De ervaring van Peter Maessen met een Volvo XC60 D4 aut. (190 pk/140, Kw bouwperiode: april 2015 - 2017) en een Knaus Sudwind 450 FU van 1290 kg geplaatst op 04-09-2024:
Caravan is een knaus sudwind van 2006 met een max gewicht van 1300 kg. Wat een topcombinatie. Ligt stabiel op de weg. Steile hellingen en haarspeldbochten zijn geen enkel probleem. De auto betreft een automaat. De sportstand blijkt ook perfect afgesteld voor het rijden met auto-caravan combinatie in de bergen. Ik heb deze vakantie (Italië) niet terug hoeven gaan naar handmatig schakelen. Alle hellingen worden moeiteloos genomen. Prima combi, voldoet waarvoor de Volvo is aangeschaft
De ervaring van Cor Blok met een Volvo XC60 2.0T [Powershift] (203 pk/149, Kw bouwperiode: januari 2010 - oktober 2012) en een Kabe Smaragd Kingsize XL van 1540 kg geplaatst op 28-01-2024:
In eerdere revieuw schreef ik over mijn ervaringen met de combinatie, Volvo C70 en de Kabe Smaragd, deze was heerlijk, vooral het opendak, maar het was wel een continue gevecht met het gewicht. De Volvo mag 1500 kg trekken en de Kabe mag 1700 kg wegen. Nadat we de laatste keer de caravan een chassisbeurt hebben laten geven woog de caravan 1480 kg. en dat is zonder fietsen, kleding en een gevulde koelkast. Dus toen ik in augustus 2023, bij mijn dealer een mooie XC60 zag staan, was ik snel verkocht. Deze XC60 mag 1800 kg. trekken en dat moet genoeg zijn voor de Kabe.
Wederom gingen we overwinteren in Spanje en Portugal en nu hoeven we niet al te streng op het gewicht te letten en de XC60 heeft tenminste een kofferbak waar de tafel en stoelen in kunnen.
De XC60 is een R-design uitvoering met een 6 bak powershift (dsg) automaat en heeft een 2 liter turbomotor met 300 nm koppel en dat blijkt in de praktijk super te rijden. In de bergen waar ik in het verleden met de C70 met 4500 toeren in zijn 2 versnelling omhoog reed, houd de XC60 de auto op 80 km. hij schakelt dan terug naar zijn 3 en je merkt dat de turbo zijn werk doet en dat is toch een heel verschil met de atmosferisch motor uit de C70, die weliswaar 170 pk had, maar minder koppel.
Ook het R-design onderstel, die stuggere veren en schokdempers heeft, zorgt voor veel stabiliteit.
De XC60 is standaard voorzien van een aanhangwagen stabilisator, die ingrijpt wanneer de caravan gaat slingeren, ik heb het nog niet mogen ervaren, ik weeg de kogeldruk meestal rond 90 kg. maar dit geeft wel een relaxed gevoel. Het brandstof verbruik zit op ongeveer 1:8 dit afhankelijk van wind mee of tegen en meestal rijd ik zo rond de 85 km. (Als gepensioneerde hebben wij tijd zat) kortom een heerlijk rijdende combinatie.
De ervaring van Adri met een Volvo XC60 B5 (264 pk/194, Kw bouwperiode: november 2019 - 2022) en een Fendt Bianco 515 SG Selection van 1600 kg geplaatst op 20-09-2023:
De XC60 mag 2300 kg trekken en de Fendt heeft een 1900 kg as en weegt in beladen toestand rond de 1700 kg. Daarmee heb je ruime overcapaciteit. Zeer stabiele combi. Caravan ‘ligt keurig stil’ achter de auto bij een kogeldruk van 95-100 kg. De motor (250 pk en 350 nm) is zeer krachtig wat in het gewone gebruik al prettig is en in de bergen heel bijzonder. Ik zorg dat ik in de bergen altijd tussen de 2000-2500 tpm rij. Een genot om mee te rijden. Van Nederland via Frankrijk en Zwitserland naar Italie geweest. Ter plaatse weinig solo gereden. Gebruik over 2500 km 1:9,5
De ervaring van Gerard met een Volvo XC60 T6 PHEV (350 pk/257, Kw bouwperiode: 2022 - heden) en een Hobby De Luxe 455 UF van 1287 kg geplaatst op 29-08-2023:
Sinds een half jaar in bezit van een XC60 T6 met 18kWh accu. Het enige verschil met mijn vorige XC60 is de accu, die groeide van 10.8 naar 18 kWh. Daarmee kreeg ik 10 pk en 60 NM extra. Nu dus 350 pk en 659 Nm.
Een retour naar Portugal met de caravan. Onze dochter trouwde daar deze zomer. Onze zoon en schoondochter hebben bijna de hele reis in konvooi met ons meegereden, met een V60 T6 en ook een caravan.
De auto zit met onze 1400 kilo zware caravan nog lang niet aan zijn max. Hij mag 2250 kilo trekken, en ik twijfel er niet aan dat dat goed gaat ook. De auto rijdt comfortabel met de caravan, het is stil, de 8e versnelling wordt zeer veelvuldig gebruikt, en zo nu en dan rijdt de combi ook gewoon op stroom. (denk aan rotondes, tolpoortjes en bijvoorbeeld binnensteden). Ik heb onderweg erg weinig geladen. Soms een enkele keer op een camping, maar dat is te verwaarlozen.
Ik ben een vlotte rijder met de caravan, en dat zie je terug in het verbruik. Dat is niet erg, ik hou er niet van om met 90 naar Portugal te rijden. Is een persoonlijke keuze, ik heb het hogere verbruik er voor over. (voordat er commentaar op komt). Het overall verbruik heen en weer, inclusief enkele solo-tochtjes kwam uit op 1 op 7.9. Daarbij opgemerkt dat ik 100 km/u in NL, B, E en P rijd, en 110 in F. Vlot dus.
Opvallend trouwens dat het verbruik van de V60 T6 van onze zoon iets hoger was. Wellicht een lagere auto dus meer weerstand van de caravan, en/of een 100 kilo zwaardere caravan.
Off road.
Voor de bruiloft overnachtten we in een B&B in de buurt van de trouwerij, die alleen bereikbaar was via een onverharde weg, met soms 20% hellingen. Ik was ontzettend blij met de AWD-stand. De brandstofmotor op de voorwielen, de elektromotor op de achterwielen. Een ongekend samenspel, geen slippende wielen, gewoon steady omhoog en naar beneden. Fantastisch!
Geen last van doorzakken (auto kofferbak halfvol en kogeldruk 85 kilo) met de standaard vering, geen last van slingeren.
Kortom, een zeer fijne reisauto, een fantastische trekauto en als klap op de vuurpijl; één van de veiligste auto's van dit moment.
De ervaring van RBH met een Volvo XC60 T8 PHEV (456 pk/335, Kw bouwperiode: 2022 - heden) en een Knaus Sudwind 540 UE van 1550 kg geplaatst op 23-08-2023:
Begin dit jaar overgestapt vanuit V60-T8 (2019) naar nieuwe XC-60-T8. Op advies gekozen voor optionele luchtvering. Zonder caravan al een verbetering, met caravan een verademing. Oneffenheden worden veel soepeler doorgegeven waardoor het geheel rustig rijdt. Hemelvaart/Pinksteren naar Zuid Duitsland geweest, in de recente zomervakantie naar Spanje. Ondanks de zware caravan een probleemloze combi, waarmee flink doorgereden kan worden. Dat gaat zeker ten koste van het verbruik.... 80-90 km/h geeft een acceptabele 1:7,5/1:8, bij hogere snelheden loopt het verbruik snel op naar 1:6. XC-60 is voorzien van het grotere accupakket, waardoor er een flink stuk elektrisch gereden kan worden. Hierdoor kan je 's morgens geruislozer weg van een Overnachtingscamping. In bergachtig gebied meestal in de 4WD modus gereden en de accu's laten opladen. In vergelijk V60-T8 met dezelfde caravan is de keuze niet moeilijk, de XC-60! Vermogen/kracht en snelheid in overvloed.
De ervaring van Brio met een Volvo XC60 T6 PHEV (350 pk/257, Kw bouwperiode: 2022 - heden) en een Fendt Bianco 445 SFB Activ van 1477 kg geplaatst op 03-08-2023:
Sublieme combi. De Fendt met optioneel zwaardere aslast, tot 1700 kg bepakt achter de Volvo rijdt zonder moeite door bergen, steden en over snelwegen. De sterkere electromotor vanaf modeljaar 2022 zorgt ervoor dat in de stad en op binnenwegen alles electrisch gereden kan worden. Totdat de accu leeg is. Ongeveer 35 km actieradius met caravan. Houdt daarna rekening met een stevig vebruik van 17l per 100km. De auto heeft, in tegenstelling tot wat de folder claimt, geen 71 liter tank. Maximaal 350 tot 400 kilometer op een tank met caravan erachter. Was voor mij een tegenvaller na altijd met diesels getrokken te hebben. Hoe dan ook, qua rijden doet de T6 phev niet onder voor de 6 cyl diesel die ik hiervoor als trekker had. De combi is stabiel, zeker en snel. Ik heb op de auto wel de optionele luchtvering gekozen, dat rijdt met caravan altijd beter.
De ervaring van Henk Volder met een Volvo XC60 T5 AWD (254 pk/187, Kw bouwperiode: maart 2017 - 2019) en een Elddis Crusader Mistral van 1550 kg geplaatst op 16-02-2023:
Heb eerder al 2 recenties in dit medium geschreven over mijn Volvo S60 D5 en de Volvo XC70AWD D5 Automaat. Mijn huidige Volvo is een XC60T5 AWD ook met Automaat ! Deze is tot nu toe mijn beste caravantrekker gebleken! De benzine versie met 254 pk en een riant koppel bij lage toerentallen doet het uitstekend met een Elddis Mistral erachter. Ook de wegligging is neutraal met een toch best grote caravan. Voel mij op geen enkel moment onveilig! Het brandstofverbruik solo is gemiddeld 1 op 11, met de vakantiewonig erachter is het gemiddeld 1 op 7,5 bij rustiger tempo haal ik wel 1 op 8. Steile hellingen geen enkel probleem, hij doet het gewoon! De koelwater temperatuur bij vorige modellen wilde wel eens oplopen, nu niet meer!
Kortom, een aanrader. Een zeer levendige trekauto!
De ervaring van Gerard met een Volvo XC60 T6 PHEV (341 pk/251, Kw bouwperiode: 2020 - 2021) en een Hobby De Luxe 455 UF van 1300 kg geplaatst op 04-01-2023:
Ik was erg benieuwd hoe de auto zich gedroeg met de caravan. Natuurlijk kan ie m trekken. Met een max trekgewicht van 2150 kg moet een caravan van bijna 1400 kilo natuurlijk geen probleem zijn. Nou, dat is het ook niet! Wat een kracht. Ongelofelijk.
Weegbrug: In een dorpje in Duitsland (Schwarzach am Main, camping Mainblick, Stadtschwarzacherstr, gratis!) was vlak bij de overnachtingscamping een weegbrug in het dorp. We zijn er even op geweest. De combi woog 4100 kilo, de caravan 1300 op de as. Auto inc kogeldruk en ons tweetjes dus 2800 kilo. Fijn te weten dat ik niet te zwaar was.
De auto rijdt weg op stroom. Ondanks de slechts nog geen 100 pk van de elektromotor rijdt ie gewoon op stroom weg. Op de snelweg de cruise op 100, zonder problemen. Versnellen om even ergens voorbij te gaan, geen enkel probleem. De beruchte helling bij Luik is niet meer berucht. Gewoon versnellen, en makkelijk met 120 omhoog. Ik rij stevig door met de caravan, en dat kan dan ook. In Frankrijk lekker binnendoor gereden, dus geen tolweg. Bij rotondes gaat de auto over op stroom, remt af op de elektromotor (regenereert dus stroom) dat weer gebruikt wordt bij het wegrijden. Geweldig, en zuiniger! In de file rijdt de auto ook veelal op stroom, wat comfortabel is, en wat brandstof scheelt.
Later in het jaar in Bosnië geweest met de caravan. Veel snelweg, maar ook in de hitte (46 graden!) binnendoor. Geen enkel probleem ervaren. Haarspeldbochten in de bergen, geen issue. Bergen afdalen is geweldig, want in B regenereert de auto stroom, en hij remt hard genoeg om niet te snel te gaan maar niet hard genoeg om de oplooprem erin te laten komen. Super!
Daar waar ik met mijn V60 CC 1 op 7,5 reed op vakanties, haal ik nu met een vlottere rijstijl 1 op 8,8 over de gehele vakantie. Ik heb op de camping wel wat geladen, gewoon aan de campingstroom met 220 v. Prima te doen. (ja, ik heb dat bij de campingbaas gemeld en ik heb het betaald).
Daar waar ik voorheen terug moest schakelen bij lange afdalingen om op de motor te remmen, hoeft dat nu niet meer. Het regeneratief remmen in B levert voldoende vertraging op. En stroom! Daardoor ook op de camping op stroom rijden en manoeuvreren. Super!
Conclusie: Fantastisch. Niet doorzakken (geen luchtvering), stabiel, snel, comfortabel. Zelf corrigeren met terugschakelen is niet meer nodig. Op snelheid veelal in 8e versnelling. Nimmer de Powerstand hoeven te gebruiken, maar gewoon 'Hybrid'. Ben benieuwd hoe mijn nieuwe XC60 met 18 kWh accu het gaat doen. Nog zuiniger? In ieder geval heeft ie nog meer koppel! Afwachten.
De ervaring van T.H. VAN VEGTEN met een Volvo XC60 T8 PHEV Polestar (405 pk/298, Kw bouwperiode: 2020 - 2021) en een Fendt Opal 465 SFH van 1500 kg geplaatst op 06-03-2022:
Deze combinatie is een perfecte!
Toch nog wel wat gevoel van de caravan op de trekhaak.
De ervaring van T.Bruens met een Volvo XC60 2.4DRIVe (175 pk/129, Kw bouwperiode: maart 2009 - oktober 2012) en een Eriba Nova 540 van 1590 kg geplaatst op 23-11-2021:
Mee eens. Reed vele jaren met BMW 530d. Vergelijk dit met de Volvo met 175 pk die ik nu heb zou je zeggen dat is inleveren! maar de Volvo doet het met trekken en rijden op hoge snelheid beter dan de BMW. vooral wat slingeren betreft. Ben overal met deze combinaties geweest in Europa tot in Ankara en zuid Spanje aan toe.
De ervaring van Jeroen Breedveld met een Volvo XC60 T8 PHEV [fuel] (320 pk/235, Kw bouwperiode: 2017 - 2021) en een Knaus van 1290 kg geplaatst op 24-08-2021:
Nu voor het tweede seizoen op vakantie geweest naar het Gardameer. Als trekker een Volvo XC60 T8 met Polestar tuning en als caravan een vrij compacte Knaus Südwind 450 FU.
Zowel op caravan als auto zitten de nodige opties, zodat het treingewicht leeg al flink is.
De auto (inclusief opties) weegt leeg al ruim 2150 kg, de caravan leeg inclusief opties 1330. Daarbij nemen we 3 fietsen mee op de caravan, twee voorop en 1 achterop.
Verder een nogal grote voortent met extra luifel en dan weet je dat het een zware combinatie wordt. Alles binnen de maximum waardes uiteraard. De auto mag maximaal 2700 kg wegen en de caravan 1700.
Daar zitten we niet ver vandaan is mijn berekening.
Ik reken op een trein gewicht van 4400 kg waar bij de meeste zware dingen in de auto (incl dak koffer ) liggen.
De kogel druk waarmee gereden wordt ligt tussen de 85 en 95 kg en dat bevalt uitstekend.
Over de stabiliteit en trekkracht niets dan lof.
ITBS is voor de stabiliteit niet echt nodig, het grijpt onder normale omstandigheden nooit in. Enkel wel eens op richels bij een Baustelle of slecht wegdek voel je af en toe een afremmende caravan. Even later krijg ik dan een melding op mijn Dashboard dat er een storing van mijn remlichten van de caravan was. Die gingen door iTBS namelijk aan terwijl de auto geen rem signaal gaf. Volkomen normaal dus, maar zo zie je dat iTBS heeft ingegrepen, mocht je het niet gevoeld hebben….
Tot nog toe nooit bij glad wegdek.
Voordeel verder is natuurlijk het voorbeeldige gedrag van iTBS tijdens afdalingen. De caravan bonkt nooit als ik op de motor afrem. De remmen worden dan niet aangesproken. De oplooprem wordt keurig gestrekt gehouden zo lang ik het rempadaal van de auto niet aanraak. Ook na twee seizoenen rijden en zo’n 4500 km met deze caravan zijn de remmen nog als nieuw. Ook is het achteruitrijden door iTBS heel gemakkelijk. Nooit door de oplooprem heen.
De caravan volgt heel gemakkelijk en meestal rij ik met caravan in de sport stand, waardoor de luchtvering iets steviger wordt en de auto wat lager komt te liggen. Dat laatste is prettig omdat een XC60 met standaard onderstel de trekhaak best hoog heeft zitten en een caravan dan al gauw wat achterover hangt. Bij deze combi niet echt een probleem, ook niet in de normale hybride/comfort stand.
In een andere ervaring is de trekkracht van de XC60 T8 al uitgebreid beschreven. Met Polestar tuning is dat nog beter, tijdens accelereren houdt de automaat de motor net iets hoger in de toeren.
Mijn auto is eentje uit 2017 (mij 2018) en is nog voorzien van een kleine tank (50l) wat naar mijn mening met caravan echt te weinig is. Vanaf 2019 is echter een 71l tank geleverd.
Verbruik met caravan is echt wel fors, maar je bent ook met een flink pakket op de weg. Reken op 13-14 l/100km.
Dat is als je 100 km/h aanhoudt. Echte km, 105 op de teller is 101 geijkt. Ik heb mijn adaptive cruise control in het buitenland altijd op 105 staan en dat levert gemiddeld bovengenoemd verbruik op. Ga je alleen maar heuvel op dan neemt dat verbruik bij gelijkblijvende snelheid nog eens flink toe. Er zitten tankbeurten tussen van 17,5 l/100 km.
En dan gaat het heel hard met je 50l tank.
Plankgas rij je nooit bij die snelheden, er is altijd ruimte om te kunnen versnellen.
Binnen NL rij ik altijd 95 op de teller, me dus keurig aan de snelheid houdend. Dat levert meteen een gunstiger verbruik op van 11-11,5 l/100 km.
Conclusie:
Een voortreffelijke trekker.
Aanraders zijn als je zo’n auto overweegt de Polestar tuning (auto rijdt er echt prettiger door), luchtvering.
Verder eentje zoeken met 71l tank ipv 50l.
En dan nog een tip: de B&W geluidsinstallatie klinkt fantastisch en maakt het rijden een feestje. Zeker omdat de auto erg stil is tijdens constante snelheden. Mede doordat de mijne ook nog eens is voorzien is van gelaagd glas in de portieren.
Een verdere kleine negatieve note naast de kleine tank is dat ook de bagageruimte voor een auto van dit formaat niet overdreven groot bemeten is.
Ps ik heb mijn auto gebruikt gekocht en de auto was derhalve voorzien van al dit fraais op de Polestar tuning na. Vandaar dat ik ook goed het verschil tussen voor en na kan beoordelen.
De ervaring van Michel Althoff met een Volvo XC60 D4 aut. (190 pk/140, Kw bouwperiode: april 2015 - 2017) en een Knaus Sudwind Exclusive 450 FU van 810 kg geplaatst op 20-06-2020:
Fantastische combinatie .
De stoere en sterke D4 aut. motor trekt de caravan gemakkelijk , in wat voor omstandigheden dan ook. Heuvels , bergen zijn geen enkel probleem. Agv t lage koppel trekt is zeer gemakkelijk zonder veel toeren op. Qua reis comfort eveneens zeer ontspannen. Ik hou de cruise control vaan op 105 km en heb nog nooit de caravan zien slingeren . Uiteraard wel cross windvlagen als je op een winderige brug rijdt of als je een vrachtwagen inhaalt . Mee naar Frankrijk, Duitsland, Spanje geweest, en gaan nu naar Oostenrijk, Slovenië en Kroatië
Zeer tevreden rijder
De ervaring van WMH Drissen met een Volvo XC60 D5 2.4 5 cyl aut. [AWD] (215 pk/158, Kw bouwperiode: oktober 2012 - 2016) en een Caravan (bij passend) van 1466 kg geplaatst op 05-05-2019:
Dit is een super combinatie, mede door: AWD, koppel en gewicht.
Stabiliteit is uiteraard vanuit de Volvo al gegarandeerd. Trekkracht in de bergen subliem, echte reiscombinatie! De Hobby is uitgerust met verzwaard onderstel en banden (inclusief bijbehorende druk 4.5 bar). Tevens Duits gekeurd voor 100 Km.
Met gerust hart op vakanties, geen zorgen!
De ervaring van Jos met een Volvo XC60 D3 (150 pk/110, Kw bouwperiode: september 2015 - 2017) en een TEC Travel King 510 TKM van 1300 kg geplaatst op 14-08-2018:
De beste trekker ooit. Ondanks hitte, zware belading en caravan 1400kg geen krimp gegeven. 6e versnelling prima, helling in 5 en heel soms 4. Absoluut geen last van zuiging door vrachtwagens of bestelautos.
Aanrader dus.
De ervaring van Frans met een Volvo XC60 T8 PHEV [fuel] (320 pk/235, Kw bouwperiode: 2017 - 2021) en een Kip Isa White 49 TEB van 1550 kg geplaatst op 28-03-2018:
Hierbij mijn ervaringen met update na anderhalf jaar.
Goed voor de stabiliteit van deze Volvo is het hoge rijklaargewicht van 2118kg in combinatie met een fijn onderstel. De gewichtsverdeling is ideaal door de plek van het zware accupakket centraal tussen de wielen in de wagenbodem en de auto voelt daardoor niet zwaar aan en helt weinig over. Standaard zit er niveauregeling op (luchtvering). De stijfheid van de vering is helemaal lastafhankelijk; de mate van demping is naar believen op 3 niveaus in te stellen en is met veel andere instellingen te koppelen aan een individuele (caravan-) rijmodus.
Met de licht beladen Kip van rond 1550kg (1700 toegestaan) en 85kg kogeldruk, is de rijstabiliteit bij gebruikelijke kruissnelheid van 100 km/u onberispelijk, ook met het onderstel in comfortinstelling en met de standaard bandenspanning (235/55-19 banden). Incidenteel sneller rijden bij inhalen kan de combinatie goed aan zonder zweverig te worden. Windvlagen voel je wel door de grote opbouwlengte, maar behoeven vrijwel geen stuurcorrecties.
In vergelijking met single engine turbomotoren heeft deze Twin Engine AWD een extreem brede powerband, d.w.z. een hoog koppel vanuit stilstand tot 5400rpm. Het trekkrachtrapport is enkel gebaseerd op de brandstofmotor. Echter alleen al de elektrische aandrijving levert tussen 0 en 40 km/h 2400 Nm koppel aan de achterwielen (ca. 6500 N extra trekkracht), daarna wordt tot 125 km/h de elektrische ondersteuning minder. De trekkracht en acceleratie van het geheel met caravan is indrukwekkend vanaf stilstand tot ver boven de toegestane maximum snelheid. De samenwerking tussen beide motoren is nagenoeg onmerkbaar.
Vooral bij het manoeuvreren en bijvoorbeeld achteruit bergop is de elektrische tractie ideaal terwijl de koppelomvormer nooit wordt overbelast. Wegrijden kan alleen elektrisch (achterwielaandrijving) of gecombineerd (met vierwielaandrijving). Bergpassen rijden is nauwelijks belastend. Het koelsysteem met gescheiden circuits voor brandstofmotor/versnellingsbak en elektromotoren/accu’s kan ogenschijnlijk alle situaties aan.
De 8-traps automaat werkt prima, ook met caravan. Vaak wordt in de zuinige hybride modus bij kruissnelheid met iets lager toerental (1800rpm in 7) gereden dan het trekkrachtrapport veronderstelt. Gevoelsmatig is dat een goed toerental tenzij je veel wind op kop hebt. Te allen tijde is met flippers meer trekkracht op te roepen en boven aan een helling wordt dan automatisch weer opgeschakeld. Onder praktisch alle omstandigheden kan met automaat, zonder verdere aandacht, in de zgn. powermodus worden gereden: onder meer permanente 4WD, schakelmomenten bij iets hogere toerentallen en sneller actief terugschakelen. Met cruise control is dan wel het verbruik hoger.
Incidenteel handmatig schakelen in bergachtig gebied is heel relaxt door de kleine stapjes van de versnellingsbak, wat uitnodigt tot short shifting; in het veel gereden snelheidsgebied van 70 tot 100 km/h zijn steeds 5 versnellingen beschikbaar (3-4-5-6-7).
Met een caravan in de bergen is een goede motorrem noodzakelijk om de remmen te sparen. De T8 heeft naast de grote schijfremmen ook regeneratieve remkracht van de elektromotor, waarmee tegelijkertijd de accu’s worden bijgeladen. In stand B van de versnellingsbak verandert het gaspedaal in een soort rijpedaal en dan wordt bij gas los veel sterker op de motor geremd. Er kan geremd worden met nauwelijks gebruik van de auto- en caravanremmen (de caravan is uitgerust met het ARC remcontrolesysteem).
Het verbruik is totaal afhankelijk van het gebruikspatroon en van plug-in gebruik. Volvo’s staan niet direct als zuinig te boek. Het verbruik met caravan wordt gecompenseerd met veelal elektrisch solo gebruik. Het levert in mijn geval over 25.000 km een gemiddeld verbruik op van 1:27,4. Puur met caravan varieerde het benzineverbruik op ritten over 150 km van 1:6,9 tot 1:9,0 afhankelijk van de rechtervoet. Ga je ‘sportief’ rijden op bergwegen dan is 1:5 ook best haalbaar. Op benzine is 1:8 met deze combinatie een betrouwbaar planningsgetal voor langere caravanritten; daarmee is de actieradius niet geweldig. De tankinhoud is inmiddels verhoogd van 50 naar 71 liter. Euro 98 E5 en 95 E5 worden aanbevolen en 95 E10 is toegestaan. Met E10 is het verbruik merkbaar hoger.
Iets gebolde Emuk-spiegels met SKU nr 100855 passen perfect. Ook universele Milenco Grand Aero met vlak glas geven een behoorlijk goed zicht.
Samengevat: met de XC60 T8 ervaar je meerdere auto’s in één: het is een emissievrij elektrisch aangedreven utiliteitsvoertuig voor dagelijks gebruik in de regio en de stad met zeer lage brandstofkosten; solo is het een heerlijk comfortabele, snelle en goed sturende Gran Turismo; en het is ook onder alle omstandigheden een geweldig relaxte caravantrekker, met veel reserves, goede terreineigenschappen en met de voordelen van een EV-trekauto zonder de oplaadconcessies tijdens een lange reis. Voor mij absoluut de Trekauto van het Jaar.
De ervaring van Feldmann met een Volvo XC60 D4 2.4 5 cyl [AWD] (181 pk/133, Kw bouwperiode: september 2013 - 2016) en een Kip Grey Line 53 TEB Travel van 1640 kg geplaatst op 14-07-2017:
Heb dezelfde Volvo, handgeschakeld en een Kip Greyline Special 47. Origineel een TTM van 1500kg, maar door het plaatsen van en zwaardere as is de caravan goedgekeurd voor 1700 kg. Buitenspiegels origineel Volvo die onder de motorkap bevestigd worden en een goed uitzicht bieden langs de caravan. Veel beter dan spiegels die aan de achteruitkijkspiegels bevestigd worden. Ze steken wel wat uit en daar moet je rekening mee houden. Achterop de caravan een fietsenrek met 2 fietsen van totaal 32 kg. De kogeldruk is ca 75 kg, meer mag de trekhaak ook niet hebben. Bandenspanning caravan 55 PSI, auto 2,4 bar. In de auto zeker 150kg bagage en 2 personen. De combinatie ligt als een blok op de weg. Zelfs boven 110km geen enkel spoor van instabiliteit. Op de tolweg ook even 130 km geprobeerd in Frankrijk, zonder probleem, maar dat is niet mijn snelheid. Normaal houd ik het op 100km op de snelweg en 90km daarbuiten. Lekker ontspannen met deze combinatie. Cruisecontroll aan, in de 6e versnelling. Brandstofverbruik ca 8l /100km. Het enigszins negatieve advies over deze combinatie kan ik ook niet plaatsen.
De ervaring van Henk met een Volvo XC60 D5 2.4 5 cyl [AWD] (215 pk/158, Kw bouwperiode: oktober 2012 - 2016) en een Eriba Nova 545 van 1600 kg geplaatst op 16-07-2016:
Auto is XC60 diesel AWD 215 pk fabrieks opgave max. 2000 kg aan trekhaak. Caravan Eriba hymer 545 met 1900 kg as. Ervaar het als een perfecte combinatie. Verbruik zonder caravan 1:12,3 km met caravan 1:10. rustige rijder Caravan spiegels EMUK (beste die er zijn)
De ervaring van Hijmans met een Volvo XC60 D4 2.4 5 cyl [AWD] (181 pk/133, Kw bouwperiode: september 2013 - 2016) en een Dethleffs Summer Edition 500 DB van 1350 kg geplaatst op 26-01-2016:
1 jaar geleden de XC60 diesel gekocht, voornamelijk om onze caravan met een maximaal gewicht van 1700 kg te kunnen trekken. En het is een fantastische combinatie. Zeker met de adaptieve cruise control en automaat is rijden in Frankrijk een verademing, niet meer anticiperen met versnellingen op hellingen, maar gewoon alleen op de weg letten en doorrijden.
Wel pedals op het stuur om handmatig even voordat helling begint terug schakelen en boven aan de helling net even eerder weer in hogere versnelling.Maar dit is voor een nog vloeiende rit.Gemiddeld verbruik ongeveer 1 op 8 bij 105 km/uur.
De ervaring van Ton met een Volvo XC60 D5 2.4 5 cyl [AWD] (215 pk/158, Kw bouwperiode: oktober 2012 - 2016) en een Fendt Bianco 445 TFB Selection van 1410 kg geplaatst op 02-12-2015:
Prima combinatie, altijd voldoende trekkracht en snelheid ter beschikking. Vooral inhalen van b.v. vrachtwagens gaat perfect, richting aanwijzer aan en gas geven.
In 1 woord een geweldige combinatie.
De ervaring van Renée met een Volvo XC60 D3 2.0 5 cyl aut. (136 pk/100, Kw bouwperiode: oktober 2012 - september 2015) en een Fendt Saphir 470 TF van 1400 kg geplaatst op 31-12-2014:
Kan er hier heel kort over zijn: een caravan beladen tot 1.500 kg trekken, is met deze Volvo een feestje.
Het rijdt alsof je niets achter je hebt: de dieselmotor van de XC60 trekt de caravan met het grootste gemak.
Ook op steile hellingen (Brennerpas) gewoon nog auto's inhalen die zonder aanhanger rijden. Fantastisch.
De ervaring van Vincent Brouwer met een Volvo XC60 D5 (185 pk/136, Kw bouwperiode: oktober 2008 - juni 2009) en een Dethleffs Camper 500 TK van 1575 kg geplaatst op 30-06-2014:
De caravan die wij hebben (Dethleffs Camper 500TK) heeft een asverhoging tot 1700kg. Met deze combinatie komen wij goed uit de voeten. Belangrijk is om relatief hoog in de toeren te blijven rijden. Zelf houd ik ongeveer 2500 toeren aan, dat rijd prettig. Het is wel wat minder zuinig. Normaal zonder caravan haal ik ongeveer 1:12, met caravan ga ik hard richting de 1:8 tot 1:9.
In 2013 ontstond op de Fernpass een defect in de motor waardoor deze in de (schadebeperkende) noodloop terecht kwam. Desondanks (max. snelheid 90 in de 4e versnelling (geartronic)) bleef de combinatie prima berijdbaar.
Mijn ervaring is wel dat ik het prettiger vindt om gebruik te maken van de versnellingen en dat ik de automaat bedien via de geartronic. Op vlakke gedeelten 95 tot 100 in de zesde versnelling kan, persoonlijk vind ik het niet prettig en blijf ik in de 5 rijden.
Trekken op hellingen is geen probleem, tijdig terugschakelen en hoog in de toeren blijven, betekent ook dat de temperatuur van de motor goed onder controle blijft. Persoonlijk vind ik het wel erg jammer dat er geen zichtbare temperatuurmeter in de auto is.
Al met al een fantastische combinatie ook voor de zwaardere caravan die makkelijk meekomt op de hellingen in Zuid Duitsland of in de Alpen.
De ervaring van Frans met een Volvo XC60 D5 2.4 5 cyl aut. [AWD] (215 pk/158, Kw bouwperiode: oktober 2012 - 2016) en een Kip Isa White 49 TEB van 1550 kg geplaatst op 23-01-2014:
Een update met deze Kip die 350kg zwaarder is en iets breder en veel langer dan de vorige. Wat blijkt is een grotere gevoeligheid voor belading en kogeldruk om de rijeigenschappen en het comfort optimaal te krijgen. Geef je die aandacht dan rijdt de combinatie formidabel en kun je probleemloos met 120 inhalen als het uitkomt. Kruissnelheid met 90 tot 100 in 6 komt het meest voor. Rijdt heel ontspannen dankzij de aanwezige adaptieve cruise control waarmee je zonder verdere aandacht een snelle vrachtauto of een bus op instelbare afstand kunt schaduwen, ook in de mist of ’s nachts in de regen; het nuttigste accessoire dat op de markt is.
De auto heeft geen temperatuurmeters. Een oranje waarschuwing licht op bij te hoge temperatuur met de mededeling de motor minder zwaar te belasten. Negeer je die waarschuwing dan komt er een tijdje later een rode driehoek en de mededeling te stoppen en de motor uit te zetten. Dat laatste kun je beter niet doen want terugschakelen en even met half gas rijden is afdoende. Om die waarschuwingen tevoorschijn te toveren moet je het trouwens heel bont maken: geforceerd op 12% in 3 omhoog, bij extreem hoge buitentemperatuur en uiteraard met airco aan.
Het brandstofverbruik is gemiddeld redelijk gunstig, ca. 1:9,5 en een tankstop onderweg is niet gauw nodig. Bijvoorbeeld van het bekende Greding naar huis kan makkelijk op een tank.
Een grote kwaliteit van de D5 is het remmend vermogen, waardoor je zelfs deze grote massa veilig over de bergen kunt trekken i.c.m. ARC. Het grootste plus van de combinatie is reserve op alle fronten, zodat ogenschijnlijk niets zwaar wordt belast, bijvoorbeeld 500kg laadvermogen reserve en 175kg over in de caravan. In de sneeuw heeft de auto met caravan onwaarschijnlijk veel tractie en zijn kettingen niet snel nodig.
De ervaring van Berry de Vries met een Volvo XC60 D5 2.4 5 cyl [AWD] (215 pk/158, Kw bouwperiode: oktober 2012 - 2016) en een Caravan van 1400 kg geplaatst op 18-01-2014:
Ik rijdt al jaren een XC 60 awd. D 5.
Precies wat er staat je moet erg uit kijken dat je niet te hard gaat.
LMC caravan heeft zelf een anti slinger inrichting,dus bij een klap wind, wordt de caravan direct gecoriceerd.
Stabiliteit is perfect.
Brandstof verbruik zonder caravan 1 op 12 km, met 1 op 7 km snelheid koerscontrol 105 km per uur.
Met caravan ook wel 1 op 9 km. gehaald bij een snelheid van 80 km p.uur.
Voor de rest een perfecte combinatie.
De ervaring van Paul met een Volvo XC60 T5 2.0 4 cyl [PowerShift] (241 pk/177, Kw bouwperiode: oktober 2012 - september 2013) en een Hobby Exclusive 560 KMFe van 1592 kg geplaatst op 20-08-2013:
Dit jaar de XC60 T5 als leenauto gehad via de anwb, ivm problemen eigen auto. Een hobby 560kmfe van 1600kg is voor deze auto geen probleem. Je merkt af en toe niet eens dat hij er achter hangt. Wat een krachtauto en een geweldige caravantrekker. De bergen bij Milau in Frankrijk en de pyreneen waren voor deze auto een hobbeltje op de weg. Door zijn eigen gewicht een stabiele combinatie.
De ervaring van Werner Hermans met een Volvo XC60 D3 2.0 5 cyl (136 pk/100, Kw bouwperiode: oktober 2012 - september 2015) en een Hobby Excellent 400 SF van 1160 kg geplaatst op 06-08-2013:
Reisweg: Mechelen - Valenciennes - Rouen - Le Mans - Tours - Saintes - Oléron. 136 pk @ 3500 rpm; 350 Nm @ 1500 - 2200 rpm. Vorige trekker was een V50 2.0 D, zelfde vermogen maar bij 4000 rpm; 320 Nm @ 2000 rpm. De verschillen zijn duidelijk voelbaar! Op vlakke weg is de 6de vanaf 1500 rpm perfect bruikbaar, bij iets meer dan 90 km/h. Wanneer het toerental < 1500 kan je best terugschakelen. Verbruik met caravan bij 100 à 110 km/h zowat 1 op 11 over het vermelde traject. Solo 1 op 16 bij gemengd gebruik. Stabiliteit prima, de trekker had ongeveer 800 kg overwicht op de caravan, het aanhangerstabilisatieprogramma is nooit moeten tussenkomen, ook niet toen ik tussen Le Mans en Rouen op een verlaten péage met een slapende bijrijder ongemerkt 120 km/h reed...geruststellend, maar wel opletten dus. Ook in afdalingen voorbijscheurende grote bestelwagens (ik 90, zij 130 en meer) hadden weinig invloed. Vrachtwagens kunnen probleemloos ingehaald worden. Droomcombinatie.
De ervaring van WilV met een Volvo XC60 D3 aut. [2WD] (163 pk/120, Kw bouwperiode: mei 2010 - oktober 2012) en een Knaus Sport 500 FU van 1500 kg geplaatst op 26-07-2013:
Rijden met de Volvo XC60 D3 automaat met of zonder caravan is zeer goed.
Onze vorige auto (Ford Kuga 2.0D 163 pk 4WD) had grote problemen met het trekken van de caravan in Luxemburg. Met de Volvo gaat alles perfect.
Ik heb wel een hogere kogeldruk (85 kg) en de rit van en naar Luxemburg ging zonder problemen. Bij de heuvels/bergen schakel ik met de hand waardoor altijd voldoende kracht beschikbaar is. Gemiddelde kruissnelheid van ongeveer 95 km/uur gaat zeer goed.
Heb zelfs even 115 km/uur gereden, gaf geen problemen. Het verbruik met caravan ongeveer 1:7; solo 1:13 op de snelweg; lokale wegen 1:9,5. Een goede combinatie; ook al heeft de Volvo 2WD.
De ervaring van Henk vd Wijngaard met een Volvo XC60 D5 (205 pk/151, Kw bouwperiode: oktober 2009 - oktober 2012) en een Hobby De Luxe Easy 460 UFe van 1468 kg geplaatst op 21-01-2012:
Ik heb sinds een paar maanden een nieuwe Volvo XC60 D5 AWD (automaat)aangeschaft.Hiervoor een Volvo V70 D5,welke de caravan oo prima trok.Echter de XC60 is nog een betere combinatie.
Op de hellingen bij Luik met gemak met 100 naar boven en van de helling af iets langzamer.Op de camping kwam ik stil te staan op een helling van ca.10%.Caravan er achter en het hele gezin nog in de auto.Koppie's zag je al uit alle hoeken kijken,van heb je er weer eentje die het niet gaat redden.Nou de Volvo trok zonder enige slip op en de enigste die lachte was ik zelf.Later op de camping heb ik menig auto in de problemen gezien op deze helling.Wat betreft verdere eravaringen betreft is deze XC60 bijna onovertrefbaar wat betreft het trekken van een caravan.In Frankrijk constant 100 gereden op de cruise controle.Verbruik lag op 1:9.
De Volvo mag een kogeldruk hebben van 90 kg en deze had ik zelf beladen naar 85 KG.Ik ben zeer tevreden over deze combinatie
De ervaring van Frans met een Volvo XC60 D5 aut. (205 pk/151, Kw bouwperiode: oktober 2009 - oktober 2012) en een Kip Grey Line 50 van 1200 kg geplaatst op 23-12-2011:
Wat op de XC60 ontbreekt zijn temperatuurmeters voor water en olie; heeft alleen lampjes voor te hoge temperatuur van koelvloeistof, motor- en transmissieolie. Hopen dat de lampjes uit blijven; je ziet oververhitting niet aankomen.
De Volvo-trekhaak is een doordacht deel van de auto met goede kogelhoogte, degelijke breekkabelbevestiging, standaard goed bedraad, goed afgezekerd en wordt gecombineerd met trailer-software voor het DSTC-programma. Volvo levert helaas alleen de 13-polige contactdoos van Jaeger, die tijdens de eerste grote reis al een onbetrouwbare verbinding gaf met de stekker. De XC60 heeft een laadvermogen van 800kg en samen met de toelaatbare 90 kg kogeldruk en de 18” banden lijkt de auto bijna gebouwd te zijn voor frequent aanhangerwerk.
De aangekoppelde Kip is ouderwets van afmetingen met een lange en smalle opbouw (uitwendig 2.10m x 5.55m), een klein frontaal oppervlak en zeer goede stroomlijnen en heeft een relatief laag gewicht. Door de indeling is het gemakkelijk om de belading optimaal te verdelen met massa rond de as. De gunstige gewichtsverhouding en lage luchtweerstand dragen bij aan de grote reserves van de combinatie. Je krijgt nooit het gevoel dat motor, transmissie of onderstel zwaar worden belast.
Met deze combinatie heb ik een testrit naar de Ardennen gemaakt en een grote Scandinavië-tour. Op snelwegen is meestal gemakkelijk in 6 te draaien, maar rond 80 km/h kies ik voor de 5. Snelweghellingen, zoals bij Verviers en bijvoorbeeld in het Wesergebergte op de A2 (Hannover-Dortmund vv) kosten de motor totaal geen moeite. Omdat de adaptieve cruise control automatisch afstand houdt tot voorgangers, gebruik je die bijna altijd en overal, waardoor je soms onbewust ook op cc in 5 of 6 naar boven rijdt, wat het verbruik waarschijnlijk behoorlijk opjaagt. Ook in 6 is er nog duidelijke versnelling mogelijk voor een inhaalactie. De D5 is voorzien van 2 sequentieel werkende turbo’s, met een zeer vloeiende krachtsontwikkeling van heel lage toeren tot ver over de 4000 rpm. Bij normaal automatisch en handmatig schakelen komt het toerental zelden boven de 3000 rpm en schommelt doorgaans tussen 1700 en 2200 rpm. Alleen bij het accelereren op een korte Autobahn-oprit heb je wel voordeel van het maximaal vermogen.
Qua besturing en balans kun je met deze vrijwel ideale combinatie moeiteloos met het verkeer meekomen, ook in België waar 120 is toegestaan. Bij die snelheid wordt de onrust door bijv. de boeggolf van een vrachtauto meteen gedempt, zonder dat er DSTC/TSA aan te pas komt. Op kruissnelheid in Duitsland (104 op de teller) en windkracht 3 tot 4 van opzij merk je totaal niets van vrachtverkeer dat wordt ingehaald. Ook bij versnelde inhaalmanoeuvres is geen spoor van onrust te bekennen. Zonder cc rijd je ongemerkt veel te hard. De bekrachtiging is snelheidsafhankelijk en de besturing behoudt gevoel.
De geartronic 6-bak is goed bij de les met terugschakelen en schakelt niet ongewenst op als je gas terugneemt. Bij half gas accelereren kiest hij op stand D naar mijn smaak te vroeg een hogere versnelling; met caravan gebruik ik eigenlijk alleen handbediening, waardoor steeds wordt gereden met lock-up. De bak is standaard voorzien van koeler. Ook op hellingen voldoet de bak goed; vanwege de kleine stappen en goede software gaat het opschakelen bergop snel. Bij terugschakelen wordt automatisch gas gedoseerd, waardoor onmerkbaar heel snel wordt gekoppeld in lagere versnelling. Hierdoor kan bij gebruik van cc geruisloos tussen bijvoorbeeld 5 en 6 worden op- en teruggeschakeld. Ook op steile afdalingen terug naar 1 kan de bak goed aan.
Wegtrekken op hellingen is uiteraard geen kunst met een koppelomvormer boven op het riante krukaskoppel. Voor de combinatie is geen helling te steil en geen afdaling te lang, mede door de redelijk goede remwerking van de motor en transmissie (regeneratie van remenergie). Door een voorziening op mijn caravan die ongewenst remmen voorkomt, is ook afdalen zonder onnodige slijtage mogelijk. De combinatie stil houden gaat met de linker voet of met de elektrisch/hydraulische parkeerrem. Tezamen is de combinatie daarom behalve moeiteloos te bedienen ook heel duurzaam en onderhoudsarm.
Het brandstofverbruik van de D5 is solo 1:12 tot 1:14 (stad/buitenweg) en tijdens 4000 caravankilometers 1:9,5 met veel bergen en kopwind. Bij een kruissnelheid van 90 à 95km/h is gemakkelijk 1:10 te rijden wanneer op snelweghellingen niet te veel cc wordt gebruikt. De actieradius in de praktijk is 650 km.
De ervaring van ariedebruin met een Volvo XC60 T6 3.0 6 cyl aut. [AWD] (305 pk/224, Kw bouwperiode: oktober 2010 - september 2015) en een Hobby De Luxe Easy 460 UFe van 1368 kg geplaatst op 01-09-2011:
sinds 2 mnd in het bezit van een nieuwe xc 60 3.2 t 4wd benzine en een hobby caravan 460 ufe .het verbruik normaal is ongeveer 9.3 km/liter en met een beladen caravan 7.75km/liter .Een kleine waarschuwing de trekkracht is ontzettend goed maar denk eraan dat je met bochten niet te veel gas geeft want je trekt de caravan geheid op de kant maar dat terzijde .het is een geweldige combinatie om mee te rijden .dit is mijn ervaring met een volvo xc 60-T6 aut van juli 2011
De ervaring van chrit hees met een Volvo XC60 D5 aut. (205 pk/151, Kw bouwperiode: oktober 2009 - oktober 2012) en een Fendt Platin 540 TG van 1550 kg geplaatst op 03-11-2010:
Sinds februari (2010) zijn wij in het bezit van een Volvo XC60 5D automaat en een Fendt Platin 540 TG (modeljaar 2010)
Qua trekvermogen en wegligging kan ik de reeds eerder geplaatste positieve evaringen bevestigen.
Echter bij het rijden op wegen met oneffenheden (bijv. vorstschade) zijn deze in de auto als hinderlijke trillingen waarneembaar. Het geeft het gevoel of je met houten wielen rijdt. Ee.a. is ook door de Volvo garage bevestigd maar door Volvo afgedaanals "produkteigenschap"
De ervaring van Rob met een Volvo XC60 D5 aut. (205 pk/151, Kw bouwperiode: oktober 2009 - oktober 2012) en een Fendt Saphir 540 TG van 1540 kg geplaatst op 09-09-2010:
Heerlijke combinatie, je merkt niet dat de caravan erachter hangt. Meer dan genoeg power voorhanden om op de autobahn met 110 km/h te cruisen, ook helling op. Stabiliteit is ook fantastisch. Een klapband van de caravan bij 110 km/h wordt nauwelijks gemerkt. De veiligheidsvoorzienngen (trailer stability control) greep direct in, de auto remt zelf af. Van zijwind helemaal geen last ( wingkracht 6). Op een onverharde weg helling op wegrijden, was een fluitje van een cent, mede dankzij de automaat ende AWD.
Verbruik is solo 8l/100km en met de caravan liep dat op tot 13l/ 100km.
De ervaring van R. de Jong met een Volvo XC60 D5 aut. (185 pk/136, Kw bouwperiode: oktober 2008 - juni 2009) en een Kip Grey Line 44 TCB van 1330 kg geplaatst op 29-08-2010:
Sinds jan.2009 in bezit van deze geweldige auto, solo als met een caravan ! Door het eigen gewicht van de auto prima wegligging. AWD geweldig,zeker op nat gras en terreinhelling totaal geen probleem.
De ervaring van A.L Kortekaas met een Volvo XC60 D5 aut. (205 pk/151, Kw bouwperiode: oktober 2009 - oktober 2012) en een Dethleffs Beduin 515 DB van 1430 kg geplaatst op 08-08-2010:
geen probleem om met deze conbinatie te rijden, heb zelfs genoeg power over, hebben een 100 km sticker op de caravan voor de duitse wegen, odat deze auto een automaat is zet ik hem op 100 km per uur met gemak de bergen op en af en de automaat regel het zelf, ook in Oostenrijk via de bergen geen probleem, alleen we moeten wat vaker tanken
De ervaring van J.J.Roorda met een Volvo XC60 D5 aut. (205 pk/151, Kw bouwperiode: oktober 2009 - oktober 2012) en een Tabbert Vivaldi 560 E (2,30) van 1575 kg geplaatst op 24-07-2010:
Prima combinatie ,auto heeft geen enkel probleem met de caravan ook in de bergen, inhalen doe je op een helling,
je gaat medecarvaners zonder problemen voorbij.
stabiel een veilig gevoel geeft de Volvo en Tabbert
De ervaring van Björn Moerman met een Volvo XC60 2.4DRIVe (175 pk/129, Kw bouwperiode: maart 2009 - oktober 2012) en een Sterckeman Elypse 500 van 1290 kg geplaatst op 07-06-2010:
Deze combinatie is werkelijk fantastisch te noemen. De wagen geeft je een maximaal koppel reeds op 1750 toeren, en dat koppel is dan werkelijk royaal te noemen: 420 Nm alstublief !! Het resultaat: je beseft gewoon niet meer dat er een caravan aanhangt. Of het nu plat rijden is, of bergop, het maakt niets uit. De wagen reageert heel soepel, gaat onmiddellijk over tot het betere trekwerk, en rijdt haast sneller in combinatie met de caravan, of dat mijn vroegere wagen ( opel vectra break) het alleen deed. Echt een aanrader !!!
Reviews geplaatst op TowCar.info van de Volvo XC60.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).
De ervaring van Tom Cillier met een Volvo XC60 D5 (205 pk/151 Kw, bouwperiode: 2009-2012) en een Swift Challenger 560 van n.b. kg geplaatst op 07-06-2010:
I've been towing with XX60 D5 for just over a year and find it an extremely capable SUV.
Once on the road I try and keep it in 6th gear and it eats the miles. Great car extremely comfortable
De ervaring van Kam met een Volvo XC60 D4 AWD aut. (190 pk/140 Kw, bouwperiode: 2017-2019) en een Eriba Touring Troll 550 van n.b. kg geplaatst op 07-06-2010:
I have owned my XC60 D4 AWD auto since new. The car is now 5 years old and has 66000 on the clock.
The car tows an Eriba 550GT and it really is effortless. I’ve done lots of long journeys including Scotland, Southern France, Norfolk and Wales. The journey is always relaxing and safe. I’ve even towed in deep snow without issue and the AWD has helped me in muddy fields when other cars have had to be towed out with a tractor.
The only downside is the cost of a new XC60. I’ll be looking to change when my car hits 100000 miles and new Volvos are now eye wateringly expensive!
De ervaring van Darren met een Volvo XC60 D4 AWD aut. (190 pk/140 Kw, bouwperiode: 2017-2019) en een Lunar Clubman SE van n.b. kg geplaatst op 07-06-2010:
Love it! don't need to say anymore.
I will because I'm sure "love it" would not be to everyone taste.
We picked our XC60 D4 (polestar tuned) second hand up around 3 months ago, we have now managed 4 trips away last being to Cornwall, (500 mile round trip) and we tow a 2017 clubman SE single axle.
The car tows as if the van wasn't attached, no issues so far and have towed approx 1000 miles.
Power: More than enough! had the need to try it coming back on our last trip, slight miss judgement on my part :-) when pulling out of a layby on a up hill stretch of road, the car is AWD, however didn't squat and pulled like a stream train.
Motorway: This is the place we appreciate it most (moving from a Honda CRV) the Volvo just holds the road as if stuck to it, cruise control 60mph up and down hill the needle doesn't move.
Gearbox: lazy! in comfort or echo the box is so lazy maybe to much, always moving up and jumping down 2 gears at a time, polestar mode (sport) much more the way I like it. However this is very personal and each to there own.
Fuel MPG: OK to be honest the car has only done 20K and most diesel engines I've had prior need 30-40K on them before the economy really kicks in, that being said cruising it will do 29-31mpg, moving away or around town does drop to 23-26mpg clearly this is towing!
Comfort: Amazing, drive for 4 hours jump out like you have just popped down the shops, my wife and I both struggle with back problem, the Honda would kill my back whilst driving, forcing me to stop after 1 hour or maybe 2 on a good day, However the Volvo is supportive and so comfortable.
Overall: The Volvo is SO relaxing to drive, the hole car is clearly built for this and all of my family have noticed, its quite at all speeds but mostly noticeable on the motorway you can still talk in a soft voice and I can hear my two children talking in the back, the suspension (none air) just soaks up 90% of the roads junk!
If you are thinking of buying one STOP thinking and do it.
De ervaring van Lee Mogano met een Volvo XC60 B4 (211 pk/155 Kw, bouwperiode: 2020-2022) en een Swift Conqueror 630 van 1770 kg geplaatst op 07-06-2010:
Correction to my last review which qoted the D4 engine. I have been searching for a towing review of the B4D to no avail. So decided to write one of my own. This car is a superb towing vehicle. With the upgraded B4D engine (197 bhp and 420Nm torque, which happens to be the same figures as the mark 1 2014 XC90 which we had previously) with the additional 14hp and 40Nm torque available when pulling away and accelerating, care of the 10KW electric motor/generator it has more than enough grunt to pull our twin axle Caravan. With all the added safety features that Volvo put into this car, why would you want anything else. A lovely, safe and strong car. Well done Volvo!
De ervaring van Lee met een Volvo XC60 D4 (190 pk/140 Kw, bouwperiode: 2018-2020) en een Swift Conqueror 630 van 1770 kg geplaatst op 07-06-2010:
I have been searching for a towing review of this car to no avail. So decided to write one of my own. This car is a superb towing vehicle. With the upgraded D4 engine (197 bhp and 420Nm torque, which happens to be the same figures as the mark 1 2014 XC90 which we had previously) with the additional 14hp and 40Nm torque available when pulling away and accelerating, care of the 10KW electric motor/generator it has more than enough grunt to pull our twin axle Caravan. With all the added safety features that Volvo put into this car, why would you want anything else. A lovely, safe and strong car. Well done Volvo!
De ervaring van Roy burdess met een Volvo XC60 D4 aut. (190 pk/140 Kw, bouwperiode: 2015-2017) en een Elddis Avante 554 van 1413 kg geplaatst op 07-06-2010:
Pulls like a dream, stable and averages 30mph.
De ervaring van Foreman met een Volvo XC60 D5 2.4 5 cyl [AWD] (215 pk/158 Kw, bouwperiode: 2012-2016) en een Caravan as an example van 1530 kg geplaatst op 07-06-2010:
Towing caravan 1465kg (about 3000 miles ) clutch failed before 20000 miles. Within 5000 miles ( towing approx 2000 miles ) clutch trouble again. Xc60 2.4 d5 manual. Supposed to be able to tow 1800kg. Don't buy one
De ervaring van Iain Rankin met een Volvo XC60 D5 (205 pk/151 Kw, bouwperiode: 2009-2012) en een Bailey Unicorn III Cadiz van 1491 kg geplaatst op 07-06-2010:
Volvo XC60 D5 (205hp) is great towing Bailey Cadiz 111 (1550kg - uprated). Very stable, rarely need to change out of 6th gear on motorways and around 25-27mpg - we have 2 kids, dog and 4 bikes on roof.
De ervaring van Robert Bandeen met een Volvo XC60 D4 2.4 5 cyl [AWD] (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2012-2016) en een Sterling Elite Opal van 1635 kg geplaatst op 07-06-2010:
Absolutely bloody mavellous, I have adaptive cruise control on mine and for motorways it is brilliant, loads of low down power and as mine is manual you don't have to change gear very often on the open road, best tow car I have ever had and after 43 years towing I have found the ideal towcar
De ervaring van ROBERT BANDEEN met een Volvo XC60 D4 2.4 5 cyl aut. [AWD] (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2012-2016) en een Sterling Elite Opal van 1635 kg geplaatst op 07-06-2010:
The Volvo xc60 d4 is an excellent tow car the torque on this car is first class it just hangs in, mine is a manual box but I don't have to change gear very often. I would recommend this car as a tow car to anyone who wants a awd car with bags of oomph
De ervaring van keith green met een Volvo XC60 D5 (205 pk/151 Kw, bouwperiode: 2009-2012) en een Sterling Eccles Emerald van 1383 kg geplaatst op 07-06-2010:
The volvo xc60 D5 is superb tow car and with trailer assist is one of the best tow cars on the market it tows the Sterling Emerald superb
De ervaring van Fernando met een Volvo XC60 D5 (185 pk/136 Kw, bouwperiode: 2008-2009) en een Burstner Belcanto 465 TS van 1350 kg geplaatst op 07-06-2010:
El conjunto va muy bien y el consumo es el que dicen
De ervaring van L S Collins met een Volvo XC60 D5 aut. (205 pk/151 Kw, bouwperiode: 2009-2012) en een Sterling Eccles Jewel van 1545 kg geplaatst op 07-06-2010:
I have driven this combination approx 8,000 miles around Europe. Every aspect of the towing experience has been excellent including steep incline starts. No snaking or other sideway movements on motorways. Fuel consumption average 26 - 27 mpg.
De ervaring van aled edwards met een Volvo XC60 D5 (205 pk/151 Kw, bouwperiode: 2009-2012) en een Bailey Pageant Bretagne van 1458 kg geplaatst op 07-06-2010:
The volvo XC60 D5 is a superb towing vehicle, it tows the bailey excellently
De ervaring van Trevor Marshall met een Volvo XC60 2.4D aut. (175 pk/129 Kw, bouwperiode: 2009-2012) en een Lunar Lexon EB van 1370 kg geplaatst op 07-06-2010:
I have found my 2009 Volvo XC60 2.4 diesel (2 wheel drive) to be an excellent car solo and towing my Lunar Lexon EB. The engine is powerful and has plenty of torque. The combination is very stable.
De ervaring van FERNANDO met een Volvo XC60 D5 (185 pk/136 Kw, bouwperiode: 2008-2009) en een Burstner Belcanto 460 TS van 1350 kg geplaatst op 07-06-2010:
VA PERFECTO EN 6ª Y A 100KM/H. CONSUMO ENTRE 12 Y 13L
De ervaring van Mike Steer met een Volvo XC60 D5 aut. (185 pk/136 Kw, bouwperiode: 2008-2009) en een Lunar Clubman 470-2 van 1260 kg geplaatst op 07-06-2010:
I cannot tell you how pleased I am with this outfit. The Volvo has plenty of muscle, and it's 'city safety' and 'trailer stability assist' features give added confidence. It converts from saloon to cavernous estate in seconds, and tows my Lunar Clubman CK brilliantly, giving me the best tow experience in 27 years of caravanning. Most of all, the XC60 is sooo comfortable. We have just completed the Caravan Club 2009 Grand Tour across cetral Europe to Slovenia and back, 2,200 towed miles. I cannot praise the performance of the outfit too highly, and recommend it to all.
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.