 pk/85, Kw bouwperiode: 1985 - 1988) en een Caravan leeg: 750 kg van 1000 kg geplaatst op 14-09-2007:
Een paar jaar geleden ben ik met vier volwassenen in een volgepakte Volvo 360 sedan met een Bergland caravan uit 1981 naar Oostenrijk en terug gereden. De caravan was niet zo gestroomlijnd en volgens mij iets te zwaar beladen. Op de vlakke weg had de Volvo geen problemen met de Bergland.
Bij hellingen moest er vaak teruggeschakeld worden naar 3, maar dan ging het verder ook prima. De auto zelf gaf (ondanks zijn leeftijd) geen krimp.
Op de terugweg in het zuiden van Duitsland een paar keer terug moeten schakelen naar twee, vanwege de relatief steile hellingen. Veel herrie, veel toeren, maar geen problemen en gewoon met 80 naar boven.
Als je weinig geld hebt en een robuuste trekauto zoekt, is een 360 zeker aan te raden.
De ervaring van andré met een Volvo 940 Estate 2.3 lpt (135 pk/99, Kw bouwperiode: januari 1995 - juni 1996) en een Fendt Saphir 450 QB van 1220 kg geplaatst op 23-07-2007:
rij al enkele jaren met deze combinatie na eerst met een volvo 240 gereden te hebben. Waar de 240 moest zwoegen bergop, rij je met de low pressure turbo vlot omhoog en anderen voorbij met deze echte caravantrekker met gelukkig nog achterwielaandrijving!
De ervaring van Erik Dulk met een Volvo 850 sedan 2.5 10v (144 pk/106, Kw bouwperiode: 1994 - 1997) en een Caravan van 1300 kg geplaatst op 03-06-2007:
Absoluut geen probleem. Ik heb er een Award Morningstar achter hangen, en ben de Oosterijkse bergen fluitend doorgegaan. De automaat doet voortreffelijk zijn werk en bemoei me daar ook niet veel mee. Natuurlijk af en toe wel de kick-down gebruiken, of de bak in de sportstand zetten. Dan trekt hij langer door in iedere versnelling. Niets dan lof over deze combinatie.
De ervaring van bert nijenhuis met een Volvo 850 sedan 2.5 10v (144 pk/106, Kw bouwperiode: 1994 - 1997) en een Wilk S4-470 DQ van 1600 kg geplaatst op 04-02-2007:
er is goed mee te rijden ook in frankrijk op wat steile heuvels schakelen op het juiste moment ik ondervind hierin geen beperking van deze combinatie .
De ervaring van L,A,A, Volkering met een Volvo 740 sedan 2.3i 8v (114 pk/84, Kw bouwperiode: 1984 - 1988) en een Caravan van n.b. kg geplaatst op 14-01-2007:
Wij rijden nu zo'n 12 jaar tot volle tevredenheid met onze Volvo 740 2.3 114 pk. Bouwjaar 1988. Zes jaar geleden hebben we een Kip KG 45 TLB gekocht, maximum totaalgewicht 1200 kg, eveneens bouwjaar 1988. Onze ervaringen met deze combinatie na 6 vakantiereizen naar Oostenrijk zijn positief. Ik moet er aan toevoegen dat we gezien de leeftijd van de Volvo er "fatsoenlijk"mee omgaan, we rijden ongeveer 90 a 95 km per uur, en dat alles in de 4 de versnelling, de motor draait dan zo'n 2700-2800 toeren. Alle autobahnhellingen zijn in deze versnelling goed te nemen en ook de Tauernautobahn is goed te doen, je kunt wel merken dat de motor " flink aan de bak" moet om met het overige verkeer mee te komen. Daarbij blijft de combinatie altijd stabiel, ook bij het passeren van vrachtwagens en zijwind, ook helling af met een beetje gas en dezelfde 90 a95 km per uur. De motortemperatuurmeter blijf keurig in het midden staan.
Kortom, een fijne combinatie, ondanks de leeftijd van het geheel!
De ervaring van volvo met een Volvo 940 Estate 2.4 TD Polar (122 pk/90, Kw bouwperiode: 1993 - 1996) en een Adria Adiva 502 van 1400 kg geplaatst op 05-11-2006:
de straat klinkers vlogen in het rond na het optrekken met mijn volvo 2.4 td
De ervaring van Jerry met een Volvo 940 Estate - 2.3 lpt [...] (135 pk/99, Kw bouwperiode: 1995 - 1996) en een Solifer Artic 560 van 1400 kg geplaatst op 01-11-2006:
Mijn Solifer 5602i uit 93 stond niet in de lijst maar ik heb de gewichten wat aangepast.
En het is een tandemasser.
Mijn ervaring is heel erg goed met deze combinatie.
Hij is erg stabiel en ik rij met bijna 3500 kilo totaal gewicht in de ardennen met 110 de helling (5%) op en dan heb ik nog gas over.
Dat is bij 4000 toeren in zijn 4 op lpg (lpi).
Ook het wegkomen bij stilstand is geen probleem maar echt steile helingen heb ik nog niet gehad.
En met het sperdiferentieel op de achteras (niet standaard op alle modelen) heb ik ook geen problemen op een nat grasveld.
Van het verbruik zullen de meeste mensen wel schrikken maar gezien mijn tempo denk ik dat het mee valt.
Ik rij dus naar frankrijk toe gemideld 1 op 5.5 op lpg.
Dan is de caravan beladen tot 1400kilo en ligt de voortent plus stokken in de grote dakkoffer op het dak van de auto.
Twee fietsen op de dissel en twee volwassenen, twee kinderen en 1 grote rottweiler achter het hondenrek van de station.
Mijn 940 weegt met lpg Installatie trouwens 1522 kilo volgens kenteken maar daar heb ik met de berekening wel rekening mee gehouden.
De volvo heeft standaard nivo regeling op de achteras maar ik heb er wel verzwaarde veren onder geplaatst.
De aanschaf van een nieuwere Volvo lijkt me nog niks vanwege de enorme betrouwbaarheid van dit model, de ruimte en de trekkracht van de lpt motor.
Ook het maximale aanhangwagen gewicht van 1800kilo voor de modellen uit 98 vind ik bij de nieuwere modellen niet terug.
De achterwiel aandrijving met de starre achteras is volgens mij ook veel beter en stabieler dan een voorwiel aangedreven auto.
Koelproblemen kennen ze ook bijna niet en met 4 ton op de klok zijn ze net ingelopen.
Voor relatief weinig geld een betrouwbare sterke veilige stabile trekauto denk ik.
De Solifer bevalt ook uitstekend en met de lange dissel en goede stroomlijn rijd het heerlijk ontspannen.
Niet alleen vooruit maar ook achteruit is het allemaal goed te doen.
Met de twee assen en de stabifix 3 is het een heerlijke comfortabele combinatie.
mvg Jerry.
De ervaring van Menno met een Volvo 940 Estate 2.3 lpt (135 pk/99, Kw bouwperiode: januari 1995 - juni 1996) en een Kip Hy Line 50 van 1550 kg geplaatst op 00-00-0000:
Deze Volvo is een goed werkpaard. De motor heeft een hekel aan toeren maar dankzij de turbo heeft hij ook bij lage toerentallen veel kracht. Vraag je niet te veel prestaties kan je heel gemakkelijk snel doorschakelen en is rijden in de 5e versnelling geen probleem. De automatische niveauregeling is ideaal. Van belading en of een hoge kogeldruk heeft de auto totaal geen last. De stabiliteit is heel redelijk. Eigenlijk is mijn Kip wat te zwaar en met name bij een lege auto is dat voelbaar. Hoe zwaarder de auto beladen is hoe lekkerder hij rijdt. Brandstofgebruik ligt rond de 1 op 7,5 met caravan. Wegrijden op een steile helling is soms moeilijk omdat alles met de koppeling moet. De (achter)wielen zijn niet spinnend te krijgen. Dat heeft wel weer voordelen bij het naar bovenrijden en het (bergop) rijden in de sneeuw. Kortom voor het geld dat ze nu nog kosten een prima vakantie en trekauto.
Reviews geplaatst op TowCar.info van de Volvo Classic.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).
De ervaring van tom met een Volvo 940 Estate 2.3 lpt (135 pk/99 Kw, bouwperiode: 1995-1996) en een Elddis Xplore 530 van 1253 kg geplaatst op 00-00-0000:
Brilliant car for towing as long as you don't exceed the 85% rule, tows our little Europa 450 SE with no problems at all., Returns 30 mpg on a run so can't complain.The 940 will tow 1550 behind it but at that weight there is less power on steep hills and the heavier caravan does not seem as stable as out smaller 450 SE.So it is with safety in mind that we only now tow the smaller van with the Volvo, towing anything heavier I always use our Discovery 300 tdi which will tow anything, and yes the Discovery is an under rated tow vehicle, pretty much forgotten about but it is truly a wonderful towing vehicle.
De ervaring van Andy met een Volvo 850 Estate T-5 (226 pk/166 Kw, bouwperiode: 1994-1997) en een Bailey Pageant Loire van 1612 kg geplaatst op 00-00-0000:
Mine is the 850R estate (manual). Tows like a dream, even with this weight of van. The only problem we have is actually on site when the front wheel drive only doesn't like the grass. However once the self levelling suspension sorts its self out we have no problems. We could tow faster than we do, but I tend to let it drop the speed off rather than burn more fuel just to keep the speed going at the same speed up the hills.It would do it though. Admittedly mine has been chipped to nearly 330hp. Plenty of getting past power if needed. Down hills can be a little nerve racking when you start being pushed by the van. On a long downhill you end up going faster than is comfortable but the car has the speed and the power to pull yourself out of trouble. Overall absolutely brill I won't be changing it in a hurry.
(Note webmaster: never ever accelerate when snaking starts (downhill). If you survive you're just lucky. Immdiately lower the speed of the outfit by breaking hard. Do not stop, but get rid of the over-speed in 1 or 2 seconds.)
De ervaring van Keith Jones met een Volvo 740 sedan 2.3i 8v (114 pk/84 Kw, bouwperiode: 1984-1988) en een Ace Award Morningstar van 1409 kg geplaatst op 00-00-0000:
towed ok on the motorway until going downhill in 4 lane traffic as i was overtaking slow lorries the tail wagging began ..i had to knock off the autobox O/D..slight push from the back as just as the caravan brakes came on i booted it for a few seconds ..pulled out of the snake to continue ..bit hairy but i am an experienced caravanner but it was at 100% ratio
De ervaring van Reg Stainton met een Volvo 740 Estate 2.3i 8v (116 pk/85 Kw, bouwperiode: 1986-1989) en een Buccaneer Elan 15 van 1485 kg geplaatst op 00-00-0000:
I have a Volvo 740 Estate. Automatic. Had it for a number of years. It has 160,000 miles on the clock and pulls like a good un. Fuel injection and modern ignition. Touch wood no serious problems up to now and passes its MOT with few problems. When towing if I approach a longish hill I manually drop it down a notch just to keep the revs up. I pull a Buccaneer Elan 14 L 1986. My phillsophy when I bought both was I would keep them both until we were ready to pack caravanning in. But----we are still "at it" and we are getting a bit long in the tooth!!!
De ervaring van Chris met een Volvo 740 Estate 2.3i 8v (116 pk/85 Kw, bouwperiode: 1986-1989) en een Coachman VIP 460/2 van 1430 kg geplaatst op 00-00-0000:
My Volvo is the 1988 Turbo version. It tows very well in all conditions. very stable and easy to control at all speeds. Excelleration is good. Hills are not a problem with the turbo assisted engine. Although the report classes the outfit at 96% I have never experienced any problems. The only downside is the MPG is quite low when towing. But hey caravan holidays are cheep, compared to flying to a hotel abroad?
De ervaring van Gavin O'Mahoney met een Volvo 850 Estate T-5 (226 pk/166 Kw, bouwperiode: 1994-1997) en een Hobby Exclusive 460 van 1335 kg geplaatst op 00-00-0000:
My Volvo is actually an 850R estate which has lower and harder suspension and has a more powerful engine which I have chipped to 260bhp. The ride when towing our Hobby 460Ufe is a bit choppy but self-levelling suspension helps. Don't believe what others say about high-power front-wheel drive cars. Ours has never had a problem and has towed us up monstrous hills and off slopes and wet grass with ease. You do drop off a bit on the hills fully laden unless you want to really work the engine but this is a minor irritant and 60-70mph cruising on the flat is easy and gets you out of trouble with the trucks when necessary. My only suggestion is to put your awning in the back and any other really heavy items you might have. It makes for a more comfortable tow. Other than that you can tow with ease and when unhooked mix it with the best!!!! Happy driving!
De ervaring van Maurice met een Volvo 850 sedan 2.5 20v LPT (193 pk/142 Kw, bouwperiode: 1996-1997) en een Standaard Caravan van 1200 kg geplaatst op 00-00-0000:
Have used this vehicle as a tow car for ten years and never had it let us down..Towed extensively on the continent of Europe when it sometimes gets hot and requires A/C -- this lower es the fuel consumption slightly -- but has no appreciable effect on the tow..
The vehicle is heavy and stable enough to compensate for side winds from trucks etc
Being a saloon car it is very comfortable and quiet with little road noise - but also has a very large trunk (boot) for all of the equipment that you don't want to put in the caravan.
We have found slightly BETTER fuel consumption (strangely) when towing on long motorways than when solo.
All in all a very good and dependable tow car..
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.