Caravantrekker.nl

Nieuwtje: grote BIOD leverbaar

Caravantrekker (Menno) vraagt op 7 december 2014:

De plannen waren er al langer maar nu gaat de grote BIOD echt in productie! Een caravan met een opbouw van 5,50m X 2,30m met een indeling naar wens onder de 1000 kg is nu mogelijk. Uiteraard chassisloos en naadloos polyester. Meer info nog niet op de website maar wel via BIOD op te vragen.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

RHJ antwoordt op 7 december 2014:

Aangepaste mallen gemaakt op basis van de Cruiser/Nomade of geheel nieuwe mallen waardoor de positie van de deur ook gewijzigd is?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 december 2014:

De positie van de deur wordt vrij te kiezen dus die zit niet meer in de mal.

Groet Menno


Chris antwoordt op 11 december 2014:

Het zou mooi zijn als het een retro model wordt, in de stijl van bijvoorbeeld de Expert. Zou het ook goed doen als verkoopwagen.


Benno antwoordt op 12 december 2014:

Ik heb al een BIOD dus voor mij hoeft het niet, maar het zou leuk zijn als ie direct herkenbaar zou zijn als een "andere" caravan.
Standaard niet wit maar een lichte groentint bijvoorbeeld.
Ik zou hem (haar?) ook minder hoog maken, lange personen kunnen immers een Nomade kiezen.
En potjandorie een interieur dat meer past bij de huidige tijd. Kijk naar Airstream bijvoorbeeld.
Geld speelt geen rol. Op de camping zingt rond dat de camper toch wel erg grote nadelen heeft t.o.v. een caravan. Dan verkopen ze dat ding en zoeken met een volle portemonnee iets leuks.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 12 december 2014:

Voor een retro caravan of met minder stahoogte ga je geen grotere caravan maken. De trend is juist groter en meer comfort.
BIOD\\\'s zijn en blijven maatwerk caravans die geheel naar eigen wens inclusief de gebruikte materialen en het ontwerp samengesteld kunnen worden. Uiteraard heeft dat wel z\\\'n prijs als je wil afwijken van wat \\\'standaard\\\' is.


Benno antwoordt op 12 december 2014:

Nee, ik denk niet aan retro, integendeel.
Een modern interieur standaard waarmee je een statement maakt. Een nieuwe Europese Airstream gebruik ik als voorbeeld. Prachtig.
Een BIOD is hoger dan een standaard doos waarmee je dus een niche vult. Gezien de compacte afmeting van de huidige range is de extra hoogte niet storend. Bij een groter model lijkt mij dat veel meer in het oog springen en niet noodzakelijk.
Het is maar een brainstormpje hoor.


RHJ antwoordt op 12 december 2014:

Heb een paar jaar geleden een BIOD Cruiser casco gekocht en eigen interieur ontworpen en gebouwd (net als Menno).
Dat bood de mogelijkheid om een strak, modern interieur te maken met een high tech uitstraling.
Ook de standaard witte buitenzijde d.m.v. carbonfolie bestickering een eigen design gegeven.
Elk BIOD product kan zo uniek gemaakt worden en maakt de caravan dubbel onderscheidend.


Benno antwoordt op 19 december 2014:

Dat bedoel ik RHJ; als je een modern interieur wilt in je caravan moet je het zelf bouwen. Probleem is dat lang niet iedereen dat kan of wil.
Alle caravans worden gemaakt voor één smaak. Als dat jouw smaak niet is heb je een probleem.
Toen ik 15 jaar geleden mijn destijds 9 jaar oude BIOD vond met zijn Nuance interieur (licht essen en grijstint, ook te zien in Avento's van die tijd) was ik in de zevende hemel.
Ik wilde zo graag een caravan, maar werd er gek van dat er niet één was waarin ik wilde leven.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 19 december 2014:

Zelf bouwen kan ook zelf LATEN bouwen zijn. Het enige dat je wel zelf moet doen is de regie voeren over het geheel. Er zijn genoeg camper, boten en meubelmakers die heel mooi een caravan kunnen inbouwen als je het niet door BIOD zou laten doen.


Benno antwoordt op 19 december 2014:

Maar Menno, dat is toch veel te ingewikkeld en tijdrovend voor de man in de straat. Die wil naar de winkel en zijn ding kopen.
Als er gat in de markt ligt moet er toch tenminste één fabrikant zijn die het opvult.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 19 december 2014:

Ja, dat kost tijd, aandacht en ook een hoop geld 😉
Daardoor zal het altijd een exclusief product blijven voor de liefhebber.


Benno antwoordt op 20 december 2014:

Het enige wat ik bedoel te zeggen is: waarom is er al heel erg lang geen caravan te koop met een eigentijds interieur.
Denk: IKEA.
Daar ligt toch een geweldige kans voor elke caravanbouwer.




Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 december 2014:

Ik vind dat de laatste paar jaar juist interieurs behoorlijk een eigentijdse 'IKEA' look hebben gekregen. Denk aan Adria, Kip, sommige Knausen en Burstners bijvoorbeeld.


Tom antwoordt op 20 december 2014:

Een BIOD caravan met een IKEA interieur 😉 Wel wat zwaar misschien.
Ik denk wel dat BIOD, meer oog moet hebben voor de kwaliteit en de afwerking van het interieur. Mensen zijn bereid meer te betalen voor een kwaliteitscaravan inclusief het interieur.


Andreas-NL antwoordt op 20 december 2014:

Menno: Jij spreekt over een opbouw van 5,50 x 2,30m en een gewicht van minder dan 1000 kg. De site van BIOD geeft echter v.e. opbouw van 4,50 m al een leeggewicht van 825 à 975 kg. Met een meter meer opbouw ga je toch zeker dik over de 1000 kg heen? Of hebben we het nu over het gewicht van de lege "doos" zonder de meubelen?
Leg dat eens uit. Ik lees het graag.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 december 2014:

De BIOD site is niet erg ectueel, er staat bijvoorbeeld nog niet de chassisloze versie op en ook nog niet dat de interieurs tegenwoordig gemaakt worden van licht sandwich materiaal waarmee gewicht bespaard wordt. Een Nomade hoeft al niet meer dan 800 kg te wegen en een meter extra is niet zoveel gewicht waardoor onder the 1000 kg zeker reëel is.


fransvb antwoordt op 22 december 2014:

"Nieuwtje: grote BIOD leverbaar"
Als je zo'n nieuws hebt zou je het van de daken willen schreeuwen. Jammer dat de site daar nog niet op is aangepast.


Frans antwoordt op 22 december 2014:

De aankondiging van deze grote BIOD is niet nieuw. Toen ik ruim twee jaar geleden op een nieuwe caravan aan het oriënteren was stond deze versie al op de website en stond boven aan op mijn lijstje. De door mij gemaakte ideale indeling die mogelijk is op die lengte heb ik nog liggen. In combinatie met het aangekondigde gewicht leek het een prima concept en de combinatie met zelfwerkzaamheid vond ik ideaal.
Helaas vond de directie van BIOD het bij herhaling niet nodig te reageren op e-mails, dus BIOD viel af. Voor mij is het nu ook een beetje ‘eerst zien dan geloven’, ondanks de stelligheid van Menno.


Benno antwoordt op 22 december 2014:

Het komt zelden voor dat een techneut ook commercieel vaardig is. Dit is misschien weer een voorbeeld.


Tom antwoordt op 11 maart 2015:

Menno, zijn er al foto's beschikbaar van de 'XL-BIOD' ?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 11 maart 2015:

Ik heb er 'stiekem' wel een foto van gemaakt 😉

De bruikbare binnenruimte is geen 5,50m maar 5,70m. De plaats van de deur is vrij maar wel bijvoorkeur achter de as. Dit voor de stevigheid van de chassisloze caravan.


De Voyager in wording maar er wordt nog heel wat aan geschuurd.


RHJ antwoordt op 12 maart 2015:

Dat wordt een flink grotere BIOD!
Breedte van de Voyager 2.30 of (net als bij mijn Cruiser) ook een beetje breder geworden (2.35)?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 13 maart 2015:

Geen idee 😉


fransvb antwoordt op 13 maart 2015:

Misschien moet de site van BIOD eens flink geupdated worden.
Laatste nieuwws gaat over de motorbeurs in 2010.
Nogmaals als je een grote BIIOD maakt zou je het van daken willen schreeuwen.


RHJ antwoordt op 1 maart 2016:

Ja!! De Kingsize BIOD is (eindelijk) klaar.
Zoals gebruikelijk geen nieuwe info op de BIOD site maar in een Marktplaats advertentie, vanaf vandaag.


Louis antwoordt op 1 maart 2016:

Ziet er qua model goed uit, al is het compacte reiscaravan idee compleet verdwenen.
En smaken verschillen natuurlijk, maar al die toiletbrillen rondom : regent dat niet wat al te makkelijk in zelfs als ze slechts in ventilatiestand staan ?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 1 maart 2016:

Het is vooralsnog een eenmalige caravan die speciaal op wens van deze (invalide) familie is gemaakt. Er is nog geen mal van dus de tweede kan een afwijkende maat hebben.





Ik heb nog geen last gehad van inregenen door de ronde raampjes.


Houtman antwoordt op 2 maart 2016:

Het blijft natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak maar ik wordt niet erg enthousiast als ik deze caravan bekijk. Opvallend is de combinatie van rechthoekige en kleine ronde ramen/raampjes. Het effect zal vooral in het interieur merkbaar zijn. Maar het is een op bestelling gebouwde caravan en niet iedereens "cup of tea".


JT® antwoordt op 2 maart 2016:

Als deze caravan speciaal gebouwd is voor iemand, dan heeft hij er weinig plezier van gehad, slechts 2 maanden.(okt tot dec). Nu heeft de 2e eigenaar hem ook al weer na 2 maanden (dec tot febr)te koop staan.
Wat is er mis met deze caravan?
vrgr
JT®


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 maart 2016:

Er is niets mis mee... BIOD's worden individueel gekeurd en op kenteken gezet en daardoor is de eerste eigenaar 'de fabriek'. Na 2 maanden is die blijkbaar pas betaald/overgeschreven op naam van de eerste gebruiker (2e eigenaar). En deze caravan is niet te koop, maar je kan wel een soortgelijke bestellen 😉


fransvb antwoordt op 2 maart 2016:

de linkerzijde vind ik mooi, komt door de belijning die veroorzaakt wordt door de tentlijn.
Aan de andere zijde zou je ook zo'n soort (geschilderde) belijning moeten hebben.
Aan deze zijde zou iets meer aan de architektuur gedaan moeten worden.


Debouncer antwoordt op 2 maart 2016:

Zou het geen idee zijn om deze lengte ook in 2,5 meter breedte aan te bieden? Kunnen ze zeker concurreren met Tabbert.


fransvb antwoordt op 4 maart 2016:

Ik lees ergens er is nog geen mal van deze caravan, toch is er een foto van de caravan, dan moet er toch een mal geweest zijn?


PieteR antwoordt op 5 maart 2016:

Dan kan er alleen maar een mallerd gebruikt zijn.


frasvb antwoordt op 5 maart 2016:

Dan is het maller(d) probleem opgelost.
Om de caravan langer te maken zou je toch gebruik kunnen maken van tussensecties eentje van 30 cm en een van 60 cm/
dus kun je dan verlengingen maken 30,60 en 90 cm.
Is overigens de fabriek te bezoeken om het produktie proces te bekijken?
Hoeveel caravans worden er eigenlijk op jaarbasis gemaakt?


Quirien antwoordt op 5 maart 2016:

@fransvb, Frans ik weet niet of je de foto rapportage c.q. verslag wel eens gezien hebt van de bouw. Op de Biod site vind je bij: Zelf bouwen een linkje ,lees en bekijk het verslag van de bouw van een Biod, daarna kun je nog verder linken naar bouw een casco en nog een paar keer doorlinken voor het eind resultaat.
Volgens mij krijg je dan de caravan van Menno te zien en zie je hoe het ronde raam er van de binnenzijde er uit ziet.


Tom antwoordt op 5 maart 2016:

Heren?,
Op de eerste foto, in de item, is te zien hoe de caravan is verlengd.


gerrie antwoordt op 5 maart 2016:

Die zwarte dingen aan de zijkant zijn dat toiletbrillen@?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 5 maart 2016:

Op http://caravantrekker.nl/menno staat de bouw van mijn caravan.
Bezoeken van de fabriek zo maar voor de 'gein' daar zal Huub niet om zitten te springen denk ik.

Ik lees ergens er is nog geen mal van deze caravan, toch is er een foto van de caravan, dan moet er toch een mal geweest zijn
Hij is 'aan elkaar geplakt' met een stuk er tussen. Dat vergt veer meer werk dan als die in 1 keer uit een mal zou komen maar alles kan. Zo is ook een camper gebouwd.


dirk antwoordt op 5 maart 2016:

Maar goed dat smaken verschillen ,ik zeg niets van de kwaliteit maar de uitstraling met ronde en rechthoekige ramen is nul.


fransvb antwoordt op 5 maart 2016:

"Zomaar voor de gein", wat een onzin!!!
Het is "welgemeende interesse en er zijn misschien meer mensen die een "excursie" willen.


Marcel Le Guen antwoordt op 5 maart 2016:

Ben er geweest en de afwerking valt tegen. Heb ook vraagtekens bij kwaliteit borging als ervaren productie manager.
Geïntegreerd chassis is mooi maar het zal moeten blijken hoe dit zich bewijst na langere duur, hoe bestand is dit tegen vermoeiingstrillingen etc.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor LMC LLT, de lengte gewichtsverhouding is in zelfde ordegrootte als Biod. Uiteraard met vergelijkbaar interieur. Bewezen technologie en 12 jaar garantie!


John antwoordt op 5 maart 2016:

Fransvb heeft het idee dat de Biod fabricage in een 'fabriek' plaats vind!
Het is een hal waar veel door elkaar geproduceerd word. Redelijk onoverzichtelijk omdat er geen lopende band is, maar er word geproduceerd naar rato opdracht. Denk aan veel producten waarin glasvezel, vinylesters en polyester verwerkt word. Niet alleen caravans maar bv ook zeilboot masten. Er is domweg geen vaste routing in de hal en funbezoekers zijn alleen maar een storende factor.


fransvb antwoordt op 6 maart 2016:

@john, Dat het geen supergrote "fabriek" zou zijn had ik al wel begrepen. Het kwam me over dat er technische hoogstandjes geleverd werden. Nu lees ik ook nog dat er van alles geproduceerd wordt van masten tot caravans dat het een onoverzichtelijke hal is.
Overigens als je de gedateerde site bezoekt wordt je wel van harte uitgenodigd om e.e.a te bekijken.
De oprechte belangstelling voor het produkt BIOD die ik had is hiermee wel weg.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 6 maart 2016:

Dat had ik goed ingeschat dus 😉


John antwoordt op 6 maart 2016:

Fransvb verwacht 'technische hoogstandjes' in een goede overzichtelijke en overzichtelijke fabriek!? Alweer fout!
Steve jobs is ook in zijn garage begonnen 😉
De lopende band ontbreekt bij Biod wat de hoogstandjes absoluut niet uitsluit.


Pieter antwoordt op 6 maart 2016:

LMC-LLT: bewezen technologie?
Van de LMC website:
* Long Life Technologie bij LMC caravans: LMC verleent op alle caravans een opbouw waterdichtheidsgarantie van 12 jaar. Onder voorwaarde van een jaarlijkse inspectie, tegen onkostenvergoeding, door één van onze officiële LMC dealers.
Ik denk dat BIOD -echt- bewezen technologie gebruikt (>55 jaar!) en geen lijmverbindingen toepast in kritische verbindingen. Het heeft heel lang geduurd voordat conventionele fabrikanten ook GFK zijn gaan toepassen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Biod).


fransvb antwoordt op 6 maart 2016:

Zozo dat is nogal wat, Biod vergelijken met Steve Jobs, dat is stevige taal.
Dan moet dit bedrijfje wel zeer hoogwqaardige technologie toepassen!!!!


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 6 maart 2016:

De LMC long life technologie en ook de Hymer pual wanden zijn al een vooruitgang in vergelijking tot de styropor en hout wanden. Of de buitenste laag dan polyester of aluminium is maakt dan eigenlijk weinig uit. Het blijven 'kaartenhuizen' die in elkaar zijn gekit. BIOD is een monoquoce (naadloos polyster) geheel wat tegenwoordig geheel in sandwich gemaakt wordt. Daarmee heel sterk en duurzaam.
Maar zeker ook heel klein schalig gemaakt en de afwerking kan verschillend zijn. Je moet zeker geen BIOD kopen als je zekerheid wilt hebben wat je krijgt want het blijft allemaal handwerk. En als je een Hymer, LMC of vergelijkbaar gelikt product wilt hebben is het maar goed dat je geen BIOD hebt besteld😉


Louis antwoordt op 6 maart 2016:

Ik vind dat deze discussie een heel vreemde bijsmaak krijgt.
Het lijkt als heiligschennis te worden opgevat als iemand een normale vraag over dit merk stelt en, dat word ook nog eens in het belachelijke getrokken.
Geknutsel in een rommelhal voor hen die zichzelf als een select groepje beschouwen ?, en dat moet zo blijven ?
Onderschat potentiele klanten en belangstellenden nóóit of te nimmer door je als coconbouwertje (tje) zó arrogant op te stellen !
Want die zijn dan extra gebrand op antireclame !
Hoe je het ook wend of keert : Het is en blijft maar (maar!) een caravannetje (tje)...geen ruimteschip !




PieteR antwoordt op 6 maart 2016:

Tsjonge, wat een overdrijving!
Teruglezend zie ik dat er geen gelegenheid is voor funbezoekers. Dat had wat anders gesteld kunnen worden en Menno had wat minder gepikeerd kunnen reageren, maar om daar dan zo een reactie op te geven....

BIOD is gewoon een hele goede caravan van een uitstekende caravanbouwer die een lekker groot model op de wereld heeft gezet. Wil ik ook zo'n caravan? Nee, voor ons veel te groot. Wil ik een BIOD? Jazeker! Maar ik blijf die paar jaar nog wel voorttobben met mijn antieke 420! 😉


Louis antwoordt op 6 maart 2016:

Zeker PieteR...nét zoals de overdrijving voor het merk .
En die overdrijving van mijn kant was dan ook precies de bedoeling !


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 6 maart 2016:

Ik proef helemaal niets aan bijsmaak! Alleen een hoop onwetenheid over caravans. Alleen al door te stellen dat er steeds meer GFK gebruikt wordt en dat in relatie tot een monocoque caravan. Dan is de essentie niet begrepen, en das niet erg maar leg ik wel uit.

En geknutsel in een rommelhal....is helemaal geen slechte typering. Daar moet je 'tegen' kunnen en anders inderdaad niet aan een nieuwe BIOD beginnen.


Louis antwoordt op 6 maart 2016:

Juist in de rommeligste ruimten worden de interessante ontdekkingen gedaan en vernieuwende methodes ontwikkeld.
Dat is me echt wel al jaren bekend.
Maar fransvb (natúúrlijk weer met bijval) belachelijk maken hoeft niet en steekt.
Als Frans met een pakket flappen wappert en onaangekondigd bij BIOD naar binnen zou stappen om eens te kijken....is hij ineens géén "fun" bezoeker meer wed ik !
En natuurlijk zijn ze beter dan de kit en plakschroef caravans .
Wat die bijval betreft : Nog niet zo lang geleden hadden we ook de ultra commerciéle RobD hier, die steevast op de achterste benen ging wanneer er "recht" gehaald of (garantie) geld bespaard moest worden.
Tot de Caravantrekker advertenties,...en hij als een kleine jongen verongelijkt afhaakte.
Want tóen was een commerciéle aanpassing ineens wél bezwaarlijk. (duh)
Terug naar BIOD .
Iedereen die zich in caravanbouw verdiept begrijpt écht wel dat men zich hier onderscheid qua technieken.
Maaaar, perfect is niets !
Polyester vraagt ook redelijk veel onderhoud .
Scheurtjes op zwaarder belaste punten zijn ook niet uitzonderlijk .
(Inspecteer mastvoeten en tuigageaansluitingen bij polyester zeilschepen maar een goed !)
Ik vaar bijvoorbeeld alleen met polyethyleen kajaks ondanks hun nadelen, maar wil juist absoluut geen polyester of carbon vanwege het gebrek aan slagvastheid bij zware plotselinge punt belastingen ondanks dat ze mooier en (in eerste instantie, en bij goed onderhoud) zijn.
Het dak van m'n caravan is helaas ook van polyester hetgeen m'n kooi van Faraday teniet doet.
Dán maar eens hageldeuken die verder geen kwaad kunnen .
Wie was het ook alweer die stelde : Elk voordeel heb se nadeel ?


PieteR antwoordt op 7 maart 2016:

De een of andere voetballer die geen moer van caravans snapt zei ooit het tegengestelde: elluk nadeil hep se faurdeil.. 😉

En zonder die vervelende overdrijving blijft het hier een stuk aangenamer.


fransvb antwoordt op 7 maart 2016:

@Menno, nou moet je echt ophouden. Ik heb even overwogen te stoppen met deze site, gelukkig was daar Louis die het voor me opnam.

Deze site ben je zelf begonnnen om caravanners bij elkaar te brengen en te laten leren van hun ervaringen.
Deze site bestaat uit uit de gratis inbreng van jullie lezers en uit jullie commerciele advertentie activitieten.
Maar, het is net als bij de krant geen lezers geen geld.
En PieterR "onwetendheid" kan ook zijn voordeel hebben.




Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 maart 2016:

Ik ben me van geen kwaad bewust en sorry als dat zo wel is overgekomen.


TheoS antwoordt op 7 maart 2016:

Kunnen we het weer over de BIOD of andere bijzondere caravans hebben?😉


Louis antwoordt op 7 maart 2016:

Dat is altijd hét grote nadeel van schriftelijke communicatie.
Uitspraken komen dan over als misschien helemaal niet zo bedoeld, (en waar ik mezelf ook wel eens op betrap)
Zand er over en klaar...,dat we allemaal een mooie zomer mogen krijgen en het hier en bij BIOD goed blijft gaan.


fransvb antwoordt op 7 maart 2016:

@Menno, sorry aanvaard.


Robin antwoordt op 8 maart 2016:

Concluderend kan ik stellen dat BIOD dus een one-off heeft gemaakt?
Of is er toch een plug voor een 5.50 x 2.30 c'van gemaakt?
En wordt dat dan een zelfdragend model zonder chassis? Dat scheelt kostbare kilo's.
Het draadje was gestart op 7-12 2014; is er al publiceerbaar nieuws?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 maart 2016:

Er is inderdaad geen plug gemaakt dus maar een enkel exemplaar. Overigens met een binnen lengte van 5.70.
Chassisloos zal vooral in gewicht schelen in vergelijking met een versie op Westfalia chassis met schroefveren. Het verschil met ALKO is niet zo groot maar het voordeel is wel dat de chassisloze versie schroefveren gebruikt.


Benno antwoordt op 8 maart 2016:

Even een reactie op de bijdrage van Louis dd 6 maart om 22.07 uur.
Citaat: "Nog niet zo lang geleden hadden we ook de ultra commerciéle RobD hier die steevast op de achterste benen ging wanneer er "recht" gehaald of (garantie) geld bespaard moet worden"
Commercieel ben je wanneer je er voor zorgt dat je een klant HOUDT. Dat je bijvoorbeeld de klant belt wanneer de garantie afloopt. Kom even langs, gaan we kijken of alles o.k. is.
En niet zoals Rob bij wie de klant een onguur type is die de boel wil belazeren.
Die verkoopt aan mij geen tweede.

Verder over polyester perikelen en BIOD dit:
Door de bouwwijze kan een BIOD aan alle kanten aandacht besteden aan aerodynamica.
Als ik 90 rijd voel ik grote bus niet die mij inhaalt. Niets.
Bora, scirocco, mistral, tramontana? Gaan met de banaan.
Het is mijn eerste (en hopelijk laatste) caravan dus vaak domme dingen gedaan en ik kan je vertellen, het ding is oersterk!
Dáár gaat het om.
Het machientje is van 1991 en ik heb er nooit een probleem mee, maar ik zou hem/haar alles vergeven.
Over 2 maandjes staat ie weer voor de deur. Genieten!


PieteR antwoordt op 9 maart 2016:

Een BIOD hoort niet in de stalling, zonde van je investering. Dat ding is gemaakt om mee te kamperen!


Benno antwoordt op 9 maart 2016:

Ik ben een mooiweerkampeerder. De bomen moeten groen zijn en de bloempjes bloeien.
En dan 's middags lekker in de zon op zo'n terrasje bij een haventje aan de Middellandse Zee met een koele Chablis of een lekkere uit de streek. 's Avonds lekker buiten eten bij de caravan (langoustines in een pannetje met knoflook en ui) of ons culinair laten verwennen bij La Tagiatella in Castelló d'Empuries bijvoorbeeld.


PieteR antwoordt op 11 maart 2016:

Oók lekker, maar toch sla je dan volgens mij minstens de helft van het kampergenot nog over! 😉


Robin antwoordt op 11 maart 2016:

@Benno;
Wel aardig wat je over de stroomlijn van een BIOD schrijft; mijn ouders hebben twee jaar terug hun BIOD ingeruild op een 'gewone' caravan.
Vervolgens kwamen de klachten over het rijden. Inhalende busjes, tankwagens en autotransporters voor je, harde wind tegen e.d.
Zaken waar hij als BIOD (en daarvoor Eriba Touring) rijder nooit iets van gevoeld heeft.....


PieteR antwoordt op 12 maart 2016:

Jaja, in veel gevallen wordt het ná een BIOD minder lekker rijden... 😉


dirk antwoordt op 12 maart 2016:

Einde bericht zeker pffffffffffffffffffff nou weten we het wel hoe geweldig een Biod is , aandeel houders zeker hahahaha.


Benno antwoordt op 13 maart 2016:

@Robin;
Uit het leven gegrepen, dus: fijne reactie Robin.


PieteR antwoordt op 13 maart 2016:

Pratend over BIOD zie je af en toe jaloerse kreten langskomen, die als kat op dirk slaan.
De jaloezie is terecht, over een BIOD kom je nooit en te nimmer waarderend uitgepraat. De uiterst geringe nadelen gunnen we die dirken van harte, dan hoeven ze niet die hele waslijst van hun krakende en knerpende sandwichdoos op te sommen.. 😉


fransvb antwoordt op 13 maart 2016:

@PieteR
Je praat als een kind: Nananananana, ik heb lekker een Biod!!!!
Hou toch op met dat kinderachtige gedoe!!! Of mag je niet meer met het BIOD forum meedoen?


Frans antwoordt op 13 maart 2016:

Met oude BIODjes en Eribatjes praat je over een soort vuilnisemmer op wielen en die zullen idd weinig invloed ondervinden van vuile wind. Het is een illusie om dat 1:1 te kunnen vertalen naar een gestroomlijnde BIOD van 6 meter opbouwlengte. Een chassisloze grote caravan kan in theorie door het lichtere gewicht en hoger zwaartepunt zelfs in het nadeel zijn als het om windinvloed gaat.
En dat kraken en knerpen komt doorgaans uit het meubilair dat op een bepaalde wijze wordt gemonteerd. Nou lijkt me een BIOD zonder meubilair ook niet je dat 😉 ook al kun je die wel krijgen. Neemt niet weg dat het een aantrekkelijk concept is.


PieteR antwoordt op 14 maart 2016:

fransvb, hoe was je weekend?


cerbere antwoordt op 29 september 2016:

Eens een Biod, altijd een Biod.


Benno antwoordt op 29 september 2016:

Sanne Wevers, Ellen van Langen, Hennie Kuiper en mijn BIOD komen uit Oldenzaal. Twents goud!
De moderne interieurs waarvoor ik al jaren pleit zie ik terug in de Dethleffs C'go. Ik verwacht (maar wie ben ik?) dat over enkele jaren deze stijl de standaard wordt.
Poepbruin wordt dan onverkoopbaar.


Louis antwoordt op 29 september 2016:

Smaken verschillen gelukkig Benno.
Als ik veel wit, chroom, scherphoekigheid of van die andere bleke dingen e.d. zie denk ik altijd direct aan de werkplek van een patholoog anatoom.
Voor mij nu net weer juist geen plekje waar ik lekker aan m'n pintje wil zitten.


Benno antwoordt op 29 september 2016:

OK Louis, zoals jij het omschrijft is het ook niet mijn cup of tea.
Ooit was er een Kip met spierwit glimmend formica die de plank missloeg. De Jan de Bouvrie Dethleffs is ook te kil.
De Dethleffs C'go in gebroken wit met grijstinten vind ik mooi. Er is ook keuze in geel en lichtgroen i.p.v. grijs en dat is m.i. minder.



PieteR antwoordt op 30 september 2016:

Ik kan enorm genieten van essen panelen, omlijst met een lichte mahoniesoort. Ouderwets? Jazeker, maar wel verschrikkelijk mooi!


MvM antwoordt op 20 oktober 2016:

Zo, google je op "Chassisloos" ...

Een spontaan bezoek aan Ede vorig jaar, leverde me een interessante rondleiding met enthousiaste eigenaar op, die volop bezig was met prachtige polyester voertuigen. BIOD is een top product!


Louis antwoordt op 20 oktober 2016:

Wat zou de komst van de Knaus Travalino voor effect teweegbrengen ?
Verschillen genoeg, maar qua gewicht, constructie, resistente materialen e.d. toch niet iets om te negéren al heeft het zich nog niet bewezen.
Dat lijkt me nu niet direct iets waar men bij BIOD blij op zat te wachten.


John antwoordt op 21 oktober 2016:

Als je de Travelino gaat vergelijken met een Biod, komen de appels en peren weer om de hoek.
Biod trekt een heel ander volk (financieel wat krachtiger) de de Travelino kopers. De komst van deze Knaus zal bij Biod niet echt zenuwen losmaken. Tenminste, niet zoveel dat men er echt wakker van ligt.
Marketing technisch liggen deze twee te ver uit elkaar.


Benno antwoordt op 21 oktober 2016:

BIOD doet niets aan marketing en Knaus veel.
De Travelino gaat in aantallen verkocht worden waarvan BIOD alleen maar mag dromen, maar waarschijnlijk willen ze dat ook helemaal niet. Knaus gaat werken met robots. Een robot in het BIOD fabriekje is zo onwaarschijnlijk als Trump zonder grote bek.


Louis antwoordt op 21 oktober 2016:

Eens met alle argumenten .
Maar toch ...
Als levensduur door slimme constructie, materialen en "een gebrek aan gewicht" mee spelen is het misschien tóch iets om rekening mee te houden.
Niet iedereen die over de middelen beschikt is merk geinteresseerd, dus op de zoektocht naar iets vochtbestendigers dan het gangbare, en ook nog eens zonder wachttijden...ik weet het nog zo net niet.
Er komen langzaam maar zeker meer kapers op de kust die zich kwalitatief steeds wat meer aan het onderscheiden zijn .


RHJ antwoordt op 21 oktober 2016:

Van de Knaus Travelino zullen waarschijnlijk snel vele tientallen/honderden exemplaren per jaar gebouwd en verkocht gaan worden.
BIOD bouwt slechts een aantal caravans per jaar dat op de vingers van één hand te tellen is plus nog een pipowagen en wat andere bijzondere polyesterproducten.
Dat zijn dus geen concurrenten van elkaar.
Ik verwacht dat de andere caravanmerken wel een versnelling hoger moeten gaan schakelen om nu echt werk te gaan maken van lichtere caravans om zich zo voor te bereiden om de veranderingen in de automobiele markt.


John antwoordt op 22 oktober 2016:

"BIOD doet niets aan marketing en Knaus veel"
Advertising is slechts een klein onderdeel van marketing, en dat is wat we zien. Dat we er hier in positieve zin over praten is ook slechts een klein, maar niet onbelangrijk, onderdeel van het marketing concept. Meest essentiële in een concept: creëren van een positief 'onderbuik' gevoel bij de klanten. En dat lukt Biod erg goed.
Ik durf haast te stellen dat Biod per verkochte caravan meer kwijt is aan marketing, in euro's, dan Knaus.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 24 oktober 2016:

Ik durf haast te stellen dat Biod per verkochte caravan meer kwijt is aan marketing, in euro's, dan Knaus.

Ik weet zeker van niet 😉 BIOD geeft alleen kosten uit voor de domein registratie en hosting van de website en besteed al helemaal geen tijd (menskracht) aan marketing.


Quirien antwoordt op 25 oktober 2016:

Hoofdrekenend tel ik op dit forum al ongeveer 695 x aandacht aan het BIOD fenomeen. (Smiley)

Tja, soms droom ik wel eens dat ik dertig jaar jonger zou zijn met de wetenschap van nu.
Zo'n Nomade met een opbouw van 4,90 lijkt me dan wel wat met een indeling naar mijn huidige behoefte.
Ach, dromen zijn bedrog.

Verdorie,, doe ik nu ook aan marketing!!


TheoS antwoordt op 26 oktober 2016:

dertig jaar jonger met de wetenschap van nu.

Onder wetenschap versta ik de kennis die je nu hebt. Dan snap ik wat je zegt en bedoelt helemaal.
Toch een vraag: zou je dan nog wel echt iets leren in die dertig jaar en zou het leven dan nog wel interessant zijn? 😉


Louis antwoordt op 26 oktober 2016:

Als we dan toch diepzinnig worden :
Een mens "leert elke dag", hoe kan het dan dat als we goed om ons heen de wereld inkijken... blijkt dat we buiten het materiéle om nergens ook maar iéts van geleerd blijken te hebben ?
Op naar Sinterklaas (o jee), kerstmis (komt nog)
Terug naar de oppervlakte :
Allemaal gedoe voor onze nazaten, want wij gaan zodra het kan weer kamperen met onverschillig wat voor merk hut.
(Hoewel, als het zo doorgaat moeten we er nog permanent in gaan wonen, dus wie heeft er nog een onderhoudsarme BIOD te koop voor een zacht prijsje ?)






TheoS antwoordt op 26 oktober 2016:

@Louis,
"Een mens leert elke dag". Inderdaad. De vraag is wel of je hierin kunt generaliseren. Zou het probleem waarnaar jij verwijst, ook kunnen zijn dat de "mensheid" helaas weinig leert van het verleden? We hollen bv. nog steeds achter al dan niet zelfbenoemde goeroes aan, laten ons vaak meeslepen met de waan van de dag.

Toch hoop ik dat, als we in ons leven dertig jaar terug kijken, we kunnen zeggen dat we iets geleerd hebben en als gevolg daarvan minder snel meehollen met de waan van de dag.


Quirien antwoordt op 26 oktober 2016:

Je begrijpt het Theo(smiley) maar is kennis niet een beetje weten of anders om?

Tja, en wat dat tweede gedeelte betreft inderdaad de "verrassings effecten" c.q. onverwachte ontbreekt dan.(die glazen bol heeft bij mij nooit gewerkt)
Ach, en wat dat leren betreft, ik heb het geluk gehad, ondanks de 7 ervoor van niets meer te kunnen en weten nog steeds van alles te mogen/kunnen leren en herinneren hoewel ik nog lang niet alles weet/kan en zal het nooit meer worden zoals ruim 2,5 jaar geleden van wat ik toen allemaal wist en kon.
En wat het leven betreft, ik vind het nog hartstikke interessant, anders had ik er niet zo hard voor geknokt en nog steeds doe.

oh, Theo voordat er misverstanden ontstaan geen aanval op jou hoor, ik moest het weer even kwijt. Carpe Diem.


Louis antwoordt op 26 oktober 2016:

Nog eentje voor Caravantrekker ons terugfluit.
Slechts de geschiedenis van het verleden levert de enige bewezen en dus juiste leerstof op élk gebied .
Goeroes die massa's willen gaan, of al bedotten past zo'n uitgangspunt natuurlijk niet.
Dus heb ik al lang geleden geleerd en maar besloten wat eigenwijs te worden en te blijven, en niét met oogkleppen op mee te hollen in de waan van de dag.
Bruggetje terug naar het onderwerp :
De BIOD moet wel goed zijn daar hun levensduur (en dus geschiedenis) dit al heeft bewezen...en dat moet de Travelino hoe positief het ook lijkt toekomstig nog waarmaken.





TheoS antwoordt op 26 oktober 2016:

@Quirien,
hoewel ik nog lang niet alles weet/kan
Naarmate ik (ook de 7 ervoor) meer weet, ontdek ik meer hoe weinig ik weet. Daarom ben ik leergierig.
Kennis of weten? het is natuurlijk hoe je deze begrippen definieert. Toch een poging: is weten misschien kennis die tot in je kleinste haarvaten doordringt?

@Louis,
De geschiedenis van het verleden levert de enige bewezen en dus juiste leerstof op élk gebied.

De geschiedenis levert inderdaad zeer belangrijke leerstof op. Helaas leren we als mensheid daar onvoldoende van: nog steeds worden veel conflicten via oorlogen en andere vormen van geweld uitgevochten.


PieteR antwoordt op 27 oktober 2016:

Mensen leren niks van elkaars verleden, dat zie je zowel aan oorlogen als aan ouderwetse caravanonderstellen, die nog steeds nieuw verkocht worden. 😉


Benno antwoordt op 27 oktober 2016:

Zo verkeerd hoeft oud niet te zijn.
Kijk maar naar www.landcruisingadventure.com waarin Coen en Karin-Marijke met hun Land Cruiser BJ 45 van 1984 sinds 2003 op pad zijn door Azië, Zuid Amerika en nu het Verre Oosten.
Over kamperen gesproken!


TheoS antwoordt op 28 oktober 2016:

Oud en nieuw, ouderwets en modern etc. zijn begrippen die niets van doen hebben met goed en kwaad.
Oud en ouderwets hebben een positieve en nieuw en modern hebben een positieve connotatie. Helaas, want dan wordt niet meer naar de echte inhoud gekeken. Pas als je dat hebt gedaan, kun je goed oordelen en labelen.


PieteR antwoordt op 28 oktober 2016:

Benno, dankjewel voor de link! Wát een bikkels zijn dat!


Rico antwoordt op 24 november 2016:

Hi Menno / Bert,

Kunnen jullie de Biod Voyager in jullie rekenprogramma opnemen zodat hij geselecteerd kan worden? Wij zitten toch weer aan een Biod te denken, en dan met zoveel mogelijk leefruimte, dus de Voyager.

Als ik op de plaatjes kijk die hier aan het begin van de posting staan, zie ik het goed dat er een gas-elektra-boiler in zit? Dus zit er een douche in? De douche staat op onze eisenlijst. In onze huidige Sprite zit ook een douche, en dat bevalt prima. En aangezien een Biod geen hout meer heeft, lijkt het me nog meer prima.

Groet,

Rico


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 24 november 2016:

Dat opnemen heeft niet zoveel zin omdat ik niet weet hoeveel die gaat wegen en zelfs de lengte is onbekend.
De ontwikkeling van de Voyager heeft stil gestaan en ik denk dat je heel veel geld moet meenemen om er een te laten maken.

Selecteer een Cruiser en verzin er maar een gewicht bij voor een berekening 😉
Dat hangt immers heel erg af van wat je er in wil hebben. Alles kan..... dus ook een douche. Ik begreep van BIOD dat nu hard gewerkt wordt aan een tweetal 'standaard' caravans die (relatief) wat voordeliger aangeboden gaan worden. Maar ook daarvan heb ik nog niet de definitieve prijzen en gewichten.


Rico antwoordt op 24 november 2016:

Ah, ik had in de richtprijslijst van Biod de Voyager zien staan, dus had aangenomen dat hij ook echt verkocht kan worden. Ik had idd zelf al gerekend met de Cruiser.

Aan een standaard caravan hebben we niet zo gek veel, we hebben relatief veel gangpad nodig. We schrappen Bergland dus ook voorlopig niet van ons lijstje.


Pieter antwoordt op 26 november 2016:

https://voertuig.net/kenteken/64WNKG geeft iets meer info over een mogelijke lengte en gewicht.


Hans Folmer antwoordt op 11 januari 2017:

Sinds 1967 caravannen wij; onze lang gekoesterde wens werd in 2013, met de aanschaf van de Biod Cruiser, ingevuld.
Wel moesten we bijna anderhalf jaar wachten op de aflevering.
We kunnen boeken schrijven over de knullige-slordige- en weinig klantvriendelijke ervaringen die we beleefden.
De huidige maker van deze caravan is een enthousiaste techneut., maar blijkt keer op keer in staat om zijn klant in negatieve zin erg te verrassen.
Helaas wordt door een dergelijke houding, ook een in principe goed product, de fun van de eigenaar ernstig veel te kort gedaan.


Benno antwoordt op 11 januari 2017:

De combinatie goede techneut/klantvriendelijke commerciële man is een zelden voorkomende combinatie.
Het lijkt mij vervelend voor u dat uw prachtige caravan een negatieve bijsmaak blijft houden.
Geniet maar extra van bewonderende reacties van medekampeerders, op de duur verdwijnt het negatieve dan vanzelf.


Rico antwoordt op 12 januari 2017:

Ik heb de laatste tijd best wel regelmatig contact met meneer Biod over een eventuele nieuw te bouwen Voyager. Contact loopt via e-mail, en ik moet zeggen dat ik vrijwel altijd heel snel antwoord heb, bijna "per kerende post", met uitgebreide antwoorden op mijn vragen. Inderdaad, een technische man, maar ik vind het niet storend, komt misschien omdat ik zelf ook een technische achtergrond heb en werk aan een technisch product.


HansB antwoordt op 10 september 2019:

Wij hebben een Biod Cruiser van 2013, superdelux uitgevoerd met oa een hydraulisch levelsysteem en airco. Na wat afleverproblemen werkt alles naar behoren. Ik vind de polyester constructie incl vloer super. Als het bv bij de deur eens wat inregent hoef je niet meteen bang te zijn voor vochtschade.


Maarten antwoordt op 2 oktober 2019:

Op Marktplaats staan de Produktiemallen te koop:
https://www.marktplaats.nl/a/caravans-en-kamperen/overige-caravans-en-kamperen/m1463203324-produktiemallen-biod-caravans.html


PieteR antwoordt op 2 oktober 2019:

Zou dit dan het einde van een mooie historie zijn?


Debouncer antwoordt op 3 oktober 2019:

Mogelijk de start van een nieuwe serie Biod's of hoe ze dan gaan heten. Ook gezien met zeilschepen. Eerst in Nederland gebouwd en nu bijvoorbeeld in Letland. Kwaliteit zeer goed.


PieteR antwoordt op 3 oktober 2019:

Zo zag ik in Zweden een Zweedse Predom, een echt mooie caravan!


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker