Caravantrekker.nl

Gewicht max caravan icm met max trekgewicht auto

Danny vraagt op 7 februari 2012:

Ik heb een Polo BlueMotion die mag 800kg trekken
De caravan is leeg 650KG en max beladen 900KG
Nou heb ik een caravan weger en ga die ook gebruiken om de caravan onder de 800KG te houden bij de belading.

Ik mag hier toch gewoon mee gaan rijden als ik er voor zorg dat de caravan onder de 800KG blijft?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 februari 2012:

Ja, dat mag en is geen probleem.
Zie: http://www.caravantrekker.nl/algemeen/trekgewicht_wet.php


Danny antwoordt op 8 februari 2012:

Zou het in het buitenland eventueel problemen kunnen geven?
Een discussie in het frans lijkt me erg lastig 😉

Een andere optie is dat ik het op kenteken naar 800 laat zetten?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 februari 2012:

Als je die discussie uit de weg wil gaan en je daar rustiger/beter bij voelt, dan kan je inderdaad je caravan laten terugkeuren via de RDW (voor 60 euro).


edwin antwoordt op 9 februari 2012:

@menno: dit mag toch alleen als je BE hebt?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 9 februari 2012:

NEE, het rijbewijs heeft daar niets mee te maken!

Een Polo weegt leeg meer dan 900 kg dus mag je ook met een B rijbewijs je er gewoon mee rijden. Pas als de MTM van de caravan meer is dan het leeggewicht van de auto (op papier) moet je dat aanpassen. Maar dan niet naar het maximaal trekgewicht van de auto maar naar het leeggewicht van de auto.


edwin antwoordt op 10 februari 2012:

Oke. ik wist niet dat een polo bluemotion leeg meer dan 900Kg is. maar dan heb je inderdaad gelijk..sorry


Danny antwoordt op 10 februari 2012:

Ja klopt
Mijn Polo weegt 1050 bj. 2010
de caravan weegt leeg 650 en op kenteken max. 900

Als ik er in NL zonder problemen mee mag rijden is dat mooi.
Maar ik ga naar Frankrijk of Italië en wil onderweg geen problemen krijgen. Een discussie met een Politieagent in Nederland komt wel goed. Maar in bijv. Frankrijk??

Menno bedankt voor je reactie!
Het gaat terugzetten op kentekengewicht naar 800 kg worden.


antwoordt op 11 februari 2012:

Danny,
Ik vraag me af of dat verstandig is, en wel om het volgende:
Jouw caravan weegt op papier 650 kg, meestal zijn caravans wat zwaarder dan op papier staat (wegen dus!), stel jouw caravan weegt in werkelijkheid 700 kg, dan krijg je maar 100 kg laadvermogen, gas, water, electr. kabel, potten en pannen, een paar schone onderbroeken en dan ben je wel aan je gewicht.
Ga je toch iets meer laden dan bega je 2 overtredingen: je caravan zelf overschrijdt het toegestaan gewicht en je hebt een te zware aanhanger achter je auto.
Ga je niet terugkeuren en handhaaf je de 900 kg dan is je caravan opzich niet te zwaar beladen, maar heb je alleen een te zware aanhanger achter de auto. Dus maar 1 overtreding.
Ik ken de wetgeving niet goed. Wellicht zijn er experts (Bert/Menno of Theo) die hier iets meer over kunnen zeggen wat op grond van bovenstaande de beste keus zal zijn.

vrgr
JT®


@Eric antwoordt op 11 februari 2012:

Paniekzaaier....

Onderwerp: Gewicht max caravan icm met max trekgewicht auto
Van: danny
Datum: 07 February 2012 om 21:29

Ik heb een Polo BlueMotion die mag 800kg trekken
De caravan is leeg 650KG en max beladen 900KG
Nou heb ik een caravan weger en ga die ook gebruiken om de caravan onder de 800KG te houden bij de belading.


Janka antwoordt op 11 februari 2012:

Het beste is inderdaad eerst eens de caravan te wegen want de opgegeven gewichten komen niet altijd overeen met het echte leeggewicht.
En dat kan heel wat kilo's schelen. Want wat is leeg? Is dat met koelkast, is dat met kachel, is dat met elektriciteitskabel en is dat met een halfvolle watertank? Oudere caravans werden leeg gewogen zonder dat alles namelijk. Nu worden bovenstaande dingen wel meegenomen bij het opgegeven leeggewicht.


antwoordt op 12 februari 2012:

@Eric,
Ik ben blij dat je nog kunt rollebollen van het lachen bij het woord paniekzaaier 😉
Ik geef toe , ik heb iets te snel over de door jou aangehaalde zin van Danny heengelezen.
Toch blijf ik bij mijn advies om eerst die "lege" caravan eens te (laten) wegen voordat hij het papierengewicht laat verlagen. We weten allemaal ondertussen wel dat er tussen kentekengewicht en werkelijk gewicht soms een behoorlijk verschil kan zitten. En als Danny een netto laadvermogen overhoudt van 100kg of nog minder dan staat hij voor een schier onmogelijke taak als hij onder die 800kg wil blijven.
Bovendien moet hij er rekening mee houden dat de caravan na terugkeuring naar 800 kg, ook achter een zwaardere auto met een hoger toegestaan trekgewicht nooit meer dan 800 kg mag wegen.
Het wordt dus letterlijk wikken en wegen voor Danny en goed vooraf de gevolgen overdenken.
vrgr
JT®


Q.sengers antwoordt op 12 februari 2012:

Van Q.

Zorg om voor bepaalde situaties problemen(en buitenland) te voorkomen dat je een uitdraai van artikel 5.18.18 en 5.18.18a bij je caravanpapieren bijsluit.

Ook voor degene die BE heeft en een grotere aslast heeft van de caravan dan het maximale trekgewicht op kenteken van de auto en die dus de caravan niet verder belaad dan het maximale trekgewicht van de auto.

B.v max asgewicht caravan 1700kg( lediggewicht caravan 1200 kg)(ledig gewicht auto 1545 kg.) max trekgewicht auto 1500 kg dus belading caravan niet meer dan 1500kg.

Of het verstandig is met de auto de 1500kg te trekken laat ik hier even buiten beschouwing.
Daar hebben we het in andere draadjes voloende over gesproken.


@Eric antwoordt op 12 februari 2012:

Zorg om voor bepaalde situaties problemen(en buitenland) te voorkomen dat je een uitdraai van artikel 5.18.18 en 5.18.18a bij je caravanpapieren bijsluit.

Leuk bedacht maar ongeveer de helft van de belgische agenten weigert categorisch Nederlands te spreken/lezen/begrijpen en ongeveer 100% van de gendarmes, polizisten en Policia Local/Nacional en de Guardia Civil hebben hier geen boodschap aan.

Van de Nederlandse agenten is volgens mij ongeveer 75% niet op hoogte van de juiste regels voor aanhangers/caravans betreffende gewichten en rijbewijzen.


Jan antwoordt op 12 februari 2012:

Buiten dat, maar denk jij echt dat die buitenlandse gezagsdrager zich door zo'n bijdehante toerist de les laat lezen?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 12 februari 2012:

Ik denk dat je er beter voor kan zorgen dat je niet wordt aangehouden. Dus gewoon 'netjes' rijden en niet 'opvallen'. De kans op een aanhouding met controle is dan m.i. nihil.


Janka antwoordt op 12 februari 2012:

Daar kan ik me volledig bij aansluiten.


Q.S antwoordt op 12 februari 2012:

Ik woon vlak bij de grens en kom hierdoor wel eens automatisch in de controles terwijl mijn echtgenote en ik net uitziend oudere personen zijn en de auto en caravan van recente datum zijn.(dus niet opvallen)

Zo'n papiertje laat ze dan in eerste instantie toch even afschrikken en denken dan vaak die heeft zich al voorbereid.

Meegemaakt datde nederlandse wethandhavers inderdaad niet wisten van het hoe of wat. Zo ook de duitse.

Overigens kan je de tekst toch in diverse talen vertalen.

Jammer voor de franse; duitse; engelse en spaanse handhavers mochten zij dit afwimpelen dat ik dan al deze talen beheerst en dan worden ze extra voorzichtig.
P.s altijd wel heel vriendelijk blijven.


Foxhoundarav antwoordt op 12 februari 2012:

Voorkom toch problemen en laat de caravan op papier terugzetten naar max 800 kg.
Bij controle komt het kenteken van de auto (800kg) trekken, overheen met het max op het kenteken van de caravan (800kg). Geen gezeur, geen discussie. Voor een paar tientjes heb je het administratief geregeld. Als je later een andere auto krijgt, kun je hem laten verhogen. Geen gezeur, discussie, ergenissen als je een bon krijgt en sneller door de controle heen.


Bert antwoordt op 12 februari 2012:

Elke caravan-verkeerscontrole in de EU zal gebaseerd zijn op regels en wetgeving die in betreffend land en (hoe verrassend) óók geldig zijn in heel de EU. Dat contolerende instanties (locaal) wellicht niet geheel op de hoogte zijn kan overal gebeuren... Ook in Staphorst, Amsterdam of Breda. Dus ook in München, Villach of Firenze.

Daarom het zekere voor het onzekere nemen? Ieder zijn keus hoor, maar als een carabinieri mij vertelt dat de caravan te zwaar is omdat dat uit de papieren zou blijken, dan zal hij (heel simpel!) moeten aantonen dat hij te zwaar is! Dus zal hij moeten wegen. Dat is zo in Nederland en dat is echt niet anders in Italië. Ja, dat kan ik met handen en voeten duidelijk maken.

Oók in Spanje, Oostenrijk, Frankrijk of Duitsland mag je met een lichte auto een lege aanhanger trekken... Misschien heb je dan wél B+E nodig, maar dat is een heel ander verhaal.


Ben antwoordt op 20 maart 2012:

Ik heb het zelfde!

Berlingo 1.6 16v (leeg 1250) mag 1100 kg hebben.
Caravan Knaus Blueline 450 TU is max 1200 zwaar.

vlgs de ANWB gewoon niet te zwaar beladen en rijden.
Als ik hem in vul op deze site, dan staat er dat het niet mag.....

Help?!


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 maart 2012:

Dan heb je in de berekening de belading in de caravan niet aangepast zodat hij onder de 1100 kg blijft. Maar als je zorgt dat het werkelijk gewicht onder de 1100 kg blijft mag je er mee rijden.


Ben antwoordt op 20 maart 2012:

Bedankt voor de uitleg.
Het verhaal klopt dus wel van de ANWB.

Wel een hele mooi uitleg op deze site, klopt precies met de ervaring die ik heb met het rijden met deze combinatie.

Complimeten!


Danny antwoordt op 4 april 2012:

Iedereen bedankt voor de uitleg en goed bedoelde adviezen.
De caravan is op kenteken inmiddels terug naar 800 kg.
Het gewicht hou ik goed in de gate, ook voor mijn eigen confort en veiligheid.


John antwoordt op 4 april 2012:

"De caravan is op kenteken inmiddels terug naar 800 kg"

waarom terug en niet gewoon beladen tot 800kg? Dit ga je merken bij een eventuele verkoop/inruil van de caravan. Een ander zal hem dan weer terug-terug moeten laten keuren😉


Koen antwoordt op 4 april 2012:

Draadje opnieuw lezen en je vindt het antwoord...


Jan antwoordt op 4 april 2012:

Nee, dat is niet geheel waar.
Danny kan uit dit draadje duidelijk opmaken dat hij met beperkte lading geheel voldoet aan de regelgeving.

Een terechte vraag kan zijn waarvoor hij zich door "bangmakerij" onnodig kosten op de hals haalt.
Inderdaad kan een volgende koper er niet helemaal van gecharmeerd zijn en de verkoper de rekening van de terugkeuring presenteren. In dat geval betaal je het nog dubbel ook. 😉


Koen antwoordt op 4 april 2012:

Van Danny :
""Zou het in het buitenland eventueel problemen kunnen geven?
Een discussie in het frans lijkt me erg lastig 😉 ""
""Als ik er in NL zonder problemen mee mag rijden is dat mooi.
Maar ik ga naar Frankrijk of Italië en wil onderweg geen problemen krijgen. Een discussie met een Politieagent in Nederland komt wel goed. Maar in bijv. Frankrijk?? ""

Als Danny zelf beslist om terug te keuren, wie ben jij / zijn wij om dit "bangmakerij" te noemen ?

Wil je hem een assertiviteitscursus verkopen ?
Ik kan hem wel wat Engels en Frans aanleren, Italiaans kan hij iedere 2 jaar in mijn gemeente leren voor een prijsje. Spaans elk jaar.
Rest nog Duits...

Kostprijs van al die cursussen... ?

Jan schreef : ""Inderdaad kan een volgende koper er niet helemaal van gecharmeerd zijn en de verkoper de rekening van de terugkeuring presenteren.""

Wat ??? De rekening van de terugkeuring gepresenteerd krijgen bij verkoop ?
Als je de koper duidelijk zegt dat de caravan teruggekeurd is, kan die kiezen : ofwel betaalt hij de gevraagde prijs, ofwel zoekt hij een andere caravan.
Betaal jij ook de banden die binnen 2 jaar moeten vervangen worden ? Plaats jij een volle gasfles in de caravan bij verkoop ? Geef jij 'korting' omdat je geen reservewiel meelevert met je oude caravan ?

Korting of terugbetalen : goed gek.



John antwoordt op 4 april 2012:

De lokale hermandad moet ALTIJD AANTONEN dat de caravan te zwaar is, de papieren zeggen niets van de belading op het moment😉


Jan antwoordt op 4 april 2012:

Als Danny zelf beslist om terug te keuren, wie ben jij / zijn wij om dit "bangmakerij" te noemen ?
Een eigenaar/weggebruiker/gast in het buitenland die drommels goed weet hoe de (EU)wetgeving luidt en die niet voor een niet bij de les zijnde buitenlandse veldwachter kosten gaat maken omdat hij zijn zaakjes niet op orde heeft!!!!!!!

Bangmakerij………., ja wel degelijk. Maar kies je voor die schijnveiligheid prima hoor. Aan de andere kant, zou je een bekeuring of boete oplopen dan kun je die vanuit Nederland bij terugkomst alsnog aan de kaak stellen. (In beroep gaan) Mocht blijken dat de plaatselijke veldwachter naar verwachting geheel abuis was met zijn bekeuring dan wordt de zaak alsnog teruggedraaid.

Er zijn in dit draadje genoeg mogelijkheden aangeroerd om aan te geven dat je het met een mogelijke bekeuring geheel niet eens bent. Dat kan allemaal op een respectvolle manier en lukt dat niet dan gewoon de boete voldoen en geen hooglopende discussie aangaan.

Wat ??? De rekening van de terugkeuring gepresenteerd krijgen bij verkoop?
Wanneer een volgende koper wel de max. aslast wenst en beren ziet bij het herstellen van de originele MTM kan hij bedingen dat dit eerst gebeuren zal voordat hij de caravan overneemt.
Je kan er uiteraard altijd voor kiezen hem heen te zenden. Er zijn meer kopers en je hebt er maar één nodig. Is eigen keus hoor, maar wanneer een verkoper mij zou vertellen dat een hogere MTM geen enkel probleem zou zijn zou ik enige vorm van garantie daarop wel erg prettig vinden met het risico een kat in de zak te kopen.


RobD antwoordt op 4 april 2012:

" Aan de andere kant, zou je een bekeuring of boete oplopen dan kun je die vanuit Nederland bij terugkomst alsnog aan de kaak stellen. (In beroep gaan)"

Dan zal die wel op de plaats van staande houding gewogen moeten zijn, anders word de bewijslast wel erg lastig.
Als de politie (waar dan ook) denkt dat de c/van te zwaar beladen is (en hij maakt mij dit met handen en voeten duidelijk) zal hij het wel moeten aantonen. En dat kan ik hem dan ook wel 'vertellen' met handen en voeten. 😉
Laat maar zien dat je je niet laat intimideren, het werkt.


Jan antwoordt op 4 april 2012:

Dan zal die wel op de plaats van staande houding gewogen moeten zijn, anders word de bewijslast wel erg lastig..
Voor wie bedoel je? Als slachtoffer? Dat zou dan wel de boel op zijn kop zijn. Ik denk dat de bewijslast eerst aan de kant van de verbalisant ligt.
Is het zo dat een bekeuring wordt uitgereikt omdat de papieren gewichten niet zouden kloppen ivm een hogere caravan MTM dan toegestaan trekgewicht dan is het bewijs snel geleverd en weet iedere rechtbesnaarde gezagsdrager dat een boete niet rechtvaardig is.
Je hebt dan het bewijs voor iedereen zichtbaar zelf in handen en is in Nederland in beroep gaan geen enkel probleem en dat ga je winnen.
Wordt een boete opgelegd voor overgewicht dan ís er een gewichtsmeting gedaan anders is het niet mogelijk een overtreding vast te stellen. Maar dat laatste is hier niet het geval omdat het om een papieren kwestie handelt.


Koen antwoordt op 4 april 2012:

""...maar wanneer een verkoper mij zou vertellen dat een hogere MTM geen enkel probleem zou zijn zou ik enige vorm van garantie daarop wel erg prettig vinden met het risico een kat in de zak te kopen.""

Zo had ik het nog niet bekeken. Daar geef ik je gelijk in.
Het is natuurlijk makkelijk praten (van mij...) om een kandidaat koper weg te sturen, maar in de periode dat je 'oude' caravan te koop staat, wil je er ook op een redelijk korte termijn "vanaf geraken".
Die "terugkeuring" kan dan inderdaad een belemmering zijn of een meerkost die je eerst moet doen vòòr verkoop.
(maar de koper moet echt niet zeuren over banden die al 5 of 6 jaar oud zijn. En helemaal niet over de lege gasfles ! 😉 )

Ivm 'in beroep' gaan.
Het is die rompslomp / gedoe die Danny (en ik ook 😉 ) liever vermijd.

Beeld je in : een controle van de wegpolitie-op-de-motor in Verwegistan.
Enkel controle papieren, geen weegbrug op de duo-zit bij, eventueel blazen (pijpje bij ?).
Het lokale "zwaantje" ziet : Polo mag 800 kg trekken, caravan mag maximum 800 kg wegen. Geen alcohol gedronken. Lichten van auto en caravan doen het. Rijbewijs in orde.
Zwaantje tevreden.
Je mag je weg verder zetten.

Indien het lokale zwaantje echter 850 kg bij de caravan ziet staan, mag je hem volgen tot de weegbrug (enkele dorpen verder, een stuk van de snelweg af) om daar te laten constateren dat de caravan effectief maar 800 kg weegt.
En bij de hoofdveldwachter krijg je eindelijk gelijk dat dit toegelaten is (2e x dat je met handen en voeten de uitleg moet doen, maar de hoofdveldwachter heeft de reglementen bij zich / op de computer. Dus dat valt nu beter mee dan in die gloeiende zon, op de snelwegparking, met al die aankomende en vertrekkende trucks).

Bij een "gerichte" caravancontrole (zoals aan de grensovergang Nederland - België) is een weegbrug aanwezig.
Discussiëren hoeft dan niet : bij de weging zal direct blijken dat de lokale veldwachter het (eventueel) fout heeft.


RobD antwoordt op 5 april 2012:

" Aan de andere kant, zou je een bekeuring of boete oplopen dan kun je die vanuit Nederland bij terugkomst alsnog aan de kaak stellen. (In beroep gaan)"

In de oude, papieren situatie. Oom agent ziet het gewicht verschil en begint te schrijven. Kom daar later maar eens op terug indien geen weging heeft plaatsgevonden.

"Indien het lokale zwaantje echter 850 kg bij de caravan ziet staan, mag je hem volgen tot de weegbrug (enkele dorpen verder, een stuk van de snelweg af) om daar te laten constateren dat de caravan effectief maar 800 kg weegt".

Ach wat, het is vakantie en zo geef ik te kennen dat ze mij niet gek maken en me niet laat intimideren. Plus het voordeel om nog wat lokale gebruiken te zien of mee te maken 😉


Janka antwoordt op 5 april 2012:

Hoezo, heb je dan altijd wat papiergeld bij je?


Jan antwoordt op 5 april 2012:

In de oude, papieren situatie. Oom agent ziet het gewicht verschil en begint te schrijven. Kom daar later maar eens op terug indien geen weging heeft plaatsgevonden.

Nee juist andersom, ook een verbalisant zal moeten bewijzen dat die caravan feitelijk te zwaar was ten tijde van. Je kan dan van hem eisen dat hij een weegrapport produceert. En dat heeft hij dus niet omdat hij op valse grond een boete verordent.
Heeft hij die wel (?!?) dan ben je dus gepiepeld. 😉

Indien het lokale zwaantje echter 850 kg bij de caravan ziet staan, mag je hem volgen tot de weegbrug (enkele dorpen verder, een stuk van de snelweg af) om daar te laten constateren dat de caravan effectief maar 800 kg weegt.

Tsja, zo’n zelfde iets geldt bij het volledig moeten uitpakken bij een 'drugs'controle waar dan ook. Je rechten moeten dan even wijken voor de plichten.
Tip: probeer alles ongezien op te nemen op je telefoon. 😉


hans antwoordt op 5 april 2012:

eigenlijk weer zo een actuele vraag wie we de laatste tijd zo vaak op dit forum kunnen lezen.Men heeft het geld niet meer om een beetje behoorlijke trek auto te kunnen aanschaffen,maar men wil er wel een zo zwaar en groot mogelijke caravan achter kunnen slepen. tevens is men geneigd om dan maar de grenzen van wat nog veilig is op te zoeken !!! en voor lief te nemen.


Mon!que antwoordt op 5 april 2012:

@hans: TS schrijft o.a. "De caravan is leeg 650KG en max beladen 900KG"

Noem jij dat een "een zo zwaar en groot mogelijke caravan"?

In mijn beleving is dat echt maar een klein en bescheiden maatje.


Janka antwoordt op 5 april 2012:

Het was inderdaad een generaliserende en ongenuanceerde opmerking.


hans antwoordt op 5 april 2012:

Hoi Monique,
ik bedoel niet specifiek deze combinatie ,maar de vragen van de laatste tijd gaan wel die kant op die ik bedoel.Steeds lichtere trek auto`s met (te) zware caravans. Men heeft gewoon de financiën niet meer om een behoorlijke trek auto te kopen( is ook begrijpelijk),en men is dan dus geneigd om met onveilige combinaties de weg op te gaan.


hans antwoordt op 5 april 2012:

Beste Janka, misschien ben je iets te gevoelig van aard, en m.i. te vlug met je oordeel, maar zo was mijn opmerking echt niet bedoeld.


Janka antwoordt op 5 april 2012:

Zo gevoelig ben ik niet hoor, maar naar mijn mening is vragen wel iets anders dan het ook echt doen. Het zou slecht zijn als mensen zonder het uit te zoeken met een gevaarlijke combinatie de weg op gaan. Dus goed informeren naar wat wel en niet kan is daarbij juist op deze site een goede zaak.


RobD antwoordt op 5 april 2012:

"Het zou slecht zijn als mensen zonder het uit te zoeken met een gevaarlijke combinatie de weg op gaan"

Alle reactie zo lezend zijn er genoeg die niet weten wat een solo auto allemaal kan en niet. Men rijd rond met 'gereedschap' wat men niet goed kent en weet te hanteren. 😉


Ton antwoordt op 6 april 2012:

``Het zou slecht zijn als mensen zonder het uit te zoeken met een gevaarlijke combinatie de weg op gaan.``

Jaren geleden op een vrijdag van een hemelvaartweekend de volgende situatie.
Opel Kadet met daarin 2 volwassenen, 3 kinderen in de leeftijd van 8 tot 14 jaar en een herdershond.
Caravan van een meter of 6 opbouw er achter en trekhaak van de auto bijna over de grond.
Caravan werd afgekoppeld en op de plaats geduwd en getild ( neuswiel ontbrak ).
Achterbak van Kadet open en 2 grote garagekrikken eruit want de uitdraaisteunen waren afgebroken.
Caravan staat, deur word open gedaan en er word een hele grote prop voortent uitgetrokken.
Man zet voet op de rondzit en staat binnen een mum van tijd op het dak van de caravan waar hij de pees van de voortent door de rail trekt.
Voortent staat er voor als een natte krant, ik loop langs en vroeg hem waarom hij er niet op de donderdag al was.
Antwoord, kon niet, het linkse profiel van de dissel was helemaal door midden gebroken, en dat moest hij donderdagmiddag eerst nog even lassen, want het was toch ruim 200km wat hij moest rijden vandaag.
Tja, een gevaarlijke combinatie???????
Het heeft bij mij nog een half uurtje geduurt voordat ik mijn mond weer dicht kon krijgen die van verbazing open stond 😉

m.vr.gr.
Ton


John antwoordt op 6 april 2012:

"Tja, een gevaarlijke combinatie???????"

Hoeft niet, Neuswiel is niet verplicht als er een valbeugel is. Idem voor de uitdraaipoten. Gewichten weten we niet dus daar kunnen we niet over oordelen. Dat de man over het dak liep en de tent als een natte dweil staat is niet relevant. Het laswerk aan de dissel is een ander verhaal, maar vaak zijn lasnaden sterker als het origineel😉
Als deze lieden zo willen kamperen, wie zijn wij om te oordelen?


Jan antwoordt op 6 april 2012:

Er rijden combinatie’s rond die niet sneller gaan dan 80km/h omdat anders de combinatie ‘onrustig’ wordt.
Die mensen doen dat al jaren, zijn dat zo gewend en doen er niets aan omdat ze niet beter weten en toch altijd in Nederland blijven. Dat is veel gevaarlijker.
Veiligheid ziet vaak niet in de spullen, wel hoe je ermee omgaat. 😉


Janka antwoordt op 6 april 2012:

Nou, laat die mensen dat maar lekker doen. Het feit dat ze dit al jaren zo doen betekent ook dat het altijd goed is gegaan. Ook het gegeven dat ze 80 rijden is geen reden om het als een gevaarlijke combinatie te betitelen. Nu gaan "we" op alle slakken zout leggen? Dat er 90 gereden mag worden wil niet zeggen dat het ook verplicht is. In dit verband is " slakken" wel een leuke woordkeus, nietwaar?


Michiel antwoordt op 6 april 2012:

Mee eens....ben je je bewust van de gevaren, en beperkingen dan is het ineens een stuk veiliger.....anticipeer je erop dan komt het helemaal goed denk ik.

De lat qua prestaties leggen mensen steeds hoger....daaroor heb je automatisch een auto met meer overwicht nodig dan vroeger, toen we met 80km/u op de teller naar Spanje sukkelde.

Een auto van ruim 1000kg leeg kan in mijn ogen veilig een caravan van 900kg beladen trekken, mits je zorgvuldig laadt.


Janka antwoordt op 6 april 2012:

Grappig dat voorbeeld. Dat zou alleen maar voorkomen als de (lege) caravan opgehaald wordt vanuit de winterstalling. En dan nog niet eens. De auto is dan " leeg" en zelfs dan is de caravan nog niet eens vol beladen. Ja, misschien de voortent ligt er nog in maar voor de rest is'tie zonder de vakantiespulletjes.


hans burhenne antwoordt op 30 december 2013:

Ik heb een vraag over uitdraai poten caraven van de 4 poten is er 1onderuit en 1 werkt niet ik moet morgen naar de rdw keuring kan hij daar op afgekeurt worden ?


John antwoordt op 30 december 2013:

'Ik heb een vraag over uitdraai poten caraven van de 4 poten is er 1onderuit en 1 werkt niet ik moet morgen naar de rdw keuring kan hij daar op afgekeurt worden ?'

NEE


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker