Caravantrekker.nl

Contourverlichting

Anton vraagt op 1 december 2008:

Ik zou graag de contourverlichting permanent willen laten branden als ik afgekoppeld ben van mijn auto. Heeft iemand een idee hoe dit aangelegd zou kunnen worden?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Hans antwoordt op 1 december 2008:

Logishe vraag zou zijn: waarom. Maar jij wilt het dus er zal wel een reden voor zijn. Accu aan boord? Met een relais is dit op te lossen. wel zul je separate bekabeling moet trekken daar de contourverlichting (meestal) geschakeld zit met de normale verlichting. Toch nog een hoop werk lijkt mij


Bert antwoordt op 1 december 2008:

In Skandinavië (althans in Zweden) is het een voertuigeis. Dus zou je kunnen proberen bij een leverancier die op die markt aanwezig is een schema op te vragen.


RobD antwoordt op 1 december 2008:

Praten we over caravan of auto?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 1 december 2008:

Het meest simpel is om naast de contourverlichting ook de normale verlichting te laten branden. Dat gaat heel eenvoudig door een 13 polige stekkerdoos (of 7-polige indien multicon-west) te nemen en daar spanning op te zetten die je haalt van de accu (of omvormer).


Berry antwoordt op 1 december 2008:

Anton,

Ik begrijp wel wat je bedoelt, en heb dit vroeger ook wel eens gedaan.

Echter alleen contourverlichting wordt wat problematisch.

Deze zijn normaal geschakeld met de achterlichten/verlichting.

Als dit de bedoeling dus, Dus Verlichting: Achterlichten, Contourlampjes VOOR en de markeringslichten (oranje aan de zijkanten) kan dit door middel van een trafo die op 220V werkt met een uitgangsspanning van 12V.

Een losse 12V accu in de disselbak kan ook, die moet dan weer opgeladen worden als de auto er voor zit.

Als het maar voor een paar minuten is en de auto staat in de buurt, kan als noodoplossing ook even een 2 aderig snoer (massa en verlichtingsdraad)zijn, die van de autokontaktdoos naar de caravanstekker loopt.

Mogelijkheden genoeg dus.

Groet

Berry



Peter antwoordt op 1 december 2008:

De vraag was makkelijk.
De oplossing lastig.
Maar Berry jouw uitleg...................
Je schakelt dus ook de achterlichten mee in? En dat was nou net niet de vraag.


MvO antwoordt op 1 december 2008:

Via het tussenplaatsen van diodes moet dit vrij simpel te realiseren zijn.


Benno antwoordt op 1 december 2008:

Anton, waarom?


Berry antwoordt op 1 december 2008:

@Peter,

Ligt er aan hoe je het bekijkt, beter met iemand meedenken en ideeen meegeven dan je mond houden.

En wie weet wil Anton ook z'n achterlichten wel mee inschakelen...........dat horen we dan wel als Anton zich weer meld.

Groet

Berry





Peter antwoordt op 2 december 2008:

@Benno, waarom? wat maakt het uit?

@Berry, de vraag was toch: Contourverlichting?
De schakeling met achterlichten was al 2 maal beantwoord.


pim.r antwoordt op 2 december 2008:

Ach ja het loopt weer tegen kerstmis.


Benno antwoordt op 2 december 2008:

@Peter.

Het antwoord op de vraag waarom? kan relevant zijn voor de beantwoording.
In ieder geval niet relevant, niet chique, niet productief doch wel irritant is jouw vraag.


Peter antwoordt op 2 december 2008:

@Benno, nieuwschierigheid is een zwak punt in een mens zijn leven.
Als hij graag de contourverlichting laat branden is dat zijn zaak. Misschien wel voor kerstmis. misschien is zijn schoonmoeder bang in het donker. Wat zal het.
Er word een vraag gegeven, kun je antwoorden graag, zo niet: turn around and leave


Benno antwoordt op 2 december 2008:

Het is -nieuwsgierigheid-.


Benno antwoordt op 2 december 2008:

Het is: -nieuwsgierigheid- volgens Van Dale.


Werner Z antwoordt op 3 december 2008:

Om welke reden wil Anton zijn contourverlichting laten branden ? Daar heeft hij nog steeds niet op geantwoord.


peter antwoordt op 3 december 2008:

wat boeit het waarom!!


Michiel antwoordt op 3 december 2008:

Het is altijd nuttig te weten waarom.

1) Misschien, als we weten waarom, dat er een heel andere, veel eenvoudiger te realiseren oplossing uit komt die hetzelfde doel dient.

2) Misschien is het iets, waarvan als we weten waarom, we het zelf ook zouden willen hebben. Misschien als iedereen het wil hebben dat carvanbouwers hun bedrading er wel op gaan aanpassen.

MV



Benno antwoordt op 3 december 2008:

Precies Michiel.


antwoordt op 3 december 2008:

Veel gemekker, maar weinig oplossingen.
Om een zinnig antwoord te geven hoef je geen discussie op te zetten waarom iemand iets wil.

@Anton:
Ook ik heb aan de contourverlichting een wijziging aangebracht en heb de draden anders aangesloten.
Bij mij zitten de (+/-)draden vd contourlampen aangesloten in de achterlichten (l+r). Maak aan iedere kant de draden vd contourlampen los van de normale verlichting en sluit ze aan op een constante plus en min vanuit de omvormer/extra accu. Ik raad je aan om met een dubbelwerkende schakelaar aan de slag te gaan zodat je (in de caravan) om kunt schakelen tussen de oorspronkelijke situatie (rijden met verlichting en contourlampen aan) en de door jou gewenste stilstandsituatie (alleen contourverlichting).
Het is niet zo moeilijk, maar je moet wel iets van gegoochel met draadjes afweten want anders ligt korsluiting op de loer.
Succes
vrgr
JT®


Hans antwoordt op 3 december 2008:

Gezeur waarom, inderdaad wat doet het er toe. Er word toch duidelijk gevraagd de CONTOURverlichting?

Ik heb het volgende gedaan:
op mijn auto: pin 12 (is vrij) doorverbonden naar de achterlicht aansluiting.
Op de caravan pin 12: separate + aansluiting van de contourverlichting getrokken. Dit houd in: de - aansluiting (contour) blijft gewoon zitten. Beide plusdraden ( contour) verbonden met de separate draad en deze naar de stekker gebracht.
Bij stalling zijn 2 draadjes naar de boordaccu voldoende, de min op 13, de plus op 12.
Bij het rijden word alles gewoon ingeschakeld als de verlichting word ontstoken.


Michiel antwoordt op 3 december 2008:

Sja, dan heb je weer een niet standaard configuratie. Pen 12 is gereserveerd voor de data aansluiting. Dus als je de caravan achter een andere auto hangt, doet je contourverlichting het niet. En alks je een andere aanhanger achter je auto hangt, is het afwachten wat er dan mis gaat.
http://www.vlist.eu/mistlamp/index3.htm#datalijn

Niet echt slim.

Zeker niet voor iets waarvan je het waarom niet kwijt wilt...

MV


Hans antwoordt op 4 december 2008:

ALS je .............
Als de wereld eens plat was, als we elkaar het licht in de ogen eens gunde, als we eens vriendelijk tegen elkaar waren.
Ja als.
Maar dat gebeurd niet, dus functioneerd het gewoon goed


Werner Z antwoordt op 4 december 2008:

Waar is Anton ondertussen gebleven ?


Michiel antwoordt op 4 december 2008:

@Hans: Het heeft niks te maken met elkaar het licht in de ogen niet gunnen en als je mijn commentaar als onvriendelijk ervaart, dan spijt me dat.

Wat jij doet met je eigen spullen moet je natuurlijk zelf weten. Mijn commentaar diende om de vraagsteller af te raden jouw oplossing te volgen. Want dat is naar mijn bescheiden mening geen goede oplossing.

MV


Hans antwoordt op 4 december 2008:

@Michiel,
niets persoonlijks hoor. Gewoon algemeenheid, gewoon wat voorbeelden.
Als is een woord wat veel voorspeld en vaak niet uitkomt.

Het systeem werkt bij mij, of een ander er iets mee wil en kan doen is een vrije keus


Michiel antwoordt op 4 december 2008:

@Hans: Ok, even goede vrienden dan.

Alleen nog dit: Bij sommige nieuwe aanhangers is pen 12 met pen 3 doorverbonden. Dat is voor de auto het signaal "aanhanger aangekoppeld".

Komt zo'n aanhanger ooit achter jouw auto te hangen dan gaat de zekering er uit en zit je zonder achterlicht. Als dat voor jou geen probleem is, is het geen probleem.

MV


Anton antwoordt op 6 december 2008:

Bedankt voor alle jullie reacties. Dit had ik niet verwacht. De reden waarom ik de contourverlichting tijdens het camperen wil laten branden is slechts omdat ik het een leuk gezicht vindt. Een vriend van mij heeft een Kabe caravan en deze heeft dit standaard. Vandaar. Mijn caravan is een Wilk. Wat ik nu wil gaan doen is het volgende: De Wilk heeft geen eigen accu....deze wil ik gaan inbouwen. Hier heb ik dan de voeding. Vervolgens wil ik vanaf de stekker de twee polen van de contourverlichting gaan aftakken en deze aansluiten op een extra aan te brengen stekkerdoos. Ik zal mijn geduld tot het komende seizoen moeten bewaren of dit de juiste optie is. Je mag ook reageren op mijn email: amwijs@gmail.com


RobD antwoordt op 6 december 2008:

--"Vervolgens wil ik vanaf de stekker de twee polen van de contourverlichting gaan aftakken en deze aansluiten op een extra aan te brengen stekkerdoos."--

Vanaf de stekker? Je contourverlichting is al separaat geschakeld en niet via de achterlichten?
Ik denk dat je vanaf de achterlichtunits aparte kabels moet gaan trekken als dit niet het geval is. En dan zijn ze onder het rijden niet meer geschakeld, of je moet een pin vrij hebben. En deze aan de auto ook aanpassen.


Benno antwoordt op 8 december 2008:

Anton,

O.k., het is dus voor de "leuk".
Jouw vriend heeft het op zijn Kabe en nu wil jij het ook.
Die Kabe heeft standaard echter al een accu en af fabriek de bekabeling enz.
Zoals je hier hebt kunnen lezen zitten er veel haken en ogen aan bijna iedere oplossing.
Daarnaast ga je voor de lol ook nog een zware accu meeslepen op je reizen.

Lijkt het je niet veel gemakkelijker/goedkoper/verstandiger om enkele zelfklevende, spatwaterdichte led-lampjes op je Wilk te plakken?

Vriendelijk gegroet,

Benno.


Michiel antwoordt op 9 december 2008:

Ik heb "voor de leuk" een stuk lichtslang van een meter of vijf. Bij bepaalde evenementen gaat dat aan de voorrand van de voortent. Bij voorkeur op campings waar de stroom niet gemeterd is. 😉

MV


Anton antwoordt op 9 december 2008:

Bedankt voor al jullie reacties!


Gilbert antwoordt op 23 november 2019:

Heel simpel.. contrastekker jeager,,daar snoer aanmaken -/+ snoer in de stekker doorlussen naar achter voor en zijlampen.. uiteinde snoer aan accu of omvormer stekker erin en klaar...


Aad antwoordt op 23 november 2019:

Als je er 11 jaar over hebt moeten nadenken, dan is het vast niet zo simpel 😂😂😂😜


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker