Mitsubishi Outlander PHEV
In een praktijktest ervaren we dat je met deze hybride trekauto een caravan kan trekken.
In 2014 was de Mitsubishi PHEV een ware verkoop hit. Meer dan 10.000 stuks zijn in Nederland op de markt gezet en dat hadden er veel meer kunnen zijn als ze op tijd leverbaar waren geweest. De auto werd niet gekocht om zijn techniek maar vooral door zakelijke rijders die een bijtellings vrije auto konden leasen die ook nog eens 1500 kg mag trekken.
Veel Mitsubishi's zijn dan ook verkocht aan mensen die helemaal niet op zoek waren naar een milieu vriendelijke SUV, die vooral geschikt is voor korte afstanden, maar door mensen die vanuit milieu oogpunt beter uit waren met een traditionele sedan of stationcar met turbodiesel die op de snelweg veel zuiniger is. Dat is jammer want daardoor is de auto vaak beoordeeld en veroordeeld op een gebruik waar die niet voor ontwikkeld is.
Uniek concept
De Mitsubishi Outlander PHEV heeft een uniek aandrijf concept zonder versnellingsbak. Tot ongeveer 65 km/u rij je altijd met 100% elektrische aandrijving. Daarboven is de aandrijving rechtstreeks via de benzinemotor (met een vaste overbrenging/versnelling) en/of elektrisch afhankelijk van de kracht die benodigd is. Zijn de accu's leeg of is meer stroom nodig dan de accu's kunnen leveren dan zal de benzinemotor 'bijspringen' als generator. Deze unieke techniek zit zo complex in elkaar dat onze trekkracht berekeningen met de auto nog geen raad weten.
In de praktijk
Om er achter te komen hoe deze auto met z’n eigenzinnige techniek rijdt met een caravan hebben we de uitnodiging van Anko aangenomen om met zijn combinatie door Zuid-Limburg te toeren. De auto was volgehangen met meetapparatuur waardoor precies te zien is hoeveel kracht en stroom de verschillende motoren leveren en verbruiken. Daardoor was een goed inzicht te krijgen wat er gebeurd.
Stap je als niet geïnteresseerde (trek)autogebruiker in een PHEV dan krijg je al snel het gevoel dat de auto hard moet werken om de caravan te kunnen trekken. De motor maakt soms best veel toeren en de prestaties zijn dan voor het gevoel niet flitsend, temeer je verder maar heel weinig merkt dat er een zware caravan achter hangt. De auto schakelt immers niet en de geluidsproductie is onafhankelijk van de snelheid en neemt ook niet toe bij het versnellen. Maar ga je je wat meer verdiepen in de techniek en probeer je te begrijpen wat er onderhuids gebeurd, is het toch wel een hele bijzondere en zeker ook zeer bruikbare trekauto.
Bij lage snelheden rijdt de Mitsubishi helemaal elektrisch. De stroom komt uit de accu’s of als die bijna leeg zijn, of als meer vermogen nodig is uit de generator van de motor. Die maakt dan al snel onafhankelijk van de gereden snelheid ruim 4100 toeren. Dat is in het begin een vreemde ervaring. Je hoort de motor ‘loeien’ terwijl de auto aan het versnellen is. Daar staat tegenover dat de elektromotoren heel soepel en stil hun werk doen waarbij de auto ook nog eens op 4 wielen wordt aangedreven.
Wegrijden op een helling is dan ook heel simpel en comfortabel: 'gas' geven en rijden maar. Op een helling van 16 a 18% hebben we de combinatie stilgezet en dan is wegrijden met een treingewicht van dik 3500 kg geen probleem. Geen slippende verbrande koppeling, geen spinnende wielen maar langzaam komt de combinatie in beweging, waarbij de motor (generator) de toeren laat oplopen naar de 4100 toeren. Zou je dit met een gewone sterke auto doen dan zijn de eerste meters ook altijd lastig en krijg je meestal v.a. 20 km/u een extra versnelling. Die boost blijft bij de PHEV uit waardoor het lijkt of de auto moeite heeft om op snelheid te komen. Maar het rij-gemak is groot. In een file terecht komen op de Gotthard berop is geen probleem. En rijd je binnendoor in heuvelachtig gebied, dan hoef nooit te twijfelen of je wel de juiste versnelling gebruikt.
Hellingaf kan je gebruik maken van een bergrem waarbij de elektromotoren stroom terug leveren aan de accu's. De mate van afremming is regelbaar maar op steile hellingen (>10%) onvoldoende om langdurig met constante snelheid te kunnen afdalen. De voetrem zal meer gebruikt moeten worden dan bij een Outlander diesel.
Onder normale omstandigheden zal bij hogere snelheden de benzinemotor voor de aandrijving zorgen en de auto maakt dan relatief weinig lawaai. Pas als meer kracht nodig is, op een autobaanhelling of bij veel tegenwind, springen de elektromotoren bij. En als er dan meer stroom nodig is dan de motor kan leveren bij lage toerentallen, kan het gebeuren dat de toeren weer omhoog gaan en de aandrijving weer geheel elektrisch wordt met de generator functie.
In onze kennismakingsrit is het niet voorgekomen dat we met lege accu's kwamen te zitten maar het is denkbaar dat bij langdurig volgas bergop rijden de accu's zo ver leeg raken dat de auto aan geeft om langzamer te gaan rijden. Hoe dat uitpakt op de Brenner of de Galibier? Je komt er maar minder snel.
Aandrijf modi met caravan:
| Elektromotor | Benzinemotor |
Onder de 65 km/u | 100% aandrijving | Uit of als generator indien nodig.
Toerental afhankelijk van stroombehoefte maar bij accelereren of bergop al snel naar 4100. |
Boven de 65 km/u op de vlakke weg zonder tegenwind | Eventueel ondersteuning bij directe aandrijving | Directe aandrijving (eventueel met beperkte generator)
Toerental afhankelijk van snelheid. |
Boven de 65 km/u bergop of bij veel tegenwind | 100% aandrijving | Als generator met toerental 4100 |
Helling af en bij afremmen | Terug leveren van elektriciteit | Uit |
Hoewel de nadruk van onze testrit heeft gelegen in het rijden van (steile) hellingen is de auto prima in staat om met het verkeer mee te komen op normale wegen. De prestaties zijn vergelijkbaar met de normale Outlander met 2 liter benzinemotor. Voldoende voor normaal gebruik maar niet flitsend. Nu de PHEV zakelijk minder interessant is, is die voor de particuliere millieu bewuste caravanner zeker wel interessant. De auto kan, mede dankzij het zware eigengewicht wat gunstig is voor de stabiliteit, in de meeste omstandigheden goed overweg met een caravan van 1500 kg. Voor een zware 4wd SUV op benzine zijn de verbruikscijfers met caravan heel normaal. Ben je thuis en kan je laden op je eigen oprit, dan doe je de boodschappenritjes bijna voor niets.
Menno van der Heijden - Caravantrekker.nl - Oktober 2015