Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Ervaringen Tests Advies Vragen Menu

Kogeldruk hobby 450 uf 2003

Klaas vraagt op 15 August 2011:

Hallo.

Vlak voor onze vakantie naar Duitsland heb ik samen met de buurman de kogeldruk van mijn hobby 450 uf uit 2003 gewogen en kwamen we uit op 57 kg.

Dit was natuurlijk veel te laag en was gelukkig ook snel verholpen door een krat heineken en wat cola flessen te verschuiven.

Nou vraag ik me af hoe het kan zijn dat ik maar aan 57kg op de kogel kom. In de disselbak staan twee gasflessen en ligt de skottelbraai en nog wat klein spul. Heb onder het vaste bed een voortent, een luifel en alle stokken te liggen. Op het bed liggen vier stoelen en een tafel en een hondenbench voor een grote hond. In de kastjes boven het bed wat kleding. Ook zijn watertank en wc volledig afgevuld.

In het midden zit natuurlijk een gevulde keuken en daar tegenover in de omgebouwde kleding kast naar provisie kast wat boodschappen.

Achterin heb ik naar mijn mening niet veel gewicht. Heb onder het zitje aan de ene kant een box met kinderspeelgoed en aan de andere kant een box met spelletjes. De kastjes boven het zitje zijn gevuld met kinder kleding en handdoeken.

Verder heb ik (tegen mijn principes in) 2 kinderfietsen en 2 vouwfietsjes in het gangpad staan.

Graag reacties!!!

Naar laatste bijdrage

Reacties:

AJ antwoordt op 15 August 2011:

Klaas,
Ik heb een 450 uit 2002 en ik herken de lage kogeldruk. Nu is het wel zo dat volgens mij de as niet in het midden van de caravan zit. Achter de as zit meer caravan dan ervoor. Bovendien zit jouw "provisiekast" achter de as. De rondzit en de kastjes erboven eveneens. De koelkast en de Porta Potti zitten net voor de as maar zullen weinig invloed kunnen uitoefenen.
Ik weet niet of ik gelijk heb, maar een andere verklaring kan ik niet vinden.


klaas antwoordt op 15 August 2011:

AJ

Bedankt voor je antwoord. Vond het gewoon heel raar dat ik voor mijn gevoel al veel voor de as had liggen. Zou in de toekomst graag een fietsendrager achterop willen hebben, (wil de disselafdekking er nl niet af halen)maar ik weet niet of dit wel zo verstandig is. Heb jij daar ook ervaring mee? zo ja, graag reactie over hoe en wat.


AJ antwoordt op 15 August 2011:

Klaas,
Waarom moet de disselafdekking eraf als je daar een fietsendrager zou willen monteren? Goed meten en dan de bevestiging gewoon door de afdekking heen.
Fietsen achterop zullen de kogeldruk alleen maar verlagen!


Andreas-NL antwoordt op 15 August 2011:

57 kg kogeldruk hoeft toch geen bezwaar te zijn als de caravan in de praktijk "goed spoort" ? En een paar kg meer is toch zo te realiseren met wat verschuivingen? Tenminste, als je 57 kg te weinig vindt.


RobD antwoordt op 15 August 2011:

Fietsen achterop? Kogeldruk omhoog met nog een krat bier!
(En dat terwijl het bier in Duitsland goedkoper en lekkerder is..........)
Het gevolg is dat je een caravan krijgt die aan voor- en achterkant topzwaar word.
Er is al veel over geschreven hier: de slinger van de pendule.


Jan antwoordt op 15 August 2011:

Fietsendrager achterop? dan heb je nog een kogeldruk van 30-35kg over, als je die nou gewoon op de dissel doet is toch alles opgelost.
Ikzelf zit ook met die lage kogeldruk, ik moet veel moeite doen om er 55kg van te maken(zonder extra gewicht te gebruiken) maar heb ook dit jaar weer probleemloos 3600km gereden met mijn caravan(ongeveer 1300kg)


Klaas antwoordt op 16 August 2011:

Ik ben bang dat de disselafdekplaat kapot gaat als je daar een fietsendrager opzet.

Ik ben van mening dat mijn caravan een hoge kogeldruk nodig heeft. Hij hing nu echt fantastisch achter m'n touran. Heb met het hemelvaart weekend heel anders in de auto gezeten. Had toen minder bagage mee en de kogeldruk was toen ook wat lager. Ik vond de caravan toen heel onrustig.

Duits bier is idd ook heel lekker maar een koude freddy gaat er bij mij altijd wel in. Hahahaha


RobD antwoordt op 16 August 2011:

Klaas, je leest niet goed betreffende de disselkap.

Heb je je c/van ooit goed gewogen in volledige uitrusting? De onrust kan ook voortkomen uit een verkeerde balans in links en rechts.
Meten is weten.


Tijs antwoordt op 16 August 2011:

En vergeet ook niet dat er met Hemelvaart best een stevige wind stond die je goed kon voelen bij het rijden.


Joost van der Maarel antwoordt op 08 September 2019:

Wij hebben ook een 450 UF en hebben ook te maken met weinig mogelijk, zelfs bij vrijwel lege zitjes achter.
M.i. komt dit doordat het model voor de as heel compact is (met z'n dwarsbed) maar achter de as vrij ruim met een fatsoenlijke rondzit.
Wij lossen het simpel op en dit zorgt voor merkbaar beter rijgedrag: we leggen de tafel, op z'n kop, op het bed voorin. Dan komen we iets onder de 70kg.

Afgelopen zomervakantie één keer niet gedaan, bij het eerste tankstation gestopt om m naar voren te halen: wat een verschil.


Henkie antwoordt op 08 September 2019:

Hebben ze in het buitenland geen drinken? Ook frisdrank is daar goedkoper ...


Romboud antwoordt op 08 September 2019:

Een vraag uit 2011 ..😏



Reageer

Door het versturen van je reactie ben je het eens met de spelregels!

Naam:

Email:

Reactie:


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Informatie

Maximaal trekgewicht

Wat een auto maximaal mag trekken staat altijd op het kentekenbewijs (kentekencard).

Rijbewijs B of BE?

Wat mag je trekken met rijbewijs B en wanneer heb je rijbewijs BE nodig?

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Bandenspanning

De juiste bandenspanning voor de caravanband hangt af van het type band en de loadindex in combinatie met het gewicht.

Abnormale bandenslijtage

Caravanbanden die al na 10.000 km helemaal (scheef) afgesleten zijn, is natuurlijk niet normaal. Toch komt dit regelmatig voor. Wat is de oorzaak en wat doe je er aan?

© 2004-2020 Caravantrekker