Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Blogs Informatie Tests Reviews Advies Vragen Menu

Mercedes Cabrio 220d als caravantrekker

Pol vraagt op 25 December 2018 om 15:48:


Hallo,

Wat is jullie opinie voor het gebruik van een Mercedes Cabrio 220d (automaat) als caravantrekker.

Ik gebruik al 6 jaar een BMW 325d cabrio met mijn Burstner 465 TS en dat is een prima combinatie.

De BMW is met zijn 300.000 km op de teller nu aan vervanging toe. De Mercedes is een mooie wagen, maar is zo 180 kg lichter (BMW 1780 KG, Mercedes 1600 KG). Mijn caravan weegt netto 1100 KG. Er zit een mover en een uitdraailuifel op, dus bij die netto mag je al 100 KG bijtellen. Dus reken met belading op 1450 KG.

Met de BMW loopt dit super stabiel. Ik zorg wel altijd voor een goede kogeldruk en gewichtsverdeling met zoveel mogelijk spullen in de caravan vlak voor de as. Met de Mercedes zou je dan wel maar 150 KG overgewicht op de caravan hebben i.p.v. 330 nu.

Motorisch zijn beide auto’s meer dan OK. Maar vooral stabiliteit baart mij een klein beetje zorgen.

Wat denken jullie?


Naar laatste bijdrage

Reacties:

@Eric antwoordt op 26 December 2018 om 07:05:

Ga je met een onbeladen Benz Diesel rijden?

Verder doe je erg ingewikkeld over “netto gewichten”, handiger is om gewoon te rekenen met actuele gewichten voor auto en caravan als je de verhouding beladen auto versus beladen caravan wilt bepalen.

Bij die 1600 kilo Benz Diesel mag je zomaar een kilo of 300 aan belading tellen, waarschijnlijk 2 (of meer) personen, wat zware kampeerspullen in de kofferbak, gewicht trekhaak.
Als de Benz Diesel dan in totaal 1900 kilo weegt en de beladen caravan 1450 kilo heb je toch een mooie verhouding van ca 76 a 77%?


MarkS90 antwoordt op 26 December 2018 om 12:23:

Ik zie het probleem niet. Mijn vorige auto had de zelfde gewichtsverhoudingen en nooit had ik het idee dat we van de weg zouden waaien.
Wat onder andere telt is de stabiliteit van je combinatie om prettig te rijden en niet hoe zwaar alles is op papier.


Quirien antwoordt op 28 December 2018 om 23:22:

Ik denk dat hiervoor wel de nodige zaken zijn gezegd. In de stabiliteitfactor vanaf 90 km p/u en harder omdat je toch wat verhoudingsgewicht inlevert misschien wat tienden verliest.

In de verhouding uitgaande van een zelfde beladingsverhouding t.o.v. de BMW ben je toch die 180 kg extra gewicht kwijt. ( waarschijnlijk zat je eerst op een gewichtsverhouding van 69/70 %)

Maar je kunt altijd hier bij Menno een rapport op vragen mocht je toch de exactheid hierop willen weten.
En wat nog kan meespelen is dat een BMW onderstel in de Cabrio versie t.o.v. de Mercedes in de basis anders aan voelt maar daar heb ik bij deze auto's geen ervaring mee.


Pol antwoordt op 07 January 2019 om 00:17:

Hoi Caravantrekkers,

Het is uiteindelijk toch weer een BMW geworden. 430i cabrio. Met 252 pk en 320 NM koppel. Ik boet een een beetje koppel in, in vergelijking met mijn huidige 325d cabrio die 400 NM koppel had. Maar bij de PK's ga ik van 197 naar 252. Snel optrekken is met de caravan toch niet belangrijk (tenzij je de inhoud van alle kastjes "at random" wil her-organiseren). Misschien gaat het verschil in koppel zich wel een beetje bij "hernemingen" laten voelen. Vrachtwagen voorbijsteken etc. Maar al-bij-al belooft dit met mijn Brustner Averso 465 een leuke combinatie te worden. Goed voor weer een aantal jaren caravanplezier in de open lucht


Pol antwoordt op 07 January 2019 om 00:20:

Oh, en nog even ter aanvulling. De 430i in automaat weegt 1800kg, dus lekker stabiel.



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Vul je kenteken in en check wat je mag en kan trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Caravan kopen?

Welke caravan kan ik het beste kopen? Uiteraard is het beschikbare budget en de trekauto een randvoorwaarde, maar bedenk ook vooral goed hoe, en waarvoor je de caravan wil gebruiken.

Rijden in de winter

Rijden met een caravan door de sneeuw naar de wintersport hoeft geen problemen op te leveren. Zorg wel voor een goede voorbereiding.

CruiseControl

Vaak heel comfortabel, toch kan je die bij een (zware) caravan en bij heuvelachtige wegen, beter niet gebruiken.

© 2004-2019 Caravantrekker