De ervaring van Koenraad Haedens met een Mercedes-Benz EQB 350 4matic (292 pk/215 Kw, bouwperiode: 2023 - heden) en een Adria Adora 542 UL van 1796 kg geplaatst op 04-05-2025:
Sinds oktober hebben we deze combinatie. Daarvoor reden we met de EQC, waarmee we 100 kg meer laadvermogen hadden voor de caravan. Met deze wagen is dat beperkt tot 1700 kg. Onlangs maakten we een roadtrip van Beernem naar Landshut (bij München) +/- 900km, en dat is bijzonder goed meegevallen. Ik durf zelfs te zeggen dat het iets stabieler reed dan met de EQC.
De eerste etappe vertrokken we met 100% batterij, en vervolgens reden we telkens ongeveer 130 km per etappe. We deden er drie dagen over, met elke dag een tussenstop op een camping, waar we 's ochtends opnieuw met een volle batterij konden vertrekken. Het was een geweldige en rustgevende trip.
Het rapport dat jullie hier meegeven klopt vrij goed
De ervaring van Mario met een BMW Touring 520d (184 pk/135 Kw, bouwperiode: mei 2010 - 2017) en een LMC Maestro 570 D van 1600 kg geplaatst op 02-05-2025:
Zeer goede combinatie. Rij meestal 90-100. Geen slingeren. Caravan aslast naar 2000 kg. Nog steeds geen probleem. Zeer stabiel Zeer tevreden.
De ervaring van Jan Beumer met een Mercedes-Benz B 200 (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2019 - 2023) en een LMC Style 460 E van 1274 kg geplaatst op 27-04-2025:
Een paar keer met deze combinatie op pad geweest naar Frankrijk en Spanje . Heerlijke combinatie geen last van inhalende bussen of campers. Tempo maat op 90 km ingesteld auto is een automaat en is dan in mooi toerental zowel heuvel op of af. Hiervoor altijd diesel gereden daar doet deze motor niet voor onder.
De ervaring van Pieter met een Mazda CX-5 G194 4WD (194 pk/143 Kw, bouwperiode: augustus 2017 - 2019) en een Burstner Averso 545 TS van 1500 kg geplaatst op 25-04-2025:
Auto aangeschaft na jaren Honda te hebben gereden. De CX 5 is voelbaar sterker en heeft geen enkele moeite met de caravan(1500kg). Ook de automaat is heerlijk hij trekt de bergen prima. Nog nooit zo comfortabel gereden. Snelheid 90/95 km per uur harder kan makkelijk.
De ervaring van CJ met een Kia EV6 RWD (228 pk/168 Kw, bouwperiode: 2024 - heden) en een Kip Vision 41 ETD van 1125 kg geplaatst op 22-04-2025:
Auto: EV6
Modeljaar: 2025
Uitvoering: Plus
Batterij: 84 Kwh
Wielen: 20 Inch
Kruissnelheid: 92 km/u
Caravan:
Kip Vision
Bouwjaar 2015
Gewicht: 1130 kg (beladen inclusief 2 fietsen voorop)
Afstand: 1125 km
Weersomstandigheden: 7 graden, regen en wind tot ca 22 graden en vrij rustig
Totaal KWh geladen: 293 en 40% SOC bij aankomst
Verbruik: 34KWH per 100 km
Dit jaar zijn we voor het eerst op vakantie gegaan met onze EV6 en Kip Vision caravan. Ik moet zeggen dat zo’n eerste keer best intensief is. Het vraagt wat planning onderweg, we hadden niet zozeer last van range-anxiety maar het is wat uitzoekwerk met allerlei apps. We hebben vooral ABRP, chargefinder en Fastned gebruikt.
Onze reis ging naar een camping vlakbij Nyons in Frankrijk, totaal 1125 km. De rit hebben we in twee dagen gedaan.
Het verbruik viel ons niet mee maar het moet gezegd dat de tweede dag het koud, nat en winderig was en het stuk van Nancy naar Dijon stijgt en daalt veel. Het verbruik zat daar zo tussen de 2,0 en 2,5 km/kwh. Op de vlakkere stukken en met hogere temperaturen (18-20 graden) was het verbruik tussen de 3,0 en 3,5 km/kwh.
We hebben zoveel mogelijk bij Fastnedstations geladen om vier redenen:
• Plug en charge, dus geen gedoe met pasjes en apps. Laadkabel aansluiten en het laden start.
• Hoge snelheid van de laders.
• De Caravan kon aangekoppeld blijven.
• We hebben een Goldmember abonnement dat je met twee keer laden er al uit hebt.
Op de hele rit hebben we de caravan één keer bij een Electralader moeten afkoppelen maar ook dat bleek geen punt.
We hebben vooral gemerkt dat het een andere manier van reizen vraagt. Reden we vroeger ca. 105-110 km/u in Frankrijk is het nu 92 km/u. Dat is een stuk relaxter maar je bent langer onderweg (reken over 600 km. zeker een uur meer) Het vaker stoppen zorgt echter ook voor een meer onthaast gevoel. Is het reizen met een benzine of hybride-auto makkelijker/beter? Het zorgt in ieder geval voor minder planning onderweg.
Verder doet de range er niet zo heel veel toe. Het is vooral de laadsnelheid die de EV6 een prima reisauto maakt. Bij de goede laders sta je maximaal 15-20 minuten en dan kun je weer verder.
De EV6 is een prima reisauto op één heel irritante piep na: het DAW met het bekende koffiekopje met de melding dat je pauze moet nemen. Door de caravan merkt de auto meer beweging en krijg je zeer vaak een melding en wat blijkt, ik kan deze niet uitzetten.
Verder ziet de verkeersbord herkenning elke kilometerbeperking op de afslagen, gelukkig kan de melding daarvan uit.
De EV6 is qua rij-eigenschappen een stabiele caravantrekker met meer dan voldoende trekkracht. Als je op vakantie niet te veel haast hebt, het ook leuk vindt om je reis een beetje te plannen dan kan ik een elektrische auto aanbevelen. Wil je snel op je bestemming zijn en geen gedoe willen onderweg dan moet je nog even nadenken of een elektrische auto wel wat is wanneer je er een caravan mee wilt trekken.
De ervaring van Vincent Idelenburg met een Renault Megane 1.2 TCe aut. (132 pk/97 Kw, bouwperiode: januari 2016 - 2018) en een LMC Vivo 470 D van 1440 kg geplaatst op 22-04-2025:
Mijn ervaring met de Renault megane 1.2 station zijn zeer meegevallen.
Auto wel laten tunen naar 145 pk en 245 Newton dat scheelt enorm.
Wel de kogeldruk op 80 kg gehouden en caravan woog 1450 kg met belading.
Door de Ardennen heen Luik etc trekkracht voldoende met 80 km de heuvels op let op wel op tijd schakelen.
Voor iedereen wie twijfelt auto laten tunen en goed op je belading letten dan rijd de auto oké .
Met inhalen van vrachtwagens en passeren van grote wagens geen problemen ondervonden .
Verbruik wel fors 1 op 7,5 .
De ervaring van Arend Voskuijl met een Kia Carens 1.6 GDi [EcoDynamics] (135 pk/99 Kw, bouwperiode: maart 2013 - 2016) en een Dethleffs Campy LUXUS van 900 kg geplaatst op 13-04-2025:
Met de Carens en de Dethleffs campy de Franse heuvels verkend. Dat deed de auto vrij goed. Wel op tijd toeren maken. Boven de 5% stijging geen trekpaard. Verbruik rond de 1 op 9. Caravan hing er stabiel achter. Maar het olieverbruik steeg naar grote hoogten. Maar liefst een liter op de 1250 km. Normaal was dit een liter op 2,5 duizend. Om die reden de Kia weggedaan. Voor ons geen Kia meer als trekauto. Oh ja, hij zit voor langere ritten vrij beroerd. Gemaakt voor de kleinere medemens, tot 1,70 meter.
De ervaring van René Kamphuis met een Honda CR-V 2.0i 4WD (155 pk/114 Kw, bouwperiode: oktober 2012 - 2018) en een Eifelland Holiday 495 TF van 1405 kg geplaatst op 05-04-2025:
Crv met handbak 2.0 155pk 2013. Eifelland 490tf van 1998 zonder slinger koppeling. 2 pers in auto. De auto kan de caravan goed en
stabiel trekken. Wel is het nodig om vaker terug te schakelen. Je hebt toeren nodig, rond 4500 berg op is normaal. Ook op de snelweg lukt het niet altijd om 100 te rijden in de 5. De kogeldruk is ongev 50kg. De caravan zelf is heel stabiel, ook bij 110 met inhalende busjes. Verbruik rond 1 op 7. De auto is leeg op een krat en koelbox na, alles in de caravan. De hoekige vorm vd voorkant caravan zorgt voor veel luchtweerstand. De volgende heeft afgeronde hoeken en zal makkelijker in 5 rond 100+ rijden? 6e versn wordt niet gebruikt. Het gebruik van cruisecontrol werkt, als je zelf de auto op gewenste snelheid brengt en dan de cc inschakelt. Anders geeft cc doodleuk volgas, wat de motor onnodig zwaar laat brommen. Voor deze auto gekozen ivm eenvoudige en betrouwbare? techniek. Hiervoor een Ford cmax 2012 met turbo en 240nm koppel. Trok iets krachtiger, maar had ook moeite rond 100 in 5.
De ervaring van Theo Meijer met een Hyundai Tucson 1.6 T-GDi HEV (230 pk/169 Kw, bouwperiode: 2021 - 2024) en een Hobby Excellent Edition 540 UFf van 1550 kg geplaatst op 04-04-2025:
De Tucson 177pk ingeruild voor de HEV versie, hoe rijdt deze hybride met een stevige caravan met een leeg gewicht van 1351kg. Als spiegels de Emuk voor een Tucson gebruikt, wat een verademing is dat, makkelijk te monteren en geen trillingen meer.
Zowel het wegrijden in sport stand als in de Eco stand gaan zonder horten of stoten alles blijft rustig volgen. Gedurende de rit naar de dealer in Duitsland is 90km een perfecte snelheid, de caravan blijft rustig achter de auto, geen invloed van vrachtauto’s die passeren. De snelheid op cruise control instellen en alles blijft heerlijk volgen. Hij lust wel een stevige borrel met de caravan, wat nou de juiste afstemming in is ben ik nog niet helemaal uit voor het zuinigste resultaat. Heb nu veel op de sport stand gereden maar denk dat Eco prima te doen is en bij hellingen de sport stand met gebruik van de flippers om hoger C.q. lager te kunnen schakelen.
2de rit naar Zeeland caravan incl fietsen iets boven maximum gewicht, rijdt stabiel in de sportstand en met flippers in de 4de versnelling met rond 2800 toeren rijdt het erg fijn. Met name bij het optrekken merk je dat de 350nm koppel het geheel wat rustiger in beweging zet dan de 177pk met 265nm, geen invloed van vrachtwagens op het rij-gedrag.
Benieuwd hoe de rit naar zuid-Frankrijk gaat begin juni volgt de update.
De ervaring van Peter met een Skoda Octavia Combi 1.5 TSI e-TEC (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2020 - 2024) en een Caravelair Antares 420 van 1077 kg geplaatst op 23-03-2025:
Het rijden met deze combinatie is als een voldoende op de middelbare school. Prima om over te gaan, maar het houdt niet over. Trekkracht is ruim voldoende om zo rond de 92 km/u te rijden. Ook versnellen naar 100 km/u om even een vrachtauto in te halen is geen enkel probleem. Hoezo dan wat de voldoende betreft en wat het niet meer maakt? Nou dat is de stabiliteit, de auto gaf mij niet het zekere gevoel wat je wel wil hebben. Deinen was hem niet vreemd en dus hebben we er MAD hulpveren onder laten zetten. Een wereld van verschil en wat mij betreft zeker aan te raden. Begrijp me goed, er is zo met de Caravelair 420 (12oo kg max) goed mee te rijden, maar voor mijn gevoel is er geen overmacht van de auto op de caravan. Is subjectief maar voor mij reden om naar een zwaardere trekauto te gaan kijken. Dit mede ivm de wens om ooit nog eens een grotere caravan met rondzit aan te schaffen. Neemt niet weg dat we zonder problemen met deze combinatie tot in Albanie zijn gekomen. Daarbij is het gemiddelde gebruik zo rond de 1 op 10 al naar gelang de omstandigheden. We rijden met 1 fiets voor en 1 achterop de caravan.Niet elektrisch trouwens. Ook hebben we veel spullen in de auto liggen om deze zo zwaar mogelijk te maken. Dus al met al, goede combinatie met hulpveren en ga je voor zeker dan investeren in een zwaardere en sterkere trekauto. :)
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.