Caravantrekker.nl

Ford C-Max 1.6

Trekautotest van de Ford C-Max 1.6 EcoBoost 150 pk

Ford C-Max 1.6

Let op:
Dit is een oude test uit juni 2011 door Bert Wijnen.



Zorg dat meer hoofden zich omdraaien is een wervende kop in de folder van de C-Max II, Fords nieuwste interpretatie van de midi ruimtewagen, op basis van de ook al nieuwe Focus. Misschien dat de kleur Colorado Red dat effect oplevert, maar wij hebben niet kunnen constateren dat men opkeek van de auto. In de auto is dat ook niet nodig (caravanners doen het sowieso op de spiegels). Ford heeft namelijk een handig binnenspiegeltje gemonteerd om de achterbank in de gaten te houden. Doelgroep 1 is dus gezinnen met kinderen, en laten we doelgroep 2 dan ook maar meenemen: de wat strammeren onder ons. Want de drempel is laag dus de instap gemakkelijk en de stoelen zijn precies hoog genoeg.

Ruimte

De C-Max is in twee versies verkrijgbaar: een 'gewone' en een 14 cm verlengde Grand C-Max. We namen de 'gewone' 5 persoons C-Max mee voor deze trekautotest, de auto is 4,38 m lang. De Grand C-Max biedt desnoods (800 € optie) plaats aan 7 personen, waarvan er 5 via schuifdeuren in te laden zijn. Of dat acceptabel uitpakt (inpakt) weet ik niet, want onze testauto is eigenlijk slechts een vierzitter. De beenruimte achter is voor volwassenen ontoereikend. Of de 14 cm extra lengte van de Grand C-Max voldoende is voor 3 extra inzittenden zult u in de showroom zelf even uit moeten proberen. Terug naar de testauto: wil je met vier i.p.v. vijf volwassenen comfortabel reizen kun je eenvoudig de middelste zitting wegklappen, beide buitenste stoelen schuif je vervolgens diagonaal wat naar achteren en de beenruimte is dan meer dan voldoende. Die voorziening kost overigens € 250 extra en zou standaard moeten zijn. De bagageruimte is vooral hoog. De alom op de camping aanwezige Dukdalf stoelen passen er dus voor geen meter in. Beetje raar wel. Voorin geeft de C-Max absoluut niet het gevoel een smalle auto te zijn. Je zit tamelijk ver weg van je passagier en het is met een 2,20 m brede C-Max: dubbeldikke A-steilcaravan absoluut geen probleem die extra breedte achter je in te schatten. Opzetspiegels met normale stanglengte zijn voldoende.

<<< Er zit zo maar een hele auto verstopt achter de dikke A-stijl. Aan de rechter zijde is het doorzicht gelukkig beter.

Trekgewicht

In de folder staat dat de Grand C-Max met 1.6 EcoBoost motor ‘slechts’ 1200 kg mag trekken, of dat ook zo is als je de derde zitrij niet bijbestelt is onderwerp van discussie, maar ga maar uit van wel… De ‘gewone’ C-Max met deze motor mag 1500 kg trekken en dat deden we dan ook bijna…

Stabiliteit, veiligheidsreserve

Die 1450 kg Kip van 7 meter lijkt ook op het oog al wat te veel van het goede. De C-Max is tenslotte een compacte auto en wegen doet hij in verhouding ook niet veel: 1285 kg leeg op kenteken. Een onverantwoorde combinatie dus? Ja, en dat is te merken tijdens typische snelweg afdalingen. Dan is het voelbaar dat die grote massa achter je al snel een flinke invloed uitoefent op de stabiliteit. Op de vlakke weg zelfs met veel wind voelt de stabiliteit goed aan, althans met deze caravan. Een Kip van deze generatie is een gekend stabiele caravan, dus een vergelijking met een soortgelijke schoenendoos die mogelijk ook anders beladen is kan anders uitpakken! Een waarschuwing dus. Mij lijkt een beladen caravan van ongeveer 1300 kg en voldoende kogeldruk 75 à 80 kg, een metertje of 6,50 lang, een verantwoord maximum met deze C-Max. Zeker als u van plan bent vaker of verder dan een keer per jaar naar de Veluwe af te reizen. De conclusies van een Trekkrachtberekening blijken in de praktijk dus zeker hout te snijden. Trekautotest Ford C-Max op 17% helling



Uit deze trekkrachtberekening: De caravan is aan de zware kant voor de trekauto. Vanwege de afmetingen van de caravan en/of geringe toegestane kogeldruk van de auto, vinden wij dat zelfs bij een optimale belading, de stabiliteit maar een kleine veiligheidsreserve heeft in kritieke situaties. Snelheid, belading, bandenspanning en kogeldruk moet u heel goed in de gaten houden. Kennis over en ervaring in het rijden met een caravan is voor deze combinatie zeker aan te bevelen.

Comfort, weggedrag, zitpositie

Solo vond ik de C-Max wat wind- dus stabiliteitsgevoelig. De ook op hogere snelheden lichte besturing (brandstofbesparende elektrische bekrachtiging) werkt dan niet mee, eerder tegen. Er is zeer wel mee te leven hoor. Maar de lagere en langere Mondeo stuurt strakker rechtuit. Met caravan wordt die indruk gelukkig niet sterker. Ondanks of dankzij de forse kogeldruk van dik 80 kg (75 kg is toegestaan) is de rechtuitstabiliteit goed in orde. De korte oversteek is daar mede debet aan. Toch is de wielbasis beperkt en dat merk je bij drempeltjes en lange welvingen in de weg. De C-Max is onder die omstandigheden minder comfortabel dan een Galaxy of (iets stugger afgeveerde) S-Max. De bestuurdersstoel zit goed, ondanks een wat korte zitting. Het stuurwiel zou wat mij betreft ook verder axiaal verstelbaar mogen zijn. Tot een lichaamslengte van 1.85 m is echter een goede actieve zit prima te realiseren. Je zit tamelijk rechtop en zo voelt het hele weggedrag ook: hoog op de bok. De auto is meer geschikt om beschaafd mee te toeren dan om mee te spelen op uitdagende wegen. Uiterst aangenaam gaat dat en echt wel voldoende vlot mede door de geweldige motor.



Motoreigenschappen, verbruik

Vergeet tegenwoordig cilinderinhoud als maatstaf voor prestaties. Ford's 1.6 EcoBoost is van de nieuwe generatie kleinere tevens krachtigere motoren, die onder deellast zuiniger zijn dan hun voorgangers met volumineuzere cilindervullingen. Een op zich oud recept wordt toegepast: turbo. Maar slechts zo'n blazertje toevoegen is te simpel en leidt niet tot het gewenste resultaat. Een motor wordt daar juist gebruiksonvriendelijker door en ook niet zuiniger. Om te beginnen is de motor geheel uit het lichtere aluminium opgetrokken en de brandstof wordt fijn verneveld centraal ingespoten onder hoge druk. Het koelere brandstofmengsel met hoge dichtheid staat een hogere compressieverhouding toe en ook de turbodruk kan hoger zijn. De kleine 'lage inertie' turbo draait moeiteloos meer dan 200.000 rpm en kent een minimale vertraging mede doordat de in- en uitlaatkleppen Ti-VCT meekregen, onafhankelijke variabele timing. Het resultaat? Een motor die uitermate rustig en vloeiend (bijna zonder 'turbo-lag') prima prestaties levert vanaf zeer lage toerentallen (240 Nm koppel beschikbaar vanaf 1600 rpm tot 4000 rpm). Ook met caravan is het 1,2,3,4,5,6 en dan rij je 70… Zó soepel. Waarom Ford geen automaat beschikbaar stelt in combinatie met deze motor begrijp ik dan ook niet goed. Maar is deze C-Max zuinig?

De ge-B-labelde Ford belooft 154 g CO2 uitstoot en een verbruik van 6,6 l/100 km in de mix. Op de vlakke snelweg (wind tegen heen en in de rug terug) hield de boordcomputer het op 7,8 l/100 km. Anticiperend zelden remmen, maar af en toe iets boven de toegestane snelheden. En een korte zomerse stadsrit + ontspannen 25 kilometer deels heuvelachtige buitenweg (heen naar beneden en terug omhoog) kwam uit op 9,2 l/100 km. Ben niet echt onder de indruk...

Met caravan reden we onder zeer winderige omstandigheden en die leiden zelden tot een optimaal verbruik! Maar van een gemiddelde van 15,2 l/100 km tijdens de totale testcyclus (inclusief hellingproeven) is niet iets om echt vrolijk van te worden. Uw praktijk zal zuiniger kunnen zijn hoor. Het was een test tenslotte, waarbij met regelmaat de Nederlandse maximum snelheden werden overschreden en ook nog in een zeer geaccidenteerd gebied. Maar de onlangs geteste Mondeo met dezelfde motor weegt meer maar was wel degelijk zuiniger. De oorzaak van de verschillen ligt v.w.b. het soloverbruik aan de stroomlijn en met name aan het grotere frontaal oppervlak, de Mondeo is een stuk lager. En omdat de C-Max ook tot een minder hoge topsnelheid in staat is vanwege die stroomlijn heeft Ford de overbrengingen ook aangepast, korter gemaakt. Hogere toeren betekent meer verbruik. Voilá, alles is te verklaren…

De theoretische prestaties

Uit de Trekkrachtberekening met de Kip Hyline van ongveer 1450 kg.

Let op: Deze auto kan heel gemakkelijk en ongemerkt veel harder met de caravan rijden dan veilig is. Houd dus altijd uw snelheid goed in de gaten!

U kunt zeer goede prestaties verwachten van deze combinatie. U kunt heel comfortabel rijden en u heeft (ook bij lagere toerentallen) voldoende reserves om goed te kunnen trekken. Op de vlakke weg kunt u zeer goed met het normale verkeer meekomen, waarbij de hoogste versnelling vanaf 80 km/u prima bruikbaar zal zijn.

Op autobaan hellingen (zoals bij Luik) kunt u als eerste boven zijn. Op steile hellingen heeft u meer dan voldoende kracht om te blijven rijden. Komt u tot stilstand op een echt steile helling dan heeft u ruim voldoende kracht om weg te rijden, mits u voldoende tractie heeft.


De praktijk

In de praktijk blijkt dit te kloppen. Je rijdt zelfs met forse tegenwind bijna altijd in de hoogste versnelling. Dat zal met een 2.30 m brede en minder goed gestroomlijnde caravan betekenen dat je wat vaker in de 5e kruist. Maar lawaai is er nooit, het toerental schommelt rond de 2500 bij vrachtwagensnelheid (in vijf). Bergop op de hellingen achter Luik en Verviers schakel je op tijd terug naar de 4e en kunt dan meer dan gemiddeld door rijden. 90 à 95 is geen probleem. Als je je snelheid aldaar laat zakken trek je beter weer op in de 3e. Echt goed versnellen in de 4e doet de 1.6 EcoBoost onder die omstandigheden namelijk niet omdat er dan wat weinig vermogensreserve is. Dat is geen minpuntje hoor. Met een even sterke 150 pk atmosferische 2 liter zou je allang naar een lagere versnelling moeten en dus met veel meer toeren klimmen. Als je gewend bent aan zo'n 'ouderwetse' 16-klepper als trekauto zul je echt een nieuwe schakeltechniek moeten aanleren. Rij gerust met lage toerentallen en schakel uitermate vroeg door, op de vlakke weg met name. Let op de schakelindicator. Het Nieuwe Rijden in optima forma! Wil je heel geleidelijk versnellen kan dat gewoon in de 5 of 6, ja ook met caravan. Natuurlijk, bij forse vermogensvraag (fel accelereren) zoek je hogere toerentallen op. Doorknallen op vermogen...



Serieuze hellingen

Wegrijden vanuit stilstand op 18% lukt zelfs nog, maar wel met uitgeschakeld ESP, want anders smoort de motor. Via het gas daarna de nodige wielslip doseren. 3000 kg op gang brengen is geen kattenpis, maar dat meestert de C-Max wel! Langzaam rijden op een flauwe of gemiddelde helling is zeer goed mogelijk. Al vanaf 1600 rpm is er maximale trekkracht aanwezig. Dat is bij een snelheid van slechts 13 km/u in de 1e. Maar ook bij ca. 9 km/u blijft deze C-max heel redelijk doorrollen op best steile passages met minimaal gas bij even wat meer dan stationair toerental. Handig in files en als je achter een wielrenner moet blijven hangen. Kun je op hellingen wél doorrijden pakt de motor van lage toeren op om de bergetappe met normale snelheden voort te zetten. Op typische paswegen van 10 à 14% doe je dat - met gemak - veelal in de tweede versnelling. Bij 50 km/u draait de motor ruim 3500 keer rond per minuut. Naaimachientje! Ook aan 5000 rpm heeft de 1.6 EcoBoost geen hekel.



Elektronica

Wat wordt autorijden toch veilig? Er zijn op deze nieuwe wereldauto zo veel op de achtergrond meehelpende handjes en voetjes bezig dat het je duizelt als je het handboek doorneemt. Maar volledig vertrouwen op die veiligheidsverhogende zaken kan leiden tot verslapping van je eigen waarneming en logisch boerenverstand. Een voorbeeld: de testauto was optioneel voorzien van BLIS, blind spot information system. Een ledlamje in de buitenspiegel waarschuwt voor een auto die in de dode hoek zit. Ik ben een auto gewend die spiegels heeft die deze blind spots wél zichtbaar kunnen maken. De C-Max heeft die niet. Is dat vooruitgang? Alles kan kapot ook... Zijn wij dan tegen al die moderniteiten? Natuurlijk niet. Des te meer airbags des te beter, maar rij maar niet voor je lol tegen een boom, toch? ESP is standaard en zeer nuttig, maar is het nu nodig om € 1.800 te vragen voor een trekhaak? Voor dat niet geringe bedrag krijgt u wel het 'Towing Pack': een fraai wegklapbare trekhaak, het al genoemde BLIS dat echter uitgeschakeld wordt als je een caravan trekt (!), bandenspanningscontrolesysteem (DDS) maar alleen op de auto, HSA hill start assist (op een helling wegrijden zonder handremgedoe) en het nuttige TSA trailer sway control. Dat TSA als extraatje op ESP is eenvoudig softwarematig te programmeren door de fabrikant maar is niet separaat te orderen bij montage van een vaste of afneembare trekhaak.

Er is nog meer... Wat te denken van TVC torque vectoring control en ETCS engine traction control system i.c.m. BLC brake lock differential? Gooi het echt maar in m’n pet, maar met een caravan wil ik snel op een (te) steile helling bijvoorbeeld de tractiecontrole uit kunnen schakelen. Dan wil je gewoon een enkel knopje en niet door menu’s lopen bladeren. Jammer...

Conclusie

De C-Max 1.6 EcoBoost 150 pk is in Trend uitvoering leverbaar vanaf € 26.745. De Titaniumversie die je wil hebben vanaf € 28.495. Een vaste trekhaak wordt gemonteerd voor € 699. Het eerder gememoreerde Towing Pack incl. Trailer Stability System (TSA) vergt een aderlating van € 1.800.

Met deze motor een praktische en vlotte trekauto. Zeer geschikt om zelfs met een eigenlijk te zware caravan bergwegen niet te hoeven vermijden. Prima stabiel aanvoelend op vlakke wegen maar met een caravan die rond de 1300 kg weegt - ongeveer het eigen lege gewicht van de auto - 'altijd' beschikkend over voldoende veiligheidsreserve. Zwaarder mag en kan ook wel, maar is af te raden voor te nonchalant rijdende caravanners. Het vertrouwen dat de C-Max geeft op de vlakke weg kan je opbreken. Vooral bergaf op snelwegen dient de snelheid nauwkeurig in de gaten gehouden te worden.

 

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.


 

Lees ook:

Gastenboek

Genuanceerd advies

Donatie

Hoe meer PK's, hoe beter?

Wet- en regelgeving

 

(Advertentie)

 

©2024 Caravantrekker