Caravantrekker.nl

Te hete olietemperatuur?

Arend-Jan vraagt op 13 augustus 2009:

Beste mensen,

Ik heb heel wat bijdragen gelezen over koelingsproblemen. Roel schrijft daar m.i. heel zinnig over! Roel verdenken van "gelijk willen hebben" doe ik dus niet.
Er zijn velen die schrijven: toeren maken, dan meer water door de radiateur dus beter koeling. Roel zegt: nee, want dan krijgt het water niet de tijd om z'n warmte af te geven.
Ik kijk in mijn instructieboekje ( Sharan 1.9 TDI, getuned, 140 pk, 345 Nm bij 2200 rpm ) en zie daar dat Volkswagen schrijft: als de olietemperatuur oploopt dan dient het toerental te worden verlaagd!!
Ik heb dat proefondervindelijk zelf vastgesteld!
Maar ik wil graag van iemand horen hoe lang ik de olie op een hogere temeperatuur mag houden.
Normaal staat de olietemp altijd op 100 graden. Na een stevige inspanning van de motor loopt de temperatuur op tot 120 graden.....ik vind dat toch niet zo prettig.
Afgelopen zomer waren wij in Frankrijk en de buitentemperatuur lag ergens rond de 35 graden. Dat was wel erg warm allemaal.
Mijn garagehouder ( geen VW garage ) zei van te voren: toeren maken! Eventueel wilde hij ook wel de kap onder de motor wegnemen. Ik voel daar ook wel wat voor maar ik las in de bijdragen van Roel dat dan de goede stromingen ( vacuum in motroruimte....betere doorstroming radiator..) dreigen te verdwijnen.
Kortom: mag de olie van mijn VW TDI oplopen gedurende laten we zeggen een kwartier? En kan de kap er toch niet beter af?

Gr. Arend-Jan

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Bert antwoordt op 13 augustus 2009:

Niets mis mee met die olietemperatuur van 120° hoor. Toerental rond die 2200 houden als er gewerkt moet worden. Moet er té hard gewerkt worden, benut je dus alle Nm, ook daar is niets mis mee (zal ©Roel beamen 😉) maar langzamer rijden in een lagere versnelling kan natuurlijk ook.


Arend-Jan antwoordt op 13 augustus 2009:

Dank je wel Bert voor de bemoediging.

Maar....Volkswagen schrijft wel dat als de olietemperatuur meter in het rechter gedeelte komt ( boven de 100 graden ) er toch gematigd moet worden! Mijn auto is van 2002. Toen werd zogenaamde "dunloopolie" 5W30 gebruikt. Daarvoor niet. In de tijd voor 2002 was de olietemperatuurmeter anders. Toen stond 120 in het midden bovenaan. De nieuwere meters hebben 100 in het midden bovenaan. Betekent dat die "dunloopolie" niet zo heet meer mag worden?

Gr. Arend-Jan


Jan antwoordt op 13 augustus 2009:

Hoe warm werd je koelvloeistoftemperatuur dan?

Gr. Jan


Arend-Jan antwoordt op 13 augustus 2009:

Jan,

De watertemperatuur staat altijd op 90 graden.
Maar ik heb nu een "nieuwe" motor ( 30.000 km gereden )
De vorige motor heeft twee jaar de caravan prima getrokken tot juni 2008. Toen was het bij Luik mis. De eerste helling na de laatste tunnel. Van 90 liep hij ineens op tot het rode gebied.....en er klonk een alarmsignaal. De echte oorzaak is nooit gevonden. Termostaat, thermocontact en uiteindelijk de radiator is vervangen. Geen echte oplossing. Vermoedelijk een kromme kop of een licht lekkende cylinderkoppakking volgens mijn garagenhouder. Hij had voor een zacht prijsje een bijna nieuwe motor liggen. Dat heb ik toen gedaan.
Vandaar nu mijn "voorzichtigheid". Deze motor wil ik graag "heelhouden".

Gr. Arend-Jan


Gilbert antwoordt op 14 augustus 2009:

ik ben wel geen expert in vw of dergelijke maar naar ik meen gelezen te hebben is die dunloop olie 5w30 toch full syntetic en is die toch net gemaakt omdat de nieuwe motoren met turbo meer werken en dus warmer worden , en indien mijn informatie klopt zou deze toch die temperaturen moet aankunnen zonder smeerverlies te hebben, of ben ik helemaal fout, ook is het toch zo dat deze erg vloeibare olie ook op de markt is om al van bij het starten de olie toe te laten in elke uithoek van de motor om alzo de zestien kleppen goed te smeren. Ik denk persoonlijk dat er niks fout is hoor olie word ook warmer dan koel vloeistof meen ik, maar ze moet wel blijven smeren, en dat deden de oude olien niet altijd.


Rico antwoordt op 14 augustus 2009:

Normaal gesproken kan een goeie olie kortstondig temperaturen aan tot 160 graden zonder "uit elkaar te vallen". Dus 120 graden is geen enkel probleem, er is echter wel een heel groot MAAR. Het hangt heel sterk af van op welke plek de temparatuur gemeten wordt. Als dit inderdaad op de warmste plek van de motor gebeurd, dan is er niks aan de hand. Maar is dat niet het geval, dan kan de olie dus warmer zijn dan de 120 graden die wordt aangegeven. Als b.v. gemeten wordt in het oliebad, dan geeft dat een aardig gemiddelde waarde, maar zeker weten dat lokaal de olie (veel) heter wordt.

Vaak geldt meten = weten, maar als het niet goed gedaan wordt, heb je een schijnzekerheid.

Groet,

Rico


Arend-Jan antwoordt op 15 augustus 2009:

Oke, de olie mag dan 120 graden worden. Ik ga ervan uit dat de extreme uithoeken waar het nog heter zou kunnen worden daar ook tegen kunnen ( ???? )

Ik ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen die een olietemperatuurmeter in hun auto hebben. Welke temperatuur wordt zoal gehaald als er een stevige ( langdurige ) helling wordt genomen?

Gr. Arend-Jan


Jan antwoordt op 15 augustus 2009:

AJ
Misschien is dit een vraagje voor de tuner van je auto. Het zou mij niet verbazen dat er iets softwarematigs bijgesteld moet worden.
Overigens is een verhoogde olietemperatuur binnen de fabriekswaarden niet vreemd, zeker niet als je een (zware?)caravan trekt. Ook meer olieverbruik is niet abnormaal.
Nog een ander vraagje is of je ook geprobeerde hebt of meer toeren maken invloed heeft op de olie/koelwatertemperatuur?
Je moet natuurlijk eerst uitsluiten dat je je aan een vorm van "het nieuwe rijden" schuldig maakt.


Arend-Jan antwoordt op 15 augustus 2009:

Jan,
Caravan is zwaar: 1900 Kg. Maar.....voordat je begint te roepen....ja....kijk als je zulke gewichten hebt dan....
Het is namelijk zo dat de auto de eerste twee jaar dat ik ermee reed geen enkele moeote had met de caravan. De klim naar de Tauerntunnel en de Katschbergtunnel moest in drie met 2500 toeren.....geen probleem.....vermogen genoeg ( daar heb ik geen Tiguan met 170 Pk voor nodig ) de olie liep op naar 120 / 130 en vlak na de de tunnels weer netjes naar 100.

Wat bedoel je met het nieuwe rijden? Is dat er ook al als ik 2200 toeren aanhoudt? Of bedoel je daar ergens tussen de 1000 en 1500 toeren mee? In dat geval maak ik me er niet aan schuldig!!

Gr. Arend-Jan


Jan antwoordt op 15 augustus 2009:

Ik wierp de mogelijkheid van het nieuwe rijden op omdat je misschien een omslagpunt kunt waarnemen bij meer of minder toeren dat de olie- en/of koelwater temperatuur uiteindelijk vanzelf weer dalen. Ik twijfelde daarbij niet aan je stuurmanskunst, maar zo zou mogelijk een mechanisch gebrek uitgesloten kunnen worden. Ik zou in elk geval nagaan of de manier van tuning een oorzaak kan zijn in combinatie met je (relatief) zware caravan.

Verder denk ik dat VW topmotoren levert die normaliter dit soort problemen niet hebben en het probleem toch in de parameters van je tuning gevonden kan worden.
Uiteindelijk zal de oplossing toch gevonden en wellicht opgelost kan worden.
Verder kan het probleem zich ook voordoen als je radiateur vervuild is. Al gecontroleerd of de ventilatoren van je radiateur meer dan voorheen aanslaan?


Rico antwoordt op 19 augustus 2009:

Even een vraagje: die waardes van vermogen en koppel die je opgeeft, zijn dat de getunede waardes? Wat is het oorspronkelijke vermogen? (110 pk met xx koppel?)

Ik schrok namelijk even van het gewicht van je caravan. Ik ben absoluut geen tegenstander van chiptuning, heb twee auto's gehad die gechipt waren en daar geen enkel probleem mee gehad. Maar ik ben wel een tegenstander van het langdurig gebruik van het extra vermogen/koppel. Kortstondig gebruik, b.v. vanwege wegtrekken vanuit stilstand, net ff wat makkelijker in kunnen halen, dat heeft niet of nauwelijks effect op je motor. Maar ik ben er van overtuigd, dat bij langdurig gebruik, b.v. in een flinke klim met een relatief zware caravan er achter, dat je tegen een temperatuurprobleem op kunt lopen.

Groet,

Rico


Arend-Jan ( = AJ ) antwoordt op 19 augustus 2009:

Ik ben van Arend-Jan op AJ overgestapt omdat Jan mij zo op 15 augustus aanschreef.
Allereerst hartelijk dank voor alle gegeven antwoorden! Super!

Mijn auto is een Sharan van 2002 1.9 liter TDI ( motorcode AUY ) met standaard 115 Pk bij 4000 t/m en 310 Nm bij 1900 t/m.
Na chiptuning door VW ( Pon Leusden ABT ) is het geworden:
140 Pk bij 4200 t/m en 345 Nm bij 2200 t/m.

Ik heb Volkswagen in 2006 geschreven met de vraag: dit kan toch niet....een 1900 motortje en dan een 1900 Kg zware caravan.
Ik heb een keurig antwoord teruggekregen met daarin de bevestiging dat de auto bij Pon geschipt is en dat er geen enkele bezwaar tegen bestond om een 1900 kg zware caravan te trekken. Als advies gaven ze toen aan: blijf tussen de 2000 en 2500 toeren. Dus zoals Roel steeds adviseert.

Ik heb er twee jaar mee gereden en ik heb nergens het idee gehad dat ik teveel vroeg van de motor.

Na de vakantie in 2007 heb ik daarom een positieve review geplaatst op deze site. VW Sharan en dan even zoeken.

Ik snap nog steeds niet dat het het derde jaar het dan bij Luik mis gaat!

Rico dank voor je opmerking dat olie 120 graden goed aankan. Maar weet je ook hoe lang de olie die temperatuur mag houden. Ik vind het zelf erg prettig ( gezien mijn ervaringen ) dat de olie vrij snel na een klim weer richtig de 100 gaat!

Vr. gr.
AJ ( Arend-Jan )


renaat antwoordt op 19 augustus 2009:

vraagje: hebben jullie dan allemaal OLIETEMP-meters?

In mijn 45- jarige ervaring als bestuurder, heb ik kennis gemaakt met watertemp-meters en olie-DRUK-meters , maar nog nooit een olie-TEMP-meter in mijn auto gehad?

spreken wij over hetzelfde???

en ook de olietemp mag oplopen tot 160 °C, no problem.")
maar , dat zie je dus niet op je metertjes, toch?


WL antwoordt op 19 augustus 2009:

> opmerking dat olie 120 graden goed aankan. Maar weet je ook hoe lang de olie die temperatuur mag houden <
Behoorlijk lang. Ik ben geen techneut, maar motorolie is een erg ver doorontwikkelde oliesoort die zware belasting aankan. Dus van veel betere kwaliteit dan simpele frituutolie. En frituurolie kun je al de hele dag op 180 graden houden, zelfs hoger.
In zijn alge,meenheid leent olie zich erg goed als medium om hitte te geleiden zonder zelf daarbij 'kapot' te gaan. Daarom gebruik je het met koken, voor het bakken. Olie kan dan veel, terwijl boter en margarine al snel verbrandt.
Kortom, wees niet bang om de olie een tijdje heter te laten zijn en 120 graden is daarbij echt geen probleem.


AJ antwoordt op 19 augustus 2009:

Renaat,
Ik kreeg van mijn garagehouder te horen dat er veel auto's zijn die geen meter hebben voor de olietemp.
In mijn vorge auto ( Audi A6 2.5 TDI vijfcylinder ) zat er wel een. Toen trok ik een Hobby 560 van 1600 Kg. Water altijd op 90, olie liep op Tauernautobahn op tot 130.
In mijn Sharan zit er ook een metertje. Omdat het instructieboekje zegt dat het NORMALE temp. bereik tot 100 graden gaat ben ik ( gezien mijn ervaringen ) erop uit om heel voorzichtig te zijn! Misschien ben ik wel te bang!
WL geeft in de laatste bijdrage aan dat de temp. van olie wel 180 mag wortden en jij hebt het over 160. Dat vind ik mooi om te horen maar ik moet eerst maar weer eens een beetje "moed" krijgen.

Mijn vraag van een paar bijdragen geleden blijft nog wel staan. Als er mensen zijn die een olietemp. meter in hun auto hebben kunnen die dan vertellen hoe warm de olie wordt als er een stevige helling genomen wordt?

Gr. Arend-Jan


WL antwoordt op 21 augustus 2009:

Ach, het ging er maar om om aan te geven dat olie veel kan hebben.
Het grootste probleem is dus het koelwater.
Als olie zit op een temperatuur van b.v. 140 of 160, zal er al lang een probleem zijn met je koelwater en dat zie je dan op je watertemperatuurmeter.
De olie in het motorblok smeert niet alleen maar is ook een deel van de warmteoverbrenging naar het koelwatersysteem om het motorblok. Op een punt waar de olie nog geen probleem heeft, heeft dezelfde olie het koelwater al lang zo heet gemaakt dat dáár wel een probleem is en dat zie je dan aan de meter voor watertemperatuur.
Mijn auto geeft geen olietemperatuur aan, maar feitelijk lijkt mij dus niet erg, want het koelwater vormt veel een probleem dan olie. Ik weet zelf echt niet welke olietemperatuur hoort bij welke watertemperatuur. Dat is leuk voor techneuten, maar ik wil alleen dat mijn auto goed rijdt en dan kijk ik wel naar de watertemperatuur, dat werkt goed genoeg.


Sander Kamphuis antwoordt op 6 juni 2012:

Hen precies hetzelfde probleem als AJ.
zelfde auto, ook getuned. 1e jaren geen probleem, tot vorig jaar. Motorolie loopt op tot 120 graden en bij een helling, motor aan de kook. Toch in Zuid-Frankrijk gekomen. Rustig rijden (80 Km/U). Bij terugrijden 'snachts gereden. Airco uit. Motor 1 keer aan kook. Bij terugkomst nieuwe waterpomp geplaatst. Schoepenrad bleek lost te gaan zitten bij hoge watertemperatuur. Ik dacht probleem opgelost. Helaas......
3 weken geleden weer caravannen. Motorolie loopt weer warm. Niet aan de kook, maar nu ook geen bergen gereden (en korte afstand). wel water overgegooid uit het vat. Auto even zonder caravan "losgetrokken" op Duitse autobaan (160 km/U) Motorolie loopt ook weer op naar 120. Moet toch niet kunnen.

geen idee wat het is. Vuile radiator?, lekke koppakking?
iemand onedtussen enig idee? AJ?


AJ antwoordt op 6 juni 2012:

Leuk dat een draadje uit 2009 weer wordt opgehaald.
Opvallend dat jij schrijft dat er de eerste jaren niets aan de hand was en toen ineens wel.

Ik ben wel achter de oorzaak van de problemen bij mijn eerste motor gekomen. Een lekke koppakking.
Roel schreef dat in een ander draadje helder over. Lucht in je koelsysteem blokkert goede koeling en daar gaat de watertemperatuur.

Maar......ook met de nieuwe motor loopt de olie op. Gelukkig geen kokende motor meer, maar het wordt wel erg warm!

Als jij een kokende motor krijgt dan heb je waarschijnlijk ook een defecte koppakking. Ik

Ik heb nog een mogelijke oorzaak bedacht. De Sharan?Alhambra/Galaxy hebben onder de linkerstoel van de tussenrij een extra kachel. Deze verwarmt het water in koudce dagen zodat die grote ruimte in de auto wat sneller op temp. komt.
Dat ding moet natuurlijk niet werken als het buiten 35 graden is! Laat dat ding eens controleren. De stekker eruit trekken geeft bij 2002 modellen geen melding aan de computer dat hij stroomloos staat. Je weet dan in ieder geval dat hij niet "gestart" kan worden.


AJ antwoordt op 6 juni 2012:

Ik had wel verwacht dat B&M op de ketting zouden springen. Kokende motor? Hoe weet AJ zo zeker dat het een lekke koppakking is? Kom op...er zijn toch wel meer oorzaken te noemen waardoor een motor gaat koken?
Ja dat is zo! Natuurlijk! Waterpomp. Thermostaat etc.

Maar.....ik ben er sinds 2008 steeds mee bezig geweest. Ik heb meerdere verhalen gehoord over de AUY en de BVK motor.
Motoren die zoals Jan aangaaf topmotoren zijn!
Maar bij alle verhalen bleek het vervangen van de koppakking de oplossing te zijn.
Daarnaast kan de mogelijkheid van de extra kachel ook meespelen. Ik heb het maar genoemd om je eventueel te helpen Sander. Oplopende olietemp tot 120/130 graden kan geen kwaad. Maar solo 160 rijden en dan 120 gr. olietemp dat klopt NIET!!





Jilger Mout antwoordt op 11 juni 2012:

Worden hier olie- en koelvloeistoftemperatuur niet verward?
Een olietemperatuur van 120 graden is niets vreemd bij flinke inspanning (bij een Peugeot 206 CC 1.6 16V mét olietemperatuurmeter bereikte de olietemperatuur bij solo 'vlammen' in Duitsland ook bijna frituurwaardes).
Een koelvloeistoftemperatuur van 120 graden lijkt me wel reden tot zorgen.


ap antwoordt op 2 september 2012:

Beste AJ

Wij hebben een Sharan 1.9 TDI 115 PK Automaat bj 2005 getuned bij ABT met een soortgelijk voorval wat betreft de olie temp.
Zuid Frankrijk hellingen van 7% 6 pers en een caravan van 1500 KG en dakkoffer op het dak, de olie temp liep op tot
140 graden , dit is kortstondig geen probleem mits de olie en filter regelmatig ververst wordt , zeker bij zware belasting.
De koelwatertemp. liep op tot iets boven de 90 / 95 graden.
De watertemp. loopt bij een goede dieselmotor niet snel te hoog op , diesel werkt met een overschot aan lucht in de motor.
De automaatbak had meer te verwerken.

Gr. AP



Jan antwoordt op 3 september 2012:

Kom op...er zijn toch wel meer oorzaken te noemen waardoor een motor gaat koken?
Ja dat is zo! Natuurlijk! Waterpomp. Thermostaat etc.


Nee niet de thermostaat, wanneer deze stuk gaat blijft deze open staan.


Een koelvloeistoftemperatuur van 120 graden lijkt me wel reden tot zorgen.

Ook dat hoeft geen probleem te zijn. Moderne top-koelvloeistoffen kunnen een kookpunt van wel 130Graden hebben. Drukverhoging in het systeem brengen het kookpunt nog verder omhoog.

De watertemp. loopt bij een goede dieselmotor niet snel te hoog op , diesel werkt met een overschot aan lucht in de motor.

Kun je de relatie daartussen aangeven?


AJ antwoordt op 3 september 2012:

AP
Dank voor doorgeven ervaring.
De tuning (ABT) brengt de 310 Nm op 345 Nm. Hoe houdt de automaat dat?
Ik heb bij de reviews van de Alhambra op deze site iemand heel lovend horen spreken over z'n 1.9 motor met automaat. Hij had hem bij JD laten tunen, die gaat nog iets verder, ik dacht 360 Nm.

Ik heb op dit forum al eens over een automaat icm tuning wat gevraagd. De antwoorden geven mij niet veel vertrouwen. Toen de vraag voorgelegd aan een bedrijf dat automaten reviseert en kreeg ronduit te horen: nooit doen!

Een diesel zal minder snel gaan koken dan een benzine. Dat heeft te maken met het rendement. Bij een benzine gaat meer warmte "verloren" dan bij een diesel.
Dat overschot aan lucht waarover jij spreekt wordt natuurlijk wel opgewarmd tijdens de (extra hoge) compressieslag.


frank antwoordt op 3 september 2012:

zonder in discussie te willen gaan over het optimale toerental voor de beste koeling maar iets om in het achterhoofd te houden: meer dan 60 % van de koeling van de motor wordt verkregen door de (relatief) koude lucht die in de verbrandingskamer terecht komt. het warmer/kouder zijn van diverse motoren hangt nauw samen met de klepoverlap ( in- en uitluitklep gelijktijdig open). dit zijn waardes vastgelegd door de constucteur ( vroeger aanpasbaar door wijziging nokkenas, tegenwoordig eventueel aan te passen door ingrijpen in sturing variabele nokkenas/ voor- en nainspuitingen, specialistenwerk).


Jan antwoordt op 3 september 2012:

Frank, jij stelt dat zo’n 30% van de motorkoeling wordt verkregen door de inlaatlucht?
Dat is interessant omdat de energie balans laat zien dat 25% van de brandstof naar het vliegwiel gaat, 5% naar wrijvingsverlliezen 30% door het koelwater wordt afgevoerd en 40% door de uitlaat verdwijnt.
Bovendien is het bijna onmogelijk is om zoveel energie is zo’n korte tijd over te dragen aan de intredende lucht.
Daarbij rijst dan de vraag waarom veel motorconstructeurs kiezen voor een verwarming van het inlaattraject tot 40º om de warmte te leveren voor de brandstofverdamping (benzine).


Jan antwoordt op 3 september 2012:

30 = 60 😉


AJ antwoordt op 3 september 2012:

Frank,
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt.
Als ik wat heuvelachtig terrein rijdt en de buitentemp blijft onder de 20 graden dan is er helemaal niet zoveel aan de hand.
Zie je buitentemp oplopen tot pakweg 25 a 30 graden dan loopt de olie ook zo rond de 10 graden op!


Jan antwoordt op 4 september 2012:

AJ, ik denk dat je de relatie tot buitenlucht en olietemperatuur te ver zoekt.
Sterker nog, die is zeker niet van dusdanige invloed dat deze recht evenredig, of zelfs meer dan, oploopt met de inlaatlucht. De oorzaak ligt dus ergens anders.


Fran$ antwoordt op 4 september 2012:

Sommige mensen op dit forum lijken alleen maar aan het woord te willen zijn om draadjes te vullen, zonder de ambitie om aan het lezerspubliek duidelijk te maken wat ze bedoelen, anders dan dat ze de stellingen van anderen onderuit willen halen.

Voorbeeld: Wat beoogt @Jan met zijn post over de energiebalans? Als je zijn betoog leest (dat 40% van de energie door de uitlaat en dat 30% via het koelwater verdwijnt) wil hij klaarblijkelijk in twijfel trekken wat @frank stelde, terwijl het feitelijk een bevestiging is, echter veel bezoekers lezen daar overheen. Immers als 70% van de energiebalans warmteafvoer omvat, vertegenwoordigt 40% van de energiebalans 57% van de warmteafvoer en vertegenwoordigt 30% van de energiebalans 43% van de warmteafvoer. Deze 57% is een bevestiging van wat @frank betoogde met de gestelde 60% via cilinderspoeling en uitlaat, te meer omdat het restant warmte niet uitsluitend via koelsysteem en uitlaatgassen verdwijnt, maar ook via directe uitstraling. Zijn stelling staat vooralsnog dus gewoon overeind.

Op deze manier wordt aan het forum bewust afbreuk gedaan. Kortom wees duidelijk, maar kom niet met tendentieuze berichten die klaarblijkelijk alleen maar voor mist moeten zorgen. Bij het gebruik van de zoekfunctie voor de verschillende onderwerpen knapt de bezoeker in de helft van de gevallen al af op gekissebis tussen een stel bekende haantjes, stelt de vraag daarom maar opnieuw en krijgt meteen een verwijzing naar eerdere vragen om zijn oren…. laat in ieder geval de caravangerelateerde informatie dan helder zijn 😉


RobD antwoordt op 4 september 2012:

En dat terwijl de vraag to simpel gesteld was:
"Maar ik wil graag van iemand horen hoe lang ik de olie op een hogere temeperatuur mag houden."

Nu ben ik goed in cijferen Frans, maar de gem lezer hier gaat over de kop van je percentages😉


joop b antwoordt op 4 september 2012:

De smeerolietemperatuur ligt 10-40°C hoger dan de koelwatertemperatuur bij bedrijfswarme motor.
Voor het testen van de viscositeit smeerolie bij "hoge" temperatuur wordt 150 graden C gebruikt.



Jan antwoordt op 4 september 2012:

Wat beoogt Jan met zijn post over de energiebalans?
Simpel Fan$, de wet van behoud van energie.
100% erin en 100% eruit.
Als 60% van de koeling al aan de inlaatlucht te danken is waar hebben we dan nog een koelradiateur voor nodig? En komen er dan ijsblokjes uit de uitlaat?

Het is gewoon lariekoek dat het merendeel van de motorkoeling aan de inlaatlucht te danken is.
De verschillende (Energie)warmtestromen van de brandstof zijn bij iedere motortechnicus bekend en heb ik niet verzonnen. Het is dus niet mijn betoog maar algemeen bekende materie. Alleen niet bij frank blijkbaar.

Deze 57% is een bevestiging van wat @frank betoogde met de gestelde 60% via cilinderspoeling en uitlaat

Dit is een niet correcte aanhaling. Frank heeft het niet over de ‘uitlaat’. Tenminste niet waar het gaat om de temperatuur daarvan na de verbranding!
Frank spreekt van klepoverlap waarbij spoeling plaatsvindt. Dit is het mengen van vers mengsel met restant uitlaatgas en betekent op zich een verlies van energie in de vorm van brandstof die onverbrand de uitlaat in verdwijnt. En dan moet de verbranding nog plaatsvinden.

Die 57% (van de af te voeren warmte) is de energie die nog in het uitlaatgas aanwezig is aan warmte. En dat is geen inlaatlucht.

Ik trek niet alleen frank zijn stelling in twijfel Fran$ maar tevens jouw motortechnische kennis.
Ik doe dat in inhoudelijk vorm waar je op kan schieten maar liever niet zoals jij dat doet door op de man te spelen. Dat is een brevet van onvermogen.


AJ antwoordt op 4 september 2012:

Dank je RobD.
Dat was inderdaad de vraag.
Nu iemand met een gelijke auto (ook wat tuning betreft) vermeldt dat hij een automaat rijdt, ben ik zo vrij geweest er de vraag aan te koppelen: hoe houdt die automaat het met de tuning. Immers, een automatenrevisiebedrijf vindt het verhogen van het koppel van 310 naar 345 tot 360 verkeerd voor de automaat.
Ik ben dus benieuwd naar de ervasringen uit de praktijk.


Fran$ antwoordt op 4 september 2012:

Iedere automaat heeft een maximaal input koppel in de specificatie dat je ongestraft intensief mag toe voeren. Ik weet dat dit inputkoppel bij Aisin-bakken gewoon is te vinden op internet. VW betrekt ook o.a. daar tandwielkasten, maar de vraag is even wat er in jouw auto zit gemonteerd.
Incidentele overschrijding van die specificatie zal niet meteen desastreus hoeven zijn, maar voor mij zou dit de grens zijn voor de mate van motortuning.


Fran$ antwoordt op 4 september 2012:

Los van het inputkoppel wordt het karakter van een moderne automaat volledig op de laptop bepaald. Dat is een ingewikkeld klusje. Hierdoor komt het ook dat dezelfde bak op verschillende auto’s een heel ander schakelgedrag kan hebben. De betere tuner zal de automaat kunnen aanpassen aan mate van tuning of aan specifiek gebruik.


AJ antwoordt op 4 september 2012:

Fran$ bedankt voor je opmerking.
Als ik naar JD engeneering kijk zie ik inderdaad dat hij een speciale tuning heeft voor de DSG bak.
Hoe dat met de automaat met koppelomvormer gesteld is weet ik niet, dat zou ik JD moeten vragen.
Op dit forum staat bij de reviews een verhaal van iemand die een Alhambra met automaat heeft laten chippen en die is razend positief.
Ik heb in een ander draadje al eens gevraag of die meneer nog eens zou willen doorgeven hoe het nu is met die automaat. Tot nu toe heb ik nog geen antwoord gekregen, ik blijf hopen dat hij het misschien toch nog meeleest.

Kijk je bij OCT tuning dan zie je dat de (bijv.) de 2.0 TDI van 310 naar 380 gaat.....maar....dat er bij autos met DSG een begrenzing is tot 350 Nm.


Fran$ antwoordt op 4 september 2012:

Nogmaals AJ, je moet precies het baktype weten. Heb even gesnuffeld:
Is het een 5-bak van ZF de ZF 5HP19FL, dan is de max input 310 Nm.
Is het de Aisin 6-bak AW/TF-60 (09K) dan mag er 400 Nm naar binnen; is het de 09M wordt het 450 Nm etc.

Of iemand wel of niet stukken heeft gekregen lijkt me een onbetrouwbaar gegeven om te denken dat het wel of niet probleemloos kan.


joop b antwoordt op 4 september 2012:

@AJ
Dank je RobD.
Dat was inderdaad de vraag.

Een direct antwoord heb je ook al een paar keer gekregen, o.a. door Bert en door mij.
Ik trap even een open deur in.
Bij een motor die vermogen moet leveren, gaan de temperaturen nou eenmaal omhoog, met die 120 graden olietemperatuur kan je de tank leeg rijden.


frank antwoordt op 4 september 2012:

tav Jan (en natuurlijk alle andere geïnteresseerden). het is inderdaad zo dat er veel voorverwarming benzine wordt toegepast. sommige motorfietsfabrikanten sturen zelfs motorolie doorheen de carburatoren om ijsvorming bij hoge toerentallen (veel benodigde verdampte benzine) te voorkomen. de benzine onttrekt hiervoor (wanneer er geen extra verwarming voorradig is) alle benodigde energie (warmte) aan de lucht welke doorheen de carburator stroomt. anders gezegd de lucht "koelt" de carburator. wanneer de lucht (zoals door u gesteld) slechts een kleine mate van afkoeling veroorzaakt is er gewoon geen sprake van ijsvorming en hebben diverse constructeurs het helemaal mis met hun benzineverwarming...langs de andere kant heeft u gelijk dat lucht nooit voor 60% van de motorkoeling kan zorgen. dit zal eerder in de buurt zijn van 59,4532176543289%.


l.p. antwoordt op 7 september 2012:

ik heb pas een vw touran III 1.4 tsi 140pk DSG met een fendt 445 tfb bianco (ca.1400kg)Dit jaar de route napoleon en gorges de Verdon gereden ,motortemp blijft netjes 90 gr en olietemp loopt regelmatig op tot 120 gr. Als ik bovenstaande stukken lees is dit normaal en geeft dit geen probleem. Wel op 4000km een 1/2 liter olie verbruikt. Is dit juist ???


joop b antwoordt op 8 september 2012:

motortemp blijft netjes 90 gr en olietemp loopt regelmatig op tot 120 gr.

Ik heb eens ergens gelezen, paar jaar geleden, helaas weet ik niet meer welk artikel, dat VW een foefje in de electronica toepast om de koelwatertemperatuuraanwijzing heel lang op 90 graden te houden, ook al loopt die in werkelijkheid "iets" omhoog.
Achterliggende gedachte, ongerustheid bij de rijder wegnemen.


AJ antwoordt op 8 september 2012:

Voor mij een open deur joop:
dat heb ik een tijdje geleden hier op het forum beweerd.
Toen schreef RobD: ja maar ik kan de watertemp van mijn T5 wel boven de 90 krijgen.
Er zit een spanningsregelaar in (zie schema) die tussen 7 en 9,5 Volt geen extra spanning doorlaat. Daarna weer wel.

Hoe dat bij de T5 zit weet ik zo snel niet.

Wat betreft de vraag van l.p.

Als je de olietemp op 100 houdt is het verbuik nihil op pakwek 1000 tot 1500 km (naar het zuiden).
Maar ga je regelmatig naar de 120 graden dan merk ik een olieverbruik van inderdaad een halve liter op. Heb ik ook in 2007 bij de review over mijn Sharan geschreven.
De "dunloopolie" die gebruikt wordt komt makkelijker langs de olieschraapveren dan een iets hogere viscositeit.

Geen reden om je zorgen te maken. Wel boeiende materie. Daarom blijf ik dit item volgen. Bovendien: als je het weet: goed peilen!!



RobD antwoordt op 8 september 2012:

'Toen schreef RobD:"

Sorry??😉


AJ antwoordt op 8 september 2012:

RobD, ergens hebben we een draadje gehad over die koeltemp.
Ik meen mij echt te herinneren dat jij schreef: als ik veel vermogen vraag dan gaat de temp voorbij de 90 graden.
Mocht ik het fout hebben dan mijn excuses.
Volgens mij had jij het gezegd in het verband van de BiTdi (132/400) in een T5 die een Treingewicht van dik 5 ton mocht hebben. Jij vroeg je toen af: kan dat wel met een 2 liter. Toen ging de discussie over in de temp van het water en toen maakte jij de opm over een hogere watretemp.
Maar nogmaals: als ik het fout heb....dan excuses.


RobD antwoordt op 8 september 2012:

Maakt niet uit AJ. Vond het alleen vreemd dat ook ik het niet kon terugvinden. Heb overigens nooit een T5 gehad😉


AJ antwoordt op 8 september 2012:

RobD, maar je hebt toch wel eens geschreven over een aantal Transporters die bij jou op het bedrijf reden? Of heb ik dat (ook) verkeerd?


JurL antwoordt op 5 september 2013:

Heb zelf een 1.9 TDI 115pk uit 2010. Heb er een Hobby 420 achter hangen (1300 kg.). Op de heenreis in de Ardennen liep de olietemp. op naar 140 graden. En waar is waar; hoe warmer de olie hoe lager z'n vermogen (krachten). Mijn vorige Sharan had dit probleem niet. En met 100 per uur in z'n vijf op 2200 toeren moet hij dit met "twee vingers in de neus" aankunnen toch?


Bert antwoordt op 5 september 2013:

Tijdens een stijging? Nee, kan niet in de 5e, zelfs maar net in de 4e.


theo antwoordt op 8 september 2013:

tel al de belading met het gewicht is bij elkaar op en kijk dan eens wat de motor meer moet sjouwen als normaal,denk dat je schrikt.
Een antwoord op de vraagstelling heb ik nog niet gelezen,ik denk dat misschien een oliekoeler zou kunnen helpen als die er niet in zit,als ik het zo lees zitten ze bijna allemaal op hun max. gewicht en denk dat het motortje dit niet trekt en bij de specificatie's van de auto staat nergens dat hij bv.1300 kg omhoog kan trekken zonder problemen.Misschien verwachten we teveel van onze auto's.Zelf een ford focus gehad 1.6tdci 90 pk max trekgewicht 1200kg met een caravan van 900 kg erachter en wat denk je eerste de beste steiging in duitsland temp.te hoog en in noodloop,op het moment dat ik weer horizontaal reed binnen 10 sec. temp. weer normaal.
uitgelezen temp.nokkenassensor te hoog.mijn inziens te hoge olietemperatuur door de klim en daardoor in noodloop,navraag gedaan bij ford garage en die wisten het ook niet.Oplossing auto gekocht met meer carterinhoud golf 5 1.9tdi 105pk en dit jaar geen problemen gehad


Bert antwoordt op 9 september 2013:

@Theo. Er zijn /waren af en toe serieuze problemen met Ford (?) diesels die om onverklaarbare redenen in de noodloop gaan en achteraf niets is uit te lezen. Dat is een softwareprobleem, verkeerd uitlezen van de sensor(s)? Daarover is nog wel iets te vinden op ons forum...

Te heet worden van koelvloeistof of olie is niets nieuws. Gebeurde toen en nu ook. Er zijn tegenwoordige fabrikanten die in hun handboek duidelijk stellen dat op grotere hoogten de toegestane trekmassa duidelijk verlaagd moet worden. Om het remvermogen te garanderen bij de afdaling, maar ook om overheating te voorkomen tijdens de stijging. Uiteindelijk is het de bestuurder die zijn combinatie zonder te veel on-the-edge te vragen van zijn motortje die bepaalt hoe heet het spul wordt.

Pas als je dat beheerst kun je een claim realiseren bij je dealer / importeur / fabrikant indien warmteproblemen ontstaan. Oef, toon dat maar eens aan. Er zijn echt heel veel caravanners die op de CC op 90 verwachten dat alles maar goed gaat op hun route naar het zuiden.

Tip. Schiet me ineens te binnen, had zo'n geval een paar jaar terug. Ligt het aan de bestuurder of aan de auto? Graag bereid dat via een specifieke bergtraining objectief aan te tonen. Dat moet natuurlijk in goed overleg gaan met de 'gedagvaardige'. Ja, wij kunnen een soort intermediator zijn.


RobD antwoordt op 9 september 2013:

Mede dankzij de elektronica in de auto's van tegenwoordig gaat de auto in een noodloop. Als waarschuwing. Voordien was het wachten totdat de radiateur het eruit gooide of de olie begon te koken. Met alle gevolgen van dien.
Nu zijn in de jaren ook de smeerstoffen duidelijk verbeterd.
Hoe lang olie heet kan en mag worden is mede afhankelijk van het soort olie en ouderdom. Een goed uitgerust lab kan hier wel iets zinnigs over zeggen, voor ons, leken, waarschijnlijk zo niet te achterhalen. 😉


theo antwoordt op 9 september 2013:

@Bert Ik ga helemaal mee met je verhaal,wat betreft de ford deze had inderdaad een probleem of laten we zeggen de motor die in meerdere merken auto's lag maar daar kwam ik te laat achter ook bij ford dealer geweest en uitgebreid staan praten met de monteurs,zij konden het probleem maar een oplossing hadden ze niet.Maar had wel het idee dat het met de carterinhoud te maken had en niet de koelvloeistof.Verder houd ik liever wat reserve over dan op z'n maximum te rijden zeker in de wat warmere oorden.


Eric antwoordt op 29 juli 2015:

Wij hebben vorig tijdens het rondtrekken met de caravan in Frankrijk en Spanje 135 graden op de olie temperatuurmeter gehad (ca. 2 minuten)tegen 105 graden op de water temperatuurmeter. De temperatuur van de versnellingsbak nam maar 5 graden extra toe. Ondertussen weer een 60.000 km gereden zonder dat de automotor slijtage is gaan vertonen of olie is gaan gebruiken. Het is dan wel geen Volkswagen maar ik zou me er geen zorgen over maken. Het rode gebied van de motorolie temperatuur staat ook veel hoger op de meter. Normaal is mijn olie temperatuur tussen de 95 en 105 graden. Water 90 graden en de olie van de versnellingsbak 87 graden.


joep antwoordt op 3 augustus 2015:

5w30 synthetisch kookt pas bij 260 graden Celsius ,als het zo ver zou komen dan zeg maar doei tegen je motorblok,maar zo ver komt het nooit ,bij geen enkele auto .


johan antwoordt op 3 augustus 2015:

Deze zomer met onze Golf 1.6TDI en knaus van 1200kg, gereden met een 30-35 graden. Ook de airco stevig aan dus.
Koelwater 90 graden.
Motorolie het hoogst, kort 135 graden. Koelwater liep toen op tot een 100-105 graden, maar nog geen rood vlak!
Zeker bij wat langer klim werk met caravan.
Op vlakkere wegen dan weer snel een 110-115 graden, olietemperatuur.
Normaal thuis een 95 a 100 graden.
Versnellingsbak olie kan ik niet meten.


Bert antwoordt op 4 augustus 2015:

Mooi dat er auto's zijn die ook de transmissie-olie gegevens doorgeven aan de boardcomputer. @Eric: welk merk en type?

@Joep. Ik ben geen techneut, maar weet wel dat de kooktemperatuur van olie niet van belang is in deze. Belangrijk is dat olie zijn smerende en koelende eigenschappen behoudt en die is uiteraard veel lager dan 260 gr.

@Johan. Goed dat je die temperaturen in de gaten hield. Je beseft vast wel dat die waarden toch ietwat aan de grens waren. Als je dat opmerkt op de meters, kun (kon) je dus altijd beslissen het wat kalmer aan te doen. Wat minder snel, en dan niet met 80% gas in drie maar met halfgas in twee. Dat soort maatregelen...


joep antwoordt op 4 augustus 2015:

Dat klopt, de kook temperatuur is van geen belang ,want die ga je niet halen ,nooit. Dat bedoel ik ook ,de eigenschappen van de olie moeten bewaard blijven ook bij 135 graden Celsius hete olie bij voorbeeld , maar een kwaliteits- olie moet dat kunnen .Van 135 graden hete olie in mijn motorblok ben ik niet bang dat moet gewoon kunnen.


Kees antwoordt op 4 augustus 2015:

en dan niet met 80% gas in drie maar met halfgas in twee. Dat soort maatregelen...

Nu is het zo dat hogere toeren meer warmte geeft dan lagere. Beter is het dan om toch in drie met meer gas de warmteontwikkeling te minderen. Het benodigd vermogen bij dezelfde snelheid is gelijk. De (warmte)verliezen niet.
Maar het beste is inderdaad minder snel. De factor tot de derde macht werkt dan alleen nog in jouw voordeel.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 4 augustus 2015:

Globaal kan je stellen dat de temperatuur toeneemt als het verbruik toeneemt en anders om. Het is dus zaak om met een lager verbruik maar boven te rijden. Dat kan door langzamer te rijden. Ik welke versnelling is lastig aan te geven en hangt erg van de auto af. Te lage toeren vind de motor niet prettig omdat de krachten op de zuigers etc. dan heel groot is. Met iets meer toeren loopt de motor beter maar het moet inderdaad niet zo zijn dat dan het verbruik veel hoger is dan bij dezelfde snelheid in een hogere versnelling.
Je kan ook stellen dat je beter met 4000 toeren (benzine motor) of 3000 toeren (diesel) in de tweede kunt rijden dan met datzelfde toerental in de derde versnelling.


Kees antwoordt op 4 augustus 2015:

Te lage toeren vind de motor niet prettig omdat de krachten op de zuigers etc. dan heel groot is

Moderne motoren kunnen bijna vanaf stationair vol belast worden.
Te lage toeren kan zich dan alleen uiten door een gebrek aan vermogen oftewel er gebeurd niets meer. Tijd om terug te schakelen dus.
De grootste effectieve zuigerdruk bestaat bij het maximum koppel. Dan wordt de meeste kracht door de motor ontwikkeld.
Er is geen hoger of lager toerental dan het maximumkoppel toerental waar een grotere zuigerdruk wordt ontwikkeld.
Te hoge zuigerdruk bij te lage toeren bestaat niet.
Moet de motor kracht leveren dan moet de motor draaien bij maximum koppeltoerental met bijbehorend gas geven. Daarbij draait de motor het meest efficient bij vol gas.
Velen maken de denkfout bij de term vol gas dat de motor met gierend toerental ronddraait. Dat gebeurd alleen bij vol vermogen. Vol gas, vol toerental en maximum snelheid. Dat is bij caravannen niet van toepassing. Daarbij dient maximaal gebruik gemaakt te worden van de kracht van de motor dus hoge druk op de zuiger.


Frans antwoordt op 4 augustus 2015:

Met een turbomotor en Tmax van 1500 tot 3000 rpm heb je best wat te kiezen. Het gevraagde vermogen is misschien wel in 3, 4, 5 en 6 beschikbaar. Kiezen voor 1500 rpm en maximale zuigerdruk mag dan mogelijk zijn toegestaan, maar de motor zal met minder zuigerdruk in een versnelling lager meestal beter lopen door een betere balans. Bij dezelfde vermogensvraag zal in 5 of 4 het verbruik lager kunnen zijn dan in 6.

Met iets meer toeren is ook de warmteafvoer beter; vergeet dat verhaal dat een lage stroomsnelheid door de radiateur het water meer gelegenheid geeft om af te koelen of iets van die strekking; dat is kletspraat. Snellere koelvloeistofcirculatie zorgt voor een hogere radiatortemperatuur en in combinatie met een hoge luchtcirculatie met hulp van ventilatoren wordt het temperatuurverschil tussen radiator en koellucht het grootst wat resulteert in het meeste warmteoverdracht.


Kees antwoordt op 4 augustus 2015:

Dat is op zich wel waar Frans maar je gaat daarbij wel voorbij aan het feit dat de inwendige weerstand met hoger toerental toeneemt evenals de warmteontwikkeling die per saldo meer is dan de radiateur kan kwijtraken. Per saldo loopt de temperatuur dus op. Hoezo kletspraat?

De balans van een motor is bij maximum toerental nog veel mooier maar dat is geen reden dat toerental op te zoeken.
Wat is toch die weerstand om op dat max. Koppel toerental de motor te bedrijven? Fabrikanten geven dit op. Tuners richten zich of op koppel of op vermogen met bijbehorende toerentallen. In eierdiagrammen is heel mooi te zien dat het specifieke brandstofverbruik het laagst is bij hoge zuigerdruk en toch wordt met droge ogen het tegendeel beweert.


Frans antwoordt op 4 augustus 2015:

Nog een poging en van mij mag ieder zijn eigen theorie aanhangen 😉
Als we uitgaan van hetzelfde afgegeven vermogen, maar in geval A bij 1500 rpm met max koppel en in geval B bij 1800 rpm met 85% van het max koppel dan kun je stellen dat in geval A de zuigerdruk het hoogst is, gasklep open, maar het brandstofverbuik (niet het specifieke verbruik, maar het verbruik per kilometer, want dat telt!) is hoger dan in geval B. Dat is reden 1 om te kiezen voor B.

De inwendige weerstand zal bij het hoger toerental een fractie groter zijn, maar wie kan met droge ogen beweren dat bij gelijke vermogensontwikkeling de bijbehorende warmteontwikkeling meer is dan het groter koelend vermogen? Besef dat ook voor de warmteafgifte in de cilinderkop en in warmtewisselaars voor bijvoorbeeld motorolie of transmissie-olie de circulatiesnelheid essentieel is. Reden om ook vanwege de koeling te kiezen voor 1800 rpm en B.


Kees antwoordt op 4 augustus 2015:

Als we uitgaan van hetzelfde afgegeven vermogen, maar in geval A bij 1500 rpm met max koppel en in geval B bij 1800 rpm met 85% van het max koppel dan kun je stellen dat in geval A de zuigerdruk het hoogst is, gasklep open, maar het brandstofverbuik (niet het specifieke verbruik, maar het verbruik per kilometer, want dat telt!) is hoger dan in geval B. Dat is reden 1 om te kiezen voor B.
Ja, zou ik ook doen. Het is alleen een keuze op een foute aanname. Per definitie geeft hoger toerental een hoger verbruik. Specifiek of absoluut.
De keuze die jij maakt is dus niet reëel en kan je dus niet maken.

De inwendige weerstand zal bij het hoger toerental een fractie groter zijn, maar wie kan met droge ogen beweren dat bij gelijke vermogensontwikkeling de bijbehorende warmteontwikkeling meer is dan het groter koelend vermogen?
Inwendige weerstand is lineair met het toerental en zal bij 1800 rpm 20% hoger zijn dan bij 1500 rpm. Dat noem ik niet fractioneel. Bovendien is er bij hoger toerental ook meer pompverlies.
Het groter koelend vermogen is bij oplopende temperatuur niet aanwezig.
Elke warmte ontwikkeling heeft dus moeite om weggekoeld te worden.
Daarom alleen al is het zaak om een laag toerental aan te houden.

Besef dat ook voor de warmteafgifte in de cilinderkop en in warmtewisselaars voor bijvoorbeeld motorolie of transmissie-olie de circulatiesnelheid essentieel is.
Essentieel is circulatie. De snelheid daarvan is marginaal. Het gebruik van een motor aangedreven koelpomp is algemeen gebruik. Er bestaan ook configuratie’s (BMW)waarbij van een elektrisch aangedreven koelpomp gebruik wordt gemaakt. De circulatie snelheid is hier helemaal niet meer van toepassing.
Een hoge circulatiesnelheid vraagt veel vermogen, kost brandstof en draagt niet bij tot een betere koeling. In de racerij wordt gebruik gemaakt van elektrische koelpompen evenals bij boten.


klaas antwoordt op 8 augustus 2015:

Het is heel simpel ,de auto mag en kan een gewicht trekken volgens de fabrikant ,loopt de olie temperatuur bij dat toegestane trekken te hoog op binnen de marge ,dan deugd die auto niet.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 augustus 2015:

Dat is wel heel simpel 😉
En dan maar klagen dat auto's zo weinig mogen trekken. Een beetje kennis en gevoel voor techniek en eigen verantwoordelijkheid is blijkbaar niet meer van deze tijd.


Kees antwoordt op 8 augustus 2015:

In de bootjeswereld bestaan er twee opgegeven motorvermogens.
Eén voor continue vermogensafgifte en één voor piekbelating. Die piekbelasting bedraagt zo'n tien procent meer.
Wordt er meer vermogen voor langere duur gevraagd dan ontstaan er allerlei problemen die vooral temperatuur gerelateerd zijn.
Bij onze caravantrekkers kennen we die restricties allemaal niet. We kennen wel de maximum trekgewichten en gaan daar gewoon de bergen mee in zonder gedegen opleiding en kennis van zaken. Gaat het dan niet goed dan deugd de auto gewoon niet.
Tsja, zo kan je er ook tegenaan kijken inderdaad. Maar je kunt je afvragen wie er met het probleem om moet gaan.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 augustus 2015:

Bij onze caravantrekkers kennen we die restricties allemaal niet

Ja wel hoor. Soms wordt het maximum treingewicht beperkt en in Duitsland worden meerdere maximale gewichten opgegeven. Voor hellingen tot 8% een hoger trekgewicht dan daar boven. Daarnaast staat er in menig instructieboekje (dat niemand goed leest!) dat hellingen bij vollast beperkt moeten blijven.
Het probleem is meer dat caravanners zonder kennis maar raak rijden en de schuld op een ander willen afschuiven.


Quirien antwoordt op 8 augustus 2015:

Tja, (gelukkig) de tijden van een verdeelkap en rotor meenemen, contact punten vernieuwen/bijstellen/ vijlen een extra koelvin op de radiator bouwen die je zelf met een schakelaar kon aanzetten voordat de orginele vin aan sloeg, de thermostaat van een winterthermostaat wisselen naar een zomerthermostaat niet meer van deze tijd.
Oh ja, ook nog van te voren je radiator met een schoonmaak middel extra behandelen en opnieuw afvullen met zelf gefabriceerd gedestileerd water en in de winter weer antivries middel bijvullen voorbij.

Gek hè, reed zonder problemen in o.a.Zwitserland, Italie, Oostenrijk, Frankrijk alle passen, let wel eroverheen, en mocht de temperatuur toch nog te heet worden dan de kachel met de blazer op de hoogste stand.
En de caravan, die was een stuk lichter en had natuurlijk nog een hoop asbest in de remmen zodat we daar ook geen problemen mee hadden.

En ja, tegenwoordig vindt men alles vanzelf sprekend.


Johan antwoordt op 9 augustus 2015:

Quirien,
Ik begrijp je cynische reactie niet helemaal.
Het laten reinigen van je radiateur, verversen koelmiddel, en in de winter het juiste koelmiddel/antivries, gebruiken,
is echt nog wel van deze tijd hoor.

Tegenwoordig vindt men alles vanzelfsprekend concludeer je.
Betekend dat je je deelt van Menno ook aangeeft dat het instructieboekje te weinig gelezen wordt?
Of omdat alles automatisch lijkt te gaan er geen inzicht meer is?
Zoals de lampen op automatisch inschakelen en bij dichte mist of sneeuw overdag ze dus niet aan te hebben?
Kortom, heb je echte tips ipv cynisme?


joep antwoordt op 9 augustus 2015:

Van de 1600 kilo die mijn auto mag trekken blijven er maar 1000 over bij een helling van 14 % volgens het instructie boekje want 1600 kg mag de auto dan niet meer trekken maar slechts 1000 kg.,bij meer als 15 % stijging mag er niks meer aan de trekhaak volgens dat zelfde boekje . Waarom is dat zo voorgeschreven...?


Kees antwoordt op 9 augustus 2015:

Misschien omdat men van mening is dat daarmee het technisch haalbare dan bereikt is??
Iets anders kan ik mij daarbij slecht voorstellen, jij wel? 😉


joep antwoordt op 10 augustus 2015:

Ja ,de auto kan dat technisch niet aan ,kan zijn dat zelfs de motorolie te heet word als je toch tegen de instructie ingaat.Kapot is kapot ,en dan moet ik zelf de euro's op brengen voor een andere auto..daarom houd ik mij maar aan de instructie en het advies uit het boekje..


Quirien antwoordt op 10 augustus 2015:

@Joep, inderdaad deel ik de mening van Menno t.a.v. dat er caravanners zijn die zonder zich te verdiepen in hun instuctie boekje of handleiding maar raak doen.
Bij mij kwam toen gelijk een ander verband op wat we zo'n pakweg 40 jaar geleden er niet voor deden om het avontuur aan te gaan.(je mag het cynisme noemen)

En natuurlijk heb je gelijk dat er nog een hoop basis normen gelden. Alleen tegenwoordig zijn de koelmiddelen en toe gepaste olieproducten wel heel wat in hun waarde verbeterd en kunnen door b.v. toevoegingen meer aan. Voor mijn gevoel leidt dit minder tot zelf automatische controle c.q. aandachtspunt. En vergeet niet de techniek heeft natuurlijk ook sprongen gemaakt.

En ja wat je noemt, het allemaal automatisch gebeuren leidt/geeft waarschijnlijk ook minder inzicht en daar we er mee opgroeien en hierdoor misschien in veel dingen de essentie verliezen.

Het mooie is er wel van, daarom stel ik ook (gelukkig) behoeven we ook een hoop dingen niet meer te doen en zijn deze zaken in onderhoudsschema's op genomen en verbeterde techniek niet meer relevant.(of vinden dit vanzelfsprekend niet tussentijds meer te controleren)

En het is toch fijn( trouwens voor mij is het avontuurlijke van vroeger wat je te wachten stond er een beetje van af) dat we tegenwoordig van Google maps/earth Streetview interessante punten etc. gebruik kunnen maken.

Tja en tips, ik denk dat er in een hoop topic's en hier op Caravantrekker in de blauwe kaders verwezen (moet men ze wel lezen natuurlijk) bijna alles over gezegd is.

En misschien toch nog even aangehaald wat ik doe; loop altijd even om mijn banden heen ,controleer vaak even mijn olie/ vloeistoffen in de resevoirs en kijk of alle lampen het doen voel hoe heet de banden zijn, stop op tijd, laat de motor even nadraaien, probeer te strekken bij afdalingen let op mijn belading/kogeldruk etc. en misschienis dit wel een tic ,maar dat vind ik nu vanzelf sprekend.


Quirien antwoordt op 10 augustus 2015:

Sorry moet@Johan zijn.
verder zag ik dat ik het woordje is voor dit in de laatste alinea heb vergeten.


johan antwoordt op 11 augustus 2015:

Dank voor je reactie, ik begrijp wat je bedoeld.
En ben het met je eens.
Misschien is het wel wat ouderwets, maar ik check ook alles voor we vertrekken. Net zoals we naast de garmin ook kaarten bij ons hebben.
Niks op automatische piloot, wel op ervaring!


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker