Caravantrekker.nl

Test Subaru Forester e-BOXER

De Subaru Forester met de nieuwe e-BOXER motor is in de praktijk getest met caravan. Maakt hij zijn reputatie als caravantrekker waar?

Test Subaru Forester e-BOXER

Subaru is geliefd onder caravanners. Reden genoeg om de nieuwe Forester met hybride aandrijving aan een praktijktest te onderwerpen. In het verleden had Subaru een aantal kenmerken die de auto heel geschikt maken als caravantrekker. Denk aan de standaard 4-wielaandrijving en de low-gear op de handgeschakelde versies. Daarmee kon je gemakkelijk een caravan elke helling op trekken. Maar tijden zijn veranderd....



De concurrentie heeft inmiddels ook versies met 4-wielaandrijving en de kracht van moderne turbo en full-hybride motoren is enorm toegenomen. Als antwoord komt Subaru met een geheel nieuwe Forester met hybride aandrijving. Is dat genoeg om aan de top te blijven in caravanland?



In Nederland en ook binnen Europa is Subaru een relatief klein merk, maar op wereldschaal is Subaru groter dan Volvo en bijna net zo groot is als Opel. Als zelfstandige autoproducent is Subaru prima in staat om eigen techniek te ontwikkelen. De nieuwe hybride is dan ook dan niet ingekocht bij 'partner' Toyota maar een eigen ontwikkeling. Subaru houdt daarbij vast aan zijn eigen principes zoals het gebruik van de boxer-motor, de Lineartronic oftewel een CVT-automaat met de zelf ontwikkelde ketting en natuurlijk Subaru's unieke 'Symmetrical All-Wheel Drive'.



Hybride

Hoewel Subaru al heel lang turbo's bouwt doen ze niet mee aan het downsizen van motoren zoals alle Europese merken. Om toch de CO2 te beperken is een hybride versie ontwikkeld waarbij Subaru een kleine 12 kW elektromotor heeft toegevoegd aan de automatische versnellingsbak. De boxer-motor zelf heeft een hogere compressieverhouding (1:12,5) gekregen waardoor die efficiënter kan omgaan met de brandstof. Dit kan alleen door gebruik te maken van de Atkinson-cyclus wat tot gevolg heeft dat de trekkracht bij lage toerentallen minder is geworden. Dit gemis wordt opgevangen door de elektromotor met 66 Nm koppel, die zijn stroom krijgt via een 118 Volt accu die op de plaats van het reservewiel achterin de auto ligt. De accu wordt opgeladen door het regenereren van remenergie en eventueel via de benzine motor. Alles bij elkaar weegt het hybride systeem zo'n 130 kg wat tot gevolg heeft dat het maximaal trekgewicht van 2000 kg is teruggebracht naar een nog steeds respectabele 1870 kg.



De Subaru is meer een 'mild-hybride' dan een echte full-hybride, hoewel het wel mogelijk is bij een lage snelheid of als weinig kracht nodig is, helemaal elektrisch te rijden. Tijdens het remmen en soms bij gas loslaten gaat de brandstofmotor helemaal uit en rijd je 100% elektrisch. Sta je stil of rij je in de file dan blijft de brandstofmotor ook meestal uit maar zodra je wat meer gas geeft moet de brandstofmotor het meeste werk doen. De elektromotor is er ter ondersteuning. Daardoor is er, net als bij veel andere start/stop systemen, bij het snel wegrijden even een korte aarzeling omdat de motor eerst gestart moet worden. Een krachtiger elektromotor met een grotere accu zou misschien beter rijden maar kost meer ruimte en zou de auto zwaarder maken.



Subaru claimt een 10% zuiniger brandstofverbruik. Ik heb bij rustige rijstijl met de solo auto zo'n 7 liter per 100 km verbruikt, en bij een wat meer 'normale' rijstijl lag het verbruik rond de 8 liter (1 op 12 á 1 op 13). Daarmee is de nieuwe e-Boxer in de Forester zeker niet onzuiniger dan vergelijkbare andere SUV's. Kijken we naar de CO2 uitstoot (via de oude NEDC) dan stoot de Subaru 154 gram uit. Vergelijkbare auto's zoals de Volvo XC40 B4 AWD zit op 159 gram, de VW Tiguan 2.0 TSI op 161 gram en de Kia Sportage op 168 gram. Alleen de hybride Toyota RAV4 AWD is met 103 gram veel zuiniger.



Met caravan

In deze test beoordelen we vooral de capaciteiten als trekauto. Of je hem mooi vindt, lekker vindt zitten of solo prettig vindt rijden kan je zelf beoordelen in de showroom en bij de dealer. Ook het feit dat de auto vol zit met praktische details en heel veel veiligheidsvoorzieningen kan je nalezen in andere reviews.



Ik heb de Forester in de praktijk getest met vakantie bagage en volledig beladen caravans. Van mijn eigen caravan weet ik precies hoe die rijdt en aanvoelt achter verschillende auto's. Maar omdat mijn BIOD met een beladen gewicht van 1250 kg voor de Forester nogal weinig is heb ik ook met een bijna 8 meter lange Kabe gereden die beladen was tot 1730 kg.



Stabiliteit

Volgens het advies van Caravantrekker is de tot 1730 kg beladen Kabe wel ongeveer het maximum voor de Forester. Dit advies komt overeen met de praktijk want het rijden was niet prettig. Bij nog geen 90 km/u ging de combinatie spontaan slingeren waarbij het trailer stability systeem van de Subaru met veel kabaal ingreep. Afwisselend werd het linker- en rechtervoorwiel afgeremd. Daardoor stabiliseerde eerst de auto en direct ook de caravan. De snelheid werd afgeremd tot onder de 80 km/u. Heel goed dat de auto standaard over dit veiligheidssysteem beschikt maar op vakantie gaan met deze Kabe zou ik niet graag doen.



Met mijn eigen veel lichtere BIOD is niet direct iets aan de hand. Toch is de Subaru ook nu niet zo stabiel als ik had verwacht bij een auto met een rijklaargewicht van 1760 kg. Ook het verhogen van de bandenspanning is niet voldoende. Al bij 70 km/u bleef na een chicane in de weg de caravan zo lang heen en weer 'slingeren' dat zelfs het ITBS anti-slingersysteem in de caravan ingreep. En op de snelweg voel ik bij het inhalen en ingehaald worden duidelijk dat de caravan achter de auto hangt. Dat had ik niet verwacht van deze gerenommeerde caravantrekker en voor een auto die zoveel zwaarder is dan de caravan.



Uiteraard heb ik de Subaru importeur hierop aangesproken. De Forester stond op nieuwe Vredestein winterbanden en de importeur had die nog niet getest met een aanhanger. Na het terugbrengen van de auto heeft de importeur nader onderzoek gedaan en kwam tot de conclusie dat de gebruikte winterbanden de oorzaak zou moeten zijn van mijn gevoelde instabiliteit. Of andere banden een heel ander weggedrag opleveren? Ik zou het niet durven zeggen.

Prestaties

Kijken we naar de specificaties (110 kW en 194 Nm) dan is de hybride Forester naar huidige maatstaven niet eens zo krachtig en niet sterker dan de vorige versie. De Continue Variabele Transmissie heeft bij het rijden met een caravan echter wel enorme voordelen, maar ook een nadeel.

Technisch is het een schitterende automaat die ervoor zorgt dat de motor altijd in het toerengebied kan draaien waarbij optimale kracht beschikbaar is. Bovendien is een CVT geheel schokvrij. Zodra kracht nodig is, zoals bij accelereren of bergop rijden, gaat de motor meer toeren maken. Je hebt daardoor bij elke snelheid voldoende en maximale kracht beschikbaar. Technisch dus ideaal en eigenlijk veel beter dan bij lage toerentallen de druk in de cilinders verhogen met een turbo zoals veel concurrenten doen. De keerzijde is wel dat bij meer toeren het geluidsniveau toeneemt. Dat is dan ook voor sommige mensen het grote nadeel van een CVT in combinatie met een motor zonder turbo. Als bestuurder moet je daar aan wennen, en het geluid voor lief nemen.



Bij rustig optrekken maakt de motor tussen de 2000 en 3000 toeren en blijft dit toerental constant terwijl de snelheid eigenlijk ongemerkt toeneemt. Dat gaat heel comfortabel. Wil je sneller accelereren dan simuleert de CVT zeven 'normale' versnellingen. Eigenlijk heel raar voor een CVT maar het sluit wel goed aan bij het gevoel dat hoort bij accelereren. Geef je plankgas dan kan de CVT ook daadwerkelijk alle kracht beschikbaar maken en giert de motor met constant 6000 toeren. Je versnelt dan in 18 seconde met een caravan aan de haak van nul naar 100 km/u.



Rijd je op de snelweg dan varieert het toerental afhankelijk van de weerstand zo rond de 2500 a 3000 toeren. Gaat de weg iets omhoog of vang je wat meer tegenwind dan loopt het toerental op. Voor mijn gevoel is bij 90 km/u het toerental net wat aan de hoge kant. Handmatig de versnellingsbak met de flippers aan het stuur bedienen kan ook maar dan merk je dat de kracht bij lagere toerentallen, rond de 2000 toeren beperkter is.

Versnellen bij 90 km/u om vrachtwagens in te halen gaat prima, maar ook weer met vrij veel geluid. Het inschakelen van de ‘sport’ stand van de CVT zorgt voor een wat snellere gasresponse maar ook voor een iets hoger toerental en heeft m.i. weinig voordeel boven de standaard mode. Met je rechtervoet kan je heel goed de benodigde kracht van de motor en het bijbehorend toerental regelen. De prestaties zijn in elke situatie met de goed gestroomlijnde BIOD van 1250 kg meer dan voldoende.



Het brandstofverbruik was best fors bij normaal rijden op de snelweg en lag tussen de 13 en 14 liter (1 op 7) waardoor de 48 liter tank snel leeg is.

Hellingen

Op hellingen die je onderweg tegenkomt heeft de Subaru voldoende kracht zolang de CVT de gelegenheid krijgt toeren te maken. Het wegrijden vanuit stilstand op een steile helling is heel eenvoudig. Na het loslaten van de rem houdt de hillholder de combinatie op z'n plaats en door het intrappen van het gas komt de combinatie wel vrij traag maar probleemloos op gang. Op een 10% helling gaat dat met de maar 1250 kg zware BIOD goed genoeg. De toerenteller gaat direct naar 2000 en dan doet de koppelomvormer samen met de elektromotor zijn werk. Maar ook nu is de combinatie pas echt snel als de motor de gelegenheid krijgt om 5000 toeren te maken.

Uiteraard gaat wegrijden op elke ondergrond heel gemakkelijk en zal geen wielslip optreden. Dit geeft het gevoel dat je met caravan op elke (onverharde) weg kan rijden en ook op de camping alles met de auto probleemloos voor elkaar kan krijgen. Het permanente vierwielaandrijving-systeem van Subaru is dan ook ongeëvenaard, zowel solo in het terrein als met de caravan op allerlei soorten wegen. Je voelt geen aandrijfkrachten in het stuur en rijdt heel ontspannen.



Conclusie

Maakt de nieuwe Subaru Forester zijn reputatie als caravantrekker waar? Zeker, maar (nog?) niet helemaal.....

Het is een hele praktische en betrouwbare caravantrekker met goede techniek, veel veiligheidssystemen en slimme details die je niet snel in de steek zal laten. Het unieke 4WD systeem gecombineerd met de e-Boxer en CVT geeft het gevoel dat je met de caravan echt overal en probleemloos kan rijden. De CVT-automaat zorgt dat je altijd voldoende kracht hebt, maar je moet je wel afvragen of je het karakter van de CVT prettig vindt. Zeer tegenvallend vond ik de stabiliteit van de auto, ook met een relatief lichte caravan.



Voor de bijna 50.000 euro (in 2020) die de Subaru kost is geen grote SUV met een beter 4WD systeem te koop. Wel zijn er auto's die of sneller, zuiniger en/of stiller zijn. Daarnaast zijn er natuurlijk nog veel meer aspecten die de keuze van jouw ideale (trek)auto bepalen. De Subaru Forester heeft daar vele van maar die merk je vanzelf bij een proefrit en dan moet je zelf maar een afweging maken.

Ik kan het 'verdict' van de Britse Caravanclub goed begrijpen.


29 februari 2020

 

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.


 

Lees ook:

Genuanceerd advies

Voorbeeld Trekrapport

Gastenboek

Donatie

Wet- en regelgeving

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

©2024 Caravantrekker