Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Electrische fietsen mee

Jan Popelier vraagt op 24 May 2019 om 20:22:

Sinds wij in Nederland op vakantie gaan nemen wij onze fietsen mee.
De electrische fiets op de dissel en een hybride fiets achter op de caravan.
De electrische fiets weegt zonder accu ongeveer 25kg en de hybride 13 kilo.
In de caravan plaatsen is geen optie vanwege beschadigingen van de fietsen en het meubilair.
Om 75kg kogeldruk te realiseren moet het reservewiel uit de disselbak alsook de gasfles.
Deze worden achterin geplaatst tegelijk met wat andere spullen zoals een Cadac met een gasfles je van 2,5kg en de jeu de boulleballen.
Luifel en stokken in de auto.
Nu hebben we 2 electrische fietsen. Dus een voorop en een achterop de caravan.
De gasfles en reservewiel gaan in de auto alsmede het fietsenrek en luifel met stokken.
Hiermee hopen wij een kogeldruk van 75kg te krijgen. Door de mover staat het reservewiel in de disselbak.
Is bovenstaande een oplossing en verantwoord?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Menno (Caravantrekker) antwoordt op 24 May 2019 om 21:16:

‘Zware’ belading helemaal voor en achterin is nooit goed. Maar als het een combinatie die hier op de site een hoge stabiliteitsscore krijgt is dat veel minder erg dan bij een lage score. Bovendien speelt de rijsnelheid een grote rol.

Ga maar eens experimenteren met verschillende beladingen in ons model:
https://www.caravantrekker.nl/info/slingeren_berekenen.php


Leo antwoordt op 25 May 2019 om 15:35:

Op het uiterste voor en achter van de caravan te beladen is niet optimaal maar beter dan 2 achter of 2 voor op de caravan
Ik heb ook een 1 fiets voor en 1 fiets achter. Dat gaat tot nu toe goed. Wat je reservewiel betreft kan die niet onder de caravan ? Bij mij zat ie ook in de disselbak en heb op marktplaats een beugel voor het reservewiel aangeschaft. Nu zit ie onder de caravan net achter het wiel.


J.popelier antwoordt op 25 May 2019 om 19:00:

Niet aan gedacht, zal met de caravan dealer contact op nemen.Mocht plaatsing zoals door jou gezegd geen probleem opleveren is het te overwegen waard.
Resteert plaatsing in de auto toch een winst van ongeveer 20kg.
Ben al blij met de reactie dat 2electr.fietsen geen probleem oplevert.
Bedankt


PieteR antwoordt op 26 May 2019 om 02:05:

Ik rijd standaard met twee e-fietsen achterop en heb heel veel gewicht net voor de as en ook wel in de disselbak. Dat zou enkele jaren geleden een probleem geweest zijn, maar sinds ik netjes 90 (gps) rijd, is er geen vuiltje aan de lucht.

Vroeger had ik er een oersterke bestelbus voor staan, waar heel veel lading in paste, dus ook de fietsen. In die tijd had ik 80 als gemiddelde en dat is heel hard werken!

Waarmee ik dus wil zeggen, dat rustig rijden en je aan de snelheid houden, behoorlijk wat van de wat hogere instabiliteit goedmaakt.


J.popelier antwoordt op 26 May 2019 om 10:14:

Het probleem is ook dat de caravan in totaal 1100kg mag wegen.
Met 2 electrische fietsen, mover en reserve wiel zit je er snel aan.


PieteR antwoordt op 27 May 2019 om 00:11:

Dan heb ik maar één antwoord: andere caravan of een bus voor de huidige, of geen e-fietsen meenemen.
Dat klinkt ontzettend lomp natuurlijk, maar je zit op dit moment tegen een aantal grenzen aan te hikken die misschien niet binnen de huidige configuratie op te lossen zijn maar misschien door de keuze voor een bestelbus heel goed en erg lang passen in een leven met elektrische fietsen.

Mijn ervaring is, dat ik er niet op vooruitga bij het ouder worden en dat ik me op sommige punten maar beter kan laten bijstaan door een keuze voor technische ondersteuning.


J.popelier antwoordt op 27 May 2019 om 21:09:

Pieter, ik heb een Golf plus 1.4 TSI 122pk dus geen verkeerde auto met max trekgewicht 1300kg en een max kogeldruk van 75kg
Plaats het reservewiel in de auto tegelijk met de luifel en stokken


PieteR antwoordt op 28 May 2019 om 00:41:

Ik ga je keuze niet bestrijden.

Persoonlijk zou ik voor meer marge gaan, maar zo heeft iedereen zijn eigen reden om een keuze te maken en dat is een goed recht.

Veel kampeerplezier!


Jan Popelier antwoordt op 16 June 2019 om 20:10:

Staan nu op de camping in Vaassen. Heb een electr.fiets op de dissel en een electr.achterop.
Heb het reservewiel op de as geplaatst en luifel en stokken alsmede Cadac en gasfles je in de auto
Kogeldruk 72 of.tegestaan 75kg. Snelheid max 90 km aangehouden.

Combinatie reed voortreffelijk.




TheoV antwoordt op 18 June 2019 om 20:20:

Zaterdag nog een mooie combinatie gezien. Een Eriba Touring met 2 elektrische fietsen achterop, ter hoogte van de achterruit. Dus ook nog eens vrij hoog. Trekauto een VW polo. Ik zou met die combinatie niet de baan op gaan.


hpskriuwer antwoordt op 01 August 2019 om 16:56:

Bij vakantie in NL.is het te overwegen om voor de fietsen een extra rit te maken met fietsdrager. voorkomt eventueel ongemak en bekeuringen



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Nieuwe caravans....

De modellen voor 2020 zijn gepresenteerd op de caravan-salon in Düsseldorf. Revolutionair nieuws is er niet maar het blijft leuk om op een beurs weg te dromen bij mooie nieuwe kampeerspullen voor de komende vakantie.

Trekkrachtrapport

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde trekkrachtrapport uit zo'n 30 pagina's met informatie bestaat.

Parkeren

Stoppen langs de (snel)weg kan een probleem zijn. Veel grote plaatsen worden bezet door vrachtwagens die hun verplichte rust nemen. Waar kunnen wij dan nog pauzeren?

© 2004-2019 Caravantrekker