Caravantrekker.nl

Bestelauto als caravantrekker

G.L. ter Brugge vraagt op 26 november 2010:

Ik heb een caravan die tot maximaal 1740 kg kan worden beladen. Ik wil graag een bestelbus kopen, ook i.v.m. het meenemen van fietsen e.d. Zijn er nadelen (bv de stugge vering van een bestelwagen) als ik de caravan ga trekken met bijvoorbeeld een Mercedes Vito of een volkswagen transporter?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Arjan antwoordt op 26 november 2010:

Met die combinatie mag je, tijdens het hoogseizoen, niet in het weekend rijden in Duitsland.
Hoeft geen belemmering te zijn, maar wel handig om te weten.

Mvrgr,

Arjan


Frans antwoordt op 26 november 2010:

Bestelauto’s zijn constructief gezien beter geschikt voor het trekken van caravans dan personenauto’s. Dat vind je terug in de sterkte van het chassis cq. de achterbouw van de carrosserie, in het onderstel en in de eindreductie; bovendien is de breedte gunstig.
Het meerverbruik t.o.v. het forse soloverbruik is relatief gering, maar mrbelasting is hoog als je niet grijs mag rijden.
Algemeen nadeel: je moet wel in een bus willen rijden, wat solo – vergeleken met een pau - een onding is op bijvoorbeeld gebruikelijke parkeerplekken in stadscentra en bij supermarkten.


Louis antwoordt op 26 november 2010:

Het bevalt ons prima G.L.
We hebben nu een aantal jaren een busje en ik stap er niet meer vanaf .
Het is gewoon ideaal.
De tijd dat ze reden als stuiterende en sterk zijwindgevoelige rammelende trage kruiwagens is echt voorbij.
Wij rijden dubbelcabine met grijs kenteken,maar particulier.
Dus betalen we meer wegenbelasting dan als wanneer de bus op naam van een bedrijf zou staan .
Maar toch kan ik qua wegenbelasting goedkoper in m\'n bus rijden dan bijvoorbeeld in een Ford Mondeo ,ondanks dat de bus zwaarder is.
( vergelijk maar eens wat op de site van de moterruituigenbelasting als je bijvoorbeeld bij het RDW enige autogewichten hebt opgezocht)
Veel mensen zitten graag wat hoger, in een ruime auto waar men zich ook wat veiliger voelt.
En die auto zou ook goed baas over de caravan moeten blijven .
Dan moet er nog van alles mee kunnen ook.
Eigenlijk gewoon een busje dus....
Wat het verbod op rijden door Duitsland op zondagen betreft: dit gaat echt niet op bij particulier gebruik.
En voor de rest van het jaar?
Toevallig nog wat te bestraten thuis?
Een goed dekzeil achterin,en je spit er een paar kruiwagens zand in,en neemt de bestrating ook gelijk maar even mee !
Je hebt inderdaad wat meer parkeerruimte nodig ,maar dit went erg snel,en weegt althans voor mij niet op tegen de vele voordelen.
Nog even dit: met een achterwiel aandrijver kom je verder op bijvoorbeeld nat gras dan met een voorwielaangedreven bus met caravan er achter.
Een redelijk merk modder en sneeuw banden er onder verhoogd de pret nog meer .
Eigenlijk moet je je maar tegen een probleempje wapenen.
Dat buren,collega\'s en kennissen die geen busje willen rijden je als transporteur willen gebruiken.......
De keuze is aan jezelf,maar ik zou toch eens een ritje gaan maken met zo\'n ding,en dan ook in de stad natuurlijk.


Mong antwoordt op 26 november 2010:

Wij rijden al 30 jaar ( mijn schoonzoon dan , 11 jaar al ) door Duitsland naar Kroatië , eerst met een Vito en nu al 2 jaar met een Transporter , dikwijls ingehaald door de Politie , nooit problemen gehad .


Mong antwoordt op 26 november 2010:

sorry , ben er vergeten bij te zetten altijd op Zaterdag en Zondag , laat U niet bang maken .


antwoordt op 27 november 2010:

@GLtB
Ook wij zijn ons momenteel aan het orienteren op hetzelfde. MB heeft momenteel een actie: Vito on tour.
Je kunt je hiervoor opgeven bij een dealer. Bij ons ging er iets fout en de dealer besloot dat goed te maken door bij ons thuis te komen met een nieuwe Vito dubbelcabine.
We waren aangenaam verrast door de prettige manier van rijden.
Aanvankelijk dachten wij aan een korte uitvoering met enkele cabine ivm fietsen. Deze zijn er echter niet veel in 2e hands en bovendien als je er één hebt, weer lastig te verkopen.
Er zijn veel meer dubbelcabines in de lange uitvoering.
Omdat ook wij graag electr fietsen mee willen nemen , zijn we gaan passen en meten.
Tot onze verbazing blijken er in een dubbelcab uitvoering 2 fietsen te passen. Voorwiel dwars zetten zodat de fietsen als een soort T erin staan en de achterklep kon nog net dicht.
Wellicht heb je iets aan deze info.
Succes met de zoektocht.
Ook al geschrokken van de MRB (particulier) voor een Vito 4x4 automaat? 😉

vrgr
JT®


Marnix antwoordt op 27 november 2010:

zelf rijd ik al een 20 jaar met \"een busje\", huidige van het merk chevrolet , type g20 , de motor is een v8 van 5700cc en die kan een caravan wel aan,200 pk en 420Nm@2400tm 4traps.automaat met koppelomvormer,overdrive en lock up , de \"van\" weegt zo een 2500kg. met andere woorden, stabiel,raakt bergop,caravan eraan of niet maakt nauwelijks verschil.verbruik 22liter lpg ,rijtaks belgie(wegenbelasting) 130 euro verzekering280 euro. kortom geestige trekwagen, geestig land om in te wonen. een busje ?, prima investering !


Rico antwoordt op 28 november 2010:

Busjes zoals Vito\'s en Transporters zijn in de regel goeie caravantrekkers. Wij rijden nu in een Vito, en hiervoor hebben we een Opel Vivaro en een VW Transporter (T4) gereden.

Ik maak even een opmerking over het parkeerprobleem wat eerder geschetst is. Ik ben het daar niet zo heel erg mee eens. Het komt zelden voor dat ik de bus niet in een parkeerplekkie kan krijgen, zeker bij de Vito. Want die heeft achterwielaandrijving en heeft daardoor een erg korte draaicirkel.

Qua parkeergarages ben je met een Vito licht in het voordeel. Deze zijn namelijk 190 cm hoog, waardoor je in de meeste parkeergarages kunt komen. Met een T4/T5 of b.v. Vivaro moet je je beperken tot parkeergarages van 2 meter. Mijn Vito is verlaagd, en is slechts 184 cm hoog.

Voordeel van een busje bij slecht weer is dat je door de hogere zit veel minder last hebt van opspattend water van vrachtwagens. Dat scheelt een jas!

Hou er wel rekening mee dat niet elke verzekeringsmaatschappij een busje wil verzekeren, ook niet als die auto uitsluitend privé gebruikt wordt.

Groet,

Rico


Karel antwoordt op 28 november 2010:

Rico, met een Vito of Transporter kan je die parkeergarage wel in maar je aangekoppelde caravan 2.60 meter hoog krijg je een probleem.
gr. Karel


Rico antwoordt op 29 november 2010:

Een Transporter past toch echt niet in een parkeergarage van 1,9 meter hoog hoor.

En met de caravan er achter de parkeergarage in? Nou, dat kun je daarna meteen een hefdak monteren! 😉


Robin antwoordt op 29 november 2010:

Een busje is ook mijn favoriet.
En dat parkeerprobleem; de huidige middenklasser is al net zo breed als menig busje. Mocht de plek alsnog heel krap uitvallen kun je de schuifdeur gebruiken....
Zoals eerder gesteld is een bus gemaakt om zwaar werk te doen. Daardoor een kleine 1e versnelling en hoog laadvermogen en kleine overhang. Ik herinner mij een japans busje (Nissan Vanette) die een ongeblazen 2 liter diesel had. Slechts 59 pk en dus geen hoge top, maar door de belachelijk kleine 1 (die je normaal oversloeg) kwamen wij met caravan op elke helling weg.
En hoog zitten, sinds ik mpv rijd wil ik sowieso niet anders meer.
Dus als ik aan een \'verse\' auto toe ben zal ook ik eerst kijken naar het aanbod in busjes. Zeker nu ook daar zaken als airco en abs (bijna) standaard zijn.


Willem antwoordt op 29 november 2010:

Zo leuk zijn bestelbussen in NL niet meer voor particulieren.

-Hoog eigengewicht
-Wegenbelasting voor b.v. een Transporter T5 is gemmiddeld 400 euro per kwartaal
-Alle bestelauto\'s na 30-06-2005 zijn voor particulieren BPM belast.

Zo leuk is een bestelbus dus niet meer voor particulieren, blijft natuurlijk wel dat ze perfecte caravantrekkers zijn.



jos antwoordt op 12 december 2010:

Tja, maar wb voor een Passat TDi is ook rond de 400 euro per kwartaal. Ik ga er toch eens over denken hoor?


Danny antwoordt op 22 december 2010:

is er in Nederland dan geen lichte vracht/wegentax voor particulieren ?
wij hebben een opel vivaro 2500cc met 146 pk en betalen hiervoor 150 Euro taxen (wel ingeschreven als lichte vracht)
met afgescheiden cabine en 5 zitplaatsen voorraan .
we trekken hiermee een Hobby 545 kmf en doet het prima .
we steken onze 3 fietsen gewoon in de laadruimte van de bestelwagen incl voortent....enz


antwoordt op 22 december 2010:

@Danny,
juist dat particuliere tarief voor een (diesel) bestelbus maakt het zo duur bij ons. Voor een MB Vito bestel betaal je al snel plm 1600-1700 euro per jaar aan wegenbelasting (MRB).
Voor bedrijven is het stukken goedkoper, maar dat is dus niet voor iedereen mogelijk.
vrgr
JT®


Danny antwoordt op 22 december 2010:

ook bij ons is dit maar in 1 geval mogelijk , namelijk enkel in de uitvoering \"dubbel cabine\"
of met een pick-up , bvb de nissan navara , ook een zeer zware auto , alleen minder laadruimte .
het komt er dus eigenlijk op aan dat je in Nederland als particulier geen enkele mogelijkheid hebt om een zwaar gemotoriseerde bestelwagen in te schrijven als lichte vracht om zo minder rijtaksen te betalen ?
wat betalen jullie dan voor een JEEP als trekwagen ?

voor één keer blij dat ik Belg ben ;


antwoordt op 22 december 2010:

Echt een zware jeep van bv 1800 kg op benzine is plm 1100 euro per jaar.
Maar als je het allemaal zelf eens wilt berekenen, dan heb ik onderstaand de link om zelf alles in te vullen.
Geniet ervan en laat alles met een grote smile tot je komen.

http://www.belastingdienst.nl/reken/motorrijtuigenbelasting/

vrgr
JT®


antwoordt op 22 december 2010:

Danny, even als aanvulling:
Een bestelbus met enkel- of dubbelcabine valt bij ons allemaal onder de categorie bestelbus.
Zo\'n vw bus of vito is pas een personenauto als er rondom glas in zit en (meestal) is er dan nog een extra 3e bank aanwezig.
Er zijn allerlei regels (alleen in NL) die bepalen wanneer een auto een besteller is en wanneer een personenauto. Maar laten we het voor de duidelijkheid hier maar even bij laten
vrgr
JT®


Rico antwoordt op 23 december 2010:

Danny, in NL kan een particulier sinds juli 2005 een grijskentekenauto (zoals jij dat noemt \"lichte vracht\") niet meer aanspraak maken op het lage wegenbelastingtarief. Het lage tarief is nu alleen beschikbaar voor bedrijven en gehandicapten. Het tarief voor gehandicapten is nog wat lager dan voor bedrijven, maar veel scheelt dat niet. Voor gehandicapten zijn er wel een hele rits voorwaarden waaraan voldaan moet worden. B.v. vervoer van elektrische rolstoel, scootmobiel of vastframe rolstoel. Of, de rolstoeler bestuurt zelf de auto en rijdt via de laadruimte naar binnen. Een heel groot nadeel van de gehandicaptenregeling is dat je de auto buiten je eigen huishouden niet mag uitlenen en b.v. voor je werk geen spullen mag vervoeren.

Groet,

Rico


Danny antwoordt op 23 december 2010:

zo zie je maar , soms is het ook een voordeel dat je geen regering bij elkaar krijgt , zo veranderen er ook geen wetten ;........lang leve BHV


dirk antwoordt op 3 januari 2011:

Beste bestelrijders, mijn Citroen C8 (met benzinemotor) voldoet uitstekend zowel als bestelbus als personenauto. Alle stoelen zijn eenvoudig uit te nemen en zonder caravan op pad zijnde kan je er heerlijk een tukje in doen. MRB valt erg mee ten opzichte van bestelwagens met dieselmotor, bij privegebruik.
De fietsen kunnen zonder demontage gewoon mee!


Johan antwoordt op 20 april 2012:

@Rico 23-12-2010,
Helaas ben u niet volledig geinformeerd:
- Het gehandicaptentarief is 20 - 30% goedkoper dan het ondernemerstarief.
- Het vervoer van goederen is niet verboden, maar wordt door de aanwezige aanpassingen in de praktijk vaak lastig gemaakt.

Ikzelf rij er ook één, die dagelijks ingezet wordt voor zakelijke ritten (gedeeltelijk met vracht) en in de vakanties voor de caravan staat. Nooit geen enkel probleem gehad...


Rico antwoordt op 24 april 2012:

@Johan,

Dat klopt, het wegenbelastingtarief voor gehandicapten is 20 tot 30% lager dan voor bedrijven. Maar aangezien ook bedrijven al een laag bedrag betalen, gaat het in de absolute getallen niet om grote verschillen. Bij zwaardere bussen is het verschil in bedrag natuurlijk wel wat groter, maar onze Caddy weegt "maar" 1435 kg.

Qua lading klopt het niet wat je zegt, daar ben ik vrij zeker van. Het tarief geldt voor privegebruik, de exacte bewoordingen in de papieren van de belastingdienst staan me even niet voor de geest. Woon-werk en zo is geen probleem, maar vracht vervoeren is in theorie wel een probleem. Alleen zal de pakkans niet zo bar groot zijn.

Groet,

Rico


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker