Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blog Tests Reviews Advies Vragen Menu

Vaak met de aanhanger op pad

Siem vraagt op 07 December 2019 om 19:20:

Wij hebben een hyundai i30 diesel waarmee we elk jaar met onze eriba (+- 800kg) op vakantie gaan. Nu wil mijn dochter plots onze auto maandelijks lenen om met een paardentrailer op pad te gaan.
Ik vind dat niet zo'n fijn idee maar ze voert aan dat deze auto dat toch aankan. Ben ik een zeurpiet of heb ik een punt.
1x per jaar met een aanhanger rijden of maandelijks, een heel verschil lijkt me.
Graag jullie mening.
Ps het gewicht blijft onder de trekkracht auto.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Gerrie antwoordt op 07 December 2019 om 21:24:

Uw dochter wil uw auto gebruiken voor een paardentrailer als ik het goed begrijp. Als dat gaat om een één paards trailer met 1 paard zou het kunnen dat u binnen het maximale trekgewicht van de I 30 blijft. Gaat het om een grotere trailer dan gaat hij er vast over heen. Met twee paarden erin zal zeker niet gaan. Denk er om dat de politie goed geïnformeerd is en nog al eens staat te controleren bij een concours. Realiseer u ook dat een paard niet stilstaat tijdens het rijden en dat dit van grote invloed is op uw auto. In mijn beleving niet doen.


Donald Hitz antwoordt op 08 December 2019 om 10:03:

U bent geen zeurpiet en u heeft wel een punt. Koppeling, versnellingsbak en aandrijfassen zullen zwaarder worden belast. Als u dat accepteert, of met uw dochter kunt bespreken is er weinig aan de hand. Zelf zou ik mijn auto niet door de kinderen laten "af" rijden. Dat lijkt kinderachtig, maar de problemen ontstaan zeker als er schade of hoge kosten komen.


daniel antwoordt op 08 December 2019 om 17:01:

Enkele jaren geleden had ik het zelfde (probleem) Indien het binnen het toelaatbare blijft en de verzekering akkoord gaat zie ik geen probleem,natuurlijk begrijp ik wel de bezorgdheid.
Een paardentrailer is geen caravan !!Bij het versandig rijden zal de wagen minder afzien met de trailer dan met de caravan !!
Mijn manege ervaring : Mijn paarden wil ik gerust laten vervoeren door uw dochter. maar nooit met die zware 4x4 of vette bakken die kunnen starten alsof er geen trailer zou aanhangen .En op de snelweg 100km/uur en meer .
Ik ben er zeker van dat uw dochter rustig zal starten wat het paard ten goede komt en rond de 80 -85 /uur aanhoud zie ik geen groter slijtage dan een caravan van 800kg tegen 100/uur Dit omdat :1)de schokdempers van de wagen niet belast worden gezien dubbele as. 2) de trailer is aerodynamischer dan de caravan.3) tot 80km/h is het gewicht van van belang en boven de 80 de luchtweerstand.
Wat betreft onverharde weg (dikwijls parking in weide enz... dat is een ander verhaal )
Natuurlijk blijft het een moeilijke beslissing !!!!
groetjes daniel


aadje antwoordt op 08 December 2019 om 19:06:

Beste Siem dit hoort bij de huidige tijd de vraag bij een ander neer leggen niet doen alleen je eigen gevoel volgen.De jeugd is te makkelijk opgevoed in de meeste gevallen. Rest de vraag wordt eerst het paard en de trailer aangeschaft waarschijnlijk wel en toen de vraag gesteld door dochter lief.


ton groenendijk antwoordt op 09 December 2019 om 13:17:

Pas op! Dit draadje dreigt te ontaarden in een breed-maatschappelijke discussie over de verhoudingen tussen ouders en kinderen.
Laten we het voorlopig maar houden op de discussie of de Hyundai de trailer mag en kan trekken.
Maar omdat ik het toch niet kan laten: Ooit sprak ik een oude wijze man die mij zei: "Er zijn twee dingen in het leven die je nooit moet uitlenen: je vrouw en je auto."


MarkS90 antwoordt op 09 December 2019 om 15:05:

Als het technisch allemaal kan ... Waarom gaat u niet een keer mee op paardenrit? Dan heb je een idee hoe uw dochter het doet en kunt u daarnaast adviezen geven. Gewoon een vader-dochter-moment: altijd leuk om te doen.


Daniel antwoordt op 09 December 2019 om 19:17:

Helemaal eens Mark !! maar dat durfde ik er niet bij plaatsen .....maar zo is het wel .
Hou Ton, wijze spreuk !! gezien mijn vrouw niet meeleest durf ik zeggen dat ik mijn wagen liever niet zou uitlenen ,hihi


aadje antwoordt op 10 December 2019 om 16:36:

@ton groenendijk Siem geeft aan ik vind het niet zo.n fijn idee maar denk dat je ook tot de groep behoord die elke discussie met zoon of dochter uit de weg gaat voor de lieve vrede maak ik op uit je antwoord.
En over oude wijze man gesproken denk dat ik daar toe behoor volgens jouw niet je vrouw of auto uitlenen.Het gaat er om of je het lef hebt omdat gewoon niet te doen vanwege je eigen argument en dat heeft Siem.Maar alles moet kunnen vooral met de groep dertigers vandaag de dag en dat hebben we zelf veroorzaakt althans het gros.Je zegt pas op dat we niet verzanden in een discussie ouder dochter maar daar gaat het hier wel om je spreekt jezelf weer tegen wat betreft uitlenen.Maar waar blijft Siem met zijn reactie toch stiekem onder gesneeuwd door dochter lief.Gr aadje


Jilger antwoordt op 10 December 2019 om 19:22:

Wat een zure reacties zeg. Mijn kinderen zijn nog te jong, maar ik zou ze rustig mijn auto meegeven. Dat deden mijn ouders bij mij ook altijd, erop rekenend dat ik er fatsoenlijk mee om zou gaan (wat ik ook altijd deed).
Het zijn je eigen kinderen, geen vreemden...


Jeroen antwoordt op 10 December 2019 om 22:46:

Ik heb sinds vorige week een gebruikte Peugeot 308. De verkoper wist te vertellen dat de vorige eigenaar ook een caravan heeft.
Ik heb geen idee hoe zwaar die caravan was en hoe vaak de auto deze getrokken heeft.
Is dat een reden om de auto niet te kopen?
Voor mij niet. Ga er van uit dat iedere auto hier best tegen zal kunnen.

Zou mij dus ook niet al te druk maken om die paardentrailer. Ze zou voor het gebruik eventueel een kleine vergoeding kunnen geven ter compensatie van de mogelijk extra slijtage aan de auto.


MarkS90 antwoordt op 11 December 2019 om 06:57:

Ik krijg inmiddels het idee dat de vraagsteller helemaal niet geïnteresseerd is wat wij er van vinden. Want waarom reageert hij niet meer ... ?


Ton Groenendijk antwoordt op 11 December 2019 om 08:57:

Ho, ho, lieve mensen! Niet IK zeg dat je je auto en je vrouw niet moet uitlenen, maar die uitspraak werd gedaan door een oude wijze man.

En iedereen moet maar voor zichzelf uitmaken of ze luisteren naar oude wijze mannen. Ik niet altijd.


Jilger antwoordt op 11 December 2019 om 09:46:

En toch verbaast het mij dat mensen adviseren om de auto niet aan hun eigen kinderen uit te lenen.
Ik durf mezelf een groot autoliefhebber te noemen, maar het is 'maar' een machine. Eentje die gemaakt is om te rijden, met een motor erin die veel meer vermogen kan leveren dan in het dagelijkse verkeer nodig is. Wat is er dan mis mee als één van je kinderen er dan mee rijdt waarbij eens een keer wat meer vermogen gebruikt wordt? Niets! Laten we met elkaar niet zo krampachtig doen over onze auto's.

Ik vind mijn kinderen (veel) belangrijker dan mijn auto's!


Michiel antwoordt op 11 December 2019 om 10:29:

Ik zou een Toyota Landcruiser gerust uitlenen om een paardentrailer mee te trekken, maar een Hyundai i30 niet. Dat heeft mijn inziens niets te maken met krampachtig doen, maar gewoon omdat ik zelf ook NOOIT een dergelijke kleine auto structureel zou inzetten voor zulke klussen. Daar is het m.i. de auto niet naar.




Gerrie antwoordt op 11 December 2019 om 15:06:

Hilger, het gaat niet om het uitlenen van de auto. De vraag is meer of het verantwoord is. Ooit wel eens gereden met levende have. Een paard wat zich verplaatst is ongeveer 700 kg wat zich in de aanhangwagen verplaatst. Waarschijnlijk mag hij de paardentrailer nog wel trekken maar of het verantwoord is ? En of je er dan een onervaren chauffeur mee op pad moet sturen is de vraag. Als pap gek met zijn kind is kijkt hij beter uit naar een zwaardere auto en gaat eerst een paar keer mee.


Jilger antwoordt op 11 December 2019 om 15:28:

@ Gerrie: OK, je hebt een punt.


Siem antwoordt op 11 December 2019 om 17:22:

Mooi al die reacties. Ik ben in het verleden altijd met ze meegeweest (met een andere auto, te weten een astra diesel) , toen is het een paar jaar gestopt , maar komend seizoen gaat het weer zeer vaak voorkomen , wellicht zo eens per 3 weken en kan ik zelf maar zeer sporadisch mee vandaar. Toen heb ik echter wel reparaties gehad die ermee te maken gehad kunnen hebben: koppeling , gebroken veer , etc.
Vandaar mijn vraag.


Louis antwoordt op 12 December 2019 om 00:03:

Nog niet zo heel veel veranderd merk ik.
Evengoed prettige dagen straks.😊


bart antwoordt op 12 December 2019 om 10:59:

Niet doen Siem.
Nog los van de extra kosten aan je auto die zeker gerelateerd kunnen worden aan het zwaardere gebruik, is je auto hier niet geschikt voor. Eén enkele keer , langzaam rijdend van huis naar de manege, is wat anders, maar regelmatig: dat is vragen om ongelukken. Hierbij kunnen bestuurder, paard en andere weggebruikers gewond raken of om het leven komen. Dat wil niemand op zijn geweten hebben. Bij het maximaal geremd aanhanger gewicht heeft de wetgever gedacht aan nu en dan een aanhangwagen met daarop een partij vastgesnoerde stoeptegels tot aan het maximale gewicht (statisch en laag zwaartepunt): OK. Een caravan tegen het maximale gewicht aan is dus ook al een andere zaak en richting gevarenzone, maar een trailer met daarin een paard, hoog op de benen met veel bewegend gewicht hoog ten opzichte van de as, niet doen.


TheoV antwoordt op 31 December 2019 om 10:26:

Is die gebroken veer effectief een gevolg van die paardentrailer? Ik heb zo mijn twijfels. Dat zou willen zeggen dat die trailer een veel hogere kogeldruk zou hebben dan goed voor de wagen. Ok een paard verzet zich wel eens wat en de kogeldruk is minder controleerbaar als bij een caravan. Voor er schade komt ga je toch al fors boven wat is toegelaten.

De koppeling is een ander verhaal. Ik heb ervaring met een dubbel as aanhangwagen 2t in plantages, koolzaad velden en onverharde wegen. In eerste versnelling rij je dan eigenlijk nog te snel om comfortabel te zijn. Het is dan spelen met de koppeling en dat is inderdaad niet zo gezond. Ik heb dat opgelost door een deftige 4x4 automaat. Onverhard wordt er nu in 4x4 laag gereden. Gaat het nog te snel? Wat remmen. Geen probleem voor de automaat. Door het hoge leeggewicht (+-2500kg) heb je ook altijd overwicht op de aanhangwagen. Grote nadeel voor NL, quasi onbetaalbaar wegens de geldende belastingregels. In B slechts 150€ aan wegentaks en geen inschrijvingstaks wegens lichte vracht. Dit soort wagens is perfect gemaakt om dagelijks met een aanhangwagen op pad te zijn.

@bart: de wetgever heeft heel weinig te maken met het maximale trekgewicht. Het is de fabrikant die bepaald hoeveel een voertuig mag trekken en hoe hoog het treingewicht is. Een aanhangwagen met hogere massa als het ledig voertuig ga ik zeker niet aanraden.



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Nieuwe caravans....

De modellen voor 2020 zijn gepresenteerd op de caravan-salon in Düsseldorf. Revolutionair nieuws is er niet maar het blijft leuk om op een beurs weg te dromen bij mooie nieuwe kampeerspullen voor de komende vakantie.

Trekkrachtrapport

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde trekkrachtrapport uit zo'n 30 pagina's met informatie bestaat.

Parkeren

Stoppen langs de (snel)weg kan een probleem zijn. Veel grote plaatsen worden bezet door vrachtwagens die hun verplichte rust nemen. Waar kunnen wij dan nog pauzeren?

© 2004-2020 Caravantrekker