Caravantrekker.nl

Bergen

Ruud vraagt op 21 mei 2017:

Ik ben momenteel aan het reizen door Toscane.
Af en toe zit ik met met gekromde tenen achter het stuur.Ik blijf het moeilijk vinden om in te schatten hoe steil een helling is of gaat worden en of het te berijden is met de caravan.Zijn hier aanwijzingen voor te geven? Omdraaien is vaak geen optie.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

John antwoordt op 21 mei 2017:

Op deze beginpagina is een extraatje te vinden: 'rijden in de bergen' !!
Lees en handel dan zo, je kromme tenen zullen verdwijnen.


Frans antwoordt op 21 mei 2017:

Bert, retourtje Toscane?
Schriftelijke training kan helaas niet.


Bert antwoordt op 23 mei 2017:

Jammer Ruud, die kromme tenen. Een Op Maat dagtraining (bijvoorbeeld) had die zonder meer kunnen voorkomen.

Zie cursussen in het menu op onze site.

Nee, mijn reiskosten naar en van Toscane worden voor Ruud vast te veel. 😉


Louis antwoordt op 23 mei 2017:

Best lastig is het wanneer je niet elk jaar of nog regelmatiger de bergen in gaat (of slechts voor een paar weken met één heen en één terug reis) toch altijd de juiste handelingen te verrichten.
Ik betrap mezelf tenminste altijd wel weer op een stommiteit.
En meestal blijkt het door onoplettendheid te komen wegens het ontspannen rijden.
Mooi bergop tuffen, en bij een versmalling domweg gaan inhouden of zelfs stoppen bijvoorbeeld voor neergaand verkeer.
Als je het niet vaak genoeg doet kun je wel ontspannen leren rijden, maar lijkt het er maar moeilijk echt als tweede natuur in te komen.
Dan komt tóch juist het nut van een cursus of anderzijds opgedane ervaringen om de hoek kijken.
Geen paniek, even op jezelf mopperen en weer rustig (maar wakker geschud en een stukje alerter) verder.


Tijs antwoordt op 24 mei 2017:

@Ruud: volg het advies van Bert en Menno en volg een Bergtrainingsweekend of een op Maat training. Mijn vrouw en ik heb zelf bij de aanschaf van onze eerste caravan een Bergtrainingsweekend bij Bert gevolgd. We komen nog elk jaar situaties tegen waar we tegen elkaar zeggen "Bert bedankt".

Naast het leren rijden op steile, smalle wegen vond ik het grote voordeel van de cursus dat ik ook veel meer leerde inschatten hoe de hele combinatie reageerde, ook op vlakke wegen. Waar ik eerst onze eigen wijk bij wijze van spreken niet in kwam, rijden we nu rustig over de parkeerplaats van de Ikea (geen aanrader trouwens 😉).

Kijk hier op de site eens onder de knop "Caravntrekker" (http://caravantrekker.nl/algemeen/over_Caravantrekker.php) bij "Caravantrekker in de media". De makers van het radio-item over het Bergtraininsgweekend en Euro 2008 hebben mede bij onze training meegereden. 😉


Frank antwoordt op 24 mei 2017:

Haha Louis, hoe herkenbaar. Precies hetzelfde overkomt mij ook altijd ergens. Lekker relaxed rondtuffen of rondkijken en dan komt die automatische reactie naar boven en vergeet je ff de caravan achter je.
Meestal word ik dan ff boos op mijzelf en daarna dwing ik het gewoon af op een lastig weggetje of wordt ik HEEEEL breed bij wegversmallingen 😉. Maar eh...daar helpt geen cursus tegen hoor. De ervaring heb je immers al.


Frank antwoordt op 30 mei 2017:

Hoi Ruud, ondertussen ben ik ook aan het cruisen in de Toscane en moest weer aan je denken. Ik snap je gevoel wel. Als je hier de binnenlanden induikt of de binnensteden dan word je overwacht gefronteerd met behoorlijke stijgingen, smalle wegen en lastige verkeerssituaties. Een fietser stapt voor je rustig af omdat hij niet meer omhoog komt. Op zoek naar camping Panoramico in Florence werd ik door wegopbrekingen de hele stad doorgestuurd (tsja... navigatie). Hij wilde mij weggetjes van 20 % met muren en één rijbaan vol gaten insturen. Gelukkig had ik keuze maar op die camping ben ik niet gekomen. Later heb ik hem opgezocht met losse auto. Opgang tot Dorpje Fiesole is bochtig en stijgend maar probleemloos. Daarna wordt het andere koek en alleen voor zeer ervaren caravanners. Doorgang dorp is licht stijgend, smal, nauwelijks ruimte voor tegemoetkomend verkeer. Na dorp blijvend smal, bochtig oplopend tot 16%. Afslag camping geen ruimte voor fouten en tegenliggers, bochten in eenmaal goed aansnijden en 18% toegang tot camping met twee lastige bochten. Respect voor die caravanners die daar stonden. Ze hebben een fantastisch uitzicht op Florence ! Een heerljjk zwembad met mooi terras en bar/restaurant. Achter je bier of wijntje geniet je van het vergezicht over de daken van deze mooje stad.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker