Caravantrekker.nl

Leas antislingersysteem

Dirk vraagt op 10 mei 2012:

Hallo allemaal,

Iemand ervaring, met de nadruk op ervaring met het antislingersysteem van LEAS? Hier zijn goede verhalen over en heeft een zoemer voor in de auto

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 10 mei 2012:

Ik heb het zelf getest, zie: http://www.caravantrekker.nl/algemeen/electronica.php

Tegenwoordig zou het systeem met een draadloze zoemer geleverd worden ipv een bedraad systeem.
Ik ben er positief over en het helpt absoluut de veiligheid.


Tijs antwoordt op 11 mei 2012:

Wij hebben het LEAS systeem sinds vorige zomer onder onze caravan en ik kan het zeker aanraden. Een voordeel t.o.v. andere systemen is de zoemer binnen, al merk je als je een beetje oplet echt wel wanneer hij ingrijpt. De zoemer is bij ons nog bedraad. Kon gecombineerd worden met het aanleggen van de bedrading voor de stroomvoorziening: ik heb nu een tweede stekkerdoos bij de trekhaak. Stroomvoorziening kan ook via de accu in de caravan, maar dan loop je natuurlijk het risico dat de accu leeg is bij aankomst.

Plus: het werkt echt. Na een paar keer hevig heen en weer slingeren grijpt het systeem voelbaar in. Er wordt echt geremd. Bijvoorbeeld een vrij snelle wisseling gehad op de Duitse Autobahn van een hoger naar een lager weggedeelte bij werkzaamheden. Caravan ging toen over lengte- en breedte-as stevig heen en weer waarna LEAS aansloeg. Had toen niet perse gehoeven, want een voorziene uitwijk, maar wel prettig te weten dat bij een echt onverwachte en heftiger uitwijk het systeem me kan helpen.

Min: in situaties die op slingeren lijken grijpt hij natuurlijk ook in. Voorbeelden: met iets teveel enthousiasme over hobbelige en slingerende Noorse bergweggetjes, of met iets teveel snelheid van de drempel van onze straat naar de rondweg, resulteert in ingrijpen.

Ik vind de pluspunten duidelijk opwegen tegen de relatief kleine minpunten. Het is geen uitnodiging voor sneller rijden of slecht beladen: de combinatie moet ook zonder LEAS stabiel kunnen rijden. Maar het is prettig te weten dat bij echte noodsituaties het systeem helpt.

Kleine tip: let er bij een bedrade zoemer op dat + en - goed om aangesloten zitten, anders zoemt hij niet.

Ik heb de leveler bij Van der Linden in Enschede laten inbouwen en de bedrading van de auto-accu naar de extra stekkerdoos onder de auto bij mijn Ford dealer in Amersfoort. Andere adressen voor LEAS zijn via de contactpersoon van LEAS te krijgen: goede en persoonlijke service.


Jan Teepe antwoordt op 11 mei 2012:

Prima al die slingerbedwingers ed. Maar, zoals tot nog toe steeds is gebleken, hebben alle systemen een eindpunt. En electronische systemen hebben daarbij nog de ellende dat de elektra aanvoer kan wegvallen. En wat misschien nog wel het ergste is, is het feit dat ik leaserijders met de caravan erachter tegenwoordig met 130 km./uur over de peage zie rijden. De marketing/advertising van de systemen heeft ze wijs gemaakt, dat alles onder controle is. En de hoge brandstofprijzen deren deze rijders niet. De baas betaalt toch, nietwaar? En als je dan zo iemand tegen komt en je vraagt wat zijn rijervaring met de caravan is, dan houdt dat veelal niet over. Laat staan dat er sprake is geweest van een cursus in deze. Kortom, moeten we eigenlijk wel zo blij zijn met deze ontwikkelingen. Het ontwikkelen en dan ook daadwerkelijk 100% implementeren van een goed remsyteem op de caravan zou een betere optie zijn.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 11 mei 2012:

Kortom, moeten we eigenlijk wel zo blij zijn met deze ontwikkelingen.

JA!

LEAS, ATC, ABS, ESP etc.... dragen zeker bij aan de verkeersveiligheid, maar ontslaan de gebruiker natuurlijk niet van goed omgaan met auto en caravan en vooral ook verstand blijven gebruiken. Daarom is in mijn ogen een goede verklikker in de auto essentieel als het gaat om elektronische antislinger systemen.


Tijs antwoordt op 11 mei 2012:

Beste Jan, wat een tirade. Laat ik nou geen lease-auto hebben, een op zich al prima stabiele combinatie en een kruissnelheid van tegen de 100 km/u waar verantwoord. En dan ga ik ook nog eens bijna nooit naar Frankrijk. En toch heb met vol verstand dat LEAS systeem aangeschaft, o.a. vanwege de redenen die Menno noemt. En ik hoop het systeem nooit echt nodig te hebben, net zo min als dat ik ooit hoop mijn airbags van dichtbij te zien. Het zijn noodsystemen en zo moet je ze in je rijgedrag ook blijven zien. Of je nu een lease-auto hebt of niet. 😉


Fran$ antwoordt op 11 mei 2012:

@Jan T.. is blijkbaar geen fan van leaserijders 😉 Ik ben wel een fan van elektronische hulpmiddelen zoals LEAS, ATC e.a. omdat ik overtuigd ben van de goede en veiligheidverhogende werking. Bij alle snelheden. Ik kom veel in Frankrijk, maar zie zelden caravans met 130 voorbij komen. Die enkele X3 met Eriba Touring daargelaten. Het ding slingerde niet en bleek toen ik hem sprak op de camping in Tournus geen in de caravan geïntegreerd antislingersysteem te hebben. Daarmee wil ik niet zeggen dat het op zo’n combinatie geen zin heeft (denk aan noodsituaties) maar voor de vele 75%+ schoendoos-combinaties die je regelmatig ziet zwabberen lijkt het me een uitkomst, zeker als ze niet optimaal beladen kunnen worden.

Het ontwikkelen en dan ook daadwerkelijk 100% implementeren van een goed remsysteem (..) hier heb ik steller al vaker over gehoord en ben het met hem eens; overigens niet ‘in plaats van’ maar naast antislingersystemen. Bij gebrek aan initiatieven op de markt heb ik zelf een Actief Rem Controlesysteem (ARC) voor toercaravans ontwikkeld, dat volledig geïntegreerd kan worden in de oploopkoppeling wanneer dat wettelijk zou worden toegestaan. Ik rijd inmiddels een half jaar rond met het tweede prototype, vrijwel onzichtbaar weggewerkt in mijn caravan en het is een absolute weelde dat de oplooprem van je caravan doet wat je wilt, ook op lange en/of steile afdalingen. Chassisfabrikanten hebben waarschijnlijk pas belangstelling voor betere remsystemen wanneer mensen er geld voor over hebben en ongevallenstatistieken hun producten promoten, zoals dat bij antislingersystemen ook aan de orde is.


RobD antwoordt op 12 mei 2012:

Alle electronische systemen kunnen helpen. Soms ten nadele zoals ABS wat een remweg verlengt😉😉 Dit systeem kan voor een enkele wel zijn waarde hebben.
Toch gooi ik dit op een stuk leuk speelgoed wat door de commercie handig word aangepakt.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker