Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Versleten banden

Roy Groot vraagt op 14 July 2019 om 22:12:

Goede avond, wij hebben 4 jaar geleden een knaus sport
500 qdk nieuw gekocht met een max belading van 1300 kg (dito as).
Bij de eerste zomervakantie waren op de terugreis de banden volledig kaal (het staaldraad en canvas kwamen er al door)met name de zijkanten, maar ook het middenvlak.
Dit waren merkloze banden (kargomax)en na een klacht bij knaus heb ik 2 nieuwe banden op stalen velgen geleverd gekregen.
Ook die vertrouwde ik niet en heb alsnog dure continental cargo 185/70 r14 102/100Q laten monteren.
ik ben nu 2 seizoenen verder en ben nu in spanje en zie dat ook deze dure merkbanden bijna kaal zijn!!
Voornamelijk de zijkanten. Bandendruk is 4.2 bar.
Caravan is licht overbeladen.

Wie weet wat hier aan de hand kan zijn?
Gr.roy
.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Menno (Caravantrekker) antwoordt op 14 July 2019 om 22:32:

De sporing (wielstand) van de as is niet goed. Normaal komt dit vooral voor bij geknikte delta assen bij caravans die (te) zwaar beladen zijn. Triorep in Scherpenzeel kan de caravan opnieuw uitlijnen.

Maar heeft de Knaus Sport wel een (geknikte) delta as? Ik dacht dat alleen de Sudwind die as heeft.


PieteR antwoordt op 15 July 2019 om 00:28:

Als de bandschouders harder slijten dan de rest kan ook de band te zacht zijn.


ton groenendijk antwoordt op 15 July 2019 om 08:57:

Dit doet mij angstaanjagend veel denken aan een akkefietje dat ik decennia geleden in Noorwegen meemaakte.
De omschrijving van de versleten banden was soortgelijk aan wat ik daar zag. (Staal van het karkas was zichtbaar)
Wij hebben de cv toen bij een carrosseriebedrijf achtergelaten en toen bleek dat de platen, die de as op het (Peitz) chassis hielden (staaltorsie) gescheurd waren. Als gevolg daarvan waren de schommelarmen verbogen. In eerste instantie leek er niets meer aan te doen, maar de baas van het bedrijf was zelf een verwoed caravanner en heeft de platen gelast en de arm op de trekbank (!) gericht.
Voorwaar een kunststukje en zo konden we vanaf Bodo naar huis. Nog jaren heeft de cv rondgereden, terwijl het éne wiel drie cm. verder naar voren stond dan het andere. Niks aan te doen, niks van gemerkt.
Mijn pleidooi is dan ook verder te kijken dan het uitlijnen van de wielen. Er kan nog van alles aan de hand zijn en een complete nieuwe as is wellicht goedkoper dan een zeer ingrijpende reparatie.
Sterkte met uw beslissing.


dabbertje antwoordt op 15 July 2019 om 12:23:

Wij gingen 4 weken geleden op vakantie. Zoals gebruikelijk werd ook de bandenspanning gecontroleerd en tot ontzetting van mijn echtgenoot zag hij dat de banden kaal waren.
Caravan Knaus Südwind van 2016 en banden Continental VanContact waren ook van 2016.
De bandenspecialist heeft de banden bekeken en gaf aan dat deze slijtage bij toespoor hoort.
Wij hebben nu weer verse banden, ben benieuwd hoe lang ze meegaan.

Gr. Daphne


dabbertje antwoordt op 15 July 2019 om 12:26:

Aanvulling:
Onze caravan is niet overbeladen, heeft een 1700 kg as en weegt vakantieklaar 1530 kg. Banden worden op 4.5 bar gehouden en links en rechts een gewichtsverschil van 30 kg.


Jan Teepe antwoordt op 15 July 2019 om 13:44:

Exact dezelfde klacht als u met de beruchte Alko as. Ik heb er nu Hankook onder zitten en dat slijt wel, maar minder dan de eerste montage banden. En dat waren ook Kargomax banden. Volgens de caravan specialist in Liessel zijn Hankook banden één bonk rubber, dus wellicht dat ze daarom langer mee gaan. Minder beladen zal ook helpen, maar het probleem blijft en is in wezen onoplosbaar.


Louis antwoordt op 15 July 2019 om 17:28:

Wanneer u allen vergelijkbare problemen met uw auto zou hebben wat bandenslijtage betreft ,zou u dan ook genoegen nemen met 'specialisten' uitleg ?
Nieuwe banden aanschaffen maar weer, en 'tot na de vakantie' of een paar jaar ?
Duidelijk is wel dat caravanassen af fabriek niet gecontroleerd cq afgesteld worden.
Dat chassis compleet met as door derden aangeleverd wordt doet niet ter zake en mag natuurlijk niet als uitvlucht gebruikt worden.
Hoe vaak is hier het 'zes jaar verhaal' al niet besproken i.v.m. verzekering e.d. ?
(Hoe zouden zij reageren bij schadeclaims wegens dit soort toch wel gevaarlijke fabrieksmatige nalatigheden)


PieteR antwoordt op 15 July 2019 om 20:03:

Menno heeft gelijk: maak een afspraak met Triorep om zeker te zijn dat alles goed staat.


Louis antwoordt op 15 July 2019 om 21:14:

Inderdaad Pieter....maar gezien de caravanleeftijd en de 'af nieuw' problemen niet voor eigen rekening.


Sjef Bertens antwoordt op 15 July 2019 om 21:50:

Beste Roy,

Volgens mij moet die bandenmaat 185R 14c 102/100Q zijn.

Verder is het belangrijk om te weten of de caravan is uitgevoerd met een geknikte delta-as.
Als dat zo is dan moet je rekening houden met het feit dat de bandenslijtage kwadratisch toeneemt bij overbelasting.

Je schrijft zelf de caravan is licht overbeladen !

Controle op een goede weegbrug is geen overbodige luxe.

Deze extreme slijtage ( Kargomax buiten beschouwing gelaten ) is te verwachten bij de geknikte delta as met behoorlijke overbelasting.

Door de vergrote invering neemt de toespoor extra toe en schuiven de wielen uit elkaar over het wegdek. Gevolg extreme slijtage......671


jadatis antwoordt op 15 July 2019 om 22:43:

Ook hier weer zijn de banden niet slecht, ook de kargomax niet, hoewel die waarschijnlijk voor 140kmpu berekent zijn en dus meer inveren en dus sneller slijten bij uitlijningsproblemen. Gebruik je voor die de zelfde druk als voor een C-band voor 160kmpu berekent, met zelfde specificaties verder,dan zou die net zo langzaam of minder snel scheef slijten.

Denk dat je met buitenkanten slijtage, de zijkanten aan buitenkant van camper bedoeld, dus banden slijten scheef. Maar corrigeer me maar als ik het mis heb.


PieteR antwoordt op 16 July 2019 om 22:05:

Louis, ik kan je helemaal volgen, maar tegelijk denk ik niet simpel over veiligheid.
De vraag is, of ik een langdurige strijd om de kosten aanga met een dealer, óf dat ik voor de zekerheid ga en dus bij Triorep langs.

Voor mij is dat makkelijk kiezen: veiligheid vóór alles!


Hennie antwoordt op 16 July 2019 om 22:17:

Na vier jaar alsnog gaan reklameren voor garantie of coulance zal niet meer lukken, maar dit mag en kan niet zomaar voor eigen rekening zijn..een heel gevecht zal het worden als je toch je rechten wil halen. Zelf zou ik knokken tot het eind..


Louis antwoordt op 16 July 2019 om 22:45:

Natuurlijk Pieter, eerst het belangrijkste en dus het probleem oplossen.
Maar vervolgens toch met de probleemggeschiedenis naar de dealer.
Het kan natuurlijk niet zo zijn dat hij zich aan verantwoording onttrekt .
Dit probleem is niet incidenteel dus zou bij een standaard aflevercontrole kunnen horen.
Of beter nog...bij de fabrikant.
Het gaat over aankoopbedragen van zomaar 25000 plus, én onveiligheid.
Dan hoort de handel verantwoordelijkheid te nemen en het niet op het bord van de leek (klant) te leggen.


PieteR antwoordt op 17 July 2019 om 00:14:

Na het bezoek aan Triorep zou ik zeker ook de dealer benaderen en er stevig tegenaan gaan. Maar het is meteen ook goed om te beseffen, dat slijtage bijna nooit door garantie gedekt wordt en ook niet vatbaar is voor coulance.


Frans antwoordt op 17 July 2019 om 09:12:

Het lijkt me moeilijk om garantie te claimen als je bewust hebt overbelast. Het is van belang om te weten wat de echte toegestane aslast is en die vind je op het typeplaatje op de as. Onderstaande gegevens zijn van een Kip die met 1550 kg op kenteken wordt afgeleverd.



Je weet dus dat er reserve op zit, ook nog na het administratief ophogen van de toegestane aslast naar 1700 kg: een delta-as die zonder opvallend scheve slijtage 30.000 km loopt op een setje Vredestein banden. En zo zijn er natuurlijk heel veel goede ervaringen met AlKo-assen.

Dit neemt niet weg dat de sporing bij aflevering gecontroleerd dient te zijn, anders is de leverancier nalatig. Om vervolgens de grens van de belastbaarheid op te zoeken vraagt om slijtageproblemen.


Frans antwoordt op 17 July 2019 om 10:19:

Nog een tip voor @Roy: kijk ook eens naar de velgbreedte die voor een 185-er band 5.5J of 6.0J moet zijn. Smaller geeft extra slijtage bij flink toespoor omdat de velg dan onevenredig veel op de buitenkant van de band leunt. Ook laagprofiel banden slijten sneller dan banden met hoge bandwangen. Deze invloed op slijtage zou dan natuurlijk alle caravans van dit type treffen.



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Trekkrachtrapport

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde trekkrachtrapport uit zo'n 30 pagina's met informatie bestaat.

Parkeren

Stoppen langs de (snel)weg kan een probleem zijn. Veel grote plaatsen worden bezet door vrachtwagens die hun verplichte rust nemen. Waar kunnen wij dan nog pauzeren?

Blijf van het gas af!

De koppeling is een gevoelig onderdeel van je auto als je met een caravan gaat rijden. Door niet te veel gas te geven gaat die veel langer mee. Lees hoe je met en zonder caravan je auto langer heel houdt.

© 2004-2019 Caravantrekker