Caravantrekker.nl

Speling op afneembare trekhaak

Fran$ vraagt op 15 november 2012:

Naar aanleiding van onderstaande post van @Andreas-NL heb ik dit draadje geopend
Er schijnt nog een ander nadeel aan een afneembare trekhaak te zitten; ik werd daar in sept. mee geconfronteerd door de Subaru dealer waar mijn Outback een grote beurt kreeg. Sinds 2007 heb ik op die auto een afneembare Al-Ko trekhaak. Omdat het afnemen en vooral het weer insteken een nogal zware klus is, liet ik het ding meestal op z'n plaats. Vorig jaar ontdekte ik dat er een klein beetje speling was ontstaan die er eerst niet was. Bij die grote beurt in sept. merkte de dealer op dat ik "die trekhaak er zeker nooit afhaalde". Ik kon dat alleen maar bevestigen waarop hij zei dat dat niet goed was omdat de onbelaste trekhaak vibraties en derhalve voor overmatige slijtage en speling zou zorgen, m.a.w. ik kon de kogel er beter af halen als er niets gesleept werd.
Herkent iemand dat of kan iemand er iets meer over zeggen?


Ik ben ook geconfronteerd met speling op de afneembare trekhaak van mijn Volvo, fabricaat Thule/Brink. Auto gebruikt gekocht en trekhaak was nauwelijks gebruikt. Ik constateerde na een paar keer gebruik speling. Haak er af en weer geplaatst: speling weg. Na gebruik met aanhanger opnieuw speling, waarna door de dealer een nieuw afneembaar deel is geleverd. Speling weg. Na enkele duizenden kilometers met 1200/65kg aangehaakt terwijl 2000/90kg is toegestaan weer speling. Ik rijd weinig met onbelaste geplaatste haak. Als ik de trekhaak opnieuw in het slot plaats is geen speling bespeurbaar.

Het zou mij verbazen als de oorzaak die in bovenstaand relaas van @Andreas-NL is aangegeven, inderdaad realiteit is; voor zover ik kan beredeneren kan speling alleen ontstaan als er van overbelasting van de bevestigingsvlakken sprake is. De massakrachten van het afneembaar deel zijn dermate gering in vergelijking met de belasting bij een aangekoppelde aanhanger, dat daardoor de speling onmogelijk kan ontstaan. Ik zou de bewering van de dealer beschouwen als ‘een aanloop naar vrijwaring’ omdat die mogelijk in de toekomst gaat claimen dat de haak verkeerd gebruikt zou zijn…

Van overbelasting van de bevestigingsvlakken kan ook sprake zijn door een te zware aanhangerbelasting. In mijn geval is dat zeker niet gebeurd met zelden de toegestane maximale massa van 2000kg aangehaakt en nooit de maximaal toelaatbare oplegdruk. Wat dan nog denkbaar blijft is de belasting door de dwarskracht van een maximaal geschaarde aanhanger die je achteruit tegen een heel hoge trottoirband op drukt…

Resteert volgens mij alleen de optie van een constructiefout. Mogelijk afwijkende maatvoering van het vast gedeelte, waardoor de contactvlakken van afneembaar en vast deel niet aanliggen en zodoende het contactvlak wordt overbelast bij normale trekhaakbelasting. Ik probeer eventueel de expertise van de fabrikant in te zetten om daar een oordeel over te vormen.

Mijn vraag richt zich met name tot Thule/Brink gebruikers: heeft iemand vergelijkbare ervaring en is de speling meteen na het plaatsen van de haak (tijdelijk) verdwenen. Is de trekhaak op die Subaru van hetzelfde fabricaat?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

DJ antwoordt op 15 november 2012:

Hallo Fran$,

Ik herken jouw probleem hoewel ik een afneembare trekhaak van Bosal heb op mijn Citroen C5 van 2003. De trekhaak met het docking-deel onder de auto is al eens terug geweest naar de leverancier, maar sinds enige tijd heb ik weer speling op de trekhaak. Deze manifesteert zich in verticale richting. Direct na montage lijkt er niets aan de hand, maar na het rijden met een aanhanger zit er dus licht speling in verticale richting. Bij een nieuwe auto zal ik de voorkeur geven aan een vaste trekhaak om problemen te voorkomen.


Ed antwoordt op 15 november 2012:

Hallo,

Had ook speling (verticaal) op mijn afneembare trekhaak (Brink) was gemonteerd op Subaru Forsester Turbo, afneembare deel een keer vervangen door de dealer binnen een half jaar weer speling, zat waarschijnlijk in het vaste deel.
Zeker niet gereden met te zware belasting.
Bij mijn huidige auto Ford Kuga 2,5T bewust een vaste trekhaak laten monteren.
Voor mij geen afneembare meer.


Andreas-NL antwoordt op 15 november 2012:

@Fran$: M.i. had de opmerking van de dealer geen verdere betekenis. Immers, hij heeft de auto niet geleverd en de trekhaak evenmin. Mijn ervaring met de speling is anders dan de jouwe. De speling bleef steeds hetzelfde. Van een gebruikte Outback in de showroom met een zelfde Al-Ko afneembare trekhaak (die z.g.a.n. was) deze in mijn Outback gestoken en de speling bleef hetzelfde. Het zit dus kennelijk in het vaste deel.
Toegestaan trekgewicht 1800 kg, in de praktijk 1360 kg (9000 km) resp. 1600 kg (21000 km. Totaal ruim 40.000 km.
Overigens zei de dealer dat die (horizontale) speling niet echt kwaad kon.


Andreas-NL antwoordt op 15 november 2012:

Sorry, geen 40.000 km maar 30.000 km totaal met 2 versch. caravans.


Jeroen antwoordt op 16 november 2012:

Ik rijd inmiddels mijn 2e Meriva-A.
Mijn vorige was uitgerust met een afneembare trekhaak van het merk Brink. Er zat minmaal speling op de afneembare kogel maar altijd kraakte de trekhaak wanneer ik een aanhanger achter de auto had.
Mijn huidige Meriva is voorzien van een trekhaak met afneembare kogel van het merk GDW. Deze fabrikant heeft een ander bevestigingsysteem wat speling & kraak vrij is.
Voor mij geen Brink trekhaak meer.


Fran$ antwoordt op 17 november 2012:

Dank voor de reacties tot zover. Het lijkt er op dat het geen incidenteel probleem is.
Het brengt mij tot de vervolgvraag: zijn er gebruikers van afneembare Brink trekhaken die eenduidig hebben vastgesteld dat er na gebruik met aanhanger geen speling bespeurbaar is. Omdat de haak in veel gevallen spelingvrij is na het plaatsen is het helaas niet even te controleren door de haak te monteren en te controleren zonder eerst voldoende te belasten.
Nb. Het gaat mij om voelbare verticale speling.


John antwoordt op 17 november 2012:

"Het lijkt er op dat het geen incidenteel probleem is."

Met 2 meldingen is dit een logische (en goede) gevolgtrekking?
Toch niet echt hoop ik.


Fran$ antwoordt op 5 december 2012:

Het is moeilijk een beeld te krijgen van de totale omvang van speling op afneembare trekhaken. Onbekend blijft ook hoeveel auto’s er rondrijden met speling die niet is onderkend. Het gegeven dat er in dit draadje al vijf gevallen worden gemeld betekent dat het geen incident is.
Toch verdient het verschijnsel aandacht, want speling betekent vervolgslijtage; van kwaad tot erger dus, vooral als je de trekhaak regelmatig gebruikt. Bovendien zijn geluiden uit het achteronder zwaar irritant.
Ik heb het geval wederom aan de dealer voorgelegd. Die erkent dat speling niet thuis hoort op een trekhaak en uitgebreid onderzoek heeft er toe geleid dat de gehele trekhaak vervangen wordt.


wilma antwoordt op 5 december 2012:

Wij hebben 10 getrokken (5 weken per jaar) met een golf 4 (V5) met een afneembare trekhaak van Bosal.
Haalden we altijd de haak er van af en zorgde dat hij altijd mooi schoon was, niet problemen gehad, ook géén speling.


Andries vd Steeg antwoordt op 15 maart 2014:

Ik heb zelf een originele Saab (fabrikant Bosal) afneembare trekhaak onder mijn 9-3. Na eenmaal gebruikt te hebben met mijn caravan helaas aanzienlijke speling voelbaar. Onder garantie een nieuwe gekregen en ook deze na kort gebruik weer speling. Wederom terug naar Bosal en hun laconieke antwoord is: ach meneer een beetje speling is niet erg, hij komt er echt niet af zetten!
Voor mij nooit meer een afneembare trekhaak!


Frans antwoordt op 15 maart 2014:

Na mijn post d.d. 5 december 2012 lijkt het probleem opgelost. De nieuwe Volvo trekhaak vertoont na intensief gebruik geen enkele speling. 100% vertrouwen in afneembare trekhaken heb ik echter nog niet.


willem antwoordt op 8 juli 2015:

Hallo, onze Thule (Brink) trekhaak vertoont al 'eeuwig' wat speling. Ik dacht al dat het erbij hoorde. Totdat ik vorige week bij een garage was ivm met inruil. Daar meldde men: 'Meneer, er zit speling in de trekhaak'. Ik: 'Ja, mag dat niet?'
Maar auto desondanks (bijna)ingeruild bij dat bedrijf. Op de nieuwe komt een nieuwe afneembare trekhaak. Zal eens voelen wat het verschil is. Die garage kan in elk geval niet zeggen: 'Ach meneer, een beetje speling is niet erg.'


Andreas-NL antwoordt op 8 juli 2015:

In vervolg op mijn eigen bijdrage van 15-11-2012: Rij nog steeds met dezelfde AL-KO trekhaak en ondanks dat er sindsdien weer ruim 13.700 caravankilometers bij zijn gekomen, is de speling niet erger geworden: ca. 1 mm, gemeten bij de kogel, horizontaal. Verticaal een héél klein beetje. Zal wel terug te voeren zijn op de afneembare uitvoering, althans van dit model. Overigens haal ik de kogel er nooit af. Bij de Apk-keuringen nooit aan- of opmerkingen gekregen.


praktijkman antwoordt op 8 juli 2015:

Gewoon de accu polen los maken van de auto,las apparaat er bij en twee of vier goede lasrupsen leggen ,en klaar. Als je de trekkogel toch altijd laat zitten is dit de beste oplossing,waarom een afneembare kogel als je die functie nooit gebruikt ? Die speling moet er zijn ,want bij een perfecte passing krijg je de kogel er niet meer af na gebruik ,zelfs een beetje vliegroest zou de boel op slot zetten .Kortom een hoop heisa om niks...


Pruijsers antwoordt op 1 september 2015:

Helaas is lassen aan een trekhaak reden voor afkeur dus is dit geen goede oplossing


wim antwoordt op 2 juli 2017:

Sinds 2009 heb ik een Thule (nu weer Brink) trekhaak onder mijn auto. Vanwege minimale speling heb ik 3 keer een nieuwe trekhaak compleet met montagedeel gekregen van Thule (zeer goede service van de fabrikant in Staphorst). Eerst was de speling verdwenen maar naar niet al te lange tijd kwam het steeds weer terug. Een paar jaar geleden heb ik de laatste vervanging gehad. Deze zou een verbetering hebben gehad wat betreft de speling. Inderdaad heb ik langere tijd geen speling meer aangetroffen. Nu heb ik daarna niet veel met aanhanger of caravan gereden. Tot vorig jaar. Toen kwam het probleem helaas weer terug. Een tijdje terug heb ik een reis gemaakt met de caravan. Wanneer ik bij overnachtingegen op campings mijn trekhaak controleerde zat er steeds weer speling op.Bij montage van de trekhaak is er geen speling maar na gebruik wel. Dat kwam voor na alleen gereden te hebben op de autobaan zowel als over binnenwegen met soms nog slechte wegen in de voormalige DDR. Ik denk dat ook de stabilisator van de caravan er negative invloed op kan hebben. Er komen dan behoorlijk wat krachten vrij op de trekhaak wanneer de stabilisatie is ingeschakeld. Maar als het goed is zou dat geen probleem hoeven te zijn.


Frans antwoordt op 2 juli 2017:

Na mijn bericht van 15 maart 2014 is op de nieuwe afneembare trekhaak wederom speling ontstaan. Aan het gebruik van de AKS3004 koppeling zal het niet liggen, want ik rij 95% van de kilometers zonder ingeschakelde stabilisator.
Ben er enkele jaren geleden al weer mee terug geweest naar de Volvo dealer en heb op mijn verzoek een nieuwe, vaste trekhaak gekregen. Aan service en begrip geen gebrek. In voorkomend geval voor mij nooit meer een afneembare constructie van hetzelfde type!


Frank antwoordt op 2 juli 2017:

Na een af afneembare trekhaak heb ik indertijd ook gekozen voor een vaste. De afneembare wordt vies, op soms onmogelijke momenten moet je hem monteren. Vieze handen, vieze knieën en na verloop van tijd corrosie. Na zware belasting (aanhanger met 2 kuub zand) hoorde ik speling.
Nu heb ik een electrische draaibare trekhaak en tot nu toe bevalt die mij waanzinnig goed.


Dieter antwoordt op 6 juli 2017:

Wij hebben een forester met afneembare trekhaak van acs.......we nemen hem er nooit af, rijden vaak met caravan maar geen milimeter speling hoor!
Het is geen gegeven dat er iets uitlubbert door nks te trekken....wel wordt het slot zanderig en dat betekent moeilijk te verwijderen trekhaken.


Jan antwoordt op 6 juli 2017:

9 jaar een bosal afneembare trekhaak gehad, als er niets getrokken werd, altijd de kogel verwijderd en de afdekdop erin, zodat daar geen vuil ik kon komen. kogel altijd schoon bewaard in de opbergzak, nooit geen problemen met speling gehad.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker