Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Ervaringen Tests Advies Vragen Menu

Bergen

Predom vraagt op 07 July 2019:

Ik ga met mijn combinatie* naar Orsieres in Zwiterland
*Daihatsu Sirion 2 - 1.3 16v automaat en de Predom N-126d (87 pk, 120 Nn)

Vogens de berekening van caravantrekker moet dit kunnen.
Ik vind het best wel spannend, omdat ik niet weet wat te verwachten.



Mijn vraag is heeft iemand tips om de reis veilig en ontspannen te volbrengen?

Heeft iemand tips om met de automaat in de bergen te rijden.

Is er een reden om dit af te raden, onveilig te noemen?

Alvast dank voor het delen van jullie ervaring en advies.

vriendelijke groet,
Marloes

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Ale Kok antwoordt op 07 July 2019:

Bergopwaarts regelt de automaat het allemaal wel, hij schakelt zelf wel naar een lagere versnelling als het moet.
Bergafwaarts moet je zelf de stand van de automaat kiezen waarmee je prettig en veilig afdaalt zonder de voetrem te vaak of langdurig te gebruiken.
Belangrijkste tip is geen haast te hebben, vooral niet in de bergen.


Frank antwoordt op 07 July 2019:

Hoi zal goed gaan rustig met de vrachtwagens mee rijden totdat je gewend ben dan pas sneller rij in ieder geval niet langzamer dan de vrachtwagens ongeveer 85 is dat op de navigatie dat is irritant en gevaarlijk onderaan de automaat in lagere versnelling zetten is verstandig hou je het tempo er beter in naar beneden zou ik niet boven de 100 km gaan en heb je zin in koffie lekker stoppen het is geen wedstrijd..veel plezier


Frans antwoordt op 07 July 2019:

Als het gaat om Orsières tussen Martigny en de Col du Grand St. Bernard is de route voor deze combinatie geen enkel probleem als je in Zwitserland de autosnelwegen aanhoudt (Basel-Bern-Montreux).
Bergafwaarts is met een dergelijke lichtgewicht caravan geen zaak om je zorgen over te maken met in Zwitserland maar twee serieus lange afdalingen, een voor de samenvoeging met de A1 bij Härkingen en een voor Montreux.
Bergop moet je even in de gaten houden of de automaat gaat pendelen tussen twee versnellingen en zo nodig de automaat in de lagere versnelling vastzetten. Probeer altijd de tijd te nemen want Zwitsers hebben i.h.a. geen probleem met bedachtzaam rijden met een caravancombinatie, zeker bergaf.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 07 July 2019:

Als wij zeggen dat het geen probleem is kan je daar op vertrouwen

Niet bang zijn om het motortje toeren te laten maken en dus flink gas te geven. Zou je bergop toch veel verkeer achter je hebben, probeer even te stoppen (op een vlak deel langs de weg) om de auto's te laten passeren.



Reageer

Door het versturen van je reactie ben je het eens met de spelregels!

Naam:

Email:

Reactie:


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Informatie

Maximaal trekgewicht

Wat een auto maximaal mag trekken staat altijd op het kentekenbewijs (kentekencard).

Rijbewijs B of BE?

Wat mag je trekken met rijbewijs B en wanneer heb je rijbewijs BE nodig?

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Bandenspanning

De juiste bandenspanning voor de caravanband hangt af van het type band en de loadindex in combinatie met het gewicht.

Abnormale bandenslijtage

Caravanbanden die al na 10.000 km helemaal (scheef) afgesleten zijn, is natuurlijk niet normaal. Toch komt dit regelmatig voor. Wat is de oorzaak en wat doe je er aan?

© 2004-2020 Caravantrekker