Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Lage gearing

Arno vraagt op 11 March 2019 om 10:37:

Het gebruik van de lowgear van mijn Grand Vitara 2.0 uit 2006 wordt niet meegenomen in de berekeningen. Heeft dat een reden?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Debouncer antwoordt op 11 March 2019 om 16:04:

Rij zelf al jaren met een auto met (ongeveer) dezelfde configuratie als de jouwe: Nissan Navara. Dus de mogelijkheid 2H zonder sper, 4H met sper en 4L met sper. Tussen 2H en 4H mag ik rijdend schakelen (tegenwoordig met een draaiknop). 4L mag ik alleen stilstaand met ingetrapt koppelingspedaal inschakelen en alleen op een ondergrond anders dan gewone wegen. (zand, grind, sneeuw, ijs, enz.) Ik mag dan geen bochten maken om de aandrijflijn niet te zwaar te belasten. In feite is de 4L dus geen echte rij-versnelling en met de caravan dus nauwelijks bruikbaar. De kracht die je zal kunnen zal grofweg 2x zo hoog zijn. Dus ontzettend veel.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 11 March 2019 om 17:05:

Zoals debouncer ook aangeeft is bij Suzuki het niet de bedoeling op de verharde weg gebruik van low gear te maken. In het uitgebreide rapport wordt overigens wel de low gear meegenomen in het wegrijden vanuit stilstand.



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Parkeren

Stoppen langs de (snel)weg kan een probleem zijn. Veel grote plaatsen worden bezet door vrachtwagens die hun verplichte rust nemen. Waar kunnen wij dan nog pauzeren?

Blijf van het gas af!

De koppeling is een gevoelig onderdeel van je auto als je met een caravan gaat rijden. Door niet te veel gas te geven gaat die veel langer mee. Lees hoe je met en zonder caravan je auto langer heel houdt.

Caravanspiegels

Zijn extra caravanspiegels verplicht? Vaak wel, maar belangrijker is dat je er ook wat in ziet.

© 2004-2019 Caravantrekker