Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Ervaringen Tests Advies Vragen Menu

Koppel trekauto

Wim vraagt op 26 October 2018:

Ik ben op zoek naar een trekauto, die mijn caravan (max. 1700 kg beladen - maar in de praktijk zal het minder dan 1600 zijn) goed kan trekken.
Allerlei 'adviseurs' met de beste bedoelingen wijzen mij erop dat pk en kW van de auto niet belangrijk zijn, cc nog wel een beetje (waarbij 1600 het minimum lijkt te moeten zijn), maar dat ik vooral moet letten op het KOPPEL.
Nou, dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want van verreweg de meeste auto's kan ik allesbehalve het koppel vinden op internet (of ik ben onhandig in zoeken ….)

Is dat koppel echt zo belangrijk?? Als voorbeeld: Een Subaru Forester met een koppel van "slechts" 198 Nm mag volgens de papieren 2000 kg. trekken …. , terwijl ik een VW Tiguan tegenkom die met z'n 250 Nm zich moet beperken tot 1800 kg.


Wie helpt mij uit de droom ??

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Wim antwoordt op 26 October 2018:

O ja, en dan nog wat: hoe erg is het als de auto geen turbomotor zou hebben, terwijl de gegevens m.b.t. trekkracht positief zijn?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 26 October 2018:

Op de eerste plaats 'trekgewicht' zegt helemaal niets over de prestaties. Dat moet alleen voldoende zijn voor je caravan. Meer is niet nodig. Ook de inhoud van de motor niet!

Om goede prestaties te hebben het je nog steeds gewoon pk's nodig, vermogen in kW. Nu willen veel mensen niet met hoge toeren rijden en eigenlijk op dezelfde manier rijden als met een solo auto. Dus opschakelen voor de 3000 toeren en zelden terugschakelen als de weg iets omhoog zou gaan. Als je zo wilt rijden met een caravan dan kan dat beter als je motor een hoog koppel heeft. Turbomotoren hebben vaak een relatief hoog koppel dat bij lage toeren beschikbaar is. Hierdoor heb je bij 2000 toeren veel kracht en daarmee kan je 'schakellui' rijden en maakt je motor weinig lawaai.

Een 'klein turbo motortje' rijdt dus eigenlijk heel erg lekker met een caravan. Het gedrag is te vergelijken met een diesel wat veel mensen ook erg prettig vinden trekken. De trend bij autofabrikanten is dat de motoren steeds kleiner worden en bijna allemaal een turbo hebben. Hiermee zijn immers de zuinigste testresultaten te bereiken.

Ben je dan daarmee als caravanner ook het beste uit? Ja en nee......
Ja, omdat het erg prettig trekt en lekker rijdt.
Nee, omdat je minder snel zal terug schakelen en daardoor de kans toeneemt op schade aan de motor. Immers heel veel rijden op volle belasting (bij lage toeren) is niet goed voor de motor. De kans op motorschade wordt daardoor groter, maar dat heb je dus wel zelf in de hand!

Om het voorbeeld te omschrijven tussen de Forester en de Tiguan:

Het verschil in (top)snelheid is klein maar bergop rijden gaat met de Tiguan gemakkelijker en je maakt minder toeren. De auto met het hoogste koppel rijdt voor het gevoel dus het lekkerst.


Nietmijnhobby antwoordt op 26 October 2018:

Koppel en pk . Het verschil tussen een Zeeuws werk paard en een slank race paard ,allebij een paard .



Reageer

Door het versturen van je reactie ben je het eens met de spelregels!

Naam:

Email:

Reactie:


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Informatie

Maximaal trekgewicht

Wat een auto maximaal mag trekken staat altijd op het kentekenbewijs (kentekencard).

Rijbewijs B of BE?

Wat mag je trekken met rijbewijs B en wanneer heb je rijbewijs BE nodig?

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Bandenspanning

De juiste bandenspanning voor de caravanband hangt af van het type band en de loadindex in combinatie met het gewicht.

Abnormale bandenslijtage

Caravanbanden die al na 10.000 km helemaal (scheef) afgesleten zijn, is natuurlijk niet normaal. Toch komt dit regelmatig voor. Wat is de oorzaak en wat doe je er aan?

© 2004-2020 Caravantrekker