Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Blogs Informatie Tests Reviews Advies Vragen Menu

SUV's met lagere banden

Bart vraagt op 08 September 2018 om 21:32:

Sinds meer recente SUV's zoals bijv. de nieuwere Range Rovers, weer lager zijn geworden, zie ik ook veel oudere SUV 's nu lager rondrijden. Met lagere banden dus. Ook BMW X series zie ik met lagere banden op duidelijk kleinere velgen.Hoe is dat hier onder de caravantrekkers? In één van de onderwerpen hier op caravantrekker.nl las ik n.l. dat van twee verschillende typen van hetzelfde automerk, het model met de lagere banden mede daardoor een betere caravantrekker was: grotere trekkracht op de weg en betere wegligging. Lagere banden maken al uit kwa benzineverbruik, waardoor ze zinvol kunnen zijn, maar hebben degenen die dat hebben gedaan,ook betere rijeigenschappen ervaren in de ( caravantrek) praktijk?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Aad antwoordt op 08 September 2018 om 21:48:

Beste Bart, het wiel blijft natuurlijk even groot!
Als de band platter wordt, dan moet de velg groter worden. Anders zou de omwentelingssnelheid veranderen en dan kloppen je tellers niet meer.


bart antwoordt op 08 September 2018 om 22:06:

De wielen en banden combinaties die ik heb gezien, zijn echt in totaal kleiner hoor. Niet alleen range rovers in de lage stand, maar echt kleinere wielen. Ziet er een beetje vreemd uit. Vooral bjj de korte Range Rover sport. Andersom heb je natuurlijk ook lieden die grote bf goodridge banden op hun standaard velgen rijden met een groter wiel als gevolg. Daarvan is bekend dat daardoor de trekkracht ook flink afneemt en niet alleen door het hogere gewicht van de banden. Maar het gaat mij dus om het omgekeerde. Ja de omwentelingssnelheid verandert daar dus ook en de tellers kloppen niet meer. Maar ik denk dat de betrokkenen dat een zorg zal zijn


Louis antwoordt op 08 September 2018 om 23:33:

Grote velgen-lage banden...hebben de fabrikanten totaal voor niets hun best gedaan het rijcomfort te verbeteren
Wegligging verbeterd uiteraard zoals ook in de rensport (ex F-1) bewezen word.
Minder 'gewaggel' wegens de lagere band zijwang verbeterd de wegligging...maar verhoogd het kruiwagen gevoel.
Is dat effect het je waard met je beperkte caravansnelheid ?
Een goede auto met foute velgen/banden...je had net zo goed(koop) een minder prestigieus merk kunnen kopen qua rijcomfort.
(Een mens is een raar ding, geeft bakken geld uit voor een auto die indruk maakt...maar verziekt de eigenschappen alleen voor het oog door er een paar heel foute velgjes onder te kopen... nog duurder ook )


Sjef Bertens antwoordt op 08 September 2018 om 23:49:

@Bart,

Ten opzichte van de fabrieksopgave mag een band/wiel combinatie niet te veel afwijken op afrolomtrek (diameter) en de plaats van de hartlijn door het wiel ( ET afstand )

Snelheidsmeter en wielstanden zijn hierop aangepast.

Een bredere en/of lagere band kan bij dezelfde diameter het weggedrag wel degelijk veranderen en dat is binnen bepaalde grenzen ook toelaatbaar.








Quirien antwoordt op 09 September 2018 om 08:29:

De afrolomtrek tussen een b.v. net nieuwe winterband en een opgereden tot de minimum profieldikte kan al heeeel wat schelen. Ga dat maar eens doorrekenen op 10 kilometer etc.
De tolerantie die de fabriek als grondslag in hun berekening mee neemt is mij niet bekend.

En wat snelheids en kilometer afstand afwijking op de teller kun je natuurlijk tegenwoordig op je GPS metingsweergave zien.


Aad antwoordt op 09 September 2018 om 08:50:

Bart heeft het echt over kleinere diameter! Ik zou dat niet doen, maar dat is zijn vraag niet:
Eh ja Bart, een kleinere wielomtrek is natuurlijk fantastisch bij het trekken van een caravan. Je krijgt meer trekkracht en je maakt dan meer toeren. Win-win dus.
Dit is eigenlijk wat we hier allemaal wel zouden willen; dat je van een bepaalde auto de versie met iets kortere versnellingsbak/eindoverbrenging zou kunnen kiezen. Dat onze auto 210 kan halen interesseert niemand. Een 115km/h mindere top ruilen we graag voor feest “onderin”


Jadatis antwoordt op 09 September 2018 om 09:07:

Waren die wielen vanuit de fabriek zo geleverd , of achteraf verandert?
Mogelijk is gelijk met de verandering ook naar een minder agressief profiel overgestapt, waardoor op de verharde weg beter wegcontact.
Dit bovenop de meer trekkracht, die al genoemd is.


bart antwoordt op 09 September 2018 om 09:54:

Mijn vraag is kort gesteld: wie rijdt er werkelijk rond met in totaal kleinere wielen : (wiel plus band bij elkaar dus). Ik ben bekend met de wettelijke bepalingen en met het verschil in comfort. Het viel me echter een keer op dat Menno in een onderwerp opmerkte dat in de vergelijking tussen een Subaru Forester en een Subaru Legacy de laatste over een grotere trekkracht bij gelijke motor beschikte. In dat geval beide modellen met dezelfde velgmaat maar de Legacy met plattere kleinere banden. Kwa comfort zal dat kleine verschil wel meevallen denk ik,want bij nieuwe modellen biedt de fabrikant de keus tussen een 17 en een 18 inch velg.


De Vries antwoordt op 09 September 2018 om 12:23:

Ik had tot juni een X5 van het laatste model welke op 20 inch wielen stond (315/35 R20 106W en 275/40 R20 106Y)Hiermee trok ik een Dethleffs Beduin met een opbouwlengte van 7.50mtr. (Tandemasser) Een perfecte combinatie vooral door de hoge eigenmassa van de X5, het stugge M onderstel in combinatie met de lage brede banden. Concreet een stabiele koersvaste combinatie. Bovenstaande auto heb ik ingeruild op het laatste model Q7 (S) welke op 22inch wielen staat (285/35 R22 106Y) vergelijkbaar qua hoogte maar voor mij merkbaar nog stabieler dan de X5. Het rijcomfort is subliem mede dankzij de luchtvering, in de comfortstand wel te verstaan. Met het trekken van de caravan zet ik de onderstel/stuurafstelling op Dynamic waardoor de auto zichzelf verlaagd en fenomenaal rijdt met deze caravan (auto beladen C.a. 2750kg. Mag 2900kg wegen) Het is dan wel aan te bevelen de vaak automatisch aanspringende “luchtvering aanhanger) uit te schakelen. Tip voor overige Q7 4M rijders daar dit de stabiliteit aanmerkelijk ten goede komt. Concreet zweer t.b.v. De stabiliteit groot wiel, platte band. Hoop dat u hiermee wat kan.


Kees antwoordt op 09 September 2018 om 13:02:

Daar kunnen we het volgende mee De Vries.
De bandhoogte van de 315/35 en de 275/40 zijn identiek alleen het loopvlak is breder.
De bandhoogte van de X5 20" en de Q7 22" verschillen ruim 10mm. Dat is nogal een verschil wat je zeker zult merken in rijgedrag. Naast nog wat andere zaken mbt de wielen en wielophanging kan je niet stellen dat het betere rijgedrag te wijten is aan die 10mm bandhoogte verschil.


Kees antwoordt op 09 September 2018 om 13:49:

"Ook BMW X series zie ik met lagere banden op duidelijk kleinere velgen."
Dat is een veelgehoorde opmerking bij het monteren van grotere wielen.
En toch is het gezichtbedrog. De wielen zijn in diameter niet kleiner geworden. Dat kan ook vaak helemaal niet omdat dit soort potentievolle voertuigen ook potentievolle vetraaginrichtingen kent, de remmen. De forsheid van die remmen staan niet toe dat er kleinere wielen kunnen worden gemonteerd.
Het zijn vaak grotere diameter wielen (velgen) en daardoor lagere bandhoogte die het zelfde diameter bandwiel geeft maar door minder rubber het totale wiel kleiner lijkt. De wielkast wordt minder 'gevuld' en er lijkt ruimte 'over' te zijn.
Een goed en gevleugeld advies daarbij is dan tevens de voertuighoogte te verlagen om die wielkast weer 'gevuld' te krijgen.
Een bandomtrek mag van de wetgever niet meer dan 4% bedragen dan waarop typegoedgekeurd.


bart antwoordt op 09 September 2018 om 17:09:

De betreffende SUV's hebben inderdaad de mogelijkheid de auto lager te zetten. Dan zal dat het wel zijn Kees, dat gezichtsbedrog. Maar dat laat nog onverlet dat de Forester en de Legacy waar het over ging, op dezelfde 16 inch velgen stonden, met de Forester op 16 65 215 en de Legacy op 16 60 215. Je zou zeggen dat dat niets uit zal maken, maar in een vergelijkend trekadvies werd de Legacy daardoor de betere caravantrekker. Nu ben ik blij met de Forester zoals ik hem nu heb, maar als ik nieuwe banden ga monteren, kan het dus zinvol zijn de 16 60 215 te monteren. Dacht ik dus.


Louis antwoordt op 09 September 2018 om 17:55:

Ik deed er misschien niet helemaal terecht wat lacherig over, maar probeer je nu buiten de versnellingsbak om een iets betere overbrenging te realiseren door een kleinere diameter van de wielen Bart ?
En bredere banden betekenen weer minder druk per cm2.
Mooi, maar ook niet echt gunstig wat grip aangaat bij afremmen of regen.
Winterrally's zie je dan ook juist daarom op smalle banden verreden worden.
Ik geloof dat de auto fabrikant rekening houdend met allerlei omstandigheden (en ook de wet) nog altijd de beste keuze maakt qua afmetingen.


bart antwoordt op 09 September 2018 om 19:08:

Bedoel je dat er verschil in breedte is tussen de twee 215 banden Louis? En kwa overbrenging kies ik uiteraard voor de beste optie, als dit ook werkelijk de beste optie is. Vandaar dat ik het hier heb gevraagd. Ik gaat is leuk, maar kost wel meer benzine.


Mark antwoordt op 09 September 2018 om 19:57:

Hiet ook een X5 met V8 en een Hobby 520. Originele banden en het verwijt van de bijrijders dat ik rij alsof er geen caravan achter hangt.


Louis antwoordt op 09 September 2018 om 20:09:

Ik doelde meer op de wanghoogte 65 of 60 bij dezelfde velgen Bart, dus dat beetje verschil wat verbetering moet brengen en waar je het zelf ook over had.
Dan verander je als het ware de overbrenging, iets wat eigenlijk alleen middels de versnellingsbak of automaat hoort te gebeuren.
(M'n eigen auto bevalt prima op z'n flut 1e versnelling na...veel te lang voor de caravan met de gevolgen die ik hier ook tevoren heb kunnen vinden dus ik wist er van, en zou ook baat hebben bij lagere bandwangen maar begin daar toch maar niet aan)
Wat de breedte betreft bedoelde ik het wat meer algemeen omdat dit ook ter sprake kwam in dit draadje, en wanneer de standaard banden vervangen worden voor veel breder.
Het staat natuurlijk prachtig, maar het heeft voor ons normale gebruik meer na dan voordelen.


bart antwoordt op 10 September 2018 om 07:57:

Conclusie is dus dat het monteren van lagere/ kleinere wielen niet wordt toegepast. Wat ik vreemd vind, waar het monteren van grotere wielen best vaak gebeurt. Ik zou niet weten waarom een lichtere overbrenging alleen in de versnellingsbak zou moeten gebeuren. Overigens werd mijn vorige Forester sg met twee zware nexen a/t voorbanden met goed profiel geleverd ,een mindere bridgestone dueler en een mindere geolander achter, door een subaru specialist , voorheen dealer. Mijn bandenservice tipte mij dat die voorbanden te zwaar waren. Daarom 4 nexen hd plus banden laten monteren, die door hun lagere gewicht en soepele loop de trekkracht voelbaar verbeterden. Dus kan ik me voorstellen dat lagere/kleinere banden hetzelfde of nog beter resultaat zouden opleveren. Bedankt voor jullie reacties.


John antwoordt op 10 September 2018 om 09:38:

“Sinds meer recente SUV's zoals bijv. de nieuwere Range Rovers, weer lager zijn geworden, zie ik ook veel oudere SUV 's nu lager rondrijden. Met lagere banden dus. Ook BMW X series zie ik met lagere banden op duidelijk kleinere velgen”
Begin van de topic van Bart.
“Conclusie is dus dat het monteren van lagere/ kleinere wielen niet wordt toegepast” als laatste komt hij dan met deze conclusie.
Ziet hij (als enigste) ze nu wel of niet?


Quirien antwoordt op 10 September 2018 om 10:00:

Misschien dat Bart ze wel eens gezien heeft, maar ik nog niet.

Ik zeg niet dat het niet zo kan zijn, maar..... Het zou mij niets verbazen als het " optisch" bedrog is.


@Eric antwoordt op 10 September 2018 om 11:14:

Ik kan mij er niets bij voorstellen dat SUV’s op kleinere velgen worden gezet.
Natuurlijk kan je wel grotere velgen monteren, van 18” naar 20” bijvoorbeeld maar dan zul je wat lagere banden moeten monteren om dezelfde totale wielhoogte te krijgen.


Er zwerven hier en daar op het net wel calculators rond zoals deze:

https://www.gbshop.nl/content/informatie/technische-info/omwisselingsberekening.htm

De totale hoogte van het wiel is erg belangrijk voor je snelheidsmeter en kilometerteller, de ESP en ABS sensoren en allerlei andere veiligheidsvoorzieningen.
Ook krijg je een kleinere velg vaak niet zomaar over de remschijven en aanverwante dingen die aanwezig zijn.

Gezichtsbedrog waarschijnlijk dus Bart.


Theo V antwoordt op 04 October 2018 om 21:03:

@kees: de omtrek mag bij een PW (of M1) maximaal -2% en +1,5% zijn bron: Goca (http://www.goca.be/nl/p/ak-pa-banden) dit is EU wetgeving en NL dus niet anders. Een LV mag idd 4% afwijken.

In een wat verder verleden vond je gewoon geen banden met velgmaten >18".

Buiten dat 215/65 16 3,13% afwijking geeft met een 215/60 16 en op een PW dus niet toegestaan is, kan ik me moeilijk voorstellen dat je het verschil in trekken echt kan voelen.

De wanghoogte, nog nooit een verschil gevoeld tussen een 265/60 18 en een 265/65 17. Bij de 17" voel ik ook geen verschil tussen 1,8bar en 2,6bar met een aanhangwagen van 2t. 1,8 als ik weer eens het veld in moet. 470Nm is dan ook kracht zat.


Abve antwoordt op 29 October 2018 om 19:56:

Ik hen ook nog nooit een Landrover of Range Rover met kleinere velgen zien rijden.
Ik rijd in een Landrover Discovery 4, in combinatie met een Hobby Tandemasser. Geweldig span overigens.
De auto is standaard voorzien van 19 inch velgen. Z’n opvolger, de Disco 5, is voorzien van 20 inch. en de nieuwste Range Rover heeft weer 19 inch.
Ik kan mij, nog afgezien van de hiervoor genoemde technische aspecten, ook niet voorstellen dat bestuurders van deze échte SUV’s zouden kiezen voor kleinere wielen oid....
Daarmee zou je het karakter van deze auto’s geweld aandoen.



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Vul je kenteken in en check wat je mag en kan trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Wat is een goede trekauto?

Een veel gestelde vraag waar geen eenduidig antwoord op te geven is. Want wat is goed en wat is minder goed en wat is voor jou goed genoeg?

Luchtweerstand

Aan luchtweerstand en stroomlijn wordt bij de aanschaf van een caravan vaak weinig aandacht besteed. Toch is verschil op de weg duidelijk merkbaar.

Donkere wolken voor de diesel?

De diesel raakt steeds meer uit de gratie terwijl ze juist zo goed een caravan kunnen trekken. Hoe zit het precies met de uitstoot van schadelijke stoffen bij het trekken van een caravan?

© 2004-2018 Caravantrekker