Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Blogs Informatie Tests Reviews Advies Vragen Menu

Spanning winterbanden auto

Senior Be vraagt op 27 December 2018 om 12:29:

Waarom moeten de winterbanden onder de auto een spanning van 0,2 bar boven op de door de fabrikant aanbevolen spanningen hebben?
Ook bij bandenfabrikanten wordt dit als een voldongen feit gepresenteerd. Ik kan nergens op internet een onderbouwing vinden!

Moet de spanning van zomerbanden in de winter ook op dezelfde manier en om dezelfde redenen aangepast worden?

Ik hoop dat ook Jadatis reageert.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Frans antwoordt op 27 December 2018 om 14:56:

Ik heb me daar ook over verbaasd en denk dat het simpelweg te maken heeft met de gemiddeld lagere buitentemperatuur en de veel geringere opwarming a.g.v. het rijden in de winter en niet met het bandtype.
Door de lage temperatuur is de druk lager en daardoor ook het volume en de vorm van de banddoorsnede. Dit heeft invloed op rijeigenschappen en slijtage. Om dat te compenseren wordt er een gemiddelde, en dus redelijk arbitraire drukverhoging aangehouden.


jadatis antwoordt op 29 December 2018 om 22:51:

Nou daar is ie al .

Ik weet ook niet zeker wat de banden- en auto- fabrikanten beweegt om dit advies te geven.

Mijn eerste logische gedachte is, dat over het algemeen de band in de garage gevuld wordt bij 18grC. , en de druk daalt bij bijvoorbeeld 0 graden C buiten.

Maar hoe dan te handelen als je bij een tankstation vult buiten bij 0 gr C , kun je dan die 0,2 bar extra vergeten.

Ook verbruikt een auto meer brandstof in de winter, en dat zou je dan compenseren door minder rolweerstand door hogere druk. Dan ook 0,2 bar extra vullen bij 0grC.

Voor de veiligheid en slijtage is het niet nodig, een radiaalband kan op lage druk zonder slijtage aan zijkanten te geven, die grenzen zijn ruim.
En bij lage temp buiten, is de koeling van de band beter, dus mag die meer inveren, dus warmte produceren, zonder dat bandschade optreedt door te hoge temp van het rubber.

Wel zeker is, dat bij sneeuw, een hoger druk gevulde band , zich beter door de sneeuw drukt.

Maar hoe dan bij caravanbanden gevuld met 4,5 bar, dan zal daar meer dan 0,2 bar bij moeten , net als de warme druk 0,3 bar bij advies geteld moet worden , is voor 4,5 bar ongeveer 0,5 bar extra.

Maar zo worden er door gebruikers wel meer verklaringen zelf ingevuld, die achteraf niet waar zijn.Dus ik zal er eens een mail aan wagen , aan de bandenfabrikant , waar ik destijds ook de bandendruk- formule van toegestuurd heb gekregen
Zal wel wat meerdere mails vergen , want zal wat door moeten vragen, en moet geen genoegen nemen met eerste standaard antwoord.



jadatis antwoordt op 16 January 2019 om 18:16:

Een antwoord gekregen van de banden-fabrikant, eerste antwoord gaf al gelijk redelijke duidelijkheid, vind ik.

Beste Peter,

Bandtechnisch is het niet noodzakelijk om winterbanden 0,2 bar meer te geven.

XXXX adviseert altijd om het bandenspanningsadvies van de autofabrikant als basis aan te houden. Hierin is rekening gehouden met draagvermogen en rijeigenschappen.

Vroeger was het Qua handling wel wenselijk om winterbanden iets harder op te pompen, echter met moderne winterbanden veel minder. Sterker nog, denk dat bijna niemand het verschil van 0,2 bar voelt.


Op basis van onze ervaring dat in de praktijk bijna nooit de spanning gecontroleerd wordt adviseren wij altijd alle banden te vullen met de bandenspanning die door de auto fabrikant geadviseerd wordt voor maximale belading. Zo heb je altijd een reserve.


Met uw opmerkingen over zijkantslijtage bij een te lage druk ben ik het niet met u eens. Ook radiaalbanden vertonen meer schouderslijtage bij een te lage druk. Ze zijn gevoeliger voor een te lage druk dan voor een te hoge druk (natuurlijk onder de maximale spanning blijven welke op de zijkant van de band staat).

Ons advies: Volg altijd het advies van de autofabrikant in koude toestand. Hierbij is rekening gehouden dat een band warmer wordt wanneer er mee gereden wordt.

Met vriendelijke groet,


Werpt wel weet wat vragen op voor mij, over hoe laag je dan wel kunt gaan, maar daar ga ik ze dan weer verder over lastig vallen.


PieteR antwoordt op 17 January 2019 om 00:55:

Voor mij is het advies om de bandenspanning voor volle belading te kiezen, een beetje al te pittig. Dat scheelt achter zomaar 0,6 bar en dat is goed voelbaar. Indien men hier ook bedoelt volle belading in aangehaakte toestand, komt er nog eens 0,3 bar bij, en dat is met twee personen en de wekelijkse boodschappen toch wel het beste te vergelijken met rijden in een stuiterbak.

Dan houd ik me eerlijk gezegd toch liever aan het advies van de bandenboer om rondom met 0.2 bar te verhogen, zodra temperaturen vaker onder de 7 graden gaan komen.


aadje antwoordt op 17 January 2019 om 06:47:

@PieterR na het verhaal van Jadatis is het gewoon klaar dat is duidelijk hou toch is op met dat muggenziften iedereen heeft daar genoeg van kan je telkens uit de reactie,s merken maar je snapt vele dingen niet.
Krijg zachtjesaan het idee rond de tijdstippen dat jij reageert je het niet meer zo scherp ziet


PieteR antwoordt op 17 January 2019 om 14:55:

Ook Jadatis is er nog niet klaar mee, ook voor hem levert een antwoord soms weer nieuwe vragen op. Het is daarom ook geen wonder dat Senior Be niets kan vinden op het internet.

En waar het mijzelf betreft, aadje: ik ben blij dat jij het zegt en niet iemand de er verstand van heeft, soms maken mensen nu eenmaal andere dagen dan anderen.


jadatis antwoordt op 17 January 2019 om 23:00:

De druk voor volle belading vind ik ook overdreven , voor 98% van het gebruik met 1 of 2 personen.
Maar als de auto- of deze bandenfabrikant dan lager zou adviseren daarvoor, dan houdt je altijd die paar % die met volle belading die druk gaan voeren, en dus ongeluk door klapband krijgen met de ellende die daar bij hoort, en dan gaan ze die fabrikant daar verantwoordelijk voor stellen.

Weet je waar je mee bezig ben, dan kun je dus lager, en als je dan ooit onverwacht vol beladen moet rijden ( lifters of zwaar spul ophalen) , dan langzaam rijden, denk dan 80kmu wel genoeg, om dan toch de banden niet te oververhitten.

Voor de Tesla is 2,9 tot 3,2 bar voorgeschreven, puur om de accu hogere actiradius te geven.
Om oververhitting te voorkomen zelfs bij wat hogere snelheid is mogelijk 2,4 bar genoeg ,zelfs met wat reserve, en in fora wordt dan ook geklaagd over comfort, en ook grip zal niet optimaal zijn.

Dit om aan te geven hoever ze daar in gaan soms.


PieteR antwoordt op 18 January 2019 om 00:54:

Voor onverwachte gevallen en voor gebruik in de vakantie heb ik een 12V pompje in de auto. Anders blijf ik heen en weer rijden tussen tankstation en camping om van druk te wisselen. Dit type Forester is wel van de bewerkelijke soort, waar het de achterbandendruk betreft.
Morgen ga ik even die 0,2 bar bijpompen... al weten we dus nog steeds niet waarom het zou moeten. Ik ga maar op jouw suggestie af, dat het vanwege de krimpende lucht is.


Frans antwoordt op 18 January 2019 om 10:12:

Om op de vraag van @Senior Be terug te komen: het gaat uiteindelijk om het bereiken van de gewenste einddruk bij gemiddelde omstandigheden. Daarom is de 0.2 bar verhoging een compromis. De reden daarachter, zoals ik die vermoed, heb ik schematisch weergegeven en is gebaseerd op de wetmatigheden van Gay Lussac, waarbij de opwarming ’s winters veel lager is dan ’s zomers op heet asfalt. Afgerond bereik je door drukverhoging met 0.2 bar aan de pomp een gelijke bedrijfsdruk van rond 2.75 bar.



aadje antwoordt op 18 January 2019 om 10:25:

@ ga eens bij een aantal verschillende pompen langs kan je ervaren dat de meters soms meer dan 0,2 bar onderling afwijken succes.


Senior Be antwoordt op 18 January 2019 om 11:58:

Dank voor alle reacties, vooral Jadatis. Toch wel een leuk onderwerp in deze komkommertijd voor zomerkampeerders. Bij mijn Toyota Verso zijn de aanbevolen spanningen 2,4 en 2,3 en bij snelheden boven de 160 km per uur 2,7 en 2,6. Zo staat het op de deursticker. Dus geen verhoging bij een hogere lading, maar bij een hogere snelheid! Dat was ook al zo bij mijn Toyota Avensis Verso. Daar was de spanning 2,3 bar rondom bij elke belasting. Aangezien bij een MPV de belading sterk kan wisselen, hou ik voor de achterbanden altijd 2,5 bar aan. Dat is immers de refentiedruk, d.w.z. de druk waarbij het hoogste draagvermogen (loadindex) wordt bereikt. Bovendien heb je altijd wat reserve als de controle van de bandenspanning er eens bij inschiet. Bij mijn laatste Toyota, de Verso dus, is de aanbevolen spanning van de voorbanden al wat aan de hoge kant, vergeleken met vergelijkbare auto’s wat betreft bouw en bandenmaat. Dus daar maak ik van de 2,4 ook maar 2,5 bar.
Ik voel wel degelijk een bandenspanningsverschil van 0,2 bar.
De pompen bij benzinestations gebruik ik alleen om mijn banden flink op te pompen. Thuis vindt een fijnere afstemming plaats met mijn geijkte bandenspanningsmeters.


Senior Be antwoordt op 18 January 2019 om 15:56:

Referentiedruk dus, geleerd van Jadatis.........


Jadatis antwoordt op 18 January 2019 om 18:22:

Uit 2die adviesdrukken van 2,4 en 2,3 bar, zou je met de officiële formule , de mt aslasten van de verso terug kunnen rekenen, want daarvoor worden ze tegenwoordig meestal uitgerekent.
Niet exact , want berekende druk wordt naar boven afgerond op 0,1 bar. Dus voor zit tussen 2,3 en 2,4 , en achter tussen 2,2 en 2,3. Nog even de maxload en referentiedruk van de banden ( en snelheidscode) referentiesnelheid is 160kmu in de regel. Vandaar die tot 160kmu.
Leuk klusje in deze komkommertijd.
Bij sommige auto's , is de MTA voor hoger dan achter.

Maar uitzonderingen bevestigen de regel, en dan bedoel ik , welke gegevens de autofabrikant gebruikt om de adviesdruk te bepalen.

En ook de max technische wagensnelheid zou je kunnen terugrekenen uit de verschillen tussen advies voor tot 160kmu en hoger,met weer die speling door de afronding naar boven.
Geef anders de MTA's en bandgegevens, dan reken ik het voor. Voir dat laatste heb ik zeker de sneheidscode niet.


Senior Be antwoordt op 19 January 2019 om 09:41:

Het is toch vooral hoe hoger de snelheid, des te vaker veren de banden in en worden ze steeds warmer en dan te heet?


aadje antwoordt op 19 January 2019 om 11:11:

@Sorry Senior Be al rij ik 1000KM zonder te stoppen in hoog zomer het is onmogelijk dat een autoband heet wordt die op normaal voorgeschreven druk staat.Het is inderdaad komkommer tijd het lijkt de telegraaf wel in de vakantie tijd die zoeken dan ook spijkers op laag ......... Althans je hebt het toch over autobanden???



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Vul je kenteken in en check wat je mag en kan trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Caravan kopen?

Welke caravan kan ik het beste kopen? Uiteraard is het beschikbare budget en de trekauto een randvoorwaarde, maar bedenk ook vooral goed hoe, en waarvoor je de caravan wil gebruiken.

Rijden in de winter

Rijden met een caravan door de sneeuw naar de wintersport hoeft geen problemen op te leveren. Zorg wel voor een goede voorbereiding.

CruiseControl

Vaak heel comfortabel, toch kan je die bij een (zware) caravan en bij heuvelachtige wegen, beter niet gebruiken.

© 2004-2019 Caravantrekker