Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Mooie hybride trekkers op komst

Menno (Caravantrekker) vraagt op 19 August 2019 om 21:16:

Mercedes-Benz kondigt voor de 'lagere' klasse een 'betaalbare' plugin hybride aan die voor caravanners interessant is. In zowel de A en B klasse komt een 250e. Op stroom is de range met de 75 kW electro motor 60 tot 75 km wat voor heel veel mensen in de dagelijkse praktijk voldoende is. Ga je met caravan rijden dan heb je ook nog een 118 kW benzine motor met wel een groot bereik en de mogelijkheid om snel te tanken. Ga je weg met een volle accu en rijd je op benzine dan heb je meer dan genoeg kracht om ook in de bergen prima prestaties te hebben met een caravan van 1600 kg. De elektrische ondersteuning is dan ideaal. Door de accu's is deze MB 150 zwaarder waardoor je ook nog (net) veilig met die 1600 kg op weg kunt. Ik verwacht dat deze trekkers voor rond de 40.000 euro ook in NL te koop zullen komen, waarmee je een prima caravantrekker koopt, beter dan menig diesel

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Ale Kok antwoordt op 20 August 2019 om 08:32:

Voor ons caravantrekkers is de plug-in hybride i.d.d. de beste optie zolang het bereik en de laadtijden van volledig elektrisch het nodige te wensen over laten.


TheoV antwoordt op 20 August 2019 om 13:00:

Hoeveel van deze plug in hybrides worden er alleen gekocht voor het gunstige belastingregime en hangen daarna nooit aan de elektriciteit? Hoe hard dat ze ons ook doen geloven dat dit de toekomst is, daar twijfel ik enorm aan. Al eens aan gedacht hoeveel ampères er naar een 'tankstation' moeten? Met mijn auto rijd ik in 1 keer met caravan naar Oostenrijk.


RBH antwoordt op 20 August 2019 om 22:01:

Bij aanschaf van een nieuwe hybride is er behalve een BPM korting geen belastingvoordeel meer, gewoon 22% bijtellen. Dat zou reden kunnen zijn om geen hybride meer te rijden. In mijn situatie kom ik vanuit een 7% bijtelling met een Volvo V60PIH, maar heb toch wéér gekozen voor hybride (V60-T8). Waarom? Ik kan zowel prive als op de zaak laden, rijdt iedere dag veel auto maar met relatief weinig kilometers. Inclusief vakantie naar het zuiden (4000km) minder dan 20.000 per jaar. De auto kan ruimschoots mijn caravan van 1750kg trekken, wat wil ik nog meer. Het prijsverschil in aanschaf, door de BPM korting op de hybride-versie, was op het moment van bestellen (okt-2018) vrijwel nihil t.o.v. de normale versie (V60-T6). Dan lijkt mij de keuze voor de hand liggend. De bijtelling van 22% is/blijft toch van toepassing. Inmiddels heeft Volvo in het nieuwe modeljaar diverse wijzigingen in het motorenpakket doorgevoerd waardoor de keuzes weer anders zijn geworden.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 21 August 2019 om 09:16:

De keuze hybride/elektrisch of alleen benzine/diesel als caravantrekker hangt toch niet alleen van de kosten (bijtelling) af? Zelfs als je milieu en vervuiling niet belangrijk vindt zijn de meeste hybride auto’s betere caravantrekkers! Het enorme gemak waarmee je kan wegrijden met een elektromotor en de duurzaamheid daarvan zijn technisch grote voordelen.


TheoV antwoordt op 21 August 2019 om 15:07:

In BE kennen we uiteraard geen bijtelling. Daar is de hybride fiscaal gunstig voor bedrijven. In vele bedrijven mag je de auto niet laden. Deels uit veiligheidsoverwegingen (aansprakelijkheid bij brand tijdens het laden) anderzijds omdat de werkgever dit op je loon moet vermelden als een voordeel alle aard.

Hoe groot is de duurzaamheid van de batterij? Er wordt ook beweerd dat elektrisch rijden ecologisch is. Al eens bekeken hoe Lithium wordt gewonnen? Buiten het feit dat er wereldwijd niet eens voldoende Lithium is om alle wagens van batterijen te voorzien.

Het enige valabele alternatief is waterstof/elektrisch. Spijtig dat het opwekken van waterstof momenteel nog meer aan energie kost dan wat het terug geeft. Heb je een plaats waar H2 als 'afval' wordt geproduceerd is dat veruit de beste oplossing. Snel te tanken, perfect te transporteren. Hopelijk brengt de oplossing van KUL hier een andere dynamiek tot stand.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 21 August 2019 om 15:17:

Een hybride trekt een caravan gewoon beter! Dan hoef je toch geen milieu aspecten te benoemen. Dat doe je ook niet als je een 2.0 met een 3.0 gaat vergelijken


Ale Kok antwoordt op 21 August 2019 om 19:54:

@TheoV.
Je vergeet nog te vermelden dat benzine auto's op vrij eenvoudige wijze(vergelijkbaar met de ombouw naar LPG alleen de tank moet zwaarder uitgevoerd) omgebouwd kunnen worden naar waterstof.
Over die 15% - 25% vermogensverlies komen we echt wel heen, gezien de enorme vermogens die er tegenwoordig in auto's zitten.
Jaren geleden was onze toenmalige minister Winsemius al op de voorpagina van kranten te zien terwijl hij met open mond onder de uitlaat van een omgebouwde auto lag.


Frans antwoordt op 21 August 2019 om 20:11:

De technische voordelen van hybride kan ik na 40.000 km helemaal beamen, plug-in hybride is technisch superieur als trekker, zeker bij lage snelheid en op hellingen.
Er is blijkbaar veel onbekendheid. Behalve minimale BPM is er meer voordeel als particulier. MRB t.o.v. diesel: tarief is de helft van het benzinetarief (€-1200 p.j.). Gemiddelde energiekosten per kilometer: minder dan de helft. Opladen kan van ieder huishoudstopcontact. Tanken bij iedere pomp. Slijtage aantoonbaar lager, bijvoorbeeld remschijven/-blokken: geen remstof op de velgen. Lokale en regionale ritten vaak zonder één omwenteling van de verbrandingsmotor.

Btw, waterstofauto’s zijn elektrische auto’s en er is dus geen sprake van ombouw.


Sjef Bertens antwoordt op 21 August 2019 om 21:32:

@Frans, je hebt helemaal gelijk, al moet wel opgemerkt worden dat die super lage bpm natuurlijk een verkapte subsidie maatregel is waar in de praktijk geen redelijke grondslag voor is te vinden.
Dat super lage verbruik wordt in de praktijk bij lange na niet bereikt.

Tevens geef je terecht aan dat waterstofauto’s elektro motoren gebruiken voor aandrijving.

Elektriciteit wordt omgezet in waterstof en een brandstofcel maakt er weer elektriciteit van,rendementsverlies 50%

Voor de toekomst een mogelijkheid als waterstof goedkoop en in grote hoeveelheden aanwezig is.

En waterstofgas als brandstof volgens het lpg principe heeft nog een lager rendement dan de brandstofcel.





Menno (Caravantrekker) antwoordt op 21 August 2019 om 22:29:

Mensen die zelf hun brandstof betalen stekkeren echt zo veel mogelijk dus is die lage BPM geen verkapte subsidie. Dit in tegenstelling tot de ‘subsidie’ die lease rijders ontvangen.

Dat laatste zal ik uitleggen. De kosten van een lease auto worden afgerekend zonder BTW. Die wordt pas verrekend als de auto in particulier bezit komt. Maar dan is meestal de waarde van de auto gehalveerd. Een auto van 50.000 euro krijgt op die manier 5.000 euro korting (subsidie?) van de overheid. Dan is korting op een energie zuinige auto beter besteed overheids geld.


Ale Kok antwoordt op 22 August 2019 om 09:12:

@Frans en Sjef
Niet iedere waterstof auto is een elektrische auto BMW bouwde een aantal 7 series om naar waterstof, gewone motoren met cilinders en zuigers.
Deze hebben heel lang in de omgeving van Berlijn rondgereden.
BMW is er na een aantal jaren mee gestopt omdat er in de BRD slechts één waterstof tankstation was n.l. in Berlijn, en er geen maatschappij in nieuwe waterstof tankstations wilde investeren.


TheoV antwoordt op 22 August 2019 om 15:52:

@frans: studies hebben al aangetoond dat een elektrische wagen net zoveel fijn stof veroorzaakt als een gewone wagen. https://www.standaard.be/cnt/dmf20141109_01367656

Is de slijtage van remmen en remblokken niet vooral een zaak van de geweldige chauffeur die er mee rijd? Ik heb momenteel 100 000km met een wagen van 2500kg ledig gewicht. 20% van de tijd hangt er een aanhangwagen van 2 ton achter of een caravan. Vaak wordt de auto serieus beladen. Dinsdag nog een lading van 600kg afgehaald in Duitsland. Momenteel zitten daar nog de eerste remblokken onder. De garage verwacht dat ik ze rond 120 000km zal moeten vervangen. Ik rijd dan ook nog met een automaat, wat ook al wordt gezien als een reden van verhoogde slijtage.

In je kostenberekening, neem je daar de hogere aanschafprijs en het vervangen van de batterij mee? https://www.hln.be/auto/accu-van-je-elektrische-smart-versleten-da-s-dan-17-000-euro~a4d91e83/

Hoeveel is je hybride waard op de 2de handsmarkt?

In vele Belgische gemeenten en steden mag je geen elektriciteitskabel over de stoep leggen. Als je geen eigen garage of parkeerplaats hebt, hoe regel je dan het opladen?

@menno, mijn 3.2 verbruikt met caravan er aan amper meer als mijn vorige wagen dat een 1.9tdi was. Ik ben van Oostenrijk gekomen aan 11,63 l/100km. Terwijl het doorsnee verbruik 11,46 l/100km is. Bij de vorige kwam er minstens 4 l/100km bij. Kwam ik ook aan 10 liter. Terwijl het nu stukken vlotter gaat.



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Nieuwe caravans....

De modellen voor 2020 zijn gepresenteerd op de caravan-salon in Düsseldorf. Revolutionair nieuws is er niet maar het blijft leuk om op een beurs weg te dromen bij mooie nieuwe kampeerspullen voor de komende vakantie.

Trekkrachtrapport

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde trekkrachtrapport uit zo'n 30 pagina's met informatie bestaat.

Parkeren

Stoppen langs de (snel)weg kan een probleem zijn. Veel grote plaatsen worden bezet door vrachtwagens die hun verplichte rust nemen. Waar kunnen wij dan nog pauzeren?

© 2004-2019 Caravantrekker