Caravantrekker.nl

Award Daystar 380

S vraagt op 12 mei 2017:

Kende het merk nog niet, maar hier zitten vast veel ervaringsdeskundigen.

Hoe gedraagt een Award Daystar 380 zich op de weg? En hoe is de kwaliteit te noemen?

Ik ben eigenlijk op zoek naar een Kip Kompakt kk 400, maar kwam deze tegen en die lijkt me ook aardig gestroomlijnd wat zeker een plus is.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 13 mei 2017:

Let bij een Award vooral op lekkage. Laat een vochtmeting doen voor aankoop.
Stroomlijn zal niet slecht zijn maar omdat het frontaal oppervlak veel groter is dan van een Kip kompakt zal de Kip minder luchtweerstand hebben.


Steven antwoordt op 13 mei 2017:

Hij is inderdaad wel breder, hoger en zwaarder dan een KK400 of EK 37, maar mits het een deugdelijk en stabiel chassis betreft wil ik hem nog wel overwegen. De prijs is niet hoog, vergelijkbaar met een oudere kip.

Heet iemand een suggestie welke caravan in de calculator het beste overeen komt met de Award?

Het zijn vooral de rijeigenschappen die me zullen beinvloeden, maar als je vergelijkt met een Kip Kompakt zet je de lat wel erg hoog natuurlijk.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 13 mei 2017:

Ik heb de Award Daystar toegevoegd. Kies daarvoor eerst bij de merken 'Een standaard Caravan' (staat onderaan) en ouder bouwjaar. De Award wordt dan genoemd.


Stef antwoordt op 14 mei 2017:

Met war voor een auto ga je hem trekken ?

Mvg
Stef


Steven antwoordt op 14 mei 2017:

Een Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM-2 170 pk TCT, met verzwaard remsysteem.

Bedankt Menno!


PieteR antwoordt op 14 mei 2017:

Daar krijg je echt geen kip mee van de kant af! 😉

Maar ff serieus: De stroomlijn van de Kip lijkt heel wat, maar zou pas echt goed zijn als de schuinte van de voorkant zou overlopen in een ronde overgang van de zijwand naar het dak, zoals bijvoorbeeld bij BIOD of de oude Avento's en dan vooral als die rondte een straal heeft van minstens 25 cm.

Bij een Kompakte Kip zit de winst dus voornamelijk in de mindere frontbreedte.
Van 1 Awardrijder weet ik, dat hij het een prettige reiscaravan vond.


Steven antwoordt op 20 mei 2017:

Door de schuin oplopende voorkant van de kip, heeft de rijwind een geheel andere impact op de krachten aan de trekhaak, en dat beinvloed natuurlijk het rijgedrag. En ja, de kip is smaller en lager, daar doelde ik dus vooral op met de betere stroomlijn.

De Award is wel mooi afgerond natuurlijk, maar hoger, breder en zwaarder.

Hoe dan ook, ik moet mijn eega ook nog warm krijgen ivm op vakantie gaan met de caravan. Vandaag gaan we de Award eens in den lijve bekijken, hoewel ikzelf nog steeds meer voel voor een Kip of een Rapido/Trigano van max 750 kg en minder dan 2m hoog


Steven antwoordt op 21 mei 2017:

De vrouw ziet het caravan gebeuren ondertussen helemaal zitten.

Dit jaar wordt het nog de voorzien B&B overnachtigingen in Schotland, maar de jacht op een hefdakcaravan kan beginnen!


Jasper antwoordt op 23 mei 2017:

Over de Award Daystar is niet veel negatiefs te zeggen. Het was de meest geavanceerde (en opgetuigde) cv uit de stal van het Engelse ABI. De fabriek van de Beijerland. Het is een gewoon een goede middenklasser, die prima op de weg ligt en gemakkelijk volgt.
Wij hadden de laatste 22 jaar een vergelijkbare Beijerland 380-2, die zo'n 200 kg lichter is. Dat zegt toch genoeg?
Als de Engelse sfeer je aanspreekt moet je alleen nog zorgen voor een goede verhouding tussen het gewicht van de trekauto en de caravan.
De stroomlijn doet er eigenlijk niet eens zo toe. Bedenk dat het benzineverbruik nauwelijks interessant is als je iets minder ver rijdt. En hard rijden hoeft ook niet.
Ik zou ook niet zo makkelijk gaan voor een hefdakcaravan. Het comfort van het niet steeds in en uit te klappen en onderweg even koffie drinken zonder krom te lopen is ook wat waard.


Steven antwoordt op 26 mei 2017:

De Daystar in kwestie beviel ons erg, maar had sowieso niet de vereiste documenten om inschrijving in België mogelijk te maken.

Een caravan van 750kg of minder heeft dat probleem niet omdat je dan het kenteken van de wagen kan gebruiken.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker