Caravantrekker.nl

Pedalbox

Bart vraagt op 11 december 2018:

Heeft iemand hier wel eens een Pedalbox (van DTE) ook wel genaamd Tune Pedal (van Tuningbox) aangeschaft? Volgens de verkopers gaat het om een apparaat dat verbonden met stekkers geplaatst wordt waar nu de electronische stekkerverbinding van het gaspedaal zit. Met een handbediening kan dan gekozen worden tussen zeg maar eco, sport en sport plus. Met een curve laat men zien dat de motor zelf niet qua vermogen en koppel anders gaat presteren, maar wel het moment waarop het koppel wordt afgegeven. Eerder dus, en de dip tussen 3300 en 4000 toeren zou verdwijnen. Hoewel mijn auto best wel kracht kan ontwikkelen, vind ik het moment waarop ook wat vertraagd voorkomen. Als dit echt werkt, zou dit toch een must voor iedere caravantrekker met een moderne auto moeten zijn? Volgens de fabrikanten zijn er al honderdduizenden van verkocht, maar ik ben ze nog niet tegengekomen...
Als het echt werkt, zou het trekadvies ook kunnen worden uitgebreid met: met of zonder pedalbox 😉

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Sjef Bertens antwoordt op 12 december 2018:

Bart,

Je steld dat het een must moet zijn voor elke caravantrekker met een moderne auto.
Dat uitgangspunt stemt niet helemaal overeen met een motor die een dip heeft in het motorkoppel tussen 3300 en 4000 toeren.
Dat even terzijde, het verbeteren van de prestaties op een redelijk eenvoudige manier kan alleen effectief bij opgeladen motoren, benzine of diesel.
Dit heeft wel tot gevolg dat het voertuig niet meer voldoet aan de wettelijke max CO2 uitstoot.

We hebben het dan over direct ingespoten benzinemotoren met oplading of een moderne dieselmotor.

Als we nu de moderne benzinemotor bekijken met oplading dan is het absoluut niet vreemd dat deze zijn max koppel leverd tussen 1500 en 4500 toeren. Deze vrij constante trekkracht in dat toerentalgebied maakt hem bijzonder geschikt voor het trekken van een caravan, zelfs soms wel beter dan een dieselmotor.

Willen we nu nog hogere prestaties dan moeten we de laaddruk verhogen wat bij dieselmotoren redelijk te bereiken is met de bestaande turbo maar bij benzinemotoren vaak een tweede turbo noodzakelijk maakt (veel hoger max toerental = veel meer lucht )

Men is in staat motoren voor allerlei belastingssituatie te construeren maar het is natuurlijk overbodig om te stellen dat bestaande motoren opvoeren een extra belasting en dus een zware wissel trekt op de levensduur.




Frans antwoordt op 12 december 2018:

Mijn vermoeden is dat hier alleen van een gaspedaal-tuning sprake is en niet van een motor-tuning. De motorkarakteristiek verandert totaal niet, maar de suggestie van motor-tuning wordt bereikt door een snellere respons van de motor op het gaspedaal via het drive-by-wire systeem.
In een auto met verschillende drive-modi wordt dit vaak toegepast in de sport-modus of power-modus. Met precies dezelfde motorkarakteristiek wordt de driveability aangepast waardoor je met de oorspronkelijke 10% pedaalslag/10% respons nu 50% respons krijgt van de motor. Het voelt ‘sportiever’ aan, zeker als ook de schakelkarakteristiek verandert, maar de prestaties zijn niet anders. Op dezelfde manier wordt voor een off road-modus de gaspedaalrespons heel traag gemaakt om de driveability in het terrein de verbeteren; mogelijk heeft de pedalbox die keuzemogelijkheid ook.

Om genoemde dip weg te halen zou de motorkarakteristiek moeten worden aangepast, zoals boven vermeld.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 12 december 2018:

Klopt Frans. Ik heb even op de site gekeken: https://www.chiptuning.com/nl/pedalbox.html

Het effect met een caravan zal nihil zijn is mijn ervaring (met auto's waarbij je verschillende modes van gaspedaal kan instellen). Voel je bij solo rijden nog wel enig verschil in gasrespons is mijn ervaring dat hier met met caravan weinig van over blijft. Je geeft immers met caravan altijd veel meer gas om te kunnen versnellen. De feitelijke versnelling wordt ook niet groter, dat kan alleen met chiptuning. Dat laatste scheelt echt in het trekken maar daar zitten (uiteraard) ook nadelen aan waar je zelf over moet oordelen hoe belangrijk je die vindt, zoals de extra slijtage en vervuiling.


ba antwoordt op 12 december 2018:

Helemaal duidelijk 😉 Bedankt voor jullie respons.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 22 januari 2019:

In het laatste nummer van het Duitse caravanblad ‘caravaning’ staat een test.
Niet meer vermogen maar doordat de gasrespons veranderd lijkt dat wel zo.


bart antwoordt op 22 januari 2019:

Bedankt Menno, weer een fabel uit de wereld 😉


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker