Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Koopgids Reviews Vragen Advies

Vraag en antwoorden

Onderwerp: bergen
Van: ruud
Datum: 21 May 2017 om 17:24

Ik ben momenteel aan het reizen door Toscane.
Af en toe zit ik met met gekromde tenen achter het stuur.Ik blijf het moeilijk vinden om in te schatten hoe steil een helling is of gaat worden en of het te berijden is met de caravan.Zijn hier aanwijzingen voor te geven? Omdraaien is vaak geen optie.

Antwoord Caravantrekker (Menno)
21 May 2017 om 17:24

Handig om van te voren te weten wat het maximale hellingspercentage is waarop jouw combinatie nog kan wegrijden en rijden. De berekeningen geven dat (bij benadering) aan.

Stel de maximale helling waarop je kan wegrijden vanuit stilstand is 10%. Je kan dan wegen tot 10% rijden en altijd op elke plaats stoppen, omdat je weet dat je weer weg komt. Op een goede kaart staan de maximale hellingspercentage vaak wel aangegeven. Heb je een combinatie die van ons een groen caravannetje in de bergen krijgt dan zijn kromme tenen zeker niet nodig. Je kan dan wegrijden (op 2000m hoogte) op tenminste 12% en met tenminste met 20 km/u rijden op hellingen van 20%. Die kom je op doorgaande hoofdwegen niet tegen en anders stond dat zeker aangegeven.

Op het oog inschatten van een helling is lastig. Maar als bij volgas de snelheid terugzakt had je eigenlijk al terug moeten schakelen. En zeker bij lage snelheid (onder de 30 km/u) is het helemaal niet verkeerd om de eerste versnelling te gebruiken!

En dan toch nog even wat reclame voor Bert zijn cursussen
Een Bergtrainigsweekend voorkomt zeker kromme tenen in Toscane. Toch veel plezier daar.

Jammer Ruud, die kromme tenen. Een Op Maat dagtraining (bijvoorbeeld) had die zonder meer kunnen voorkomen.

Zie cursussen in het menu op onze site.

Nee, mijn reiskosten naar en van Toscane worden voor Ruud vast te veel.

Naar laatste bijdrage

Forum reacties:

Van: John
Datum: 21 May 2017 om 17:38

Op deze beginpagina is een extraatje te vinden: 'rijden in de bergen' !!
Lees en handel dan zo, je kromme tenen zullen verdwijnen.


Van: Frans
Datum: 21 May 2017 om 18:53

Bert, retourtje Toscane?
Schriftelijke training kan helaas niet.


Van: Bert
Datum: 23 May 2017 om 00:39

Jammer Ruud, die kromme tenen. Een Op Maat dagtraining (bijvoorbeeld) had die zonder meer kunnen voorkomen.

Zie cursussen in het menu op onze site.

Nee, mijn reiskosten naar en van Toscane worden voor Ruud vast te veel.


Van: Louis
Datum: 23 May 2017 om 14:43

Best lastig is het wanneer je niet elk jaar of nog regelmatiger de bergen in gaat (of slechts voor een paar weken met één heen en één terug reis) toch altijd de juiste handelingen te verrichten.
Ik betrap mezelf tenminste altijd wel weer op een stommiteit.
En meestal blijkt het door onoplettendheid te komen wegens het ontspannen rijden.
Mooi bergop tuffen, en bij een versmalling domweg gaan inhouden of zelfs stoppen bijvoorbeeld voor neergaand verkeer.
Als je het niet vaak genoeg doet kun je wel ontspannen leren rijden, maar lijkt het er maar moeilijk echt als tweede natuur in te komen.
Dan komt tóch juist het nut van een cursus of anderzijds opgedane ervaringen om de hoek kijken.
Geen paniek, even op jezelf mopperen en weer rustig (maar wakker geschud en een stukje alerter) verder.


Van: Tijs
Datum: 24 May 2017 om 12:56

@Ruud: volg het advies van Bert en Menno en volg een Bergtrainingsweekend of een op Maat training. Mijn vrouw en ik heb zelf bij de aanschaf van onze eerste caravan een Bergtrainingsweekend bij Bert gevolgd. We komen nog elk jaar situaties tegen waar we tegen elkaar zeggen "Bert bedankt".

Naast het leren rijden op steile, smalle wegen vond ik het grote voordeel van de cursus dat ik ook veel meer leerde inschatten hoe de hele combinatie reageerde, ook op vlakke wegen. Waar ik eerst onze eigen wijk bij wijze van spreken niet in kwam, rijden we nu rustig over de parkeerplaats van de Ikea (geen aanrader trouwens ).

Kijk hier op de site eens onder de knop "Caravntrekker" (http://caravantrekker.nl/algemeen/over_Caravantrekker.php) bij "Caravantrekker in de media". De makers van het radio-item over het Bergtraininsgweekend en Euro 2008 hebben mede bij onze training meegereden.


Van: Frank
Datum: 24 May 2017 om 17:20

Haha Louis, hoe herkenbaar. Precies hetzelfde overkomt mij ook altijd ergens. Lekker relaxed rondtuffen of rondkijken en dan komt die automatische reactie naar boven en vergeet je ff de caravan achter je.
Meestal word ik dan ff boos op mijzelf en daarna dwing ik het gewoon af op een lastig weggetje of wordt ik HEEEEL breed bij wegversmallingen . Maar eh...daar helpt geen cursus tegen hoor. De ervaring heb je immers al.


Van: Frank
Datum: 30 May 2017 om 11:54

Hoi Ruud, ondertussen ben ik ook aan het cruisen in de Toscane en moest weer aan je denken. Ik snap je gevoel wel. Als je hier de binnenlanden induikt of de binnensteden dan word je overwacht gefronteerd met behoorlijke stijgingen, smalle wegen en lastige verkeerssituaties. Een fietser stapt voor je rustig af omdat hij niet meer omhoog komt. Op zoek naar camping Panoramico in Florence werd ik door wegopbrekingen de hele stad doorgestuurd (tsja... navigatie). Hij wilde mij weggetjes van 20 % met muren en één rijbaan vol gaten insturen. Gelukkig had ik keuze maar op die camping ben ik niet gekomen. Later heb ik hem opgezocht met losse auto. Opgang tot Dorpje Fiesole is bochtig en stijgend maar probleemloos. Daarna wordt het andere koek en alleen voor zeer ervaren caravanners. Doorgang dorp is licht stijgend, smal, nauwelijks ruimte voor tegemoetkomend verkeer. Na dorp blijvend smal, bochtig oplopend tot 16%. Afslag camping geen ruimte voor fouten en tegenliggers, bochten in eenmaal goed aansnijden en 18% toegang tot camping met twee lastige bochten. Respect voor die caravanners die daar stonden. Ze hebben een fantastisch uitzicht op Florence ! Een heerljjk zwembad met mooi terras en bar/restaurant. Achter je bier of wijntje geniet je van het vergezicht over de daken van deze mooje stad.


Beantwoord deze vraag
Wel graag met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!


Trekkracht berekening

De originele Caravantrekker trekkrachtberekeningen geven exact aan wat je auto goed en veilig kan trekken.

Selecteer eerst je auto. Daarna kan je een caravan selecteren en krijg je gratis advies over je combinatie en een overzicht van de prestaties op de vlakke weg en in de bergen.

Nieuw website
De Caravantrekker website is compleet vernieuwd! Mocht je opmerkingen hebben of foutjes tegen komen zou ik het prettig vinden om deze van je te horen. Stuur een mail met de url van de betreffende pagina. Hartelijk dank!

Check je combinatie
Mag ik met mijn caravan rijden en mag mijn auto hem wettelijk trekken? Het antwoord krijg je aan de hand van het invoeren van je kenteken.


 

© 2004-2017 Over Caravantrekker Sitemap Mobiel Trainingen & cursussen