Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Koppel trekauto

Wim vraagt op 26 October 2018 om 16:42:

Ik ben op zoek naar een trekauto, die mijn caravan (max. 1700 kg beladen - maar in de praktijk zal het minder dan 1600 zijn) goed kan trekken.
Allerlei 'adviseurs' met de beste bedoelingen wijzen mij erop dat pk en kW van de auto niet belangrijk zijn, cc nog wel een beetje (waarbij 1600 het minimum lijkt te moeten zijn), maar dat ik vooral moet letten op het KOPPEL.
Nou, dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want van verreweg de meeste auto's kan ik allesbehalve het koppel vinden op internet (of ik ben onhandig in zoeken ….)

Is dat koppel echt zo belangrijk?? Als voorbeeld: Een Subaru Forester met een koppel van "slechts" 198 Nm mag volgens de papieren 2000 kg. trekken …. , terwijl ik een VW Tiguan tegenkom die met z'n 250 Nm zich moet beperken tot 1800 kg.


Wie helpt mij uit de droom ??

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Wim antwoordt op 26 October 2018 om 16:46:

O ja, en dan nog wat: hoe erg is het als de auto geen turbomotor zou hebben, terwijl de gegevens m.b.t. trekkracht positief zijn?


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 26 October 2018 om 17:31:

Op de eerste plaats 'trekgewicht' zegt helemaal niets over de prestaties. Dat moet alleen voldoende zijn voor je caravan. Meer is niet nodig. Ook de inhoud van de motor niet!

Om goede prestaties te hebben het je nog steeds gewoon pk's nodig, vermogen in kW. Nu willen veel mensen niet met hoge toeren rijden en eigenlijk op dezelfde manier rijden als met een solo auto. Dus opschakelen voor de 3000 toeren en zelden terugschakelen als de weg iets omhoog zou gaan. Als je zo wilt rijden met een caravan dan kan dat beter als je motor een hoog koppel heeft. Turbomotoren hebben vaak een relatief hoog koppel dat bij lage toeren beschikbaar is. Hierdoor heb je bij 2000 toeren veel kracht en daarmee kan je 'schakellui' rijden en maakt je motor weinig lawaai.

Een 'klein turbo motortje' rijdt dus eigenlijk heel erg lekker met een caravan. Het gedrag is te vergelijken met een diesel wat veel mensen ook erg prettig vinden trekken. De trend bij autofabrikanten is dat de motoren steeds kleiner worden en bijna allemaal een turbo hebben. Hiermee zijn immers de zuinigste testresultaten te bereiken.

Ben je dan daarmee als caravanner ook het beste uit? Ja en nee......
Ja, omdat het erg prettig trekt en lekker rijdt.
Nee, omdat je minder snel zal terug schakelen en daardoor de kans toeneemt op schade aan de motor. Immers heel veel rijden op volle belasting (bij lage toeren) is niet goed voor de motor. De kans op motorschade wordt daardoor groter, maar dat heb je dus wel zelf in de hand!

Om het voorbeeld te omschrijven tussen de Forester en de Tiguan:

Het verschil in (top)snelheid is klein maar bergop rijden gaat met de Tiguan gemakkelijker en je maakt minder toeren. De auto met het hoogste koppel rijdt voor het gevoel dus het lekkerst.


Nietmijnhobby antwoordt op 26 October 2018 om 22:47:

Koppel en pk . Het verschil tussen een Zeeuws werk paard en een slank race paard ,allebij een paard .



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Parkeren

Stoppen langs de (snel)weg kan een probleem zijn. Veel grote plaatsen worden bezet door vrachtwagens die hun verplichte rust nemen. Waar kunnen wij dan nog pauzeren?

Blijf van het gas af!

De koppeling is een gevoelig onderdeel van je auto als je met een caravan gaat rijden. Door niet te veel gas te geven gaat die veel langer mee. Lees hoe je met en zonder caravan je auto langer heel houdt.

Caravanspiegels

Zijn extra caravanspiegels verplicht? Vaak wel, maar belangrijker is dat je er ook wat in ziet.

© 2004-2019 Caravantrekker