Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Blogs Informatie Tests Reviews Advies Vragen Menu

BPM

Jan Teepe vraagt op 13 August 2018 om 09:40:

Zoals jullie wellicht weten woon ik in Spanje. Dus ben ik niet meer 100% op de hoogte van de ontwikkelingen in Nederland. Een paar maanden geleden lees ik, dat Nederland de BPM afschaft in 2021. Auto's zouden dan 11% goedkoper worden. Eindelijk dacht ik daarbij, want de EU heeft Nederland al meer dan 10 jaar geleden aangesproken op de BPM. Nu ben ik in Nederland en bereiken mij allerlei aanbiedingen van autodealers met de mededeling nu nog voor de lage BPM, uit voorraad leverbaar. De BPM wordt in september verhoogd schijnbaar. Als dit allemaal klopt, hoe zit dit dan. Als je in 2021 moet stoppen met de BPM dan ga je toch langzaam afbouwen maar toch niet eerst verhogen? En hoe gaat men na de afschaffing van de BPM de reeds opgelegde BPM aanslag compenseren aan de burger.
Wie weet hier het naadje van de kous van?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Menno (Caravantrekker) antwoordt op 13 August 2018 om 10:50:

Lijkt me meer een vraag voor Google dan voor Caravantrekker.
Maar lees dan niet alleen die informatie die je WIL horen maar alle


Quirien antwoordt op 13 August 2018 om 10:56:

Jan,
Ik probeer/ tracht het ook te volgen. Ik las eens 14,7 % zou de afbouw zijn.
Maar lees eerst maar eens de site htttps://mijn bovag.nl/dossiers/alles- over-de-wltp.
Het enige zinnige wat ik nog kan bedenken dat die afbouw uit de lengte of de breedte moet komen.


Jan Teepe antwoordt op 13 August 2018 om 11:29:

Ik heb het artikel gelezen. Het hele verhaal m.b.t. CO2 uitstoot kende ik al. In Spanje gaan ze eind september de CO2 toeslag op de nieuwe meetmethode invoeren. Hoe ze dat gaan doen? Helemaal een vraag nadat ik het artikel gelezen heb. Nu dat BPM verhaal. Toen ik nog in NL woonde deed men er alles aan om de BPM te verbloemen. Het werd omschreven als een soort van combinatie CO2 toeslag en iets van BPM. Nu lees ik in dat artikel alleen het woord BPM. BPM is toch niet gelijk aan CO2 toeslag? In het artikel staat ook, dat het BPM aandeel neerwaarts aangepast zou moeten gaan worden. Edoch de totale aanslag gaat omhoog per 1 september. En volgens de Bovag hebben de autofabrikanten dit aan zichzelf te wijten. Auto's zijn in NL gemiddeld 30% duurder dan in Spanje en de Spaanse overheid volgt helemaal de EU lijn. Het ziet er naar uit, dat het verschil alleen maar groter gaat worden i.p.v. de door de EU gewenste gelijkheid.


Hafar antwoordt op 13 August 2018 om 12:25:

Aangezien regeren = vooruitzien zou het mij niet verbazen als de BPM tegen die tijd ineens een andere naam heeft. De BPM is dan afgeschaft en de Europese commissie kan dan weer van voren af aan beginnen met Nederland te dwingen tot de afschaffing van de nieuwe belasting. Onze regering heeft dat geld nou eenmaal nodig dus ik kan me echt niet voorstellen dat de auto's ineens goedkoper gaan worden. Of de gewone belasting(en) gaan omhoog.
Linksom of rechtsom: de inkomsten van de belastingen zullen minimaal gelijk blijven.

Met vriendelijke groet,

Hafar


ben antwoordt op 13 August 2018 om 13:47:

Hoi Jan, hoe het precies in elkaar steekt weet ik niet. Ik kan me echter niet voorstellen dat autos goedkoper gaan worden in 2021, eerder duurder nog, nederland is nou eenmaal erg goed om alles zo duur mogelijk te maken. Ik wou een nieuwe 4x4 duster aanschaffen, met de nieuwe bpm gaat deze richting de 30k. Ik heb dus een oud model 4x4 gekocht van 2017,scheelt wel even bijna 10k. volgende week mag ik hem ophalen!..


Quirien antwoordt op 13 August 2018 om 13:59:

Tsja Ben. Voor 10 K verschil kun je heel wat ( dure) brandstof of wegenbelasting betalen.
Veel plezier met de nieuwe auto.


Frank antwoordt op 13 August 2018 om 14:16:

Ook mijn wenkbrauwen gingen omhoog toen ik de bekendmaking van de verhoging BPM hoorde. Ben nog niet in de verhoging gedoken maar de bpm is al heel lang gebaseerd op o.a CO2.
Wat ik wel heel vervelend vind in dit land, is dat wij bepaalde percentages aan belasting of afdracht betalen. Dit zie in de btw, de bpm en nog meer.
Dat is helemaal prima want je moet samen de taart eerlijk verdelen.
Naarmate Nederland meer verdient (productie, export etc.) ontvangt de overheid dus meer geld. Het gaat goed in Nederland dus ontvangt de overheid meer btw en meer belastinginkomsten.
Het vreemde is dat zij een steeds groter stuk van de gezamenlijke taart willen ; de btw was al verhoogd naar 21%. Die 2% is verschrikkelijk veel geld voor de overheid, allerlei regelingen zijn al afgeschaft en nu gaat de BPM weer omhoog. Dit voelt zo langzamerhand niet meer goed en iemand heeft zijn huishouding niet op orde.


John antwoordt op 13 August 2018 om 18:32:

De nieuwe bpm word berekend aan de hand van nieuwe EU meetmethode en regelgeving. Met name diesels zullen in verhouding wat harder stijgen. Daar staat tegenover dat enkele goedkoper worden. Maar daar hoor je de dealers en importeurs niet over in hun reclamespotjes.
Prettig als je nu b.v. een prius koopt en over 2 maanden is deze ineens €500– goedkoper. Pin me er niet op vast, het is een voorberld, maar hybride’s zullen wat in prijs zakken. Nu nog hopen dat dealer en importeur dit doorberekenen of stilzwijgend de prijs handhaven.


PieteR antwoordt op 14 August 2018 om 00:18:

https://www.autoenfiscus.nl/

Dit heb ik altijd een bijzonder informatieve site gevonden, maar ik kom er al een tijd niet meer, misschien heb je er tóch wat aan?


Quirien antwoordt op 14 August 2018 om 09:49:

Ik kijk daar ook nog wel eens. Misschien dat het artikel van 11/05 /2018 : Staatssecretaris ziet nog geen hogere BPM opbrengst door WLTP wat in inzicht bijdraagt in de complexe regelgeving.

Hierin komt ook die afbouw van 14,7 % die ik noemde over 2017 - 2020 ter sprake.


Quirien antwoordt op 14 September 2018 om 21:49:

@Jan Teepe,
Misschien hier nog een up to date gegeven inzake de BPM inkomsten en wat er in de komende jaren waarschijnlijk gaat gebeuren.
Kijk eens op WWW. Autoblog.nl en de titel ; Nederlandse schatkist harkt meer BPM inkomsten binnen.

En ja,wat die aanbiedingen betreft, we worden hier nog steeds met "overrompelende advertenties " qua kortingen inzake de BPM met grote kortingen en daarbij nog extra accessoires verleid.


Debouncer antwoordt op 14 September 2018 om 22:31:

Het droevigst wordt ik van de schreeuwende reclames over het "goedkope" tarief.


John antwoordt op 03 November 2018 om 08:28:

https://automotive-management.nl/nieuws/laatste-nieuws/politiek/23060-bovag-rai-bpm-door-wltp-soms-meer-dan-verdubbeld



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Vul je kenteken in en check wat je mag en kan trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Wat is een goede trekauto?

Een veel gestelde vraag waar geen eenduidig antwoord op te geven is. Want wat is goed en wat is minder goed en wat is voor jou goed genoeg?

Luchtweerstand

Aan luchtweerstand en stroomlijn wordt bij de aanschaf van een caravan vaak weinig aandacht besteed. Toch is verschil op de weg duidelijk merkbaar.

Donkere wolken voor de diesel?

De diesel raakt steeds meer uit de gratie terwijl ze juist zo goed een caravan kunnen trekken. Hoe zit het precies met de uitstoot van schadelijke stoffen bij het trekken van een caravan?

© 2004-2018 Caravantrekker