Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Ford Kuga 120 pk of 150 pk

Floortje vraagt op 14 September 2019 om 14:18:

Ik twijfel over de aanschaf van een nieuwe auto. Ik heb een Knaus caravan, die 1500 kilo weegt ( incl. belading).
Ik wil een nieuwe Ford Kuga aanschaffen, maar de ene zegt dat de Kuga met 120 pk (88kw) ruim voldoende is, de ander zegt dat ik de Kuga met 150 pk (110 kw) moet kopen. Wie heeft rijervaring met deze combinatie? Ik wil nog even opmerken dat ik graag op vakantie ga in de bergen.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

TheoV antwoordt op 14 September 2019 om 15:46:

Ik heb voor beiden eens de berekeningen op deze site gemaakt. Willekeurige Knaus met een totaal gewicht van 1500kg. Ik vind beide auto's persoonlijk niet goed genoeg om zorgeloos naar de bergen te vertrekken. Met een volledig geladen auto en caravan kan je nog vertrekken op 11%. Zodra je de snelweg verlaat zijn hellingen van 10% en meer geen uitzonderingen. Je mag er niet vanuit gaan dat je altijd probleemloos zal kunnen rijden.

Reken dan ook nog 10% krachtverlies voor elke 1000m stijging (volgens mijn handleiding) en je zal op >1000m hoogte die 11% niet halen.

De 4x4 (180pk) versie is waarschijnlijk geen optie. Daar heb je met vol beladen caravan maar 364kg laadvermogen, incl passagiers, om het maximale treingewicht niet te overschrijden. Terwijl deze wel een stuk beter presteert op hellingen. Voor 2 personen met niet te veel bagage in de auto waarschijnlijk wel haalbaar.


liesbeth antwoordt op 14 September 2019 om 16:10:

Het is een moeilijk gewicht 1500 kg beladen, net een omslagpunt tussen een gemiddelde trek auto en een boven gemiddelde. Niet te zuinig zijn en gewoon 150 pk nemen . Als Ford zegt dat het kan die 1500 kg dan is het goed...😀


TheoV antwoordt op 14 September 2019 om 17:04:

@liesbeth: en als je ergens bergop staat en je geraakt niet weg, ga je dan de heilige Ford aanroepen? Misschien eens wat verdiepen in de werkwijze waarop dat trekgewicht wordt bepaald. Ik geloof toch net iets meer de berekeningen op deze site als de naakte getallen in een folder. In die folder staat ook nergens vermeld onder welke omstandigheden deze getallen gelden.

In de handleiding van mijn auto staat dit keurig vermeld. Maximale sleep bij 12% en 1000m hoogte. Boven 1000m 10% vermindering per 1000m.

https://www.acsifreelife.nl/caravans/techniek-praktijk/va-hoe-wordt-trekgewicht-bepaald/

Ik heb ook het idee dat velen dromen van de pk's. Er zou veel beter wat meer gedroomd worden van de Nm. Je kan een auto hebben van 240pk, 345Nm en 1 van 200pk en 470Nm. De eerste mag 1800kg trekken, de 2de 3500kg.


liesbeth antwoordt op 14 September 2019 om 17:10:

Doe maar rustig aan , denk aan je hart. Als Floortje de keuze maakt voor een Ford Kuga dan is dat zo . Bij 1500 kg trekgewicht is 150 pk de beste keuze. Meer beweer ik niet..fijne dag nog 😀


Hafar antwoordt op 14 September 2019 om 19:31:

Ik heb de Kuga 120pk en een Fendt van ongeveer 1500kg. Op normale wegen prima trekauto. Ik ga er niet mee de bergpassen over al waren de Fussenpas naar Innsbruck en de daaropvolgende Brennerpas naar Italië geen enkel probleem. Ook niet in omgekeerde volgorde. Als ik echt de bergen in wil ga ik alleen met de auto. De 150pk versie kan alleen wat sneller maar dat mag toch niet. Beide motoren hebben 240N koppel dus voor het wegrijden op een heling maakt het niet uit welke versie je kiest.

Veel wijsheid toegewenst.

Hafar


Floortje antwoordt op 14 September 2019 om 19:55:

Om mijn verhaal toch wat te verduidelijken:
ik ben niet van plan om met de auto en caravan bijvoorbeeld de bergpassen over te gaan. Wil meer weten over hoe de auto met caravan rijdt op doorgaande wegen in het zuiden van Frankrijk of richting Italië. Of heel misschien Ardeche.
N.b. ik ben a-technisch, dus van een koppel begrijp ik echt niets.😂


Aad antwoordt op 14 September 2019 om 20:03:

Hafar heeft uitgelegd, dat het voor de trekkracht, dus wegrijden op hellingen bijvoorbeeld, niet uitmaakt welke motor je kiest. En 120pk is genoeg om mee te rijden. De 150pk versie maakt dat je op een lange helling (Luik) met een hogere snelheid omhoog kunt rijden. Maar of je nou bijvoorbeeld 93 of 98 km/h kunt halen, zal mij niet uitmaken.
Zo’n beetje alle auto’s gaan hard genoeg om een caravan te trekken, maar belangrijk is dat de auto zwaar genoeg is om de caravan in het gareel te houden als deze gaat slingeren.


liesbeth antwoordt op 14 September 2019 om 20:08:

Maar dat verhaaltje is al zo oud als de weg naar Keulen, hoe vaak dat al niet voorbij gekomen is. Koppel pk"s , dus gewoon even terug zoeken in het menu...groetjes...


Quirien antwoordt op 14 September 2019 om 20:12:

Beste Floortje.
Type eens hier op de site bij zoeken op het forum : Kuga in, je krijgt dan diverse topic's met informatie over de Kuga als trekker.

Verder vind je bij de reviews diverse bevindingen over de Kuga met caravans en de getrokken gewichten en wat men vindt over de trek resultaten.

Veel leesplezier.


liesbeth antwoordt op 14 September 2019 om 20:17:

De auto rijd gewoon minimaal , ook de 150 pk versie met 1500 kg achter zich. Verwacht er niet te veel van , het zijn 3 cilindertjes die het van de turbo moeten hebben . Is gewoon niet anders..het gaat maar meer ook niet.


liesbeth antwoordt op 14 September 2019 om 20:20:

Er is een nieuw model 2020 van de Kuga, die staat hier nergens beschreven .Ook niet bij de reviews..😀


Hafar antwoordt op 14 September 2019 om 21:07:

Dank je Liesbeth. Ik vond het al zo raar dat de 4e cilinder het zonder de turbo moest doen maar nu begrijp ik het. In het 4 cilinderblok van mijn Kuga hebben ze 1 cilinder weggelaten.

Groetjes

Hafar


Aad antwoordt op 14 September 2019 om 21:11:

Liesbeth, volgens mij ben jij al tijden, onder verschillende namen, ren stoorzender op dit forum. Niets deugt volgens jou, alleen je eigen BMW. Dat is niet echt een nuttige bijdrage, vind ik


liesbeth antwoordt op 14 September 2019 om 21:18:

In het nieuwe type Hafar...Floortje wil een nieuwe ☺️


liesbeth antwoordt op 14 September 2019 om 21:45:

Heb nergens gezegd dat iets niet deugd , en dan er bij voegt jouw verhaal van dat eeuwige Luik en dat paranoïde gezoek naar vermeende spammers ook weinig bij.Je bent de moderator niet...Aad 😊


liesbeth antwoordt op 14 September 2019 om 21:54:

En deugd is met een d van deugdelijk. Niet met de T van Tinus plotseling.


Aad antwoordt op 14 September 2019 om 22:06:

Liesbeth, hier is “deugt” echt met een T. Het is in deze zin namelijk een werkwoord en geen zelfstandig naamwoord.


Aad antwoordt op 14 September 2019 om 22:08:

Enne....het is zo oud als de weg naar Rome, niet Keulen😂😂


Louis antwoordt op 14 September 2019 om 22:14:

Daar gaan we weer !


ben antwoordt op 14 September 2019 om 22:16:

@Aad, ik denk dat Liesbeth en Henkie een koppeltje zijn!.


liesbeth antwoordt op 14 September 2019 om 22:19:

Naar Rome is te ver , de weg naar Keulen is korter . Het was inderdaad "het in Keulen horen donderen" fair is fair..😁


liesbeth antwoordt op 14 September 2019 om 22:23:

Mij maakt het niet uit , ik heb jullie oudjes weer even wakker gemaakt...


caravanblog antwoordt op 15 September 2019 om 10:03:

Om weer even terug te keren naar waar het om ging: de Kuga. Ik rij al een tijdje met de 150pk versie. Daar hebben twee caravans achter gehangen van rond de 1500 kg beladen. Daarmee probleemloos het zuidoosten van Europa bereikt. De auto is uitermate stabiel en krachtig genoeg.
Heb afgelopen zomer chiptuning overwogen omdat het mee te nemen gewicht toenam met twee elektrische fietsen. Toch niet gedaan. Achteraf vormde dit extra gewicht geen enkel probleem voor de standaard uitvoering.
Waar je wel even op kan letten bij de aanschaf van de Kuga is of je kiest voor een St-line of een van de andere uitvoeringen. De St-line is wat steviger geveerd en ligt iets lager op de weg. Mijn ervaring met de St-line is dat deze (nog) stabieler is met caravan.
Ervaring met de 120PK versie heb ik niet. Gezien het gelijke koppel lijkt het verschil niet heel groot.


liesbeth antwoordt op 15 September 2019 om 10:59:

Als je een Kuga koopt (nieuw) dan koop je het nieuwe model ,toch niet het oude...De nieuwe is een drie cilinder (onder andere) en die is nog nergens getest . Floortje wil een nieuwe..dus waar hebben jullie het over ? Sorry voor het ongemak.


MarkS90 antwoordt op 15 September 2019 om 11:22:

En de berekening hier op de site geeft aan dat het niet zo'n slimme keus is om met dit gevaarte de weg op te gaan. Nederland en België gaat nog wel maar wat heuvels wordt al vervelend.


Sjef Bertens antwoordt op 15 September 2019 om 12:28:

@Beste MarkS90

De resultaten hier op deze side zijn natuurlijk zeer sterk afhankelijk van de ingevulde gegevens.

Als ik uitga van de Ford Kuga 2019 150 pk.
Extra massa auto 350 kg
Totale massa Knaus. 1500 kg.

Geeft dit volgens mij niet zo’n slechte resultaten.


liesbeth antwoordt op 15 September 2019 om 12:31:

De nieuwe Kuga kun je niet berekenen want die staat er niet bij...


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 15 September 2019 om 14:02:

Wat is er anders aan de nieuwe Kuga? Heb jij specificaties die afwijken?


Hafar antwoordt op 15 September 2019 om 14:03:

En er wordt ook gevraagd naar ervaringen. Die zijn er bij mijn weten niet met een auto die er nog niet is.

Groetjes,

Hafar


liesbeth antwoordt op 15 September 2019 om 14:26:

Ja het zijn in de 120 en 150 pk versie benzine 3 cilinders geworden ,de auto is langer breder en staat op een nieuw Ford C2 platform. Totaal anders als de huidige. Hybride diesels tot 225 pk enz...
Maar weet je ..je word hier altijd aangevallen ,zo raar.
Laat ook maar zitten.


liesbeth antwoordt op 15 September 2019 om 14:39:

Die paar man op dit Forum is of keibejaard of gewoon vast gesleten dom.Altijd de zelfde ouwe zeikers...doet.


Hafar antwoordt op 15 September 2019 om 15:05:

Je krijgt van mij gelijk hoor, Liesbeth.

Groetjes

Hafar



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Nieuwe caravans....

De modellen voor 2020 zijn gepresenteerd op de caravan-salon in Düsseldorf. Revolutionair nieuws is er niet maar het blijft leuk om op een beurs weg te dromen bij mooie nieuwe kampeerspullen voor de komende vakantie.

Trekkrachtrapport

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde trekkrachtrapport uit zo'n 30 pagina's met informatie bestaat.

Parkeren

Stoppen langs de (snel)weg kan een probleem zijn. Veel grote plaatsen worden bezet door vrachtwagens die hun verplichte rust nemen. Waar kunnen wij dan nog pauzeren?

© 2004-2019 Caravantrekker