Caravantrekker.nl

Ford C-Max 1.0

Test van de Ford C-Max 1.0 EcoBoost 125 pk met caravan

Ford C-Max 1.0

Let op:
Dit is een oude test uit mei 2013 door Bert Wijnen.



Deze C-Max met slechts een 999 cc ‘groot’ driecilindertje aan onder de motorkap mag 1200 kg trekken. Net als de minder vermogende 100 pk versie en beide 1.6 TDCi diesels. De eerder geteste 1.6 EcoBoost 150 pk is leverbaar met 180 pk en de beide 2.0 diesels mogen 1500 kg trekken. Die dikkere diesels zijn ook te verkrijgen met Fords dubbele-koppelingsautomaat PowerShift. Onderwerp van deze test en Klassenwinnaar in de KCK Trekauto van het Jaar 2013 verkiezing is er in Trend uitvoering vanaf € 24.640. De geteste Titanium kost € 26.400 en de onze is nog extra voorzien van zo’n 7 mille aan lekkers. Een vaste trekhaak, incl. standaard Trailer Stability Control (ESP+) is verkrijgbaar voor € 799. Een wegdraaibare is er ook.

Grand C-Max

Hou er rekening mee dat de Grand C-Max minder mag trekken. De auto mag zwaarder worden beladen, dat dan weer wel. Wij testten de normale C-Max…



Pk’s en koppel en niet te vergeten toerentallen

125 pk vermogen en 170 Nm trekkracht (200 Nm kortstondig) zijn gegevens die bepalend zijn, of ze nu uit een een 2-litermotor komen of uit een 1-liter blokje. Hoe die krachten op de weg worden gebracht is verder een kwestie van goed gespatieerde overbrengingen van de versnellingsbak. Daar wordt al vaak het verschil gemaakt. Maar dan vergeten we nog iets belangrijks: soepelheid. Al in de jaren vijftig van de vorige eeuw was het geen probleem een racemotor te construeren met 460 pk uit 1.500 cc. Die Alfetta van Fangio was echter zo rauw als een biefstuk maar zijn kan. Hij functioneerde maar onder twee omstandigheden goed: volgas of gaslos. Wegrijden vanuit stilstand kon alleeen Manuel Fangio, ieder ander liet het monster afslaan. Die Alfa had gelukkig geen trekhaak…

Downsizing

Een kleine cilinderinhoud zorgt voor spaarzaam brandstofverbruik bij deelbelasting. Ieder merk levert die producten inmiddels op een aantal Aziatische producenten na. Downsizing heet dat. Maar hoe maak je een kleine motor met zát pk’s en zát koppel geschikt voor dagelijks gebruik en dan ook nog met een aangehaakte caravan? En vooral: blijft het heel? Wel, dat laatste weten we natuurlijk niet. Wat we wel weten is dat Ford niet over een nacht ijs is gegaan.

Engine of the Year 2012

Directe centraal geplaatste inspuiting en variabele kleptiming van de dubbele nokkenas en natuurlijk 4 klepjes per cilinder. Omdat een driecilinder een zekere onbalans oplevert is het vliegwiel voorzien van contragewicht en konden relatief zware en duurdere balansassen achterwege worden gelaten. Het uitlaatspruitstuk werd geïntregeerd in de cilinderkop. Dat zorgt voor een onvoorstelbaar snelle opwarming van de motor bij een koude start. Da’s mooi, maar te heet is ook weer niet goed. Er wordt daarom een gescheiden koelsysteem toegepast, zodat niet alleen het blok met kop, maar ook de turbo gevrijwaard wordt van te hoge uitlaattemperaturen die makkelijk kunnen oplopen tot 1100 graden of meer. De nodige sensors bewaken die natuurlijk en de software regelt de rest. Volgens Ford blijft de temperatuur van de turbo onder de 1050 gr. en dat verruimt de levensduur van de turbo aanzienlijk. Dat kleine turbootje draait trouwens al snel maar liefst 248.000 keer per minuut om z’n asje.

Waarom turbo?

Aan de andere kant van de uitlaatgasaangedreven fan, wordt met hetzelfde tempo lucht geforceerd aangezogen. Des te meer lucht beschikbaar is, des te meer brandstof er ingespoten kan worden. Voilá, meer koppel en meer vermogen. Het blok is van gietzijzer, dat weliswaar zwaarder is dan aluminium, maar zou moeten zorgen voor een snellere opwarming van de motor. Hmm, ik hou het op een kostenoverweging. Met 97 kg is de motor hoe dan ook licht genoeg t.o.v. bijvoorbeel de 1.6 TDCi die bijna 50% meer weegt. Opmerkelijk is verder dat de distributie (krukas - nokkenas - kleppentrein) wordt verzorgd door een riem die in een oliebad zwelgt. Die nokkenasriem hoeft nooit vervangen te worden. Dat betekent dat hij nooit kapot gaat of oprekt. Zo ja, dan toch, maar dan zal Ford toch de niet onaanzienlijke motorschade die dan kan ontstaan moeten vergoeden. Mooi toch? Hoe overtuigd kun je zijn van je eigen product?



Weggedrag, comfort

De C-Max is een adequate midi-mpv die ruimte zat biedt aan 5 tot wat minder 7 personen. Ik ga niet verder in op het gebruiksgemak van de de C-Max of Grand C-Max. Lees ook de milde kritiek over de ergonomie van de C-Max onze praktijktest met de 1.6 EcoBoost. Die geldt onverkort ook voor deze versie. Lichtvoetig is de auto zeker, hij voelt niet aan als een mpv, maar rijdt als een auto zou moeten. De prestaties solo zijn gewoon goed voor alledaags gebruik, de motor is stil genoeg en de bediening van pedalen en versnelling gaat precies en licht. Ik vind het rempedaal in het begin te bijterig aangrijpen.

Dat vereist enige gewenning. De C-Max is wel wat windgevoeliger dan bijvoorbeeld een Focus of Mondeo. Windgeruis is ook iets te nadrukkelijk hoorbaar bij hogere snelheden. De vering is vrij stug, maar als je achter het stuur zit comfortabel genoeg. Mét caravan is instabiliteit geen issue. De eerder geteste 1.6 EcoBoost voldeed prima met ook een stuk zwaardere caravan aan de haak.

Verbruik solo

Soloritje van ca. 60 km, ecomatig gereden zonder koude start. Licht geaccidenteerd terrein maar vooral ook rechtdoorrijden. 1:13,9. Ik krijg geen nachtmerries, maar gelukzalig wakker worden als na a wet dream? Nou nee. Naderhand ook nog vooral via de snelweg twee keer heen én weer gereden. Een keer net boven de grenzen van de toegestane snelheden en een keer tamelijk slow daaronder. Gemiddeld 6,6 op de honderd. Dat is 1:15. Had ik een beter verbruik verwacht? Ja. Mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen. Ford belooft 5,1 l/100 km, da’s 1:19,6. Een mixed rit van stad, provinciale en snelweg zal dus echt nooit uitkomen op die waarde.

Verbruik met caravan

Met caravan neemt het verbruik natuurlijk toe. Een lange testdag via allerhande gevarieerde en hellingrijke routes en ook stukken snelweg resulteerde in 11,7 op de 100 km. Dus 1:8,5. Valt dat dan tegen? De testcaravan - onze ouwe trouwe Knaus Südwind, type schoenendoos 450, die we ook inzetten tijdens onze caravancursussen - weegt ‘slechts’ een kleine 1000 kg. In de auto ook niet al te veel toegevoegd gewicht. Maar wetende dat zo’n C-Max veelal beter bezet wordt door een gezin met bagage en een caravan moet trekken die meer weegt en breder is dan 2.10 m zal je echt niet veel zuiniger kunnen uitkomen als ik tijdens de test. Och, een litertje meer of minder...

Prestaties in de praktijk

De hellingen in de ArdennenDe auto weegt leeg op kenteken 1291 kg. Qua gewichtsverhouding met onze oefenknaus een prima match, maar hoe kan nu een 1-litermotortje ook onder moeilijkere omstandigheden een prettig en voldoende presterend geheel vormen? Dat kan toch niet. Zou je denken... Echt wel. Wat me nog het meest verbaasde was het feit dat er ook in het non-turbogebied (dus vanaf stationair toerental tot 1400 rpm) voldoende trekkracht aanwezig is om langzaam (zonder gasgeven) te manoeuvreren en dus ook heel langzaam in een file te kunnen rijden. Hij slaat gewoon niet af. Dat is best bijzonder, want zoiets verwacht je van een niet-eco diesel en niet van een 1 liter benzine driepittertje.Langzaam kunnen rijden op een helling is dus normaal gesproken geen enkel probleem. Als u achter een wielrenner vastzit is er in de eerste versnelling al vanaf 11 km/u maximaal trekkracht aanwezig (1400 rpm). Okay, volgens de fabriek, maar het turboootje draait dan zeker al voeldoende mee om zelfs op flink steil mee te kunnen komen met die fietser zonder zelf ‘om te vallen’. Een prof rijdt sneller zo’n bultje op. Met amateurs weet je dat natuurlijk nooit. 😉

Twijfels


Caravantrekker Ford C-Max 1.0 EcoBoost - 2500 rpm in de 5e Ja, twijfels over de opgave van Ford over de versnellingsbakoverbrengingen. Ik moet dat echt nog uitzoeken, maar volgens mij zijn ze langer. Maakt dat wat uit v.w.b. de prestaties? Nee, eigenlijk niet. Op de vlakke snelweg kan heel vaak de hoogste (6e) versnelling worden toegepast waarbij het toerental en dus het geluidsniveau heel laag blijft. Met een beetje tegenwind rij je in de 5e. Toerental rond de 2500 en dan nog steed stil genoeg. Kracht zat. Heel soms bij heel veel tegenwind terug naar de 4e. Maar zelfs dan is 3000 rpm bij heel dik vrachtwagensnelheid best uit te houden. Zeker, de 1.6 EcoBoost maakt dan minder ‘lawaai’. Maar deze driepitter klinkt zo ongelooflijk leuk ‘roffelend’ dat vooral bij fors optrekken en bij hogere toeren een glimlach op je mond verschijnt. Nou, dat krijg je niet met al die andere (viercilinder) turbotorren. Die zijn zó saai eigenlijk. Eenmaal op snelheid is deze 1.0 EcoBoost stil genoeg.

Sportief

Ja, zo mag je ‘m best wel noemen. De flinke auto is met deze 1.0 motor niet erg snel, maar wekt wel die indruk. Je moet niet verwachten dat je altijd in de hoogste versnellingen flitsende prestaties krijgt. Maar als je bereid bent terug te schakelen en wat hogere toeren opzoekt? Dan roffelt het driepittertje als een Subaru. Leuk is dat. Voordeel is verder dat de turbomotor ook vanaf lage toeren uiterst flexibel is. Meer nog dan reguliere 1.6 of 1.8 atmosferische motoren, die pas richting de 3- of 4 -duizend toeren echt beginnen te sleuren. En in een krappe haarspeldbocht word je daar niet vrolijk van…

Hellingen op weg naar het zuiden

U kent dat wel, die eerst puisten op weg naar Luxemburg om goedkoop te tanken. Net voorbij Luik begint dat gedonder. Ook met een flink beladen C-Max 1.0 + caravan van 1200 kg rij je daar met gemak in z’n drie omhoog. Ja, dik 80 is geen enkel probleem. Kracht zat. Toerental is voor je gevoel vrij hoog, want dan ontploft de motor toch?? Geenszins! Let ook eens op de toerenteller. Het rode gebied begint een stuk verderop pas bij 6000+. Dit soort motoren moet ook af en toe op vermogen (pk’s) worden gereden, vooral bij flink tempo op snelwegen heuvelop. 4000 rpm bijvoorbeeld.

Wegrijden vanuit stilstand op steilAppeltje/eitje zo'n lastig uitritje Met onze Knaus ging dat prima, maar met 1200 kg aan de haak en volbeladen auto moet je geen wonderen verwachten. Op 500 meter boven zeeniveau is 12% toch wel de grens waarop dat met enige moeite nog lukt. Veel steiler moet het niet worden. De 1.6 EcoBoost klaart die klus beter natuurlijk. Methodes om ook dan zonder noemenswaardige problemen weer op gang te komen leer je natuurlijk tijdens een praktische bergrijvaardigheids-training. Ja, die bieden wij…

Conclusie

Ik ben blij verrast door dit verregaande concept van downsizing. (Relatieve) zuinigheid gaat met deze Ford niet ten koste van gebruiksgemak. Ook niet als jij toevallig er een caravan mee wil trekken. Levensduur? Ik heb er wel vertrouwen in. Het motortje loopt als een zonnetje. Ford heeft niet slechts een turbo op die motor geschroefd, maar van alles aangepast om de levensduur te garanderen.

Adviestrekgewicht: tot 1200 kg

 

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.


 

Lees ook:

Hoe meer PK's, hoe beter?

Caravan (te?) zwaar

Genuanceerd advies

Donatie

Wet- en regelgeving

 

(Advertentie)

 

©2024 Caravantrekker