Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Blogs Informatie Tests Reviews Advies Vragen Menu

Nieuwe caravan

Jeroen vraagt op 25 October 2018 om 16:46:

Hoi,
Ik rij al jaren caravan (eifelland Sunshine 460 leef 950 beladen 1200 kg uit 1997) dit doe ik met een Renault megane Estate 1,5dci uit 2013. Ik heb mad-hulpverleners laten monteren ivm doorzakken van de auto. Deze combi rijdt zeer stabiel. Meestal rij ik rond 100 km/u zonder dat de caravan gaat slingeren.
Nu heb ik een nieuwe caravan gekocht namelijk een Knaus Sport 500FU silver selection, leeg 1100 kg en max beladen 1500kg. Ik let altijd goed op de belading. Nu is mijn vraag. Zijn de caravans van nu veel stabieler met rijden of zit daar geen verschil tussen. Op de eifelland zit nog een oude stabilisator dacht een Westfalia ssk3. Op de knaus weet ik niet wat voor stabilisator erop zit.
Ik weet van het treingewicht van de Renault, dus graag daar geen discussies over. Zelf ben ik vrachtwagen chauffeur dus weet wel hoe ik moet rijden met zo’n combinatie. Er zullen mensen zijn zijn die de auto te licht vinden voor de caravan. Maar ik ga ervan uit dat dit geen problemen oplevert.
Mvg. Jeroen

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Cs antwoordt op 25 October 2018 om 20:01:

Hallo Jeroen,

Wij zijn ook begonnen met dezelfde Eifelland en zijn in 2011 overgestapt op een Knaus 500eu. Die reden we eerst met een Gr. scenic en nu met een Gr. Picasso. Ook geen ideale gewichtscombi's. Met de Eifelland had ik al geen problemen met de stabiliteit, maar de Knaus deint naar mijn idee iets minder en ligt naar mijn mening super stabiel achter de auto. Ik rijd meestal op de CC tegen de 100.


@Eric antwoordt op 25 October 2018 om 20:22:

Nieuwe caravan betekenent nieuwe asrubbers, schokbrekers, meer wijsheid van caravanbouwers.
Een nieuwe caravan zou op zich dus best wel eens lekkerder achter de auto kunnen liggen.

Je kunt sowieso een Eifelland caravan uit 1997 sowieso niet 1 op 1 met een Knaus 500FU gaan vergelijken.

Een stabilisator zou ik trouwens alleen comfortverhogend te gebruiken, niet stabiliteitverhogend.


John antwoordt op 25 October 2018 om 20:26:

Stabiliteit zit niet zozeer in de caravan of onderstel. Er is wat dat betreft weinig veranderd.
Stabiliteit is belading (voor/achter/links/rechts), kogeldruk, banden(spanning) en het te trekken voertuig. Dat zijn de voornaamste items die de stabiliteit beïnvloeden.


Nietmijnhobby antwoordt op 25 October 2018 om 20:44:

Als je een nieuwe Knaus caravan koopt , dan moet je de stabilisator er als "extra" bij bestellen ? Of zit die stabilisator er standaard al op ?


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 25 October 2018 om 23:04:

Het verschil tussen een Eiffeland uit 1997 en een Knaus Sport uit 2018 is nihil. Inderdaad zijn de asrubbers nieuw maar beide caravans hebben een rechte Al-ko as (de Sudwind heeft wel een geknikte delta-as). Je nieuwe caravan is zwaarder en langer, maar is de dissel ook veel langer? Helaas zal die niet stabieler zijn, maar mogelijk wel prettiger aanvoelen juist omdat de vering, schokbrekers etc. nieuw zijn.
Ook de nieuwe stabilisator AKS3004 zal beter zijn dan de oude SSK wat meer comfort geeft en prettiger zal aanvoelen maar ook dat maakt uiteindelijk voor de echte stabiliteit (dat is wat er gebeurd als je een rukje aan het stuur geeft) niets uit.
Goed beladen en niet te hard rijden blijft het aller belangrijkste.

En in z'n algemeenheid: De Wilk caravans uit 1965 (zoals op de foto in de laatste blog) zal qua weggedrag niet onder doen voor de huidige caravans.


Ad(Fendt) antwoordt op 26 October 2018 om 07:28:

Ik heb zelf ook gereden met zelfde soort Megane en Fendt van (gewogen) 1500 kg erachter. Is zeker met jouw ervaring prima te doen, zolang je geen 105 of 110 km/u gaat rijden. (Ik had de cruise altijd op 96-98)
Juist door de MAD-veren kan je zware belading in de auto nemen ipv in de caravan, waardoor de gewichtsverhouding al weer verbetert.
Ter overweging: wij hebben op de Fendt bij voorbaat ATC (Alko trailer control) laten monteren. Gewoon, voor de zekerheid.


Jeroen antwoordt op 26 October 2018 om 08:08:

Bedankt voor jullie reacties. Ik dacht zelf dat er in 20 jaar wel een verbetering in zat met onderstel e.d. Blijkbaar niet. Best raar eigenlijk. Bij auto’s zie je ook steeds meer verbeteringen maar dit geldt blijkbaar niet voor caravans.
ATC hoeft van mij persoonlijk niet. Ben zelf geen voorstander van dit hulpmiddel. Ik denk dan dat je eerder de grens gaat opzoeken.
@ad: de mad veren zijn super. Je merkt het verschil zeer goed. De auto zakt nu niet meer door, en ligt super strak op de weg. Zelf stoppen wij de auto zo vol en zwaar mogelijk en proberen wij de caravan zo leeg mogelijk te houden. Was 75/80 kg kogeldruk bij jou genoeg om de Combi stabiel te kunnen rijden?
Nu wachten totdat het maart/april is😊


Ale Kok antwoordt op 26 October 2018 om 10:21:

@Jeroen
Eigenlijk is er bij auto's de laatste 20/30 jaar nauwelijks iets verbeterd aan het onderstel.
McPherson, onafhankelijke wielophanging enzovoorts bestaat al heel lang en kwam in de jaren 60 al op serieauto's voor.
ABS bijvoorbeeld, was eind jaren '70 al beschikbaar, alleen verschrikkelijk duur, dus alleen bij de luxe merken als extra voor duizenden guldens beschikbaar.
Pas toen Ford het standaard op de Scorpio monteerde begon de grote verspreiding.
ESP kwam in de jaren 80 beschikbaar maar eerst ook alleen bij de luxe merken.
Dat het nu bij veel meer merken beschikbaar is komt doordat het door massaproductie relatief goedkoper is geworden en de verplichtingen vanuit de (Europese) regelgeving.


Ton Groenendijk antwoordt op 26 October 2018 om 11:02:

Wellicht ten overvloede, maar ik denk dat Menno (weer) gelijk heeft als hij het heeft over de lengte van de dissel. Onze fijnst rijdende caravan was een Home-Car en die had dan ook de langste dissel (in verhouding). Dat, en de afgeronde hoeken aan de voorzijde zorgden voor een wegligging waar geen Duits merk, met of zonder knikas, tegenop kan.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 26 October 2018 om 11:50:

De enige innovatie in de caravan qua rijden is juist ATC. Hoewel dergelijke systemen ook al meer dan 25 jaar bestaan (LEAS) verhoogt dit de veiligheid. Vergelijkbaar met ESP op je auto. Je rijdt niet stabieler maar je hebt een hulpje die kan ingrijpen als het mis gaat. En uiteraard moet je daar niet zoveel op gaan vertrouwen om juist nog harder te gaan rijden. Snelheid is de nog altijd de meest bepalende factor.


Ad(Fendt) antwoordt op 27 October 2018 om 16:12:

Ik gebruik ATC idd zeker niet om de grenzen op te zoeken. ik zie het juist meer als vangnet. Net zoals een ABS voor de auto: ik ben echt niet later gaan remmen toen ik een auto met ABS kreeg. Maar in noodsituaties heb je gewoon een extra hulpmiddel. Ik hoop dan ook dat ik dat ATC nooit nodig blijk te hebben
Wat betreft kogeldruk: Ik rij altijd met zo'n 80 kg (lager lukt me niet..) en dat rijdt perfect.



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Vul je kenteken in en check wat je mag en kan trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Luchtweerstand

Aan luchtweerstand en stroomlijn wordt bij de aanschaf van een caravan vaak weinig aandacht besteed. Toch is verschil op de weg duidelijk merkbaar.

Donkere wolken voor de diesel?

De diesel raakt steeds meer uit de gratie terwijl ze juist zo goed een caravan kunnen trekken. Hoe zit het precies met de uitstoot van schadelijke stoffen bij het trekken van een caravan?

Caravanbanden

Kies het juiste type dat bij jouw caravan past en zorg voor de juiste bandenspanning!

© 2004-2018 Caravantrekker