Caravantrekker.nl

Elektronische stabilisatiesysteem

Dirk vraagt op 20 maart 2011:

Heeft er iemand ervaring met elektronische stabilisatiesystemen?Als de caravan geladen ongeveer even veel weegt als de lege auto kan men dan zonder problemen de 100km/h aanhouden?Ook in de bergaf want daar kan men beter iets inhouden.Loont het de moeite om tot aanschaf hiervan over te gaan?caravan van 1800kg met een bmw 530xi van 2007.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Bob antwoordt op 20 maart 2011:

Caravan even zwaar als de trekauto is vragen om moeilijkheden. Met of zonder stabilisator. Een caravan van 1800 kg, wat is dat in godsnaam? Wat sleep je dan in hemelsnaam allemaal mee?
Een electronische stabilisator lijkt mij niet zo lekker in de buitenlucht. Waarom niet gewoon een mechanische? Of zijn die er niet voor dergelijke gewichten?
mvg
Bob


Tijs antwoordt op 20 maart 2011:

Lekker gelezen Bob 😉. Geladen caravan weegt ongeveer even veel als de "lege" auto. Daar heeft Dirk het over en daar kijkt ook bijvoorbeeld de TÜV naar in hun tempo100 norm. Lijkt me dus juist een mooi uitgangspunt.

Of je dan 100 km/u kunt aanhouden? Laat dan eens een berekening incl. stabiliteit via deze site op je combi los. Maar in principe zou je op een vlakke snelweg er mee uit de voeten mee kunnen. Ging met onze S-Max van zo'n 1.650 kg met caravan van zo'n 1.600 kg in ieder geval prima.

Heuvel-af (op de snelweg) zeker de snelheid er wat uit, want er hangt flink wat gewicht achter je.
Berg-af (binnenwegen) zul je vanzelf de 100 niet halen 😉.

Dirk, in antwoord op jouw vraag over de stabilisatiesystemen, kijk eens op deze site bij (als je dat al niet gedaan hebt):
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/slingeren.php
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/electronica.php

Hier staat een hoop nuttige informatie over deze caravan-ESP.

Persoonlijke ervaring heb ik nog niet, binnenkort wel: we laten nl. het LEAS systeem onder onze caravan monteren.
Twee redenen:
* We rijden onder veel omstandigheden (niet alleen met mooi weer) over vaak open (dus niet beschutte) snelwegen. Mooie reserve bij onverwachte zijwind dus.
* Op de snelwegen, maar vooral op de provinciale wegen in het noorden van Europa kan een onverwachte uitwijk bij hogere snelheden zomaar nodig zijn. we hebben al veel schapen en geiten gezien op de wegen waar je 80 km/u mag rijden met je combi. Stabilisatiesysteem helpt dan net even dat handje om de combi in het gareel te houden.

Dirk, gezien je combi lijkt het me nuttig, maar dat zul je uiteindelijk zelf moeten bepalen. Voor onze eigen (zelfde S-Max, nu met een caravan van 1.500 kg) zijn we overtuigd.

Waarom LEAS? Is het enige systeem dat feedback geeft aan de chauffeur via een zoemer.

Om andere discussies voor te zijn: natuurlijk zou zo'n stabilisatiesysteem niet nodig hoeven zijn. Net als bij de ESP in de auto grijpt het pas in als je als chauffeur eigenlijk al over grens bent gegaan. Dus ik hoop het dan ook nooit nodig te hebben. Maar als de noodsituatie zich voordoet ben ik blij als ik het heb.

En Bob, net als de elektronica op je auto (neem aan dat je je caravan niet met een trapauto naar z'n bestemming brengt) is de elektronica van het stabilisatiesysteem keurig beschermd tegen alle ongemakken van de moderne buitenlucht 😉.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 maart 2011:

Dirk, lees even de test die wij met LEAS hebben uitgevoed. zie http://www.caravantrekker.nl/algemeen/electronica.php

Ook met een dergelijk systeem is het absoluut af te raden met 100 naar benden te gaan. Vaak staan er ook waarschuwingsborden en die staan er niet voor niets!
Heeft de betreffende BMW al ESP/DSC met aanhangerstabilisatie? Als dat zo is is de noodzaak iets minder maar nog steeds aan te raden (volgens de ADAC). Ik zou dus zeker zo'n systeem aanschaffen.


RobD antwoordt op 20 maart 2011:

Het systeem zal zeker een functie hebben, net zoals een stab. koppeling. Maar hoe mooi en goed elk systeem ook is, de c/van dient 'goed' te zijn. En met goed bedoel ik, belading banden en wat al niet meer genoemd is. Zelf rijd ik ook met 1800 kg aan de haak, zonder stab.koppeling. En met een lekker tempo van 120km/h. over de Duitse snelweg. Maar wel met een c/van of aanhanger die 'goed' is.


Tijs antwoordt op 20 maart 2011:

@RobD: helemaal met je eens dat de basis gewoon moet kloppen zonder al die systemen. Dat is bij mij ook het uitgangspunt met belading en gewichtsverhoudingen. Die extra's moeten geen excuus zijn om dan maar harder te gaan rijden. Onder normale omstandigheden, en dat is incl. een beetje meer wind en regen, moet je combi gewoon netjes achter je auto blijven liggen.

Maar als het onverwacht, met de nadruk op onverwacht, misgaat vind ik het fijn als die extra hulpmiddelen me kunnen helpen de boel rechtop en op de weg te houden. Beren op de weg ben ik nog niet tegen gekomen, maar zoals gezegd heb ik al zo vaak stilstaande auto's, schapen, geiten en rendieren op snelwegen en 80km wegen moet omzeilen dat het me duidelijk is dat "onverwacht" dichter bij is dan ik me voorheen gerealiseerd heb.


Bob antwoordt op 21 maart 2011:

@RobD Zelf rijd ik ook met 1800 kg aan de haak, zonder stab.koppeling. En met een lekker tempo van 120km/h. over de Duitse snelweg. Maar wel met een c/van of aanhanger die 'goed' is.

Met 1800 kilo achter de trekker moet de trekkende wagen minstens 2400 kg zijn. Met in totaal 4200 kg scheuren over de autobahn is onverantwoord. Maar tja, sommige mensen denken dat ze alles aan kunnen. Bij aankomst (als ze aankomen)op de camping lekker opscheppen dat ze de 1200 km naar de camping in een keer gereden zijn.

Even nog wat betreft de elctronica. Ik heb meer dan 30 jaar in de electronica gewerkt. Iets weet ik ervan. Kou en warmte, droogte en nattigheid, het is funest voor die chippies. Als je een stabilisator wilt hebben neem dan een mechanische. De waarschuwing komt te laat, je bent al over de lijn.

mvg
Bob


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 21 maart 2011:

Een mechanische stabilisator is onvergelijkbaar met elektronische systemen. Lees aub eert wat meer achtergronden voor je met een oordeel komt.


@Eric antwoordt op 21 maart 2011:

Met 1800 kilo achter de trekker moet de trekkende wagen minstens 2400 kg zijn. Met in totaal 4200 kg scheuren over de autobahn is onverantwoord. Maar tja, sommige mensen denken dat ze alles aan kunnen. Bij aankomst (als ze aankomen)op de camping lekker opscheppen dat ze de 1200 km naar de camping in een keer gereden zijn.




Pssst Bob, niet doorvertellen maar dit is de combi van RobD...

http://www.caravantrekker.nl/review/gebruikservaring.php?merk=Audi&serie=Q7

Uhmmm, trekauto weegt kleine 3300 kilo denk ik.... 😉


RobD antwoordt op 21 maart 2011:

Volgens kentekenbewijs leeg: 2680kg, Eric 😉
Volgeladen? geen idee......maar mag tot max 3250kg


renaat antwoordt op 22 maart 2011:

@ alle +++4000 kg combi's

en toch mag je maar 90 kmh in België en Frankrijk en ...xxx

omdat je treingewicht hoger is dan 3,5 ton

als 'les gendarmes' een een stiptheidsaktie houden en je combi scannen en wegen, krijg je gegarandeerd de hoofdprijs

en bij een ongelukje, als de verzekerings.my kan bewijzen dat je sneller reed dan 90 kmh is de rekening voor ...

juist!


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 22 maart 2011:

en bij een ongelukje, als de verzekerings.my kan bewijzen dat je sneller reed dan 90 kmh is de rekening voor ...

de verzekeringsmaatschappij!

Alleen bij grove nalatigheid zou je een probleem kunnen hebben maar dat is echt niet het geval als je eens iets te hard zou rijden.
Durf jij solo wel 60 km/u binnen de bebouwde kom te rijden? Ik durf wel te wedden dat je dat afgelopen maand zeker wel eens hebt gedaan. En was je toen verzekerd?

juist...


RobD antwoordt op 22 maart 2011:

@ Renaat. We hebben deze discussie al vaker gehad en hij zal zeker nog wel eens terugkomen.
Enige uitleg; 120km/h waar en wanneer het kan. Veelal met beladen aanhanger van ong. 1800 kg. Hoofdzakelijk s,nachts met redelijk lege Duitse snelwegen richting Italië. Zonder stoer te doen of te zijn overigens. Het is werk en "time is money". Dit 4-5x p.j. Excl. vakantie's.
Ervaring, scherp blijven en een goede combinatie maakt dit mogelijk. Boete's? 3 jaar geleden in Italië net voor Verona. Ooit éénmaal een noodstop moeten maken (je gunt het niemand) met een perfect tot stilstand komende combi. Verklaar me voor gek, Ik vind het verantwoord.


renaat antwoordt op 22 maart 2011:

stel dat ik met mijn VA van 40 ton en gemanipuleerde begrenzer in een ongeval terecht kom en daarenboven blijkt dat de tachograaf OOK gemanipuleerd werd...

dan mag je met HONDERD argumenten van stabiliteit, ABS, ESP, ASR.....afkomen...je hangt! ja.

en een combinatie trekker / caravan van meer dan 3500 kg zit in dezelfde situatie

uiteindelijk zal de RECHTER oordelen of er een verband bestaat tussen de overtreding ( meer dan 90 kmh ) en het ongeval.

ik zou zeggen DUIMEN 😉


RobD antwoordt op 22 maart 2011:

"en daarenboven blijkt dat de tachograaf OOK gemanipuleerd werd... " Je hangt ja...... Maar staat volkomen los van..een caravan combi.
Zoals met ieder ongeval, de politie zal uiteindelijk proberen aan te tonen wie de schuldige is, Een P.A. heeft geen tacho, geen remsporen o.i.d. Aantonen????? Stel dat iemand verklaard dat ik 1 km vóór de aanrijding 120km/h reed. Een rechter gaat af op feiten: deed ik dit ten tijde van het ongeval ook? Bewijslast? Een "aan waarschijnlijkheid grenzende vermoeden" heeft een rechter niets. 😉
Wat niet wegneemt dat ik hiermee een vrijbrief heb, Ik ben mij terdege bewust van snelheid en omstandigheden. En pas me aan waar en indien nodig.


renaat antwoordt op 24 maart 2011:

@RobD

Wat bedoel je met je citaat: 'ik heb nu een vrijbrief'
Ik veronderstel dat je al gehoord hebt van 'trajectcontrole en speedguns' en ja, dat bestaat OOK in België en Frankrijk.

Ik zou zeggen : "kijk uit"


RobD antwoordt op 24 maart 2011:

@ Renaat: niet selectief citeren, maar wel de hele zin. Dit " 'ik heb nu een vrijbrief'" zijn niet mijn woorden
v.w.b. controle's; Mijn probleem dacht ik 😉


Bert antwoordt op 24 maart 2011:

D8 dat onze zuiderburen goed in taal waren Renaat? 😉 Dat schrijft RobD niet hoor, dat hij een vrijbrief heeft..


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker