Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Blogs Informatie Tests Reviews Advies Vragen Menu

Caravan trekken op een heuvel van stilstand

J.Cassels vraagt op 02 October 2018 om 12:14:

Ik heb een Ford Kuga bj,2017 1.5 ecoboost 120pk en caravan geladen tot 1350kg. Been zeer teleurgesteld met wegrijden vanuit stilstand op een ( niet zo stijl) heuvel. Alsof ik probeerd weg te rijden in 3rd.versnelling. Iemand anders met deze ervaring ?.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Frans antwoordt op 02 October 2018 om 12:42:

Wat mag de auto trekken?

Frans


Rene antwoordt op 02 October 2018 om 13:06:

Ik heb ook een Kuga met de ecoboost 1.5 120 pk (2018). Inderdaad auto heeft power genoeg maar wel een slow start. Pas bij iets hogere toeren komt ie op gang. Dat is ook naar voren gekomen tijdens een test die ik een keer heb gelezen op autoweek.

Frans; kuga mag 1800 kg trekken maar dat zou ik niet doen.
Wij komen beladen op 1250 kg en dat doet ie verder geweldig op bovengenoemd punt na.


bart antwoordt op 02 October 2018 om 14:20:

Hier op de website ( rijden in de bergen) heb ik gelezen dat de techniek is de combinatie iets naar beneden te laten zakken en te laten scharen. De auto komt vanuit die positie gemakkelijker op gang, waardoor hij de caravan ook gemakkelijker meetrekt. Werkt ook bij optrekken in gladde/modderige omgevingen.


Quirien antwoordt op 02 October 2018 om 16:14:

-Vreemd eigenlijk. Ik ben de reviews eens in gedoken hier op de site.
Daar wordt toch niet/nauwelijks over slecht wegkomen gesproken en er zitten toch reviews bij die vele kilo's er achter hebben zitten.

Toen hier maar een de berekeningen toegepast met 250 kg in de auto en een Burstner Premio 490 TL totaal gewicht 1320 kg er achter. ( om een beetje in de gewichten te blijven van TSer en antwoord René)

Rapport gegevens bij;
Bergen geen probleem.
Ik citeer even; Wegrijden uit stilstand lukt zelfs op,steile hellingen ( tot zo'n 14%) mits de voorwielen voldoende grip hebben.
Verder bij vermeldingen; geen zwakke punten! 3 sterren van 5.
Toeren voor een beetje trekkracht beginnen zo'n om en nabij de 1550.

Nu wordt vermeld al bij niet zo 'n steile helling/heuvel een probleem of vindt men het onvoldoende/teleurstellend! Waar zit vroeg ik mij af, het interpretatie verschil?


rs antwoordt op 02 October 2018 om 17:35:

Zowel gereden met een Kuga 120 als 150 pk met caravan van max 1500 kg. Herken zeker niet het wegrijden. Ruik je de koppeling?


Rene antwoordt op 02 October 2018 om 17:44:

Mijn ervaring met de Kuga is ook bij het normaal rijden zonder caravan even een slaap moment bij optrekken. Voor mij geen probleem en de trekkracht is ruim voldoende maar het vereist bij wegrijden op heuvel/berg wel gewenning.
Het lijkt dat turbo fractie later gaat werken want bij plusminus 1500 toeren heeft ie volop kracht.


Jan@ antwoordt op 02 October 2018 om 18:45:

Ik heb me er verder niet in verdiept maar hebben we het over een handgeschakelde of automatische bak?


J.Cassels antwoordt op 02 October 2018 om 19:44:

Bedankt allemaal. Handmatig versnellingsbak , koppeling ruikt niet. Op de Kuga Owners club forum ( UK ) werd wel gezegd dat de 120 pk versie is wel heel erg zwaak , maar toch kan hij 1500kg in de heuvels trekken - dus niet.


Frank antwoordt op 02 October 2018 om 20:51:

@J.Cassels
Zojuist heb ik op Duitse forum tientallen reacties gelezen. Er wordt daar specifiek gevraagd naar de rijeigenschappen van de Kuga met caravan.
Alle Duitsers zijn enthousiast. Niet één uitgezonderd.
Maar...ze rijden allemaal Kuga 1.5 ecoboost met minimaal 140/150 pk of meer.
In vergelijk met hun vorige auto (Mondeo, BMW etc) doet de Kuga het erg goed. Ze slepen caravans mee van zelfs 560 tot 610 en 2,5 breed.
Dit betekent dat de Kuga een zeer behoorlijke trekker is.
Als iemand een Kuga heeft met 120 PK zal hij op hellingen inleveren tov van sterkere soortgenoten. Dit betekent niet dat hij niet kan trekken in de heuvels. Sterker nog, ik durf te zeggen dat heuvels geen probleem zijn. Je moet alleen niet verwachten dat je als eerste boven bent. Waarschijnlijk moet je ook een versnelling verder terugschakelen dan sterkere jongens. Is dat erg?
Nee, natuurlijk niet.

Het is een heel ander verhaal of de 120 pk en misschien een vervelend aangrijppunt van koppeling en het oppakken van de turbo voldoende ontspannen aanvoelen. Als dit ook nog wordt gecombineerd met een relatief lange eerste versnelling dan voelt dat onprettig.
Als snelweghellingen erg lang zijn, moet je waarschijnlijk terugschakelen. Kans dat vrachtwagens je dan gaan inhalen, is er ook.
Maar dat maakt hem nog geen slechte trekker.
Van 120 pk met bijbehorend koppel kun je geen bergtijger verwachten.


Rene antwoordt op 02 October 2018 om 21:23:

Ik ben het helemaal eens met Frank. Heb zelf de ervaring met de Kuga ruim 3500 km naar zuid Frankrijk en dus een aantal bergen en heuvels en dat doet de 120 pk werkelijk perfect. Is alleen zaak om wel op tijd terug te schakelen en heb dan prima kracht.
Ik heb soms in de 6e versnelling op cruise control laten klimmen (2000 toeren). Ging uitstekend.
Kwestie van even wennen aan koppeling en turbo moment.
Dus J.Cassels ik zou niet veel zorgen hierom maken. Hopelijk stelt t u wat gerust.


Luc antwoordt op 02 October 2018 om 21:47:

Zelf rijd ik met een Kuga 1.5 120 pk en 240 NM met daarachter een Weinsberg Caraone 550 van ca 1600 kg. Dat gaat over het algemeen heel goed qua stabiliteit en prestaties. Volgens de tabellen die ik heb gezien zit er weinig verschil tussen de 120 en 150 pk versie tot zo'n 4000 tpm. De 120 pk blijft dan vlak en 150 bouwt vermogen op. Wat ik wel herken is dat als de combinatie net in beweging komt, de motor een beetje dood lijkt te vallen. De Kuga verhoogt zelf al bij het laten opkomen van de koppeling het motortoerental iets, waardoor je wel erg moet klungelen om de motor te laten afslaan, zelfs zonder gas bijgeven. In combinatie met de niet al te gevoelige koppeling en een caravan zorgt dat er echter wel eens voor dat de combinatie rolt zonder slip bij 750 tpm en dan wordt het versnellen lastiger. Zelf heb ik dan te weinig gas bijgegeven en te vroeg laten aangrijpen.


J.Cassels antwoordt op 03 October 2018 om 10:24:

Allemaal bedankt. Had wel duidelijker moeten zijn. Gewoon trekken in de heuvels doet hij prima , 'tis wegrijden van stilstand op een heuvel day problemen geeft. Caravan is 8 maanden oud en eerst dacht ik dat de oplooprem te langzaam los ging.

Excuse mijn slechte Nederlands


Aad antwoordt op 03 October 2018 om 10:45:

Beste Cassels, mijn auto mag 1300kg trekken en de caravan weegt maar 900. Het rijden gaat super, ook op flinke klimmen kan ik zo hard naar boven als ik zou willen, maar met wegtrekken op een helling heeft hij ook moeite. En als ik wat meer gas geef en dus iets op de koppeling wegrijdt (maximaal halve seconde) dan ruik ik direct de koppeling.
Zou het kunnen dat de huidige koppelingen een andere constructie hebben dan vroeger? Ik bedoel: meer “aan/uit”
Heeft iemand een verklaring? Ik zal het ook eens aan de dealer voorleggen, maar meestal zeggen ze dat ze “nog nooit zoiets gehoord hebben” en “dat ik de eerste ben”


@Eric antwoordt op 03 October 2018 om 19:37:

Er zit oa geen asbest meer in en een goede vervanger daarvoor is nog niet gevonden.


Caravanblog antwoordt op 03 October 2018 om 20:23:

Rij nu met tweede Kuga. Beiden de 150PK versie. Beiden met 1400 a 1500 kg caravan erachter. Eerste was van 2016 en tweede is van 2017 (nieuwste model). De motor kenmerkt zich doordat er een turbogat aanwezig is onder de 2000 toeren.

Op de Nederlandse wegen heb je daar niet zo'n last van maar in het buitenland op heuvels en wegtrekken vanuit stilstand moet je het gas even dieper intrappen om boven de 2000 toeren te komen. Ik ga er vanuit dat de 120PK versie hetzelfde karakter heeft.

Dus gas intrappen tot boven 2000 toeren, koppeling laten komen en de zaak komt zonder al teveel moeite in beweging.


Benno antwoordt op 03 October 2018 om 23:21:

In autotests lees ik de laatste jaren regelmatig dat de auto problemen heeft om van de plaats te komen. In de Duitse pers: een repeterend :Wegfahrschwierigkeiten.
Mijn vorige Golf 6 kwam ook moeilijk van zijn plaats. Met een caravan erachter worden deze probleempjes nog nadrukkelijker natuurlijk.


Aad antwoordt op 04 October 2018 om 09:28:

Benno, was dat een 1.0 tsi? Want die zit in mijn Seat.


Louis antwoordt op 04 October 2018 om 11:29:

Was dat turbo gat vroeger bij Porsche met z'n achterwielaandrijving niet de reden dat er nogal eens een achterstevoren ging half uit de bocht accelererend.
En dat probleem is nu weer terug bij andere merken ?
Gelukkig betreft het hier een voorwielaandrijver, maar is het te hopen dat men niet deze kant op gaat bij de bekende achterwielaandrijvers.
(Eerst even 'niets' en dan plots letterlijk een rondje van de zaak.)


Hafar antwoordt op 04 October 2018 om 19:16:

Ik heb ook een Kuga 120 pk en merk totaal niets van een turbogat. De turbo pakt op bij ca 1500 toeren en doet zijn werk uitstekend. Maar met 120 pk / 240 N moet je wel minimaal 1500 toeren draaien als de caravan er achter hangt. Op de vlakke weg kom ik trouwens prima weg zonder gasgeven maar wel langzaam. Caravan ong. 1500 kg.

Hafar


Frank antwoordt op 04 October 2018 om 19:32:

Als de oorzaak een turbogat is dan went het nooit met een caravan.
Je hebt van dat turbogat nl. niet of nauwelijks last met solo auto. In ons kikkerlandje van dat gewoon niet op.
In het buitenland is dat met alle heuvels duidelijk anders. Zodra de caravan erachter hangt moet je telkens bewust eerder en meer gas geven bij het optrekken. Dan pas laat je de koppeling opkomen.
Dat gaat meestal totdat je weer relaxed om je heen zit te kijken, een rotonde in de tweede versnelling oprijdt of een licht hellende weg opdraait. Soms komt er dan ander verkeer aan en je geeft gas....maar er gebeurt niets. Dat kleine aarzelende moment in je motor lijkt dan een eeuwigheid te duren.
Mijn huidige motor is ver doorontwikkeld maar de oudere types hadden in het verleden ook zo’n turbogat. Het rijdt nu gelukkig echt relaxed.


Benno antwoordt op 04 October 2018 om 21:12:

@Aad: Het was een 1.2 4-cilinder met 105 pk.
Vreemd is dat terwijl mijn vorige Golf 6 net als mijn nieuwe Golf 7 precies dezelfde motor bezit dat er een groot verschil zit in het gemak waarmee ze van de plaats komen. De 7 is veel beter in dat opzicht.
Misschien een andere koppeling of overbrengingsverhouding?
Frank hierboven zegt het treffend: "oppassen als je relaxed om je heen zit te kijken".


Benno antwoordt op 04 October 2018 om 21:18:

Frank heeft trouwens helemaal gelijk met de stelling: het went nooit.


Louis antwoordt op 04 October 2018 om 21:48:

Mét caravan weet je natuurlijk dat je wat anders moet rijden dan solo, en daar kun je (merkverschilverschijnselen daarin meegenomen) best aan wennen.
Maar m'n jonge diesel Focus van de zaak destijds bleef ook solo wat dit verschijnsel betreft een echt vervelend ding.
Wat inhouden om ingeschat vloeiend te kunnen 'ritsen' bij een minirotonde bijvoorbeeld...lastig, hij viel gewoon dood.
Hetzelfde bij een rood staand verkeerslicht waarvan je de werking/tijden kent en wat doorrollen en weer optrekken betreft.
Een beetje toeren en zo'n ding gaat er verder prima vandoor, en juist daarom nekt je dat steeds 'even inslapen' op momenten dat je het juist niet gebruiken kunt je toch.
Je mist dan precies de betere eigenschappen van een diesel t.o.v. benzine.
Of een auto nu heel vlot of traag accelereert is niet zo'n punt maar een kwestie van wennen, maar het grote contrast wat hier optreed is en blijkt (ook gezien de reacties) toch vervelender of het nu een diesel of benzinemotor betreft.


Louis antwoordt op 04 October 2018 om 22:04:

Uhh, je mist dan precies de....oude ! diesel eigenschappen t.o.v. benzine.
(Valt niet altijd mee te schrijven wat je precies bedoeld te zeggen )


@Eric antwoordt op 05 October 2018 om 21:48:

@J.Cassels:
Heb je geen terugroepactie gemist?

https://www.ad.nl/auto/ford-te-laat-met-terugroepactie-onze-auto-brandde-helemaal-uit~a043d12f/


Louis antwoordt op 05 October 2018 om 23:54:

Ik word als consument onderhand eens niet goed van die 'terugroepacties' die je zelf op moet zoeken.
Je moet als producent in beginsel gewoon geen slechtgeteste zooi in de markt zetten...!!!.
(De fabrikant heeft mogelijkheden genoeg om dit te voorkomen...dit heet 'duurtest', dus leg het $#@*&^eens niet bij de consument...omgekeerde wereld !)


Quirien antwoordt op 06 October 2018 om 09:53:

Tsja, terugroep acties, welk merk ontkomt er nog aan. Nu weer 2,42 miljoen wereld wijd terugroep actie voor Toyota Auris en Prius.

En het kan wel degelijk goed georganiseerd worden door mail, ondersteund door schriftelijke inlichting.

Ben in mijn auto leven diverse keren geweest voor aanpassing bij diverse merken. Altijd netjes ingelicht en soms zomaar een dag een andere auto mee.
Maar ja, het zal je maar overkomen met zo'n koppeling en auto in de brand.


Mark antwoordt op 06 October 2018 om 12:15:

Vergeet niet dat terugroepacties ook bedoeld zijn om mensen weer in de showroom te krijgen. Auto's hoeven pas na 25 of 30.000 km terug te komen voor onderhoud en op deze manier kan de garage jou weer eens vertellen over de nieuwe auto's in de showroom.
Wellicht een verkapte manier om meer auto's te verkopen ...


roberto1 antwoordt op 06 October 2018 om 12:32:

Het karakter van de huidige turbo benzinemotoren doet echt niet meer onder voor een turbo diesel. Daarvoor hoef je echt geen diesel te kopen.Het koppel is soms iets lager, maar nog steeds ruim voldoende om een caravan een heuvel op te trekken.


Aad antwoordt op 06 October 2018 om 13:13:

We raken nu weer in een discussie benzine vs diesel. Daar gaat dit draadje niet over. Rijden en trekkracht is prima. Het ging over de eerste meters. Daar willen Cassels en ik graag wat over weten


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 06 October 2018 om 13:48:

Wegrijden op een helling (met een handgeschakelde bak) hangt vooral af van de koppeling. Lukt het om het toerental op pakweg 1200 a 1500 te houden als je de koppeling laat opkomen? De motor zelf heeft dan voldoende kracht om langzaam weg te rijden op een helling alleen moet die kracht via de koppeling overgebracht worden op de wielen. Niet te snel want dan dan heeft de motor onvoldoende kracht maar ook niet te langzaam omdat anders de koppelingsplaten verbranden. Daarin het ideale optimum vinden is nog best lastig en gaat bij de ene auto gemakkelijker dan bij de andere. Maar zeker ook het 'gevoel' en de kunde van de bestuurder is bepalend.
Een automaat is daarvoor ideaal, zeker als die nog een 'natte' koppeling heeft, maar ook hybride trekkers die wegrijden op stroom doen dit heel goed.
Heb je weinig gevoel in de koppeling dan is (bij een voorwielaandrijver) de 'lompe' methode van de spinnende wielen best handig. Veel gas, en direct de koppeling loslaten zodat de wielen gaan spinnen....dan wachten totdat je voldoende snelheid hebt en het gas iets minderen.


Aad antwoordt op 06 October 2018 om 15:46:

Dank voor je reactie, Menno. De meeste auto’s hebben tcs en die zou je dan moeten uitschakelen. Niet moeilijk, maar wel lastig bij iedere rit. Tja en die koppeling is tegenwoordig veel kwetsbaarder, vind ik.



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Vul je kenteken in en check wat je mag en kan trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Wat is een goede trekauto?

Een veel gestelde vraag waar geen eenduidig antwoord op te geven is. Want wat is goed en wat is minder goed en wat is voor jou goed genoeg?

Luchtweerstand

Aan luchtweerstand en stroomlijn wordt bij de aanschaf van een caravan vaak weinig aandacht besteed. Toch is verschil op de weg duidelijk merkbaar.

Donkere wolken voor de diesel?

De diesel raakt steeds meer uit de gratie terwijl ze juist zo goed een caravan kunnen trekken. Hoe zit het precies met de uitstoot van schadelijke stoffen bij het trekken van een caravan?

© 2004-2018 Caravantrekker