Caravantrekker.nl

Automaat en zware aanhanger

Adrianus vraagt op 10 januari 2019:

Beste Caravantrekkers,

Jullie hebben veel expertise over trekauto's en ik vraag daarom graag jullie advies want ik kom er niet uit. Ik rijd veel met een behoorlijk zware aanhanger (tegen 1500 kg). Daarbij moet ik vaak (ook achteruit) manoeuvreren, op zachte ondergrond in het bos met obstakels als wortels en kleine hellinkjes. Dat is behoorlijk belastend voor de koppeling, ik ruik hem zelfs geregeld. Ik gebruik nu een handgeschakelde personenauto.

Vanwege de werkzaamheden in het bos wil ik een awd/4x4 aanschaffen. Ik kreeg de tip om dan te kiezen voor een automaat maar ik lees daar verschillende verhalen over. Auto's die in aanmerking komen zijn onder andere Subaru Forester, Hyundai Tucson/Kia Sportage, Mitsubishi Outlander, uit globaal de periode 2001-2005.

Zijn de automaten uit die auto's met die bouwjaren geschikt? Of zouden jullie een andere keuze maken wat betreft transmissie?

Alvast dank!

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 10 januari 2019:

Ik zou zeker een automaat kiezen. Om te manoeuvreren zijn automaten met een koppelomvormer het meest geschikt waarbij je wel moet zorgen dat de eerste versnelling zo kort mogelijk is. Over het algemeen hoe meer versnellingen hoe beter.

Auto’s met een dubbele koppeling zijn ook bruikbaar maar dan liever met natte koppelingen dan droge plaatkoppelingen.

Van de auto’s die je noemt vind ik het lastig een voorkeur aan te geven en moet je toch wel ff goed opletten Die hebben veelal automaten met maar 4 versnellingen en een relatief lange eerste versnelling.


Quirien antwoordt op 10 januari 2019:

Ik weet het niet helemaal zeker meer, maar is b.v. een Suzuki 2.4 Grand Vitara automaat het overwegen waard ?

Ik weet nog wel ook 4 versnellingen maar weet niet meer precies of de lage gearing of sper ( ik meen deze wel) direct kon worden ingeschakeld.
Misschien heeft Menno daar nog wat gegevens over.


Joep antwoordt op 10 januari 2019:

Als diesel zou ik er helemaal niet aan beginnen , zeker niet als de auto al 15 jaar oud is, op benzine en van de bouwjarend die je noemt ? Automaatbakken gaan geen 300.000 km mee zonder problemen., Oude diesel zijn nergens welkom..kortom een moeilijk verhaal.


TheoS antwoordt op 10 januari 2019:

Mijn persoonlijke ervaring met een Volvo D3 (2012, diesel) geartronic als caravantrekker is zeer goed, zeer op hellingen. Het is een natte koppeling.
Hoezo diesels een moeilijk verhaal? Oude diesels nergens welkom?
In sommige binnensteden geldt dat voor diesels met Euro 3 motoren, in een enkele geldt dat misschien ook ook voor Euro 4 of 5.

Bossen hebben inderdaad liever benzinemotoren. Die hebben immers een hogere CO2 uitstoot dan diesels. Van CO2 leven ze. Helaas komen ze niet voor in binnensteden.😉


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 10 januari 2019:

Vaak wordt aangeraden om (oudere) automaten te laten spoelen (flushen). Wellicht kan je dit bij aankoop regelen.


Joep antwoordt op 10 januari 2019:

Het gaat over auto,s van bouwjaar 2001 2005 , oude auto,s dus met bijhorende slechte score op de milieu ladder , kortom oude troep . Sorry voor het taalgebruik.😎


Joep antwoordt op 10 januari 2019:

2005 dat is 14 jaar geleden , toen de paardentram nog rondt reed.


Joep antwoordt op 10 januari 2019:

Met DT nog wel .


Adrianus antwoordt op 10 januari 2019:

Fijn dat jullie meedenken!

@Menno, ik heb inderdaad gelezen dat een lange eerste versnelling niet ideaal is. Helaas zit ik wel vast aan modellen met 4 versnellingen.

De genoemde Suzuki grand vitara 2.4 leek mij ook al een optie, maar de oudere modellen hebben helaas geen achterbank met drie volwaardige zitplaatsen. Van de modellen die ik noemde komen geregeld kilometerstanden langs tussen de 160 en 250 duizend kilometer. Het is een beetje zoeken maar moet lukken.

Ik vind een 'oudje' prima omdat ik weinig kilometers maak en door het boswerk zal de auto niet zo netjes blijven. Ik wil er daarom niet al teveel aan uitgeven. Een trekpaard zou misschien ook kunnen Joep maar dat vind ik niet zo praktisch...


Joep antwoordt op 10 januari 2019:

Ben ik benieuwd waar in Nederland je nog als particulier rond kunt rijden door de bossen , met aanhanger ook nog ...? Anders dan stropen of wildkap kan ik niks bedenken....


Ale Kok antwoordt op 11 januari 2019:

@Joep
Net als ik zijn er veel mensen die vrijwillig in de natuur werken.
Om te zorgen dat het gereedschap, koffie en andere zaken op de juiste plaats komen rijden we dus met de auto door het bos.
Verder zijn er ook nog geluksvogels die een huis in het bos hebben.

Qua milieu heeft leeftijd niet zoveel te zeggen, mijn V70 op benzine uit 2003 heeft Euronorm 4, en de CO2 uitstoot is met 230 g lager dan menig nieuwe SUV


Quirien antwoordt op 15 januari 2019:

Adrianus, ik weet niet of je ook nog wel eens hebt overwogen, indien dit een optie is, o.a. aan b.v. een Mitsubishi L 200 of iets dergelijks met dubbele cabine en laadbak?
Je hebt dan misschien ook niet altijd de aanhanger nodig wat het manoeuvreren wat gemakkelijker maakt in het bos.


TheoV antwoordt op 30 januari 2019:

1500kg is een relatief lichte aanhangwagen. Vele 4x4 mogen hier geen problemen mee hebben. De MTM aanhangwagen ligt bij vele 4x4 bij 2700kg en meer. Voor bossen en velden kan een sperdifferentieel handig zijn. De huidige PU en 4x4 hebben automaten met 6 versnellingen en meer. Lage gearing is uiteraard een plus. In het verleden reed ik met een mono volume en aanhangwagen 2t door de velden en fruitplantages. De koppeling kreeg het serieus te verduren omdat je de snelheid te laag moet houden. Nu een PU automaat en 4L schakelen en gaan met de banaan. Voor jou gebruik lijkt een PU me ook handiger dan een SUV. Kijk eens naar een Ford Ranger 2012 2,2 super cab met automaat. Wel AT banden zetten maar dat is bij de anderen ook wel zo.

@Quirien: spijtig dat het type voertuig dat je aanhaalt in NL quasi onbetaalbaar is door de bijtelling. De L200 rijders, die ik ken, zijn niet echt te spreken van de wegligging bij natte weg en sneeuwval.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker