Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Blogs Informatie Tests Reviews Advies Vragen Menu

Prijs-kwaliteit kip caravan

Ruud vraagt op 11 November 2018 om 23:25:

Overweeg een Kip vision hefdak te kopen( Nieuw) .De Kip is erg duur in vergelijking met andere merken.Waar zit dat prijsverschil nu in? Moet je eigenlijk wel een een Kip kopen vanwege de kwetsbare marktpositie?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Jan Br antwoordt op 11 November 2018 om 23:36:

Je geeft eigenlijk zelf het antwoord.
Ja, de caravan is duur
Ja, het betreft een voor wat betreft verkoopkansen een kwetsbaar product.
Redt Kip het met deze dure basic caravans? Als zij het niet redden laat zich raden wat er gebeurt met de restwaarde.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 11 November 2018 om 23:52:

Kip heeft een kleine productie aantallen en wordt gemaakt in in een relatief duur land. Daaruit volgt automatisch een hogere prijs.
Voor de marktpositie ben ik niet zo bang, ook al zou Kip ooit stoppen met caravans maken. Het zal binnen NL een geliefd product blijven en voor onderdelen of onderhoud hoef je niet bang te zijn lijkt mij.
Daarnaast is een Vision met hefdak moeilijk te vergelijken is met andere caravans, een hefdak bouwen is altijd duurder.


Rico antwoordt op 12 November 2018 om 08:37:

Wij kochten tijdens het eerste faillissement van Kip Vision uit voorraad van de dealer. Juist vanwege de kwaliteit van Kip. De Vision was onze tweede Kip. In de 8 jaar tijd dat we hem hebben gehad, nooit een probleem mee gehad. Erg goed afgewerkt.

Of de kwaliteit van Kip nog steeds goed is, dat weet ik niet. Wel zie ik dat in een model als de Vision niet of nauwelijks verder wordt ontwikkeld. Het blijft bij een ander kleurtje, stofje, vlakke beplating. Dat heeft ook een positief punt, de caravan is helemaal uitontwikkeld.

In 2016 of 2017 (dus na tweede faillissement) spraken we iemand met een hagelnieuwe Kip. Die was er totaal niet over te spreken, aardig wat kleine mankementen. Kan natuurlijk toeval zijn.


Jan Br antwoordt op 12 November 2018 om 08:47:

zie gisteravond net dat er een fabrieksuitverkoop is van Kip-caravans (facebookpagina Kip), met redelijke kortingen. Ik ben er niet gerust op dat dit een gewone uitverkoop is. Vind het sowieso vreemd dat er aan het einde van het seizoen nog zoveel Kip caravans op voorraad staan in de fabriek.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 12 November 2018 om 09:18:

Vreemd vind ik ook dat Kip niet meer aanwezig was op de grote caravanbeurzen. Ik trek geen conclusies maar ......


Frans antwoordt op 12 November 2018 om 11:38:

Twee jaar geleden heeft mijn broer een gebruikte Kip Vision gekocht: een probleemloze caravan waar niets aan mankeert.

Inderdaad maakt de Kip Caravan-directie er al jaren een rotzooi van, maar dat heeft geen consequenties voor de service waarvoor de dealerorganisatie toch al opgedoekt was. De vraag naar gebruikte Visions is hoog en de prijzen ook. Dat zal door het bijzondere concept en de goede kwaliteit nog wel even zo blijven.


Aad antwoordt op 12 November 2018 om 11:49:

Wij hadden interesse in de Kip Vision met apart zitje. Hoewel de caravan prachtig is, waren er wat gebreken. Er zit een losse portapotti onder de zitbank en is onbruikbaar. In deze tijd wil je gewoon een toiletruimte. Je kunt er een enorm bed maken, maar voor die prijs zou een lattenbodem erin moeten zitten. De buitenlamp zat achter de deur, dus deur open doen betekent lampglas stuk. En de kit puilde echt centimeters uit de naden.
En dan kwam de verkoopprijs ver boven de 20K uit. Tja, ook als echte liefhebber van Kip ga je dan toch elders kijken


Frank antwoordt op 12 November 2018 om 11:57:

Kip is een relatief duur betaalde caravan.
Ik ben zelf Kip fan maar alleen van bepaalde modellen. Zo lang als Kip Hoogeveen blijft bestaan, zal de service goed zijn. De huidige modellen steken degelijk in elkaar maar een Greyline is domweg overpriced. Bij de uitstraling hebben ze hun best gedaan om alle kansen te missen en niet naar de markt te kijken. Dom. Kip is altijd ietswat eigenzinnig geweest en dat kan ze opnieuw opbreken.
De Vision is een supermooie caravan in zijn segment. Ik heb nooit naar concurrente modellen gekeken maar een meerprijs van 20% vind ik toelaatbaar voor een Kip. De Greyline zit daar woest ver boven en over de Shelter zeg ik maar niets.
Een goede gebruikte voor een nette prijs zou ik probleemloos kopen want ze zijn gewoon geliefd. De beslissing voor een nieuwe zou ik lastiger vinden maar ze zijn wel mooi. Zeker met een fraaie luifel ervoor.
Succes met overwegen.


Quirien antwoordt op 12 November 2018 om 14:05:

Afgelopen jaar hebben we al verschillende sales promoties gehad. Wordt dit de laatste?
Kip, ik er een paar gehad.Inderdaad sommige spraken mij ook aan. Een hoop naam, maar veel te duur voor het gebodene is mijn persoonlijke visie. Ik zal wel te nuchter kijken.

- Ach, we betalen soms graag veel te veel voor een naam op basis van oude glorie of image.

Gedegen in elkaar zitten hebben velen merken.
En slecht treffen kan ook bij Kip en andere gerenommeerde merken.

In ieder geval succes in het overwegen, maar kun je voor het teveel betaalde, hoewel nu terug betaald in een stukje "korting" leuke andere dingen doen.


John antwoordt op 12 November 2018 om 19:11:

Zelf rijd ik met een 17-18 jarige hyline rond en al die jaren nog geen schroef hoeven aan te draaien.
Wat is dan duur op termijn? Enkel wat banden en een keer nieuwe remvoering in de trommels. That’s all. Goedkopere caravan en iedere 3-4 jaar naar de dealer voor een keuring? Word toch duurkoop.

Over de inruilwaarde geen zorgen ook al gaat kip eventueel over de kop.(wat niet te hopen is!) Er zijn legio liefhebbers voor de modellen, ervaren of beginnende caravaners.
En ja, examplarisch kan er wel eens een klodder kit o.i.d. teveel op zitten, zoals bij alle merken. Geen zorgen, gewoon kopen.


Michiel antwoordt op 14 November 2018 om 14:24:

Wij hebben al jaren een Kip Vision, en hadden eerder een Kip kompakt (mini-kip). Beide hele fijne en degelijk afgewerkte caravans. De goede restwaarde maakt veel van de meerprijs uiteindelijk weer goed wanneer je hem ooit wegdoet.

@ aad> Jij hebt het volgens mij over een Kip Shelter. Een Vision heeft 'gewoon' een cassettetoilet aan boord. Wij hebben een 41T met een vastbed (ipv standaard zit). Een heerlijke caravan onderweg, op de camping comfortabel genoeg en heerlijke luchtig en ruimtelijk met zijn enorme hefdak en in ons geval panoramadak. Te duur? Nee, ik denk het niet. De enige serieuze concurrent is volgens mij een Eriba Touring 500-serie. En die is vergelijkbaar qua prijs. Ik vind het een plus dat hij in NL gebouwd is......goed voor onze eigen economie.

Kwetsbare marktpositie? Lijkt me weinig relevant wanneer je hem eenmaal hebt. De servicepunten/ kipspecialisten zullen er echt wel blijven, en voor de rest is het een goed, maar traditioneel gebouwde caravan waar ook een ander merk dealer prima onderhoud aan zou kunnen uitvoeren.


Aad antwoordt op 15 November 2018 om 18:13:

Michiel, de Vision Adventure heeft inderdaad een toiletruimte en een cassettetoilet. Maar de Vision Travel heeft geen “natte” ruimte. Kijk maar eens op de site.
En als je hem in-het-echt ziet, dan zie je pas hoe slecht erover is nagedacht. Het kleinste porta pottimodel paste net onder d bank. Dan moet het kussen weg, de houten zitting omklappen en dan staat het potje zo laag, dat je hem eruit moet halen.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 15 November 2018 om 19:09:

Toch is er best vraag naar caravans zonder toiletruimte. Bij BIOD’s op maat zijn er diverse gemaakt met alleen een nood porta potti in de bank of in de kast.
Dus ik denk dat Kip goed nagedacht heeft om ook een caravan zonder toiletruimte aan te bieden.


ton groenendijk antwoordt op 15 November 2018 om 21:33:

Prima dat Kip een keuze biedt, maar één ding is mij niet duidelijk: juist de reizende caravanner zou gebaat zijn bij een cassettetoilet voor onderweg en daar gaat Kip nu juist prat op. (op die beweeglijkheid) Om dan een caravan met de naam travel af te leveren zonder cassettetoilet doet wat dubbel aan.
Daarmee bedienen ze hun grootste groep afnemers (rijke bejaarden die rondreizen en die niet in de berm willen gaan staan om te plassen) niet optimaal, althans beperken de keuze.
En ja ik weet het: jaren lang zonder gedaan zonder problemen, maar nu is het toch wel prettig....Eenmaal op de camping zijn er altijd wel toiletten, maar zelfs dan is soms de eigen bak te prefereren. En onderweg helemaal.


Michiel antwoordt op 16 November 2018 om 14:42:

Aad, ik zie het nu ook. Tot voor kort had de travel nog de indeling van onze 41T, en nu is het een langslaper zonder toiletruimte. Er zal best over nagedacht zijn, maar ik vind het geen verbetering. Wij hebben een 41T met een vast bed, wel de toiletruimte en een riante zit van 108 cm. In de praktijk een heel efficiënte indeling, waarbij de zit groter en comfortabeler is, en de toiletruimte (en deuropening erheen) royaler is als die in de Adventure. m.i. de beste indeling voor een Vision....alleen is die nu dus niet meer te krijgen. Ik denk dat dit geen slimme keus is van Kip


Aad antwoordt op 16 November 2018 om 15:02:

Wat ik graag zou willen, is een nieuwe Minikip. Dus de indeling van de Kompakt (incl toiletruimte en eindkeuken), maar dan met vast dak en dus een hoge deur en in de maten van de Vision.
En bij het bed een inschuifbare lattenbodem. En als ze hem dan “normaal” prijzen, dan wordt dat vast een succes.


Debouncer antwoordt op 16 November 2018 om 21:20:

Volgens mij is de prijs van een Kip Caravan historisch gegroeid. Ze wilden naar mijn mening een prijsverschil in stand houden met de toenmalige zustermerken als Chateau, Home-Car enz. Nu Kip een erg klein merk is op de markt gaan zaken als kwantumkorting ook een rol spelen. Dus een te hoge prijs, te weinig innovatie en te weinig ook voor de wensen van de klant maken dat ik het donker in zie voor het merk Kip. Jammer dat op zo'n grote caravanmarkt als de Nederlandse geen goede en prettig geprijsde caravan te koop is.


Quirien antwoordt op 17 November 2018 om 11:10:

-Hoewel we zo langzamerhand moeten gaan oppassen dat we weer te ver voorbij de vraagstelling gaan uitweiden en Ruud misschien helemaal in verwarring gaan brengen, wil ik nog wel even op de laatste zinssnede van Debouncer ingaan.

Is dit wel zo?

Volgens mij is er best nog wel op de markt b.v. in de prijsklasse 13000,-- tot 17000,-- euro's reëel gezien best kwalitatief en qua indelingen, lengtes het e.e.a. te vinden. Of je hem/haar mooi vindt en bij jouw beleving past, is een andere zaak. Kijk gewoon eens nuchter naar je gebruik en doel. We zijn als consument al heel gauw geneigd als je ergens liefhebber van bent onbewust een hoop te vergeven of niet realistisch meer ergens naar te kijken. Helaas, ik ook.

Op deze side in topic's is er ook wel het e.e.a. over te vinden en over geschreven.
- Ik neem dan zomaar iets willekeurigs n.l.; uit de stal van Weinsberg o.a. de Cara One. Tsja, wat minder gestroomlijnd misschien. Maar kwalitatief/prijsstelling niet verkeerd.

Kleine verwijzing? Caravantrekker koopgids, gebruikers ervaringen en topic's . Opvallend een topic Weinsberg begonnen 23/03- 2014 tot 15/11- 2015 hierin kreeg Kip door iemand al de nodige kritiek.

Nogmaals, ik wens Ruud veel wijsheid en laat je niet weerhouden te doen wat jij het liefste wil. Daar gaat het uiteindelijk toch om?




Debouncer antwoordt op 17 November 2018 om 16:26:

@Quirien. Drukte even te snel op de verzendknop. Ik bedoelde een goede- en prettig geprijsde caravan van Nederlandse makelij. Alle Nederlandse caravanmerken van enige importantie zijn of weg of hebben een miniem aanbod.


Quirien antwoordt op 17 November 2018 om 16:47:

@Debouncer,
Inderdaad in die context, volkomen gelijk. Jammer eigenlijk.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 17 November 2018 om 16:55:

Er worden geen caravans meer in Nederland gemaakt op die paar Kippen na...
Nederlanders kopen lever iets goedkopers met meer bling-bling in plaats van degelijkheid en goede afther sales


Aad antwoordt op 17 November 2018 om 18:56:

Ik ben het niet met je eens, Menno. Op campings staan naar verhouding nog heel veel Kippen. In gesprekken blijkt de liefde voor Kip en de kwaliteit ervan. Onlangs nog in een Sterckemann gekeken, maar als je daarin een deurtje beetpakt, dan knijp je het zo in😳🙈
En dat een Kip meer kost, is geen issue. Maar ....er moet dan wel een caravan zijn die interessant is. Niet iedereen wil een hefdak! En dan blijft de Greyline over. Die is prachtig om te zien, maar de indelingen zijn niet allemaal net zo briljant doordacht als de “oude” modellen. En dan die prijs. Die is gewoonweg niet in verhouding.
Ik heb het al eerder gezegd; Sprite bijvoorbeeld maakt hele complete en goed gebouwde caravans en die kosten 10.000 euro minder.
Ik ben ervan overtuigd dat er vele kampeerders graag een Kip zouden willen én daar iets meer voor betalen als ze er zouden zijn.


Frank antwoordt op 17 November 2018 om 20:26:

Bij de ontwikkeling van de huidige Kip had ik bij hen in de “denktank” willen stappen. Desnoods als hobby maar dan wel op professionele basis.
Zij waren op dat moment al voorzien. Ik heb toentertijd meerdere medewerkers gesproken en bij eenieder kreeg ik de indruk : oeffff, dit gaat hem niet worden. Te weinig innovatief, niet doordacht, niet op de hoogte van het beste wat je concurrent bied, niet de markwens voldoende geïnventariseerd en iets te zelfingenomen.
De oude greylines waren inderdaad doordacht en zijn nog zooooo ontzettend eenvoudig te verbeteren en ook “innovatief” te krijgen.
Maar je moet wel out of the box kunnen denken. Klantwens en behoefte goed inventariseren en dan een caravan bouwen met “innovatieve” snufjes en vooral een ietsje luxere/duurdere uitstraling (zonder blingbling) maar functioneel en fris.
De TS had dan vast de knoop al doorgehakt.
Dan


Frans antwoordt op 17 November 2018 om 21:31:

Ik zou de bijdrage van @Frank een op een kunnen kopiëren. ‘Mijn Kip’ zou bovendien nog veel minder luchtweerstand hebben en zich daarmee – traditioneel gebouwd - onderscheiden van ongeveer de hele rest van de markt. Een echte rijderscaravan, innovatief en zonder bling bling.

Maar Kip Caravan heeft na de sessies anders besloten en gaat voor zover waarneembaar voor een heel ander marktsegment dan de succesvolle oude Greyline, die alleen een opvolger lijkt te hebben gekregen om enkele bestaande Kip liefhebbers te behagen met een vervangingsmodel. Met de Vision onderscheiden ze zich nog wel aardig, maar daarmee alleen kan een caravanbouwer niet overleven. Niet te lang aarzelen dus.


Jan Br antwoordt op 17 November 2018 om 21:47:

Citaat Menno: Nederlanders kopen lever iets goedkopers met meer bling-bling in plaats van degelijkheid en goede after sales.

Je gaat hier wel heel snel door de bocht Menno. Goedkopers??? veel caravans zitten boven de 20K Euro, dus niet echt goedkoop.

Meer BlingBling??, het is maar net wat je mooi vindt, maar de meeste merken bieden toch best wel een keuze aan inrichtingen aan, maar het blijft een massaproduct.

Liever dan degelijkheid?? De oude Kip caravans waren beslist degelijk, maar ook daar ging wel eens iets mis, zelf ooit een nieuwe Kip Greyline gekocht, maar had binnen een paar jaar diverse lekkages. Zijn door de dealer keurig onder garantie hersteld, maar dat onderscheid de kip toch echt niet van de andere betere merken. 80% van alle materialen In een caravan is min of meer gelijk, dus zoveel ruimte om een echt onderscheidende caravan te maken is er niet.

Zou ook in de caravan wereld net als bij mobiele telefoons, digitale televisies, enz. enz niet meespelen dat er geen echte schokkende innovaties meer te bedenken zijn?


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 17 November 2018 om 22:53:

In het verleden (onder leiding van dhr. Boonzaayer) was Kip een behoorlijk innovatief merk dat goede kwaliteit leverde. En als er iets kapot ging was de service en garantie perfect! Ik vond mijn oude dure Kip Hyline dan ook zeker zijn geld waard en heb daar heel veel plezier van gehad.
Tegenwoordig zijn ze in mijn ogen te klein om zowel de kleine sportieve markt te bedienen als de ‘gewone’ caravanner. De huidige Greyline is te beperkt en vind ik te duur voor wat je er voor krijgt. En hij is technisch niet mee gegaan met de tijd en niet anders dan een Greyline van 20 jaar geleden. Maar het aantal wat ze er van maken is ook zo klein dat dit niet goedkoper kan. Je kan niet concurreren met een Knaus etc. die er veel meer maken.
De Shelter, Kompact en Vision zijn wel redelijk uniek en hebben weinig concurrentie. Alleen ook daarvoor geldt dat de markt klein is en veel Nederlanders ze duur vinden voor het gebodene. Voor het zelfde geld koop je een Hobby met veel meer....bb. Vandaar ook de vraag van TS.


Gerrie antwoordt op 18 November 2018 om 18:31:

Voor het zelfde geld koop je een Hobby met veel meer....bb.

Maar als de markt daar nu om vaagt, zoals je zelf zegt Menno, dan moet je daar toch op inspelen.
De vraagt bepaalt de markt en je kan wel heel eigenwijs vasthouden aan je concept, maar daarmee verkoop je geen caravans.

Ik denk dat kip dat dit jaar ook niet heeft gedaan gezien de aanbiedingen die ze nu doen.


John antwoordt op 18 November 2018 om 19:28:

De markt vraagt niet! Vraag word gecreëerd door marketingafdelingen.
Kip zal een keus moeten maken: kleine sportieve, of grotere ‘gewone’ caravans. Nu bedienen ze beide markten niet effectief genoeg om op beide markten serieus genomen te worden. Zoals eerder aangehaald zijn de tijden van de oude grey- en hyline voorbij. Helaas. Op de (kleinere) sportieve markt kan Kip met de huidige modellen (naast wat aanpassingen) nog aardig mee, zeker qua productie aantallen. En toch..........er zal voor een Kip een markt(je) blijven, zo ook de liefhebbers.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 18 November 2018 om 20:33:

Nogmaals, waar het om gaat is dat de aantallen te klein zijn om concurrerend qua prijs caravans aan te bieden. En dan kom je vanzelf in een vicieuze cirkel waarbij de prijs omhoog gaat en daardoor de vraag nog kleiner wordt.


Quirien antwoordt op 19 November 2018 om 13:44:

-Om Menno nog even aan te vullen. En dan wordt het een snelle neerwaartse spiraal.

Over bling,bling.

De vraag is natuurlijk wat is en wanneer is het bling,bling? Misschien vindt de een een boiler en toilet wel niet nodig, terwijl dat voor een ander een essentieel iets kan zijn.

Ik kom ook nog wel eens in caravans waar het keukenblok nooit is gebruikt. Wordt ingenomen door een enorme TV. Je zou zeggen maak er een TV meubel van met nog een vriezer erin. Het gebeurt nogal eens dat de uitstalling in de voortent dan enorm is aan allerlei keukenmeubels apparatuur en extra koelkast.
De losse schotelbray buiten er nog bij, maar niet te noemen.

Maar een 1 1/2 tot 2 tafelmodel zoals vroeger waarbij je aan alle kanten moest ombouwen en als toilet de bekende oranje emmer met wit deksel of al heel trendy, kleurstelling anders om, durft dat nog maar eens op de markt te zetten.

Om water naar boven te krijgen trapte je je nog ongans ook op de rubbere bal op de grond als pomp.
Verlichting doormiddel van gaskousjes en een 12 volt. Mooie tijd.

Oh, ben benieuwd of Ruud er al uit is.


Ruud antwoordt op 21 November 2018 om 00:48:

Ik Ben de draad al lang kwijt.Ik heb zo hier een daar wat kunnen gebruiken voor mijn beeldvorming.Als je kiest voor een compacte smalle hefdakcaravan met tentdoek dan heb je de keuze uit Eriba touring en Kip .
Eriba heeft ook een goede reputatie.De kip heeft een interieur met een frisse uitstraling de Eriba is wat ouwbollig van binnen.De Eriba heeft een mooi design en net zo waardevast als de Kip.Prijs bijna hetzelfde.Dus ......... weet ik het nog niet.Overigens blijft het forum waardevol als we maar to the point blijven Iedereen bedankt voor de inbreng en wie nog een advies heeft graag!


Quirien antwoordt op 21 November 2018 om 09:56:

@Ruud,
Soms is beslissen heel moeilijk, zeker als zaken heel dicht bij elkaar liggen. Vaak helpt even op papier zaken te minnen en plussen. Nu zag ik dat je daar al min of meer mee bezig bent geweest.
Het helpt nog wel eens er dan een paar weken "los " van te komen en daarna te beslissen.

Kijk er niet van op als je dan hebt beslist later nog wel eens zult zeggen. Verdorie had ik nu maar.......(vul zelf maar in.)
Meestal is de volgende caravan daarna de beste keus zeggen ze wel eens.
Je komt er vast wel uit.


Debouncer antwoordt op 21 November 2018 om 10:37:

Een Eriba die een paar dagen voor de deur staat doet bij potentiële kopers de vraag opkomen of die te koop staat. Sommigen bellen dan ook daadwerkelijk aan. Een Kip staat in de filialen van De Vrijbuiter voornamelijk alleen te zijn. Dan hoef je natuurlijk niet toe te geven aan groepsdwang, maar zonder twijfel is de Eriba leuker dan de Kip die ik een naargeestig hok vind. En hoelang zal Kip nog bestaan?


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 21 November 2018 om 10:38:

Eriba mag dan misschien een goede reputatie hebben, maar ik ken heel wat mensen met een probleem Eriba (in alle series) en niet anders dan bij andere merken.
Rationeel is er heel weinig reden om voor een bepaald merk te kiezen (geldt eigenlijk voor alle caravanmerken) dus kies de caravan waar je je zelf het prettigst bij voelt. Design is m.i. daarbij hele belangrijke factor!


Aad antwoordt op 21 November 2018 om 10:43:

Beste Ruud, je vroeg waarom een Kip duur was, zeker tov andere merken) en of je die wel moest kopen. Daar heb je uitgebreid antwoord op gekregen. Met hier en daar een zijsprongetje😜)
Je had niet verteld dat je per sé een smalle hefdak wilde en dat je alleen maar een keuze had tussen Eriba en Kip. En je kunt van alles van Eriba zeggen, maar niet dat die goedkoop is. Ook niet in vergelijking met Kip. Dus eigenlijk ben ík nu de draad kwijt😉



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Vul je kenteken in en check wat je mag en kan trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Wat is een goede trekauto?

Een veel gestelde vraag waar geen eenduidig antwoord op te geven is. Want wat is goed en wat is minder goed en wat is voor jou goed genoeg?

Luchtweerstand

Aan luchtweerstand en stroomlijn wordt bij de aanschaf van een caravan vaak weinig aandacht besteed. Toch is verschil op de weg duidelijk merkbaar.

Donkere wolken voor de diesel?

De diesel raakt steeds meer uit de gratie terwijl ze juist zo goed een caravan kunnen trekken. Hoe zit het precies met de uitstoot van schadelijke stoffen bij het trekken van een caravan?

© 2004-2018 Caravantrekker